Flying Farang skrev:Mike,
men ställer du dagens Rögle trupp mot AIK´s så vinner Rögle ganska klart på poäng.
Målvakter:
Lindbäck mot Kroselj. Klar RBK fördel
Backar:
AIK innehåller bland annat två backar som inte platsat i RBK de senaste säsongerna och de är vad man ska beteckna som "Toppbackar" i AIK. Men backsidan är vårt problem så en svag övervikt för RBK här
Forwards: AIK är ett ganska jämnt strukturerat lag men har inga spelare som Lerg, Rensfeldt, Hedberg, Connolly eller ens From i form och då har vi några av våra vassaste spelare skadade. Ganska klar övervikt för Rögle där.
Tränarna: Förstår inte att du kan vara så imponerad av Melin, visst han är duktig och har en del meriter men det mesta han lyckats med ligger några år tillbaka och den här sista sejouren i AIK kan väl inte ses som alltför lyckad? Det är inte precis Tichonov de har i båset. Men hade vi stått där med originaltrojkan i båset hade jag varit mer orolig, tror att framförallt Patrik Ross inträde har hjälpt upp kapaciteten i båset. Men vi säger väl att båskampen är oavgjord.
Kvalrutin: Finns det något lag i SHL eller HA som har med kvalrutin än Rögle? Knappast och många av de spelare som varit med och kvalat finns fortfarande i eller runt laget. Det är ovärderligt i sådana här lägen.
Publiken: Nog för att AIK borta kan vara en ljudlig upplevelse men som BH påpekade i HD intervjun för några månader sedan så är det ingen picknick att komma till ett fullsatt Lindab heller så den matchen måste vi nog se som oavgjord med ett litet plus för Rögle genom hemmaplansfördelen.
Personligen är jag mer orolig för att ställas mot Västervik eller något liknande och det smyger sig in lite underskattning och man åker på en skrällförlust i början av serien.
Det enda jag kan hålla med om är att Lindbäck är klart bättre än Groselj. I övrigt matchar AIK vår forwardssida och backsida rätt bra. Hade vi haft Cehlin och Wännström så hade jag såklart tyckt annorlunda. Vill inte vara spydig men när du nämner From i sammanhanget undrar jag om du ens har koll på AIKs Fröden, Bratt och Karlström? Dessa är enligt mig vassare än From idag. Sen har de en drös med andra bra forwards. De kanske inte har Lerg men de har många andra forwards som matchar upp bra mot de du nämner.
Det är ingen stor skillnad på KHK förra säsongen och årets RBK, och om du såg hur jävla bra AIK spelade mot dem så hade du aldrig ifrågasatt dem. Jag anser att KHK hade tur som vann tredje matchen i Karlskrona, Honken stod på huvudet och AIK var klart bättre. Hade AIK vunnit den matchen så kan jag sätta vad som helst på att de hade gått upp i SHL.
Vi som har sett AIK förra och den här säsongen vet att de spelar en obehagligt kreativ och fartfylld anfallshockey. Att du nämner Västervik som farligare är tyvärr helt galet. Det är som att för några år sedan säga att Vita Hästen var farligare för Modo än Malmö för Leksand. Västervik vore en drömlottning för RBKs del. Stirra dig inte blind på tabellen utan försök se lagens högstanivå. Västervik har kanske placerat sig före men med båda dessa lag i form så är AIK klart vassare. Har väldigt svårt att se att Västervik hade tagit 10 raka mot motstånd som bla Mora, BIK, Timrå, Modo, Tingsryd osv. Och i den 11e matchen förlorade man på övertid mot hemmastarka Pantern, där AIK sköt hela 55 skott. Det är inget lag att leka med när de är i ett stim.
Jag tycker inte att Rögle har några fördelar rent backmässigt mot något lag som kommer kvala. Hellgren, av det jag har sett i år hade lätt petat Granak tex. Och jag tycker inte att Cederholm är sämre än Almen just nu. AIK har skickligare och rappare backar än oss i allmänhet.
Sen tycker jag att du är lite naiv gällande Melin. Det är en slug räv som trivs i dessa sammanhang. Men det är inte bara det, vi kommer ju även att få domarna, SHL-pamparna och hockeymedia emot oss mot AIK. En sån sak skulle vi inte behöva oroa oss mot Västervik, BIK och Mora t.ex. Sen är det fan inte lätt att åka upp till ett fullsatt Hovet och vinna med kanske landets mest högljudda publik som sätter press på domarna som redan är inställda på att ge dem fördelara. AIK är en mardrömslottning. Både sportsligt och icke-sportsligt.