170930 Rögle - Malmö

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Bourque

170930 Rögle - Malmö

Inläggav Bourque » 170924 kl 23:31

Matchtråd

Skånederby. Blir det månne det första på ett tag som inte blir utsålt? Eller kanske utsålt men med årskortsinnehavare som blir hemma?

Frågan är, har Rögle en ny förstaspade klar inför matchen? HD har börjat intressera sig för Mantas Armalis och rent historiskt sett så är det sällan HD skriver om saker som saknar substans.

Hur som helst så lär väl Mathias From spela och jag skulle inte bli förvånad om man återigen installerar Sylwander i fjärdekedjan. Åtminstone för temperamentets och viljans skull. Frågan är vem som ska stå till sidan? Kanske är det dags för Karlsson? Matson skulle säkert kunna gå som center mellan Sylle och Sandin/From/Collberg.

Jag vet att vissa tyckte sig se positiva tendenser sedan Aaltonen fick Lerg som kedjekamrat. Och säkert behöver de båda ett par matcher på sig för att trivas ännu bättre. Dock är jag principiellt emot att ha två forwards i samma kedja som normalt är siste gubbe hem vilket ger Connolly ett enormt ansvar defensivt (även om Aaltonen faktiskt snodde åt sig ett par puckar via backchecking senast). Men något måste hända med vår förstakedja. Brithén och Hedberg får inte mycket uträttat. Och Collberg - som plötsligt under det mediala uppsnacket i somras - skulle bli säsongens verkliga komet lyser tämligen blek än.

Personligen hade jag ställt följande kedjor på plan:

Hedberg - Brithén - Aaltonen
Lerg - Connolly - Collberg/From
Rensfeldt - Ryfors - Widing
Sylwander - Matson - Collberg/From

Sandin, Karlsson

MIF är i grym form. Jag tror vi får svårt. Men någon gång ska ju mönstret brytas.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 170930 Rögle - Malmö

Inläggav GrönvitaMike » 170925 kl 00:03

Får hoppas att vi har en ny målvakt i kassen på lördag. Det viktigaste som jag ser det är att man inte spelar Bibic x2 och Williamsson, då blir det tufft.
Annars tror jag att vi slår MIF på ren desperation.

Här är mitt lag i Skånederbyt:

Fairchild - Schira
Gagné - R.Sandin
Alen - Younan

Hedberg - Brithen - From
Lerg - Connolly - Aaltonen
Rensfeldt - Ryfors - Collberg
Matson - Karlsson - Widing
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170925 kl 13:21

Tja, Pogge hade kanske varit bättre alternativ än Armalis, men det kan inte vara lätt att skaka fram en bra målvakt. Kruse är nog knäckt efter senast...
Att bänka bröderna Bibic mot Malmö?! Buahhaha...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170925 kl 20:27

sinner skrev:Tja, Pogge hade kanske varit bättre alternativ än Armalis, men det kan inte vara lätt att skaka fram en bra målvakt. Kruse är nog knäckt efter senast...
Att bänka bröderna Bibic mot Malmö?! Buahhaha...
Pogge är ett säkrare kort om man går efter statistiken de hade i SHL.

Jag skrev inte att man ska bänka bröderna, säger snarare att man inte kan ha dem + JW på topp 6, för då blir det hönsgård.
Henrik

Inläggav Henrik » 170926 kl 18:10

Kan köpa både Borques kedjor och Mikes laguppställning! Håller med om Almen och Williamsson. Om nu Masken var dum nog att behålla dem behöver inte tränarna vara dumma nog att spela dem för det.

Inte helt enkelt, om man ska röra om eller hur man ska få rätt på ett lag där i stort sett alla hittills underpresterat.
Det är väl bara att köra på med i stort sett samma formationer, försöka gjuta mod i grabbarna och hoppas att "de oförberedda" gradvis kommer in i det, i bästa fall får en liten kick-start av Froms återkomst eller att någon "spets" tar tag i taktpinnen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170926 kl 20:38

Ganska säker på att de kommer lira Hedberg - Brithen - From därav mina formationer.
Vi behöver få lite medgång som att t.ex. göra första målet och bygga vidare på det. Det funkar inte att jaga i underläge i varje match.
Det sämsta man kan göra i nuläget är att lira Almen, Alen och Williamsson på topp 6, och ännu värre att sprida ut dem i tre olika backpar.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 170926 kl 23:21

GrönvitaMike skrev:Ganska säker på att de kommer lira Hedberg - Brithen - From därav mina formationer.
Vi behöver få lite medgång som att t.ex. göra första målet och bygga vidare på det. Det funkar inte att jaga i underläge i varje match.
Det sämsta man kan göra i nuläget är att lira Almen, Alen och Williamsson på topp 6, och ännu värre att sprida ut dem i tre olika backpar.

Almen, Alen, Wiliamsson. 2*Bibic, Williamsson och varianter på detta. Mike: Du verkar ha fastnat med fingret på repeatknappen. Alla - och jag tror verkligen alla - har säkert fattat vad du tycker om dessa herrar som du ibland t.o.m. kallar sopor, som den Röglesupporter du gör anspråk på att vara. Jag tycker att Almen och Williamssom - sett till de första tre matcherna - bör gå före Younan och Fairchild. Och jag räknar kallt med att idiotförklaras av Mike. Det är OK för mig.

De tre första har varit en ren katastrof! Nu gäller det att steppa upp och ge de onämnbara en riktig avhyvling. Så är vi på bana igen!
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170927 kl 00:05

Usch vad jag inte ser fram emot detta derbyt. Åker vi på ett tidigt baklängesmål så kan man väl räkna med att det kommer rinna iväg.

Ge mig söndag så fort som möjligt, så den här matchen kan läggas bakom mig...
henkus78

Inläggav henkus78 » 170927 kl 00:59

Hög standard skrev:
GrönvitaMike skrev:Ganska säker på att de kommer lira Hedberg - Brithen - From därav mina formationer.

Almen, Alen, Wiliamsson. 2*Bibic, Williamsson och varianter på detta. Mike: Du verkar ha fastnat med fingret på repeatknappen. Alla - och jag tror verkligen alla - har säkert fattat vad du tycker om dessa herrar som du ibland t.o.m. kallar sopor, som den Röglesupporter du gör anspråk på att vara. Jag tycker att Almen och Williamssom - sett till de första tre matcherna - bör gå före Younan och Fairchild. Och jag räknar kallt med att idiotförklaras av Mike. Det är OK för mig.

De tre första har varit en ren katastrof! Nu gäller det att steppa upp och ge de onämnbara en riktig avhyvling. Så är vi på bana igen!

Almen och Williamsson gå före Younan och Fairchild? Förmodar att du rökt på och inte har koll på att Williamsson har -5 i +-/statistiken, Younan är redan utanför laget för att han sket ner sig i derbyt. Men du får såklart tycka att de ska spela ;-).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170927 kl 01:08

Hög standard skrev:

De är sopor och det gör mig verkligen inte till en sämre supporter, snarare bättre eftersom jag vill klubben väl genom att hålla dem utanför uppställningen. Att de ska gå före Fairchild är bland det dummaste jag hört. Personligen skulle jag även låta Younan gå före. Han gjorde en dålig insats mot MIF, men hur många dåliga insatser har Almen och Williamsson gjort? Jag har tappat räkningen. Younan har mycket mer hockey i sig än de här trubbiga, utdaterade backarna. Att även Rasmus petas pga en tabbe mot Mora är sinnessjukt eftersom han var bäste back fram tills dess.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170927 kl 10:51

Att kalla en Rögle spelare för sopa gör dig till en sopa till supporter. Själv är jag inte nöjd med vad Kruse har presterat, men skulle aldrig få för mig att kalla honom för en sopa. Finns det någon moderator på detta forumet som får se till så folk inte förolämpar och hånar våra spelare. Detta är väl ändå ett AIA forum. Heja bröderna Bibic, dela gärna ut en bröstvärmare (eller två) på Zaar:)
Henrik

Inläggav Henrik » 170927 kl 14:57

Beträffande backarna tycker jag Mike har rätt i sak. Almen borde man aldrig förlängt med. Obegripligt att man tog in Williamsson på slutet när man skulle behövt en högerfattad spetsback och dessutom lika gärna kunde slitit på Marshall som ändå ingår på lönelistan om man bara sökte "säkerhet". Kontrakteringen av Williamsson i år är dålig i nivå med Cederholm förra året.

Allra värst är det att man tar in unga killar som Younan och Sandin, ger dem chansen och beröm. När de sedan gör ett ödesdigert misstag eller en sämre match blir de bänkade. När de äldre klantar sig får de fortsätta som om inget hade hänt. Och det är också ett hattifnatt-mönster vi sett tidigare med t.ex From, Liljegren och Ryfors. Spela in unga talanger i lugn och ro med förtroende bredvid etablerad spets. Skippa sådana som aldrig blir spets, dvs Almen, Williamsson och Marshall. Det är liksom ingen vits att spela dessa herrar. De kan ändå aldrig bli bra nog.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170927 kl 15:18

Henrik skrev:Beträffande backarna tycker jag Mike har rätt i sak. Almen borde man aldrig förlängt med. Obegripligt att man tog in Williamsson på slutet när man skulle behövt en högerfattad spetsback och dessutom lika gärna kunde slitit på Marshall som ändå ingår på lönelistan om man bara sökte "säkerhet". Kontrakteringen av Williamsson i år är dålig i nivå med Cederholm förra året.

Allra värst är det att man tar in unga killar som Younan och Sandin, ger dem chansen och beröm. När de sedan gör ett ödesdigert misstag eller en sämre match blir de bänkade. När de äldre klantar sig får de fortsätta som om inget hade hänt. Och det är också ett hattifnatt-mönster vi sett tidigare med t.ex From, Liljegren och Ryfors. Spela in unga talanger i lugn och ro med förtroende bredvid etablerad spets. Skippa sådana som aldrig blir spets, dvs Almen, Williamsson och Marshall. Det är liksom ingen vits att spela dessa herrar. De kan ändå aldrig bli bra nog.
Klockrent!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170927 kl 15:32

Sett till dessa tre matcher, så har varken Almen eller Alen varit med på många baklängesmål, kanske till och med minst av alla ordinarie backar - inte på ett enda mål mot Möff, så detta uppfattningen du och Mike har är högst subjektiva och inte alls objektiva. Ni har helt enkelt bestämt er för att såga dom oavsett prestation. Observera, nu säger jag inte att de spelar super duper bra, alla I laget borde prestera bättre, men att föreslå att man ska bänka dom osv finner jag inte någon objektiv anledning till. Sen kan jag på något vis acceptera din åsikt även om jag inte delar den, då du framför den på ett ok sätt, men när man är respektlös mot någon spelare som faktiskt trots allt krigar och blöder I en grön och vita tröja, så ska moderatorerna hoppa in. Det är nämligen inte första ganger detta inträffar och det av samma person dessutom.
Henrik

Inläggav Henrik » 170927 kl 15:51

Alla är subjektiva. Fullständig objektivitet är eftersträvansvärd men i praktiken omöjligt att uppnå, åtmintone på ett forum som detta. Sen är det så klart bra om vi håller oss till sakfrågan, är respektfulla mot varandra och RBK:s spelare, oavsett vilka de är för stunden.

I detta nu har vi det lag vi har och då spelar det inte mig någon roll alls vem som spelar bra. Tror absolut att samtliga spelare kan betydligt bättre än vad de hittills visat upp. Mao är det helt ok för mig att t.ex Almen och Williamsson imponerar i år. Jag har bara så svårt att se det komma och i mitt tycke skulle det krävas ett oerhört lyft för att jag skulle vilja förlänga med dem. Men skulle det faktiskt ske är jag inte sämre än att jag kan ändra mig och erkänna att jag hade fel. Det viktiga nu är att laget presterar bättre.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170927 kl 16:32

Bra skrivet, om det visar sig att jag har fel så kommer jag också att erkänna det, men precis som du skriver lite mer respekt, framför allt mot våra spelare och ledare.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170927 kl 16:33

Härdsmältan är större än några få spelare, men det är sjukt svårt att svälja förlängningen av Almen. Och Williamsson måste gå under rubriken Säsongens märkligaste. Att gå från att vara icke önskvärd till att ges full istid och ställas upp i förstabyte mot Skellefteås bästa, det är bara för mycket. Dessutom sa sig klubben vilja spela en mer fartfylld hockey med spelande backar, men likväl behåller man Almen, Alen och tar tillbaka Williamsson. På allsvensk nivå, ja men då håller man absolut. På SHL-nivå, nja. Inte av det som har visats. Jag tycker strategin är märklig. Det är tre namn som borde skickats före Liljewall, alla dagar i veckan. Men, nu har man det man har.

Synd att inte Pogge är spelklar till lördag. Hade han ställt upp hade han gett laget en jävligt bra chans att vinna. Även om man fortsätter underprestera.

Ska bli spännande att se om From kan få igång Hedberg/Brithen.

Och så får gärna någon av de tilltänkta toppbackarna ta rollen som backgeneral.
Henrik

Inläggav Henrik » 170927 kl 20:33

Ogilthorpe, instämmer helt!

Tycker också att Maskens strategi känns allt mer tveksam. Åtminstone lite inkonsekvent och slapp i kanterna. I början av Silly känns det bra, för att han ger uttalanden med till synes rätt intentioner och gör faktiskt också en och annan lovvärd värvning. Men samtidigt har det då redan, som du är inne på, byggts in några mycket tveksamma förlängningar. Så när vi då börjar närma oss slutet på Silly, med få platser kvar att fylla, kommer han dragandes med Cederholm förra året och Williamsson i år. Speciellt dessa antiklimax har jag mycket svårt att svälja. Bara det hade gjort stor skillnad, om sista back in i stället varit spets de senaste två säsongerna. I övrigt tycker jag att en sådan målvakt som Pogge skulle kännas som ett mer säkert kort att ha från början. Hoppas Karlsson och Ryfors verkligen tävlar framgångsrikt i år om tredjecenterplatsen. Där hade jag kanske hellre sett att Liljewall varit kvar eller att man gjort som Malmö och tagit in någon som typ Forsell. Ett tryggt val helt enkelt. Karlsson eller Ryfors kunde man skrivit två år med och lånat ut någon av dem år 1 i HA. Upp till bevis i ledande roll där först, typ som Ejdsell i BIK och sedan tillbaka till SHL. Likaså saknas en rutinerad ytter. Det är helt ok om From visar sig platsa i förstafemman under säsongen, men att kalkylera med honom, eller både han och Collberg eller Hedberg för den delen, i den delen av bygget från början ter sig för mig naivt. Men ska man ha råd att spetsa ytterligare så måste man samtidigt våga reducera mellanmjölken och i stället fylla på med fler billiga juniorer i marginalen, i fjärde, som reserver i J20 och utlånade i HA. Allt för att få ihop åtminstone två ledande femmor, plus en tredje med sådana som hoppas ska blomma och därpå en juniskedja. Inget hindrar att man ökar tryggheten billigt, närmast gratis, med fler utlån och bredare J20 om det krävs.

Likförbannat borde den trupp vi faktiskt har att tillgå idag kunna prestera långt bättre än vad de visat hittills. Hoppas och tror att det lossnar snart, men ska de ha en chans på lördag måste de åtminstone vara riktigt hängivet aggressiva i backchecking och försvarspel, ge Kruse maximal hjälp.
Prebens

Inläggav Prebens » 170928 kl 23:01

Masken är ingen modern sportchef, Vad jag hör är Masken bekväm, lat och gör inte sin scouting. Hans presentation kontra Sylvegård's inför Zaar säger allt. En kopp kaffe och en kanelbulle räcker inte för att locka en 20 årig. Hans rekrytering av Williamsson är märklig, Målvaktssidan är under all kritik. Vad jag hör släppte vi Wännström för småpengar.
Eldebrink är ingen modern ledare. Hockey är inte fotboll det handlar inte så mycket om avancerad taktik utan att tränaren lyckas sälja in sitt spel till ALLA spelarna. Att alla tror på spelet och håller sig till planen hela tiden. Tyvärr förlorade Eldebrink spelarna redan förra säsongen. De tror inte på honom och litar inte på honom. Så fort något går fel går blir det individuella prestationer. Jag tror inte på någon större förbättring visst kommer vi att plocka lite poäng men grundproblemet kommer att finnas kvar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170929 kl 00:32

Prebens skrev:Masken är ingen modern sportchef, Vad jag hör är Masken bekväm, lat och gör inte sin scouting. Hans presentation kontra Sylvegård's inför Zaar säger allt. En kopp kaffe och en kanelbulle räcker inte för att locka en 20 årig. Hans rekrytering av Williamsson är märklig, Målvaktssidan är under all kritik. Vad jag hör släppte vi Wännström för småpengar.
Eldebrink är ingen modern ledare. Hockey är inte fotboll det handlar inte så mycket om avancerad taktik utan att tränaren lyckas sälja in sitt spel till ALLA spelarna. Att alla tror på spelet och håller sig till planen hela tiden. Tyvärr förlorade Eldebrink spelarna redan förra säsongen. De tror inte på honom och litar inte på honom. Så fort något går fel går blir det individuella prestationer. Jag tror inte på någon större förbättring visst kommer vi att plocka lite poäng men grundproblemet kommer att finnas kvar.
Du är något på spåren. Jag tror inte heller att det är hållbart med Eldebrink i båset. Det går inte att bara knäppa med fingrarna och trolla fram ett framgångsrikt grundspel. Vi har inte sett några tendenser till en spelidé på 111 matcher, vad är det som talar för att vi får se det nu med i stort sett samma manskap och förutsättningar?

Masken är snäppet värre eftersom han är ytterst ansvarig för det sportsliga fiaskot. Han har säkerligen inte ensam tagit beslutet att förlänga med Williamsson och Matson t.ex. utan där har tränarna också haft ett finger med i spelet. En bra sportchef borde dock själv kunna inse att de nämnda spelarna är överflödiga och inte behövs. Han får ett underbetyg också för att han inte lyckades lösa ut Sylwander och Marshall på hela våren och sommaren. Eller snarare ett kvitto på hans usla jobb som sportchef, att inte ens allsvenska klubbar vill ha hans "SHL-spelare".

Inte mycket går vår väg just nu. KHK får återigen en bra start och självförtroende och det är väl en av få livlinor vi har i år. Där har vi ett gäng som inte uppträder som rädda snorvalpar när de blir satta under press i egen zon. De är aktiva och noggranna.

MIF hemma är enligt mig en drömmotståndare att få i det här läget, publiken hittar till arenan trots fiaskostart, spelarna taggar till lite extra och MIF är förhoppningsvis lite mätta och mindre desperata.
R.Sandin måste bara in i laget på bekostnad av yngre Bibic eller JW.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170929 kl 06:52

De matcher jag sett KHK så spelar de riktigt bra. De har förstått att en huvudingrediens i hockey är kämpa. De verkar inte alla lag förstå förrän de står 0-4. Och vilket kontringsspel de har. Var det inte de man ville Rögle skull bli grymma på med alla raketer framåt. Jag har då knappt sett en kontring på 3 matcher. Men visst då måste någon kämpa i egen zon först o kanske nån back nån gång vinna en närkamp............

Finns de inget spel värd namnet imorgon då finns de ingen utväg när de gäller AE+AC men det hoppas jag verkligen att de finns.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170929 kl 09:34

Hoppas på någon slags tendens åt rätt håll och kanske är det just en högljudd lördagspublik hemma som gör skillnaden. Det som talar för det är att botten är nådd, så någon slags förbättring borde ju rimligtvis ha skakats fram på en vecka. Oavsett tränare.

Vad gäller AC och AE så har tåget gått. Endast en lång segerstreak skulle kunna förändra det slutet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170929 kl 13:35

Backparen mot MIF:

Gagné- Almen
Younan - Schira
Alen - Williamsson
Fairchild

Jag vågar inte tro på seger längre när jag ser de här backparen. Tjänstefel att peta Fairchild. Younan duger nu helt plötsligt efter att inte ha varit ombytt tidigare ;-) Typical Röglelogik.
Har svårt att se att man inte förlorar med Kruse, Younan, Almen, Alen och Williamsson. Troja har det bättre ställt tamejfan.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170929 kl 14:55

Fairchild har inte övertygat, men i den backbesättningen ska han så klart kliva in på sex backar. Känns som att något inte står rätt till där. Tar även Rasmus där varje dag i veckan, använd alla spelande backar vi har tack. Men nu är det som det är, upp till bevis om det ligger något i det Ross och Eldebrink säger i HD med försvaret i fokus senaste veckan.

Annars säger jag som Rooth i dagens krönika, "Mitt enda krav, gå ut och brinn för era supportrar". Ge mig ett derby värt namnet. Det behöver inte se snyggt ut, bara det finns glöd, kamp och hopp in i det sista. Något att bygga på. Lämna källaren. Och när man nu väljer att spela med Almen, se för fan till att var i ansiktet på motståndet och grisa.

För Kruses del hoppas jag innerligt att han får lite bättre hjälp och att man håller bättre rent framför honom.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170929 kl 15:12

ogilthorpe skrev:För Kruses del hoppas jag innerligt att han får lite bättre hjälp och att man håller bättre rent framför honom.

Och att han inte snubblar in i målburen igen och även slipper halka i målområdet som i tidigare matcher. Skulle även vara en fröjd om hans plockarm började fungera.
Senast redigerad av Mygel 170929 kl 15:40, redigerad totalt 1 gång.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170929 kl 15:23

Med den backuppsättningen räcker det med att vi gör ett mål framåt för att vinna, det ska vi väl kunna mäkta med att göra på Alsenfeldt ;-) . Han kan ju inte få hålla nolan igen.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170929 kl 17:21

Fairchild har varit så pissigt kass de första matcherna så han är lätt värd att nöta bänk. Lam och utan karaktär.

Men det värsta är att de inte finns något bättre att plocka in.

Blir det ETT friläge än en gång när #27 är inne borde han bänkas för gott.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170929 kl 17:51

Tjänstefel att hålla Fairchild utanför. Det är på personliga grunder också vilket gör det hela ännu värre. Bara en idiot skulle låta Williamsson och Almen gå före. Det sista vi behöver är fler trubbiga defensiva backar som tom är sämre än Fairchild i defensiven. I Fairchild har man åtminstone en spelskicklig, rörlig back som kan göra skillnad framåt och inte minst i PP. Längtar till dagen då Eldebrink lämnar. Liljegren, Fairchild bänkas medan Marshall, Williamson mfl får spela...logiskt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170929 kl 18:39

Verkar bli fullsatt imorgon. Viktigt.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170929 kl 18:56

Tycker det är rätt oavsett hur dåliga de andra än må vara. Han har haft taskig inställning sedan dag 1 och har inte imponerat en enda match. Han kan sticka om han inte är professionell nog.

Återgå till "Matchtrådar"