170307 Rögle - Örebro

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 170307 Rögle - Örebro

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 23:15

Anders Eldebrink nämnde en ömmande fot som en förklaring till varför Matt Fraser inte fick spela så mycket i matchen mot Frölunda. Men det är inget som Fraser själv känner igen.
– I matchen mot Leksand slog jag foten mot sargen. Men allt är bra nu och jag känner mig stark.

Så det var inte anledningen till att du inte spelade så mycket senast?
– Jag tror inte det. Det är ingen som har sagt något om det till mig i alla fall.

Humor :-)
henkus78

Inläggav henkus78 » 170306 kl 23:28

GrönvitaMike skrev:Anders Eldebrink nämnde en ömmande fot som en förklaring till varför Matt Fraser inte fick spela så mycket i matchen mot Frölunda. Men det är inget som Fraser själv känner igen.
– I matchen mot Leksand slog jag foten mot sargen. Men allt är bra nu och jag känner mig stark.

Så det var inte anledningen till att du inte spelade så mycket senast?
– Jag tror inte det. Det är ingen som har sagt något om det till mig i alla fall.

Humor :-)

Varför mörkar Eldebrink skada när han likagärna kan säga att han inte tycker att han är tillräckligt bra? Tyckte först att Eldebrink skulle kunna vara bra för Rögle. Risken finns att han kör oss ner i botten nu när han inte vågar spela Liljegren/Jensen. Ifjol så satsade han hej vilt på juniorerna, varför ska han nu använda sig av Granak hur dålig han nu än är. Ska sluta vara pessimistisk nu, det är inte lönt. Tror vi kommer klara kvalet ändå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 01:39

Det är inte schysst mot Fraser. Tycker man kan skönja en missnöjdhet från hans sida. Sedan tidigare har ju inte Liljegren, From och Cederholm behandlats särskilt bra heller. Här tycker jag att RBK måste skärpa sig och vara professionella.

Tycker inte om Eldebrink och jag har förklarat varför. Han och Masken är högst ansvariga för den här usla backsidan som har förstört säsongen för oss. Även om jag gillar känslosamma coacher så uppfattar jag Eldebrink mer som uppgiven och gnällig. Han fick nyligen frågan om hur han ser på kvalet och istället för att svara något positivt så säger han i ett uppgivet stämningsläge att lagen underifrån är bra och att det blir tufft. Vad fan är det för inställning?! Jag kommer inte ihåg exakt vilka ord han använde men jag blev chockad av svaret för det lät på honom som att Rögle mycket väl kan åka ur. Jag vill ha en coach som istället ser möjligheterna och manar på sitt lag. Även i grundserien var han sjukt uppgiven i intervjuerna och spelade nästan offer med sin nedstämda röst. Han har en icke sund inställning till lite bättre motståndare som Frölunda och Skellefteå tex där han har på tok för mycket respekt. Sådant sprider kanske sig till spelarna som känner sig chanslösa innan match. Vet att även MrMadhawk reagerade starkt på detta. Visst är SAIK och FHC bra men RBK ska absolut inte vara chanslösa i alla matcher. KHK hade aldrig slagit SAIK senast med 6-1 med Eldebrink i båset.

Slutligen tycker jag att hans filosofi och taktik är gammalmodig och inte optimal i den moderna hockeyn. På två år har han varken lyckats med värvningarna (ihop med Masken) eller fått till en spelide. Tycker fortfarande att RBK inte har någon spelide där ute eller tydliga speltaktiska linjer, utan det mesta sker på slump.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170307 kl 11:16

Klart Fraser är missnöjd, det är ju alla som inte får spela. Men i just det här fallet borde han som proffs ha den självinsikten. Han har i ärlighetens namn inte varit bra nog och har en bra bit till den nivån som konkurrerande spelare spelar på.

Men visst, jag slår också ett slag för tydlighet och bättre behandling av spelare, generellt sett, då det har varit för många tveksamma "fuck-you-jag-drar", från spelare de senaste åren. Man måste kunna behandla obekväma situationer och avslut på ett bättre sätt. Sedan får man väl tillägga att det lika ofta kan vara spelare/agent som beter sig illa mot klubben...

Eldebrink. Är kluven. Gillade att han släppte på så många juniorer förra säsongen och vågade. Den här säsongen, not so much. Gillar inte hans buttra attityd utåt och återkommande "det-var-bättre-förr"-mentalitet och backsidan är utan tvekan säsongens absolut största besvikelse. Även om man trånar efter kontinuitet och tålamod på tränarsidan så känns det ändå som att förlängningen gjordes i ett märkligt läge.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 12:25

Melin och Ross tillsammans vore guld för RBK på sikt tror jag. Kan man även få in Melins sidekick Gunnar Persson så har vi det så bra ställt man kan ha på tränarsidan.
Melin upplever jag som fåordig och sansad men väldigt auktoritär som person och coach vilket sprider en trygghet till spelarna. Sen är han en riktig tjurskalle och vinnarskalle.
Ross har också en stark auktoritet samtidigt som han är full av energi och väldigt bra pedagogiskt och analytiskt. En personlig favorit.
GP är lite av en mysfarbror men långt ifrån lika mesig som Bogren och Hansson. Mycket rutin och taktiskt kunnande.

Jag har min teori och den är att domarna absolut påverkas av coacherna man har i båset. Roger Melin är en stor profil och inger respekt hos domarna vilket gör att de har en omedveten press på sig att döma så rättvist som möjligt. Eldebrink är inte en profil utan bara en tränare i mängden vilket gör att domarna inte alls har samma press på sig. Sen hjälper det ju inte heller att han är gnällig mot just domarkåen eftersom de troligen kommer åt den infon senare vilket kan göra att de tar hans ord och protester på ännu mindre allvar. Synd att man var så ivriga på att förlänga med honom. Även om RBK gjorde en hyfsad säsong förra året så fanns det väldigt många uppenbara brister hos Eldebrink och co. Dåliga värvningar, ingen spelide, mycket gnäll och uppgivenhet. Han räddades lite av att vi var såpass skadefria. Hade vi haft liknande skadeproblem som i år så hade vi åkt ur SHL med huvudet före.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 12:29

ogilthorpe - Jag tror inte att Fraser hade reagerat nämnvärt om han fått en ärlig förklaring. Coacherna måste ju vara ärliga till att börja med. Klart han är besviken när han får höra sanningen av media. Men som du säger, så som han spelat hittills så är det ingen större förlust. Hoppas att han är en vinnarskalle som stärks av petningen och ger ännu mer på träning istället för att deppa och längta till semestern. Hans karriär står lite och väger just nu. Killen är trots allt bara 26.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170307 kl 15:22

@Mike - förvisso och jag tror i grund och botten på att man kommer längst med raka rör. Sedan är det ju medias jobb att hitta rubriker i sådant som inte nödvändigtvis behöver vara något.

Melin har ju Rögle jagat ett antal gånger sedan han var här senast och det finns ju egentligen bara gott att säga om honom. Men jag vet inte, lite kluven till det där gamla gardet som återanvänds i SHL-lagen. Tränare som Hallam och Rönnberg känns ju modernare och inte så trötta och konservativa som många av de gamla skånkarna.

Någonstans hade man ju velat hitta den där påläggskalven som man gav tålamod och tid. Colliton har ju gjort det för jävla bra med sitt material uppe i Mora får man säga. (Var väl förresten med och spelade ner Rögle 09/10?)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170307 kl 15:55

ogilthorpe skrev:Någonstans hade man ju velat hitta den där påläggskalven som man gav tålamod och tid. Colliton har ju gjort det för jävla bra med sitt material uppe i Mora får man säga. (Var väl förresten med och spelade ner Rögle 09/10?)

Han tekade bra.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 16:05

ogilthorpe skrev:@Mike - förvisso och jag tror i grund och botten på att man kommer längst med raka rör. Sedan är det ju medias jobb att hitta rubriker i sådant som inte nödvändigtvis behöver vara något.

Melin har ju Rögle jagat ett antal gånger sedan han var här senast och det finns ju egentligen bara gott att säga om honom. Men jag vet inte, lite kluven till det där gamla gardet som återanvänds i SHL-lagen. Tränare som Hallam och Rönnberg känns ju modernare och inte så trötta och konservativa som många av de gamla skånkarna.

Någonstans hade man ju velat hitta den där påläggskalven som man gav tålamod och tid. Colliton har ju gjort det för jävla bra med sitt material uppe i Mora får man säga. (Var väl förresten med och spelade ner Rögle 09/10?)
ogilthorpe skrev:@Mike - förvisso och jag tror i grund och botten på att man kommer längst med raka rör. Sedan är det ju medias jobb att hitta rubriker i sådant som inte nödvändigtvis behöver vara något.

Jag gillar också yngre tränare som Hallam och Rönnberg. Hade faktiskt inte heller haft något emot Tangnes och Hellkvist någon gång i framtiden. Båda är kloka och analytiska och har en modern syn på hur hockey ska spelas. Melin är en av få i det äldre gardet som går hem hos mig.

Stämmer att Colliton var hos oss 09/10. Han var långt ifrån dålig men inte heller spets. Lite som Barta typ. Spännande som tränare helt klart. Får lite Hallam-vibbar av honom.

Ska bli kul att se Åslin igen. Han var riktigt bra innan avstängningen. Hoppas någonstans att han levererar i avslutningen och spelar till sig nytt kontrakt. Min slutgiltiga dom om honom kommer efter säsongen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 18:15

Intressant att Örebro spelar Weinstock och Andersson som backar idag. Båda är forwards i vanliga fall och Weinis är tom en lirare.
RBK borde ha kunnat testa något liknande med Sylwander/Matson i vintras så att man kunde slippa Granak.
Nu finns det ju inte riktigt tid till att experimentera.

Granak - Almen idag alltså. Får se hur det går.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170307 kl 18:33

Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170307 kl 18:33

Om, jag säger om RBK ska byta tränare efter såsongen så vill jag nog att man går "All-in" på Colliton som jag tror kan bli en framtida topptränare. Göra sig av med Eldebrink för att släpa hit Melin känns som om man ersätter en tränare med gammalt tänk med en annan tränare med gammalt tänk.

Sen är jag inte helt säker på att Eldebrink blir kvar om Masken öppnar en möjlighet att lämna, han har nog kännt sig lite överkörd i samband med Bogren/Gath bytet och skulle han vilja lämna så sätter nog inte Masken några käppar i hjulet för det.

Melin har kåk, familj och annat i Gävle så blir det inte Brynäs så vet jag inte hur man ska få honom till RBK då det är avsevärt längre till Gävle från Ängelholm än Stockholm.

Ska vi byta så vill jag ha Colliton!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170307 kl 19:10

11. Lerg!!!!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:10

Lergs 10 PPG! Den syns inte i minusstatistiken, Mygel.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:13

Alla resultat går med oss! Vi leder, DIF leder, Mora leder.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170307 kl 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170307 kl 19:14

Schutz träffa mål för fan.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:15

Åslin är ju farlig hela tiden! Gillas!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:15

Sluta bomma så jävla mycket. Kunde ha stått 3-0.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170307 kl 19:17

Än så länge är det ganska lätt att motivera varför Åslin ska gå in istället för Fraser.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:21

eleganten skrev:Än så länge är det ganska lätt att motivera varför Åslin ska gå in istället för Fraser.
Jag ser inte Åslin som Frasers ersättare. Åslin var ju ordinarie redan innan Fraser började spela. Ska man spela Fraser igen så ligger nog Collberg närmast bänken enligt mig.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:22

2-0 Djurgården!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:23

Granak alltså haha han är sorgligt pinsamt dålig
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:25

Fairchild!!! Kyligt pass av Schutz.

RBK - Örebro 2-0
Leksand - DIF 0-3

Detta kan väl inte misslyckas?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170307 kl 19:27

GrönvitaMike skrev:
eleganten skrev:Än så länge är det ganska lätt att motivera varför Åslin ska gå in istället för Fraser.
Jag ser inte Åslin som Frasers ersättare. Åslin var ju ordinarie redan innan Fraser började spela. Ska man spela Fraser igen så ligger nog Collberg närmast bänken enligt mig.

Jag konstaterade bara fakta. Åslin gick in på Frasers bekostnad.
När det gäller Collberg så håller jag med dig och skrev senast förra matchtråden att jag hellre vill se From där.
Sett till de senaste matcherna tror jag From kan bli nyttigare än Fraser på så här kort sikt, om vi talar om att plocka bort Collberg.
Senast redigerad av eleganten 170307 kl 19:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:27

Djurgården 3-0! De lär inte göra en "Frölunda" med tanke på att det står en slutspelsplats på bordet.
Nu ska vi bara göra vårt, så får vi se ett ruggigt spännande Daladerby ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:31

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:

Jag konstaterade bara fakta. Åslin gick in på Frasers bekostnad.
När det gäller Collberg så håller jag med dig och skrev senast förra matchtråden att jag hellre vill se From där.
Sett till de senaste matcherna tror jag From kan bli nyttigare än Fraser på så här kort sikt, om vi talar om att plocka bort Collberg.
Håller med! Liljewall bör ersätta Elvenes och From bör ta Collbergs plats.
Slöjdläraren

Inläggav Slöjdläraren » 170307 kl 19:36

Som jag sagt tidigare så Ross + Åslin var en vinnande kombination i Troja. Sen så skulle man haft en tidsmaskin och bytt tränare efter Jul då har vi nog fan varit och fiskat efter en slutspels plats
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:37

Vi gör en bra förstaperiod. Påminner om Leksandsmatchen som vi dominerade. Jag är nöjd med anfallsspelet, men bakåt släpper vi lite för klara målchanser för min smak.

Haha Collberg ger mig och eleganten en käftsmäll :-) Vi bjuder på den.

På väg mot 5e raka hemmasegern. Viktigt inför kvalet!
Senast redigerad av GrönvitaMike 170307 kl 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170307 kl 19:39

Slöjdläraren skrev:Som jag sagt tidigare så Ross + Åslin var en vinnande kombination i Troja. Sen så skulle man haft en tidsmaskin och bytt tränare efter Jul då har vi nog fan varit och fiskat efter en slutspels plats
Ta inte i så du spricker. Har svårt att se att vi skulle tagit 20-25 poäng mer utan Eldebrink efter jul. Det skiljer 22p upp till DIF på 10e plats.
Hade vi haft Cehlin och Wännström eller bara en av dem så hade vi nog sluppit kval.
Slöjdläraren

Inläggav Slöjdläraren » 170307 kl 19:43

Nu pratade jag om gath och den andra dinosaurien. Eldebrink är nog i grunden en hyfsad tränare

Återgå till "Matchtrådar"