151003 Rögle - Brynäs

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

151003 Rögle - Brynäs

Inläggav Elfberg » 151002 kl 22:13

Matchtråd
Användarvisningsbild
Sjöberg

Re: 151003 Rögle - Brynäs

Inläggav Sjöberg » 151003 kl 13:16

Ny svår match. Även om jag var medveten om hur tufft & svårt det är i SHL, så känns det ändå lika jobbigt att uppleva det. Är givetvis på plats i Lindab och gör mitt bästa för att stötta laget.
Ska bli intressant att se om förändringar i laguppställningen påverkar - och då helst i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151003 kl 23:32

Bra match rakt igenom. Bara den sista lilla biten som fattas. Det kommer mer och mer. Från att ta sig in på kanten och det händer shit nada, har dom nu börjat hitta varandra och det kommer mer och mer. Tycker nog att Marshall hade veckans oflyt med den ena pucken på motståndargrillan efter den andra. Skönt att Tessan och Alle får in och visar belackarna hur mycket hockey dom egentligen har i sig. Synd att inte kedjepolarna var med mer på Aleardis briljanta passningar. Var helt övertygad om att både 24 och 90 skulle måla ikväll men det kommer mera. Oflyt deluxe på 0-1 målet men vad fan shit happens. Man såg kämparglöd ikväll hos alla spelarna som hade fått Aaltonen att likna en heroinist som precis hittat ett kilo pulver i brevlådan.

Märkligt att inte huvudtacklingen på Hellgren gav matchstraff och ärende till lotterinämnden???? Hade dom fått bära ut honom hade det aldrig varit något snack om saken. Sen tycker jag nog att, efter khk så, är Brynäs det sämsta dom mött hittils i shl.
dogge

Inläggav dogge » 151004 kl 12:54

Bra match, tessier tog chansen och bra att han tog Filip karlssons plats som inte visat någonting. Samma med åslin som är alldeles för snäll och bara duttar på isen. Nej synd vi inte tog en 3a för det spelet får vi vara nöjda med. Tycker varken Dif Brynäs har imponerat men likväl har vi bara 1 pinne på dem matcherna. Gäller nu att börja plocka poäng för spelet ser fan bättre ut än på många år. Speciellt backarna verkar ju trygga i år. Dags för forwardsen och börja pytsa dit dem, sen dansks tabbar räcker det med nu, kanon i övrigt men han kan ej tappa fokus så.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 151004 kl 21:06

Snyggt spel på Cehlins mål. Önskar mig dock mindre utvisningar. Det kommer bli tufft om di fortsätter så.
Jensen verkar klen eller ljuger statistiken? Dags att pricka kassen. Annars ser det bra ut. Två bortamatcher på gång, sex poäng hade suttit fint. :-)
GIT

Inläggav GIT » 151005 kl 23:04

Demon-Willaume skrev:Man såg kämparglöd ikväll hos alla spelarna som hade fått Aaltonen att likna en heroinist som precis hittat ett kilo pulver i brevlådan.
Du kan inte ha sett många av matcherna med Aaltonen i laget. Han var allt annat än loj och slet på rätt bra trots alla förluster och den spelartyp han är. Det är egentligen en perfekt lirare i ett lag som vill etablera sig. Men då får man skrapa ihop bättre medspelare än trähänderna Warg, Tjärnqvist, Iggulden, Strbak, Kukkonen mfl.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151006 kl 11:04

GIT skrev:
Demon-Willaume skrev:Man såg kämparglöd ikväll hos alla spelarna som hade fått Aaltonen att likna en heroinist som precis hittat ett kilo pulver i brevlådan.
Du kan inte ha sett många av matcherna med Aaltonen i laget. Han var allt annat än loj och slet på rätt bra trots alla förluster och den spelartyp han är. Det är egentligen en perfekt lirare i ett lag som vill etablera sig. Men då får man skrapa ihop bättre medspelare än trähänderna Warg, Tjärnqvist, Iggulden, Strbak, Kukkonen mfl.

Jag såg minst lika många matcher som du den säsongen. Prata med lite folk som spelade med honom till att börja med... Sen kan det väl vara att allt går upp och ner. Hans engagemang för Rögle dalade. Plus en sak till. Har du ingen humor? :)
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 151006 kl 17:48

Jag såg alla hemmatcher med Aaltonen i laget + några bortamatcher. En fantastisk lirare - när han var på det humöret. Men när han inte var på humör så syntes det så jäkla tydligt. Motivation slår klass, heter det och det stämde väl in på Aaltonen. Dock, till hans försvar ska sägas att laget hade många andra brister som Aaltonen själv inte kan lastas för. Rögle gjorde ju en bedrövlig insats i det årets KS. Pinsamt dåligt.

Nåväl, tycker att insatsen mot Brynäs var godkänd. Låter kanske märkligt och 1 poäng är väl egentligen aldrig godkänt. Det som får godkänt i min bok är att spelet, till största del, såg bra ut. Det som inte såg så bra ut har, väl, redan dryftats.
GIT

Inläggav GIT » 151006 kl 17:59

Sjöberg skrev:Jag såg alla hemmatcher med Aaltonen i laget + några bortamatcher. En fantastisk lirare - när han var på det humöret. Men när han inte var på humör så syntes det så jäkla tydligt. Motivation slår klass, heter det och det stämde väl in på Aaltonen. Dock, till hans försvar ska sägas att laget hade många andra brister som Aaltonen själv inte kan lastas för. Rögle gjorde ju en bedrövlig insats i det årets KS. Pinsamt dåligt.

Nåväl, tycker att insatsen mot Brynäs var godkänd. Låter kanske märkligt och 1 poäng är väl egentligen aldrig godkänt. Det som får godkänt i min bok är att spelet, till största del, såg bra ut. Det som inte såg så bra ut har, väl, redan dryftats.
Aaltonen kämpade och slet på isen förvånansvärt mycket. Jag såg i princip alla matcher och tyckte aldrig att han såg loj eller ointresserad ut. Sen har jag full förståelse för att han var frustrerad periodvis med tanke på hur laget spelade och förlusterna radade upp sig. Tror inte att liknande forwards som Rajala och Pesonen hade reagerat annorlunda. Jag tror t.o.m. att en sådan som Joakim Ericsson i SAIK hade blivit frustrerad av att spela i Rögle den säsongen. Aaltonen var en j-a kung. Aldrig sett en så dominant spelare i Rögle. Frågan är om SHL någonsin har haft en mer dominant forward rent spelmässigt? Han hade lekstuga och skapade massvis med chanser vare sig vi mötte Timrå eller Skellefteå.
GIT

Inläggav GIT » 151006 kl 18:01

Demon-Willaume skrev:
GIT skrev:

Jag såg minst lika många matcher som du den säsongen. Prata med lite folk som spelade med honom till att börja med... Sen kan det väl vara att allt går upp och ner. Hans engagemang för Rögle dalade. Plus en sak till. Har du ingen humor? :)
Vem ska jag prata med? Warg? Tjärnqvist? Jacke? Äsch kom in i matchen för fan. Vi hade ett sjukt trubbigt lag och inte ens Crosby hade räddat oss i kvalserien.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151007 kl 08:16

[/quote]Vem ska jag prata med? Warg? Tjärnqvist? Jacke? Äsch kom in i matchen för fan. Vi hade ett sjukt trubbigt lag och inte ens Crosby hade räddat oss i kvalserien.[/quote]

Du kan väl snacka med verkligheten så du för en gångs skull är med i matchen. Istället för att sitta och EP-runka och spy galla över allting Rögle tar sig till. Och Om Crosby bara är hälften så egofixerad som Aaltonen vill jag aldrig se honom i Rögle.
GIT

Inläggav GIT » 151008 kl 03:40

Demon-Willaume skrev:Du kan väl snacka med verkligheten så du för en gångs skull är med i matchen. Istället för att sitta och EP-runka och spy galla över allting Rögle tar sig till. Och Om Crosby bara är hälften så egofixerad som Aaltonen vill jag aldrig se honom i Rögle.
Du får nog lära dig att skilja på befogad kritik och negativitet. Jag står för det förstnämnda vid behov. Jag antar att du syftar på några säsonger tillbaka där jag kritiserade lagbygget i SHL (med all rätt), som sedermera åkte ur SHL och stod för en fiaskosäsong som alla vill glömma. Då blev du och många andra tysta.

Sedan kan vi ju konstatera att du antingen saknar grundläggande hockeykunskaper eller helt enkelt inte såg matcherna säsongen 12/13. Aaltonen var inte divig och loj på isen. Att han var frustrerad förstår vilken jävel som helst. Det finns nog ingen klassforward i världen som inte hade reagerat med ilska och frustration efter det usla spelet och de ständiga förlusterna. Aaltonen stod för bra skridskoåkning, kämpade och slet åt båda hållen, skapade chanser, producerade bra. Så vad fan gnäller du på egentligen?! Ska du gnälla på någon så gnäll på trähänder som Warg, Tjärnqvist m.fl. som inte bidrog med ett skit. Aaltonen var vår överlägset bästa spelare. Punkt.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 151008 kl 10:21

@GIT - Som jag skrev:

"Dock, till hans försvar ska sägas att laget hade många andra brister som Aaltonen själv inte kan lastas för. Rögle gjorde ju en bedrövlig insats i det årets KS. Pinsamt dåligt."

Det årets lag hade många brister och var på många sätt & vis "felbyggt". Att Aaltonen inte varje kväll ville "bjuda upp till dans" kan jag förstå. Och det syntes när det var en sådan kväll.
Hade han, det året, spelat i säg SAIK så hade det säkert sett annorlunda ut.
SuperStass

Inläggav SuperStass » 151008 kl 10:34

Aaltonen var grym, och är fortfarande, men han var ingen lagspelare. Han bidrog inte ett jota med att bygga en bra stämning i laget. Ett fullblodsproffs som gjorde sitt jobb, men som efter slutsignalen drog hem med Porschen snabbare än vad ståplats tömdes på folk...
qp

Inläggav qp » 151008 kl 13:46

SuperStass skrev:Aaltonen var grym, och är fortfarande, men han var ingen lagspelare. Han bidrog inte ett jota med att bygga en bra stämning i laget. Ett fullblodsproffs som gjorde sitt jobb, men som efter slutsignalen drog hem med Porschen snabbare än vad ståplats tömdes på folk...

Huvudet på spiken, s-stass. Glömmer inte tv-bilden när någon av spelarna med gråten i halsen intervjuades efter en av de sista matcherna då vi åkte ut, och Aaltonen oberörd gick förbi omklädd o klar och lade en snorloska i papperskorgen och just bara försvann.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151008 kl 14:46

SuperStass skrev:Aaltonen var grym, och är fortfarande, men han var ingen lagspelare. Han bidrog inte ett jota med att bygga en bra stämning i laget. Ett fullblodsproffs som gjorde sitt jobb, men som efter slutsignalen drog hem med Porschen snabbare än vad ståplats tömdes på folk...

Håller med, och har aldrig påstått att han var en dålig hockeyspelare. Däremot hade hans kämparglöd övrigt att önska och det blev sämre och sämre med det, och åka omkring och snirkla och sola tills han blev av med pucken, är definitivt inget jag saknar. Vissa grejer han gjorde var helt galet bra. Absolut snabbaste skridskoåkaren i den truppen, men hur ofta visade han det? Räkna på fem fingrar.
GIT

Inläggav GIT » 151008 kl 18:51

Demon-Willaume skrev:

Håller med, och har aldrig påstått att han var en dålig hockeyspelare. Däremot hade hans kämparglöd övrigt att önska och det blev sämre och sämre med det, och åka omkring och snirkla och sola tills han blev av med pucken, är definitivt inget jag saknar. Vissa grejer han gjorde var helt galet bra. Absolut snabbaste skridskoåkaren i den truppen, men hur ofta visade han det? Räkna på fem fingrar.
Hans kämparglöd var det inget fel på alls. Han tog fram skridskoåkningen i varje match och var ständigt ett hot, så jag förstår inte vad du menar med "räkna på fingrarna". Att han försökte soloåka och snirkla ibland är snarare ett underbetyg på de övriga spelarna. Alla såg att spelet hackade och att Aaltonen var den ende i princip som klarade sig med ett godkänt betyg. Trots att han spelade i ett så dåligt lag så var han extremt dominant och skapade chanser åt både sig själv och lagkamraterna. Kan bara föreställa mig hur det hade sett ut om han spelat i SAIK, Frölunda eller liknande.
GIT

Inläggav GIT » 151008 kl 19:19

Sjöberg skrev:@GIT - Som jag skrev:

"Dock, till hans försvar ska sägas att laget hade många andra brister som Aaltonen själv inte kan lastas för. Rögle gjorde ju en bedrövlig insats i det årets KS. Pinsamt dåligt."

Det årets lag hade många brister och var på många sätt & vis "felbyggt". Att Aaltonen inte varje kväll ville "bjuda upp till dans" kan jag förstå. Och det syntes när det var en sådan kväll.
Hade han, det året, spelat i säg SAIK så hade det säkert sett annorlunda ut.
Helt enig. Syftade mer på DW inlägg.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151009 kl 08:30

GIT skrev:Kan bara föreställa mig hur det hade sett ut om han spelat i SAIK, Frölunda eller liknande.

Ja det kan man föreställa sig. Men ingen av dessa lag eller något NHL lag för den delen tycks ha sett storheten i denna lirare såsom du såg den. Enbart storlaget Kärpät tycks ha förstått att detta var en världsstjärna av rang...
GIT

Inläggav GIT » 151010 kl 02:43

Mygel skrev:
GIT skrev:Kan bara föreställa mig hur det hade sett ut om han spelat i SAIK, Frölunda eller liknande.

Ja det kan man föreställa sig. Men ingen av dessa lag eller något NHL lag för den delen tycks ha sett storheten i denna lirare såsom du såg den. Enbart storlaget Kärpät tycks ha förstått att detta var en världsstjärna av rang...
Aaltonen spelar i Jokerit i KHL, inte i Kärpät som du verkar tro. Han är för dyr för SHL-lagen. Luleå ville ha honom (enligt MrMadhawk) men fick nobben, antagligen för att SHL inte är attraktivt för en sån lirare och att lönen är rätt bra i KHL. Han är så dålig att han förra säsongen hade samma poängsnitt som Omark i Jokerit. Jag fattar inte hur en sån sopa med så dålig attityd kan spela i finska landslaget år efter år...hmm
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151010 kl 09:43

Efter hans fantastiska säsong i Rögle, där han som en av de stora lyfte laget på sina axlar, så gick han till Kärpät och dominerade i finska ligan. Detta trots en våg av anbud från NHL, KHL och SHL.
Senast redigerad av Mygel 151011 kl 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 151010 kl 13:44

:)
GIT

Inläggav GIT » 151011 kl 00:04

Mygel skrev:Efter hans fantastiska säsong o Rögle, där han som en av de stora lyfte laget på sina axlar, så gick han till Kärpät och dominerade i finska ligan. Detta trots en våg av anbud från NHL, KHL och SHL.
Kul att du nämner Kärpät det året. Aaltonen sköt dem till guldet i slutspelet med ett avgörande mål. Har för mig att han även vann slutspelets poängliga med 15 poäng på 16 matcher. Vilken sopa!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151011 kl 09:57

Om man har en massa erbjudande från NHL, KHL och SHL så kan man inte betecknas som en sopa i min värld.
GIT

Inläggav GIT » 151011 kl 15:48

Mygel skrev:Om man har en massa erbjudande från NHL, KHL och SHL så kan man inte betecknas som en sopa i min värld.
Det är ju du som säger att han har dålig attityd. Förklara för mig hur han kan vara bofast i finska landslaget med sin kassa attityd?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151011 kl 16:28

Har jag sagt något om hans attityd?
GIT

Inläggav GIT » 151011 kl 21:04

Mygel skrev:Har jag sagt något om hans attityd?
Det kanske var någon annan. Jag anser bara att vi ska prata om Aaltonen i positiva termer då han var väldigt vass och lojal i mitt tycke. Han var en av få som kom undan med ett godkänt betyg den säsongen. Det är egentligen helt sjukt att vissa Röglesupportrar snackar skit om bra spelare som Aaltonen och Abbotts efter att de lämnade. Medan sopor som Warg, Tjärnqvist, Kukkonen, Iggulden, Strbak mfl kommer undan. Det kanske är en anledning till att vi inte är så attraktiva för stora namn?

Hade man byggt laget bra säsongen 12/13 så hade Aaltonen varit guldvärd. Istället gav man honom brunkare och trähänder som lekkamrater och det förstår väl alla att det är ingen vidare kombination. Jag väljer att klaga på de som floppade totalt snarare än en stjärna som egentligen är för bra för SHL och som presterade i vårt kära Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151011 kl 21:41

Sen kanske man inte ska hacka ner alltför mycket på i alla fall Tjärna och Kukkonen. Deras 43 respektive 61 täckta skott den säsongen (jämfört med Aaltonens 3) hjälpte till att åtminstone hålla siffrorna nere. Alla lirare kan inte vara finlirarna. Någon måste göra det tråkiga jobbet som lämnar blåmärken efter sig.
GIT

Inläggav GIT » 151012 kl 00:20

Mygel skrev:Sen kanske man inte ska hacka ner alltför mycket på i alla fall Tjärna och Kukkonen. Deras 43 respektive 61 täckta skott den säsongen (jämfört med Aaltonens 3) hjälpte till att åtminstone hålla siffrorna nere. Alla lirare kan inte vara finlirarna. Någon måste göra det tråkiga jobbet som lämnar blåmärken efter sig.
Ja, någon måste göra skitjobbet, men 90% av truppen ska inte bestå av brunkare och trähänder, som det gjorde då. Då spelar det ingen roll om du tar in Crosby för det kommer gå åt helv*** ändå. Jo, jag väljer att klaga på Tjärnqvist och Warg t.ex. då de var fullkomligt värdelösa medan Aaltonen t.ex. var briljant och Alexander Barta väldigt bra. Kukkonen och Tjärnqvist hade ju i sina roller att täcka skott, så den jämförelsen är bara konstig. Det är som om Luleåfansen skulle klaga på att Rajala täcker mindre skott än Janne Sandström och Anton Hedman. Ser du inte hur konstigt det låter? Jag väljer att titta på det jag såg på isen och det var ingen vacker syn att se Tjärnqvist och Kukkonen. Tjärnqvist var dessutom helt obetydlig i allsvenskan säsongen därefter och det skvallrar ju liiite om hur oviktig han var i SHL.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151012 kl 16:19

Då tycker vi olika. Kukkonen var ingen höjdare, vilket jag kan hålla med. Hans meriter i finska landslaget var ingen indikation om att han var speciellt bra. Däremot tyckte jag att Tjärna bidrog med mycket i både allsvenskan och i ES. Det handlar nog mycket av vad man förväntade sig av honom. Förväntade mig sig att han skulle spruta in poäng och vara den som leder en producerande kedja så är det förståeligt om man är besviken. Men vem hade sådana förväntningar på honom? Som du säger så var hans roll att bl.a. täcka skott. Att han då täcker så många skott som han gjorde samtidigt som han levererade nästflest tacklingar i laget visar på att han gjorde exakt det som förväntades av honom. Hur man då kan tycka att han var dålig förstår jag inte.

Återgå till "Matchtrådar"