161013 Frölunda - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
eleganten

161013 Frölunda - Rögle

Inläggav eleganten » 161009 kl 07:55

matchtråd
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 161013 Frölunda - Rögle

Inläggav GrönvitaMike » 161009 kl 17:10

Allt annat än 0 poäng är en bragd.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 161009 kl 18:58

Det måste vara back to basics som gäller här. Dra sig tillbaka. Försvara. Vänta på kontringar.

Fördelen är väl att RBK knappast behöver bära något favoritskap här och kan spela som KHK gjorde mot RBK.

Spelare som måste steppa upp sitt game som jag ser det: Målvakterna (Vem det nu än blir), Fairchild, Connolly, Almen, Collberg, Marshall och Williamson. Det är de som jag tycker presterat längst under sin nivå även om väldigt få varit lyckade i RBK i år, egentligen bara Lerg, Liljewall och Wännström som kan kvittera ut godkänt sett över de inledande matcherna.

Får hoppas Liljewall är tillbaka. Åslins avstängning är väl också över?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161010 kl 10:08

Några har varit inne på det tidigare och jag anser att vi måste hitta tillbaka till förra säsongens grunder.
Mantrat inför denna säsongen har varit att vi behåller stommen och att samtliga spelare växer lite individuellt vilket möjliggör "nästa steg".

Här är lite citat från förra säsongen:
2015-08-06 "Vi kommer att spendera mycket tid i egen zon" Masken
2015-09-22 "Det är viktigt att vi fortsätter med vår defensiv, det skapar en trygghet" Eldebrink
2015-11-26 "Det är i egen zon allt startar och vi ska se till att bibehålla det framöver." Marshall
2015-11-27 "nödvändigt att en nykomling är noggrann i egen zon. " Granak
2015-12-01 "Vår målsättning är att ha två lag bakom oss" Eldebrink
2015-12-27 "vi har målsättningen att hålla oss kvar" Eldebrink

Nu har vi visserligen folk borta men sett hur till det ser ut just nu är det fjolårets fokus snarare än "nästa steg" som känns realistiskt.
Detta blir första matchen som undertecknad ser på plats för säsongen och jag önskar mig i första hand en rejäl och tydlig defensiv.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 161010 kl 11:33

Stort fokus på backar och målvakter, men hemjobbet har ju inte heller gjort någon lycklig. Som sagt, hade varit skönt om man hittade tillbaka till någon slags defensiv grund.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161010 kl 12:14

Svårt läge, är känslan. När vann vi en match i Scandinavium sist? Eller ens tog poäng?
Men, men...inte lägger jag mig ner och dör för det :) Inte heller blir min hängivenhet till Rögle mindre.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161010 kl 18:46

ogilthorpe skrev:Stort fokus på backar och målvakter, men hemjobbet har ju inte heller gjort någon lycklig. Som sagt, hade varit skönt om man hittade tillbaka till någon slags defensiv grund.
Problemet är att när motståndarna kontrar så åker Rögles backar baklänges och släpper både mittzon och egen blå istället för att pressa och stänga ytorna. Det leder till att motståndarna får promenera in i vår zon och kontrollera spelet eller ta skott. Vet inte hur många mål vi har släppt in pga detta. Samma passivitet ser vi i boxplay när de spelar med på tok för liten box och låter motståndarna skjuta in sig. Något skott slinker ju igenom förr eller senare och då blir det livsfarligt varje gång och det hjälper ju inte att våra backar skymmer sikten för målvakterna. Sätt press på puckhållaren istället och ge dem ingen tid!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161010 kl 20:30

Mycket bra svar på HD.se av Eldebrink!

"Jag får ta på mig lite av det här, jag har rusat med i allt med att vi ska ta "nästa steg" och en plats i play-in. Jag borde ha delgett min erfarenhet ännu tydligare till spelarna att andra året är tufft och att samma ödmjukhet i defensiven krävs."

https://www.hd.se/2016-10-11/eldebrink- ... blodningen
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161010 kl 21:12

Jag hade nog hellre sett ett uttalande från Masken om sin missbedömning av backsidan.
Eldebrink gör det han kan med spelarmaterialet och det är starkt av honom att ta på sig ansvaret när det är backarnas individuella misstag och målvakternas svaga insatser
som har kostat oss matcherna.

Undrar bara vem som har beordrat backarna att vara så passiva i mittzon och i BP. Snacka om självmordstaktik. Trots massor av insläppta mål pga det så fortsätter de att spela samma usla, passiva försvarsspel. Bogren för fan!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161010 kl 22:23

GrönvitaMike skrev:Jag hade nog hellre sett ett uttalande från Masken om sin missbedömning av backsidan.
:)

GrönvitaMike skrev:Eldebrink gör det han kan med spelarmaterialet och det är starkt av honom att ta på sig ansvaret när det är backarnas individuella misstag och målvakternas svaga insatser
Alltså, han tar ju på sig ansvaret för att ha satt målsättningen lite högt, det kan du fan inte skylla på backarna ;) En extrem variant av det misstaget från tränarhåll är Tagnes "vi går för SM-guld". Om man menar att vi har... 'begränsad' defensiv... (som du ju gör) blir det väl än viktigare att sätta en rimlig målsättning och förhålla sig ödmjuk till uppgiften.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 161011 kl 12:29

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag hade nog hellre sett ett uttalande från Masken om sin missbedömning av backsidan.

GrönvitaMike skrev:Eldebrink gör det han kan med spelarmaterialet och det är starkt av honom att ta på sig ansvaret när det är backarnas individuella misstag och målvakternas svaga insatser
Alltså, han tar ju på sig ansvaret för att ha satt målsättningen lite högt, det kan du fan inte skylla på backarna ;) En extrem variant av det misstaget från tränarhåll är Tagnes "vi går för SM-guld". Om man menar att vi har... 'begränsad' defensiv... (som du ju gör) blir det väl än viktigare att sätta en rimlig målsättning och förhålla sig ödmjuk till uppgiften.

Eller rättare sagt, på grund av målsättningen så har dom blivit lite fartblinda och gått för hårt på offensiven. Som jag sagt flertal gånger, "tokoffensiv". Det är så naivt att skylla på backarna när det är fler än dom som har det defensiva ansvaret. Men är man ute på korståg efter backar som man inte gillar så är man. När dom är bra, knäpptyst men när dom gör misstag så är det fullt med vatten på kvarnen. Rögle har tillräckligt bra backar. Fairchild behöver komma in i det och Liljegren blev sjuk. Sen dom andra, dom är tillräckligt bra i en fungerande lagmaskin. Inte så jävla lätt att hela tiden bli översköljd pga Anfallarnas misstag. Det tar på ork och psyke och viss nervositet uppstår.

Rögles plattmatcher mot khk går inte att skylla på backarna, eller anfallarna. Det är taktik och spelide det faller under. En tränarfråga och som du så riktigt säger Eleganten så tar Eldebrink på sig det. Det tycker jag han gör jävligt rätt i.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161011 kl 19:06

Demon-Willaume skrev:
eleganten skrev:

Eller rättare sagt, på grund av målsättningen så har dom blivit lite fartblinda och gått för hårt på offensiven. Som jag sagt flertal gånger, "tokoffensiv". Det är så naivt att skylla på backarna när det är fler än dom som har det defensiva ansvaret. Men är man ute på korståg efter backar som man inte gillar så är man. När dom är bra, knäpptyst men när dom gör misstag så är det fullt med vatten på kvarnen. Rögle har tillräckligt bra backar. Fairchild behöver komma in i det och Liljegren blev sjuk. Sen dom andra, dom är tillräckligt bra i en fungerande lagmaskin. Inte så jävla lätt att hela tiden bli översköljd pga Anfallarnas misstag. Det tar på ork och psyke och viss nervositet uppstår.

Rögles plattmatcher mot khk går inte att skylla på backarna, eller anfallarna. Det är taktik och spelide det faller under. En tränarfråga och som du så riktigt säger Eleganten så tar Eldebrink på sig det. Det tycker jag han gör jävligt rätt i.
Haha men snälla nån. Du kan inte blunda för att backarna gör individuella misstag som kostar mål. Jag vet inte hur många gånger Williamsson, Marshall, Almen och även Fairchild har gjort avgörande misstag. Jag tycker inte alls att anfallarna gör några större misstag som backarna får sota för. 1. Backarna är på tok för passiva i mittzon och vid egen blå när motståndarna anfaller och åker i princip baklänges bakom egen blå och en bra bit in mot Dansk vilket gör att motståndarna får enorma ytor att ta sig in mot mål. Bara en sån sak har resulterat i många baklängesmål. Bara mot Karlskrona blev det väl 3 mål som kom till på det sättet. 2. Backarna gör avgörande misstag. Marshall, Williamsson och Almen står ofta felpositionerade runt egen kasse. Fairchild gör en del missbedömningar. Cederholm passar oftare fel än rätt. Alen är väl den som sett stabilast ut men även han kan vara ojämn. Vi har mao inte en enda back som man kan lita på i alla väder. Sen har ju målvaktsspelet varit bedrövligt. Våra forwards är kreativa, de skapar chanser och gör många mål. Det är i de bakre leden problemet sitter och det har både spelare och tränare medgett.
Senast redigerad av GrönvitaMike 161012 kl 17:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161011 kl 20:21

Fakta rörande Cederholms spel och påverkan på laget.

http://www.roglebk.se/statistics/profil ... /2289/2016
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 161011 kl 20:26

Överlag så tycker jag att våra backar har tappat stinget. Alen är en av få som kan få stopp på sin gubbe. Det var länge sen man såg Almen göra det. Samma gäller Marshal. Fairchild och Granak är visserligen mer offensiva backar, men lugna gatan för motståndare. Nu menar jag inte att de ska tackla hej vilt och dra på sig onödiga utvisningar, men om man utdelar några hårda lagliga tryckare på en anfallare dels så suger det musten ur en och dels så lär han välja att skicka pucken vidare nästa gång istället för att finta och gå på mål. De får respekt för våra backar och så skapas det som förra säsongen kallades för hajens territorium.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 161012 kl 07:29

GrönvitaMike skrev:Haha men snälla nån. Du kan inte blunda för att backarna gör individuella misstag som kostar mål. Jag vet inte hur många gånger Williamsson, Marshall, Almen och även Fairchild har gjort avgörande misstag. Jag tycker inte alls att anfallarna gör några större misstag som backarna får sota för. 1.

Vilket ansvar har våra forwards i försvarsspelet?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161012 kl 12:13

Vi måste bli kompaktare. Så där har ni svaret. Hockey är ett lagspel och ingen name-dropping tävling på internet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161012 kl 18:01

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Haha men snälla nån. Du kan inte blunda för att backarna gör individuella misstag som kostar mål. Jag vet inte hur många gånger Williamsson, Marshall, Almen och även Fairchild har gjort avgörande misstag. Jag tycker inte alls att anfallarna gör några större misstag som backarna får sota för. 1.

Vilket ansvar har våra forwards i försvarsspelet?
De ska backchecka såklart och välja tillfällen när de ska forechecka. Det handlar om att vara smarta och välja sina lägen när de ska gå framåt, annars slösar de energi i onödan och tröttar ut sig. När forwards ser att de hamnar på mellanhand så bör de istället avvakta och spara energi genom att spela styrspel samlade. Men det är inte här problemet ligger. Våra backar är ju för passiva och ger upp mittzon och egen blå alldeles för enkelt. Det är jävligt mycket bättre att stå upp samlade i mittzon och stänga alla ytor för då kommer motståndarna ingenstans. Att hålla på att åka baklänges in i egen zon och låta motståndarna komma in och ta skott eller sätta upp spelet håller inte. Rätt vad det är slinker ett pass eller skott igenom och det blir farligt. Amatörmässigt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161012 kl 18:44

Nya fw-formationer. Helt rätt att testa Wännström i första. Han förtjänar det.

Lerg - Connolly - Wännström
Rensfeldt - Liljewall - Cehlin
From - Schutz - Widing
Åslin - Karlsson - Collberg
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161013 kl 08:48

Gott att ha lagets viktigaste spelare, nummer 16 C. Liljewall, tillbaka.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161013 kl 09:48

hade inte riktigt koll på KHK matcherna men är redan nu ganska nyfiken på linan From - Schutz - Widing.
@Flying farang: har försökt skicka pm till dig men det verkar inte ha kommit fram!?
Tuborg

Inläggav Tuborg » 161013 kl 10:24

Centersidan är precis som backsidan en spetsspelare tunn. Karlsson har tagit precis 0% kliv framåt. Är som en tunn junis på isen. Och lyckas med typ inget. Hoppas på förbättring där.

Denna matchen kan vara vändpunkten på om man ska vara ett bottenlag eller avancera i tabellen.
Henrik

Inläggav Henrik » 161013 kl 11:24

Nog har RBK och vi alla tvingats ner på jorden på sistone. Laget har så klart potential att ta ett litet nästa steg. Men det skall göras också! Mao är det dags att sluta prata om nästa steg och i stället börja ta det. Efter lovande offensiva tendenser och några vändningar i de första tre var det precis som övermodet smög sig in. Fullt järn framåt i alla lägen skulle liksom lösa allt, men man ”glömde bort” att man samtidigt blev allt mer skadeskjutna, att fila vidare på defensiven som grund för ett gott anfallsspel, ödmjukheten om man så vill. Det är bara att erkänna att MÖFF och KHK, oavsett specifika detaljer i utförandet, hittills har lyckats bättre med att ”sätta sin spelidé” och ”fokusera på rätt saker”. Och det är klart att våra farhågor då får näring. Men det är 46 omgångar kvar och jag gissar att att vi redan idag får Rögle närmare jorden. De gör klokt i att fokusera på sitt.

Hoppas man får till försvaret idag. Enkelhet, bestämdhet, ödmjukhet och tålamod borde vara nyckelord. Konkret kan backarna kan gärna nöja sig med att positionera sig bättre, gärna ”Kronwalla” någon gång på blå men framför allt boxa ut framför eget mål. Det är inte riktigt läge att försöka spela likt Erik Karlsson. Deras insats kommer dock att hjälpa föga om inte också forwards bistår. Hela laget måste anfalla och försvara tillsammans. Om ork finns är det så klart bra om forwards checkar redan i anfallszon för att kanske bryta men åtminstone störa och bromsa Frölundas uppspel samt backchecka och stressa i alla uppåkningar. Förmår inte Rögle det, så bör man ställa upp mer av en ”cynisk KHK-mur” vid blå och bromsa motståndarna där. Jag skiter i hur det ser ut. Bara man skaffar sig ett vinnande koncept. Och det är upp till coacherna att mejsla fram en spelidé som spelarna förmår genomföra lyckosamt. Men oavsett exakt hur, är man bara mer rejäl, konsekvent, noggrann och tålmodig i sitt försvarsspel så kommer man att täppa till bättre och sannolikt också hjälpa målvakterna tillbaks upp på banan (de vet ju redan att de kan). Jag vägrar sluta tro och hoppas på att de fixar det under resans gång. Och ”Rolig hockey” är kanske inte så rolig om den är alltför naiv, rentav korkad. För min del får man gärna vara lite KHK-cynisk om det resulterar i vinster.

Offensivt är Rögle giftiga (och oavsett eventuell tråkdefensiv alltid roligare än KHK). Det gäller dock att utifrån lyckad defensiv, välja lägena bättre, inte köra på allt, oftare tillsammans och inte krångla till det i onödan. Den fart, spelskicklighet och målsinne som finns bör då kunna räcka ganska långt. I PP har man vid något tillfälle inledningsvis haft ett väldigt bra pucktempo. I vanlig ordning, om lite mer trafik på mål och fler skott/avslut, så kommer det att resultera.

Totalt sett. Spelar bara Rögle klokt efter sina förutsättningar och får ut sin egen potential så vidhåller jag att man bör kunna ta fler poäng än föregående säsong i år. Men frågan är om det räcker för att hålla mer än ett lag bakom sig? Bortsett från Leksand ser det ut att kunna bli riktigt ruggigt jämn från botten till toppen. Inte samma glapp mellan olika delar av tabellen som föregående år. Den spänningen får vi nog vara beredda att våndas med under hela serien.

Heja Rögle för alltid oavsett!
Henrik

Inläggav Henrik » 161013 kl 11:33

GrönvitaMike skrev:Nya fw-formationer. Helt rätt att testa Wännström i första. Han förtjänar det.

Lerg - Connolly - Wännström
Rensfeldt - Liljewall - Cehlin
From - Schutz - Widing
Åslin - Karlsson - Collberg

Håller med! Överhuvudtaget tycker jag de på förhand verkar ha formerat laget rätt klokt inför varje match. Nu får man hoppas att någon enhet får till det på allvar snart, sätter sig och får vara hel framöver.
Henrik

Inläggav Henrik » 161013 kl 11:35

eleganten skrev:Gott att ha lagets viktigaste spelare, nummer 16 C. Liljewall, tillbaka.

Jomenvisst! Hans roll kan knappast underskattas!
Henrik

Inläggav Henrik » 161013 kl 11:42

Oi! skrev:hade inte riktigt koll på KHK matcherna men är redan nu ganska nyfiken på linan From - Schutz - Widing.
@Flying farang: har försökt skicka pm till dig men det verkar inte ha kommit fram!?

Absolut spännande! Men det är egentligen alla kedjorna idag. Alltså, huruvida de ska få till det som enheter eller ej? Hittills har det ju varit en del omkastningar och grus i maskineriet. Det positiva har oftare funnits på individnivå.
Henrik

Inläggav Henrik » 161013 kl 11:49

Tuborg skrev:Centersidan är precis som backsidan en spetsspelare tunn. Karlsson har tagit precis 0% kliv framåt. Är som en tunn junis på isen. Och lyckas med typ inget. Hoppas på förbättring där.

Denna matchen kan vara vändpunkten på om man ska vara ett bottenlag eller avancera i tabellen.

Hoppas också på mer från Karlsson. Men vill också tro det. I annat fall har ju egentligen ledningen trott och satsat fel under ganska lång tid. Det är både extra kul och väldigt viktigt att spelare från de egna leden, inte bara slår sig in i laget utan också bidrar till dess utveckling. Dags att kaxa till sig Karlsson!
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161013 kl 11:54

exakt, som en farlig fungerande enhet. Gillar Froms sätt att lira hockey, samma med tysken. Tror att Schütz och Widings erfarenhet kan pass bra ihop med Froms lir.
Vad vet jag! Hoppas starkt att vi står enade idag och kämpar till oss en seger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161013 kl 17:05

Karlsson har jag snart gett upp hoppet om. Han tar inte för sig och gör ingen skillnad där ute. Gör något konstruktivt eller lämna plats åt någon som faktiskt vill göra skillnad där ute. Vi har ingen nytta av en spelare som bara spelar för att medverka och inte för att göra skillnad. Kolla på From. Där har vi en forward som verkligen vill göra skillnad. När Karlsson spelar alibispelet som han gör just nu så är han lika lite nyttig som Lindgren.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 161013 kl 17:57

Oi! skrev:exakt, som en farlig fungerande enhet. Gillar Froms sätt att lira hockey, samma med tysken. Tror att Schütz och Widings erfarenhet kan pass bra ihop med Froms lir.
Vad vet jag! Hoppas starkt att vi står enade idag och kämpar till oss en seger.

Håller med. Kan bli bra detta...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161013 kl 18:47

Håll ett extra öga på backarna.

Återgå till "Matchtrådar"