Rögle/AIA i media

Kolla först om ämnet redan finns innan du startar en ny tråd, välj annars 'Svara'. Rubriken skall vara kort & beskrivande.
Användarvisningsbild
sinner

Re: Rögle i media

Inläggav sinner » 121022 kl 21:43

Mygel skrev:Är det någon mer än jag som stör mig på den där nya programledaren för 24HD Hockey, Mattias Hjälm? Verkar inte speciellt kunnig och står mest och slänger ut löjliga frågor med sitt irriterande smil och på sin svårplacerade och, relativt, dryga norrländska.

Torbjörn var mycket bättre på detta i mitt tycke. Vad hände med honom?

Du, jag tänkte precis på samma sak..24 hockey är ganska trevlig i sig, men han Mattias Hjälm har en sån konstig flin hela tiden, så man får lust å lappa till han utan någon speciell anledning :-)
När han frågar Liljevall nu senast om det där med målproduktionen osv. framförallt när han ska ställa frågan om Rögle håller i Elitserien, så är det med det där flinet..Liljevall var rätt bra..det märks att han lever för Rögle BK..Hoppas att det lossnar snart för honom..med lite bättre självförtrående hade han nog inte missat straff mot Lökers
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130125 kl 15:15

För fin för att gå detta forumet förbi:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article16126539.ab

Odödlig hockeykultur
Wennerholm: Malmö må ha sin arena och miljoner – men historian finns i Rögle

ÄNGELHOLM. Jag åker till Ängelholm för att se Elitseriens mest underhållande ishockeyspelare just nu.

Finländaren Juhamatti Aaltonen i jumbon Rögle.

Men det är de inte längre när jag lämnar Lindab Arena efter en ren uppvisning av denne trollgubbe och en avgörande straff som höll absolut världsklass.

Hade han satt den straffen i en OS-final hade han blivit frimärke.

Låt mig säga det direkt. Jag gillar Rögle.

Jag gillar Rögle på samma sätt som jag gillar Leksand, eftersom det är en plats på den svenska hockeykartan som egentligen inte har några förutsättningar alls att ligga i elitserien eller i topp på det svenska seriesystemet.

Det ska inte gå. Men det går.

Förklaringen är en nedärvd hockeykultur som finns i generna sedan decennier tillbaka. Hos publiken, hos ideella ledare, hos alla. I Leksand med sina vita vintrar och naturliga förutsättningar för sporten ishockey är det mera ortens litenhet som förbluffar.Men hockeykultur i Skåne? Den finns bara i Rögle och Ängelholm och ingen annanstans.

Malmö må ha sin flotta arena och sina storhetsår, då Percy Nilsson pumpade in miljoner i klubben. Men historia och kultur? Pyttsan.

Där är Malmö en skånsk lilleputt jämfört med Rögle och Ängelholm. Samma sak med gårdagens motståndare Linköping, där hockeyn är byggd på ekonomi, sponsorer och miljoninvesteringar mer än gamla traditioner.

Det är absolut inget fel med det. Det är lika beundransvärt på sitt sätt, att bygga något från noll och intet. Men precis som i NHL har jag en fallenhet för ”The Original Six”, de tunga hockeyfästena som Toronto, Montreal, Boston, Detroit, Chicago och New York Rangers.

Där hör Rögle hemma i min svenska hockeyvärld.

Jag tar en sväng i den stränga vinterkylan runt Lindab Arena och tittar på det bostadsområde strax intill som fostrade spelare som Jörgen och Kenny Jönsson. Två skånska knattar som hade gångavstånd till den levande hockeykultur som gjorde dem till världsstjärnor. Var och en på sitt sätt. Och även om Jörgen inte har tröjan i taket i NHL som brorsan, så är han en av svensk hockeys största genom tiderna.

Rögle fick inte njuta av dem särskilt länge, även om Kenny återvände hem och tog upp Rögle i elitserien när han kom hem från NHL och inte kunde tänka sig att spela någon annanstans.

Jörgen är numera en av Färjestads största spelare genom tiderna. Jonas Bergqvist – en annan Rögle-produkt – är odödlig i Leksand.

Jag är full av respekt.

Nu är samma Rögle på väg att göra det omöjliga.

Det finns inget som skrämmer klubbar som AIK och Växjö så mycket som skåningarna gör just nu.

Mest Växjö som delade ut julklapparna betryggande 18 poäng före Rögle. Nu skiljer det sju. Och i mina ögon finns inget roligare i elitserien just nu än Rögles jakt på nytt kontrakt utan att behöva kvala. De jagar utan någon som helst press. Växjö har gjort två desperata värvningar och tagit in gamla tjecken Jan Hlavac och köpt loss David Åslin från hans kontrakt med Troja. Så stressade är de.

Men tillbaka till Juhamatti Aaltonen. Vilket fynd Rögle gjorde där.

Finländaren är elitseriens mest underhållande spelare just nu och han spelade fram till två av ­målen under ordinarie tid, innan han själv satte den avgörande straffen. Eller den enda.

Jag har alltid tyckt att straffläggningar är ett lotteri och borde avskaffas. Om inget lag har lyckats avgöra på 65 effektiva minuter är inget av dem värt en extrapoäng. Men nu är det som det är och får jag se fler straffar som Aaltonens i går så kanske jag ändrar mig.

För den höll världsklass.

En snabb rush fram mot målet, ett skottfint, en stoppsladd och en lyftning rakt upp i nättaket. Ja, det lät som pucken gick ribba in. Det var en straff att minnas i flera år framåt.

Samtidigt har Rögle gjort ett lika stort fynd i tjecken Richard Lintner. Den 35-åriga backen som spelat i tjugo klubbar under sin karriär, varav fem i elitserien. Hockeyns verkliga legoknekt.

Men han har varit en sensation så här långt, fylld av spelglädje och energi. Är det Rögle-effekten?

Jag tror det.
linuskatten

Inläggav linuskatten » 130127 kl 11:19

[quote="Elfberg"]För fin för att gå detta forumet förbi:

[url]http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article16126539.ab[/url]

[quote][b]Odödlig hockeykultur[/b]
[i]Wennerholm: Malmö må ha sin arena och miljoner – men historian finns i Rögle[/i]

ÄNGELHOLM. Jag åker till Ängelholm för att se Elitseriens mest underhållande ishockeyspelare just nu.

Finländaren Juhamatti Aaltonen i jumbon Rögle.

Men det är de inte längre när jag lämnar Lindab Arena efter en ren uppvisning av denne trollgubbe och en avgörande straff som höll absolut världsklass.

Hade han satt den straffen i en OS-final hade han blivit frimärke.

Låt mig säga det direkt. Jag gillar Rögle.

Jag gillar Rögle på samma sätt som jag gillar Leksand, eftersom det är en plats på den svenska hockeykartan som egentligen inte har några förutsättningar alls att ligga i elitserien eller i topp på det svenska seriesystemet.

Det ska inte gå. Men det går.

Förklaringen är en nedärvd hockeykultur som finns i generna sedan decennier tillbaka. Hos publiken, hos ideella ledare, hos alla. I Leksand med sina vita vintrar och naturliga förutsättningar för sporten ishockey är det mera ortens litenhet som förbluffar.Men hockeykultur i Skåne? Den finns bara i Rögle och Ängelholm och ingen annanstans.

Malmö må ha sin flotta arena och sina storhetsår, då Percy Nilsson pumpade in miljoner i klubben. Men historia och kultur? Pyttsan.

Där är Malmö en skånsk lilleputt jämfört med Rögle och Ängelholm. Samma sak med gårdagens motståndare Linköping, där hockeyn är byggd på ekonomi, sponsorer och miljoninvesteringar mer än gamla traditioner.

Det är absolut inget fel med det. Det är lika beundransvärt på sitt sätt, att bygga något från noll och intet. Men precis som i NHL har jag en fallenhet för ”The Original Six”, de tunga hockeyfästena som Toronto, Montreal, Boston, Detroit, Chicago och New York Rangers.

Där hör Rögle hemma i min svenska hockeyvärld.

Jag tar en sväng i den stränga vinterkylan runt Lindab Arena och tittar på det bostadsområde strax intill som fostrade spelare som Jörgen och Kenny Jönsson. Två skånska knattar som hade gångavstånd till den levande hockeykultur som gjorde dem till världsstjärnor. Var och en på sitt sätt. Och även om Jörgen inte har tröjan i taket i NHL som brorsan, så är han en av svensk hockeys största genom tiderna.

Rögle fick inte njuta av dem särskilt länge, även om Kenny återvände hem och tog upp Rögle i elitserien när han kom hem från NHL och inte kunde tänka sig att spela någon annanstans.

Jörgen är numera en av Färjestads största spelare genom tiderna. Jonas Bergqvist – en annan Rögle-produkt – är odödlig i Leksand.

Jag är full av respekt.

Nu är samma Rögle på väg att göra det omöjliga.

Det finns inget som skrämmer klubbar som AIK och Växjö så mycket som skåningarna gör just nu.

Mest Växjö som delade ut julklapparna betryggande 18 poäng före Rögle. Nu skiljer det sju. Och i mina ögon finns inget roligare i elitserien just nu än Rögles jakt på nytt kontrakt utan att behöva kvala. De jagar utan någon som helst press. Växjö har gjort två desperata värvningar och tagit in gamla tjecken Jan Hlavac och köpt loss David Åslin från hans kontrakt med Troja. Så stressade är de.

Men tillbaka till Juhamatti Aaltonen. Vilket fynd Rögle gjorde där.

Finländaren är elitseriens mest underhållande spelare just nu och han spelade fram till två av ­målen under ordinarie tid, innan han själv satte den avgörande straffen. Eller den enda.

Jag har alltid tyckt att straffläggningar är ett lotteri och borde avskaffas. Om inget lag har lyckats avgöra på 65 effektiva minuter är inget av dem värt en extrapoäng. Men nu är det som det är och får jag se fler straffar som Aaltonens i går så kanske jag ändrar mig.

För den höll världsklass.

En snabb rush fram mot målet, ett skottfint, en stoppsladd och en lyftning rakt upp i nättaket. Ja, det lät som pucken gick ribba in. Det var en straff att minnas i flera år framåt.

Samtidigt har Rögle gjort ett lika stort fynd i tjecken Richard Lintner. Den 35-åriga backen som spelat i tjugo klubbar under sin karriär, varav fem i elitserien. Hockeyns verkliga legoknekt.

Men han har varit en sensation så här långt, fylld av spelglädje och energi. Är det Rögle-effekten?

Jag tror det.[/quote][/quote]
[color=#0000FF]Hoppas styrelsen o Pelle S. har kontraktet färdigt för Juha så vi inte missar honom också.[/color]
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130129 kl 04:08

Talismanen

Inläggav Talismanen » 130129 kl 23:10

"Det finns inget som skrämmer klubbar som AIK och Växjö så mycket som skåningarna gör just nu.

Mest Växjö som delade ut julklapparna betryggande 18 poäng före Rögle. Nu skiljer det sju. Och i mina ögon finns inget roligare i elitserien just nu än Rögles jakt på nytt kontrakt utan att behöva kvala. De jagar utan någon som helst press. Växjö har gjort två desperata värvningar och tagit in gamla tjecken Jan Hlavac och köpt loss David Åslin från hans kontrakt med Troja. Så stressade är de."

Är snart 18p igen. David Åslin GWG i sin första match där vi vinner med 3-2 mot Modo. Följs upp av 2-0 ikväll borta mot Timrå, Jan Hlavac den gamle som inte kan längre, 1+1. Riktigt stressade värvningar. Shit vad stressade och desperata. Fy Evertsson att hålla på med sådana tokiga värvningar. FY!
Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 130202 kl 23:57

Var tydligen en rätt stor artikel om Aaltonen i KVP idag.. Har inte möjlighet att få tag på KVP i Linköping och undrar om någon vet om jag kan hitta den på nätet eller kan återberätta lite kort vad där stod i artikeln?
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130612 kl 14:03

Marjan Svab/HD uppmärksammar vår tidiga storsatsning i intervju med Lilja:
Häromdagen meddelade Rögles supporterklubb AIA (Angel Island Army) på sin hemsida att man redan sålt slut samtliga platser till två bussar till bortapremiären mot Karlskrona den 15 september.

Andreas Lilja skrattar när han får höra det.

– Är det sant? Det gör mig bara ännu mer taggad än vad jag redan är. Faktum är att det är underbart att spela i Sverige där många klubbar har riktigt bra fans.

– Här borta i NHL kan det många gånger vara rätt dött på läktarna. Det är först när jumbotronen uppmanar publiken att hänga med som folk vaknar.

http://hd.se/sport/2013/06/03/lilja-gillar-rogles-satsning/
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130612 kl 14:22

Sveriges Radio Blekinge, intervju med ordförande Mattias Larsson om Karlskronaresan.
http://aia.nu/media/Memo.m4a
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130612 kl 14:28

HDs Rögleblogg uppmärksammar Karlskronaresan.
"Rögle finns i hjärtat året om, säger Linus Elfberg, som är styrelseledamot i AIA."

”Folk har abstinens efter hockey”
11 juni, 2013 klockan 14:50

Början av juni är lika med konstant fokus på stranden och uteserveringar? Inte enbart. Hockeyfebern har redan börjar smyga sig fram i Ängelholm.
Supporterklubben Angel Island Army storsatsar på Rögles första bortamatch den kommande säsongen. Cirka 110 personer har redan anmält sig till bussarna som rullar från Ängelholm till Karlskrona den 15 september.
Det stora intresset förvånar även supportrarna själva.
– Det här kunde vi absolut inte förvänta oss. Vi hade årsmöte i maj och drog igång en kampanj för att många skulle anmäla sig tidigt, och det verkar som att folk har en jäkla hockeyabstinens trots att det bara är juni. Rögle finns i hjärtat året om, säger Linus Elfberg, som är styrelseledamot i AIA.
Efter degraderingen från elitserien har Rögles nye sportchef Anders ”Masken” Carlsson byggt ett lag med ungt och hungrigt som ledord. Konceptet välkomnas av supportrarna, enligt Linus Elfberg.
– Jag tror mycket av intresset har med det att göra. Det var jättetråkigt att vi trillade ur, men ”Maskens” lagbygge har hjärta med många yngre killar från Ängelholm. Rögle ska ju vara ortens lag och man vill se klubbens egna spelare på isen, säger han.
Just nu har Angel Island Army knappt 300 medlemmar.
– Vi vill öka till minst 350 under säsongen och det kan säkert bli ännu fler än så. Det finns flera bussresor som vi kommer att satsa på, exempelvis Karlskrona, Malmö och Ljungby, säger Linus Elfberg.

Linus Ahlin
linus.ahlin@hd.se

http://hd.se/sport/blogg/rogle/2013/06/11/folk-har-abstinens-efter-hockey/
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 130614 kl 17:42

Kvällsposten: Om läget för Norlöv och ett litet uppmärksammande av vår (AIAs) insamling till honom.

Du fick en present av Rögles supportrar på sjukhuset - vad betyder det?
- Det var riktigt stort. Jag blev rörd och kan känna att jag vill ge tillbaka (...)

http://www.expressen.se/kvp/sport/rogle-kan-tappa-sin-supertalang-till-usa/
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 130920 kl 15:06

Jaha, synd att det inte finns någon Rögle-bloggare nu när Sumo inte får blogga för sin fru längre ;-)
Han Mr.MadHawk är rätt bra, synd att han håller på fel lag...
Macke_

Inläggav Macke_ » 130920 kl 17:00

http://www.expressen.se/kvp/sport/i-min ... som-finns/

Med tanke på allt ho-ande som sker bland dagens spelare (och även en viss tränare som fick maximalt med stöd och valde att tacka för detta genom att pissa på fansen till klubb vars bås var " det finaste bås man kan stå i " är det skönt det finns en som talar klarspråk....
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 131001 kl 15:25

http://hd.se/24hd/?clip=1390851#category=287&date=2013-10&clip=1390851&startTime=0m0s

Bara jag som reagerar på att Masken svarar lite småstöddigt och "konstigt"?
Tuborg

Inläggav Tuborg » 131001 kl 18:08

Märkbart pressad och blir lite störd på frågorna. Nej den Masken har vi inte sett tidigare!!
Macke_

Inläggav Macke_ » 131001 kl 20:22

Ja det är ju för jä-ligt att en reporter ifrågasätter en sportchef som satt ihop ett lag som underpresterar enormt.... Det borde göras betydligt oftare då det finns en hel del att gräva i, tyvärr är kritiskt granskande journalistik väldigt sällsynt på HD!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 131004 kl 18:59

Macke_ skrev:Ja det är ju för jä-ligt att en reporter ifrågasätter en sportchef som satt ihop ett lag som underpresterar enormt.... Det borde göras betydligt oftare då det finns en hel del att gräva i, tyvärr är kritiskt granskande journalistik väldigt sällsynt på HD!

Varför skulle en sportredaktion i en lokal tidning kritiskt granska ett lokalt idrottslag som underpresterar? Finns det något samhällsintresse i det?
Macke_

Inläggav Macke_ » 131004 kl 21:52

Nej klart det inte finns nåt generellt samhällsintresse i det? Jag "tror" dock att vi sportintresserade kanske skulle vara en smula intresserade på vilka svar man skulle få höra på frågor som är högst berättigade. Men du har ju givetvis helt rätt som vanligt och sådana frågor ställs ju inte någonstans överhuvudtaget. Engelska tidningar ställer ju inte alls tuffa frågor till managers i fotbollens värld.... Det har ju heller aldrig hänt att spelare i NHL blivit irriterade på frågor av "sina" journalister... eller vänta nu......
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 131005 kl 11:34

Det jag reagerade på var ditt uttryck "kritiskt granskande journalistik", vilket kan ses som lite udda när vi pratar om en sportredaktion som bevakar ett lokalt ishockeylag. Alla kan se vad som händer eftersom resultaten är öppna. Alla vet att laget underpresterar stort. HD ställer frågor till både tränare, spelare och sportchef om varför laget presterar så dåligt. Vad mer kan man begära menar du?
Macke_

Inläggav Macke_ » 131005 kl 16:49

Det finns olika sätt att ställa frågor, du inser nog att både sättet frågorna ställs på samt vilka frågor som ställs skiljer sig enormt åt mellan t.ex HD och de exempel jag tog upp hoppas jag? Det gullas rejält i sverige om man jämför med NHL/Premier League osv, det vet alla som har kunskap om dessa ligor.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 131005 kl 21:47

Macke_ skrev:Det finns olika sätt att ställa frågor, du inser nog att både sättet frågorna ställs på samt vilka frågor som ställs skiljer sig enormt åt mellan t.ex HD och de exempel jag tog upp hoppas jag? Det gullas rejält i sverige om man jämför med NHL/Premier League osv, det vet alla som har kunskap om dessa ligor.

Jag följer NHL ganska slaviskt. Vad är det du åsyftar när du menar att frågor ställs annorlunda där och här?
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 131006 kl 09:20

Kanske hittade spelarna den vägen redan på värmningen tidigare under lördagen. Då mötte ett 150-tal Röglefans upp och sjöng för spelarna.
– Vi känner stödet, säger Robin Sterner.

Kvp
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 131006 kl 09:30

Kelsey Tessier ger fansen i Lindab Arena cred för att på slutet av matchen ha burit fram RBK till segern mot Timrå.
- Obegripligt hur de stöttade oss. De var som en sjätte spelare och det var precis vad vi behövde då. De hjäpte oss verkligen. På träningen inför matchen stod 40 fans och hejade på oss. Obegripligt! säger han.
Om att det gått osedvanligt trögt och pressen på att laget ska infria sitt favoritskap säger han:
- Våra fans är som vi är och känner mycket för klubben. Det måste man respektera. För laget har det inte gått så bra som vi förväntat oss. Det gäller för oss alla att vara på rätt plats vid rätt tid i matcherna, så ska nog även resultaten gå vår väg.

Rögle BK

Skiljer sig lite i siffrorna ;)
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 131006 kl 10:26

Pålitliga Kvp :)
Macke_

Inläggav Macke_ » 131006 kl 15:29

Mygel: http://www.youtube.com/watch?v=VDFh4_QIbYI Dryge Tortorella blir pushad, som det ska vara...
http://www.youtube.com/watch?v=_YkVzhMirXg Igen...
Och i P.L är det förstås vardagsmat, när en tränare bara ger blaha blaha svar så borde det givetvis även vara i journalistens intresse att gräva vidare, detta görs dock i stort sett inte alls i sverige vilket är väldigt förvånande, det daltas enormt från HD vilket är väldigt synd då deras täckning i övrigt är riktigt bra!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 131007 kl 20:26

Jag skulle inte kalla Tortorella dryg.... Snarare ett jävla rövhål..
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 131014 kl 09:56

Gott snack, Linus!

Lite Rögle-pepp. Igår spelades en tidig seriefinal i J18 Elit Södra mellan Rögle och Frölunda. Vinst för de grön/vita med 6-4 gör att de leder serien efter 9 omgångar.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 131020 kl 17:00

Rösta på seriens snyggaste tröja:
http://www.expressen.se/sport/hockey/vi ... st-trojor/

För att göra resultatet mer rättvisande borde de visat bilder av både fram- och baksidan av tröjorna. Alla lag som har spelarnamnen nere vid ändlyktan får nämligen per automatik -5 getingar...
qp

Inläggav qp » 131020 kl 17:15

E de så (med -5). Men jag håller med oavsett. Det är skit med namnen längst ned på tröjan då det för det mesta innebär att tröjan har fastnat i brallan och man missar spelarens namn, och vem sitter med samtliga lags alla namn/nr i huvudet?...........Prio ett..... Namnen högst upp, tack!
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 131020 kl 22:20

Så länge Rögles tröja (och byxorna) har allt det svarta som den har tänker jag varken köpa en matchtröja eller rösta Rögles högt...

Återgå till "Röglesnack"