Tankar inför säsongen 16/17

Kolla först om ämnet redan finns innan du startar en ny tråd, välj annars 'Svara'. Rubriken skall vara kort & beskrivande.
GIT

Tankar inför säsongen 16/17

Inläggav GIT » 151206 kl 00:55

Tänkte dela lite tankar kring nästa år förutsatt att vi spelar i SHL. Jag är medveten om att det är för tidigt att dra några större växlar men tycker mig ändå ha fått en hyfsad uppfattning om spelarna, tränarna och truppen i sin helhet.

De ska vara kvar:
Forwards: Smotherman, Cehlin, Wännström, Jensen, Rensfeldt, Connolly, Matson, Kovacs, Liljewall, Sylwander, Karlsson.
Backar: Marshall, Liljegren, Alen, Almen, Claesson.

De ska ej vara kvar:
Forwards: Lindgren, Åslin, Tessier, Aleardi.
Backar: Baranka, Granak, Hellgren, Bengtsson, Williamsson.
Senast redigerad av GIT 170206 kl 16:16, redigerad totalt 1 gång.
dogge

Re: Tankar inför säsongen 16/17

Inläggav dogge » 151206 kl 16:23

Håller med i en del.
Det jag inte håller med om:

- Rensfeldt hade jag absolut hållt kvar
- Granak tycker jag inte imponerat sett till vad jag TROR han kostar. Borde gå att hitta en likvärdig back betydligt billigare, är det jag som kanske tror han tjänar mkt mer än han faktiskt gör, så behåll! Skulle tippa han har mellan 120-150k i månaden.

Sen har jag iofs ingen järnkoll på löner i shl, kan hända han faktiskt är värd det.
I övrigt tycker jag vi verkligen borde försöka behålla jänkarkedjan, cehlin, dansk, Jensen (tror han kan blomma ut ännu mer med lite erfarenhet), almen. Ja iofs den listan kan fortsattas.

Sen tycker jag att eventuella nyförvärv ska ha visat att dem håller hög klass i Europa, och inte leta efter "guldkorn" i AHL som knappt kan åka skridskor när dem kommer hit.
Men lätt o sitta här och önska, betydligt svårare att få hit dem än vad man förmodligen anar.

Masken borde ha lärt sig en och annan läxa vid det här laget. Bör visa sig under silly season nästa år. Liten reflektion bara efter halva säsongen, har ingen koll på vilka som har kontrakt nästa år osv.

I övrigt håller jag med om det du skriver GIT, att satsa på ett fåtal dyrare och fyll ut 3-4dje kedjan med juniorer eller billiga alternativ som klarar av den rollen som krävs. Sen ha 1-2 "toppkedjor" som ska producera. Det är något jag satsat på. Men att det behövs spets och att vi värvade för lite av det innan säsongen har nog dem flesta insett och det tror jag masken och company känner med.
Men vi utvecklas och nästa år om vi håller oss kvar har vi förhoppningsvis en ännu starkare trupp.
GIT

Inläggav GIT » 151206 kl 19:47

Granak har kontrakt nästa säsong och det är väl anledningen till att jag har honom på listan. Han har som du säger inte imponerat och är en skugga av det han var 09/10.

Är inget fan av Rensfeldt men han har varit nyttig. Är väl mer spelstilen jag inte gillar - seg och oskicklig.

Det som oroar mest är att Wännström, Lindgren och Åslin har kontrakt. Känner inte att någon av de behövs nästa säs. Möjligtvis Åslin beroende på hur han presterar resterande delen av säsongen. Och Masken vet man ju aldrig vad han hittar på. Får väl hålla lite koll på Brynäs och Leksands spelare ;-) Amnér hoppas jag att man redan är på.
Trasan

Inläggav Trasan » 160121 kl 15:24

Nästa säsong är det ett måste att försöka knyta till sig Pontus Netterberg. Har gjort succé i IK pantern, kan prestera ännu bättre på en högre nivå med bättre spelare. Har alltid varit en målskytt av rang och farlig offensivt, men har nu dessutom jobbat upp defensiven något enormt. Och bäst av allt, han har hjärta för klubben.
GIT

Inläggav GIT » 160123 kl 21:52

Trasan skrev:Nästa säsong är det ett måste att försöka knyta till sig Pontus Netterberg. Har gjort succé i IK pantern, kan prestera ännu bättre på en högre nivå med bättre spelare. Har alltid varit en målskytt av rang och farlig offensivt, men har nu dessutom jobbat upp defensiven något enormt. Och bäst av allt, han har hjärta för klubben.
Håller inte med. Det bör bara värvas spets som ska komplettera stommen i årets lag. Jag har hellre Kovacs än Netterberg. Om det ska värvas en forward från allsvenskan så finns det betydligt intressantare spelare än Netterberg. 13 mål på 40 matcher i allsvenskan är inte målskytt av rang enligt mig. Kovacs har 14 mål på 33 matcher och är 4 år yngre.

Hjärta är överskattat numera. Tror knappast att Linköping bryr sig om Rakhshani och Andrew Gordon har hjärta för klubben så länge de öser in poäng. Det är ändå professionella spelare och kvalitén är det väsentliga.

Nu har Brithen en väldigt dålig period i HV. Petad till fjärde och blev återigen skadad idag. Inte så säker på att han är kvar i HV nästa säsong trots kontrakt. Zaar tror jag kommer att spela i Rögle nästa säsong för det går lite knackigt i AHL. Sjögren är lite mer av ett långskott men i KHL är det inte mycket som krävs för att de ska sparka en så det är inte omöjligt att de kan låna ut Sjöa och då ligger Rögle nära till hands.
Trasan

Inläggav Trasan » 160125 kl 13:39

Och jag håller inte med dig. Stommen behövs bytas ut till vissa delar också. Eller ska vi nöja oss med att vara ett bottenlag även nästa säsong?
Som jag skrev, han kommer prestera ännu bättre i ett bättre lag, vore synd att se något annat shl
Lag ta honom före.
Självklart är inte "hjärta" för klubben avgörande när man ska välja spelare utan självklart deras kompetens. Men ett plus i kanten tycker jag ändå.
Trasan

Inläggav Trasan » 160125 kl 15:26

Och du Verkar inte förstå skillnaden med att göra 13 mål i ett bottenlag jämfört mot i ett topplag. Samt att säsongen inte är slut än, säg att han kommer upp i 16-20 mål, det är riktigt bra gjort i ett lag som pantern.
GIT

Inläggav GIT » 160125 kl 20:20

För det första. Du verkar inte förstå vad stomme är i sammanhanget. Det innebär att man kör vidare med de som håller och skiljs åt med spelare som presterat mindre bra/floppat. Där ska man förstärka med spets och ingen j-a Netterberg. 13 mål på 40 matcher i ett bottenlag är inte heller det imponerande. Herregud Nyström i Pantern har presterat likvärdigt, 11 mål och 1 poäng mer samt bättre +/- än Netterberg på färre spelade matcher. Ska man värva från allsvenskan så ska det vara de absolut bästa i ligan vilket Netterberg inte är.

Cehlin - Olausson - Nylander
Rensfeldt - Connolly - Zaar
Smotherman - Jensen - Kovacs
Sylwander - Liljewall - Matson
(extra: Åslin, Karlsson, Laz)

Salmela - Liljegren
M. Karlsson - Liljegren
Alen/Almen - Marshall
(extra: Claesson)

Här har du ett hyfsat lag.
Senast redigerad av GIT 170206 kl 16:22, redigerad totalt 2 gånger.
Trasan

Inläggav Trasan » 160125 kl 22:01

Haha, jag förstår exakt vad stomme betyder.
Svårt att diskutera hockey med någon som inte förstår, gissar på att du är en självutnämnd hockeyexpert som aldrig någonsin spelat själv.

Absolut, Nyström har gjort det riktigt bra med. Gillar hans fart, han är liten och snabb. Vilket också går emot han, lite för liten spelare för shl. Han har heller inget skott. Men, visst jag skulle unna honom en till chans i shl, tror han håller bäst klass i allsvenskan dock, men hoppas jag bevisas fel där.
Men, du kan inte jämföra två olika spelare med helt olika spelstil, storlek och kvaliteer.
Tror på att hitta fynd från allsvenskan, du verkar inte göra det. Vi tycker olika helt enkelt.
GIT

Inläggav GIT » 160126 kl 11:32

Trasan skrev:Haha, jag förstår exakt vad stomme betyder.
Svårt att diskutera hockey med någon som inte förstår, gissar på att du är en självutnämnd hockeyexpert som aldrig någonsin spelat själv.

Absolut, Nyström har gjort det riktigt bra med. Gillar hans fart, han är liten och snabb. Vilket också går emot han, lite för liten spelare för shl. Han har heller inget skott. Men, visst jag skulle unna honom en till chans i shl, tror han håller bäst klass i allsvenskan dock, men hoppas jag bevisas fel där.
Men, du kan inte jämföra två olika spelare med helt olika spelstil, storlek och kvaliteer.
Tror på att hitta fynd från allsvenskan, du verkar inte göra det. Vi tycker olika helt enkelt.
Tror också på att hitta fynd i allsvenskan men då ska det vara de bästa typ Amner, Viksten, Alvarez osv. Inte Netterberg. Om vi ska bli bättre måste vi ta in spelare som är bättre än våra sämre som t.ex. Åslin och Wännström. Netterberg är inte bättre i dagsläget så det blir en onödig värvning.
Hellre Urbas än Netterberg.
Trasan

Inläggav Trasan » 160126 kl 13:31

Men förstår du vad FYND är? Fynd är inte de allra bästa spelarna i allsvenskan nu, Fynd är dem man tror kan slå igenom oväntat bra i SHL. Han var ett fynd i allsvenskan detta året tex, då han plockades upp som en billig chansning från div 1 och är nu med i top 20 bästa målgörare i hela HA.
Hellre urbas Hahah? Hellre vem som helst än Netterberg enligt dig, jag förstår det nu. JAG hoppas vi tar in Netterberg, sen kan du tycka vad du vill.
GIT

Inläggav GIT » 160126 kl 19:06

Trasan skrev:Men förstår du vad FYND är? Fynd är inte de allra bästa spelarna i allsvenskan nu, Fynd är dem man tror kan slå igenom oväntat bra i SHL. Han var ett fynd i allsvenskan detta året tex, då han plockades upp som en billig chansning från div 1 och är nu med i top 20 bästa målgörare i hela HA.
Hellre urbas Hahah? Hellre vem som helst än Netterberg enligt dig, jag förstår det nu. JAG hoppas vi tar in Netterberg, sen kan du tycka vad du vill.
Fynd är spelare som är bra, har stor potential men samtidigt billiga. Netterberg är inget fynd, han är en chansning. En forward som inte ens tillhör toppskiktet i allsvenskan är inte ett fynd. Fynd i allsvenskan är spelare som Gunderson, Bengtsson, Wikstrand, Viksten osv. Spelare som redan höll hög klass innan de tog steget till SHL. Jag tror att Amnér kan vara en sån.

Urbas är bättre än Netterberg. En jävligt nyttig forward som inte bara gör fler poäng, utan också bidrar med fler bra saker, som fysiskt spel och en jävla fart. Urbas vore kanon som en power forward i en tredjefemma i SHL. Samtidigt skulle man försvaga det kanske största hotet nedifrån, Västerås.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160202 kl 17:37

Hur kan Västerås vara största hotet, när de ligger 8a i allsvenskan? Största hotet är AIK, Tyngsryd, Karlskoga och Oskarshamn.
henkus78

Inläggav henkus78 » 160202 kl 19:36

sinner skrev:Hur kan Västerås vara största hotet, när de ligger 8a i allsvenskan? Största hotet är AIK, Tyngsryd, Karlskoga och Oskarshamn.

Glöm inte bort Asplöven ;)
Trasan

Inläggav Trasan » 160202 kl 22:34

Undrar också hur Västerås kan vara största hotet haha!!
GIT

Inläggav GIT » 160202 kl 22:39

VIK har den dyraste truppen och kanske den bästa på papperet i allsvenskan. Sen att man har underpresterat å det grövsta är ju en annan sak. Rögle gick ju igenom något liknande förra säsongen, var länge ett mittenlag och uträknade och kom igång på slutet och det bar hela vägen. Västerås ledde serien efter ca 20 omgångar och har visat upp en högstanivå som få lag i HA matchar. Sen har de ju haft en drös med skador på nyckelspelare. Med ett friskt lag skulle de bli farliga. Finns ju en anledning till att de flesta har tippat de som seriesegrare. De har i princip 10 forwards som håller hög allsvensk klass och en vass fjärdeline. Deras svaghet är ju defensiven och målvaktsspelet. Nu har de dock gått trögt för länge för att de ska kännas som ett reelt hot.

Största hotet är såklart AIK. Dels för att de är det bästa allsvenska laget men också för att domarna troligen dömer till deras fördel. Lär inte bli enkelt för KHK att åka upp till Hovet och plocka en vinst med de förutsättningarna. Nu är ju dock Steen skadad och missar kanske avslutningen. Det är deras viktigaste spelare överlag. Tingsryd räds jag inte alls. Det är ett överpresterande lag som inte skulle räcka till i en 7-matchers serie. Bakom AIK är det framförallt Karlskoga, Leksand och Västerås man helst slipper.

Nog om Västerås. Hatlaget nummer ett för min del och i nivå med Malmö.
Senast redigerad av GIT 170206 kl 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160202 kl 23:16

Nja, jag köper inte ditt resonemang. AIK är största hotet då de brukar alltid lyfta i slutspurten och är dessutom rena drömmen för SHL. Det är ganska många poäng som VIK måste ta igen för att ens komma 2a. Så jag kan inte på något sätt se hur VIK skulle vara största hotet. Om man nu skulle ifrågasätta ens läsförståelse - tabellen ljuger aldrig, det måste du förstå ;-)
GIT

Inläggav GIT » 160202 kl 23:31

sinner skrev:Nja, jag köper inte ditt resonemang. AIK är största hotet då de brukar alltid lyfta i slutspurten och är dessutom rena drömmen för SHL. Det är ganska många poäng som VIK måste ta igen för att ens komma 2a. Så jag kan inte på något sätt se hur VIK skulle vara största hotet. Om man nu skulle ifrågasätta ens läsförståelse - tabellen ljuger aldrig, det måste du förstå ;-)
Jag menar i allmänhet! VIK ligger topp 2 budget- och truppmässigt varje säsong. De är tillsammans med AIK och troligen Leksand det största hotet underifrån.

Angående denna säsongen så får de svårt att ta en kvalplats. De måste i princip göra en slutspurt liknande det vi gjorde förra säsongen. Jag möter iaf hellre Tingsryd än Västerås. Tingsryd vill ju förfan inte ens gå upp och på papperet är de bra mycket sämre än ett skadefritt Västerås.
GIT

Inläggav GIT » 160202 kl 23:36

sinner skrev:tabellen ljuger aldrig, det måste du förstå ;-)
Då ska jag lära dig något nytt. En tabell kan visst vara missvisande. Vi låg för fan i botten i allsvenskan förra säsongen, så hur kommer det sig att vi gick upp om inte tabellen ljög just då? Luleå låg i botten under de 15 första omgångarna av årets SHL. Tyckte du då att tabellen inte ljög? För de ligger nämligen 3:a nu och har toppat tabellen de senaste 25 omgångarna. Finns jättemånga exempel men jag pallar inte.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160202 kl 23:50

Tja, jag kan ju tycka att Rögle motbevisar din teori både när det kommer till hur viktig budgeten är och det där med spelarna på pappret. Sen om VIK inte lyckas komma minst 2a och Rögle slipper kvala, så har VIK ännu mindre chans, då vi dels kommer att få mer pengar och kommer att vara ett lag som spelarna vill komma till. Det där med att TAIF inte ens vill gå upp är bara bullshit. Vi kom ju upp förra gången, en säsong för tidigt enligt många, med det där är ju angenäma bekymmer och tro mig om TAIF skulle gå upp så skulle de lösa de praktiska problemen precis som vi gjorde.
dogge

Inläggav dogge » 160202 kl 23:50

Din förkärlek för Västerås börjar blir riktigt löjlig. Dem är alltid som sämst när det gäller, dem går skit i år, ändå har du tjatat om dem hela säsongen.
Och nej dem är inte top 2 på spelarbudgeten. Dem ligger på 5e plats enligt deras egen klubbchef.
Kickat tränare och sportchef, knappast en klub i harmoni, men just det, på eliteprospects ser det ju jäkligt bra ut..
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160202 kl 23:53

GIT skrev:
Då ska jag lära dig något nytt. En tabell kan visst vara missvisande. Vi låg för fan i botten i allsvenskan förra säsongen, så hur kommer det sig att vi gick upp om inte tabellen ljög just då? Luleå låg i botten under de 15 första omgångarna av årets SHL. Tyckte du då att tabellen inte ljög? För de ligger nämligen 3:a nu och har toppat tabellen de senaste 25 omgångarna. Finns jättemånga exempel men jag pallar inte.

När vi låg i botten av allsvenskan, så var det ingen som tyckte att Rögle var största hotet i kvalserien, varken du eller jag. Så hur tänkte du där?
GIT

Inläggav GIT » 160203 kl 16:48

dogge skrev:Din förkärlek för Västerås börjar blir riktigt löjlig. Dem är alltid som sämst när det gäller, dem går skit i år, ändå har du tjatat om dem hela säsongen.
Och nej dem är inte top 2 på spelarbudgeten. Dem ligger på 5e plats enligt deras egen klubbchef.
Kickat tränare och sportchef, knappast en klub i harmoni, men just det, på eliteprospects ser det ju jäkligt bra ut..
Västerås har den dyraste truppen i HA. Tittar man på truppen så förstår man det rätt fort. Om man har någorlunda koll dvs.
GIT

Inläggav GIT » 160203 kl 16:56

sinner skrev:
GIT skrev:

När vi låg i botten av allsvenskan, så var det ingen som tyckte att Rögle var största hotet i kvalserien, varken du eller jag. Så hur tänkte du där?
När Rögle låg på play-in plats, som VIK ligger på idag, så såg många RBK som ett hot. Det du inte fattar är att RBK likt VIK låg topp 2 i budget men underpresterade, precis som VIK gör nu. Tror dock inte att VIK gör samma resa som vi gjorde. Hatar de så j-a mycket så jag hoppas att de missar topp 8.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160203 kl 17:02

Som Röglesupporter lär man nog ha Västerås på iaf en topp 3 hatlag-lista efter förra säsongen
GIT

Inläggav GIT » 160203 kl 17:06

sinner skrev:Tja, jag kan ju tycka att Rögle motbevisar din teori både när det kommer till hur viktig budgeten är och det där med spelarna på pappret. Sen om VIK inte lyckas komma minst 2a och Rögle slipper kvala, så har VIK ännu mindre chans, då vi dels kommer att få mer pengar och kommer att vara ett lag som spelarna vill komma till. Det där med att TAIF inte ens vill gå upp är bara bullshit. Vi kom ju upp förra gången, en säsong för tidigt enligt många, med det där är ju angenäma bekymmer och tro mig om TAIF skulle gå upp så skulle de lösa de praktiska problemen precis som vi gjorde.
Haha så du menar att budgeten inte är viktig? Lustigt då att alla bottenlag har minst budget och topplagen har störst. Bara för att RBK ligger över kvalplats idag innebär det inte att det är rätt melodi för att hålla sig kvar. Kan inte spela varje säs med kniven på strupen, förr eller senare hamnar man i trubbel. Det lär dock bli bättre/stabilare nästa säs med större budget, om det vill sig väl.
GIT

Inläggav GIT » 160203 kl 17:07

eleganten skrev:Som Röglesupporter lär man nog ha Västerås på iaf en topp 3 hatlag-lista efter förra säsongen
Ja, det stärkte bara mitt hat mot dem.
dogge

Inläggav dogge » 160203 kl 18:12

GIT skrev:
dogge skrev:Din förkärlek för Västerås börjar blir riktigt löjlig. Dem är alltid som sämst när det gäller, dem går skit i år, ändå har du tjatat om dem hela säsongen.
Västerås har den dyraste truppen i HA. Tittar man på truppen så förstår man det rätt fort. Om man har någorlunda koll dvs.

Ja deras egen styrelse ljuger väll då för du har ju superinsyn tydligen. Både AIK och Leksand har definitivt dyrare. Om man nu har koll dvs... Leksand gick ju själva ut med att dem hade den dyraste truppen i serien.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160203 kl 19:59

Dyrare är inte nödvändigtvis bättre, det är där du felar GIT. Du ser på deras budget och namn på papperet och därför tycket de är farligast. Tänk några år bakåt i tiden, när Percy(och sen Stenbeck) pumpade in pengar i Möff. Stirra dig inte blind på budget och eliteprospect. De farligaste är de som är sammansvetsade, håller jämn nivå och jobbar hårt varje match och det är inte VIK i år. Sen att det är tydligen kaos i föreningen gör inte saken bättre. Sen när man argumenterar med dig och du inte har något vettigt att komma med så säger du "Jag menar att de (VIK) är farligast i allmänhet" oavsett tabellplaceringen. Då kan man hävda samma sak om Leksand. Anrik förening som kommunen stöttar i vått och torrt osv. Samma med AIK eller varför inte Björklöven. Tyvärr så funkar det inte så. Tänk att Växjö bara för några år sedan platsade knappt i allsvenskan. Så jag skulle inte avspisa Tingsryd så lätt. Vita hästen är också ett bra exempel - Norrköping är hyfsad stor stad och inom några år så kan de mycket väl också göra klivet till SHL. Jag tror att alla lag i SHL kommer att spela där även nästa säsong. Allsvenska lag kan skrälla några enstaka matcher mot Karlskrona men i bäst av 5 eller bäst av 7 matcher så är chanserna väldigt små. Finland har ett liknande system och där är det ytterst ytterst sällan några förändringar om man inte räknar Jokerit som gick över till KHL. Jag tippar att Karlskrona och Möff kommer att få kvala och att de klarar sig kvar. Motståndet tja AIK och Tingsryd. Om du tittar på tabellen som du inte är så förtjust i, så kan du se att VIK har 28 p upp till Tingsryd och det är 9 omgångar kvar dvs 27 p att spela om -så de är redan körda. De som har chansen att rubba AIK eller Tingsryd är Karlskoga, Oskarshamn, Vita Hästen, Almtuna och Leksand. Så det känns som att du får nog släppa VIK teorin för denna säsongen.
GIT

Inläggav GIT » 160203 kl 20:44

sinner skrev:Dyrare är inte nödvändigtvis bättre, det är där du felar GIT. Du ser på deras budget och namn på papperet och därför tycket de är farligast. Tänk några år bakåt i tiden, när Percy(och sen Stenbeck) pumpade in pengar i Möff. Stirra dig inte blind på budget och eliteprospect. De farligaste är de som är sammansvetsade, håller jämn nivå och jobbar hårt varje match och det är inte VIK i år. Sen att det är tydligen kaos i föreningen gör inte saken bättre. Sen när man argumenterar med dig och du inte har något vettigt att komma med så säger du "Jag menar att de (VIK) är farligast i allmänhet" oavsett tabellplaceringen. Då kan man hävda samma sak om Leksand. Anrik förening som kommunen stöttar i vått och torrt osv. Samma med AIK eller varför inte Björklöven. Tyvärr så funkar det inte så. Tänk att Växjö bara för några år sedan platsade knappt i allsvenskan. Så jag skulle inte avspisa Tingsryd så lätt. Vita hästen är också ett bra exempel - Norrköping är hyfsad stor stad och inom några år så kan de mycket väl också göra klivet till SHL. Jag tror att alla lag i SHL kommer att spela där även nästa säsong. Allsvenska lag kan skrälla några enstaka matcher mot Karlskrona men i bäst av 5 eller bäst av 7 matcher så är chanserna väldigt små. Finland har ett liknande system och där är det ytterst ytterst sällan några förändringar om man inte räknar Jokerit som gick över till KHL. Jag tippar att Karlskrona och Möff kommer att få kvala och att de klarar sig kvar. Motståndet tja AIK och Tingsryd. Om du tittar på tabellen som du inte är så förtjust i, så kan du se att VIK har 28 p upp till Tingsryd och det är 9 omgångar kvar dvs 27 p att spela om -så de är redan körda. De som har chansen att rubba AIK eller Tingsryd är Karlskoga, Oskarshamn, Vita Hästen, Almtuna och Leksand. Så det känns som att du får nog släppa VIK teorin för denna säsongen.
Du har ju inte ens koll på hur kvalsystemet funkar. Lag 3-8 gör upp mot förloraren av AIK och Tinsgryd, och så vitt jag vet innehar Västerås fortfarande 8e platsen. Vita Hästen kom t.ex. 8a förra säsongen men lyckades ändå spurta och möta Modo i bäst av 7. Rögle kom 4a men tog steget upp.

Jag tittar inte bara på namn och budget. Jag har jävligt bra koll på allsvenskan och spelarna där. Kan lova dig att de flesta hade Västerås som 1:a innan säsongen drog igång och jag tror inte att de ångrade sig efter 20 omgångar när de fortfarande ledde serien och hade bland annat skåpat ut AIK med 5-2. Sen fick de långtidsskador på nyckelspelare och har sedan dess underpresterat å det grövsta. Potentialen i laget är hög och det räcker med att nå en formtopp i rätt tid. Lite av Rögles melodi.

Jag skrev att VIK är ett av de största hoten underifrån. De andra är AIK och Leksand. De lagen kommer att ligga top 3 budget- och truppmässigt och det är oftast de lagen som är farligast i längden.

Återgå till "Röglesnack"