170221 Rögle - Linköping

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Re: 170221 Rögle - Linköping

Inläggav Mygel » 170221 kl 23:06

Eftersom vi har Örebro i sista så handlar det nu om att ta in 5 poäng på närkingarna i de kommande 6 matcherna. Inte helt omöjligt sett till vår form jämfört med deras.

SHL platsen 17/18 säkras hemma mot Örebro?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 01:18

Hedberg är ju fan lika dominant som bara Cehlin kan vara. Vår klart bäste forward rent spelmässigt. Hade han varit lite mer effektiv sista tredjedelen så han varit en stjärna i ligan.
Är nog utan konkurrens den snabbaste spelaren i RBKs historia. En fröjd för ögat när han börjar trampa. Jag trodde ett tag att Åslin var vindsnabb, vilket ha också är, men i jämförelse med Hedberg faller även han platt! Försök signa som tusan!! Grym jävla inställning hela vägen och det händer saker hela tiden när han är inne. Väldigt bra och hårt jobbande i defensiven med! Ovärderlig! Han har blivit en favorit hos mig på kort tid. Brukar skälla på Masken men här har han nog gjort ett fynd. Hoppas bara att vi kan behålla honom.

Lindbäck...vad ska man säga. Hade lätt erbjudit honom en topplön med SHL-mått mätt på bekostnad av en värvning. Utan att blinka.

Ryfors. Fan vad gött det är när en egen (oväntad) produkt får ett sådant genombrott. Jag tror inte att någon räknade med honom övht, och nu ser han helt plötsligt ut som vår vassaste yngling.
Känns faktiskt som ett nyförvärv och det tackar man för. Ser väldigt cool ut, jag ser ingen nervositet alls i hans kroppsspråk.

Backarna tänker jag inte hylla eftersom de i mina ögon fortfarande har många brister. Man spelar fast sig alldeles för mycket i egen zon vilket gör att motståndarna får långa anfall på oss. LHC var väl inne och snurrade i 2 min innan de satte kvitteringen. Det var lite samma visa mot FBK. Vi blir för passiva helt enkelt. Där måste man kriga mer för att bryta anfallet och byta istället för att avvakta och ändå bli tröttkörda.

Åslin vill jag gärna ha kvar nästa säsong. Även om han inte får ett genombrott så är han ändå en av våra bästa "brunkare". Han kan både brunka och stå för finliret. Ska vi gå mot att bli ett spelskickligare lag så tycker jag att man kan räkna in Åslin i den ekvationen. Matson t.ex. är en grymt bra lagspelare, men så som han presterar just nu är han förmodligen överbetald.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 01:23

Mygel skrev:Eftersom vi har Örebro i sista så handlar det nu om att ta in 5 poäng på närkingarna i de kommande 6 matcherna. Inte helt omöjligt sett till vår form jämfört med deras.

SHL platsen 17/18 säkras hemma mot Örebro?
Vi har Luleå borta i sista omgången. Men det är ju fortfarande ca 5p mer vi behöver plocka än Örebro på 6 matcher om vi vinner mot dem. För några omgångar sedan låg vi 19p efter och nu bara 8p, så det är inte omöjligt. Jag har dock väldigt svårt att se att vi slår Frölunda och Brynäs på bortais. Luleå är mänskligare.

7 mars
Rögle - Örebro

9 mars (sista omgången)
Luleå - Rögle
KHK - Örebro
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 01:45

Snart är det nog dags att kalla upp From och Liljegren. Liljegren måste vara given i en PP-formation om inget annat. Han hade gjort mer nytta än Granak under de sista PP-minuterna.
From eller Collberg? Collberg om man vill ha ett säkrare kort. Men From har potential att göra en "Ryfors" så jag hade gärna testat honom igen. Åslin - Karlsson - Collberg/From alltså.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 01:55

Om man ska nämna något negativt så tycker jag att vi fortfarande saknar ett grundspel. Det mesta sker fortfarande på måfå. Farligheterna vi skapar är på snabba omställningar pga individuella prestationer. Som lag har vi inget grundspel att luta oss tillbaka mot och vi anfaller sällan samlat med ett fint passningsspel. Den enda skillnaden jämfört med förr tycker jag är att vi har studsarna med oss istället för emot oss, och att spelarna har växt mentalt av vinsterna.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 05:08

Jensen 3 nya assist ikväll. Han verkligen öser in poäng på sistonde. 4:a i poängligan med 41p på 43 matcher +15. Stort misstag att släppa honom.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170222 kl 06:45

Tyvärr så låg C-more sändningen nere hela matchen så det fick bli sportradion istället...

Huvudplanen är ju fortfarande kvalspel men med detta spel som vi presterat de senaste omgångarna ser jag inget lag i HA som rår på oss över 7 omgångar.

Men chansen finns ju fortfarande att undvika kval och den ska vi ju försöka ta.

Brynäs-RBK i nästa omgång, kan bli svårt men vi vann väl en match förra året i Gavlerinken? Tyvärr är de i en ruskig form just nu, men det är RBK också. Vågar man hoppas på 1 eller till och med två pinnar?

LHC-OHK, Linköping är klar bättre än Örebro och ska plocka dem hemma

DIF-Örebro, svårt att sia om. Båda har usla formkurvor men DIf jagar KHK om sista play-in platsen men å andra sidan så jagar ÖHK för att hålla RBK bakom sig. Hoppas på hemma seger!

MIF-RBK, derby i percys lada - kan gå precis hur som helst. Hoppas på en klassisk derbyseger!

Februari är över och vi kan då ligga på 46 poäng och OHK på 49 - det kan fanimig sluta med en målskillnadsaffär om vi tar dem hemma...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170222 kl 08:04

Vi möter Örebro i sista omgången (omgång 52). Matchen mot Luleå är omgång 28 som släpar efter. Kvittar som sagt eftersom det fortfarande är 5 poäng vi behöver ta in.

Att Ryfors skulle få ett genombrott var det många som pekade på efter Schweiz lägret. Några kunde dock inte se hans talang och ville att han skulle spelas sparsamt. Skönt att tränartrojkan hade koll på sina lirare.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170222 kl 09:02

GrönvitaMike skrev:Jensen 3 nya assist ikväll. Han verkligen öser in poäng på sistonde. 4:a i poängligan med 41p på 43 matcher +15. Stort misstag att släppa honom.

Tja, lätt å saga nu. I RBK var han dels skadad och presterade inte så där superbra efteråt heller. Kanske för att han antagligen redan har varit överens med Brynäs. Sen är hans omgivning I Brynäs inte några blåbär precis.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170222 kl 10:08

Stora misstag att släppa Alexander Bergström och Alexander Johansson också. Inte heller var det smart att släppa Everberg, Rosen, C Persson, Brithen, Hansson, Chris Abbott, Sebastian Karlsson och Tjärnqvist då de alla just nu ligger bra till i någon statistik. Vi borde kanske behålla alla och låna ut dem om de för dagen inte får plats?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170222 kl 12:07

Vi släppte Dave Poulin också! Glöm inte det! Och Hampus Lindholm.....
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170222 kl 12:13

GrönvitaMike skrev:Om man ska nämna något negativt så tycker jag att vi fortfarande saknar ett grundspel. Det mesta sker fortfarande på måfå. Farligheterna vi skapar är på snabba omställningar pga individuella prestationer. Som lag har vi inget grundspel att luta oss tillbaka mot och vi anfaller sällan samlat med ett fint passningsspel. Den enda skillnaden jämfört med förr tycker jag är att vi har studsarna med oss istället för emot oss, och att spelarna har växt mentalt av vinsterna.

Man får studsarna med sig när man spelar som ett lag. Ja, det är precis som när andra lag slår Rögle. Då studsar det "rätt" för dom. Ju bättre man spelar ju mer studsar får man med sig.

Rögle spelar mycket tightare och jobbar mycket bättre som lag nu.
Folk åkte nog som fan tidigare också men helt jävla utspritt.

Det räcker alltså för att vinna fem matcher på raken om man spelar som ett lag och krigar satan.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 13:02

Mygel skrev:Vi möter Örebro i sista omgången (omgång 52). Matchen mot Luleå är omgång 28 som släpar efter. Kvittar som sagt eftersom det fortfarande är 5 poäng vi behöver ta in.

Att Ryfors skulle få ett genombrott var det många som pekade på efter Schweiz lägret. Några kunde dock inte se hans talang och ville att han skulle spelas sparsamt. Skönt att tränartrojkan hade koll på sina lirare.
Du har fortfarande fel eftersom du trodde att vi skulle möta Örebro 9 mars, dvs sista matchen. Att omgången släpar är inte relevant för ditt första uttalande, när du klart och tydligt skriver att vi behöver ta in 5p på de kommande 6 matcherna för att ha de inför räckhåll i sista. Erkänn misstaget istället, sopa.

Att Ryfors skulle få ett genombrott har inte en kotte vetat. Han var hyfsad i Schweiz men knappast genombrotts-nivå. Efter lägret tog han inte ens en plats i laget. Hade inte Cehlin, Wännström och Widing gått skadade så hade Ryfors troligen spelat i J-20 just nu. Kul att tränartrion såg potentialen. Synd bara att de inte kunde se att backsidan är usel, att man saknar en förstecenter och Jensens potential.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170222 kl 13:07

GrönvitaMike skrev:
Att Ryfors skulle få ett genombrott har inte en kotte vetat

En kotte som går under nicket GrönvitaMike?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170222 kl 13:19

Sopa:) ? Jaha sandlådenivå här igen. Det är inte alltid potential som avgör, frågan är vad J.Jensen själv ville. Säger man till sportchefen att man väntar tills säsongen är över, så har man mest troligt redan pratat med någon annan klubb. Sen hade vi en hel del otur. Widing, Wännström och Cehlin har potential och vad hjälper det oss? Nu har Widing ett år till, men de andra två har mest troligt redan kritat på för andra klubbar, så kom inte sen och klaga över att Masken "släppte dom" när de återhämtar sig och blommar ut nästa säsong i en vassare(och mest troligt dyrare) omgivning. Jensens axelskada kunde ha blivit värre och han hade kunnat hamna i en Fraiser situation. Hade det hänt, så är jag ganska säker på att du inte hade ägnat en tanke åt Jensen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 15:18

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:
Att Ryfors skulle få ett genombrott har inte en kotte vetat

En kotte som går under nicket GrönvitaMike?
Ingen och absolut inte du. Ryfors kom inte ens på tal innan säsongen. Det mesta handlade om From. Och när säsongen började så var det just From som gjorde det största intrycket. Ryfors spelade bra när han fick chansen, men det är ju först på senare tid som han tagit ordentliga kliv. Potentialen har vi alla sett, men ingen trodde att genombrottet skulle komma i år. Och helt ärligt, utan skador på Cehlin, Wännström och Widing så hade nog Ryfors troligen harvat i J20 just nu. Enligt mig har Ryfors gått ikapp Karlsson. Är lite besviken på Karlsson, han hade en bra period för en månad sen men på senare tid har han varit anonym.

Lerg - Connolly - Fraser
Rensfeldt - Ryfors - Cehlin
Hedberg - Liljewall - Wännström
Schutz - Matson - Widing

Hade vi haft dessa + Lindbäck under hösten och hållit oss relativt skadefria, så hade vi trots den usla backsidan, varit ett play-in lag ;-)
Senast redigerad av GrönvitaMike 170222 kl 15:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170222 kl 15:22

GrönvitaMike skrev:Om man ska nämna något negativt så tycker jag att vi fortfarande saknar ett grundspel. Det mesta sker fortfarande på måfå. Farligheterna vi skapar är på snabba omställningar pga individuella prestationer. Som lag har vi inget grundspel att luta oss tillbaka mot och vi anfaller sällan samlat med ett fint passningsspel. Den enda skillnaden jämfört med förr tycker jag är att vi har studsarna med oss istället för emot oss, och att spelarna har växt mentalt av vinsterna.

Fast man behöver ju inget nämna något negativt bara för att? Det är ju ingen liten sågning heller: inget grundspel, inget passningsspel? Det är ju precis det som har börjat funka. STOR skillnad på precis allt sedan tränarbytet och till skillnad från tidigare så känns det som att det är precis det som finns, en grund att stå på. Att vinna fem raka på sättet man har gjort, såsom det har sett ut, gör man inte på måfå i min bok.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 15:31

ogilthorpe skrev:

Fast man behöver ju inget nämna något negativt bara för att? Det är ju ingen liten sågning heller: inget grundspel, inget passningsspel? Det är ju precis det som har börjat funka. STOR skillnad på precis allt sedan tränarbytet och till skillnad från tidigare så känns det som att det är precis det som finns, en grund att stå på. Att vinna fem raka på sättet man har gjort, såsom det har sett ut, gör man inte på måfå i min bok.
Jag tycker det ser likadant ut som tidigare rent speltaktiskt. Skillnaden jag märker av är att vi har lite flyt och att spelarnas offervilja har ökat med vinsterna. Men rent speltekniskt ser jag samma brister som förut. Passningsspelet sitter inte som det ska, man har fortfarande svårt i uppspelsfasen och farligheterna vi skapar är på snabba omställningar som oftast föranleds av att snabba forwards t.ex. Hedberg, Ryfors och Åslin åker sig loss i mittzon och öppnar upp för de andra. Det är sällan som vi kommer samlade från egen zon och genom mittzon med ett fint passningsspel som LHC igår. Jag får inte ut något av att rikta kritik i blindo. Vill bara ha ett grundspel som man kan luta sig tillbaka mot och det ser jag inte. I kvalet lär vi ju få föra spelet mer och frågan är hur man hanterar det eftersom det nuvarande "chansspelet" går ut på snabba spelvändningar.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170223 kl 08:08

GrönvitaMike skrev:[Ingen och absolut inte du. Ryfors kom inte ens på tal innan säsongen.

31/8 - 16
GrönvitaMike skrev:Frågan är vilka som kommer att bli petade? Lindgren och Ryfors kommer nog inte att ta en ordinarie plats.

4/9 - 16
Mygel skrev:Jag hoppas att Eldebrink tar med sig sina intryck av Ryfors och testar honom mot Malmö pensionärsförening nästa vecka. Killen har verkligen imponerat i matcherna i Schweiz och bör faktiskt ha en viss chans att få vara ombytt när serien börjar.

5/9 - 16
captain skrev:Vettig spaning Mygel. Ryfors har visat att han vill vara med och tävla.

5/9 - 16
Morkullan skrev:[Ryfors verkar bli årets komet, bara hoppas han fortsätter köra NÄR han får chansen i SHL.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 08:34

Men herregud. Det är ju skillnad på att vilja "testa" en spelare till att förutse ett "genombrott"'. Jag tyckte också att Ryfors var bra i Schweiz. Men att tycka det till att förutspå ett genombrott är en väsentlig skillnad. Jag hade ju tom rätt om att Ryfors skulle hamna utanför laget. Det är ju först efter skadorna på Cehlin, Wännström, Widing och From som han fått chansen. Hade dessa varit med hela vägen så hade Ryfors troligen inte fått samma chans att ta en plats.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 08:43

"Kom inte på tal innan säsongen" menade jag innan laget gick på is. Det fattar du väl själv eller måste man rita och förklara allt för dig? Ryfors var inget hett ämne innan träningsmatcherna. Och det stämmer fortfarande att ingen jävel hade kunnat förutspå att han skulle ta en ordinarie plats i våras och somras. För att inte tala om ett "genombrott". Han tog ju inte heller en plats förrän skador på andra spelare öppnade upp för honom.
HbgPeter

Inläggav HbgPeter » 170223 kl 08:52

Haha, kanske bättre politiker ringer dig istället för sportchefer Mike, du har en verklig talang för att vända dina uttalande till din egen fördel oavsett hur fel de varit. ;)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170223 kl 10:16

17/9 - 16
GrönvitaMike skrev:
Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:
Lerg - Connolly - Videll
Rensfeldt - Christensen - Cehlin
From - Liljewall - Matson
Sylwander - Karlsson - Ryfors

Fairchild - Marshall
Granak - Brouilette
Almen - Liljegren

Hur hamnade Ryfors helt plötsligt på ditt plus-konto??? Du har ju aldrig sett honom??
Billig lösning. Hade inte spelat någon roll om jag hade skrivit Laz istället.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170223 kl 10:21

GrönvitaMike skrev:Och det stämmer fortfarande att ingen jävel hade kunnat förutspå att han skulle ta en ordinarie plats i våras och somras.

Du kunde, trots ditt framhävda hockeykunnande, inte förutspå det. Detta eftersom du har noll koll på våra juniorer, dvs de spelare som i förstahand ska utgöra ryggraden i ett lag som Rögle där resurserna är begränsade. Ryfors nämndes i diskussionerna redan under våren 2016. Såg inte ditt nick i dessa diskussioner, vilket gissningsvis innebär att du inte visste vem han var och vilken potential han besitter.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170223 kl 11:02

Bra där Mygel!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 13:21

Jag kunde inte förutspå att han skulle få sitt genombrott i år, men han gjorde ett bra intryck på mig, vilket också är anledningen till att jag skrev upp honom i formationerna i somras ;-)
Sen har han haft lite flyt också med alla skador på nyckelspelare. Han hade nog inte ens fått chansen om Cehlin, Wännström, Fraser, Widing och From var med hela vägen.
Ryfors är en av mina favoriter bland de egna, gillar honom betydligt mer än Karlsson t.ex.

Tyckte jag såg "pensionärslaget" i en av dina quotes, Mygel. Hur går det för dem förresten?

Till er andra. Visst var det konstigt att jag nämnde AIK som ett potentiellt farligt lag om de tar sig till kvalet.

Senaste 8 matcherna.

Mora - AIK 0-4
Modo - AIK 2-3
AIK - BIK 2-1
Timrå - AIK 3-5
AIK -Almtuna 6-4
Björklöven - AIK 0-2
AIK - Södertälje 4-1
AIK - Vista Hästen 1-0

Svansen mellan benen återigen ;-) Så länge jag har varit med så har detta hänt i 100% av fallen. Jag överbevisar er och sen blir ni tysta.
Hade man lyssnat på er i höstas så hade vi inte haft Lerg och Fairchild idag. Jag försvarade dem med näbbar och klor och idag ser man vem som har lite vett i skallen.
Var även tvungen att försvara Hedberg för att vissa här får för sig en massa skit. Och Hedberg har sedan han anslöt varit vår bäste forward tillsammans med Lerg.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170223 kl 15:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 13:35

Lerg - Connolly - Fraser
Rensfeldt - Liljewall - Cehlin
Hedberg - Ryfors - Wännström (ojojoj!)
Widing - Schutz - Matson

SM-Guld tamejfan! ;-) Skämt åsido, men vilken jävla offensiv vi hade haft!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 13:40

Fraser is a big winger who knows how to use his size in physical battles. Is strong along the boards and around the opposing net. Has a hard shot with a quick release. His skating ability could use improvement.
- Erik K. Piri, EP (2014)

Tror att vi är rätt ute med att det är skridskoåkningen och konditionen som Fraser behöver förbättra. Det är ju inget man gör över en dag.
Sen behöver inte vissa spelare vara vindsnabba heller. Handlar ju lika mycket om att åka rätt och fatta rätt beslut.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170223 kl 15:15

:)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170223 kl 15:46

Sjukt. Bara sjukt.