171021 HV71 - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 171021 HV71 - Rögle

Inläggav GrönvitaMike » 171022 kl 12:29

De som har hängt med vet att Aaltonen också har sågats för sin prestation/inställning. Att göra sig av med honom/ersätta är en icke-fråga, vi blir trubbigare och har då inte heller råd med en back. Den som tror att vi blir bättre utan finnen har inte mycket koll. Skrattretande att nämna kvalet i samma veva. Aaltonen är en av få som kan bryta mönstret och rädda kontraktet. Aaltonen kämpade mer och var mer delaktig/kreativ förra vändan. Det är tränarnas uppgift att väcka den glöden. Börja med att placera honom i rätt formation till att börja med.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171022 kl 15:09

fidelis skrev:Att Dansk någonsin skulle nå en bänkplats i NHL trodde nog ingen. Han var ju minst sagt svajig och opålitlig förra säsongen här. Kul för honom om det vänder däremot.

https://www.nhl.com/news/st-louis-blues ... -292176466

Han tog inte bara en bänk plats utan fick hoppa in med 9 minuter kvar, räddade 10 av 11 skott i Vegas seger över Blues. Med både Marc-Andre Fleury och Malcolm Subban skadade så är det mycket möjligt att Dansk startar nästa match för Vegas!

Hoppas han lyckats skala bort de här idiotmålen han släppte då och då för han hade ju en hög högstanivå. Samt verkar vara en sympatiskt kille. Fortsatt lycka till Oscar!

Sorry för OT.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171022 kl 15:13

Dansk kom in med 8 min kvar och släppte in ett mål efter 2-3 minuter....vilken lysande debut!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171022 kl 15:16

GrönvitaMike skrev:Dansk kom in med 8 min kvar och släppte in ett mål efter 2-3 minuter....vilken lysande debut!

Han släppte in första skottet om jag inte såg fel, men att han överhuvudtaget tar en plats i ett NHL lag var det nog ingen mer än du som förutspådde i våras...
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 171022 kl 15:54

Konstigt att ett så kass lag som RBK kunde slå suveräna serieledaren FBK med 5-2 och dessutom vara bäst I SHL i PP med över 30%!! Trots stillastående BP har vi inte sämst effektivitet, ligger i mitten 7-8 plats. Schira är för tillfället bästa back i hela SHL poängmässigt. Är detta bara tur och tillfälligheter? Jag förstår inte riktigt hur sågningarna av våra spelare kan bli så kraftiga efter en 1-2 förlust mot HV på bortaplan. Efter de 3 första matcherna, ja då höll jag med, men nu.....vi har faktiskt kämpat bra och kommit tillbaka i matcherna allt sedan den dåliga 1:a perioden mot KHK (förutom igår då). Ge grabbarna en chans eller två till innan ni dömer ut dem helt. Jag var också frustrerad igår, en riktig pissmatch, men jag börjar inte kalla våra spelare för j-a sopa för det. Det blir lite tjatigt här på forumet, då det går över i pajkastning. Betydligt mer givande att läsa när kunniga analyser görs t ex av Henrik. Hade också varit intressant att höra mer när det går bra, då skrivs inte så mycket tyvärr. T ex djupgående analyser kring FBK matchen. Hälsningar från en hängiven supporter som har ganska liten erfarenhet av hockeytaktik och därför tycker det är intressant att läsa bra analyser från många av er.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171022 kl 16:09

BubsemaNG - Du får tänka längre än resultaten. Vi har inget ordnat spel och har levt på slumpmål/målvaktstavlor på sistonde. Ett bra och synkat spel ger utdelning i det långa loppet. Alla lag kan vinna några matcher genom individuella prestationer och flyt. Hade vi spelat bra och förlorat så hade man sett annorlunda på situationen. Det är samma hönsgård som i inledningen av säsongen, den enda skillnaden är Pogge istället för Kruse och en hel del flaxmål. HV saknade 8 spelare och var bleka och då kan man inte att vara nöjd med Rögles insats.

Här nedan kan du se ett exempel på varför en del av oss är försiktiga optimister efter några vinster med taskigt spel ;-)

Säsongen 2016/17 startar...
0p
3p
2p
0p
0p
0p
0p
0p
0p
1p
3p
3p
3p
Skriver nytt 3-årskontrakt med Eldebrink...
0p
0p
0p
0p
3p
0p
0p
0p
0p
0p
0p
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 171022 kl 17:10

Mike - jag är ingen dunderoptimist själv och tyckte att kämpaglöden som funnits i de senaste matcherna saknades igår. Det är kanske inte heller så konstigt att vi inte fick med oss mer mål när vi inte kämpade som vi bör. Det där hänger ju ihop. Det är väl egentligen så för alla lag, om man inte gör jobbet kommer inte heller segrarna. Sedan kan t o m jag se att backsidan behöver förstärkas, återigen, och att Bibic måste våga spela på det dom är bra på, att spela tufft. Det gjorde dom ju bättre mot FBK.
Även om vi inte har den optimala truppen så borde vi kunna fokusera och kämpa hårt i varje match likt Örebro (som ngn skrev). Det är det som känns svajigast tycker jag, att man inte hittar kraften och motivationen hela tiden!!! Är vi sämre tränade mentalt och fysiskt än andra lag?? Eller är det tanken om grundspelet som inte sitter och i så fall varför? Eller är det så att man försöker ändra spelsystem a la HV 2016/2017 (Brithens inflytande?) FBK gjorde väl det under föregående två säsonger och har nu kommit ut på andra sidan starkare än tidigare. Så kanske vi ändå kan hoppas att vi slipper de långa förlustsviterna vi haft de senaste åren. Om man bara förlorar varannan/var tredje match så är man ju i alla fall med. Ser på din sammanställning att vi hade 6p efter 10 omgångar förra året, nu har vi 11. Så vi hoppas att vi kan hålla marginalen nu och göra en bra insats mot LHC. Avslutningsvis hade jag tyckt det var skönt att slippa uttryck som j-a sopa etc framöver här i forumet. Det räcker ju i så fall att säga att dessa tycker jag är godkända, mkt bra eller underkända. Tack för mig.
trademaster

Inläggav trademaster » 171022 kl 18:05

GrönvitaMike skrev:De som har hängt med vet att Aaltonen också har sågats för sin prestation/inställning. Att göra sig av med honom/ersätta är en icke-fråga, vi blir trubbigare och har då inte heller råd med en back. Den som tror att vi blir bättre utan finnen har inte mycket koll. Skrattretande att nämna kvalet i samma veva. Aaltonen är en av få som kan bryta mönstret och rädda kontraktet. Aaltonen kämpade mer och var mer delaktig/kreativ förra vändan. Det är tränarnas uppgift att väcka den glöden. Börja med att placera honom i rätt formation till att börja med.

Har Aaltonen varit skillnaden i någon match hittills? Rädda kontraktet gör man det med måttligt intresserade spelare? Svar nej då undrar vem som har koll
trademaster

Inläggav trademaster » 171022 kl 18:11

Tränarna har alltså lyckats väcka Schira men inte Aaltonen... omgivningen för dålig runt Aaltonen säger du men Schiras back kollega en rookie från allsvenskan. Schira presterar ändå. Det bör även Aaltonen snart göra.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171022 kl 18:15

BubsemanNG skrev:Mike - jag är ingen dunderoptimist själv och tyckte att kämpaglöden som funnits i de senaste matcherna saknades igår. Det är kanske inte heller så konstigt att vi inte fick med oss mer mål när vi inte kämpade som vi bör. Det där hänger ju ihop. Det är väl egentligen så för alla lag, om man inte gör jobbet kommer inte heller segrarna. Sedan kan t o m jag se att backsidan behöver förstärkas, återigen, och att Bibic måste våga spela på det dom är bra på, att spela tufft. Det gjorde dom ju bättre mot FBK.
Även om vi inte har den optimala truppen så borde vi kunna fokusera och kämpa hårt i varje match likt Örebro (som ngn skrev). Det är det som känns svajigast tycker jag, att man inte hittar kraften och motivationen hela tiden!!! Är vi sämre tränade mentalt och fysiskt än andra lag?? Eller är det tanken om grundspelet som inte sitter och i så fall varför? Eller är det så att man försöker ändra spelsystem a la HV 2016/2017 (Brithens inflytande?) FBK gjorde väl det under föregående två säsonger och har nu kommit ut på andra sidan starkare än tidigare. Så kanske vi ändå kan hoppas att vi slipper de långa förlustsviterna vi haft de senaste åren. Om man bara förlorar varannan/var tredje match så är man ju i alla fall med. Ser på din sammanställning att vi hade 6p efter 10 omgångar förra året, nu har vi 11. Så vi hoppas att vi kan hålla marginalen nu och göra en bra insats mot LHC. Avslutningsvis hade jag tyckt det var skönt att slippa uttryck som j-a sopa etc framöver här i forumet. Det räcker ju i så fall att säga att dessa tycker jag är godkända, mkt bra eller underkända. Tack för mig.
Du har en bra poäng vad gäller inställningen. Jag tycker t.ex. att Mora och KHK kämpar mer och konsekvent, i byte efter byte. De ser aldrig håglösa och passiva ut utan är påkopplade hela tiden och ger sig själva chansen att vinna genom att jobba minst lika hårt som motståndarna i varje match. Vi ger å andra sidan bort initiativet genom att vara passiva och stundtals nonchalanta. KHK och Mora kommer oftast att förlora för att de är sämre än motståndarna, men de förlorar sällan på att inte kämpa tillräckligt som vår insats mot HV t.ex. Vi hade 4 min i PP och ett perfekt läge att få dem i gungning från start, men spelet var så äckligt nonchalant att man blir förbannad. Jag skulle tro att det är en kombination av att tränarna inte når ut till spelarna och att spelarna inte tar ansvar alla gånger. Tränartrion har sedan starten tjatat om det passiva spelet i egen zon men trots det så ser det fortfarande passivt ut stundtals och brukar tas upp som något negativt i intervjuerna efter matcherna: "Vi ville inte det lika mycket som motståndarna" vågar inte spela ut" osv. Tränarna är ytterst ansvariga för att få ut så mycket som möjligt av spelarna. Det är ju rätt sjukt när man tänker efter. Efter 3 vinster borde spelarna vara hungriga som vargar för att lyfta i tabellen och lämna bottenstriden, men istället är de nöjda och gör en halvdan insats. Jag ska inte skriva vad jag tycker om den mentaliteten, för då blir jag avstängd.

Min teori angående icke-spelet är i första hand spelarmaterialet och i andra hand taktiken. Man sägs vilja ha puckinnehav och förväntar sig att backarna är kreativa och sätter igång spelet snabbt, men faktum är att 50% av backarna är trubbiga och saknar spelsinne för att kunna behärska det spelet. Framåt har man individuellt snabba spelare, som på order åker på alla puckar och slösar onödig energi istället för att avvakta och checka när det är lämpligt, så att man kan komma samplade i hemjobbet. När spelet inte kuggar i så blir laget för långt, då 1-2 forwards kliver på för aggressivt.

Förenklat:
Anfallsspel: Backarna dräller/såsar i uppspelsfasen, forwards får inte puckarna i rätt lägen.
Försvarsspelet: Forwards checkar för högt - sena i hemjobbet - backarna släpper mittzon och egen blå.
Resultatet är ett långt och osynkat lag.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171022 kl 18:31

trademaster skrev:
GrönvitaMike skrev:De som har hängt med vet att Aaltonen också har sågats för sin prestation/inställning. Att göra sig av med honom/ersätta är en icke-fråga, vi blir trubbigare och har då inte heller råd med en back. Den som tror att vi blir bättre utan finnen har inte mycket koll. Skrattretande att nämna kvalet i samma veva. Aaltonen är en av få som kan bryta mönstret och rädda kontraktet. Aaltonen kämpade mer och var mer delaktig/kreativ förra vändan. Det är tränarnas uppgift att väcka den glöden. Börja med att placera honom i rätt formation till att börja med.

Har Aaltonen varit skillnaden i någon match hittills? Rädda kontraktet gör man det med måttligt intresserade spelare? Svar nej då undrar vem som har koll
Hur många av våra forwards hade platsat i finska landslaget? Jag litar mer på Aaltonen än på de eviga brunkarna Matson, Collberg osv som de allsvenska lagen redan har massor av. Rögle visste vad de skulle få i Aaltonen, då får de se till att få ut mer av honom. Istället för att peta honom och göra honom sur pga hönsgården som backarna orsakar så kunde man börja med att spela honom i formationen han borde spelat i från första början, med Brithen och Hedberg, och utvärdera därefter. Det är ju rätt sjukt att From, som inte platsade för några månader sen, går in i förstafemman på Aaltonens bekostnad. Nästan lika galet som Williamssons förlängning.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 171023 kl 01:37

GrönvitaMike skrev:
BubsemanNG skrev:Mike - jag är ingen dunderoptimist själv och tyckte att kämpaglöden som funnits i de senaste matcherna saknades igår. Det är kanske inte heller så konstigt att vi inte fick med oss mer mål när vi inte kämpade som vi bör. Det där hänger ju ihop. Det är väl egentligen så för alla lag, om man inte gör jobbet kommer inte heller segrarna. Sedan kan t o m jag se att backsidan behöver förstärkas, återigen, och att Bibic måste våga spela på det dom är bra på, att spela tufft. Det gjorde dom ju bättre mot FBK.
Du har en bra poäng vad gäller inställningen. Jag tycker t.ex. att Mora och KHK kämpar mer och konsekvent, i byte efter byte. De ser aldrig håglösa och passiva ut utan är påkopplade hela tiden och ger sig själva chansen att vinna genom att jobba minst lika hårt som motståndarna i varje match. Vi ger å andra sidan bort initiativet genom att vara passiva och stundtals nonchalanta. KHK och Mora kommer oftast att förlora för att de är sämre än motståndarna, men de förlorar sällan på att inte kämpa tillräckligt som vår insats mot HV t.ex. Vi hade 4 min i PP och ett perfekt läge att få dem i gungning från start, men spelet var så äckligt nonchalant att man blir förbannad. Jag skulle tro att det är en kombination av att tränarna inte når ut till spelarna och att spelarna inte tar ansvar alla gånger. Tränartrion har sedan starten tjatat om det passiva spelet i egen zon men trots det så ser det fortfarande passivt ut stundtals och brukar tas upp som något negativt i intervjuerna efter matcherna: "Vi ville inte det lika mycket som motståndarna" vågar inte spela ut" osv. Tränarna är ytterst ansvariga för att få ut så mycket som möjligt av spelarna. Det är ju rätt sjukt när man tänker efter. Efter 3 vinster borde spelarna vara hungriga som vargar för att lyfta i tabellen och lämna bottenstriden, men istället är de nöjda och gör en halvdan insats. Jag ska inte skriva vad jag tycker om den mentaliteten, för då blir jag avstängd.

Min teori angående icke-spelet är i första hand spelarmaterialet och i andra hand taktiken. Man sägs vilja ha puckinnehav och förväntar sig att backarna är kreativa och sätter igång spelet snabbt, men faktum är att 50% av backarna är trubbiga och saknar spelsinne för att kunna behärska det spelet. Framåt har man individuellt snabba spelare, som på order åker på alla puckar och slösar onödig energi istället för att avvakta och checka när det är lämpligt, så att man kan komma samplade i hemjobbet. När spelet inte kuggar i så blir laget för långt, då 1-2 forwards kliver på för aggressivt.

Förenklat:
Anfallsspel: Backarna dräller/såsar i uppspelsfasen, forwards får inte puckarna i rätt lägen.
Försvarsspelet: Forwards checkar för högt - sena i hemjobbet - backarna släpper mittzon och egen blå.

Så sant, delar din analys i stora drag. Är också frustrerad/förvånad över inställnings/motivationsfrågan. Nu borde ju i alla fall inte dåligt självförtroende vara ngt problem efter 3 raka segrar. Är det för mycket mys i truppen eller för dåliga vinnarskallar? Det borde vara lite uppsträckning efter HV insatsen. Jag förväntar mig jävlaranamma och kämpaglöd på tisdag mot LHC och första målet tack, som ju också kan ses som ett kvitto på inställningen. Framförallt gå rakt på mål och skjut som jag tyckte dom var bättre på än tidigare under vinstmatcherna, men som i stora delar försvann mot HV. Är det möjligt att man rentav underskattade HV beroende på deras skadesituation och att Örebro vunnit komfortabelt? Hade man tagit ut segern i förskott, kanske......
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171023 kl 02:07

Det finns en hel del exempel där "stjärnor" trampar igång lag. Där stjärnor sätter kravbilden.
Det är riktiga stjärnor!
Alla andra så kallade "stjärnor" är bara divor.

Det är allmänt känt att om ett lag ska höja sig så MÅSTE de så kallade stjärnorna ta sitt ansvar även i arbetsinsatsen.
Varför ska tex Sylwander köra röven av sig på träningar och matcher när tex Aaltonen bara ska glida runt och göra som han vill?
Den bäst betalda och skickligaste ska jobba hårdast. Då har ingen annan spelare i hierakin några ursäkter.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171023 kl 02:19

BubsemanNG skrev:Så sant, delar din analys i stora drag. Är också frustrerad/förvånad över inställnings/motivationsfrågan. Nu borde ju i alla fall inte dåligt självförtroende vara ngt problem efter 3 raka segrar. Är det för mycket mys i truppen eller för dåliga vinnarskallar? Det borde vara lite uppsträckning efter HV insatsen. Jag förväntar mig jävlaranamma och kämpaglöd på tisdag mot LHC och första målet tack, som ju också kan ses som ett kvitto på inställningen. Framförallt gå rakt på mål och skjut som jag tyckte dom var bättre på än tidigare under vinstmatcherna, men som i stora delar försvann mot HV. Är det möjligt att man rentav underskattade HV beroende på deras skadesituation och att Örebro vunnit komfortabelt? Hade man tagit ut segern i förskott, kanske......
Tränarna når inte ut till spelarna fullt ut tror jag. Rögle har för mycket respekt för de bättre lagen och blir håglösa och passiva. Tränarna med Eldebrink i spetsen hypar alltid upp motståndarna i intervjuerna inför matcherna. Mot Färjestad sas det "Det blir jättetufft vi möter serieledarna". Mot HV sas det "Vi möter mästarna borta" osv. De höjer motståndarna till skyarna och underminerar sig själva. De förmedlar förmodligen något liknande till spelarna, som då blir osäkra vid minsta lilla press och motgång. Så fort motståndarna börjar etablera spel i vår zon och snurra så blir våra spelare passiva och handlingsförlamade. Moras spelare t.ex. är som bålgetingar på motståndarna hela tiden och ger de ingen tid alls med pucken. Jag vet att en sån som Wikegård hatar den här attityden hos Rögle. Han har många gånger sagt att Rögle måste bli kaxigare och inte se sig själva som underlägsna på förhand mot de bättre lagen. Jag vet att MIF har jobbat en hel del med den här inställningsfrågan sen de gick upp (fått info om det). Möter man Frölunda är det inte särskilt smart att hypa upp de på förhand som landets bästa lag och skrämma upp de egna spelarna. Vi har ju en hel del spelare som jag misstänker är relativt osäkra på sin förmåga: Sandin, Younan, From, Collberg, Sylwander, Bibic, JW osv och man behöver ju inte förstärka det genom att hylla motståndet till skyarna. Som någon sade, hade alla gett 100% hela tiden så hade man kunnat svälja förlusterna lättare. Ett bottenlag som Rögle har inte råd att ta en day off utan måste vara påkopplade i varje match.

Nu väntar LHC hemma och de har inte inlett jättebra. Det finns stora chanser för poäng om spelarna visar desperation och krigar hela vägen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171023 kl 02:32

captain skrev:Det finns en hel del exempel där "stjärnor" trampar igång lag. Där stjärnor sätter kravbilden.
Det är riktiga stjärnor!
Alla andra så kallade "stjärnor" är bara divor.

Det är allmänt känt att om ett lag ska höja sig så MÅSTE de så kallade stjärnorna ta sitt ansvar även i arbetsinsatsen.
Varför ska tex Sylwander köra röven av sig på träningar och matcher när tex Aaltonen bara ska glida runt och göra som han vill?
Den bäst betalda och skickligaste ska jobba hårdast. Då har ingen annan spelare i hierakin några ursäkter.
Så är det. Framförallt Aaltonen, Lerg och Fairchild måste få upp sin arbetskapacitet. Jag stör mig faktiskt mer på Lerg, han har "kämpandet" i sig men verkar skita i det, han känns som en riktig diva/primadonna. Jag var helt galen på honom i kvalet där han gled sig igenom de fyra matcherna. Med Aaltonen vet man ju att det här icke-jobbet är en del av hans sätt att spela. Sen vill jag också se att kollektivet är mer aktiva och aggressiva i egen zon med målet att erövra tillbaka pucken istället för att vänta ut motståndarna. I ärlighetens namn är det inte bara Aaltonen och Lerg som glider i egen zon. Man ser ofta även gnuggare som Sylwander och Matson bli passiva när Rögle är satta under press. Det här måste till viss del vara en inställningsfråga. Om de är trötta så får de ge fan i att tokchecka på allt i offensiven och slösa energi i onödan så att de har ork att försvara.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171023 kl 02:42

Tänk utväxlingen om nämnda spelare hade jobbat allra hårdast!
Då hade ingen i laget kommit undan med annat än, jobba alltid det hårdaste du kan.
Det hade gjort laget så mycket bättre.

Läste något om att Widing var besviken på sin insats. Att han skulle avgjort HV-matchen till vår fördel. Sunt att höra. Spelare som spelat VM, OS och olika finaler ska kunna avgöra en sådan här match. Fjärde-femman kan få avgöra mot Brynäs.

Nu hoppas jag att laget studsar tillbaka och vinner nästa. Det hade skickat grymma signaler till laget och till fansen.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171023 kl 02:54

Sedan kan jag inte för mitt liv tro att tränarna förmedlar att vi är sämre och ska be om ursäkt.

Har aldrig haft en tränare som inför laget haft den "taktiken" innan match.
Tvärtom!
Man ska ut och köra över, jobba hårdast, inte vika ner sig osv.
Där tror jag nog att Tränarna är men ibland går det troll i saker.
Därför viktigt att vi vinner så snart som möjligt och gärna på ett taktiskt bra sätt.
Det blir helt gratis "mental coachning" och vi får en "oslagbara-känsla" i laget.

Då vinner man tre, förlorar en, vinner två, spelar en lika, vinner tre.
Slutspel nästa! :)
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 171023 kl 06:04

GrönvitaMike skrev:

Förenklat:

Mike: Word! Håller med i vartenda ord!

Att tränarna fortsätter envisas med Aaltonen i 3e-kedjan och From i första är ju förvånande/skrämmande. Varför? Vill de inte få igång finnen?

Bubseman: Kloka funderingar! Tycker det du skriver är bra och väcker frågor.

Captain: Håller med! Varför får tränarna inte igång dessa spelare?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171023 kl 11:59

GrönvitaMike skrev:
BubsemanNG skrev:Så sant, delar din analys i stora drag. Är också frustrerad/förvånad över inställnings/motivationsfrågan. Nu borde ju i alla fall inte dåligt självförtroende vara ngt problem efter 3 raka segrar. Är det för mycket mys i truppen eller för dåliga vinnarskallar? Det borde vara lite uppsträckning efter HV insatsen. Jag förväntar mig jävlaranamma och kämpaglöd på tisdag mot LHC och första målet tack, som ju också kan ses som ett kvitto på inställningen. Framförallt gå rakt på mål och skjut som jag tyckte dom var bättre på än tidigare under vinstmatcherna, men som i stora delar försvann mot HV. Är det möjligt att man rentav underskattade HV beroende på deras skadesituation och att Örebro vunnit komfortabelt? Hade man tagit ut segern i förskott, kanske......
Tränarna når inte ut till spelarna fullt ut tror jag. Rögle har för mycket respekt för de bättre lagen och blir håglösa och passiva. Tränarna med Eldebrink i spetsen hypar alltid upp motståndarna i intervjuerna inför matcherna. Mot Färjestad sas det "Det blir jättetufft vi möter serieledarna". Mot HV sas det "Vi möter mästarna borta" osv. De höjer motståndarna till skyarna och underminerar sig själva. De förmedlar förmodligen något liknande till spelarna, som då blir osäkra vid minsta lilla press och motgång. Så fort motståndarna börjar etablera spel i vår zon och snurra så blir våra spelare passiva och handlingsförlamade. Moras spelare t.ex. är som bålgetingar på motståndarna hela tiden och ger de ingen tid alls med pucken. Jag vet att en sån som Wikegård hatar den här attityden hos Rögle. Han har många gånger sagt att Rögle måste bli kaxigare och inte se sig själva som underlägsna på förhand mot de bättre lagen. Jag vet att MIF har jobbat en hel del med den här inställningsfrågan sen de gick upp (fått info om det). Möter man Frölunda är det inte särskilt smart att hypa upp de på förhand som landets bästa lag och skrämma upp de egna spelarna. Vi har ju en hel del spelare som jag misstänker är relativt osäkra på sin förmåga: Sandin, Younan, From, Collberg, Sylwander, Bibic, JW osv och man behöver ju inte förstärka det genom att hylla motståndet till skyarna. Som någon sade, hade alla gett 100% hela tiden så hade man kunnat svälja förlusterna lättare. Ett bottenlag som Rögle har inte råd att ta en day off utan måste vara påkopplade i varje match.

Nu väntar LHC hemma och de har inte inlett jättebra. Det finns stora chanser för poäng om spelarna visar desperation och krigar hela vägen.

Där sa du något.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171023 kl 12:59

sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:

Där sa du något.

håller med till fullo. Tror att detta är det stora problemet i hela organisationen. Tänk och agera som en vinnare så blir du en vinnare.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171023 kl 15:52

Precis som Mike skriver så har Wikegård betonat rögles looser mentalitet väldigt ofta. Det är klart som fan att spelarna blir påverkade när tränarna säger att vi möter seriens bästa lag (Färjestad) , HV svenska mästare (med sju ordinarie borta). Den förlusten jag mest är förbannad över är just den mot HV eftersom man inte kämpade utan va nonchalanta och håglösa. Sen skiter jag i att det va svenska mästarna vi mötte. HV va inte bra och det va väll inte så konstigt eftersom de är så skadeskjutna. Eldebrink vill ju ändå framföra att vi gjorde en bra match. Han säger: vi förlorar mot svenska mästarna med bara 2-1.

Jag kan ta förluster när man ser spelarna kämpa och är som bålgetingar runt motståndarna.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171023 kl 16:26

henkus78 skrev:Precis som Mike skriver så har Wikegård betonat rögles looser mentalitet väldigt ofta. Det är klart som fan att spelarna blir påverkade när tränarna säger att vi möter seriens bästa lag (Färjestad) , HV svenska mästare (med sju ordinarie borta). Den förlusten jag mest är förbannad över är just den mot HV eftersom man inte kämpade utan va nonchalanta och håglösa. Sen skiter jag i att det va svenska mästarna vi mötte. HV va inte bra och det va väll inte så konstigt eftersom de är så skadeskjutna. Eldebrink vill ju ändå framföra att vi gjorde en bra match. Han säger: vi förlorar mot svenska mästarna med bara 2-1.

Jag kan ta förluster när man ser spelarna kämpa och är som bålgetingar runt motståndarna.
Hade HV spelat en hel säsong med uppställningen de hade mot oss så hade de varit ett givet bottenlag. Mästare ha ha
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171023 kl 16:50

henkus78 skrev:Det är klart som fan att spelarna blir påverkade när tränarna säger att vi möter seriens bästa lag (Färjestad) , HV svenska mästare (med sju ordinarie borta). Den förlusten jag mest är förbannad över är just den mot HV eftersom man inte kämpade utan va nonchalanta och håglösa. Sen skiter jag i att det va svenska mästarna vi mötte. HV va inte bra och det va väll inte så konstigt eftersom de är så skadeskjutna. Eldebrink vill ju ändå framföra att vi gjorde en bra match. Han säger: vi förlorar mot svenska mästarna med bara 2-1.

Håller med till fullo.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171023 kl 17:02

GrönvitaMike skrev:
henkus78 skrev:Precis som Mike skriver så har Wikegård betonat rögles looser mentalitet väldigt ofta. Det är klart som fan att spelarna blir påverkade när tränarna säger att vi möter seriens bästa lag (Färjestad) , HV svenska mästare (med sju ordinarie borta). Den förlusten jag mest är förbannad över är just den mot HV eftersom man inte kämpade utan va nonchalanta och håglösa. Sen skiter jag i att det va svenska mästarna vi mötte. HV va inte bra och det va väll inte så konstigt eftersom de är så skadeskjutna. Eldebrink vill ju ändå framföra att vi gjorde en bra match. Han säger: vi förlorar mot svenska mästarna med bara 2-1.

Hade HV spelat en hel säsong med uppställningen de hade mot oss så hade de varit ett givet bottenlag. Mästare ha ha

Ja, HV va riktigt dåliga, hur Rögle kan ha en sådan inställning och spela så jävla uselt utan glöd och passion. De borde tagit vara på tillfället att HV va usla och kämpat som svin. Jag har svårt att smälta denna förlust mot (mästarna) Hahahahaha.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171023 kl 18:38

Wikegård är en åsiktsmaskin. Snackas det om loosermenyaliteten i Modo,Leksand, AIK, Västerås och varför inte Malmös eviga problem?
Nja, Wikegård är ibland rolig men det finns bättre experter att lyssna på om man ska få reda på något intressant.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171023 kl 19:52

captain skrev:Wikegård är en åsiktsmaskin. Snackas det om loosermenyaliteten i Modo,Leksand, AIK, Västerås och varför inte Malmös eviga problem?
Nja, Wikegård är ibland rolig men det finns bättre experter att lyssna på om man ska få reda på något intressant.
Wikegård är klockren. Han gillar Rögle och snackar upp oss ofta både på bloggen och i TV-rutan. Han säger att det är en stor förening med fantastiska förutsättningar. Den generella uppfattningen bland folket/supportrarna i landet är att vi är en småklubb vilket är galet med tanke på närheten till Helsingborg och hur mycket vi omsätter. Det är därför charmigt att en stor profil som Wikegård påpekar detta då och då när Rögle kommer på tal. Sen tycker jag att han är rätt ute i vad Rögle behöver göra för att ta det berömda klivet. Gillar hans seriösa inställning och kravbild och jag hade mer än gärna haft honom på någon position inom klubben.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171023 kl 21:00

Det må vara hänt att Wikegård gillar RBK.
Men jag tror verkligen inte att Wikegård har högre kravbild än tex Eldebrink, eller någon annan elittränare för den delen.
Han har inte högre kravbild än någon annan här på forumet ens.

Han får bara utrymme att i media att berätta om det, hela jävla tiden. :)
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171023 kl 23:01

GrönvitaMike skrev:
captain skrev:Wikegård är en åsiktsmaskin. Snackas det om loosermenyaliteten i Modo,Leksand, AIK, Västerås och varför inte Malmös eviga problem?
Wikegård är klockren. Han gillar Rögle och snackar upp oss ofta både på bloggen och i TV-rutan. Han säger att det är en stor förening med fantastiska förutsättningar. Den generella uppfattningen bland folket/supportrarna i landet är att vi är en småklubb vilket är galet med tanke på närheten till Helsingborg och hur mycket vi omsätter. Det är därför charmigt att en stor profil som Wikegård påpekar detta då och då när Rögle kommer på tal. Sen tycker jag att han är rätt ute i vad Rögle behöver göra för att ta det berömda klivet. Gillar hans seriösa inställning och kravbild och jag hade mer än gärna haft honom på någon position inom klubben.

Jo, jag gillar också Wikegård för det mesta. Ifjol hävdade Mike Helber att Rögle inte har några förutsättningar att etablera sig i SHL eftersom underlag saknas i regionen. Wikegård gick i polemik direkt och talade sig varm för Öresundsregionen som en perfekt plats att odla ett lag för SHL. och det är ju detta han spinner vidare på nu. Det finns "objektiva" förutsättningar som han menar att Rögle inte riktigt fattar. Men det finns ju olika experter. Jag hörde t.ex. Johan Tornberg berömma Rögle för att vänt den inledande katastrofen utan att sparka tränare. Man har visat att "man tror på vad man gör". Och Sanny Lindström konstaterar att Rögle har ett lag för slutspel. Micke Rehnberg menade, trots 5-2 mot Färjestad att "Rögle är ett bottenlag och kommer att få kvala". Någon kommer att få fel. Experternas diskussion är väl ungefär som diskussionen här på forumet.

Återgå till "Matchtrådar"