171012 Luleå - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Henrik

Re: 171012 Luleå - Rögle

Inläggav Henrik » 171012 kl 23:51

Han är säkert lite segare nu jämfört med tidigare, men samtidigt tror jag absolut han kan bättre än vad han visat hittills. Så gammal och seg ska han inte hunnit bli. Widing visar att man inte nödvändigtvis behöver bli seg förrän närmare 40 om man bara tränar väldigt bra. Och som "medelålders" kan Aaltonen säkert kompensera ibland med ökad visdom och rutin. Klubbskiighet och skott består tveklöst. Och har inte RBK koll på att han i grunden är loj och om han blivit segare så får de fanimej skylla sig själva. Aaltonen är en artist som kan bjuda på något kul varje match om det vill sig väl och en potentiell krydda i poängprotokollet om han får kedjekamrater som är beredda på att slava för honom - seg eller inte. I PP bör han under alla omständigheter vara en tillgång. Jag tycker "problematiken" kring Aaltonen är påfallande lik den med late Lerg. Det är klart man kan bråka med dem och försöka få dem att jobba hemåt, men jag tror det förblir ganska fruktlöst. Så jag skulle nog hellre välja att försöka "gulla fram" lite hemjobb från dessa primadonnor efterhand och i stället omgående se till att ge dem lojala arbetskamrater som sliter som djur, likt Widing glatt verkar kunna göra fastän han är äldst.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 23:56

GrönvitaMike skrev:Jag har sällan sett en klubb med sämre sportchefer än vad vi har haft i modern tid. Hansson, Elvenes, Pelle, Masken. Har vi helt enkelt bara haft otur?

Om det är så att hela den raden är att betrakta som dåliga sportchefer låter jag vara osagt. I så fall faller ansvaret högre upp, på de som ideligen lyckats rekrytera dåligt. Tror det är rimligare att betrakta det som någon slags kombo. Det ena ger det andra. Jag gissar som sagt att mycket fortfarande behöver bli bättre i RBK för att man ska kunna nå dit man vill.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171013 kl 00:21

Henrik skrev:Han är säkert lite segare nu jämfört med tidigare, men samtidigt tror jag absolut han kan bättre än vad han visat hittills. Så gammal och seg ska han inte hunnit bli. Widing visar att man inte nödvändigtvis behöver bli seg förrän närmare 40 om man bara tränar väldigt bra. Och som "medelålders" kan Aaltonen säkert kompensera ibland med ökad visdom och rutin. Klubbskiighet och skott består tveklöst. Och har inte RBK koll på att han i grunden är loj och om han blivit segare så får de fanimej skylla sig själva. Aaltonen är en artist som kan bjuda på något kul varje match om det vill sig väl och en potentiell krydda i poängprotokollet om han får kedjekamrater som är beredda på att slava för honom - seg eller inte. I PP bör han under alla omständigheter vara en tillgång. Jag tycker "problematiken" kring Aaltonen är påfallande lik den med late Lerg. Det är klart man kan bråka med dem och försöka få dem att jobba hemåt, men jag tror det förblir ganska fruktlöst. Så jag skulle nog hellre välja att försöka "gulla fram" lite hemjobb från dessa primadonnor efterhand och i stället omgående se till att ge dem lojala arbetskamrater som sliter som djur, likt Widing glatt verkar kunna göra fastän han är äldst.
Måste hålla med här. Jag överdrev nog lite. Hedberg-snabb var han ju definitivt inte. Tyckte bara att han var mer delaktig i spelet förra vändan. Men vad fan, det har bara spelats 7 matcher och han har ju det i sig.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171013 kl 06:35

Den som lyckades med att inte förlänga med Abbotts trots öppet mål slår nog allt av inkompetens.
Blagh

Inläggav Blagh » 171013 kl 07:00

Spunk skrev:
Blagh skrev:Tycker faktiskt younan spelar upp sig lite förvarar match. Killen har spelsinne, vänjer han sig bara vid tempot så. Bröderna Bibic är en total katastrof

Tycker också att L Sandin växer in i rollen. Vinner mycket kamper och ligger rätt i banan. Bra och smart som center.

Helt rätt. Ser ut som samtliga killar dom kom från allsvenskan anpassar sig mer och mer av tempot. Tycker connolys formation med Lerg å widing skall fortsätta köra ihop
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171013 kl 08:46

GrönvitaMike skrev:Jag har sällan sett en klubb med sämre sportchefer än vad vi har haft i modern tid. Hansson, Elvenes, Pelle, Masken. Har vi helt enkelt bara haft otur?

Skulle mer säga att klubben haft en väldigt naiv och låg kravbild, "du har spelat hockey, du har varit lojal, du kan väl testa". Fantastiska spelare och lojala individer ger inte per automatik en bra sportchef. Knäcker man den nöten så tar man även "nästa steg", för förutsättningarna för ett bra SHL-lag finns.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171013 kl 18:22

Det är ett sundhetstecken att tränarna valde att inte ta ut Williamsson och Karlsson. Kanske börjar de så sakteliga att inse vilka som ska spela i denna befintliga trupp?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171013 kl 18:46

Mygel skrev:Det är ett sundhetstecken att tränarna valde att inte ta ut Williamsson och Karlsson. Kanske börjar de så sakteliga att inse vilka som ska spela i denna befintliga trupp?
Tveksamt. Karlsson och Ryfors borde definitivt går före Sylwander och Matson. Rasmus bör gå före Almen. Bibic är urusla men får fortsatt förtroende. Ett BP med Sylwander, Matson, Almen, Alen är det div 1-klass på.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171013 kl 19:11

Oj lite mer Bibic ältande:) Almen inne på 1 baklänges mål och Alen inte på ett enda. Mmm, då får man ta upp din allmänna uppfattningen och upprepa den som mantra efter varje match, lite tjatigt...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171013 kl 22:12

sinner skrev:Oj lite mer Bibic ältande:) Almen inne på 1 baklänges mål och Alen inte på ett enda. Mmm, då får man ta upp din allmänna uppfattningen och upprepa den som mantra efter varje match, lite tjatigt...
Har ett tips till dig. Kolla på matcherna istället för statistiken efter matcherna. En back kan vara klappusel utan att ha varit inne på ett mål bakåt, men så långt kan inte du tänka. Dessutom begränsar han Gagné som inte får utrymme att spela sitt Mora-spel. Det tragiska är att Almen har satts ihop med Gagne för att städa, men tyvärr är det Gagné som får städa efter Almens ständiga dräll.

Är Panelin-Borg ledig tro? Han skulle fixa vår defensiv.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171013 kl 22:53

När Rögle släppte in 7 mål så tyckte du att Almen skulle till allsvenskan, nu när de faktiskt vann på straffar så håller både han och Alen division 1 nivå. Hur ska du ha det?
Användarvisningsbild
zekemannen

Inläggav zekemannen » 171013 kl 23:23

GrönvitaMike skrev:
sinner skrev:Oj lite mer Bibic ältande:) Almen inne på 1 baklänges mål och Alen inte på ett enda. Mmm, då får man ta upp din allmänna uppfattningen och upprepa den som mantra efter varje match, lite tjatigt...
Har ett tips till dig. Kolla på matcherna istället för statistiken efter matcherna. En back kan vara klappusel utan att ha varit inne på ett mål bakåt, men så långt kan inte du tänka. Dessutom begränsar han Gagné som inte får utrymme att spela sitt Mora-spel. Det tragiska är att Almen har satts ihop med Gagne för att städa, men tyvärr är det Gagné som får städa efter Almens ständiga dräll.

Är Panelin-Borg ledig tro? Han skulle fixa vår defensiv.

Men Mike, du brukar ju vara den som tittar väldigt mycket på statistik, nu säger du (om än indirekt) att detta inte är så viktigt. Många av dina tips till nyförvärv (och de är i många fall väldigt bra tips) bygger ju till största del på statistik. Så hur är det nu? Är statistik viktig eller inte?
Ett enkelt Ja eller Nej, tack! Inget: men det beror ju på hur......
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171013 kl 23:24

sinner skrev:När Rögle släppte in 7 mål så tyckte du att Almen skulle till allsvenskan, nu när de faktiskt vann på straffar så håller både han och Alen division 1 nivå. Hur ska du ha det?
Har svårt för att bestämma mig. När de spelar på sin maxnivå håller de Vita Hästen-klass. Lägstanivån är div 1.

zekemannen skrev:Men Mike, du brukar ju vara den som tittar väldigt mycket på statistik, nu säger du (om än indirekt) att detta inte är så viktigt. Många av dina tips till nyförvärv (och de är i många fall väldigt bra tips) bygger ju till största del på statistik. Så hur är det nu? Är statistik viktig eller inte?
Ett enkelt Ja eller Nej, tack! Inget: men det beror ju på hur......
Statistik är viktigt. Men låt säga att en back bjuder motståndarna på tre frilägen men där Pogge räddar alla tre. Backen har då inte varit inne på något mål. Tycker du att det är en bra insats av backen då? Bröderna såsar och dräller som fan i egen zon pga att de är långsamma, trubbiga och icke-spelintelligenta, vilket leder till onödigt många målchanser mot oss, att Pogge sen storspelar gör ju inte deras insats bra. Jag kan bara inte förstå hur någon som har sett matcherna kan försvara bröderna. Det är hur uppenbart som helst att de inte håller i SHL. Har snackat med utomstående fans, journalister, sportchef och agent och i princip alla säger att Bibic inte har i SHL att göra och är ett stort hinder i Rögles etableringsjakt. Men sinner tycker ju inte det...
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171014 kl 10:52

Jaha och vilka agenter har du snackat med? Då vill jag ha ett namn som jag kan höra med. Micke J. t ex har jag snackat med och han tycker de håller i SHL, fast de ska vara tuffare och skjuta mer. Sanny Lindström gillar dom - expert och fd spelare och numera journalist. Malmö ville värva dom, då snackar vi sportchef Silvergård. Så detta känns bara som någon smutskastning du håller på med. Williamson snacket kan jag köpa till en viss del men inte detta.
Är de några super-duper backar - nej, men håller de SHL klass ja. Alla backar gör misstag som målvakterna får göra en svettig räddning på, det är verkligen inte unikt för Rögle. Eftersom de inte är på så många baklängesmål, så kan man verkligen inte beskylla dom för förluster och det är det du har gjort sen början av säsongen och det stämmer inte, det är ganska uppenbart. Att du inte gillar dom personligen skiter jag fullständigt i.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171014 kl 13:25

Fast det är svårt att blunda för att Almens utveckling har gått helt åt fel håll. Jag tycker han har tappat det lilla han hade. Felpositionerad så gott som hela tiden och får ALDRIG igenom ett skott från blå. När han dessutom har blivit "snällare" och börjat tänka på att inte ta utvisningar, så har han tappat det som låg på plussidan - rejäla proppar, grisspel och trash talk. Första säsongen i SHL, då hade han en intressant utveckling. Men sedan dess har han dalat betänkligt.

Alen tycker jag avslutade förra bra, men har inte alls kommit upp i den nivån. Jag tror bröderna mer är sajnade som ett marknadsföringspaket än på den faktiska kapaciteten.

Men visst, backsidan över lag har ju varit och är fortsatt under det som är godkänt på SHL-nivå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171014 kl 13:55

sinner skrev:Jaha och vilka agenter har du snackat med? Då vill jag ha ett namn som jag kan höra med. Micke J. t ex har jag snackat med och han tycker de håller i SHL, fast de ska vara tuffare och skjuta mer. Sanny Lindström gillar dom - expert och fd spelare och numera journalist. Malmö ville värva dom, då snackar vi sportchef Silvergård. Så detta känns bara som någon smutskastning du håller på med. Williamson snacket kan jag köpa till en viss del men inte detta.
Är de några super-duper backar - nej, men håller de SHL klass ja. Alla backar gör misstag som målvakterna får göra en svettig räddning på, det är verkligen inte unikt för Rögle. Eftersom de inte är på så många baklängesmål, så kan man verkligen inte beskylla dom för förluster och det är det du har gjort sen början av säsongen och det stämmer inte, det är ganska uppenbart. Att du inte gillar dom personligen skiter jag fullständigt i.
Nu hittar du på eftersom jag vet att Sylvegård håller Bibic och Williamsson väldigt lågt vad gäller SHL. Gulligt när du säger att du kan "köpa" Williamsson men inte Bibic, när de eg är samma skit. De gör väldigt mycket misstag i försvarszon, och offensivt är de helt väck, därmed helt odugliga. Att du inte förstår dig på detaljer i spelet är ju ditt problem. Jag bad dig om ett Twitterkonto i PM för att skicka filmklipp på brödernas taffliga spel men det var ju synd att du inte hade något. Har sett matcherna i repris och Bibic har varit så väck att jag kände att jag behövde spela in skiten. Det är inget personligt övht utan bara sportsligt. Tycker de är toppenkillar utåt.

Ogilthorpe - Tack!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171014 kl 14:37

ogilthorpe skrev:Fast det är svårt att blunda för att Almens utveckling har gått helt åt fel håll. Jag tycker han har tappat det lilla han hade. Felpositionerad så gott som hela tiden och får ALDRIG igenom ett skott från blå. När han dessutom har blivit "snällare" och börjat tänka på att inte ta utvisningar, så har han tappat det som låg på plussidan - rejäla proppar, grisspel och trash talk. Första säsongen i SHL, då hade han en intressant utveckling.

Tycker det ser ut som att han för mycket försöker bli en "vanlig" SHL-back. För högt ställda krav.
Om han ska spela i SHL är det som karaktärsspelare. Gath-style. Riva upp känslor. Sätta tacklingar. Trash-talk. Stenhård runt egen mål osv.
Men vet inte om han vill det. Han har sagt att han vill vara schysst på isen för man vet inte vilken nästa arbetsgivare är och då vill man inte vara ovän med potentiella kollegor (läs andra spelare).
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171014 kl 20:38

eleganten skrev:
ogilthorpe skrev:Fast det är svårt att blunda för att Almens utveckling har gått helt åt fel håll. Jag tycker han har tappat det lilla han hade. Felpositionerad så gott som hela tiden och får ALDRIG igenom ett skott från blå. När han dessutom har blivit "snällare" och börjat tänka på att inte ta utvisningar, så har han tappat det som låg på plussidan - rejäla proppar, grisspel och trash talk. Första säsongen i SHL, då hade han en intressant utveckling.

Tycker det ser ut som att han för mycket försöker bli en "vanlig" SHL-back. För högt ställda krav.
Om han ska spela i SHL är det som karaktärsspelare. Gath-style. Riva upp känslor. Sätta tacklingar. Trash-talk. Stenhård runt egen mål osv.
Men vet inte om han vill det. Han har sagt att han vill vara schysst på isen för man vet inte vilken nästa arbetsgivare är och då vill man inte vara ovän med potentiella kollegor (läs andra spelare).

Låter som en rimlig förklaring på utvecklingskurvan
Henrik

Inläggav Henrik » 171014 kl 21:58

Jag tror vi ska försöka sansa oss lite och inte bli alltför svart-vita eller personfixerade. Med fokus på backarna tror jag precis som för laget som helhet mer på en hel palett av bidragande orsaker i komplext mönster som förklaringar till varför det ser ut som det gör idag. En svaghet hakar lätt i en annan. Låt oss fastställa att 2xBibic troligen aldrig når NHL iaf. Och de har utifrån sin potential inte varit exemplariska hittills i år, tom gett avkall på sitt fysiska spel. Men de är långt ifrån hela "problemet".

Individuella tillkortakommanden kommer man aldrig helt ifrån. Men i Rögles fall börjar de bli lite många och tillsammans utgöra ett mönster av individuella "jojo-trender". 15/16 gav inte Baranka och Granak den stadga och spets vi önskade, men Kevin växte inte helt väntat ut till en Sheriff. 16/17 var i stället Fairchild ett nytt tydligt steg i rätt riktning med sin offensiv och produktion, men likväl ändå inte den stöttepelare vi behövt. Olyckligtvis tappar Sheriffen samtidigt all rim och reson. I år verkar faktiskt Masken ha hittat rätt med Schira och Gagné - minns hur positiva vi var i somras och det är vi väl fortfarande? - Sheriffen har nu fått lämna in brickan, men då är det i stället Fairchild som går åt fel håll. I "mellanskiktet" av backar samt bland de unga är dessvärre inte heller utvecklingskurvorna speciellt spikraka, knappt ens rimligt stabila.

Med tanke på nämnda svårigheter och övriga backars standard kan jag förstå att Masken förlängde med bröderna Bibic av de alternativ som då fanns i "mellanskiktet". Man byter rimligtvis inte alla på en gång. Bibics är lojala, populära och härliga karaktärer. De må sakna mycket spelmässigt, men borde rimligen kunna utveckla erforderligt positionsspel och spelförståelse, ge viss långsiktig stadga ett tryggt tredje backpar och boxplay. Men också den utvecklingen kräver en fungerande helhet. Fler måste hamna rätt samtidigt för att det ska gå. Och skulle utvecklingen hos något osäkert kort utebli så måste man vara bättre garderad i övrigt för det. Då man förlängde med bröderna Bibic var osäkerhetskontot i stort sett redan fullt. Att idag därför lasta bröderna för hela lagets tillkortakommanden är därför inte helt rättvist. I stället, hur tänkte egentligen Masken i nästa skede, när han inte blev av med Marshall, kanske hade på känn att Fairchild skulle strula, när han visste att risken var stor att Liljegren och Toronto skulle välja AHL, han redan han redan fyllt på med ungtuppen Younan och ytterligare osäkerhet, när han "säkrade" A-truppen med Williamsson och förstärkte J20 med Rasmus Sandin? Sitter han bara så säkert eller ville han inte behålla jobbet? Självklart kan inte Masken vara felfri, men jag förstår inte alls hans riskkalkylering.

Väl igång tog Rasmus chansen och visade sig lite oväntat redan vara redo för SHL. Likväl är tränarna nu inte tydliga nog med att ge denne talang förtroende, speltid och en trygg backpartner. Mot bakgrunden att bröderna Bibic tappat stinget, Fairchild spårat ur och Williamsson ingalunda visat sig representera någon "säkerhet" så ter det sig ytterst märkligt. Varför inte spinna på det lilla positiva som finns? Varför hålla Rasmus på halster och kanske gambla med hans självförtroende i stället för att satsa på full blomning? Vad har man att förlora? Ironiskt nog beror det kanske mest på att det råder brist på trygga farbröder att hålla i hand? Bröderna Bibics största svaghet är kanske just den att de inte känns tillräckligt tillförlitliga för just det förtoendeuppdraget. Bröderna har nog med sig själva. Självklart tillber vi utvecklingsguden, att Younan fortsätter växa och tydligt platsa på egna meriter och inte som hittills lite väl lättvindigt ta sig in bland de sex i brist på annat. Och Alexander behöver också stadga runt sig. Jag förstår faktiskt inte varför först Masken och sedan Eldebrink spelar ett så våghalsigt spel i varsitt led, först i bygget, sedan i matchningen. Det är precis som att de lider av hybris. Bara för att något i teorin, med en mycket optimistisk prognos, är möjligt (att nuvarande backbesättning skulle räcka) så är det inte nödvändigtvis realistiskt och därför rimligt att det räcker för en SHL-etablering. Det känns lite som man etablerat sig redan i förskott, bara man tänkt tanken. Någon tendens till säkerhetstänk skulle man ju i stället önskat sig. Minst en väldigt duktig och tillförlitlig tvåvägsback borde definitivt kommit in i stället för Williamsson (det var och förblir samma antiklimax som Cederholm fjol), kanske ytterligare en i stället för Younan eller Sandin, med tanke på att man inte har plats för hur många ungdomar eller oetablerade som helst, samtidigt inte bör göra vägen alltför lång för J20, redan hade valt 2xBibic, var skeptiska kring Marshall, osäkra på Liljegren och något ditåt även på Fairchild. När de unga ändå tar chansen så borde man passa på att spela in dem.

Beträffande forwards och försvarsarbete så kan det inte vara omöjligt att lära sig att inte fastna samtidigt bakom fiendens linjer. Vidare kan inte From, Lerg och Aaltonen spela i samma kedja. Men har man valt att ha dem i truppen så bör var och en av dem användas i kedja 1-3. From är ung nog att kunna lära sig hemjobbet. Men naturligtvis bör Brithén och Hedberg eller vilka han spelar med vara beredda på att From gör några ungdomliga missar. I late Lergs och bohemiske Aaltonens fall kan tränarna fetglömma att man ska lära dessa gamla hundar att sitta. Håll dem inspirerade och be snällt så kanske de gör lite skitjobb på ren inspiration vad det lider, men backa för allt i världen upp dem med två lojala slavar. Om bara två forwards konsekvent jobbar hem i varje kedja, en checkar motståndarnas puckinnehavare och den andre screenar en annan motspelare för allt vad tygen håller, så borde det väl ändå kunna räcka rätt så skapligt för att korta laget och hjälpa backarna att våga stå upp oftare vid blå eller ta bort de som kommer igenom och skapa fri sikt åt Pogge. Då man väl återerövrat pucken är det ju dessutom tydligt att man ska skicka upp pucken på en glidande primadonna så snabbt man kan. Hur svårt kan det va?

I längden ska vi väl kunna bli lite mindre stryklag än Mora och KHK får man hoppas. ;-)
qp

Inläggav qp » 171014 kl 22:22

Kloka ord Henrik.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171014 kl 22:49

Sylvegård ville värva Alen ändå sen han var i Leksand. Till skillnad frå Gina så använder jag mig av källor, även om detta är gammalt: http://www.dt.se/sport/ishockey/malmo-r ... fter-bibic
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171014 kl 22:50

Det är inte ofta vi är oense, Henrik, men jag håller inte med dig här. Har sällan fel när jag har den här känslan. Masken gjorde ett grovt misstag som förlängde med bröderna. De som tror att det är personligt kan slänga sig i väggen. Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att det är två reko killar. Du nämner t.ex. positionsspelet och spelförståelsen, och det är i princip två av deras många svagheter. Det hjälper inte heller att de är otroligt långsamma och trubbiga med pucken. Att suga fast pucken i sargen med ryggen mot motståndarna är inte synonymt med bra försvarsspel. Motståndarna hinner komma in och sen är vi fast. Positionsspelet är under all kritik, de står ofta felpositionerade och/eller överarbetar situationerna. Deras dräll i uppspelsfasen ska vi inte ens prata om, de slår pass i blindo till forwards utan någon större tanke. I BP är de sjukt passiva och i princip stillastående. Har tittat på en handfull KHK-matcher och deras backar är noggranna och bra på att snabbt ta sig ur zon. De såsar inte. Sätt Bibic x2 i deras backuppsättning och de kommer få samma problem som vi.

Till Bibics försvar är de såklart inte det enda problemet. De övriga backarna är inte heller klockrena defensivt, men de har en uppsida! Fairchild, hur mediokert han än spelar just nu, har visat att han håller på den här nivån. Sen finns det väldigt mycket mellanmjölk på forwardssidan. Taktiken och matchningen från tränarhåll kan man också ifrågasätta. Bibic är som sagt inte det enda problemet, men i mina ögon ett grundproblem som man måste få väck. Det finns ingen utvecklingspotential här. Du får vad du ser.

En del av oss var positiva i somras eftersom vi räknade in Liljegrens ersättare (t.ex. Salmela) + förväntade oss Almen och Williamsson i båset. Hade någon sagt att man skulle spela alla tre eller/och Rasmus/Younan så hade jag sagt katastrof. Att Bibic är lojala skiter jag fullständigt i. Det finns lojala backar i div 1 också, ska vi värva dem också? De är ju billigare? Hur bra koll har du på backen Bobbo Pettersson i KHK? Du tänker säkert en nonamer, men han är väldigt noggrann och pålitlig i egen zon, ligger rätt i positionerna, löser situationer snabbt, slår fina pass, åker med pucken ur zon när det behövs. Ska man ha billiga, defensiva backar i tredje backpar så ska det vara av den här typen. Inte tröga och trubbiga backar som såsar i egen zon och spelar fast oss gång på gång.

Vi är osynkade och har ett för långt lag. Forwards åker på allt och slösar energi helt i onödan. När motståndarna sen får kontringar på oss så vågar backarna inte stå upp och försvara mittzon och egen blå. Det är väl smartare att forwards avvaktar när det är läge för det och försvarar samlade ala KHK och checka när det är lämpligt. Matson och Sylle är parodi vad gäller detta. Ta en titt på Luleås 1-1 mål så får ni se.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171014 kl 22:58, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171014 kl 22:52

sinner skrev:Sylvegård ville värva Alen ändå sen han var i Leksand. Till skillnad frå Gina så använder jag mig av källor, även om detta är gammalt: http://www.dt.se/sport/ishockey/malmo-r ... fter-bibic
Det var i allsvenskan din nöt. Jag är tight med en som känner Sylvegård och fick nyligen höra att Sly tyckte att Bibic och Williamsson var usla. Inte dåliga, utan usla. Och jag tror inte att han tycker annorlunda efter de två matcherna mot oss.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171014 kl 22:56

Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171014 kl 22:58

Du bara snackar skit och utan källor.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171015 kl 00:18

sinner skrev:Ok vad sägs om detta då din nöt http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... for-bibic/
Han var med på en lista över ev värvningar ämnade för allsvenskan. Har var mao aldrig aktuell för SHL. Har nog lite bättre källor än vad du har. Sådana som man inte röjer hur som helst ;-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171015 kl 08:39

Henrik skrev:Med fokus på backarna tror jag precis som för laget som helhet mer på en hel palett av bidragande orsaker i komplext mönster som förklaringar till varför det ser ut som det gör idag.

Så är det ju, men risken finns att man aldrig kan säga något om det enskilda isåfall. Vem ska man förlänga med? Vet inte, det var ett komplext mönster som gjorde att säsongen blev som den blev. Vad är rimligt att betala en enskild spelare? Vet inte, laget utgörs av ett komplext mönster. Du har rätt, men ibland kan den svagaste länken också vara förklaringen, så menar jag att det var när vi saknade en första målvakt inledningsvis. Vi har inte höjt oss så mycket defensivt.

Henrik skrev:Sheriffen har nu fått lämna in brickan, men då är det i stället Fairchild som går åt fel håll.

Jag håller med dig, såvida vi pratar om form. Vi vet vad för typ av spel Fairchild besitter, men han får inte ut det just nu.
Med andra spelare menar jag att det inte handlar om form utan om grundkapacitet.

Jag tycker det är kul med personfokus. En av behållningarna med ett hockeyintresse är att följa de egna spelarnas utveckling och skaffa sig en överblick och analys av dem.

Jag gillade Almen när han kom. Jag tyckte han fyllde Micke Gath-rollen på ett bra sätt. En karaktärsspelare med hjärta. Tyvärr tycker jag inte riktigt att han spelar på det sättet längre. Det kanske hänger ihop med den allmänna försiktighet kring det fysiska som exempelvis Wikegård tycker sig se. Jag hoppas Almen kan spela mer på retsticke-rollen utan att dra på sig utvisningar.

När det gäller Alen så överraskade han mig förra säsongen med ett stabilt defensivt spel. Riskminimerande och enkelt. Han gjorde sällan bort sig. Jag vet faktiskt inte om det var formtopp eller grundkapacitet. Det visar sig över tiden. Han är ingen fröjdig back offensivt så hoppas att spelat han visade förra säsongen ligger nära hans grundkapacitet.

27 har ingen uppsida enligt mig, rätt person utanför laget. Försök hitta allsvensk klubb som tar över kontraktet.
De nya backarna har man förmodligen mer att säga om när man sett dem spela under en längre tid.

Återgå till "Matchtrådar"