151024 Rögle - Färjestad | #BästaGrönvitaLaget

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

151024 Rögle - Färjestad | #BästaGrönvitaLaget

Inläggav Elfberg » 151016 kl 20:03

VI ÄR BÄSTA GRÖNVITA LAGET - ÅRETS STÖRSTA SUPPORTERINITIATIV

Lördagen den 24 oktober tar Rögle emot Färjestad och vårt mål är att denna match fylla hela Lindab Arena! Vi vill skapa ett supporterengagemang runt denna match som sprider sig i hela landet, där alla, gammal som ung, AIA på ståplats, högrasitt och övriga publik är med och bidrar till en fantastisk stämning och drar sitt strå till stacken för att fylla arenan.

Det är dags för oss supportrar att visa vilken maktfaktor vi är för Rögle och vilket fantastiskt stöd och engagemang det finns kring Rögle BK, både i Lindab Arena och runt om i hela Skåne. Vi är tillbaka i SHL och vi ska hålla oss kvar nu, en gång för alla!

Vi vet att det finns fantastiskt många Röglesupportrar runt om i Skåne och landet och vi hoppas på att även DU vill vara med och göra något stort för vår förening. Om du tidigare har blivit hemma och sett matchen framför TVn eller på något annat sätt inte haft möjligheten att se någon match live i år, är detta chansen att vara med och göra något fantastiskt för laget i våra hjärtan.

MÅLA LINDAB ARENA GRÖN OCH VITT
För att få en härlig inramning kring matchen i Lindab Arena vill vi att alla letar fram sin gamla Röglehalsduk och tar med denna till arenan för att färga hela arenan grön och vit.

Vi hoppas på att ni vill vara med och skapa något fantastiskt. Sprid inlägget, byt profilbild, dela evenemanget, skriv ut bilden i inlägget och sätt upp den på anslagstavlan på ditt jobb eller din skola.

BILJETTER: http://rbk.ebiljett.nu/Home/tickets/10/False

Mer info kommer de närmsta dagarna!

Vi gör detta tillsammans - ALLA FÖR RÖGLE
#BästaGrönvitaLaget
Användarvisningsbild
RogleAlex

Re: 151024 Rögle - Färjestad | #BästaGrönvitaLaget

Inläggav RogleAlex » 151016 kl 22:00

Kom igen nu. Alla ska hjälpas åt att sprida budskapet och fylla hallen! #BästaGrönvitaLaget
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 151024 kl 00:18

ALLA TILL HALLEN!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 151024 kl 19:39

Bra match och vi kunde till och med vinna, men PP måste förbättras. Fattar inte varför formstarke Connolly inte gjorde ett försök i straffläggningen. Jag saknade Tessier. Färjestads supportrar började puckla på varandra, av någon underlig anledning. Var det någon i närheten som såg bättre vad som hände? Kan tänka mig att det blev för mycket sprit för vissa ;-)
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 151024 kl 20:03

Ja Tessier börjar verkligen behövas nu. Dom som spelar nu gör det bra, men ingen verkar veta hur man trycker dit pucken (bortsett från möjligtvis Connolly).
Chanser saknades verkligen inte och att bara snitta 2 mål/match är helt underkänt. Vore det inte för Dansk så hade vi med vårt i övrigt fina spel legat klart näst sist i tabellen.
GIT

Inläggav GIT » 151024 kl 20:11

Tessier behövs inte. Vi har nog med sådana spelartyper. Det som behövs är en målskytt. Antingen att man testar Kovacs eller tar in Kabanov/Zaar.

En offensiv PP-back är ett måste. Det har gått 13 matcher och vi har inte ett enda backmål. Det är förjävla uselt. Inte konstigt att PP ser ut som det gör när man inte har backar som kan skjuta och göra mål. Då får vi aldrig enkla mål med oss. Hoppas att Masken är medveten om detta.

Vi har en målvakt som toppar målvaktsligan och ligger på nästan 93% och ändå ligger vi i botten av tabellen. Det är offensivt som vi behöver vara lite mer kyliga och släppa loss. Vi behöver som sagt en PP-back och en målskytt som presterar vare sig han heter Kovacs/Elvenes eller Kabanov. Annars blir det tufft att hålla Modo och MIF bakom sig.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 151024 kl 21:32

Tessier har spelat minimalt, skjutit 4 skott och gjort 2 mål. Bättre än dom flesta andra åtminstone.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 151024 kl 21:56

Sett till hur många minuter Tessier spelade så var han riktigt bra. Dessutom så tillför han mycket till laget med sin jävlaranamma inställning.
GIT

Inläggav GIT » 151025 kl 00:09

En forward i fjärdefemman är inte lösningen. Vi behöver en målskytt i första/andrafemman. Tränarna tycker ju inte att Tessier platsar. Iofs ser jag hellre en fjärdefemma med Sylwander - Tessier - Aleardi än Sylwander - Karlsson - Lindgren. Karlsson och Lindgren bidrar inte med mycket.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 151025 kl 23:21

Efter at ha sett samtliga hittills spelade matcher: Jag anser inte att nr 2 håller SHL-klass,
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151026 kl 07:29

Karlsson var förvånansvärt bra mot Färjestad. Jag har inte heller velat ha honom i laget tidigare då han varit lite väl valpig. Nu tog han mer för sig och vågade spelade ut det register han har, och då såg det väldigt bra ut. Han ska definitivt fortsätta så länge han spelar så.

Lindgren gör ett enormt arbete i det "tysta". Oerhört viktig för laget som jag ser det med sin arbetsinsats match efter match. Exakt den typ av spelare som man ska ha i sin checking-line.

Jag ser hellre att man vilar Jensen ett tag till förmån för Tessier. Den förstnämnda har inte levererat och spelar alldeles för svårt sett till sina färdigheter.
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151026 kl 13:21

Vila Jensen? Vad skall vi få ut av det? Jag tycker att det är dags för vår kära tränarstab att sluta ha panik och ändra laget stup i kvarten. Det finns väl ingen bättre väg till att få det att lossna för grabbarna än att låta dom spela ihop sig mer och istället lägga energin på träningarna till rätta till felaktigheter som begås i matchsituationer. Att hålla på att ändra hela tiden fast man inte har några skador gör mig väldigt konfunderad om herrarna i båset har någon "fingertoppskänsla". Är det enbart spelarnas fel att vi t.ex. inte gör några mål i powerplay mot FBK? Tycker att man körde likadant hela tiden fast det inte fungerade. Hellre taktiska förändringar än att man slänger spelar ut och in och formationer och truppen. Det är för mig en svaghet i ledarskapet att lämpa över allt negativt på truppen när dom egentligen behöver nått helt annat. Jag har gått många ledarskapskurser och läst många år i ämnet och jag har aldrig hört talas som teorin där man lämpar över negativ energi på de som skall prestera och uttalar sig som att det är deras fel, mjölksyra i hjärnan etc. etc. Skärpning i alla led om det skall bli bra i slutet på säsongen.....
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151026 kl 13:59

Om man vilar Jensen så kan vi med stor sannolikhet få ut fler skott i PP eftersom han gärna håller i pucken alldeles för länge. Jag tror inte tränarna sagt åt honom att hålla i pucken utan det är en del av den spelare han är, vilket vi även ser när han spelar i 5 mot 5.

Verkar inte heller vara en bra ledarfilosofi att låta spelare som underpresterar få fortsätta att spela när det samtidigt finns spelare på läktaren som är redo att ta sin chans. Vilka signaler skickar du som ledare då till de spelare som står utanför laget?
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151026 kl 14:33

Du har delvis rätt och delvis fel. Jag anser att pucken alltför ofta kommer upp på blå och sedan av någon anledning spelas ut mot sargen igen. Jag har tidigare nämnt att man saknar en offensiv kraft på blålinjen och hoppades att Christensen skulle komma in och "panga på" i PP, han har ett bra skott. Men det jag har sett så åker ofta pucken ner mot Jensen, Connolly, Åslin igen eller vem som nu står vid sargen och hoppas att han skall hitta nån som kan skjuta. Likaså Wännström som jag förmodar har placerats som skytt på blå i PP för att skjuta? Visst Tessier var bra första matchen han kom in mot HV då han spelade mycket på inspiration men föll sedan tillbaka i sitt gamla vanliga stillastående spel och då vet inte jag om det är någon positivt med att peta Jensen mer än att du isf vill ge honom en tankeställare? Sedan om du tycker att han håller i pucken mycket i spelet 5/5 så är det antagligen för att det är hans spelstil och så han alltid har spelat att han nyttjar sin fart att ta in pucken offensivt så om han skall ändra på nått som han gjort hela sitt liv som hockeyspelare så vet jag inte om han är rätt man för detta laget. Det jag skulle säga är snarare att han är mer noggrann i sitt sista pass, eller att han ibland försöker kliva hela vägen ner mot mål istället för att droppa den bak till stillastående medspelare, men att han skulle sluta hålla i pucken när han kommer med fart in den i offensiv zon tycker jag är fel. Jag är ganska säker på att Liljewall, Rensfeldt och Jensen snart får igång sitt fina give and go spel men om man skulle dela på dom igen så är ju sannolikheten låg. Synd att Baranka alltid skjuter i blocket och Granak inte kan skjuta för då kanske våra "playmakers" hade släppt upp pucken mer frekvent i vårt ifrågasatta anfallsspel.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 151026 kl 14:37

Som ett litet tillägg, så tycker jag att Färjestad spelade väldigt bra i boxplay.
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151026 kl 15:00

Ha ha, mycket bra tillägg Sjöberg :-) Det är ju så att FBK är ett bra försvarande lag och framförallt är dom extra bra när dom får ta ledningen i matchen. Jag trodde direkt att det var kört när dom fick en tidig ledning. Men lite hjärta och en fantastisk målvakt "vann" vi dock en poäng trots allt.
GIT

Inläggav GIT » 151026 kl 20:32

Mygel skrev:Om man vilar Jensen så kan vi med stor sannolikhet få ut fler skott i PP eftersom han gärna håller i pucken alldeles för länge. Jag tror inte tränarna sagt åt honom att hålla i pucken utan det är en del av den spelare han är, vilket vi även ser när han spelar i 5 mot 5.

Verkar inte heller vara en bra ledarfilosofi att låta spelare som underpresterar få fortsätta att spela när det samtidigt finns spelare på läktaren som är redo att ta sin chans. Vilka signaler skickar du som ledare då till de spelare som står utanför laget?
Crosby och Getzlaf har börjat dåligt i NHL. Tycker du att deras repektive lag ska bänka dem? Nej, vår förstecenter ska spela tills det lossnar för honom. Vi är knappast ett bättre lag med Tessier. Det funkar att göra förändringar längre ner i hierarkin, men du kan inte peta din förestecenter med en spelare som inte ens platsar.

In med Kovacs är det enda vettiga. Han är både en målskytt och en PP-spelare. Sen måste vi ju värva en PP-back som kan skjuta. Vi har 0 backmål på 13 matcher. Det är ju inte konstigt att vi har problem i PP med backar som inte kan skjuta.

Sen är jag inte fan av de nuvarande femmorna. Tycker inte att Jensen, som i vanliga fall är vår offensivt starkaste forward, ska spela med Liljewall och Rensfeldt. Han behöver en riktig målskytt bredvid sig som Smotherman. Gillade kedjorna vi hade i början av serien bättre.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151026 kl 22:16

Ja, jag tycker att man kan vila Jensen. Jag har tyckt att man ska ta bort honom från PP sedan förra säsongen då han drar ner tempot rejält. Hans färdigheter och spelsätt gör honom till en riktigt bra allsvensk spelare. I SHL måste han anpassa sig och inse att hans snabba grillor inte kommer att ta honom förbi 4 försvarare som det ibland gjorde i allsvenskan. Släpp pucken tidigare och utnyttja farten utan puck. Tills han fått in det spelet så kan ta det lite lugnt. Tessier, som antagligen har det bästa målsnittet i laget, kan fylla platsen tills vår danske stjärncenter är redo.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151026 kl 22:18

I övrigt håller jag med om att det är dags att testa Kovacs. I PP skulle jag vilja se att man parade ihop slovakerna. Granak har spelsinnet och Baranka har bössan. Kristensen, som för övrigt har gjort det riktigt bra, kan styra den andra PP-linan från blå.
GIT

Inläggav GIT » 151027 kl 05:22

Mygel skrev:Ja, jag tycker att man kan vila Jensen. Jag har tyckt att man ska ta bort honom från PP sedan förra säsongen då han drar ner tempot rejält. Hans färdigheter och spelsätt gör honom till en riktigt bra allsvensk spelare. I SHL måste han anpassa sig och inse att hans snabba grillor inte kommer att ta honom förbi 4 försvarare som det ibland gjorde i allsvenskan. Släpp pucken tidigare och utnyttja farten utan puck. Tills han fått in det spelet så kan ta det lite lugnt. Tessier, som antagligen har det bästa målsnittet i laget, kan fylla platsen tills vår danske stjärncenter är redo.
Jensen ska fortsätta spela PP och inget annat. Nämn mig ett annat lag som har sin bäste forward i båset under ett PP? Utan att ha statistiken framför mig så kan jag tänka mig att han tillhörde den allsvenska toppen i den spelformen.

Granak kan inte skjuta. Baranka kan skjuta men inte på mål utan täckande backar. Det absolut viktigaste är att värva en utpräglad offensiv PP-back som kan panga från blå. En Calle Rosé eller Daniel Sondell-typ.

Kovacs - Jensen - Smotherman
Cehlin - Connolly - Zaar
Åslin - Matson - Wännström
Sylwander - Karlsson - Liljewall

Granak - Williamsson
Baranka - Rosén
Marshall - Claesson

Dansk

Det här laget åker inte ur. Inte helt osannolikt att Zaar kommer hem i vinter om han kör fast i AHL. Rosén får inte mycket speltid och förtroende i Växjö? Snittar bara drygt 6 min/match. Vi är ändå inget hot mot dem i serien så det är väl inte helt osannolikt att vi kan låna honom säsongen ut?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151027 kl 07:28

Fast Jensen är inte vår bästa forward, vilket gör att resonemanget haltar. Just nu är Connolly vår bästa forward och tillika center. Efter honom skulle jag kunna nämna flera andra namn innan jag kommer till Jensen.

Du måste ha missat Granaks 15 skott på mål (jämfört med Jensens 12) om du inte tycker han har en ok bössa. Den är inte lika hård som Baranka, men desto mer pricksäker. Om dessa herrar ska spela tillsammans i PP så är det dock den senare som kommer att vara avslutaren och inte Granak.
SuperStass

Inläggav SuperStass » 151027 kl 08:17

Det lossnar snart, Rom byggdes inte på en dag...
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151027 kl 08:55

Jag har aldrig sagt att han är vår bäste center? Håller med om att Connolly just nu den center som har bäst formkurva, men tittar man på lönen så skall han bidra 3 gånger mer än Jensen vilket han just nu gör då Jensen är i en svacka poängmässigt. Jag har inte missat ett enda Granak skott denna säsongen :-) och ja Granak är säkert pricksäker men hårt kan han fan inte skjuta, och än så länge så har han inte prickat in någon balja i powerplay vad jag minns och det är väl lite det som hockey handlar om, att göra mål? Att jämföra skott på en powerplayback och en playmaker är ju ett väldigt konstigt resonemang. Det ändå jag får ut av det är att du tycker att Jensen skall skjuta mer vilket jag kan hålla med om isf då jag tycker att det är lite lätt för motståndarna att förutse att han kommer försöka slå en pass 9 gånger av 10. Man gör inga mål om man inte skjuter. Sedan har ju Jensens säsongsinledning varit sådan att hans sistapass inte varit av högsta kvalité varje kväll och det syns ju även i statistiken. Det jag talade om innan var att jag inte tycker det vore rätt att byta ut Jensen mot Tessier inte om han är bättre än Connolly för tillfället. sedan skulle jag också kunna nämna många andra som varit bättre än Jensen men nu snackar vi center eller?
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151027 kl 09:10

Jag håller med om att det vore intressant att testa Kovacs i SHL men som jag tidigare skrev så vill jag heller inte att dom har panik och ändrar hela tiden. Fortsätt med Christensen han har förtjänat det hittills. Bra att Volden och Jensen får komma iväg och spela landslag, hoppas dom hittar lite gnista i annan miljö.
GIT

Inläggav GIT » 151027 kl 20:28

Mygel skrev:Fast Jensen är inte vår bästa forward, vilket gör att resonemanget haltar. Just nu är Connolly vår bästa forward och tillika center. Efter honom skulle jag kunna nämna flera andra namn innan jag kommer till Jensen.

Du måste ha missat Granaks 15 skott på mål (jämfört med Jensens 12) om du inte tycker han har en ok bössa. Den är inte lika hård som Baranka, men desto mer pricksäker. Om dessa herrar ska spela tillsammans i PP så är det dock den senare som kommer att vara avslutaren och inte Granak.
Enligt ditt resonemang var Tessier vår bäste forward för några omgångar sedan? Nej, Jensen är fortfarande bäst och med högst potential, även om han är helt ur form. Det finns en anledning till att han är den uttalade förstecentern i laget, vann poängligan i allsvenskan och var muntligt överens med Frölunda. Connolly har dock bäst form. Cehlin tycker jag annars är en forward som kan matcha Jensen som vår bäste. Smotherman och Connolly därefter.

Granaks 15 skott har resulterat i 0 mål. Måste vara en pricksäker bössa det där.
GIT

Inläggav GIT » 151027 kl 20:34

Paltinho skrev:Jag har aldrig sagt att han är vår bäste center?
Hans svar var nog ämnat till mig.

Behöver vi ens skapa en tråd till morgondagens match? Känns onödigt ;-)
GIT

Inläggav GIT » 151027 kl 20:51

Vad tror ni. Är det ens möjligt att vi skulle kunna få låna Calle Rosén från en seriekollega? Eller undviker klubbarna det till varje pris? Undrar eftersom Växjö kommer ju inte konkurrera med Rögle i år. Känns som att de flesta utlåningarna är till allsvenska lag.

Bra resultat för kvällen.

Modo - Frölunda 2-3 (0 poäng för Modo)
Färjestad - Karlskrona 4-3 ÖT (1 poäng för KHK)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151027 kl 21:31

GIT skrev:Enligt ditt resonemang var Tessier vår bäste forward för några omgångar sedan? Nej, Jensen är fortfarande bäst och med högst potential, även om han är helt ur form. Det finns en anledning till att han är den uttalade förstecentern i laget, vann poängligan i allsvenskan och var muntligt överens med Frölunda. Connolly har dock bäst form. Cehlin tycker jag annars är en forward som kan matcha Jensen som vår bäste. Smotherman och Connolly därefter.

Granaks 15 skott har resulterat i 0 mål. Måste vara en pricksäker bössa det där.

Nej. Jag tycker helt enkelt att Connolly är en bättre center än Jensen. Det tyckte jag förra året också. Jensen har vissa skills som han är riktigt bra på, men samtidigt är saknar han vissa färdigheter som krävs på denna nivå. Connolly är bättre överlag och har ett spelsinne som är på en annan nivå än Jensen.

Jag skulle säga att det är mer oroande att vår, enligt dina uppgifter, första center avlossat 12 skott utan att lyckats få in den bakom målvakten.

Smaken är som baken som vanligt.
GIT

Inläggav GIT » 151027 kl 21:56

Mygel skrev:
GIT skrev:Enligt ditt resonemang var Tessier vår bäste forward för några omgångar sedan? Nej, Jensen är fortfarande bäst och med högst potential, även om han är helt ur form. Det finns en anledning till att han är den uttalade förstecentern i laget, vann poängligan i allsvenskan och var muntligt överens med Frölunda. Connolly har dock bäst form. Cehlin tycker jag annars är en forward som kan matcha Jensen som vår bäste. Smotherman och Connolly därefter.

Nej. Jag tycker helt enkelt att Connolly är en bättre center än Jensen. Det tyckte jag förra året också. Jensen har vissa skills som han är riktigt bra på, men samtidigt är saknar han vissa färdigheter som krävs på denna nivå. Connolly är bättre överlag och har ett spelsinne som är på en annan nivå än Jensen.

Jag skulle säga att det är mer oroande att vår, enligt dina uppgifter, första center avlossat 12 skott utan att lyckats få in den bakom målvakten.

Smaken är som baken som vanligt.
Smaken är som baken. Jag tycker att Jensen är den bättre centern men att Connolly har bättre form för tillfället.

Kvalserien:
Jensen 8 matcher, 9 poäng +6
Connolly 10 matcher, 6 poäng -1

Connolly gjorde för övrigt 0 poäng på sina 8 matcher i Leksand. Inte särskilt mycket bättre än Jensen presterar nu. Det går upp och ner ibland. Är ganska säker på att det inom laget är uttalat att han är den bäste spelaren vi har. Sen är det såklart oroande att han kört fast. Vi behöver en bra Jensen för att det ska sluta lyckligt.
Paltinho

Inläggav Paltinho » 151028 kl 10:26

Connolly är i bra form, Jensen är just nu i en svacka. Tessier är inte bättre än Jensen punkt slut. Nu tycker jag att vi håller tummarna att det lossnar för både Jensen, Granak och övriga ikväll mot ett bra SAIK bort (tuff uppgift!). Diskussionen lär väl fortsätta i nästa matchtråd förmodligen.

Återgå till "Matchtrådar"