Ängelholms ishall (Lindab Arena)

Kolla först om ämnet redan finns innan du startar en ny tråd, välj annars 'Svara'. Rubriken skall vara kort & beskrivande.
andersson

Re: Ängelholms ishall (Lindab Arena)

Inläggav andersson » 150428 kl 15:33

Det mesta med ombyggnaden tycker jag känns positivt. Kul med lite annorlunda lösningar med nedsänkt bottenplatta osv. Har även förståelse för att man vill (och måste) öka antalet sittplatser och att antalet ståplatser har varit fler än efterfrågan.

Dock när man ser siffrorna 1800 till 1000 ståplatser så känns det väldigt mycket vilket gör mig tveksam.
Men framförallt beslutet att flytta klacken är jag kritisk till. Det hade varit mycket bättre att bygga in sittplatserna vid barnläktaren.
Nu är risken att känslan av att möta "ståplatsväggen" blir känslan av att möta "ståplatshörnet". Vilket definitivt inte är lika mäktigt!
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150428 kl 15:50

@andersson - Håller med. Samtidigt måste vi vara ärliga och säga att stämningen inte alltid varit på topp de senaste åren. T om väldigt blek under alldeles för många matcher. Vill inte peka finger och jag är lika "skyldig" som någon annan. Som jag skrev tidigare, ser vi på t ex Djurgården så inser man att det går att skapa bra stämning även med sittplats. Eller rättare sagt - det är ju egentligen när samverkan ståplats & sittplats kommer igång som det "drar igång" rejält. Det gäller att få absolut "rätt" personer på den utökade HögraSitt för att detta ska bli bra.

Rent utseendemässigt hade jag föredragit en centralt placerad ståplats, det ser snyggare ut och känns bättre på något sätt. Vill dock vänta med att ta fram sågen innan jag fått uppleva hur det blir i verkligheten. Säsongskort blir det i vilket fall som helst på HögraSitt.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 150428 kl 18:10

Förstår inte varför man tvunget måste öka kapaciteten på sittplats till 4000 när Hockeyligan säger att 3500 är minimum. Med sänkningen av isen borde man väl säkra upp dom där 200 sittplatserna som i nuläget saknas. Då kan man även nå en totalkapacitet på ca 5300 istället för nu planerade 5000
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 150428 kl 21:08

Med tanke på det låga snittet på ståplats samtidigt som det stundtals varit omöjligt att få tag i en sittplatsbiljett så känns det rimligt att man sätter in så många sittplatser som möjligt. Samtidigt har man lyckats behålla en relativt stor ståplats sektion om man jämför med ligan i övrigt.

Återstår att se vad som händer med klacken i och med flytten. Som Sjöberg skriver så har den inte alltid varit närvarande under de senaste åren tyvärr. Mycket av detta har så klart att göra med den lite sämre akustiken i hallen jämfört med gamla ishallen. Men samtidigt har det varit många matcher då det varit mer eller mindre dödstyst på klackplats. Det finns t.ex inte längre det där fanatiska sjungandet längre när laget ligger under eller är inne i en tung period. Istället hånas tränare och spelare genom bu-rop och busvisslingar. Så i mitt tycke har kraften i klacken redan varit på nedgång under en längre tid och detta är bara ett ytterligare steg.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150429 kl 16:24

Nya bud - ståplats blir förvisso mindre, men får behålla sin plats.
Bra!
Xname

Inläggav Xname » 150429 kl 16:43

Kommer det att vara sittplats framför ståplats efter ombyggnaden? Har jag fattat det rätt.. Och hur bred kommer ståplats att bli, hade önskat att se en ritning på ståplats hur de kommer att bli..
dogge

Inläggav dogge » 150429 kl 18:40

Bra att klacken får stå kvar, samarbetet med högra är viktigt och en av anledningarna till att det blir ett jävla tryck. Sen tycker jag allvarligt talat inte att det är hela världen att ståplats blir mindre, ser hellre den knökfull och kompakt än halvfull som det varit senare år. Nej bra av rögle att lyssna på fansen och tycker dem gör det bästa av situationen. Gillar dem bygger ihop ena kortsidan där nere, varit ett litet fult glapp där innan. Kompakt ska det vara!
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 150429 kl 22:04

Mycket bra besked. Har jag förstått det hela rätt om jag påstår att bredden på ståplats förblir densamma, men däremot blir det sittplats under? Det gick ju inte att ha en centrerad klack enligt de tidigare planerna då det hade inneburit skymd sikt för sittplatserna till vänster, och det torde väl vara ett faktum som fortfarande kvarstår?
dogge

Inläggav dogge » 150430 kl 00:01

Jasså bredden ska vara kvar? Hade det inte varit bättre att göra västra ståplats till sittplatser istället? Den barnsektionen känns ju inte som någon större sorg att bli av med. Men det funkar kanske inte att göra så?
Julgran

Inläggav Julgran » 150430 kl 09:17

Har möjligen att göra med att sittvinklarna hade blivit för dåliga från vänstra ståplats. Verkar vara något som de arbetat hårt för att undvika. Jag skulle väldigt gärna vilja se de nya ritnningarna. Har varit inne på Tengbom arkitekter och försökt hitta dem men utan resultat. Någon som vet var man kan hitta dem?
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 150430 kl 13:00

Dogge: Är du helt förvirrad eller hur tänkte du nu? Ingen större sorg att bli av med barnsektionen. Förstår du att barnen inte kan se något på ståplats utan denna sektion. Det är med lite tur en framtida Röglespelare som står där och drömmer om att få spela i Rögle. Den ska definitivt vara kvar. Storleken kanske kan vara lite mindre men kvar ska den absolut vara.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 150912 kl 10:42

Hur fungerade hallen efter modifieringarna?
Av HD:s livesändning att döma såg det rätt trevligt ut, men ståplats verkade en aning trång.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150914 kl 09:47

Svårt att bedöma hur Lindab Arena blivit efter ombyggnaden, det lär visa sig först på lördag (mer folk). Spontant känns det bra, särskilt gillar jag kurvan vid sektion A. Platserna vid "rinkside" är sannerligen nära isen - hur de funkar under match vet jag dock inte. Tänker mest på att man mister rätt mycket överblick. Positivt med nya plexit utan alustolpar. Ny fräsch sarg ger ett bra intryck. Ståplats ser trång ut, men borgar å andra sidan för att den blir fylld lite oftare. Fylld ståplats = bättre tryck på klacken (tror jag).
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 150916 kl 07:52

Jag tyckte att upplevelsen för sittplatser har blivit bättre. Genom sänkningen har det skapats en illusion av att läktarna är mer branta, vilket skapar en större överblick över isen utan att man tummar på avståndet. Platserna närmst isen påminner om de dyraste platserna i nordamerikanska arenor. De som sitter där får kanske inte någon större överblick över spelet, men får i stället en häftig upplevelse där de får uppleva hur snabb sporten är. De kommer även att få uppleva tacklingarna där det nya plexit buktar ut mot dem. För de som bara kommer några få gånger om året så tror jag att detta kommer vara en väldigt speciell upplevelse.

Dock så är det samma problem med att ta sig upp och ner från läktarna som tidigare. Nu är problem kanske ännu större då fler människor ska ta sig ut i gångarna (alltmedan de måste stanna och prata med sina gamla bekanta på vägen ner/ut).

I övrigt har souveniraffären fått sig ett välbehövligt ansiktslyft. Musiken har gått till att bli nattklubbsmusik nu när Olof är borta (kan vara värt att ta med sig något att hålla för öronen då och då eftersom högtalarna inte är gjorda för den typ av musik).
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160301 kl 14:03

Någon som vet varför kortbetalningar i Lindab numera går till Olympia Arena?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160314 kl 17:34

Tycker arenan är helt okej för serie-lunken.
Men logistiken vid pauserna är ju usel med alldeles för få möjligheter att tömma och fylla läktarna. Som Mygel påtalar.

Baren och det området bakom ståplats kan med fördel byggas ut till det dubbla. Visst mysigt när det är litet men men....
Baren vid gamla "lilla rinken" behöver en riktigt stor TV där allt möjligt roligt kan rulla. Fler ståbord hade också varit trevligt.

Platserna nere vid rinken har jag testat. En "annorlunda" men bra upplevelse och faktiskt kanske lite nyttigt för läktarproffsen att känna hur fort och svårt spelet hockey är ibland.

Musiken orkar jag inte bry mig om. Helst hade jag sett att ingen musik hade behövts spelas utan att klacken stod för den typen av underhållning. :)
Professorn

Inläggav Professorn » 160513 kl 03:38

Arenan skall byggas ut men inte i balkong läktare för att det gör intimiteten mycket sämre och stämningen blir mycket sämre: se bara på friends arena: just därför det har blivit så kass där.

Rögle skall höja taket 3-4 meter och där skall utökas med 6- 10 rader sittplatsrader tillika ståplatsrader runt om hela arenan så den tar in 7000-8800 åskådare. ståplats skall gå ända ner till sargen, jag vill även högra sitt skall bli Sveriges Enormaste ståplats med en tillbaka blick hur stämningen en gång var i Ängelholms isstadion.

Jag vill ha en ståplats bakom mål med 3-4000 tusen där klacken står: sen kan det vara 4-5000 sittplatser runt om: men inga balkong läktare. höj taket istället och bygg bakåt. bygg alla jävla vip och företags loger bakom läktarna: inte som idag på läktaren: det förstör och ser för jävla illa ut och hafsigt ut. Dom vip platserna har tagit 2-3 rader av dom bästa sittplatserna på långsidorna som hade varit mest populära och gott åt, kanske vi snackar om 6-800 sittplatser.

Dom har byggt hela arenan fel ju.

Sedan jag var liten och började kolla på Rögle 1978 när jag var 4 år gammal: Med lirare som Sesse Chelin Ulf Plan snabbskrinnaren: Lasse Celander: Rosengren: Dave Poulin osv.

Så vill jag arenan skall vara och byggas intim och vara alla lags mardröm att komma till.
För det var det på 80 talet när där stod en klack på 1500 st och 1500 st andra Rögle fans och skrek: på den tiden kunde man se att spelarna darrade när dom åkte in i Ängelholms ishall.

Så vill jag ha det igen: men det går inte med ynka 1100 åskådare på ståplats.

Har ni fullkomligt glömt vilka vi är?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160513 kl 09:57

Det ligger nåt i det du säger angående ståplatsen. Däremot det där med 7-8000 åskådare känns inte så befogat med tanke på att med nuvarande ca 5000 platser, så var det fullsatt max 3-4 ganger under hela säsongen.
GIT

Inläggav GIT » 160513 kl 18:08

sinner skrev:Det ligger nåt i det du säger angående ståplatsen. Däremot det där med 7-8000 åskådare känns inte så befogat med tanke på att med nuvarande ca 5000 platser, så var det fullsatt max 3-4 ganger under hela säsongen.
Men ponera att vi presterar bättre i framtiden och blir ett stabilt SHL-lag, då lär det komma bra många fler till arenan. Var inte snittet ca 4800 säsongen 09/10? Tycker att professorn har ett mycket sunt tänk kring arenan. Runt 6-7000 tycker jag räcker. I derbyna mot Malmö t.ex. hade det tamejfan varit fullsatt med 7000 platser. Och blir vi som sagt ett stabilt lag lär vi kunna dra mycket mer folk.
dogge

Inläggav dogge » 160513 kl 23:47

Arenan är ju skitbra sett till kapacitet och akustik jämfört med alla nya "moderna".5000 är alldeles lagom, kanske några hundra till, och med tanke på snittet 08/09 så var det till stor del för att vi hade törstat efter elitserien i en jädrans massa år. Lägg till att abbotarna bjöd på en sällan skådad rock n roll. Man kunde i år få biljetter till derbymatcherna bara timmar inpå, och det var typ dem enda slutsålda matcherna. Att tro att vi behöver en arena för 7000 pers då är man duktigt naiv.

Lindab är en av dem bästa arenorna sett till "tryck" i hela SHL. Dem har gjort det bästa dem kunnat på den punkten när dem byggde om. 4000 pers till en ståplats? Den platsen som är där nu är redan relativt glest med folk på. Tror ingen av oss på högra vill göra den sektionen till "Sveriges mäktigaste ståplats". Bygga ut till dem siffrorna folk här ovanför nämnt kommer göra att grundserien kommer bli rena biblioteksstämnignen. Att vi sen kan fylla den vissa matcher visst, men att hela arenan är felbyggd? Knappast arenans fel att trycket inte är som på 80-talet. En ståplats på för 3-4000 kommer knappast ändra på det.

Håller med dem ovanför som klagade på logistiken i pauserna, den är sjukt kass, speciellt sektionerna i mitten på långsidorna, skulle ta den vägen ner en gång, aldrig mer, hann precis ner och pissa innan dem stod och skulle släppa pucken igen.
Xname

Inläggav Xname » 160810 kl 19:52

Någon som sitter inne på info om parkeringen? Kommer det att göras något åt parkeringsmöjligheterna till säsongen?
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 05:03

Dogge Dogge lito: du håller med så mycket: men som Git säger är precis vad jag har tänkt att i framtiden så är det nog en bra siffra 7000-8800 st åskådare i arenan.

Sen glömde ni nog vad jag skrev: att dom 600-800 bästa platserna på långsidorna lågt räknat kanske hade kunnat få in 1200 st sittplatser och 4 st rader istället.
Då blir det inte 4400 i snitt utan 5200 eller 5600 i snitt.

Och hur mycket mer pengar hade det inte dragit in om arenan hade tagit in 8800 st och det hade varit fullsatt 2 gånger mot MIF alltså 4600 st åskådare mer bara där.
Sen är jag övertygad om att där hade varit fler matcher som hade haft mer än 5500 st åskådare.

Sen om det blir slutspel så hade det blivit fullsatt.

Det hade garanterat blivit ett snitt på mer än 5500 åskådare: bara det i inkomster till klubben är mycket och inte minst i derbyna mot Malmö som hade inbringat sådär 1,5 miljon extra per match.

Det är så man måste tänka och se på det.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 05:16

Skall vara 7600 st åskådare i derbyna mer mot MIF inte 4600 st skrev fel.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 06:38

Men Dogge Dogge lito tycker det är lagom att ha en arena och ligga på KHK Karlskronas nivå arena mässigt?

Det är pinsamt att vara i Elitserien och ha minsta arenan och publikmässigt när där finns ett enormt intresse för Rögle i hela Skåne: ja förutom i Malmö regionen: till och med upp till Halmstad falkenberg varberg ljungby osv.

Malmö regionen har kanske 450 000 st: bara nordvästra Skåne regionen har 350 000 st sen övriga Skåne 300 000 st: sen lite av början av Blekinge Småland och nästan hela Halland har Rögle Över 1 Miljon supportrar: gäller ju bara att ta vara på det.

Ta bara varför går där inga bussar som Rögle arangerar som Färjestad gör i Värmland?
Tex Buss från Perstorp Klippan Kvidinge Åstorp Lindab Arena: Bjuv Billesholm Hyllinge Strövelstorp Lindab Arena: Lund Svalöv Landskrona Lindab Arena: Svalöv Mörarp Bårslöv Påarp Lindab Arena: Örkeljlunga Munka Ljungby Ängelholm Lindab Arena: Båstad Grevie Förslöv Vejbystrand Lindab Arena. Råå Ramlösa Helsingborg Statena Ödåkra Lindab Arena: Viken Lerberget Höganäs Jonstorp Lindab Arena.

Sen Skulle dessa bussar/Hållplatser gällt även när det hade varit bussar till borta matcher om då bokningar hade överstigit över 30 st på dessa platser.
Då skall ni se att det hade blivit rejält med borta supportrar på borta plan också.

För att många hade tjänat minst en timma på restid osv.

Rögle skall och bör ha en större arena än KHK Växjö Örebro Luleå Skellefteå Leksand plastlaget clownerna från Linköping.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 06:49

Svalöv blev fel på ena stället och ni fattar nog var. eller kunde gått på båda: men fel på Möraps hållet och rätt på Landskrona Hållet.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 08:24

Dogge Dogge Lito du var nog inte med när och Masken vet nog inte att 1988 en Söndag åkte där 37 st bussar till Scandinavium från nordvästra Skåne.
27 av dem gick ifrån nya torg i Ängelholm.

Seriefinal i dåvarande div 1 mot Västra Frölunda: över 2000 st Rögle fans var på plats: inför årets största publiksiffra det året 12.296 st åskådare i Svens ishockey.
Kan sägas tack vare oss Rögle Fans.

Åren från 1988-92 var vi Rögle fans tex i Tyringe med 1500 st bakom mål på ståplats där hela den sektionen var AIA Klack mäktigt.
Dessa matcher var där aldrig under 3800 st åskådare mellan 3800 - 4100 st åskådare knökfullt/Packat vansinnigt packat Stämning kul roligt tryck enormt.

Som på Engelska gamla matcher var dom matcherna där i Tyringe: Ishallen tog bara 3600 Åskådare igentligen.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 08:59

Jag skrev nog fel det skall nog vara mellan 1987-91 som det var enorma fester i Tyringe sen om jag inte mins fel så ramlade Tyringe ur div 1 och Kristianstad gick upp. men kan varit året efter. En match man mins är play off 2 matchen mot Hammarby if 1987 det var då det publikrekordet innan arenan byggdes om som stod sig 4912 då gick där bara in 4880 i Ängelholms ishall. Många fans svimade på ståplats där AIA står nu.

Sen buggdes den om och då tog den in 5200 åskådare 1992 alltså den läktaren som är resturang läktaren nu: där var bara stå plats då.
Rekordet då sattes mellan Rögle - MIF 5036 åskådare mot Brynäs samma år var det 5017 åskådare på den matchen som jag själv mins som den bästa matchen som spelats i Ängelholms Ishall så länge jag har sett Rögle: Brynäs vann med 3-4
Stockholmaren

Inläggav Stockholmaren » 160906 kl 10:10

Du har inte tänkt på att en större arenan även gör att utgifterna blir större, själva driften stiger ganska rejält om du bygger ut. Och vem ska stå för kostnaden för att bygga ut arenan?

Dessutom har inte Rögle de kommunala musklerna bakom sig som exempelvis Växjö, vilka får ett betydligt högre driftbidrag. Ängelholms kommun har ju flera gånger nu nobbat att ge Rögle ett driftbidrag i nivå med vad andra lag har i elitserien.

Om vi inte ens kan fylla en arena med plats för lite mer än 5000, varför skulle vi då lyckas ens komma i närheten av att fylla en med 7-8000 platser? Är ju knappt fullsatt ens när vi möter miffona.
Färjestad har ju stora problem att fylla sin arena, oavsett hur många bussar de hämtar folk med ute i de värmländska skogarna.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 10:26

Men Snälla lilla 08 jag har ju skrivit innan att inga stora ombyggnader skall göras bara höja taket lite: förstår du inte eller? sen skrev jag också att det blir dom 1000 översta raderna som alla kommer sesångsboka: då kommer ju dom andra bra platserna bli lediga kloge som alla vill ha. AAHHHH vad tradigt att inte folk förstår.

Snittet kommer öka garanterat med det jag har skrivit .

Sen räcker det ju med 2 fulla hus så är det enorma mer pengar: förstår du inte?
Istället för 5000 mot MIF så kommer det 88000 st mot alla andra lag blir det 5500 åskådare istället för 4200 åskådare är du med nu Stockholmare?

Jag vill inte utvekla detta mer: för sånt här måste man ju bara fatta och förstå själv ju.

Som jag sa innan inte ombyggnad i större format bara höja taket lite är vad som behövs.

Snark: trötta mig.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 160906 kl 10:38

Professorn skrev:Men Snälla lilla 08 jag har ju skrivit innan att inga stora ombyggnader skall göras bara höja taket lite: förstår du inte eller? sen skrev jag också att det blir dom 1000 översta raderna som alla kommer sesångsboka: då kommer ju dom andra bra platserna bli lediga kloge som alla vill ha. AAHHHH vad tradigt att inte folk förstår.

Snittet kommer öka garanterat med det jag har skrivit .

Sen räcker det ju med 2 fulla hus så är det enorma mer pengar: förstår du inte?
Istället för 5000 mot MIF så kommer det 88000 st mot alla andra lag blir det 5500 åskådare istället för 4200 åskådare är du med nu Stockholmare?

Jag vill inte utvekla detta mer: för sånt här måste man ju bara fatta och förstå själv ju.

Som jag sa innan inte ombyggnad i större format bara höja taket lite är vad som behövs.

Snark: trötta mig.

Ja självklart, om man kan säsongsboka de 1000 översta raderna så blir det nog lätt och ledigt 88 tusen. känns nog som att det skulle kunna bli det dubbla... :)

Återgå till "Röglesnack"