Publik

Kolla först om ämnet redan finns innan du startar en ny tråd, välj annars 'Svara'. Rubriken skall vara kort & beskrivande.
Användarvisningsbild
sheikhmo
Kontakt:

Publik

Inläggav sheikhmo » 140919 kl 10:53

Vet inte om jag är den enda som tycker att tillströmning av publik är väldigt låg?! 2500 någonting den andra hemma matchen i den hetaste säsongen någonsin är ju tragiskt och oroväckande. Vet någon hur RBK jobbar med detta, om de gör det, och fans organisationerna?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Re: Publik

Inläggav Mygel » 140919 kl 13:20

Gårdagens match kommer inte heller att locka speciellt många tillbaka.

Just nu finns det lite för mycket som konkurrerar i vanlig ordning. Snart ett derby mellan HIF och MFF. Champions league med svenskt lag, m.m. Att spendera tid och pengar på en serielunk match mot Karlskrona är inte högsta prioritet bland många.

Däremot så tycker jag det är oroväckande att det generella intresset för laget börjar att dö ut. Det har varit för många misslyckanden och snedsteg under de senaste åren. Blanda detta med en arena som redan börjar känns omodern (jämför med t.ex. Malmö arenas komfort). Vi ogillar popcorn-lag-stuk, men det känns som det är dags för Rögle att börja komma med lite mer uppseendeväckande (i positiv bemärkelse) nyheter och lite drag. Ta in en spelare som är känd för allmänheten och som fortfarande är duglig.

På sikt är min uppfattning fortfarande den att Rögle måste börja närma sig Helsingborg samt den typ av underhållning som konsumeras idag då man kan få hockey 24/7 var du än är. En flytt till Väla området skulle antagligen vara en stor boost för laget långsiktigt. Men nu pratar vi långt in i framtiden.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 140920 kl 17:29

Håller med dig Mygel.
Det finns bevisligen 2300 pers "i" Ängelholm som alltid går på hockey. Kan man krama ur 3000 pers till, alltid i Ängelholm?
Nej. troligen inte.
Men det kan man på sikt i Helsingborg. Det svider att skriva det men om 10 år måste Rögle ha gjort något övergripande om dom vill ha 7000-10000 pers på sina matcher.
Det är ett val man måste göra.

Idag, då?
Personligen vill jag ha möjlighet att se hockey, köpa en bra öl bakom ståplats, få analyser, intervjuer och statistik, allt live på en storbilds-TV eller i min mobil. Dessutom en näve jordnötter, varför kan jag inte få det?
Varför kan jag inte få samma/liknande service som i en loge eller i soffan hemma?

Låt oss säga att ståplats, högrasitt och knatteläktaren är hjärtat/traditionen och framtiden.
Varför är den del av hallen så hopplöst efter?
Varför "tvingas" jag köpa en menlös öl (kontant) för 50-60 kr i en "bar" som är enklare än en den på Jonstorps marknad?

Det ska inte behöva vara så. Rögle måste mata på med ännu mer för att få en känsla av att man inte missar någon bekvämlighet genom att lämna soffan och TVn.
Palle73
*AIA-styrelsen*

Inläggav Palle73 » 140920 kl 20:38

Captain, vi har haft uppe den menlösa ölen med Rögle och har nu en god Bavarian på flaska eller en S:t Eriks Ale så där finns goda alternativ. Att det finns mer och göra är helt klart men ta gärna upp det med oss i styrelsen för vi har möjlighet att påverka Rögle. De vet att de måste komma med ett bättre helhetskoncept för att locka mer folk till arenan.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 140920 kl 21:47

Alla tiders Palle. :)
Det var glädjande att höra. Då blir det en av varje nästa match.

Nu väljer jag att orera om det här, så får vi se om AIA eller jag personligen tar upp det med någon. Kanske sår det ett frö hos någon inom RBK.

Nästa steg är att presentera statistik och annat i pauserna.
Det får naturligtvis gärna vara statistik som du inte hittar på swedhockey.se eller liknande sidor.

Presentationer över vem och var skotten skjuts, dom gröna och röda avsluten som tränarna snackar om.
Täckta skott, tacklingar, istider osv. Det ska vara grafer, prickar, streck, korta analyser och förklaringar.
Rimligen borde denna data finnas inom RBK och då är det bara att ösa ut den till publiken.
Kan tyckas nördigt på gränsen men om det höjer upplevelsen för några få initialt samt att investeringen/arbetet är rimligt, så why not?

Historisk lag-lag statistik kan man tex med fördel presentera innan matchen.

Jag vet inte hur många pers som kommer in i baren bakom ståplats 150-250 pers kanske.
Det finns en eller två 23" tums TV-apparater där. Finns det ens någon utanför vid kiosken, eller borta vid toaletterna? Det upplevs som att minst 1000 pers (en bra dag) rör sig i området utan att matas med något annat än trängsel.

Vi har 5:an Nilsson och Olof samt andra duktiga inom RBK. Ut med dom live innan match, i pauserna och efter på samtliga skärmar.
Har man VIP så kommer någon skadad lirare (mest Lindgren) ut och snackar/svarar på frågor. Ut med det på skärmarna också. Ljudet kan dom köra direkt i valda högtalare eller kanske via någon app/hemsida.

Rögle har gjort mycket bra under dom senaste åren och kanske kommer dom göra mer. Vi får se...
Medan vi väntar kan laget vänligen börja vinna matcher. :(
andersson

Inläggav andersson » 140922 kl 10:19

Många intressanta funderingar och jag är enig om att RBK behöver utveckla kringarrangemanget.

Det första RBK borde göra är dock att uppgradera ljudanläggningen. Från ståplats är det nästintill omöjligt att uttyda vad speakern säger när han drar längre haranger. Det är en förutsättningar för att upplevelsen sedan ska kunna förbättras genom intervjuer etc.
Användarvisningsbild
sheikhmo
Kontakt:

Inläggav sheikhmo » 140922 kl 13:25

Många kloka åsikter. Närmandet till Helsingborg är förmodligen oundvikligt i det långa loppet. Går inte Rögle upp denna säsong är jag rädd för att klubben kommer snabb försvinna i ett mörkt dunkel ..

Min fråga kvarstår dock, VAD gör RBK åt situationen med allt mindre publik - OCH vad gör AIA med flera för att locka till nya och gamla besökare till hallen? Supporterföreningen är oerhört viktig för att locka folket, titta bara på Hammarby och deras kampanjer på sociala medier - och även HIF. Tyvärr ser jag inget liknande från Rögle vänner.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 141016 kl 11:49

Kan på rak arm nämna en drös med folk som följt Rögle troget i 20-30 år, men som av någon anledning fick nog inför den här säsongen. Inte för att det är för dyrt. Snarare för att man är trött på negativ turbulens, snack utan täckning, utebliven "Röglehockey" och samma gamla vanliga visa.

Varför tar man sig till Lindab? Det vore en god ide att faktiskt höra med alla som masar sig ut till hallen - vad är det man vill ha som man inte kan få hemma i soffan?

Jag tror också på utveckling av kringarangemanget, men framför allt att göra allt ENKLARE när man väl är där. Det ska vara enkelt och snabbt att köpa en öl, gå på toa, köpa mat etc. Det är det inte idag. Det känns förlegat och planerat enligt principen "så har vi alltid gjort". Sportbarerna? Rörigt och allt utom enkelt. Vilket gör att många skiter i det och vänjer sig vid det. Det är så klart en petitess, men för många petitesser gör det fan så mycket enklare för folk att skita i det. Kioskerna, samma där. Känns som en kvarleva från 1986, med noll utveckling. Tror man hade vunnit på att driva det proffsigare och ta hjälp utifrån...

En viktig pusselbit är familjen. Hur kan man locka en hel familj till arenan? Där alla inte är lika inbitna fans som vi? Det räcker inte med det som finns. Ett billigare restaurangalternativ hade kanske också varit en grej. O

Sedan är det ju den offensiva hockeyn som lockar i grund och botten. Och vinster och gott snack på stan. Hade laget fått en lång vinstrad och återtagit epitetet som svårslaget hemmalag, så hade det garanterat lockat tillbaka folk. Problemet är att vinstraderna är så korta, dalarna så djupa och epitetet som bortblåst.

En app med livestats hade ju varit kanon, men även ett bättre högtalarsystem - så man hör allt bra snack - ännu bättre om kopplat till app eller stream, så man kan lyssna när man vill. Alldeles för få, små skärmar och dåligt ljud som det är idag.
qp

Inläggav qp » 141016 kl 12:13

Många kloka ord Ogi, bra nedtecknat!
någon

Inläggav någon » 141016 kl 16:09

Som ogilthorpe är inne på så känns vissa saker tveksamma inne i arenan. Arenan ligger inte direkt centralt, många av besökarna bor inte ens i stan. Inför en match som börjar 19 borde man inne på arenan kunna båda få i sig en öl och lite snabb mat så man ens orkar på match. För slutar man 17 är man på arenan först 18.

Återgå till "Röglesnack"