161001 Rögle - Malmö

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 161001 Rögle - Malmö

Inläggav GrönvitaMike » 161001 kl 19:58

Fattar inte heller vad Sylwander tänker med. Vi leder matchen med 3-2 och han gör en sån grej. Hade förstått om vi låg under och han var frustrerad. Det är så korkat så jag fattar inte vad han tänker med. Och inte fan har han imponerat i spelet heller. Sylwander och Karlsson är så menlösa forwards. De kämpar och sliter som djur men får inte ut något speciellt som gör RBK bättre. Känns som att de bara är på isen för att spela av tiden.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 161001 kl 20:09

Man såg att dom stod och lurade på att få "tjuvkika" på jumbon men när inga bilder kom åkte han och videogranska. Försökte googla på detta innan men hitta bara döa länkar och ovidkommande resultat.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 161001 kl 20:16

Fidelis klockren analys. Denna förlusten svider som fan. Sen tycker jag att Volden ska stå i mål nästa gång vi spelar mot Möff. Han känns lugnare och tryggare. Klacken var kanon ikväll, även många nya pågar och töser och man höll igång hela matchen. Lerg och Cehlin var bäst i RBK, men även Stoffe , Rensfeldt, Connoly och Wännström var på hugget. Nu får vi verkligen hoppas att allt är ok med Connolly.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161001 kl 21:06

Här är mina bedömningar om spelarna och målvakterna efter de 4 matcherna.

Cehlin - Bästa forwarden rent spelmässigt. Visar vägen med sin inställning och det händer saker varje gång han är på isen.
Liljewall - Har vuxit enormt mycket i mina ögon och ser ut som en stabil SHL-center. Visar vägen med grym inställning och gör skillnad offensivt.
Lerg - Tillsammans med Liljewall den näst bästa framåt. Blixtrar till emellanåt och visar hög SHL-klass. Klockren värvning.
Wännström - Har inlett säsongen som en riktig målskytt. Står på rätt plats vid rätt tillfälle och gör de typiska målen som målskyttar gör.
Rensfeldt - Bra rent spelmässigt men har kanske inte riktigt fått det att lossna framåt. Ser mycket rappare ut än tidigare säsonger.
Connolly - Har spelat upp sig på slutet och nu känner man igen honom från förra säsongen. Tråkigt med huvudskadan idag.
Schutz - Svårt att få en uppfattning om honom. Han sticker inte ut på något sätt men är ändå hyfsad. Förväntar mig mer i 5 mot 5.
From - Väldigt bra just nu. Tar för sig i offensiven och är förvånansvärt bra defensivt också. Kan blomma ut till en riktigt bra SHL-forward men risken är stor att han drar vidare.
Collberg - Gör förvisso mål idag men det är mest flax. Syns inte mycket trots en bra omgivning och jag är tveksam på om det kommer att lossna för honom med tanke på det han har visat upp.
Sylwander - Inget fel på inställningen men det händer inget framåt. Har knappt synts i de här matcherna.
Karlsson - Bra inställning men får inte ut något av värde. Känns som att han är inne bara för att spela av tiden. Fruktansvärt ofarlig offensivt.
Åslin - Bra spelmässigt och tar verkligen för sig. Sett bättre ut än Collberg. Dock tveksamt om det någonsin kommer lossna för honom i en fjärdefemma. Han behöver testas högre upp i hierarkin.

Fairchild. Producerar framåt och är delaktig i spelet. Vill se att han skjuter mer i PP istället för att leta passningar i tid och otid.
Marshall - Blandar och ger. Ser ibland väldigt rapp och spelskicklig ut för att i nästa stund slarva i egen zon.
Granak - Hänger inte alltid med i tempot och slöar ner PP. Känns avdankad. Förhoppningsvis sista säsongen i RBK.
Williamsson - Blandar och ger. Gör bra saker för att i nästa stund slarva i egen zon. Ingen stabil back.
Almen - Blandar och ger.
Alen - Tagit kliv men fortfarande upp och ner.
Cederholm - Fruktansvärt onödig värvning. Konstigt att fansen kunde förutse det men inte sportchefen.

Dansk - Ingen bra start. Släppt in många billiga mål.
Volden - Ingen bra start Släppt in många billiga mål.

Malmö visar idag att man ska ha spelskickliga backar som snabbt spelar sig ur zon och inte så många defensivt orienterade backar som i RBK som har problem i just egen zon. Något för Masken att fundera på.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171015 kl 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 161001 kl 22:42

GrönvitaMike skrev:Wännström - Har inlett säsongen som en riktig målskytt. Står på rätt plats vid rätt tillfälle och gör de typiska målen som målskyttar gör.

Alen - Här är backen som har tagit det största klivet sen förra säsongen. Spelar rejält och gör inga misstag i egen zon. 5-0 och +5 i ett lag som har släppt in 17 mål visar på klass.

2 spelare du notoriskt dömt ut, varav den sista du ansett per automatik borde lånas ut till allsvenskan. Well även en blind höna kan hitta ett korn. För övrigt håller jag med dig i det mesta du skrivit i de senaste inläggen. :)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161002 kl 00:29

Demon-Willaume skrev:
GrönvitaMike skrev:Wännström - Har inlett säsongen som en riktig målskytt. Står på rätt plats vid rätt tillfälle och gör de typiska målen som målskyttar gör.

Alen - Här är backen som har tagit det största klivet sen förra säsongen. Spelar rejält och gör inga misstag i egen zon. 5-0 och +5 i ett lag som har släppt in 17 mål visar på klass.

2 spelare du notoriskt dömt ut, varav den sista du ansett per automatik borde lånas ut till allsvenskan. Well även en blind höna kan hitta ett korn. För övrigt håller jag med dig i det mesta du skrivit i de senaste inläggen. :)
Att Alen inte höll måttet under delar av förra säsongen tyckte ju även tränarna som lånade ut honom till allsvenska lag. Att han skulle ta nästa steg var ingen garanti, men hittills har han sett riktigt bra ut sett till förväntningarna. Wännström har inlett bra men var med all rätt ifrågasatt inför säsongen. Inte säkert att han hade fått vara kvar om han inte haft kontrakt.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161002 kl 01:30

sinner skrev:Fidelis klockren analys. Denna förlusten svider som fan. Sen tycker jag att Volden ska stå i mål nästa gång vi spelar mot Möff. Han känns lugnare och tryggare. Klacken var kanon ikväll, även många nya pågar och töser och man höll igång hela matchen. Lerg och Cehlin var bäst i RBK, men även Stoffe , Rensfeldt, Connoly och Wännström var på hugget. Nu får vi verkligen hoppas att allt är ok med Connolly.

Volden är på nåt sätt lugnare i sitt sätt att vakta buren och jag gillar honom mer än Dansk, vilket inte gör honom till en sämre målvakt än norrmannen.

Har aldrig varit med om en situation där det small till på isen utan att domarna egentligen uppfattade det, vart man i efterhand tog ett dylikt beslut genom en videogranskning!
Vidrig åtgärd utav Sylwander! Vidrigt besölut utav domarna! Vidoegranskning på tveksamheten om mål eller ej är ok men att granska alla situationer i efterhand är lite för mycket. Tycker inte att allt borde få kollas upp och dömas i efterhand.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161002 kl 01:48

Var det inte en skriven regel att domarna inte fick kolla på repriser på jumbotronen? Nog första gången jag upplever att domarna kollar repris på sekvenser som inte har med mål att göra.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161002 kl 02:16

Info är att det inte var domarteamet som beslutade om repris om den första 5 min utv. Den utvisningen satte matchen då. Sedan "slarvade" rbk bort ALLA möjligheterna efter det.

Vi slår dom i finalen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161002 kl 07:11

Funderingar så här dagen efter:

1.) Rivaliteten RBK-MIF hör hemma i SHL, den tillför ligan något unikt.
2.) Förra säsongen handlade bara om att få två lag bakom sig i tabellen. Vilket lag skulle det handla om i år bortsett från Leksand? Svårare analys att göra efter starten i år.
3.) Laget känns offensivt mer farligt än förra året. Frågan är om det inte skett på bekostnad av fokus i defensiven så här långt?
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161002 kl 08:52

Bilden visar att Malmös 3-6 mål föregicks av en offside. Man kan väl påstå att det är ett typexempel på domarinsatsen.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161002 kl 09:54

Sjöberg skrev:Bilden visar att Malmös 3-6 mål föregicks av en offside. Man kan väl påstå att det är ett typexempel på domarinsatsen.

till och med på radiosporten kommenterades domarnas insatts och ibland icke förståliga beslut.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161002 kl 10:56

@Oi! - Ja, sannerligen virrig insats av domarna. Situationen i slutet på period 2, där ena domaren höjer handen för utvisning. Det blåses av...vad händer? Konfererande följer där Nils Andersson för 2 min för diving. Jaha, men vad nu? Jo, Fairchild visas också ut - 2 min för tripping. Där kändes det verkligen som att domarna inte visste vem de skulle visa ut för vad.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 161002 kl 11:43

Sylle får 5 matcher plus 18 papp i böter.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161002 kl 13:37

eleganten skrev:2.) Förra säsongen handlade bara om att få två lag bakom sig i tabellen. Vilket lag skulle det handla om i år bortsett från Leksand? Svårare analys att göra efter starten i år.
KHK trots deras fina start och möjligtvis Örebro. Det är en tidsfråga innan de kommer ner på jorden. Men helt ärligt, för en gångs skull är jag inte orolig även om det skulle bli kval. Det känns som att vi har ett lag som borde kunna kvala sig kvar utan problem. Vi spelar bra trots att vi har Fraser, Matson och Liljegren frånvarande.

eleganten skrev:3.) Laget känns offensivt mer farligt än förra året. Frågan är om det inte skett på bekostnad av fokus i defensiven så här långt?
Så är det, tyvärr. Fairchild är en stor uppgradering offensivt jmf med Baranka men defensivt är det inte jättestor skillnad. Bakåt känns vi nästan lika sårbara som förra säsongen även om t.ex. Alen tagit några kliv. Men jag är helt övertygad om att Masken tar in en back till om det fortsätter att se så ihåligt ut och definitivt om risken för kval är överhängande.

Det är synd att vi ska behöva slåss för överlevnad igen trots fina förutsättningar. Jag hyllade Malmös satsning på etablerade spelare och nu kanske folk förstår varför. RBK har för många frågetecken i truppen för att bli ett stabilt lag över en hel säsong. Man behöver fler färdiga spelare och mindre chansningar som "kanske-blir-bra".
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 161002 kl 14:32

Jag tror det sviktande försvarsspelet hänger ihop med det tveksamma målvaktsspelet från både Dansk och Volden. Båda målvakterna har stått för en hel del minst tveksamma insatser så här i säsongsinledningen och det gör att en viss osäkerhet sprider sig i de bakre leden.

Får vi ordning på målvaktsspelet så löser sig hönsgården i försvaret automatiskt.

Men med Liljegrens sjukdom så tycker jag ändå att Masken borde plocka in en offensiv back till, Eminger har nämnts eller varför inte Patrick Hershley? Det om något hade ju fått rövgökarna att gå i spinn därnere vid brofästet...

Matchen då? En härlig klassisk derbymatch med rallarhockey från båda lagen, 3 dåliga målvakter, ett uselt domarteam och härliga känslor på läktaren!

Lerg är ett fynd, det gäller för Masken att förlänga innan Osten eller någon annan dyker upp med en stor säck judaspengar...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161002 kl 15:34

Flying Farang skrev:Jag tror det sviktande försvarsspelet hänger ihop med det tveksamma målvaktsspelet från både Dansk och Volden. Båda målvakterna har stått för en hel del minst tveksamma insatser så här i säsongsinledningen och det gör att en viss osäkerhet sprider sig i de bakre leden.

Får vi ordning på målvaktsspelet så löser sig hönsgården i försvaret automatiskt.

Men med Liljegrens sjukdom så tycker jag ändå att Masken borde plocka in en offensiv back till, Eminger har nämnts eller varför inte Patrick Hershley? Det om något hade ju fått rövgökarna att gå i spinn därnere vid brofästet...

Matchen då? En härlig klassisk derbymatch med rallarhockey från båda lagen, 3 dåliga målvakter, ett uselt domarteam och härliga känslor på läktaren!

Lerg är ett fynd, det gäller för Masken att förlänga innan Osten eller någon annan dyker upp med en stor säck judaspengar...
Där har du fel för målvakterna stod ofta på huvudet förra säsongen och försvarsspelet var ändå mediokert. Backarna gör individuella misstag och räknar fel vilket har kostat oss många mål i baken. Det har skett en för liten förändring på backsidan jämfört med ifjol för att det ska bli bra. En till spelskicklig back som kan spela 20+ min är ett måste.

Williamsson - Blandar och ger. Gör bra saker för att i nästa sekvens bli överspelad eller felpositionerad.
Marshall - Blandar och ger. Hög högstanivå men låg lägstanivå. Kan ibland bli passiv och stå felpositionerad.
Almen - Blandar och ger. Gör bra saker för att i nästa stund stå för ett individuellt misstag som t.ex. att misslyckas med en enkel rensning eller gå in framför egen kasse och bli av med pucken..
Fairchild. Blandar och ger. Mycket bra offensivt och i uppspelsfasen men står ibland felpositionerad i egen zon.
Cederholm - Har redan stått för ett antal misstag och slarv med den lilla speltiden han har fått.
Granak - Blandar och ger. Långsam, är vek i närkampsspelet och blir ofta av med pucken.
Alen - Gör färre misstag än normalt.

Som du ser har vi många backar som inte är jättebra i egen zon trots att det borde vara deras styrka eftersom de är "defensiva" backar med obefintlig offensiv.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171015 kl 14:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 161003 kl 21:37

GrönvitaMike skrev:Jag hyllade Malmös satsning på etablerade spelare och nu kanske folk förstår varför.

Nu? Jag skulle tro att samtliga skribenter här inne vet varför du hyllar deras satsning. Det handlar ju om klockrena Eliteprospectvärvningar. Att du inte skulle gilla det finns inte på kartan.

När det gäller matchen så var det bara en tidsfråga innan Sylwander skulle åka på något sånt här. Under tre säsonger har man suttit och irriterat sig över hans onödiga efterslängare och slashingar så fort domaren tittar bort. Som jag ser det så var Sylwander överfödig redan sista säsongen i allsvenskan då det var tydligt att han stannat av i sin utveckling. Han har klarat att hanka sig kvar i tredje linan tackvare sin fart. Nu verkar även den egenskapen vara borta och då har vi bara en begränsad brunkare kvar som försöker spela fysiskt utan att vara tillräckligt bra på det. En avstängning kan dock gagna Rögle då det ger Ryfors en chans att visa upp sig mer.

Hade det inte varit för Sylwanders idiotiska tilltag så är jag ganska säker på att det hade blivit 3 poäng till de grönvita (vår dåliga defensiv till trots).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161004 kl 19:26

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag hyllade Malmös satsning på etablerade spelare och nu kanske folk förstår varför.

Nu? Jag skulle tro att samtliga skribenter här inne vet varför du hyllar deras satsning. Det handlar ju om klockrena Eliteprospectvärvningar. Att du inte skulle gilla det finns inte på kartan.

När det gäller matchen så var det bara en tidsfråga innan Sylwander skulle åka på något sånt här. Under tre säsonger har man suttit och irriterat sig över hans onödiga efterslängare och slashingar så fort domaren tittar bort. Som jag ser det så var Sylwander överfödig redan sista säsongen i allsvenskan då det var tydligt att han stannat av i sin utveckling. Han har klarat att hanka sig kvar i tredje linan tackvare sin fart. Nu verkar även den egenskapen vara borta och då har vi bara en begränsad brunkare kvar som försöker spela fysiskt utan att vara tillräckligt bra på det. En avstängning kan dock gagna Rögle då det ger Ryfors en chans att visa upp sig mer.

Hade det inte varit för Sylwanders idiotiska tilltag så är jag ganska säker på att det hade blivit 3 poäng till de grönvita (vår dåliga defensiv till trots).
Det är din bittra åsikt. Jag tror ingen här lägger större vikt vid Eliteprospects. Malmö har tagit in spelare med spetskvaliteer och bra attityd. De kommer såklart att komma ner på jorden så småningom men det är fortfarande ett riktigt bra lag som kan nå slutspel.

Annars håller jag med angående Sylwander. Han har ju egentligen bra förutsättningar för att kunna bli en PF att räkna med. Dessvärre har han stått och stampat i några säsonger och jag är inte säker på att han har så mycket mer i sig. Karlsson är en annan jag starkt ifrågasätter. Han är för mycket av en alibispelare. Behöver ta för sig mycket mer och göra skillnad på isen som From t.ex.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161004 kl 20:58

Vi hade mer att sätta emot än Leksand iallafall, de har inte tillstymmelsen av en chans mot Malmö.
De håller verkligen inte SHL-klass
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161004 kl 22:06

eleganten skrev:Vi hade mer att sätta emot än Leksand iallafall, de har inte tillstymmelsen av en chans mot Malmö.
Jag tror att AIK och Timrå skulle ha bra chans mot dem.
Henrik

Inläggav Henrik » 161004 kl 23:15

GrönvitaMike skrev:
eleganten skrev:Vi hade mer att sätta emot än Leksand iallafall, de har inte tillstymmelsen av en chans mot Malmö.

Vi lär bli varse när Leksand spelar kval. För om de ska undvika det måste de göra ett större hjältedåd än förra säsongen och det finns inte på kartan. Men gnetar de på och utvecklas under seriens gång mha bra motstånd och högt tempo bör de likväl ha en god chans att hålla sig kvar likt Karlskrona ifjol. Den som lever får se...
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161005 kl 13:26

Som kuriosa: I spel 5 mot 5 vinner Rögle med 3-2 (om jag inte räknat fel). Dock har Special Teams stor betydelse och det syntes i denna match. Stundtals ganska dålig hockey från båda håll.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161005 kl 22:17

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:

Vi lär bli varse när Leksand spelar kval. För om de ska undvika det måste de göra ett större hjältedåd än förra säsongen och det finns inte på kartan. Men gnetar de på och utvecklas under seriens gång mha bra motstånd och högt tempo bör de likväl ha en god chans att hålla sig kvar likt Karlskrona ifjol. Den som lever får se...
Leksand kommer definitivt att kvala. Som SHL-lag kommer de såklart att ha en god chans att hålla sig kvar. Skulle dock inte sova lugnt om jag var leksing och fick möta AIK i kvalet.

Återgå till "Matchtrådar"