171026 Linköping-Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Spunk

Re: 171026 Linköping-Rögle

Inläggav Spunk » 171026 kl 20:47

SHL's överlägset sämsta första line just nu
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171026 kl 20:49

Spunk skrev:SHL's överlägset sämsta första line just nu

Fast Brithén är bra idag. Hedberg blek. Aaltonen stundtals påslagen.
Grymnir
Kontakt:

Inläggav Grymnir » 171026 kl 20:50

Hade höga förväntningar på Rögle innan säsongen började med tanke på de värvningar vi gjort. Det har pajat nu. Visst, tidig säsong, men det ser inte bra ut det här. Virrigt, stillastående och vi förliter oss endast på kontringar. Orkar inte med kval igen. Om det blir kval igen så MÅSTE den hese Eldebrink sticka!
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171026 kl 20:54

Kan vi peta in en kasse nu kanske och komma in i matchen igen?
Spunk

Inläggav Spunk » 171026 kl 20:54

eleganten skrev:
Spunk skrev:SHL's överlägset sämsta första line just nu

Fast Brithén är bra idag. Hedberg blek. Aaltonen stundtals påslagen.

Aaltonen sämst idag igen... byt PP uppställning nu
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171026 kl 20:55

Vårt jävla skit PP.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 171026 kl 20:56

Sällan tidigare har statistik ljugit så mycket som när vi var ett av Sveriges främsta power play-lag. Jäklar vad dåliga vi är i numerärt överläge. Vår sista chans att ta oss in i matchen slutar med att vi själva drar på oss en utvisning. Bättre insats mot Plastköpings HC än sist i alla fall, men det är ju ingenting värt i slutändan ändå...

Vilker härlig dag, som Ted Gärestad hade sagt.
Spunk

Inläggav Spunk » 171026 kl 21:02

Bra jobb KRUSE!
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 171026 kl 21:03

ogilthorpe skrev:Tänk ändå om vi haft en bättre backsida. Tror fan inte det hade behövts mkt för att få till något bra, säg två backar och en tränare som kan sätta upp en bättre defensiv. Offensivt finns där något att bygga på

Ja, jag är beredd att hålla med där. Ett par backar av dokumenterat hög klass hade gjort sig! Då hade man kunnat skapa två riktigt bra backpar samtidigt som de övriga fyra backarna slagits om två platser i tredjebackparet. En stabilare defensiv lägger grunden för ett större puckinnehav och - precis som du säger ogilthorpe - så finns där en verktygsarsenal framåt att bygga på. Möjligen ett par vattentrampande mellanmjölkar ut och en toppspelare in så ser det intressant ut även framåt.

Sen kan man inte sluta fundera hur skillnaden varit om vi haft en huvudtränare som är mer up to date med dagens hockey. Egentligen är det inte Eldebrinks samlade kunnande som jag ifrågasätter utan mer hur villig han är att uppdatera sig och vilket nytt blod han kan tänkas pumpa in i gruppen under sin tredje och potentiellt fjärde säsong i klubben. Det känns inte som att vi lika flitigt söker samma nya, kreativa, uppdaterade vägar till framgång som ex Roger Rönnberg gör när man får tillfälle att lyssna på honom. Ross har potential - men är oprövad - dock har väl alla varit det en gång i tiden...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171026 kl 21:04

AVGÅ ELDEBRINK
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171026 kl 21:14

Bra för Kruse åtminstone, att få känna att han kan.

Allt annat är sagt, flera gånger om.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171026 kl 21:17

Bourque skrev:
ogilthorpe skrev:Tänk ändå om vi haft en bättre backsida. Tror fan inte det hade behövts mkt för att få till något bra, säg två backar och en tränare som kan sätta upp en bättre defensiv. Offensivt finns där något att bygga på

Ja, jag är beredd att hålla med där. Ett par backar av dokumenterat hög klass hade gjort sig! Då hade man kunnat skapa två riktigt bra backpar samtidigt som de övriga fyra backarna slagits om två platser i tredjebackparet. En stabilare defensiv lägger grunden för ett större puckinnehav och - precis som du säger ogilthorpe - så finns där en verktygsarsenal framåt att bygga på. Möjligen ett par vattentrampande mellanmjölkar ut och en toppspelare in så ser det intressant ut även framåt.

Sen kan man inte sluta fundera hur skillnaden varit om vi haft en huvudtränare som är mer up to date med dagens hockey. Egentligen är det inte Eldebrinks samlade kunnande som jag ifrågasätter utan mer hur villig han är att uppdatera sig och vilket nytt blod han kan tänkas pumpa in i gruppen under sin tredje och potentiellt fjärde säsong i klubben. Det känns inte som att vi lika flitigt söker samma nya, kreativa, uppdaterade vägar till framgång som ex Roger Rönnberg gör när man får tillfälle att lyssna på honom. Ross har potential - men är oprövad - dock har väl alla varit det en gång i tiden...

Precis så.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 21:25

Håller med ovanstående. En bra backuppsättning hade gett oss chansen att vinna varje kväll. 2 nya backar hade åtminstone kunnat få ordning på defensiven men gärna i kombination med mer aggressivitet i egen zon både i 5 mot 5 och i BP. Jag tror likt Bourque att de 4 bästa backarna ska spela i de två första backparen, lite som i NHL.

1. NY - Schira
2. NY - Gagné
3. De som är minst dåliga
Grymnir
Kontakt:

Inläggav Grymnir » 171026 kl 21:29

Håller med er fullständigt. En bra back som har bra ledaregenskaper behövs för att det här laget skall lyfta. Salmela är ledig, tror jag. Lång serie. Finns bra backar på marknaden, så det är bara att börja forska för Masken.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171026 kl 21:32

Bra Kruse!

Stundtals ser det lovande ut men vid minsta motgång så säckar laget helt ihop. Sen är det fortfarande alldeles för få av de ledande spelarna som leder laget, Aaltonen glider som vanligt runt som om det vore allmänhetens åkning...

Snart är det landslagsuppehåll - som tur är. Då hoppas jag på rockader i spelarbåsen och att man både värvar och fimpar spelare. Vi kommer med all sannolikhet kvala ändå men vi måste fått ordning på laget och spelet till kvalet och då är inte Eldebrink rätt man.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 171026 kl 21:42

Det räcker att blåsa på korthuset så faller det ihop. Jag måste vårda mina ord. Jag är väldigt besviken. Vi ser ut som ett juniorlag, säger Rögles Daniel Widing till Cmore i första pausen.

Hade behövts att fler blev lite pissed off!!! Ta Luleå på lördag nu. De övriga resultaten gick ju vår väg trots allt idag. Fortfarande jämnt mellan de 4 sämsta!!!! Är det inte dags med ett upprop snart som kräver Masken och Jägarens avgång? Eller vi håller kanske inte på med sånt........
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 21:44

Flying Farang skrev:Bra Kruse!

Stundtals ser det lovande ut men vid minsta motgång så säckar laget helt ihop. Sen är det fortfarande alldeles för få av de ledande spelarna som leder laget, Aaltonen glider som vanligt runt som om det vore allmänhetens åkning...

Snart är det landslagsuppehåll - som tur är. Då hoppas jag på rockader i spelarbåsen och att man både värvar och fimpar spelare. Vi kommer med all sannolikhet kvala ändå men vi måste fått ordning på laget och spelet till kvalet och då är inte Eldebrink rätt man.
Lerg och Aaltonen är risiga vad gäller arbetsmoral, men lösningen är inte att göra sig av med den här typen av spelare. Vi blir inte bättre av att skeppa dem och ersätta med Ryfors och Karlsson, det måste folk förstå.
Börja med att få ordning på defensiven/uppspelen i första hand så kommer forwards att få en behagligare uppgift.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171026 kl 21:59

GrönvitaMike skrev:

Lerg och Aaltonen är risiga vad gäller arbetsmoral, men lösningen är inte att göra sig av med den här typen av spelare. Vi blir inte bättre av att skeppa dem och ersätta med Ryfors och Karlsson, det måste folk förstå.
Börja med att få ordning på defensiven/uppspelen i första hand så kommer forwards att få en behagligare uppgift.

Risiga vad gäller arbetsmoral är väl årets understatement...

De måste begripa att det inte håller att inte jobba alls defensivt som Aaltonen idag, då blir det per automatik 5 mot 4 för motståndarna eftersom Aaltonen inte gör sitt jobb - trots att vi är 5 mot 5!

Nu gäller det att få upp Altonens stats så att vi kan skeppa honom under uppehållet till någon klubb utanför SHL. Sen lägga pengarna på två backar och fylla på med hungriga spelare från HA/J20.

Mitt hopp om Altonen är förbi. Det fanns tydligen en anledning till att han satt petad i slutspelet i Liiga förra säsongen, nu vet vi varför.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171026 kl 22:07

Masken har inte byggt en bra backsida sen han kom hit. Jag är beredd att kalla honom den överlägset sämsta sportchefen i svensk hockey. Om inte någonsin så i alla fall i modern tid. Har för mig att lif var glada över att slippa honom och det var inte bara för att han pirrade hejarklacksledare. Fanskapet måste väck. Gillar Eldebrink men han måste också väck. Jävla arkeologhocky.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171026 kl 22:11

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:

Risiga vad gäller arbetsmoral är väl årets understatement...

De måste begripa att det inte håller att inte jobba alls defensivt som Aaltonen idag, då blir det per automatik 5 mot 4 för motståndarna eftersom Aaltonen inte gör sitt jobb - trots att vi är 5 mot 5!

Nu gäller det att få upp Altonens stats så att vi kan skeppa honom under uppehållet till någon klubb utanför SHL. Sen lägga pengarna på två backar och fylla på med hungriga spelare från HA/J20.

Mitt hopp om Altonen är förbi. Det fanns tydligen en anledning till att han satt petad i slutspelet i Liiga förra säsongen, nu vet vi varför.

Jag får nog tyvärr hålla med om detta, det är inte den förra Aaltonen vi ser tyvärr. Han har tappat mycket sen senaste sejouren, tyvärrr :-( . Han har knappt någon offensiv heller längre. Jag vet inte vad man ska göra med honom?
henkus78

Inläggav henkus78 » 171026 kl 22:15

Demon-Willaume skrev:Masken har inte byggt en bra backsida sen han kom hit. Jag är beredd att kalla honom den överlägset sämsta sportchefen i svensk hockey. Om inte någonsin så i alla fall i modern tid. Har för mig att lif var glada över att slippa honom och det var inte bara för att han pirrade hejarklacksledare. Fanskapet måste väck. Gillar Eldebrink men han måste också väck. Jävla arkeologhocky.

Jag har vänner som håller på LIF och de va väldigt väldigt glada för att bli av med masken, han sänkte dem till botten precis som han gör med Rögle nu.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 22:37

Flying Farang skrev:Risiga vad gäller arbetsmoral är väl årets understatement... De måste begripa att det inte håller att inte jobba alls defensivt som Aaltonen idag, då blir det per automatik 5 mot 4 för motståndarna eftersom Aaltonen inte gör sitt jobb - trots att vi är 5 mot 5! Nu gäller det att få upp Altonens stats så att vi kan skeppa honom under uppehållet till någon klubb utanför SHL. Sen lägga pengarna på två backar och fylla på med hungriga spelare från HA/J20. Mitt hopp om Altonen är förbi. Det fanns tydligen en anledning till att han satt petad i slutspelet i Liiga förra säsongen, nu vet vi varför.
Min åsikt är iaf att man blir sämre utan Aaltonen/Lerg trots deras kassa arbetsmoral. AIK har massor av "Karlssons" i truppen och bättre än så men de har inga matchvinnare som Aaltonen/Lerg när de kommer upp i duglig nivå vilket man får hoppas. För Rögles del är det bara att hoppas att de blir bättre med tiden och blommar ut i vår. Sen får man inte glömma bort PP-spelet, där dessa herrar är tongivande. Aaltonen är inte särskilt dyr heller, sen ska man behålla en del av lönen, så det är bara att glömma att få in en bra ersättare för pengarna.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171026 kl 22:45

henkus78 skrev:
Demon-Willaume skrev:Masken har inte byggt en bra backsida sen han kom hit. Jag är beredd att kalla honom den överlägset sämsta sportchefen i svensk hockey. Om inte någonsin så i alla fall i modern tid. Har för mig att lif var glada över att slippa honom och det var inte bara för att han pirrade hejarklacksledare. Fanskapet måste väck. Gillar Eldebrink men han måste också väck. Jävla arkeologhocky.

Jag har vänner som håller på LIF och de va väldigt väldigt glada för att bli av med masken, han sänkte dem till botten precis som han gör med Rögle nu.

Jepp.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171026 kl 22:52

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Risiga vad gäller arbetsmoral är väl årets understatement... De måste begripa att det inte håller att inte jobba alls defensivt som Aaltonen idag, då blir det per automatik 5 mot 4 för motståndarna eftersom Aaltonen inte gör sitt jobb - trots att vi är 5 mot 5! Nu gäller det att få upp Altonens stats så att vi kan skeppa honom under uppehållet till någon klubb utanför SHL. Sen lägga pengarna på två backar och fylla på med hungriga spelare från HA/J20. Mitt hopp om Altonen är förbi. Det fanns tydligen en anledning till att han satt petad i slutspelet i Liiga förra säsongen, nu vet vi varför.
Min åsikt är iaf att man blir sämre utan Aaltonen/Lerg trots deras kassa arbetsmoral. AIK har massor av "Karlssons" i truppen och bättre än så men de har inga matchvinnare som Aaltonen/Lerg när de kommer upp i duglig nivå vilket man får hoppas. För Rögles del är det bara att hoppas att de blir bättre med tiden och blommar ut i vår. Sen får man inte glömma bort PP-spelet, där dessa herrar är tongivande. Aaltonen är inte särskilt dyr heller, sen ska man behålla en del av lönen, så det är bara att glömma att få in en bra ersättare för pengarna.

Håller med Mike här. Hade vi haft stabila backar som kunnat bre på rejält med smör på sina mackor åt dessa herrar och skött sitt jobb där bak som vi alla vill att det ska vara, så hade det blivit ett annant lir. Då måste man inte förlita sig på samma sätt när di glider runt. Säger inte att det är ok att inte jobba hem men som nån har sagt här förr, dem är den sortens lirare men tyvärr så blir det för negativt när det inte går att lita på backarna till hundra procent i VARJE match.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 23:06

På tal om Masken. Vi kan väl sammanfatta hans SHL-värvningar och förlängningar.

Lyckade värvningar från start: Cehlin, Wännström, Brithen, Schira, Gagné. Hela 5 st på tre säsonger.
Lyckade paniklösningar under pågående säsong: Lindbäck, Pogge, Hedberg, Widing
Varken eller: Dansk, Lerg, R.Sandin, A.Nylander, Kovacs
Floppar/Onödiga värvningar: Baranka, Granak, Kristensen, Marshall, Williamsson, Aleardi, Tessier, Schutz, Åslin, Cederholm, Collberg, Fairchild, Fraser, Aaltonen, Kolppanen, Kruse, Younan, Sandin, Eldebrink, Ross, Hansson, Bogren, Gath
Icke-godkända förlängningar: Eldebrink, Hellgren, Williamsson, Almen, Alen, Matson, Dansk
Ljumna förlängningar: Connolly, Rensfeldt

Lyckade värvningar från start: 5.
Lyckade paniklösningar: 4.
Varken eller: 5.
Floppar: 23.
Icke-godkända förlängningar: 7.
Varken-eller förlängningar: 2

Säg mig en sportchef som hade fått sitta kvar med det här facitet?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 23:13

Oi! skrev:Håller med Mike här. Hade vi haft stabila backar som kunnat bre på rejält med smör på sina mackor åt dessa herrar och skött sitt jobb där bak som vi alla vill att det ska vara, så hade det blivit ett annant lir. Då måste man inte förlita sig på samma sätt när di glider runt. Säger inte att det är ok att inte jobba hem men som nån har sagt här förr, dem är den sortens lirare men tyvärr så blir det för negativt när det inte går att lita på backarna till hundra procent i VARJE match.
Den som kan sin hockey vet att våra trubbiga backar bromsar forwards. Lerg/Aaltonen hade varit nyttiga i ett lag med struktur och fler backar som fixar passen upp till forwards och som bidrar framåt. Sätt Aaltonen/Lerg i ett spelande lag som Luleå t.ex. och de kommer se bra ut. Vårt kaotiska spel gynnar knappast dessa lirare. Inte heller råtalanger som Liljegren/R.Sandin kan matchas in pga hönsgården. Icke-spelet får en sån som Brithen att se ut som en tredjecenter. Det har fått två giganter som Lindbäck/Pogge i kassen att ha mediokra/usla stats.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171026 kl 23:18, redigerad totalt 3 gånger.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171026 kl 23:15

GrönvitaMike skrev:På tal om Masken. Vi kan väl sammanfatta hans SHL-värvningar och förlängningar.

Lyckade värvningar från start: Cehlin, Wännström, Brithen, Schira, Gagné. Hela 5 st på tre säsonger.
Lyckade paniklösningar under pågående säsong: Lindbäck, Pogge, Hedberg, Widing
Varken eller: Dansk, Lerg, R.Sandin, A.Nylander, Kovacs
Floppar/Onödiga värvningar: Baranka, Granak, Kristensen, Marshall, Williamsson, Aleardi, Tessier, Schutz, Åslin, Cederholm, Collberg, Fairchild, Fraser, Aaltonen, Kolppanen, Kruse, Younan, Sandin, Eldebrink, Ross, Hansson, Bogren, Gath
Icke-godkända förlängningar: Eldebrink, Hellgren, Williamsson, Almen, Alen, Matson, Dansk
Ljumna förlängningar: Connolly, Rensfeldt

Lyckade värvningar från start: 5.
Lyckade paniklösningar: 4.
Varken eller: 5.
Floppar: 23.
Icke-godkända förlängningar: 7.
Varken-eller förlängningar: 2

Säg mig en sportchef som hade fått sitta kvar med det här facitet?

Ingen hade fått sitta kvar.

Jag saknar faktiskt Granak nu, han hade lätt gått in på 6 backar och det är skrämmande i sig :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171026 kl 23:22

Toronto ville inte skicka tillbaka Liljegren pga hönsgården. Bara en sån sak.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171026 kl 23:26

Även om inget sagt något annat vill jag ändå framhålla 4-e-linan. För fjärde matchen i rad är det vår bästa enhet. Jag tycker också att Marshall gör en OK debut. Håller med om att vi behöver förstärka med en, eller helst två, klassbackar. Är det inte dags att ersätta Collberg med Ryfors?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171027 kl 05:41

Oi! skrev:Håller med Mike här. Hade vi haft stabila backar som kunnat bre på rejält med smör på sina mackor åt dessa herrar och skött sitt jobb där bak som vi alla vill att det ska vara, så hade det blivit ett annant lir. Då måste man inte förlita sig på samma sätt när di glider runt. Säger inte att det är ok att inte jobba hem men som nån har sagt här förr, dem är den sortens lirare men tyvärr så blir det för negativt när det inte går att lita på backarna till hundra procent i VARJE match.

Det kvittar om vi så hade haft 6 Erik Karlsson på backplats om man som Aaltonen när man förlorat en puckduell i offensiv zon petar lite pliktskyldigast på motståndaren och sedan tittar på när motståndaren och hans lagkamrater stormar iväg mot Rögles zon. Alla 5 på banan måste delta i det defensiva arbetet annars blir vi numerärt underlägsna.

De senaste tre matcherna har han dessutom varit en katastrof i PP spelet och även där lyser hans defensiva brister igenom som en 200 watts byggstrålkastare. Nä, sälj, låna ut eller bryt kontraktet. För de pengarna måste vi kunna få något som passar Rögle bättre.

Återgå till "Matchtrådar"