Eftersnack 16/17

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Re: Eftersnack 16/17

Inläggav GrönvitaMike » 170331 kl 17:17

Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Jag hade iofs velat behålla Volden då jag anser att han är jämnare än Dansk men nu blev det inte så.
Jämnare? Volden har riktigt dåliga siffror båda säsongerna. Tycker att många här överskattar honom. Det är knappt en duglig andremålvakt i SHL.

16/17
Dansk 3.0 GAA, 90.3%
Volden 2.89 GAA, 89.5%

15/16
Dansk 2.68 GAA, 91.1%
Volden 2.98 GAA, 90.4%

Man tog fler poäng med Volden i kassen än Dansk dock säsongen som var.
Inte fler poäng, men snittpoäng/match i sådana fall.

16/17
V O F
Volden 3-0-5
Dansk 6-1-15
Lindbäck 5-2-15

15/16
Volden 6-1-11
Dansk 12-3-19

Lindbäck har storspelat i år men laget har ändå gått likadant med honom som med Dansk i kassen. Dock har ju Dansk haft ett bättre lag framför sig (Cehlin, Wännström osv). Det är då vi kommer till deras personliga stats och då är Lindbäck klassen bättre.
Volden spelar så få matcher och drar nog nytta av det. Hade han spelat mer hade förlusterna samlats på kontot. Hans personliga stats suger bägge säsongerna.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170331 kl 19:15

GrönvitaMike skrev:
Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:Jämnare? Volden har riktigt dåliga siffror båda säsongerna. Tycker att många här överskattar honom. Det är knappt en duglig andremålvakt i SHL.

16/17
Dansk 3.0 GAA, 90.3%
Volden 2.89 GAA, 89.5%

15/16
Dansk 2.68 GAA, 91.1%
Volden 2.98 GAA, 90.4%

16/17
V O F
Volden 3-0-5
Dansk 6-1-15
Lindbäck 5-2-15

15/16
Volden 6-1-11
Dansk 12-3-19

Lindbäck har storspelat i år men laget har ändå gått likadant med honom som med Dansk i kassen. Dock har ju Dansk haft ett bättre lag framför sig (Cehlin, Wännström osv). Det är då vi kommer till deras personliga stats och då är Lindbäck klassen bättre.
Volden spelar så få matcher och drar nog nytta av det. Hade han spelat mer hade förlusterna samlats på kontot. Hans personliga stats suger bägge säsongerna.

Det är det som är snittpoäng. När han stod i kassen tog de fler poäng än när Dansk gjorde det.
Fler poäng per match är fler poäng per match.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170331 kl 19:41

Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:
Homer Jay skrev:

16/17
V O F
Volden 3-0-5
Dansk 6-1-15
Lindbäck 5-2-15

15/16
Volden 6-1-11
Dansk 12-3-19

Det är det som är snittpoäng. När han stod i kassen tog de fler poäng än när Dansk gjorde det.
Fler poäng per match är fler poäng per match.
Tror det är mer tillfälligheter än något annat, då Voldens siffror är dåliga och hade aldrig hållit i längden.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170331 kl 22:11

Fakta är att han i snitt tog fler poäng på sina 8 matcher än vad Dansk gjorde på sina.
Tro så mycket du vill om hur det hade gått senare. Ovan är vad den faktiska verkligheten gav i poängskörd.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170331 kl 22:32

Homer Jay skrev:Fakta är att han i snitt tog fler poäng på sina 8 matcher än vad Dansk gjorde på sina.
Tro så mycket du vill om hur det hade gått senare. Ovan är vad den faktiska verkligheten gav i poängskörd.
Hahaha visst, Volden tog mer poäng i snitt än Lindbäck också så han är väl bättre än Lindbäck? Även Dansk har bättre poängsnitt än Lindbäck...fan vi borde ha kört med Volden eller Dansk istället...kanske hade blivit slutspel?
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170331 kl 22:36

GrönvitaMike skrev:
Homer Jay skrev:Fakta är att han i snitt tog fler poäng på sina 8 matcher än vad Dansk gjorde på sina.
Hahaha visst, Volden tog mer poäng i snitt än Lindbäck också så han är väl bättre än Lindbäck? Även Dansk har bättre poängsnitt än Lindbäck...fan vi borde ha kört med Volden eller Dansk istället...kanske hade blivit slutspel?

Ja, om du tror att det kanske hade blivit slutspel så får du tro det. Jag är tveksam.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170331 kl 23:01

Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:

Ja, om du tror att det kanske hade blivit slutspel så får du tro det. Jag är tveksam.
Men ser du inte ironin? Jag skojar ju fattar du väl eller måste jag rita upp allt. Du tjatar om hans jävla poängsnitt pga att han spelade ett fåtal matcher...men du får gärna tro att han är bättre än Lindbäck eftersom han hade bättre poängsnitt. Voldens poängsnitt hade blivit sämre ju mer han skulle ha spelat...och det var knappast så att han spikade igen när laget vann utan han har sämst stats av samtliga tre målvakter. Rena tillfälligheter.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170331 kl 23:54

Jaha när statistiken inte passar då kör man med "rena tillfälligheter"? Shit va najs å bekvämt...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170401 kl 00:20

sinner skrev:Jaha när statistiken inte passar då kör man med "rena tillfälligheter"? Shit va najs å bekvämt...
Ja, hans statistik imponerar inte. Han har spelat för få matcher för att man ska kunna bedöma hans betydelse för laget. Men fortsätt du att tro att han är bättre för laget än Lindbäck, eftersom poängsnittet de få matcherna han spelat visar det.
Ekwall

Inläggav Ekwall » 170401 kl 11:25

Jag har inte sett många matcher den gångna säsongen. Jag klarar inte av det helt enkelt. Jag har en familj som inte ska behöva stå ut med en surgubbe bara för att nåt hockeylag passar fel. Däremot läser jag väldigt mycket. Och har trots allt följt Rögle länge nu.

En match jag dock såg den gångna säsongen, var den första mot gökarna. Den med matchstraff, gökarna gjorde 2-3 mål under den 5 minutaren. Det var en fartfylld match och Rögle såg och kändes som ett energifyllt lag som skulle kunna slå vem som helst i SHL. Lite som Karlskrona körde på första halvan, även om dessa lag inte går att jämföra spel och taktikmässigt. Men känslan omkring dem.

Nåväl, efter den förlusten mot gökarna, så tyckte jag att laget dog. Luften gick ur. Man hämtade sig aldrig riktigt igen. Jag må ha fel, men det är känslan jag har fått såhär i ett retroperspektiv.

Vad tycker ni om det? Någon annan som fick en liknande känsla? Sen har alla skador på sikt gjort det omöjligt eller mycket försvårande för Rögle att kunna slå vem som helst i SHL.

För att dra lärdom, upptakten kan avgöra hela säsongen. Var smarta inledningsvis. Ta poäng.

Historiskt, eller iaf på 2000 talet, så har nov-dec ofta varit en mörk period för Rögle. Många förluster. Medans slutspurten på vårkanten ofta varit fantastisk. Lagom till kval ;)
Inte fel att toppa till slutet, även om jag tror det är mer omedvetet än medvetet att det fallit ut så i Rögle. Och kanske blivit till någon sorts tradition som sitter i väggarna. Att till våren, då jävlar släpper vi loss. Men under serielunken, då tänder vi inte till ordentligt. Eller räcker inte till. Jag vet inte. Nåt är det i alla fall.

Jag hoppas Rögle kan bli bättre på att buffra ihop poäng under hösten/vintern. Våren hade ju blivit så mycket roligare så.

I övrigt hoppas jag på kontinuitet. Det är vad Rögle behöver! Väldigt bra att Eldebrink stannar ett tag till. Och att Ross och Hansson har kommit in. Gräset är inte grönare på andra sidan ladan. Ska vår seriespelstradition brytas, tror jag nyckeln är kontinuitet. Inte ny tränare var och varannan säsong... För i så fall tror jag att serietraditionen om en svag höst/vinter kommer att fortsätta, för det är det som sitter i väggarna. Och det är det som man faller tillbaka på. Det tar tid att vända. Och det gäller att personer som lärt sig den sociala skutan får fortsätta att styra åt ett och samma håll. Annars seglar vi i cirklar och förblir där vi är. Med kvalspel, ner och uppgång i seriesystemet som följd. En av många analyser jag har på lager. Men jag tror det är den viktigaste. Med syfte att etablera oss i SHL. Om jag har rätt, eller fel, det vet jag inte. Det är min personliga analys.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170401 kl 15:25

Instämmer med att det första vansinniga derbyt satte lite tonen för säsongen, efter det fick RBK ner sig lite och började den första förlorar streaken under denna säsong. Sen kom skadorna.

Tror också man måste fokusera mer på att göra en bra start till nästa säsong, att halka efter så som vi gjorde i början är inte bra. Blir en ständig uppförsbacke att kämpa sig upp för. Sen måsteman också jobba på att konma igång direkt efter landslagsuppehållen, det är något jag noterat att varje gång vi haft uppehåll så inleder vi med ett antal förluster.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170401 kl 15:26

Kontinuitet är viktigt men det ska vara rätt personer för uppdraget också. Eldebrink och Hansson känns fel men ingen jättekatastrof. Men visst, om Masken lyckas få ihop ett slagkraftigt lag så spelar deras medverkan en mindre roll. Hade helst sett Melin och Ross vid rodret.

En bra start är viktigt, ja. Men det där med att vi är så mycket bättre på våren stämmer mest i allsvenskan, för i SHL har vi åkt ur ett antal gånger. Det är dock tillfälligheter om något precis som du säger.
En viktig start är nyckeln både sportsligt och ekonomiskt och ur ett intresse-perspektiv.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170401 kl 15:43, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170401 kl 15:41

Håller med om att taktik, självbild, spelstil osv förändrades kring derbyt mot Malmö.

Vi var väldigt offensivt spetsiga under försäsong och i inledningen av säsongen, mycket på grund av att backarna följde med upp i anfallszon.
De lyckades inte riktigt göra rätt bedömningar längs blå och är lite för långsamma för att hinna hem, så sedan justerade man den taktiken och gick tillbaka till fjolårets taktik: "vi kommer spendera mycket tid i egen zon", "bygga från defensiven" osv. De offensiva kvalitéer man såg inledningsvis försvann, vi var relativt trubbiga hela säsongen. Backarna har varit väldigt försiktiga att gå bort sig långt upp i banan.

Tycker man såg rätt tydligt att man justerade taktiken efter spelmaterial och skadeläge.
Hoppas man kan spela på ett annat sätt nästa år.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170401 kl 15:48

eleganten skrev:Hoppas man kan spela på ett annat sätt nästa år.
Nu vill jag att man regerar i sin hemmaborg med landets bästa fans i ryggen. Det kommer man långt på.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170401 kl 15:55

GrönvitaMike skrev:Kontinuitet är viktigt men det ska vara rätt personer för uppdraget också. Eldebrink och Hansson känns fel men ingen jättekatastrof. Men visst, om Masken lyckas få ihop ett slagkraftigt lag så spelar deras medverkan en mindre roll. Hade helst sett Melin och Ross vid rodret.

En bra start är viktigt, ja. Men det där med att vi är så mycket bättre på våren stämmer mest i allsvenskan, för i SHL har vi åkt ur ett antal gånger. Det är dock tillfälligheter om något precis som du säger.
En viktig start är nyckeln både sportsligt och ekonomiskt och ur ett intresse-perspektiv.

Hade helst sätt coliton och Ross. Fast om mora går upp så blir nog Coliton kvar. Sen är det onödigt att diskutera det för det kommer bli den konstellation vi har nu. Får vi ett slagkraftigt lag så är det skit samma.
Sean Curry

Inläggav Sean Curry » 170401 kl 17:39

Ja, det här med krokyshockey är en myt när vi är i SHL. Den gällde i allsvenskan med ett nästan nytt lag bestående av unga spelare varje säsong. När de väl spelat ihop sig, alla funnit sina roller och de unga spelarna lyft då blev det krokyshockey! I SHL bygger vi istället med etablerade spelare som tröttnar på att förlora och tappar motivationen framåt november:(
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170401 kl 17:58

Sean Curry skrev:Ja, det här med krokyshockey är en myt när vi är i SHL. Den gällde i allsvenskan med ett nästan nytt lag bestående av unga spelare varje säsong. När de väl spelat ihop sig, alla funnit sina roller och de unga spelarna lyft då blev det krokyshockey! I SHL bygger vi istället med etablerade spelare som tröttnar på att förlora och tappar motivationen framåt november:(
Att satsa etablerat är helt rätt...dock ska man ge fan i att värva spelare som Baranka, Granak, Schutz osv. Rekrytera rätt så blir det bra (ex MIF i år).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170401 kl 18:00

henkus78 skrev:
GrönvitaMike skrev:Kontinuitet är viktigt men det ska vara rätt personer för uppdraget också. Eldebrink och Hansson känns fel men ingen jättekatastrof. Men visst, om Masken lyckas få ihop ett slagkraftigt lag så spelar deras medverkan en mindre roll. Hade helst sett Melin och Ross vid rodret.

Hade helst sätt coliton och Ross. Fast om mora går upp så blir nog Coliton kvar. Sen är det onödigt att diskutera det för det kommer bli den konstellation vi har nu. Får vi ett slagkraftigt lag så är det skit samma.
Att jag inte nämner Colliton är för att jag inte finner det troligt. Blir det inte Mora så blir det väl typ Brynäs eller något liknande. Men med tanke på att Colliton har ett förflutet hos oss som spelare så är det inte omöjligt. Jag har bara väldigt svårt att se Masken gå skilda vägar med Eldebrink..
Användarvisningsbild
RögleArmy

Inläggav RögleArmy » 170402 kl 13:11

säsongen är slut och dags att göra lite filmer, vilken/vilka spelares highlights skulle ni vilka se? eller andra tips på filmer jag kan göra?
henkus78

Inläggav henkus78 » 170402 kl 13:33

RögleArmy skrev:säsongen är slut och dags att göra lite filmer, vilken/vilka spelares highlights skulle ni vilka se? eller andra tips på filmer jag kan göra?

När Granak prickskjuter in sitt första mål för säsongen vill jag se ;-). Allvarligt, vad finns av intresse att se av denna säsongen? Man vill helst bara glömma den och hoppas att vi aldrig får uppleva något liknande igen. Åslin och ryfors mål är ändå intressant att se i och för sig.
Användarvisningsbild
RögleArmy

Inläggav RögleArmy » 170402 kl 20:49

https://www.youtube.com/watch?v=TRWKiLb-mtc Bryan Lergs alla mål denna säsongen, lämna gärna en like och en kommentar på filmen :)
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170404 kl 20:37

Om det är någon form av Rögle-film jag vill se från säsongen så är det material som skildrar supporterrörelsen kring RBK. Filmer från både hemma- och bortamatcher hade varit kul att se, men det finns tyvärr rätt lite material av den typen vad jag kan se. Det mesta är korta filmsekvenser på Instagram typ.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170405 kl 07:22

eleganten skrev:Nu när kontraktet är klart....... VAD FAN HÄNDE MED CEHLIN OCH WÄNNSTRÖM?
Det är en av de stora frågorna för en eftersnacktråd enligt mig.

Och där kom en utförlig intervju med Cehlin i HD. Låter mycket trovärdigt och tragiskt i mina öron.
Jag hoppas att Cehlin kommer tillbaka och tar sig vidare i karriären, lycka till!

Jag tycker däremot Rooth är lite idealistiskt naiv när han kritiserar "folkets domstol".
Spekulationerna har sin grund i att vi var så jävla illa ute samtidigt som Cehlin var en av våra bästa spelare.
Man blir tokig av att inte få veta, speciellt i närheten av transferfönstrets stängning.
För det är väl inte så att det är en ren slump att folk undrat och spekulerat kring Wännström/Cehlin men inte gjort det kring Lindgren?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170405 kl 07:57

Håller med dig. Sen är ju Cehlin och Wännström snäppet vassare än Lindgren:) Synd verkligen att det blev så här. Han är en riktigt bra spelare, men man kan samtidigt förstå Rögle, som nu efter så många skador inte vågar chansa.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170405 kl 09:25

Frågan är nu om Cehlin blommar ut i en annan klubb likt Jensen i Brynäs. Återstår att se, kan tycka att det är lite synd att han lämnar, när han nu säger att han gärna stannat!!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170405 kl 10:26

Ja med Murpys lag i åtanke så skriver han säkert på för Miffona och blir skyttekung med 36 mål och avgör alla fyra derbyna nästa år...

Sen förstår jag inte varför Rbk inte kan ge honom ett try-out kontrakt med tanke på att man inte vet om han kommer kunna spela hockey igen? Ett tryouttill den 1/9 till exempel?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170405 kl 12:00

Tror inte att han hade gått med på det. Framför allt inte om det finns intresse från andra SHL klubbar.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170405 kl 13:04

Tänkte mer på nu när det visar sig att skadan var långvarig och kanske karriärhotande?

Men har en känsla att det finns mer bakom än vad som framkommit...
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170405 kl 20:49

eleganten skrev:
eleganten skrev:Nu när kontraktet är klart....... VAD FAN HÄNDE MED CEHLIN OCH WÄNNSTRÖM?
Det är en av de stora frågorna för en eftersnacktråd enligt mig.

Och där kom en utförlig intervju med Cehlin i HD. Låter mycket trovärdigt och tragiskt i mina öron.
Jag hoppas att Cehlin kommer tillbaka och tar sig vidare i karriären, lycka till!

Jag tycker däremot Rooth är lite idealistiskt naiv när han kritiserar "folkets domstol".
Spekulationerna har sin grund i att vi var så jävla illa ute samtidigt som Cehlin var en av våra bästa spelare.
Man blir tokig av att inte få veta, speciellt i närheten av transferfönstrets stängning.
För det är väl inte så att det är en ren slump att folk undrat och spekulerat kring Wännström/Cehlin men inte gjort det kring Lindgren?

Vad framgår i intervjun? Att han varit skadad och inte undvikit att spela medvetet som det har spekulerats om?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170405 kl 20:53

Oscar Dansk åker över till AHL och Cleveland för spel i slutet av säsongen, kan ju vara bra för honom att visa upp sig där inför nästa säsong.

Återgå till "Matchtrådar"