Eftersnack 16/17

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
eleganten

Eftersnack 16/17

Inläggav eleganten » 170329 kl 23:58

Här diskuterar vi allt som gäller säsongen 16/17.

Jag tror denna tråden behövs som en slags efterfest så inte de andra trådarna som gäller framtiden befläckas.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Eftersnack 16/17

Inläggav eleganten » 170330 kl 00:02

Jag kan börja:

Vi saknar en första femma. Herregud vad det blev tydligt i kvalet.
Lerg har målkänsla men jag vet inte om han är material för första femma i SHL.
Connolly har puckkänsla och bra pass men nog högst för en andrekedja.
Vi behöver en förstekedja, vi behöver spets, det är vårt stora utmaning inför 17/18.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 00:02

Bra initiativ eleganten!! Blir lätt lite osynkat annars. Jag ser fan suddigt här nu fick ta stesolid under matchen eller är det för att jag har rökt för mycket, skit samma rögle är kvar i finrummet =)
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 00:07

eleganten skrev:Jag kan börja:

Vi saknar en första femma. Herregud vad det blev tydligt i kvalet.
Lerg har målkänsla men jag vet inte om han är material för första femma i SHL.
Connolly har puckkänsla och bra pass men nog högst för en andrekedja.
Vi behöver en förstekedja, vi behöver spets, det är vårt stora utmaning inför 17/18.

Klockren Analys, vet att alltid Kenny sa det att man måste ha en riktigt bra spetsfemma för att inte härva i botten. Behöver man i och för sig inte vara någon expert för att fatta, konstigt att Masken och Eldebrink inte fattat det dock. Eftersom Eldebrink säger att vi ska ha bättre spelare och spets så kanske han inte har så mycket att säga till om? Eller så är det bara så enkelt att spetsspelare inte vill spela i rögle och att vi då måste bjuda mer än etablerade klubbar etc.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 00:50

henkus78 skrev:Eftersom Eldebrink säger att vi ska ha bättre spelare och spets så kanske han inte har så mycket att säga till om?

Jag tycker att det var bra att han sa det . Det kändes skönt att höra honom säga det nu när det ekonomiska är säkrat.
Vi måste ha bättre spelare!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 00:56

Nu när kontraktet är klart....... VAD FAN HÄNDE MED CEHLIN OCH WÄNNSTRÖM?
Det är en av de stora frågorna för en eftersnacktråd enligt mig.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:05

Man kan väl konstatera att BIKs förstafemma var bättre än vår vilket är ganska talande för den här säsongen.

Skönt att den här j-a säsongen nådde sitt slut ikväll. Tänker inte älta det som har varit. Vill att man rensar ordentligt i truppen och gör en riktig satsning, vilket både Eldebrink och Masken påstår att vi ska göra.
Nästa säsong blir den viktigaste någonsin att hålla sig kvar. För säsongen därpå skjuter miljonerna in.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 01:09

GrönvitaMike skrev:Man kan väl konstatera att BIKs förstafemma var bättre än vår vilket är ganska talande för den här säsongen.

Absolut. Inget snack.
Det innebär: ska det värvas så ta in säkra kort.
Annars gäller det att, förutom våra juniorer, ta in kostnadseffektiva spelare på uppgång från allsvenskan.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:13

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Annars gäller det att, förutom våra juniorer, ta in kostnadseffektiva spelare på uppgång från allsvenskan.
Då vill jag att det är säkra kort som Lindqvist, Larsson, Nilsson osv. Inga Castonguay, Kristensen osv
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 01:16

eleganten skrev:Nu när kontraktet är klart....... VAD FAN HÄNDE MED CEHLIN OCH WÄNNSTRÖM?

Cehlin har vilat färdigt skallen i Thailand, står snart i aftonslaskan att han är klar för DIF, hoppas dock att jag har fel.

Brynäs kommer säkert ta Wännström, men hoppas jag har fel där med.

Vore himla tråkigt om vi inte får behålla någon av dem, men nu ska vi värva spets från Malmö, Welch, filppulla, forsell,rhaksani, Nils andersson, hardt, Nihlstorp hahahahaha. Har faktiskt aldrig tyckt Nihlstorp varit någon bra målvakt och är inte det nu heller, som backup till Lindbäck en hel säsong isåfall :-) ;-)
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 01:20

GrönvitaMike skrev:
eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Annars gäller det att, förutom våra juniorer, ta in kostnadseffektiva spelare på uppgång från allsvenskan.
Då vill jag att det är säkra kort som Lindqvist, Larsson, Nilsson osv. Inga Castonguay, Kristensen osv

Har inte Kristenesen gjort en rätt bra säsong i LHC? Han hade ju lätt gått in i rögles backuppsättning som den ser ut idag, vilket i sig inte säger så mycket eftersom vår backsida höll knappt allsvensk klass ibland.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:24

Rögles viktigaste uppgift inför kommande säsong är att bli av med överflödiga spelare: Schutz, Matson, Lindgren, Collberg, Åslin, Fraser, Granak, Marshall, Williamsson, Almen.
Jag är rädd för att de behåller Marshall och Matson. Två dyra spelare som Rögle inte behöver. Man är inte ett dugg sämre utan dessa herrar och tillsammans kostar de en "Zaar". Nej, bort!
Collberg ska ju inte heller vara kvar om man menar allvar...han har inte den där auktoriteten på isen för att göra en "Wännström". Åslin ligger närmare men han är å andra sidan likt From drabbad av valpsjukan och det verkar inte finnas något botemedel.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170330 kl 01:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:25

henkus78 skrev:
GrönvitaMike skrev:
eleganten skrev:

Har inte Kristenesen gjort en rätt bra säsong i LHC? Han hade ju lätt gått in i rögles backuppsättning som den ser ut idag, vilket i sig inte säger så mycket eftersom vår backsida höll knappt allsvensk klass ibland.
Nä inte imponerad. Det är lätt att spela back i ett så dominant lag som LHC. Han hade säkert petat några av våra backar men det är absolut ingen back att satsa på för Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:27

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Man kan väl konstatera att BIKs förstafemma var bättre än vår vilket är ganska talande för den här säsongen.

Absolut. Inget snack.
Det innebär: ska det värvas så ta in säkra kort.
Annars gäller det att, förutom våra juniorer, ta in kostnadseffektiva spelare på uppgång från allsvenskan.
Det sorgliga nr 2, förutom att BIKs förstafemma är bättre än vår, var att Rasmus Bengtsson såg mycket bättre ut än 5 av våra 7 backar. Säger rätt mycket om vår backuppsättning.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 01:31

GrönvitaMike skrev:
henkus78 skrev:
GrönvitaMike skrev:Då vill jag att det är säkra kort som Lindqvist, Larsson, Nilsson osv. Inga Castonguay, Kristensen osv

Nä inte imponerad. Det är lätt att spela back i ett så dominant lag som LHC. Han hade säkert petat några av våra backar men det är absolut ingen back att satsa på för Rögle.

Jag menade inte heller att man skulle satsa på honom, jämförde mest med hur usel backuppsättning vi hade och ändå gjorde oss av med honom när det fanns andra lik man hade kunnat kastat iväg. Det är historia nu och jag hoppas innerligt att man äntligen kan lära sig att bygga en trupp rätt och kunna ta nästa steg.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 01:43

Känslan är att Rögle kommer att göra rätt den här gången. Man ser allvaret på Masken och även på Eldebrink. Den här säsongen blir nog en jävligt nyttig lärdom får vi hoppas nu när man höll sig kvar.

Det ska bli så otroligt jävla skönt att ha backar som klarar av att slå snabba förstapass och som är skickliga i uppspelsfasen.
Framförallt ska det bli skönt att för en gångs skull ha spelarmaterial för att kunna sätta en spelidé istället för det sketna chansspelet de senaste två åren där puckar sprids till höger och vänster på isen utan tanke. Tom allsvenska BIK hade bättre uppspel och en tydligare spelidé än vi hade. Men nu hoppas jag att det blir en ändring på det till kommande säsong.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 02:21

eleganten skrev:Nu när kontraktet är klart....... VAD FAN HÄNDE MED CEHLIN OCH WÄNNSTRÖM?
Det här är en intressant fråga. Jag har ingen aning, men om det är så att RBK är sura för att dem skrev på för andra klubbar så gjorde nog Rögle fel tycker jag. Man kan inte sätta klubbens existens på spel bara för att straffa två individer som ändå inte gjorde något fel. Det är business idag. Dock blir man ju samtidigt lite förbannad på Cehlin och Wännström. Varför stöttade de inte laget i avslutningen? Varför var de inte på läktaren?
I omklädningsrummet? Cehlin var i värmen i Thailand så han måste ju verkligen ha lidit av hjärnskakningssymtom..
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 02:28

GrönvitaMike skrev:Känslan är att Rögle kommer att göra rätt den här gången. Man ser allvaret på Masken och även på Eldebrink. Den här säsongen blir nog en jävligt nyttig lärdom får vi hoppas nu när man höll sig kvar.

Det ska bli så otroligt jävla skönt att ha backar som klarar av att slå snabba förstapass och som är skickliga i uppspelsfasen.
Framförallt ska det bli skönt att för en gångs skull ha spelarmaterial för att kunna sätta en spelidé istället för det sketna chansspelet de senaste två åren där puckar sprids till höger och vänster på isen utan tanke. Tom allsvenska BIK hade bättre uppspel och en tydligare spelidé än vi hade. Men nu hoppas jag att det blir en ändring på det till kommande säsong.

Expressen spekulerar att man kommer att förlänga med Williamsson och Matson, det hoppas jag verkligen inte att man gör. Det innebär ju att vi i så fall kommer ha Marshall, almen, williamsson, claesson samt att vi har alen som är bra men är ändå ingen stjärna. Det blir 5 stabbiga backar i så fall. Då har vi sju backar redan i vår trupp med liljegren och fairchild. Då blir det bara en värvning på en riktig spetsback? Räcker det? Eller ska man ha 10 stabbiga backar som vi hade första säsongen igen eftersom vi mest skulle spela i egen zon. Jag hoppas verkligen att man rensar backsidan nu och elda upp Marshalls kontrakt direkt när ni kommer till Lindab inatt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 03:16

Om Williamsson får kontrakt så är de duma i huvudet på riktigt. Då har man ju inte lärt sig ett piss, för endast en ny back räcker inte på långa vägar. Nästan så att man vill nappa på Maskens erbjudande och besöka hans kontor.
Det behöver rensas rejält på backsidan. Minst 2-3 nya backar. Man behöver få bort den här trubbigheten och snabbt och skickligt spela sig ur zon. Kolla på Moras och AIKs backar tex. Inga namnkunniga backar men fan vad bra och snabbt de spelar sig ur egen zon. BIKs första backpar med Larsson-Lennström är klasser bättre än alla våra trots att det är allsvenskan.

Om Matson går ner rejält i lön kan han vara intressant, annars helvete heller. Om de ger honom samma lön och roll som nu så har vi officiellt SHLs dummaste sportråd.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 04:05

Sen ska man väl ta Expressens spånande med en nypa salt då de sitter och gissar. De har förmodligen ingen aning om att Williamsson har floppat utan de stirrar väl sig blinda på att han har ett förflutet i Hv71 och tror därmed att han är intressant för oss. Hade de sett han spela så hade knappast spånat som de gör.

Däremot står det att de har uppgifter på att Åslin vill spela utomlands. Bra att han lämnar tycker jag. Han är för valpig för att vara ordinarie i ett storsatsande lag. På tal om storsatsning så vill jag att man har en riktigt stark trupp från start. Viktigt att få en bra start på serien så att folket hittar till arenan istället för att spara och panikvärva när publiken sviker.

Nu fick vi ju två extra hemmamatcher iom kvalet så vårt publiksnitt blev genast bättre. 9200 totalt på dessa två matcher ger ett ökat snitt på 354 åskådare per match (9200/26 hemmamatcher). Snittet i grundserien 3790 + 354 = 4144. Kval kan man ju aldrig räkna med på förhand.
Det ger oss ett snitt på 4144 åskådare per match och det är inte långt ifrån budgeterade 4300. Vi gick därmed om KHK.

De två hemmamatcherna + sparade resurser från förra säsongen där den sista värvningen uteblev + miljonregn från SHL + en storsatsning iom att det är viktigare än någonsin att hålla sig kvar då den ekonomiska klyftan blir ännu större fr.o.m. 18/19 gör att det ser ljust ut om de sköter sina kort rätt!
Berra

Inläggav Berra » 170330 kl 09:32

Wännström var ju i hallen senaste hemma matchen. Cehlin vettefan vad han håller på med.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 17:35

Jag tittade igenom diskussionen kring värvningen av Lindbäck precis, mycket intressant!
För mig framstår det som det enskilt viktigaste beslutet inom klubben och direkt avgörande för att vi lyckade hålla oss kvar.
Lindbäck har varit en vägg i match efter match, den posten uppgraderade man till bästa tänkbara, det hade vi inte kunnat göra med en hel backuppsättning.

Vad som skrevs vid tillfället var allt från oförstånd inför värvningen, "totalt onödig värvning", till försiktig skepsis inför stats och skadeläge, att han inte automatiskt "går in och är någon frälsare" till optimistiska åsikter om att det var precis vad som behövdes.

Som jag ser det var värvningen av Lindbäck avgörande för att hålla sig kvar givet skadeläget och brister i lagbygget.

Överlag bra värvningar under säsongen i år: Widing, Hedberg, Lindbäck. Inte illa alls. Fraser svårt att säga något om, konstig historia överlag.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170330 kl 17:38

Håller med 100%
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 18:11

eleganten skrev:Jag tittade igenom diskussionen kring värvningen av Lindbäck precis, mycket intressant!
För mig framstår det som det enskilt viktigaste beslutet inom klubben och direkt avgörande för att vi lyckade hålla oss kvar.
Lindbäck har varit en vägg i match efter match, den posten uppgraderade man till bästa tänkbara, det hade vi inte kunnat göra med en hel backuppsättning.

Vad som skrevs vid tillfället var allt från oförstånd inför värvningen, "totalt onödig värvning", till försiktig skepsis inför stats och skadeläge, att han inte automatiskt "går in och är någon frälsare" till optimistiska åsikter om att det var precis vad som behövdes.

Som jag ser det var värvningen av Lindbäck avgörande för att hålla sig kvar givet skadeläget och brister i lagbygget.

Överlag bra värvningar under säsongen i år: Widing, Hedberg, Lindbäck. Inte illa alls. Fraser svårt att säga något om, konstig historia överlag.

Tror tyvärr att jag har skrivit något av det negativa där. Lindbäck har varit kung och den bästa målvakten jag har sett med klubban.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 18:20

henkus78 skrev:
eleganten skrev:Jag tittade igenom diskussionen kring värvningen av Lindbäck precis, mycket intressant!
[...]
[...]

Tror tyvärr att jag har skrivit något av det negativa där. Lindbäck har varit kung och den bästa målvakten jag har sett med klubban.

Det var inte meningen att hänga ut någon eller så, bara intressant att blicka tillbaka. Jag höll ingen tydlig linje på forumet men minns det som att jag var lite överraskad och något oförstående, varken Dansk eller Volden var katastrof i mina ögon.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170330 kl 19:52

Samma för mig. Sen var Lindbäck rätt rostig i början.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 22:06

Jag var också lite tveksam till en början. Ville ha in en målskytt som ersatte Cehlin/Wännström. Men det fick vi ju iofs i Hedberg ;-) haha
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170331 kl 07:03

Jag var rätt tidigt i höstas övertygad att vi behövde en ny målvakt, det syntes tydligt att varken Dansk eller Volden steppade upp och tog tag i förstaspaden. Säsongen innan spelade de båda tydligen över sin förmåga och till denna säsongen hade de trillat tillbaka på sin mer "normala" nivå.

Båda deras osäkerhet spred sig till backarna som tog många osunda beslut baserat på att de inte kände fullt förtroende för målvakterna och det defensiva spelet havererade. Jag hade iofs velat behålla Volden då jag anser att han är jämnare än Dansk men nu blev det inte så.

När Lindbäck efter ett par omgångar väl skrapat bort ringrostigheten såg man hur viktigt det är med en målvakt som sprider förtroende i laget.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170331 kl 14:20

Flying Farang skrev:Jag hade iofs velat behålla Volden då jag anser att han är jämnare än Dansk men nu blev det inte så.
Jämnare? Volden har riktigt dåliga siffror båda säsongerna. Tycker att många här överskattar honom. Det är knappt en duglig andremålvakt i SHL.

16/17
Dansk 3.0 GAA, 90.3%
Volden 2.89 GAA, 89.5%

15/16
Dansk 2.68 GAA, 91.1%
Volden 2.98 GAA, 90.4%
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170331 kl 15:10

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Jag hade iofs velat behålla Volden då jag anser att han är jämnare än Dansk men nu blev det inte så.
Jämnare? Volden har riktigt dåliga siffror båda säsongerna. Tycker att många här överskattar honom. Det är knappt en duglig andremålvakt i SHL.

16/17
Dansk 3.0 GAA, 90.3%
Volden 2.89 GAA, 89.5%

15/16
Dansk 2.68 GAA, 91.1%
Volden 2.98 GAA, 90.4%

Man tog fler poäng med Volden i kassen än Dansk dock säsongen som var.

Återgå till "Matchtrådar"