170228 Luleå - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: 170228 Luleå - Rögle

Inläggav eleganten » 170228 kl 22:16

trademaster skrev:Håller med grönvitamike på samtliga punkter.
Ni andra som inte håller med vad tycker ni. Har man gjort sitt bästa med detta laget?

Jag förstår inte riktigt frågan, vadå gjort sitt bästa? Coachning? Spelaruttagningar? Värvningar?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170228 kl 22:23

GrönvitaMike skrev: En sån som Matson gör ju ingen skillnad idag som forward. Han hade nog inte gjort bort sig som back. Kähkönen i KHK var också en brunkande forward innan de testade honom som back och han var inte överraskande nog en av deras bättre backar och spelade back i kvalet mot AIK. Det är inte jättesvårt att som brunkforward/center gå ner på backplats.

En sådan radikal åtgärd skulle helst gjorts tidigare, typ i November.
Kanske säkrare att ge Liljegren/Jensen stort förtroende med tanke på hur nära kvalserien är.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170228 kl 22:26

Ni andra som inte håller med vad tycker ni. Har man gjort sitt bästa med detta laget?

Jag skulle säga såhär hur mycket kan man göra med detta laget!!!!
Tror spelare budgeten inte är vad den borde vara..

Laget i sig börjar likna sången "Flickan och Kråkan"

PS Borde inte RBK byta namn till MASH!!! :-) (laget äntrar isen till suicide is painless HAHAHAHA vad kul jag va nu)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170228 kl 23:33

Personligen var jag hyfsat nöjd med forwardssidan från start i september även om den kunde varit något bättre med t.ex. en förstecenter istället för Schutz.
Här har man enligt mig haft otur med skador på 2 av sina 3 bästa forwards.

Det man kan ifrågasätta är målvaktsparet (två andremålvakter) samt en backuppsättning som utan överdrift håller en medioker allsvensk klass. Det är framförallt den svaga backuppsättningen som har förstört säsongen.
Vi räckte inte till även när vi hade Cehlin, Wännström och Widing tillgängliga, just för att målvakterna svek och backarna spelade uselt.

Skulle kännas så enormt jävla skönt att lämna denna säsongen bakom sig som ett SHL-lag. Då tror jag att etablering ligger inom räckhåll med tanke på att intäktsskillnaderna ökar mellan SHL och HA.
För man lär väl inte upprepa misstagen man gjort i år?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 01:10

Såg nu att vi inte har gjort mål på 13 perioder i spel 5 mot 5.
Nollade senaste 2 matcherna.

Ingen bra trend så här inför ett stundande kval.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170301 kl 08:59

Mina tre tydligaste känslor:

1.) Lindbäck är omänskligt bra och kommer bli avgörande för att hålla oss kvar i SHL.

2.) Det är läge att experimentera ordentligt med våra unga backar i de sista matcherna. Kanske till och med prova Matson eller Sylwander som back och bänka Granak.

3.) Hoppas, hoppas, hoppas vi klarar oss kvar så man kan göra om och göra rätt med lagbygget nästa säsong.
qp

Inläggav qp » 170301 kl 09:23

Nu får du ge dig Mike, hur många alias får man ha på forumet!?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170301 kl 10:25

@Eleganten, instämmer. Framför allt på Lindbäck. Men, med tanke på hur det har sett ut de senaste tre i försvar och markering, så räcker det inte med en supermålvakt. Fast tack gode gud att vi har honom! Det är ändå den absolut viktigaste posten för överlevnad.

Frånvaron av Åslin och Liljewall gör så klart sitt, men så här stor skillnad borde det inte vara från segermatcherna. Känns som man plötsligt blivit fega och mer rädda för att förlora än desperata och spelsugna som man var när segersviten påbörjades.

Våga testa Jensen och TL rejält (vill han ens spela längre i A?) och gör det nu! Båda två borde definitivt göra bra ifrån sig mot allsvenskt motstånd om inte annat och är det något som hade behövts så är det konkurrens om backplatserna. Granak var grym första sejouren 09/10, men det var då. Och den säsongen, usch, den satte sig hårt. För övrigt var det väl säsongen då man skolade om Tommy Enström till back? (På tal om Matson/back).
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 12:41

Synd att Matson och Rensfeldt bommar sina chanser, att Schütz och/eller Lerg släpper Falk fri att raka in 1-0, att Rensfeldt håller i en klubba, ordnar spel 4 mot 3 o 2-0 i baken. För Almen ser ju aldrig pucken i sin iver att mota bort motståndare. Totalt sett få stora misstag, men RBK gjorde likväl fler än Luleå och saknade förmåga att skapa tillräckligt själva och sätta sina chanser på ett fysiskt starkare Luleå. Det är trots allt inget att gräva ner sig för. Resultatet speglar var man är för närvarande. Det finns inget annat än att bita ihop! Kommer man bara upp lite i sin egen prestation, vågar mer och satsar hårdare in mot kassen, så är chanserna goda att smula sönder knäckebröderna. Och den egna prestationen är viktigt inför ett förmodat kval, oavsett om Örebro förlorar eller ej. Och all heder åt RBK om de kan skapa spänning in på målsnöret i serien.

Tycker vi har tjatat om truppen hela säsongen och varit relativt överens om felen som begåtts och den otur som drabbat oss. Jag tycker det är ointressant att älta om det nu i slutspurten. Självklart är det nu alldeles för sent att kicka någon. Det går inte att hitta nya längre. När säsongen är slut finns det emellertid stort utrymme för att åter låta motorsågen summera säsongen.

Nu handlar det bara om att hålla ihop och till priset av hörntänder och knäskålar rädda SHL-kontraktet. Kollektivet måste göra det. Alla, oavsett vilka individer som spelar, måste prestera sin bästa hockey för säsongen i de återstående matcherna. Alla, utom möjligen Lindbäck, måste upp ett snäpp jämfört med sig själv i Luleå-matchen. Naturligtvis hoppas vi kunna undvika fler skador, att kaptenen kommer tillbaka och att Fraser lyfter en bit. Men det hänger inte på enskilda. Alla måste bidra med sitt bästa spel! Tränarna måste jobba med varje individ, gjuta mod i dem alla!

Tränarna har samtidigt ett visst handlingsutrymme i laguttagning och matchning. Tror generellt inte det är läge för nya formationer nu. Men håller med om att t.ex From skulle kunna ges chansen i stället för Elvenes. Åslin bör gå in efter avstängning. På backsidan luktar det onekligen lite feg matchning om inte Jensen och/eller Liljegren får chansen nu. Oftast orädda ungdomar är ofta rätt medicin i detta läge (men vi kan inte veta säkert, för det är inte vi som står där och läser av spelarna och deras eventuella förmåga att ta chansen i ett utsatt läge). Hursomhelst ter det sig knappast som ett risktagande att bänka eller spela Granak och Almen mindre. Tvärtom en säkerhetsåtgärd eftersom de konsekvent brister i förmåga och självförtroende. Det är avgörande att tränarna nu ger de som pallar trycket och antar utmaningen i det utsatta läget mer speltid. De med mod och karaktär måste ges utrymme. De som vågar spela ut. De som uppmärksammar sin fria medspelare. De som inte tvekar att hänsynslöst trycka in pucken. Det räcker inte att som mot Luleå bara försöka undvika egna misstag. Några sådana kommer i alla fall. Man måste våga lyckas framåt också! Kom igen nu Rögle! Vi kan fixa detta! :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 15:26

Håller med föregående. Har funderat lite och kommit fram till att jag hade velat se de här backparen:

Fairchild - Alen
Marshall - Liljegren/Jensen
Granak - Claesson

Ogilthorpe - Sant. Går backarna bort sig som mot Malmö så hjälper det inte ens om du har Lundqvist i kassen. KHK klarade sig visserligen på Honkens storspel ifjol, men jag tyckte inte att deras backar bjöd på lika mycket som våra gör.

Åslin tycker jag ska vara självskriven i kvalet. Han har varit riktigt bra på slutet och det känns som en spelare som kan komma att trivas mot allsvenskt motstånd. Nu är han ju avstängd och kan inte testas med Lerg och Connolly men jag hade gärna sett honom i en sån omgivning. Tror att han hade kompletterat de bra med sin speed och finess.
Annars är det nog klokt att fortsätta med Schutz i förstafemman för de tre skapar rätt mycket oreda i anfallszon. Kommer Fraser igång så småningom är han ju ett alternativ.

I övrigt talar väldigt mycket på att vi får ett av dessa lag: Mora/BIK/AIK.
Mora och AIK är som pest och kolera. BIK tror jag att vi har bäst chanser mot.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 18:45

Ser att Gagné och Engvall saknas i Mora och Sandberg och Trkulja (sjuk) i AIK. Vågar man hoppas att de också drabbats av skadesjukan? Hade varit gott att jämna ut den statistiken lite.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170301 kl 19:33

Usch det har gått långt när man hoppas på att de räliga ska vinna ikväll. Även om loppet är kört, så länge det finns ens matematisk chans så kan man inte sluta hoppas.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170301 kl 19:39

GrönvitaMike skrev:Personligen var jag hyfsat nöjd med forwardssidan från start i september även om den kunde varit något bättre med t.ex. en förstecenter istället för Schutz.
Här har man enligt mig haft otur med skador på 2 av sina 3 bästa forwards.

Det man kan ifrågasätta är målvaktsparet (två andremålvakter) samt en backuppsättning som utan överdrift håller en medioker allsvensk klass. Det är framförallt den svaga backuppsättningen som har förstört säsongen.
Vi räckte inte till även när vi hade Cehlin, Wännström och Widing tillgängliga, just för att målvakterna svek och backarna spelade uselt.

Skulle kännas så enormt jävla skönt att lämna denna säsongen bakom sig som ett SHL-lag. Då tror jag att etablering ligger inom räckhåll med tanke på att intäktsskillnaderna ökar mellan SHL och HA.
För man lär väl inte upprepa misstagen man gjort i år?

Njae, nu är du lite efterklok när det kommer till målvakterna. Vi slutade på 11 plats och jag kan inte minnas att någon av dom var ifrågasatt efter att säsongen var över. Svårt att förutspå att de båda kommer att underprestera säsongen därpå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 23:28

Volden hade usel statistik förra säsongen och även i år så han verkar inte ens duga som andremålvakt. Dansk kan jag köpa till viss del för han var hyfsad. Dock var han ju inte strålande heller så det fanns en risk med att låta honom ta förstaspaden. Just målvaktssidan får man absolut inte fuska med. Nästa säsong vill jag ha en utpräglad förstekeeper + en lovande målvakt från HA, typ Engelage, Rubin, Mattsson.

Återgå till "Matchtrådar"