Tankar inför säsongen 16/17

Kolla först om ämnet redan finns innan du startar en ny tråd, välj annars 'Svara'. Rubriken skall vara kort & beskrivande.
Henrik

Re: Tankar inför säsongen 16/17

Inläggav Henrik » 160913 kl 17:53

Klokt att låna ut Claesson. Även om sent nu, så gärna ett utlån till och in med typ Steve Eminger, så får backsidan den sammansättning man förr eller senare ändå behöver. Denne borde varit här redan i stället för Cederholm.

Hoppas och tror att Fraser kommer att göra nytta, men nu finns det också konkurrens och back-up så det räcker på ytterforwardsplatserna.

När Taylor är borta, och ytterligare en tillfälligt försvinner (Karlsson) saknar man egentligen en naturlig center, hamnar i nödlösningen med Sylle och förlorar samtidigt hans fart på en kant. Alltså, om inte Ryfors eller annan junior är ett alternativ som lika gärna kan vikariera som center som konkurrera som ytterforward så saknar jag Lunsjö. Han hade åtminstone varit ett alternativ både som center (för Taylor) och ytter (Lindgren) i fjärdekedjan. Och om han inte hade behövts kunde man ju ha lånat ut även honom. Kanske inte optimalt för Lunsjö, men förmodligen för RBK. Skulle Lunsjö imponera så kan Karlsson leda tredjekedjan med Schütz som kanske gör sig lika väl på en kant för att behålla de bästa på banan. Men det är klart, då skulle det ju bara återstå två platser för Collberg, From, Åslin och Wännström, Lindgren och Ryfors. Och när Taylor är tillbaks...Det kan ju bli ännu fler skador, men om inte blir det nog inga fler spelare in, eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160913 kl 21:25

Henrik skrev:Klokt att låna ut Claesson. Även om sent nu, så gärna ett utlån till och in med typ Steve Eminger, så får backsidan den sammansättning man förr eller senare ändå behöver. Denne borde varit här redan i stället för Cederholm.

Hoppas och tror att Fraser kommer att göra nytta, men nu finns det också konkurrens och back-up så det räcker på ytterforwardsplatserna.

När Taylor är borta, och ytterligare en tillfälligt försvinner (Karlsson) saknar man egentligen en naturlig center, hamnar i nödlösningen med Sylle och förlorar samtidigt hans fart på en kant. Alltså, om inte Ryfors eller annan junior är ett alternativ som lika gärna kan vikariera som center som konkurrera som ytterforward så saknar jag Lunsjö. Han hade åtminstone varit ett alternativ både som center (för Taylor) och ytter (Lindgren) i fjärdekedjan. Och om han inte hade behövts kunde man ju ha lånat ut även honom. Kanske inte optimalt för Lunsjö, men förmodligen för RBK. Skulle Lunsjö imponera så kan Karlsson leda tredjekedjan med Schütz som kanske gör sig lika väl på en kant för att behålla de bästa på banan. Men det är klart, då skulle det ju bara återstå två platser för Collberg, From, Åslin och Wännström, Lindgren och Ryfors. Och när Taylor är tillbaks...Det kan ju bli ännu fler skador, men om inte blir det nog inga fler spelare in, eller vad tror ni?
Jag ser Karlsson som Matsons ersättare när det väl drar igång. Tror också att det är tanken samtidigt som Sylwander återgår till sin position som ytter. Karlsson och Matson har en liknande spelstil. Fraser ser jag istället som ett nyförvärv då han har andra kvaliteter än dessa herrar. Hade Lunsjö varit att räkna med i år så hade han inte huserat i div.1. I mina ögon går både Ryfors och bröderna Elvenes före.

Så här tror jag att fw-formationerna kommer att se ut med Matsons skada i åtanke.

Lerg - Connolly - Fraser
Rensfeldt - Liljewall - Cehlin
Wännström - Schutz - Collberg
Sylwander/Åslin - Karlsson - From

Personligen hade jag dock bytt plats mellan Liljewall och Schutz. Schutz har en bättre offensiv och det hade varit intressant att se honom centra Cehlin och Rensfeldt.
Upp till bevis för Åslin och Collberg.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 160913 kl 21:40

Henrik skrev:När Taylor är borta, och ytterligare en tillfälligt försvinner (Karlsson) saknar man egentligen en naturlig center

Tycker inte man saknar en center. På träningen har dom kört Connelly-Lerg-Schutz som förstalina. Hade man saknat centrar hade man nog inte kört 3 st i samma lina.

Karlsson missar en träningsmatch mot khk. Tror inte dom går bananas för det. Han har dessutom spelat samtliga matcher hittills så det är väl bra nån annan får luftas.

Utlånet av Claesson lär ju inte vara för att man har fler backar på ingång. Snarare att man har för många och då Claesson ligger på gränsen mår han bra av matchning i as en månad. Möjligt att det kan bli längre. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 160913 kl 22:16

Demon-Willaume skrev:
Henrik skrev:När Taylor är borta, och ytterligare en tillfälligt försvinner (Karlsson) saknar man egentligen en naturlig center

Tycker inte man saknar en center. På träningen har dom kört Connelly-Lerg-Schutz som förstalina. Hade man saknat centrar hade man nog inte kört 3 st i samma lina.

Karlsson missar en träningsmatch mot khk. Tror inte dom går bananas för det. Han har dessutom spelat samtliga matcher hittills så det är väl bra nån annan får luftas.

Utlånet av Claesson lär ju inte vara för att man har fler backar på ingång. Snarare att man har för många och då Claesson ligger på gränsen mår han bra av matchning i as en månad. Möjligt att det kan bli längre. :)

Så klart lugnt när Karlsson är borta en match, men om han också skadar sig...De spelade Sylle som center nu och kan knappast köra Connolly-Lerg-Schütz i samma om skada på annan...menar bara att om ytterligare en skada kommer på center så blir de nog lite stressade igen och då hade det varit skönt att ha Lunsjö att tillgå.
Claessons utlån beror naturligtvis inte på att folk är på ingång, utan för att 9 är minst en för mkt om alla är hela och att han behöver speltid. Jag önskar dock likväl ytterligare en typ Fairchild och i så fall bör man också låna ut ytterligare en av de kvarvarande åtta, t.ex. Cederholm. Men det lär väl inte hända att man lånar ut ngn man har till låns.
Henrik

Inläggav Henrik » 160913 kl 22:51

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Klokt att låna ut Claesson. Även om sent nu, så gärna ett utlån till och in med typ Steve Eminger, så får backsidan den sammansättning man förr eller senare ändå behöver. Denne borde varit här redan i stället för Cederholm.

Jag ser Karlsson som Matsons ersättare när det väl drar igång. Tror också att det är tanken samtidigt som Sylwander återgår till sin position som ytter. Karlsson och Matson har en liknande spelstil. Fraser ser jag istället som ett nyförvärv då han har andra kvaliteter än dessa herrar. Hade Lunsjö varit att räkna med i år så hade han inte huserat i div.1. I mina ögon går både Ryfors och bröderna Elvenes före.

Så här tror jag att fw-formationerna kommer att se ut med Matsons skada i åtanke.

Lerg - Connolly - Fraser
Sylwander/Åslin - Karlsson - From

Personligen hade jag dock bytt plats mellan Liljewall och Schutz. Schutz har en bättre offensiv och det hade varit intressant att se honom centra Cehlin och Rensfeldt.
Upp till bevis för Åslin och Collberg.

Jo, tror också att det blir ungefär så nu, även om man inte kommer att tveka på att prova olika konstellationer och också förmodligen tvingas till det framöver. Men också att det blev Fraser mkt för att man siktade på att använda både Lerg och Schütz som yttrar, tysken då bredvid Karlsson. När Taylor blev skadad verkar det mkt riktigt logiskt att ersätta med Karlsson 4e och i stället använda Schütz som center, varför man tyckte sig fattas en rutinerad ytter och därav Fraser...
Tror det som är ganska fast för stunden är Rensfeldt-Liljewall-Cehlin och paren Lerg-Connolly samt Sylwander-Karlsson och att Schütz spelar center i 3:e formation. Återstår fyra platser som jag tror är mer öppna för förändringar efterhand. Fraser får så klart en, From, Collberg och Wännström ligger nog före Åslin och Lindgren på de andra, men exakt var de ska hamna låter jag vara osagt. Prestation avgör väl deras inbördes fajt. Sen kan ju skadehelvetet förändra allt...Ang. Lunsjö så kanske han tappade tålamodet med Masken och drog...Tycker nog han visade att han var ämnad för rollen ifjol. Hade hellre haft honom som bra, billig lösning och brutit med Lindgren.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160916 kl 01:08

Lindgren är väl skadad i foten?
Henrik

Inläggav Henrik » 160916 kl 10:22

captain skrev:Lindgren är väl skadad i foten?

Jo det är han ju för stunden, förhoppningsvis kortvarigt. Och just därför, sett över säsongen, menar jag att det inte vore fel att ha haft Lunsjö kvar på något sätt, hemma eller utlånad och möjlig att ta hem om skador i truppen, i dagsläget som back-up för Matson eller Lindgren. Å andra sidan tror jag också att många i dagens trupp, t.ex. de i dagens uppställning, fixar rollerna i en fjärdekedja i stort sett väl så bra. Så jag tänker inte böla om Lunsjö längre. Masken och/eller han har gjort sina val...

Den där extra spetsbacken typ en Fairchild ytterligare som många av oss hoppats på hela sommaren misstänker jag att det är större risk att vi kommer att sakna emellanåt. Men nu när det ska dra igång vill jag släppa även den önskan ett tag och kanske återkomma med den längre fram, typ vid jul om det skulle råda kris, dvs uppenbar risk för negativt kval. Och jag tror Masken och tränarna tänker så. De har ju bestämt sig för backarna och jag tycker och tror att de tycker att man normalt ska undvika att kladda med truppen på detta tidsstadium. Att "krydda sent" skulle förstöra lite av tanken med kontinuiteten. Jag förutsätter därför att man har värvat färdigt för stunden, avvaktar mot jul och ger nuvarande trupp chansen. Nu gäller det bara att tränarna tror på och hjälper vad de har att utvecklas. Ska bli förbannat kul att nu börja heja, hoppas att bitarna faller på plats och att de "tar nästa steg". Till att börja med vore det onekligen skönt med en klar seger i kväll mot Karlskrona.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160916 kl 10:57

Henrik skrev:

Jo det är han ju för stunden, förhoppningsvis kortvarigt. Och just därför, sett över säsongen, menar jag att det inte vore fel att ha haft Lunsjö kvar på något sätt, hemma eller utlånad och möjlig att ta hem om skador i truppen, i dagsläget som back-up för Matson eller Lindgren. Å andra sidan tror jag också att många i dagens trupp, t.ex. de i dagens uppställning, fixar rollerna i en fjärdekedja i stort sett väl så bra. Så jag tänker inte böla om Lunsjö längre. Masken och/eller han har gjort sina val...

Den där extra spetsbacken typ en Fairchild ytterligare som många av oss hoppats på hela sommaren misstänker jag att det är större risk att vi kommer att sakna emellanåt. Men nu när det ska dra igång vill jag släppa även den önskan ett tag och kanske återkomma med den längre fram, typ vid jul om det skulle råda kris, dvs uppenbar risk för negativt kval. Och jag tror Masken och tränarna tänker så. De har ju bestämt sig för backarna och jag tycker och tror att de tycker att man normalt ska undvika att kladda med truppen på detta tidsstadium. Att "krydda sent" skulle förstöra lite av tanken med kontinuiteten. Jag förutsätter därför att man har värvat färdigt för stunden, avvaktar mot jul och ger nuvarande trupp chansen. Nu gäller det bara att tränarna tror på och hjälper vad de har att utvecklas. Ska bli förbannat kul att nu börja heja, hoppas att bitarna faller på plats och att de "tar nästa steg". Till att börja med vore det onekligen skönt med en klar seger i kväll mot Karlskrona.
Vi har ett bättre lag i år, det är något som är klart. Vi har tagit ett litet steg framåt. Däremot räcker det troligen inte för play-in eftersom Malmö har förstärkt bra och sedan har vi lag som Örebro och Hv71 som fortfarande är stabila och kommer plocka sina 70+ poäng. Jag är glad så länge vi har KHK och LIF bakom oss. Kan vi sedan förlänga med Lerg, Fairchild, Cehlin och stommen och krydda på med några spetsförvärv så kan det bli riktigt bra nästa år.

Håller med dig om att vi skulle behöva en till back i Fairchild-klass. Inte minst nu när Liljegren ser ut att vara en extraspelare. Forwardsmässigt saknar jag kanske en Videll-typ som man vet vad man får av. Jag hade gärna velat ha något mer etablerat namn på bekostnad av någon ung spelare med utvecklingspotential då jag tycker att vi har för många sådana.

Det här mina vänner är ett bra lag med slutspelspotential. En bra mix av etablerade spelare och andra med utvecklingspotential.

Lerg - Connolly - Videll
Rensfeldt - Christensen - Cehlin
From - Liljewall - Matson
Sylwander - Karlsson - Ryfors

Fairchild - Marshall
Granak - Brouilette
Almen - Liljegren
Senast redigerad av GrönvitaMike 160916 kl 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Higuita

Inläggav Higuita » 160916 kl 12:16

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:

Kan vi sedan förlänga med Lerg, Fairchild, Cehlin och stommen och krydda på med några spetsförvärv så kan det bli riktigt bra nästa år.

Tror dessvärre vi kommer tappa Cehlin oavsett till nästa år såvida han inte gör en fiaskosäsong.

Antingen till NHL eller KHL eller till Dif då han är stockholmare och har sitt hjärta i Dif. Så tror denna säsongen blir den sista med Cehlin tyvärr..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160916 kl 12:23

Higuita skrev:
GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Kan vi sedan förlänga med Lerg, Fairchild, Cehlin och stommen och krydda på med några spetsförvärv så kan det bli riktigt bra nästa år.

Tror dessvärre vi kommer tappa Cehlin oavsett till nästa år såvida han inte gör en fiaskosäsong.

Antingen till NHL eller KHL eller till Dif då han är stockholmare och har sitt hjärta i Dif. Så tror denna säsongen blir den sista med Cehlin tyvärr..
Tror också att han lämnar för DIF. Han trivs nog bra i RBK men har en känsla av att han vill hem. Har svårt att se honom göra en fiaskosäsong då han är enormt nyttig med sitt allroundspel. Det kanske blir färre poäng och mål i år men han är sällan dålig. Hög lägstanivå helt enkelt.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160916 kl 16:34

Om han drar vidare (troligt) så hoppas jag han gör det efter sin allra bästa säsong i RBK. Då kan man inte klaga på utväxlingen av den värvningen.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160917 kl 00:27

GrönvitaMike skrev:
Lerg - Connolly - Videll

Fairchild - Marshall
Granak - Brouilette
Almen - Liljegren

Hur hamnade Ryfors helt plötsligt på ditt plus-konto??? Du har ju aldrig sett honom??
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160917 kl 16:21

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:
Lerg - Connolly - Videll

Fairchild - Marshall
Granak - Brouilette
Almen - Liljegren

Hur hamnade Ryfors helt plötsligt på ditt plus-konto??? Du har ju aldrig sett honom??
Billig lösning. Hade inte spelat någon roll om jag hade skrivit Laz istället. Ett framgångsrikt lag bygger man med spets + egna spelare och talanger som är hyfsat billiga. Du blir inte ett stabilt SHL-lag med chansningar som Collberg, Wännström, Åslin, Tessier, Aleardi mfl. Satsa resurserna på riktig kvalitet istället och använd de egna för att komplettera. Onödigt att lägga pengar på t.ex. Åslin när man har en spelare som From.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160919 kl 18:03

Fraser går som väntat in bredvid Lerg och Connolly. Hoppas bara att han inte är nedtränad.

Ska vi gissa på att formationerna ser ut så här framöver?

Lerg - Connolly - Fraser
Sylwander - Karlsson - From
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 160921 kl 18:34

Julien Brouillette är fortfarande ledig på marknaden. KHKs kanske bästa back ifjol och kan säkert prestera bättre. Han hade behövts nu när Liljegren kanske blir borta ett tag pga sjukdom.

Fairchild - Marshall
Granak - Brouilette
Almen - Liljegren/Williamsson/Alen
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160922 kl 18:08

Jahapp! 52 minuter kvar till säsongen drar igång. Nervös, ödesmättad och spänd stämning för min del.
Jag har nog aldrig varit såhär laddad inför en ny säsong. Det känns som att det är nu det gäller, det är denna gången vi på allvar kommer att etablera oss i SHL.
Det känns som att det är nu vi kommer sluta att vara laget som åker upp och ner mellan serierna.

Tack för ett gött snack mellan säsongerna under silly season. Man gör vad man kan för att hålla abstinensen under kontroll :)

Återgå till "Röglesnack"