171128 Rögle - Frölunda

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
sinner

Re: 171128 Rögle - Frölunda

Inläggav sinner » 171128 kl 23:41

Känns att Abbotts har fått Aaltonen på rätt köl. Kan han spela ihop sig med Ludde och Hedberg, så lär de bli en riktigt giftig kedja.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171129 kl 05:05

Kändes väl värt förstörd nattsömn för att se det här dramat, liket Rögle BK lever i högsta grad!

Vi har hux-flux fått en leading line i transatlant kedjan där alla varit mer eller mindre varit dåliga/usla under tiden innan Abbotts. Nu skiter stora lag som frölunda i brallan så fort de skickas in på banan...

Kämpaglöden hos samtliga spelare. Normalt sett hade jag slagit av datorn efter 0-1 för då visste man att det var kört. Eller allra senast efter 1-2 för pre-Abbotts så hände det aldrig att Rögle kom igen utan de vek ner sig vid minsta motgång. Nu är snarare en motgång som tändvätska att nu får vi fan skruva upp tempot här, härligt att se och just den typen av spel som kommer locka tillbaka folk en masse till Lindab.

Kruse har också verkligen steppat upp, bra så. Låt han stå mot BIF borta men sen är det kanske dags att lufta Pogge hemma på lördag?

Det kändes ju som en rejäl chansning att plocka in en headcoach med 1,5 års erfarenhet av J20 hockey men efter 8 dagar så kan man nog konstatera att chansningen gått hem.

Gillar också det här med tydligheten, stanna bussen på väg till Stockholm för en teambuidling övning eller det simpla med att plocka upp efter sig i matsalen. (vad är det för jävla primadonnor som inte gör det självmant?)

För att var negativ så är risken för kval fortfarande där och utgångsmålet måste vara att klara sig undan det, inte helt omöjligt om man spelar som igår. Men vi måste börja slå våra bottenkonkurrenter, en bra början vore att tvåla till Brynäs borta på torsdag.

Sen kan det allt kunna bli en halvrolig säsong av detta...
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171129 kl 08:22

Nja spelar man som igår så finns det inget lag i ha som har en hjalmar. Det är ju det som är kruxet med kvalen. Lagen från shl viker ner sig när dom trillar ner. Alla åker omkring och tror att nån annan ska fixa det. I synnerhet om det är ett lag som klarat ett kval året innan. Men låt oss alla hoppas att vi inte har med kvalet att göra.

18p efter 22 omgångar. Samma som för ett år sedan men nu ser det ljusare ut på tränarfronten och på sportchefsfronten. Kan chris få in en bra back på bekostnad av cade och gagne kommer tillbaka i bra form så ser det bra ut. Viktigt också att få alla att fortsätta att jobba. Det kommer en grå vardag igen med förluster. Alla lag förlorar i serien och många förlorar mer än dom vinner. Men just nu ser det inte så hopplöst ut längre.

1p efter khk 6p efter mora och ytterligare 2 på brynäs. 9p upp till playin.
Oledha

Inläggav Oledha » 171129 kl 08:30

30 matcher och 90 poäng kvar att spela om. Mr Madhawk spekulerar i att 59p behövs för att klara plats 12 och slippa kval.
Med de 18p Rögle har behöver man vinna 13 - 14 matcher för att säkra plats 12. Det är nästan varannan av de återstående matcherna.
Synd att man tappat onödiga 6p till Mora, 3p till KHK, annars hade man haft bra häng på tabellens nuvarande Play In-lag.
Det känns högprioriterat att backsidan blir stabil, minst en tvåvägs-back av klass in i stället för 28 och att 29, 34, 50 visar liknande klass som Transatlanterna.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171129 kl 08:37

Demon-Willaume skrev:Nja spelar man som igår så finns det inget lag i ha som har en hjalmar. [...] Alla lag förlorar i serien och många förlorar mer än dom vinner. Men just nu ser det inte så hopplöst ut längre.

Jo. Leksand är livsfarliga, det är absolut inte läge att pusta ut. Måste värva en back till och spela ihop sig inför ett eventuellt kval.
Vi är fortfarande sist. Försvarsspelet och BP såg fortfarande inte bra ut enligt mig. Släpper blå för enkelt, Frölunda kunde ställa sig där och ta emot passar hela matchen igenom. Grädfil in i offensiv zon. Mycket icing. Svårt att rensa ut pucken på ett enkelt sätt.

Superglad över vinsten, pessimistisk i analysen.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171129 kl 08:44

Jag tycker att det är viktigt att få igång Kruse med och om han sedan gör det med flax så är det så. Han är inte Pogge eller Lindbäck men sedan kan han ju inte stå helt fel i och med att han räddar/ träffas utav så många puckar. Känns kanske lugnt för Pogge med och veta att man inte behöver dra kärran helt ensam.
Jag tror på det här boys! Säger inte att vi kommer vinna varje match men skutan går åt rätt håll.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171129 kl 08:52

eleganten skrev:Måste värva en back till och spela ihop sig inför ett eventuellt kval.
Vi är fortfarande sist. Försvarsspelet och BP såg fortfarande inte bra ut enligt mig. Släpper blå för enkelt, Frölunda kunde ställa sig där och ta emot passar hela matchen igenom. Grädfil in i offensiv zon. Mycket icing. Svårt att rensa ut pucken på ett enkelt sätt.

Superglad över vinsten, pessimistisk i analysen.

Håller med om en back till, tror jag alla gör. Sen i BP så får Frölunda ställa upp mycket. Men det måste tilläggas att de är fantastiskt duktiga på att slå pucken nära blå och långa två första pass. svårt att göra så mycket mot det om man inte vinner första pucken. Sen ligger rögle bra i skott linje och Kruse briljerar, tycker också att framför mål har vi fått en bättre pondus inte minst i Youds. Sen gör vi två mål och PP, och släpper inte in något i BP så.. tycker att vi vann rättvist. Frölunda tryckte som fan i tredje, men att ett lag som dem inte klarar det säger väl lite om hur mycket rögle låg på ändå.

Men jag håller med om att man släpper blå i EQ lite för enkelt. (det kanske var det du menade).

Hur som hur, man vågar inte ropa hej. Men det känns som att något bra är på gång. publiken är på g igen och laget känns som.. vågar jag säga det.. vinnare.. ;-) ;-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171129 kl 09:24

UppflyttningsByrån skrev:Men jag håller med om att man släpper blå i EQ lite för enkelt. (det kanske var det du menade).

Precis

UppflyttningsByrån skrev:Hur som hur, man vågar inte ropa hej. Men det känns som att något bra är på gång. publiken är på g igen och laget känns som.. vågar jag säga det.. vinnare.. ;-) ;-)

Det känns absolut bra. Det har gått från att kännas hopplöst till att man följer utvecklingen med spänning och intresse!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171129 kl 09:37

Även om det tar emot,så får man hoppas att Möff kan vinna ikväll.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171129 kl 09:49

sinner skrev:Även om det tar emot,så får man hoppas att Möff kan vinna ikväll.

Nu när skånska flaggan blivit en officiell flagga så får vi väl ge dem detta ;-)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171129 kl 10:49

Frölunda hade konstant en kille vid blå på högra sargen och slog en långpass snett genom mittzon i 9 av 10 av alla anfallen. Sånt måste man läsa och dra nytta av. Det märks stor skillnad på omställning från försvar till anfall, i rögle versus motståndare. Som att de andra har hela laget längre upp. Frölunda dumpar in pucken exemplariskt och i de allra flesta fallen är dom först på pucken med god marginal. Tror dif körde en variant med att dumpa snett genom rögles zon från vänster till höger istället för att slå längst med sargen. Hoppas det är mer ingående och nogrann videogranskning nu mer. Tror faktiskt det.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171129 kl 10:52

sinner skrev:Även om det tar emot,så får man hoppas att Möff kan vinna ikväll.

Jepp absolut. Det tar inte emot ett dugg för allt som gynnar rbk är av godo. Möff har massor av matcher dom kan få förlora. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 171129 kl 11:59

eleganten skrev:
UppflyttningsByrån skrev:Men jag håller med om att man släpper blå i EQ lite för enkelt. (det kanske var det du menade).

Precis

UppflyttningsByrån skrev:Hur som hur, man vågar inte ropa hej. Men det känns som att något bra är på gång. publiken är på g igen och laget känns som.. vågar jag säga det.. vinnare.. ;-) ;-)

Det känns absolut bra. Det har gått från att kännas hopplöst till att man följer utvecklingen med spänning och intresse!

Era reflektioner tycker jag sätter fingret på den dynamik jag just nu uppfattar finns i RBK:s omklädningsrum. Man har nu fått en bra "omstart" med Abbotts, rätt mentalt modus. Klart det tar tid att bli bättre på varje "detalj" och om nödvändigt byta ut några pjäser. Men nog har man börjat i rätt ände! Och fått en rivstart! Jag tror faktiskt lika blint som Lerg på detta nu. Som jag sa före matchen skulle en seger hemma mot Frölunda för mig vara ett tillräckligt tydligt tecken. Helt klart ror alla som galärslavar åt samma håll nu. Nu filar man efterhand på takt och ton. T.ex Alens svaga och sega agerande två gånger om (i både kropp och knopp) då Lias A pressar sig genom honom och sedan snurrar runt honom och passar till 1-0 kommer slipas bort. Antingen lär sig Alen eller blir så blir han så småningom ersatt. Det ska bli jättespännande att se hur mycket tålamod Abbottarna har med olika processer och individer. Helt klart har man inlett med ett högt reformtempo. Närmast chockterapi.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171129 kl 13:30

Froms agerande på Frölundas 3-4 reducering är inte alls bra. Donovan behöver bara vrida på kroppen för att göra bort dansken. Han måste gå på kropp i det läget. Blir inte mer än en extraforward om han gör den här typen av misstag i egen zon.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171129 kl 16:10

Julgran skrev:Vilken fet spark i gumpen det här är på Eldebrink och Masken - att misslyckas få ut något som ens är i närheten av den kvalitet som nu visas upp.

Jo, Masken har ju - här på forumet - kallats allt från misslyckad till totalt oduglig. Men om vi tittar på gårdagens lag så är det väl bara Youds som rekryterats av Chris. Resten är väl Maskens. Så "leveransen" av spelare - som är sportchefens ansvar - är kanske inte så tokig ändå. Den stora skillnaden mellan Eldebrink och Cam är väl att Cam lyckats få till ett lag som funkar. Jag kommer ihåg säsongen 2003-2004 då alla var helt övertygade om att Rögle skulle göra succé. Men sen blev det tydligt att spelarna inte köpte Mats Waltins big ice-hockey som ju hade funkat bra i både DIF och Tre Kronor. Det visade sig att spelsystemet var daterat. Det gick dåligt för Rögle och Waltin fick gå. De här två insatserna -Waltin 2003-2004 och Eldebrink 2016 - är förstås värda kritik. Men i ett annat sammanhang kanske dom fungerar. Däremot tycker jag att kritiken mot Masken är orättvis eftersom det ju faktiskt är "hans" spelare som utgör det lag alla nu höjer till skyarna.

För övrigt vill jag sälla mig till alla som nu ser optimistiskt på fortsättningen. Mikes analys tycker jag är klockren. Det är många poäng som måste tas men jag tror att det går.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171129 kl 17:42

Hög standard skrev:
Julgran skrev:Vilken fet spark i gumpen det här är på Eldebrink och Masken - att misslyckas få ut något som ens är i närheten av den kvalitet som nu visas upp.

Jo, Masken har ju - här på forumet - kallats allt från misslyckad till totalt oduglig. Men om vi tittar på gårdagens lag så är det väl bara Youds som rekryterats av Chris. Resten är väl Maskens. Så "leveransen" av spelare - som är sportchefens ansvar - är kanske inte så tokig ändå. Den stora skillnaden mellan Eldebrink och Cam är väl att Cam lyckats få till ett lag som funkar. Jag kommer ihåg säsongen 2003-2004 då alla var helt övertygade om att Rögle skulle göra succé. Men sen blev det tydligt att spelarna inte köpte Mats Waltins big ice-hockey som ju hade funkat bra i både DIF och Tre Kronor. Det visade sig att spelsystemet var daterat. Det gick dåligt för Rögle och Waltin fick gå. De här två insatserna -Waltin 2003-2004 och Eldebrink 2016 - är förstås värda kritik. Men i ett annat sammanhang kanske dom fungerar. Däremot tycker jag att kritiken mot Masken är orättvis eftersom det ju faktiskt är "hans" spelare som utgör det lag alla nu höjer till skyarna.

För övrigt vill jag sälla mig till alla som nu ser optimistiskt på fortsättningen. Mikes analys tycker jag är klockren. Det är många poäng som måste tas men jag tror att det går.

Det måste man hålla med om. Det är inte första gången i Rögles historia vi ser detta. Spelar och ledare sågas hej vilt av "oss" och oftast vet vi inte ett skit om vem som fått hit dom.

Återgå till "Matchtrådar"