171130 Brynäs - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: 171130 Brynäs - Rögle

Inläggav GrönvitaMike » 171130 kl 21:59

henkus78 skrev:
Tuborg skrev:När det gäller #27 så hörde jag att Jonstorp sökte backar

Eller HHC? Men problemet är att de har inte råd med hans kontrakt och det behöver komma in nya backar. Gagne snälla bli frisk så vi kan få bort en höna.
Vi har 4 backar som håller HHC-klass: JW, Alen, Almen, Fairchild. Men visst, räcker med Gagné tillbaka + Fairchilds ersättare så hamnar alla hönsen på läktaren.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171130 kl 22:18

Rögle måste få ordning på backsidan, för oavsett om det är Brynäs eller Leksand på andra sidan så kommer de att straffas för misstagen.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171130 kl 22:20

Dagens tråkiga resultat till trots börjar jag ändå med det positiva. Resultatet speglar inte matchen eller Rögles insats. I 5 mot 5 spelet är vi minst lika bra som Brynäs. Det verkar som hela gruppen köpt Abbots sätt att spela och att alla försöker bidra efter sin förmåga. Lucas visade att han klarar att spela på den här nivån, en egen produkt med hjärta för klubben det är stort. Jag tycker storebror ska kallas hem också. Vi skapar tryck och lägen men vissa matcher går det troll i det och Rautio var väldigt säker. Det psykologiskt tunga 0-3 målet lastar jag faktiskt mest domarna som först signalerar icing men slår av väldigt sent.
Fortsätter gruppen att komma ut och köra i varje match kommer poängen att ramla in i betydligt högre frekvens än före Abbots klev in.

Nu till det mindre positiva:
Abbots spelsätt och träningssätt kräver grymt mycket av spelarna och även om jag tror på det 100 % i längden kan det säkert innebära trötta kroppar och skallar ibland med tätt matchande, då kommer misstagen och risken att man blir ineffektiva.
Det kommer ta tid innan detta sitter helt, och tid har vi inte så gott om.
Fairchild har uppenbarligen gjort sitt vilket är riktigt, MEN vi är tunna på backsidan och med Gagnes frånvaro måste vi spela #27, som ju alla vet inte håller som topp-6 back i ett SHL lag.
Pogge kan inte lastas för något av målen idag, möjligen att 0-3 går att ta. Men han inger inte det lugn o förtroende man hade hoppats på. Kruse känns som höga toppar och djupa dalar. Finnens kompetens och fysiska status känns väldigt oklar. Vi har alltså ingen optimal målvakts situation trots 3 st på kontrakt. Här är nog enda realistiska hoppet att Pogge steppar upp till den nivå han kan hålla.
Idag var vi ineffektiva framåt men jag tycker ändå att vi bör ha tillräckligt med kompetens offensivt och även bredd med Elevens bröderna. Ev. pengar till förvärv måste läggas på backsidan så fort som möjligt. Jag håller också med de som tidigare uttalat sig om Gagne, här måste man gå ut med vad det är som händer. Samtidigt förutsätter jag att om man vet att han inte kommer spela på länge arbetar intensivt med att ersätta.

Vad gäller spelare som vi haft och släppt iväg är det ju alltid lätt att kritisera i efterhand. Ex. Cehlin som ju varit lysande i Luleå. Nu är han borta med misstänkt hjärnskakningssymptom. Hoppas verkligen för hans skull att det inte blir långvarigt men jag har viss förståelse för hur Masken resonerade där. Vi vet ju inte heller om Cehlin ville stanna i Rögle? Wännström kunde vi säkert behållit men även där finns det risker med återkommande problem.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171130 kl 22:25

Jag tror att Alen kan fungera i 3:e backpar. Skulle vilja se Schira-Younan, NY-Gagne, Youds - Alen då skulle det vara ett lyft och att få in två nya backar av klass tror jag inte är realistiskt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171130 kl 22:44

Abbotts spelsätt är ingen raketforskning, alla SHL-lag spelar på det sättet, även KHK och Mora. Snacket om att bränslet skulle ta slut är bara löjligt, i sådana fall är spelarna brutalt dåligt tränade. Rögle spelar hyfsat jämnt med många lag, problemet är att man har en del tveksamma spelare som inte sällan går bort sig pga individuella tabbar. Den typen av misstag förekommer betydligt mer sällan i de övriga lagen. Och jag är helt övertygad om att det hade straffats mot LIF/AIK. Så Rögle gör nog bäst i att förstärka rejält på backsidan. Gagné istället för JW och en spetsback på Fairchilds bekostnad ist för Alen hade gjort enorm skillnad.

Grönvit4life - Är du medveten om att Cehlin träffade Sylvegård i februari i Malmö för att diskutera kontrakt? Kort därefter åkte han till Thailand. Det svinet hade jag inte velat ha oavsett.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171130 kl 22:52

Mike - det var jag inte medveten om men jag menade mer att det är lätt att säga i efterhand när någon gör det bra. I Cehlins fall visste vi ju att han var bra om frisk nog.
Håller helt med dig om att spelsättet inte är raketforskning och problemet är att vi har vissa spelare som helt enkelt inte håller måttet. Vad jag menade med risk för omställningsproblem är mer att man utifrån får uppfattningen att träningar under Elde & Co inte var alls lika intensiva, men visst det är proffs som ska klara den belastningen.
Hur skulle du formera backparen om vi fick in en ny för Fairchild och Gagne tillbaka?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171130 kl 23:19

GrönVit4life skrev:Mike - det var jag inte medveten om men jag menade mer att det är lätt att säga i efterhand när någon gör det bra. I Cehlins fall visste vi ju att han var bra om frisk nog.
Håller helt med dig om att spelsättet inte är raketforskning och problemet är att vi har vissa spelare som helt enkelt inte håller måttet. Vad jag menade med risk för omställningsproblem är mer att man utifrån får uppfattningen att träningar under Elde & Co inte var alls lika intensiva, men visst det är proffs som ska klara den belastningen.
Hur skulle du formera backparen om vi fick in en ny för Fairchild och Gagne tillbaka?
Håller med. Det är väl snarare så här man borde ha tränat och spelat från början så det är ett fett underbetyg till Eldebrink och co. Abbotts gör det riktigt bra utifrån förutsättningarna och Rögle är minst dåliga med det här spelsättet. Det hade varit hopplöst annars.

Jag tror mycket på en topp 4 med de bästa backarna som äter istid och sedan fylla ut i tredje backpar med mindre istid. Även om Younan gjort det bra så ska han förpassas till tredje backpar vid ett sådant scenario. Om vi får in något liknande som HV fick i Lehtonen sent förra säsongen så skulle det kunna se ut så här:

Gagné - Schira
Lehtonen - Youds
Younan - Björk/Almen
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171201 kl 10:22

Kändes sjukt bedrövad igår när vi förlorade.
JW missar, och får ta på sig 2 mål. fel spelare får lägen på mål, tänker på Sylwander. förstå mig rätt, älskar honom som spelare och jag ser att han försöker finta istället för skjuta. Och det är bra, att prova något nytt men han måste börja göra mål/poäng och jag är övertygad om att han kommer bli bättre på avslut under året och Cam kan säkert få honom på rätt köl. Sen känns det som man aldrig kommer upp i energi.. jaja ny match snart
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171201 kl 11:24

GrönVit4life skrev:Lucas visade att han klarar att spela på den här nivån, en egen produkt med hjärta för klubben det är stort. Jag tycker storebror ska kallas hem också.

Det tycker inte jag. Att Lucas går in och dominerar är en sak, han lär dra till större ligor förr eller senare. Ludvig tror jag stannar i Sverige och kan bli en stabil kugge i Rögle på sikt, men inte idag. Han har varit tredje-länken bredvid Lucas och Ågren i Oskarshamn. Av vad jag sett är han inte på något vis dålig men heller inte oersättlig i den formationen. Hellre då att man värvar Ågren/Molin/Palmberg om nån har SHL-klausul och skickar exempelvis Collberg. Vill hellre ha kvar Ludvig i HA för att utvecklas på rätt nivå ett tag till.
Henrik

Inläggav Henrik » 171201 kl 11:47

UppflyttningsByrån skrev:Kändes sjukt bedrövad igår när vi förlorade.
JW missar, och får ta på sig 2 mål. fel spelare får lägen på mål, tänker på Sylwander. förstå mig rätt, älskar honom som spelare och jag ser att han försöker finta istället för skjuta. Och det är bra, att prova något nytt men han måste börja göra mål/poäng och jag är övertygad om att han kommer bli bättre på avslut under året och Cam kan säkert få honom på rätt köl. Sen känns det som man aldrig kommer upp i energi.. jaja ny match snart

Misströsta inte! Massor av steg framåt på kort tid, 1 bakåt igår...Du ska se att det fortsätter att gå lite i vågor, men att både insats- och resultattrend pekar uppåt är för mig väldigt tydligt. Stegvis blir det bättre och bättre. Är helt säker på att energin är där till absolut 100% i Lindab imorgon! Kanske får Sylle in pucken redan då? Gissar att Kruse får stå. Finns knappt utrymme att bänka JW, så kanske Cam känner sig tvingad att "ha tålamod", men kanske blir han sjunde och Bondesson från start?
Henrik

Inläggav Henrik » 171201 kl 12:09

eleganten skrev:
GrönVit4life skrev:Lucas visade att han klarar att spela på den här nivån, en egen produkt med hjärta för klubben det är stort. Jag tycker storebror ska kallas hem också.

Det tycker inte jag. Att Lucas går in och dominerar är en sak, han lär dra till större ligor förr eller senare. Ludvig tror jag stannar i Sverige och kan bli en stabil kugge i Rögle på sikt, men inte idag. Han har varit tredje-länken bredvid Lucas och Ågren i Oskarshamn. Av vad jag sett är han inte på något vis dålig men heller inte oersättlig i den formationen. Hellre då att man värvar Ågren/Molin/Palmberg om nån har SHL-klausul och skickar exempelvis Collberg. Vill hellre ha kvar Ludvig i HA för att utvecklas på rätt nivå ett tag till.

Litar på din blick Eleganten! Och köper ditt resonemang till fullo! Givet att satsa långsiktigt på Ludvig! Skulle Lucas göra ytterligare en god insats och tom leverera poäng mot SAIK är det samtidigt givet att köra vidare på honom med Ted. Då har Cam hittat 2/3 av den kedjan och kan fokusera på att hitta tredjelänken, Widing eller Hedberg eller möjligen Rensfeldt. Det måste vara en spelare med någon form av energi/fart/tyngd, alltså ej Aaltonen, Collberg eller From. Sandin och Sylle är i grunden rätt som brunkarvingar i fjärde, men eventuellt överblivna får ju ibland hållas varma där. Ryfors kan flyttas uppåt om Rens rör sig eller till någon kant, men tror han är för tunn för att komplettera Lucas och Brithén på ett adekvat sätt, så han är snarare ett alternativ varsom i tredje.

Notera att Lucas aldrig kunde ha kommit tidigare. Det hade varit för stor risk för att misslyckas i ett deprimerat gäng för 2 veckor sedan. Nu, efter RBK:s speed-metamorfos, kunde han komma in i en positiv grupp på gång, i ett bra sällskap på isen, men samtidigt i en kedja som behöver en injektion och hitta rätt. Är Lucas en tydligt fin kombo till Ted så är det mumma. Det måste gå att hitta en lämplig "Matson" som tredjelänk även till det paret. Låt säga att det blir Widing. Då borde väl ändå Hedberg-Rens-Juha kunna vara en fin kombo. Switch Hedberg-Widing borde kunna vara lika bra. Om Rens med Ted o Lucas så Ryfors upp till tredje ed Juha och Widing/Hedberg. Någon av W/H får då gå ner i fjärde och Sandin in som center. Sylle är tredjelänk där. Känns som Collberg och From får det svårt att platsa om inte någon blir skadad eller de börjar apa efter Widings frenesi...
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171201 kl 18:12

Henrik skrev:
eleganten skrev:

Litar på din blick Eleganten! Och köper ditt resonemang till fullo! Givet att satsa långsiktigt på Ludvig! Skulle Lucas göra ytterligare en god insats och tom leverera poäng mot SAIK är det samtidigt givet att köra vidare på honom med Ted. Då har Cam hittat 2/3 av den kedjan och kan fokusera på att hitta tredjelänken, Widing eller Hedberg eller möjligen Rensfeldt. Det måste vara en spelare med någon form av energi/fart/tyngd, alltså ej Aaltonen, Collberg eller From. Sandin och Sylle är i grunden rätt som brunkarvingar i fjärde, men eventuellt överblivna får ju ibland hållas varma där. Ryfors kan flyttas uppåt om Rens rör sig eller till någon kant, men tror han är för tunn för att komplettera Lucas och Brithén på ett adekvat sätt, så han är snarare ett alternativ varsom i tredje.

Notera att Lucas aldrig kunde ha kommit tidigare. Det hade varit för stor risk för att misslyckas i ett deprimerat gäng för 2 veckor sedan. Nu, efter RBK:s speed-metamorfos, kunde han komma in i en positiv grupp på gång, i ett bra sällskap på isen, men samtidigt i en kedja som behöver en injektion och hitta rätt. Är Lucas en tydligt fin kombo till Ted så är det mumma. Det måste gå att hitta en lämplig "Matson" som tredjelänk även till det paret. Låt säga att det blir Widing. Då borde väl ändå Hedberg-Rens-Juha kunna vara en fin kombo. Switch Hedberg-Widing borde kunna vara lika bra. Om Rens med Ted o Lucas så Ryfors upp till tredje ed Juha och Widing/Hedberg. Någon av W/H får då gå ner i fjärde och Sandin in som center. Sylle är tredjelänk där. Känns som Collberg och From får det svårt att platsa om inte någon blir skadad eller de börjar apa efter Widings frenesi...

Perfekt analys Henrik! Håller med till 100 %.

Återgå till "Matchtrådar"