171219 Skånederbyt Rögle - MIF

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
qp

Re: 171219 Skånederbyt Rögle - MIF

Inläggav qp » 171219 kl 14:16

captain skrev:Känner en viss oro pga backarna. Där finnen oroar mig något. Mest att han inte verkar vara i form.

Delar faktiskt din oro på den punkten......men men än har inte den feta damen.......... ;-)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171219 kl 16:51

Ont i mage... så jävla viktiga poäng och hoppas på bra resultat i de andra matcherna. Snart dags att rulla iväg till hallen.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171219 kl 18:29

Ja, nu är det snart dags. Alltid nåt visst med derbymatcher. Trots att det är "mitt i serielunken" känns detta derby ovanligt viktigt. Kollade just laguppställningen och den är väl inget att säga om under nuvarande förutsättningar. Personligen hade jag spelat Ryfors eller Widing i 1-a-linan och Rensfelt i 4-e. Hoppas backuppsättningen räcker till men jag tvivlar tyvärr på det. 3 poäng ikväll är inget måste men skulle vara oerhört skönt och - tror jag - väldigt betydelsefull för fortsättningen!
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 171219 kl 19:36

Båda lagen lyckas ganska väl med att sätta press i den första perioden, men skillnaden är väl att Malmö lyckas göra det något oftare och framförallt så skapar de mer chanser när de anfaller. Gäller att få ut pucken effektivare ur zon och inte ge upp chanser i slottet, annars är en 2-1-ledning inte mycket värt.

Jalasvaara ser väl ganska ok ut, en bastant defensiv pjäs som är jobbig att ha emot sig som anfallare. Ser däremot slö ut i såväl puckhantering som i skridskoåkning, men kommer bli nyttig om han kompenserar de sämre egenskaperna med att städa upp defensivt. Perfetto såg jag knappt i första...
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171219 kl 19:50

11-12-17 ser fortsatt bra ut. Härligt!
Inte riktigt fått någon känsla för 14 ännu.
Viktigt att Pogge gör en stormatch idag om vi ska ta poäng, Malmö skapar hetare och fler chanser tyvärr.
KOM IGEN RÖGLE
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 19:54

JW, som vanligt stabil framför mål.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171219 kl 19:54

Fan vad Sandin Sylwander och gänget släpper till farliga målchanser
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 171219 kl 19:55

Vi blir för passiva i egen zon och står för samlat långt ner. Väldigt billigt sätt att ge upp ledningen på, men man blir tyvärr inte förvånad..
Prebens

Inläggav Prebens » 171219 kl 19:56

Ja JW har näsa för mål, fel mål...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 20:01

Frågan är hur många poäng han ska få kosta oss innan han gör en "Fairchild".
Prebens

Inläggav Prebens » 171219 kl 20:13

JWnigen håller inte undan Bryggman. Fast hela Rögle är passivt
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 20:20

JW har varit inne på samtliga våra tre mål i baken ikväll och jag tycker att han kunde gjort det jävligt mycket bättre både vid mål 2 & mål 3...

Annars ett passivt och jävligt kasst Rögle. Igen. Bortsett ifrån 6-7 minuter i första minuter gör dom en usel insats på flera olika plan. Detta laget har en lååång väg kvar att vandra.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171219 kl 20:26

Gillar inte fjärde överlag, som var inne på de två första målen. Vill ha Rensfeldt där för att göra ett större defensivt jobb än vad Ryfors mäktar med.
Fjärde såg helgjuten ut med Rensfeldt+Sandin. Ser ut som en självsmordstaktik i denna matchen.
Samtidigt är det så oerhört tydligt att Ryfors behövs högre upp för att skapa offensiva situationer.
Lite slöseri att han skapar målchanser som sen Sylwander ska ta till vara på, han sätter chanserna för sällan för att det ska vara en rimlig taktik.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 21:00

Det stora problemet tror jag fortfarande är att vi har för många spelare som inte håller på den här nivån, SHL håller hög klass då kan du inte ha spelare som Alen Bibic eller Jesper Williamsson.
Du har inte råd att ha en spelare som Sylwander som MAX sätter var 20e chans han får och var 10e friläge.
Du har inte råd med spelare som kan försvinna helt ur matchbilden så ofta som 3-4 matcher i rad.

Bröderna Abbot har städat bort många av dessa spelare tack och lov men det är en drös av dom kvar.
När man har gjort sig av med dessa och kompletterat upp med 4-5 spetsvärvningar då först kommer vi att slippa kvala år efter år.

Nu har vi på 27 matcher släppt in 102 mål (!) fortsätter man att läcka bakåt kommer man att ha släppt in över 200 baljor det håller ju knappast.
Jag fruktar att torsdagens match mot Frölunda kan bli ett bakslag för projekt Abbot.

Jag tycker för övrigt att Samuel J har gjort en bra match, han kommer att bli bra.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171219 kl 21:00

Hedberg Brithén Elvenes kan bli underbart nästa år.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171219 kl 21:08

Tycker det är många som inte tar ansvar idag
Ett tecken på det är varje gång Schira får hålla pucken för länge för att ingen visar sig och gör sig spelbar.
Han är en av de bästa varje match och en klippa.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 21:17

Eleganten,
Så enig så.
Han är i år så överlägset den bästa och viktigaste spelaren i Rögle att det närmast framstår som en parodi.
Lyfter verkligen av hatten,
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171219 kl 21:49

Man gör det för jävla svårt för sig själv och det förbannade förstapasset kommer så sällan i tid! Back till back och sedan stannar allt av i mitten. Tycker fortfarande att backsidan är vår stora akilleshäl, både i uppspelsfasen och i spelet i offensiv zon. Hur många skott fås igenom från blå?!

Tror JJ kommer bli väldigt nyttig för oss, rejäl, ligger rätt i banan och kan slå ett pass på bladet.

Perfetto osynlig i första men visade rätt fina handleder i ett powerplay och ju längre matchen led. Men visst, inget wow-intryck.

Rensfeldt ska INTE spela i första, håller helt med Eleganten - han passade bra i fjärde, för trög för att passa i första.

Precis lika lite ska Ryfors spela i fjärde - det mest galna beslutet hittills. Han ska spela kreativt!!! Vet inte hur många gånger han satte upp Sylle för skott - rent jävla slöseri.

Widing, alltså hans attityd måste man gilla men jag tycker han känns mer och mer som en gammal ”Lindgren”, så han känns också felplacerad, hade gjort mer nytta i fjärde.

Johnsson gör framsteg. Schira bjässe.

Teds förstaperiod riktigt bra.

Hedberg rapp som fan. Likaså Lerg som var på riktigt spelhumör.

BP - jag orkar inte ens kommentera. Det tillsammans med backsidan är jag mest nervös över.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171219 kl 22:15

Klockrent Ogilthorpe! Håller med om allt. Sen undrar jag varför Rögle har så svårt att spela på ledning. Man orkar ju inte spela så intensivt och checka hela tiden det är naturligt men det måste finnas en bättre mellanväg. Ibland när vi blir trötta och låsta i gen zon kan ju motståndarna göra som dom vill. På samtliga insläppta idag är vi passiva framför kassen.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 171219 kl 22:32

ogilthorpe skrev:Man gör det för jävla svårt för sig själv och det förbannade förstapasset kommer så sällan i tid! Back till back och sedan stannar allt av i mitten. Tycker fortfarande att backsidan är vår stora akilleshäl, både i uppspelsfasen och i spelet i offensiv zon. Hur många skott fås igenom från blå?!

Tror JJ kommer bli väldigt nyttig för oss, rejäl, ligger rätt i banan och kan slå ett pass på bladet.

Perfetto osynlig i första men visade rätt fina handleder i ett powerplay och ju längre matchen led. Men visst, inget wow-intryck.

Rensfeldt ska INTE spela i första, håller helt med Eleganten - han passade bra i fjärde, för trög för att passa i första.

Precis lika lite ska Ryfors spela i fjärde - det mest galna beslutet hittills. Han ska spela kreativt!!! Vet inte hur många gånger han satte upp Sylle för skott - rent jävla slöseri.

Widing, alltså hans attityd måste man gilla men jag tycker han känns mer och mer som en gammal ”Lindgren”, så han känns också felplacerad, hade gjort mer nytta i fjärde.

Johnsson gör framsteg. Schira bjässe.

Teds förstaperiod riktigt bra.

Hedberg rapp som fan. Likaså Lerg som var på riktigt spelhumör.

BP - jag orkar inte ens kommentera. Det tillsammans med backsidan är jag mest nervös över.

Skriver under på vartenda ord!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171219 kl 23:07

Läste nån som tillskrev j.w alla 3 målen. Stämmer det? Jag tycker yoda är ganska skyldig det ena. Jag tycker dom stridar på riktigt bra men så här är det när spelarmaterialet skiljer markant. Rögle har fått in jj och yoda och gagne och yonan är utanför. Ett nerköp än sålänge. Yoda har varit bra och som ogilthorpe säger så kommer finnen att bli viktig men just nu har vi nog sämre backbesättning än innan. In med fler backar annars får väl dom andra stämpla in igen.
Henrik

Inläggav Henrik » 171219 kl 23:45

Trist att de gör en så dålig andraperiod. Hade ändå hopp om god lägstanivå på insats/energi nu. Förstår Cams besvikelse. Oacceptabelt är ordet!

Skönt att höra Ross säga att special teams måste upp. Hoppas de lyckas! Man är ju mest orolig för BP som aldrig varit bra i år.
Sen ser det ju tafatt ut även 5-mot-5 framför eget mål när möggökarna obesvärat får stå och peta in billiga mål. Hoppas det snart går upp för Abbotts att backsidan ännu ej är färdigrenoverad.Man har ju tyvärr inga alternativ för stunden. Yonan och Gagné är kanske snart åter? Men Abbotts har väl ännu bara koll på den förstnämnde, som är ok, men ännu ej spets. Gagné är kanske ej heller tillräckligt bra bakåt? Speciellt efter längre skada. Och vi kan ju få fler backar skadade. Finns en back eller två på marknaden så bör man nog inte vänta längre!

Eleganten! Passa på att njuta av Lukas-Ted-Edwin nu efter JVM! Det kan bli svårt för Chris att förlänga med Hedberg.

Som sagt, byt plats på Rens o Ryfors samt Collberg och Sylle, så känns laget rimligt disponerat. Men det kanske kan bli följande kedjor också mot Frölunda?
Hedberg-Brithén-Collberg, Lerg-Connolly-Matson, Perfetto-Ryfors-Aaltonen, Rensfeldt-Sandin-Widing. Extra: Sylle.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171219 kl 23:51

Bra kedjor henrik
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 171220 kl 10:30

Det faktum att vi aldrig lyfter resultatmässigt oroar mig, och gör att jag allt mer börjar förlika mig med tanken på att vi återigen kommer att kvala. Visst spelar vi bättre och igår höll vi jämnare steg med Malmö än vad vi gjort tidigare två derbyn (vinsten i oktober till trots) men jag känner ingen glädje och inget hopp så länge vi fortsätter förlora. Abbottarna har påbörjat ett intressant arbete, men vi lyfter inte resultatmässigt och jag hoppades på en större utdelning av tränarbytet än vad vi har fått. Det rör mig inte om ryggen att vi spelar lite bättre och att Lerg täcker fler skott så länge vi ändå står som förlorare efter 60 spelade minuter.

Dessutom är vi så pass långt efter bottenkonkurrenterna nu att det är lika bra att sluta hoppas på något annat än kvalspel. Vi har inte lyft så här långt och jag har svårt att se att vi kommer göra det alls den här säsongen. Snarare så är är väl det enda troliga att vi kommer att fortsätta förlora under våren och vara ett av två lag i botten när grundserien avslutas. Det gäller bara att pricka formen rätt så vi tar oss igenom kvalet igen, och innan dess krävs någon förstärkning defensivt för att vi inte ska släppa till billiga mål även mot allsvenskt motstånd.

Negativt och gnälligt inlägg möjligtvis, men mycket gladare än så här är det svårt att vara just nu.. :(
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171220 kl 10:48

Fidelis, tycker du är lite väl negativ. Förluster som den igår är sura som fan och du har rätt i att vi ligger där vi ligger och att det blir svårt att hämta upp glappet, men nu lever åtminstone hoppet för att överleva ett kval, det fanns inte innan.

Det är mkt som ser bättre ut och det tar tid för nya spelare att ta sig in, men det absolut viktigaste på hela säsongen är att överleva och hålla hårt i SHL-platsen. Och med tanke på hur majoriteten av perioderna har sett ut i Abbotregin (där poängsnittet trots allt är bättre) där man spelat bra mot topplag, så tror jag åtminstone att säsongen får ett bra slut.
qp

Inläggav qp » 171220 kl 11:49

ogilthorpe skrev:Fidelis, tycker du är lite väl negativ. Förluster som den igår är sura som fan och du har rätt i att vi ligger där vi ligger och att det blir svårt att hämta upp glappet, men nu lever åtminstone hoppet för att överleva ett kval, det fanns inte innan.

Det är mkt som ser bättre ut och det tar tid för nya spelare att ta sig in, men det absolut viktigaste på hela säsongen är att överleva och hålla hårt i SHL-platsen. Och med tanke på hur majoriteten av perioderna har sett ut i Abbotregin (där poängsnittet trots allt är bättre) där man spelat bra mot topplag, så tror jag åtminstone att säsongen får ett bra slut.

Helt rätt resonerat, det ska till ett större under om vi klättrar upp i ingenmansland och att några bottenkolleger totalhavererar. Nu återstår bara att vässa och komplettera laget till kvalserien, det är bara att inse detta
och stötta laget på den vandringen. Klarar vi oss kvar väntar iaf inte de två sista säsongernas ökenvandring. In Abbots we belive!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171220 kl 11:55

Tror det är rimligt att vi tar oss förbi KHK. Om det räcker för att undvika det bästa HA-laget är det underbart.
Jag ser Leksand som det största hotet i år.
Att nå ikapp Mora eller Örebro vetifan, man får hålla tummarna.
Henrik

Inläggav Henrik » 171220 kl 13:49

Tja några topprestationer och/eller flyt som resulterar i minskat tabellgap hade inte gjort ont. Men än lever hopp och spänning. Vi behöver ju inte måla fan på väggen.

Ödet sätts sannolikt på sin spets i mötena med bottenkollegorna. 3 matcher o 9p att spela om återstår mot KHK. Det är ju alltså i stort sett upp till oss själva att passera dem då vi "bara" är 5p bakom. Bör kunna gå. KHK är svaga framåt och har ej råd att förstärka.

Ska vi gå om Mora och/eller Örebro så krävs mer än segrar i de 2x2matcher och 2x6p som återstår mot dessa. Om full pott skulle slå in så kvarstår likväl ytterligare 3p respektive 6p differens att ta in, vilket så klart inte är omöjligt. Men det känns som att marginalerna för missräkningar redan krympt till ett minimum. Givet så lyckat scenario behöver man nog likväl vinna ca 6 matcher till för att passera någon av dem och undgå kval. Ska det kännas mer realistiskt framöver behöver vi förmodligen minska avståndet någon poäng till Mora och Örebro före nästa inbördes möten mot respektive. Vi har 9 matcher kvar före Mora hemma 18 januari. Tar vi ca hälften av de 27 poängen så bör vi ha tagit in någon poäng tills dess. Så det hade onekligen varit skönt med några heroiska insatser, lite flyt, medgång och skrällar. För endera krävs naturligtvis att god vana med stenhårt arbete i 90 minuter implementeras fullt ut omgående!
henkus78

Inläggav henkus78 » 171220 kl 16:22

Henrik skrev:Tja några topprestationer och/eller flyt som resulterar i minskat tabellgap hade inte gjort ont. Men än lever hopp och spänning. Vi behöver ju inte måla fan på väggen.

Ödet sätts sannolikt på sin spets i mötena med bottenkollegorna. 3 matcher o 9p att spela om återstår mot KHK. Det är ju alltså i stort sett upp till oss själva att passera dem då vi "bara" är 5p bakom. Bör kunna gå. KHK är svaga framåt och har ej råd att förstärka.

Ska vi gå om Mora och/eller Örebro så krävs mer än segrar i de 2x2matcher och 2x6p som återstår mot dessa. Om full pott skulle slå in så kvarstår likväl ytterligare 3p respektive 6p differens att ta in, vilket så klart inte är omöjligt. Men det känns som att marginalerna för missräkningar redan krympt till ett minimum. Givet så lyckat scenario behöver man nog likväl vinna ca 6 matcher till för att passera någon av dem och undgå kval. Ska det kännas mer realistiskt framöver behöver vi förmodligen minska avståndet någon poäng till Mora och Örebro före nästa inbördes möten mot respektive. Vi har 9 matcher kvar före Mora hemma 18 januari. Tar vi ca hälften av de 27 poängen så bör vi ha tagit in någon poäng tills dess. Så det hade onekligen varit skönt med några heroiska insatser, lite flyt, medgång och skrällar. För endera krävs naturligtvis att god vana med stenhårt arbete i 90 minuter implementeras fullt ut omgående!

Räcker det inte att de jobbar stenhårt i 60 min? Eller du räknar med pauserna och spelavbrottet i de 90 minuterna? Det är inte fotboll ;-)

Återgå till "Matchtrådar"