170302 RBK-Leksand

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 170302 RBK-Leksand

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 21:36

eleganten skrev:Luleå mänskliga mot oss sist, nu åkte de på en käftsmäll mot Färjestad som vi slog två matcher i rad.
Om pucken studsar vår väg de kommande matcherna kan vi säkert plocka poäng i sista bortamatchen mot Luleå.
Jag ser det inte som omöjligt om vi lyckas ta 3p mot Frölunda borta. Vid seger mot Örebro därefter skiljer bara 2p. Vi kan absolut slå Luleå borta. Örebro har ingen jättesvår match mot KHK borta men de kan nog bli nervösa och då kan allt hända.

Någon mer som nojar sig över närkampssituationer under matcherna? Man vill bara få grundserien överstökat utan fler skador.
Vi spelade bra idag och har kung-Liljewall och Åslin som sparkapital, och vem vet...kanske även Liljegren/Jensen? Känns klart bättre idag än för en månad sen.
Henrik

Inläggav Henrik » 170302 kl 21:36

Va kul det blev, och vad vi drar iväg i tanken helt plötsligt...
Det gäller först och främst att spöa svenska mästarna borta. Annars e det kört i vilket fall!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 21:47

Flying Farang skrev:Ska erkänna att jag var orolig inför tredje men Rögle förvånade mig och tog tag i matchen rejält istället för att falla tillbaka och bli ängsliga, bra för självförtroendet.

Helt rätt målskyttar också!

Hedberg.... Hade han bara satt hälften av chanserna han skaffar på egen hand så hade han lett skytteliga. Fraser lite osynlig men klart bättre i den nya miljön tyckte jag.

I Connolly-Schütz-Lerg har ni nog såhär i säsongens elfte timme hittat en förstalina., bra inför kvalet.

Lindbäck, återigen en match som han visar vilken klass han har men on vi inflr sista matchen mot Luleå varken kan röra oss upp eller ner i tabellen kan det vara läge att lufta Dansk.

Nu ska det firas med en bärs...
Håller med i allt. Lindbäck kan gott luftas om inte Leksand har oss inom räckhåll, annars bör han nog stå. Faktum är att om vi inte har Örebro inom räckhåll och Leksand avsågade så tycker jag att man ska vila Lindbäck, Lerg och Fairchild. Just dessa tre får inte gå sönder för det påverkar resp lagdelar extremt negativt. Då kan man t.ex. lyfta upp Liljegren på Fairchilds plats. Connolly är en annan som absolut inte får gå sönder.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170302 kl 22:37

Hände grejer direkt när From fick chansen, släpp nu på honom för fullt framöver och spela honom med bra omgivning! Däremot tycker jag inte att det ska vara på bekostnad av Elvenes som också gör det bra idag, spelar smart och förnuftigt och har mer i sig. Tycker Sylle ligger sämst till, känns totalt ofarlig i sina avslut och hafsig i spelet.

Plus till Karlsson och samtidigt kan man väl konstatera att Fraser är lååååångt ifrån någon frälsarform.

Men jag blir fan provocerad av backmatchningen, att se Granak spela gör bara ont just nu, tycker synd om honom för han kämpar men det går bara inte. Men nog ältat, man lär köra på det här säsongen ut, så det är bara att hoppas det passar bättre mot allsvenskt motstånd.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170302 kl 23:27

ogilthorpe skrev:Hände grejer direkt när From fick chansen, släpp nu på honom för fullt framöver och spela honom med bra omgivning! Däremot tycker jag inte att det ska vara på bekostnad av Elvenes som också gör det bra idag, spelar smart och förnuftigt och har mer i sig. Tycker Sylle ligger sämst till, känns totalt ofarlig i sina avslut och hafsig i spelet.

Håller med om Elvenes. Inte minst hans passningsspel tyckte jag övertygade idag. Precis som du säger, From ska definitivt få spela mer, men det ska inte vara på Elvenes bekostnad. De två tillsammans i en uppställning med Taylor Matson kan nog fungera.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 00:29

ogilthorpe skrev:Hände grejer direkt när From fick chansen, släpp nu på honom för fullt framöver och spela honom med bra omgivning! Däremot tycker jag inte att det ska vara på bekostnad av Elvenes som också gör det bra idag, spelar smart och förnuftigt och har mer i sig. Tycker Sylle ligger sämst till, känns totalt ofarlig i sina avslut och hafsig i spelet.

Plus till Karlsson och samtidigt kan man väl konstatera att Fraser är lååååångt ifrån någon frälsarform.

Men jag blir fan provocerad av backmatchningen, att se Granak spela gör bara ont just nu, tycker synd om honom för han kämpar men det går bara inte. Men nog ältat, man lär köra på det här säsongen ut, så det är bara att hoppas det passar bättre mot allsvenskt motstånd.
Jag kan nog hålla med om det. Det känns som att Elvenes kommer mer till sin rätt som center. Han är skicklig och konstruktiv. Hade lätt petat Sylwander istället för han har kört fast i sitt eviga brunkande.
Men det lär ju inte hända om man känner tränarna rätt.

Vetefan vad man ska tycka om Fraser. Man hoppas ju någonstans att han är ringrostig och blir bättre med tiden. Jag tror dock att hans blotta närvaro och rutin stärker medspelarna.

Granak...vilken jävla sopa. Har inga större förhoppningar om att han presterar bättre mot sämre motstånd. LIFs junior gjorde bort honom så pinsamt enkelt...tur man har Lindbäck där bak.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170303 kl 02:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 00:44

AIKs schema:

Som femma (startar med 1 poäng)
AIK - Timrå
Pantern - AIK
AIK - Tingsryd
AIK - Västervik
Almtuna - AIK

Som sexa (startar med 0 poäng)
Timrå - AIK
AIK - Tingsryd
Västervik - AIK
AIK - Almtuna (h)
Pantern - AIK

Man får hoppas att de slutar 6:a. Det känns på förhand som en svårare väg att gå. Allt avgörs ikväll, Timrå har 1p mer men en betydligt svårare match mot BIK borta medan AIK har avsågade IKO hemma.

Om AIK tar sig vidare..

Mora/BIK - AIK
AIK - Mora/BIK
Mora/BIK - AIK

Vid seger här ställs de mot det 13:e placerade SHL-laget. Kommer hoppas stenhårt på att de misslyckas på vägen.
Jag tror rentav att AIK är en svårare motståndare än Mora. Tar de sig igenom det här så blir de enormt stärkta av det. Sen ska man inte glömma att domarna och hockeysverige gärna ser dem i SHL. Tittar man på AIKs trupp är det enormt mycket kvalrutin. Sen har de en viss Melin i båset och en högljudd publik. KHK var riktigt illa ute ifjol. De var enligt mig utspelade mot AIK men räddades av en storspelande Honken. Det stod 1-1 i matcher och AIK var bättre i match 3 men hade otur. Hade de vunnit den matchen och lett med 2-1 så hade nog KHK spelat i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170303 kl 06:52

Mike,

men ställer du dagens Rögle trupp mot AIK´s så vinner Rögle ganska klart på poäng.

Målvakter:

Lindbäck mot Kroselj. Klar RBK fördel

Backar:

AIK innehåller bland annat två backar som inte platsat i RBK de senaste säsongerna och de är vad man ska beteckna som "Toppbackar" i AIK. Men backsidan är vårt problem så en svag övervikt för RBK här

Forwards: AIK är ett ganska jämnt strukturerat lag men har inga spelare som Lerg, Rensfeldt, Hedberg, Connolly eller ens From i form och då har vi några av våra vassaste spelare skadade. Ganska klar övervikt för Rögle där.

Tränarna: Förstår inte att du kan vara så imponerad av Melin, visst han är duktig och har en del meriter men det mesta han lyckats med ligger några år tillbaka och den här sista sejouren i AIK kan väl inte ses som alltför lyckad? Det är inte precis Tichonov de har i båset. Men hade vi stått där med originaltrojkan i båset hade jag varit mer orolig, tror att framförallt Patrik Ross inträde har hjälpt upp kapaciteten i båset. Men vi säger väl att båskampen är oavgjord.

Kvalrutin: Finns det något lag i SHL eller HA som har med kvalrutin än Rögle? Knappast och många av de spelare som varit med och kvalat finns fortfarande i eller runt laget. Det är ovärderligt i sådana här lägen.

Publiken: Nog för att AIK borta kan vara en ljudlig upplevelse men som BH påpekade i HD intervjun för några månader sedan så är det ingen picknick att komma till ett fullsatt Lindab heller så den matchen måste vi nog se som oavgjord med ett litet plus för Rögle genom hemmaplansfördelen.

Personligen är jag mer orolig för att ställas mot Västervik eller något liknande och det smyger sig in lite underskattning och man åker på en skrällförlust i början av serien.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170303 kl 07:38

Svårt det där, pest eller kolera. Men nu har ju AIK inte tagit sig till dit än så jag hoppar helt klart hellre över sistaplatsen och förmodade Mora som varit genomgående bästa laget. Annars håller jag med om det svåra med ett favoriserat AIK i form.

Läser precis HD, trodde inte det var SÅ länge sedan Connolly målade, 36 matcher alltså. Säger mkt. Men nu säger vi att det har lossnat!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170303 kl 07:42

Jo men AIK blir giftiga. Liksom Rögle och speciellt med Melin så är de grymma i kval. Och grymt tryck på hovet.

Kan nästan sätta min högerarm på att de blir AIK eller Timrå.

From e grym, en spelare lätt att tycka om.

För att varit skadad en hel säsong tycker jag Fraser är mer än OK. Stark i kroppen. Vill se honom i PP.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 14:45

Flying Farang skrev:Mike,

men ställer du dagens Rögle trupp mot AIK´s så vinner Rögle ganska klart på poäng.

Målvakter:

Lindbäck mot Kroselj. Klar RBK fördel

Backar:

AIK innehåller bland annat två backar som inte platsat i RBK de senaste säsongerna och de är vad man ska beteckna som "Toppbackar" i AIK. Men backsidan är vårt problem så en svag övervikt för RBK här

Forwards: AIK är ett ganska jämnt strukturerat lag men har inga spelare som Lerg, Rensfeldt, Hedberg, Connolly eller ens From i form och då har vi några av våra vassaste spelare skadade. Ganska klar övervikt för Rögle där.

Tränarna: Förstår inte att du kan vara så imponerad av Melin, visst han är duktig och har en del meriter men det mesta han lyckats med ligger några år tillbaka och den här sista sejouren i AIK kan väl inte ses som alltför lyckad? Det är inte precis Tichonov de har i båset. Men hade vi stått där med originaltrojkan i båset hade jag varit mer orolig, tror att framförallt Patrik Ross inträde har hjälpt upp kapaciteten i båset. Men vi säger väl att båskampen är oavgjord.

Kvalrutin: Finns det något lag i SHL eller HA som har med kvalrutin än Rögle? Knappast och många av de spelare som varit med och kvalat finns fortfarande i eller runt laget. Det är ovärderligt i sådana här lägen.

Publiken: Nog för att AIK borta kan vara en ljudlig upplevelse men som BH påpekade i HD intervjun för några månader sedan så är det ingen picknick att komma till ett fullsatt Lindab heller så den matchen måste vi nog se som oavgjord med ett litet plus för Rögle genom hemmaplansfördelen.

Personligen är jag mer orolig för att ställas mot Västervik eller något liknande och det smyger sig in lite underskattning och man åker på en skrällförlust i början av serien.
Det enda jag kan hålla med om är att Lindbäck är klart bättre än Groselj. I övrigt matchar AIK vår forwardssida och backsida rätt bra. Hade vi haft Cehlin och Wännström så hade jag såklart tyckt annorlunda. Vill inte vara spydig men när du nämner From i sammanhanget undrar jag om du ens har koll på AIKs Fröden, Bratt och Karlström? Dessa är enligt mig vassare än From idag. Sen har de en drös med andra bra forwards. De kanske inte har Lerg men de har många andra forwards som matchar upp bra mot de du nämner.

Det är ingen stor skillnad på KHK förra säsongen och årets RBK, och om du såg hur jävla bra AIK spelade mot dem så hade du aldrig ifrågasatt dem. Jag anser att KHK hade tur som vann tredje matchen i Karlskrona, Honken stod på huvudet och AIK var klart bättre. Hade AIK vunnit den matchen så kan jag sätta vad som helst på att de hade gått upp i SHL.

Vi som har sett AIK förra och den här säsongen vet att de spelar en obehagligt kreativ och fartfylld anfallshockey. Att du nämner Västervik som farligare är tyvärr helt galet. Det är som att för några år sedan säga att Vita Hästen var farligare för Modo än Malmö för Leksand. Västervik vore en drömlottning för RBKs del. Stirra dig inte blind på tabellen utan försök se lagens högstanivå. Västervik har kanske placerat sig före men med båda dessa lag i form så är AIK klart vassare. Har väldigt svårt att se att Västervik hade tagit 10 raka mot motstånd som bla Mora, BIK, Timrå, Modo, Tingsryd osv. Och i den 11e matchen förlorade man på övertid mot hemmastarka Pantern, där AIK sköt hela 55 skott. Det är inget lag att leka med när de är i ett stim.

Jag tycker inte att Rögle har några fördelar rent backmässigt mot något lag som kommer kvala. Hellgren, av det jag har sett i år hade lätt petat Granak tex. Och jag tycker inte att Cederholm är sämre än Almen just nu. AIK har skickligare och rappare backar än oss i allmänhet.

Sen tycker jag att du är lite naiv gällande Melin. Det är en slug räv som trivs i dessa sammanhang. Men det är inte bara det, vi kommer ju även att få domarna, SHL-pamparna och hockeymedia emot oss mot AIK. En sån sak skulle vi inte behöva oroa oss mot Västervik, BIK och Mora t.ex. Sen är det fan inte lätt att åka upp till ett fullsatt Hovet och vinna med kanske landets mest högljudda publik som sätter press på domarna som redan är inställda på att ge dem fördelara. AIK är en mardrömslottning. Både sportsligt och icke-sportsligt.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170303 kl 15:19, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 14:50

Tuborg skrev:Kan nästan sätta min högerarm på att de blir AIK eller Timrå.
Det är de två bästa lagen i slutspelsserien tycker jag, så jag skulle inte bli förvånad. Men det är inte alls givet att något av dessa slår BIK/Mora i bäst av tre där de får spela två bortamatcher. Men efter att ha sett AIKs match mot BIK senast så tror jag absolut att AIK kan gå vinnande ur striden. BIK mot Timrå är mer ovisst.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 15:20

Hoppas att Timrå kniper 5:e platsen ikväll så att AIK kan börja med 0 pinnar och en tuff bortamatch mot just Timrå. Förlust där och de får ruggigt svårt att komma igen.
Sen hoppas jag lite på att Pantern går om Västervik ikväll och inleder med 3p istället för 2, för jag tror att Pantern har en större chans att hota AIK/Timrå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 15:59

Nån mer som har noterat att vi vann skotten i tredje perioden med 24-6?! Jag var rädd att vi skulle bli ängsliga efter deras reducering i slutet av andra,
men vi bara fortsatte köra!

Jag tror f.ö. att Leksand har potential att åka på pumpen mot Mora.
Det är väl i så fall Ritola som kan rädda dem. Jävla tur att de fick in honom i sista stund annars hade jag nog lagt mina pengar på Mora.
Hoppas att vi kan få in en skicklig puck-possession forward som Ritola nästa säsong. Sjukt kylig och smart med puck. Han hittar de där passningarna som bara ett fåtal spelare i SHL har i sig.
Lerg ser jag inte riktigt som samma spelartyp. Han är mer av en avslutare än en spelfördelare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 19:26

Så här inleds slutspelsserien + schemat.

Västervik 3p
Pantern 2p
AIK 1p
Timrå 0p
Tingsryd 0p
Almtuna 0p

Omgång 1
Västervik - Pantern
AIK - Timrå
Tingsryd - Almtuna

Omgång 2
Pantern - AIK
Timrå - Tingsryd
Almtuna - Västervik

Omgång 3
Västervik - Timrå
Pantern - Almtuna
AIK - Tingsryd

Omgång 4
Timrå - Almtuna
Tingsryd - Pantern
AIK - Västervik

Omgång 5
Västervik - Tingsryd
Pantern - Timrå
Almtuna - AIK

Fan vet om AIK inte grejar det. De har ett drömschema. Avslutar med Tingsryd (h), Västervik (h) och troligen avsågade Almtuna (b).
Det man hoppas på är att något av Pantern och Västervik får en bra start och att Timrå knäpper AIK i första matchen.

Har kollat på Mora och AIK ikväll och står fast vid att det är mardrömsmotstånd. BIK spelar också bra, men om jag får välja mellan dessa tre tar jag BIK även om de också är svåra.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170303 kl 21:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 21:04

AIK - Oskarshamn 6-0...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 21:10

Växjö gjorde iaf sitt mot Örebro så hoppet lever. 3p mot Frölunda och jag tror att det avgörs i sista omgången. Nu har vi dessutom bättre målskillnad än Örebro.

Många snackar om Växjö och Frölunda men jag sticker ut hakan och säger att Skellefteå tar hem bucklan om Möller medverkar.

Haha Västerås får kvala neråt! DEVEAUX DEVAUX DEVAUX!!!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170303 kl 21:18

Kul att det lever lite till! Rejält med spö också vilket bådar gott för returmötet

Frölunda alltså, spännande
Henrik

Inläggav Henrik » 170303 kl 21:45

Vore fantastiskt kul om vi kunde skrälla imorgon och hålla liv i spänningen! För Lökers slår nog ÖIK igen och DIF slår MÖFF o Leksand och sätter enorm press på Luleå och KHK utöver ÖIK inför sista...Löser bara vi själva den svåra knuten imorgon mot Frölunda, så har upplösningen på serien i alla fall alla förutsättningar för att bli spännande för många! ;-)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170303 kl 21:56

GrönvitaMike skrev:
Många snackar om Växjö och Frölunda men jag sticker ut hakan och säger att Skellefteå tar hem bucklan om Möller medverkar.

Innan säsongen började tippade jag att skellefteå skulle sluta 6a i tabellen. Gissa vem som idiotförklarade mig för att jag tippade dom så långt ner? viss dom har häng och chans på att klättra men efter 49 omgångar ligger dom 6a. Ta nu tillbaka idiotförklaringen... :D
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170303 kl 22:03

Demon-Willaume skrev:
GrönvitaMike skrev:

Innan säsongen började tippade jag att skellefteå skulle sluta 5a i tabellen. visst dom har häng och chans på att klättra men efter 49 omgångar ligger dom 6a. :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 22:14

Demon-Willaume skrev:
GrönvitaMike skrev:

Innan säsongen började tippade jag att skellefteå skulle sluta 6a i tabellen. Gissa vem som idiotförklarade mig för att jag tippade dom så långt ner? viss dom har häng och chans på att klättra men efter 49 omgångar ligger dom 6a. Ta nu tillbaka idiotförklaringen... :D
Jag tar tillbaka "idiotförklaringen" om det nu var en sån. Men tror du verkligen att Skellefteå skulle ligga där om SHLs bästa forward Möller skulle spelat? Om en av SHLs bästa backar, Cumiskey, hade hållit sig skadefri? Möller har i princip varit borta hela säsongen och de 14 matcherna han spelade gjorde han 10 mål på och 12p. Cumiskey bröt man med på grund av hans ohållbara skadeproblem. En frisk Cumiskey är en av seriens bästa backar. Lindholm gick även skadad länge och missade 15 matcher. Sen är det bara 6p upp till 2:a platsen. Jag tror tom att Skellefteå hade vunnit serien om Möller och Cumiskey medverkat i majoriteten av matcherna. Nu tror jag rentav att det kan räcka till guld om Möller är tillbaka. Även utan Möller ger jag dem en stor chans att ta hem bucklan. Jag tycker inte att Växjö är bättre. Inte övertygad om att Frölunda är det heller.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170303 kl 22:48

Nej det kan jag väl hålla med om. Men saker är aldrig logiska. Jag brukar vara ganska högoddsig när jag ska gissa hur det ska sluta. Jag vet också att jag i samma inlägg hade både rögle, dif och luleå rätt mycket högre upp och växjö på nedre halvsn. Gick ju så där. :)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170303 kl 22:53

Som det ser ut nu tror jag mycket mer på växjö än tidigare. Saik även med möller och cumisky har tappat drivet och andan. 2 silver 2 gul och sen silver. Jag tror dom har peakat och kommer att falna neråt i tabellen år till år. Lag som mycket väl kan överraska är Brynäs.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170304 kl 02:21

Med tanke på SAIKs fina ekonomi (bäst i serien?) och att de är så attraktiva för spelare gör nog att de kommer ligga allra högst upp ett bra tag framöver.
Med så mycket resurser och kunskap inom klubben så har jag svårt att se de misslyckas. Det är väldigt lätt för dem att byta ut spelare och/eller förstärka om det skulle låsa sig.

Jag tror att jag hade Frölunda som 1:a, SAIK som 2:a, Växjö som 3:a och Linköping som 4:a. De stora missarna för min del blev KHK och Hv71. Trodde att KHK skulle komma näst sist och att Hv skulle hamna betydligt längre ner. Rögle hade jag som 12:a, före KHK och Leksand (sist).

Återgå till "Matchtrådar"