180118 Rögle - Mora

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Flying Farang

180118 Rögle - Mora

Inläggav Flying Farang » 180115 kl 09:37

Sjukt förväntansfull inför torsdagens match!

Det känns verkligen som en "make it or break it" match som definierar resten av säsongen, vinst och jag tror vi lämnar kvalplatsen för got. Förlust och kvalspöket lever ända in i sista omgången.

Mora har tryckt på panikknappen och kickat Karlin till i princip hela hockeysveriges förvåning - in kliver två väldigt oerfarna lokala killar.

Kan det få gruppen spelare i Mora att reagera? Blir ju ofta så när det sker ett tränarbyte mitt i säsongen men jag trodde ju ärligt att de skulle ta in Anders Forsberg som head coach eftersom han redan finns i organisationen?

Nåväl, nog om Mora.

Förutsätter att Kolppanen står i mål och att Pogge får ledigt om hans hustru inte kalvat eller precis gjort det.

Starten blir oerhört viktig, kan vi komma ut och pressa tillbaka Mora rejält - och få utdelning tidigt så kan vi döda deras tränarbyteseffekt snabbt.

tyckte mig även se att Aaltonen jobbade defensivt mot Luleå, han gjorde inte det så bra men han gjorde det iallafall. Kanske Abbotts har väckt någonting där.

Sen tycker jag att det är dags att sätta Hedberg som 13:e, så usel som han varit på sistonde så måste det markeras. Det håller inte att ha honom åkandes runt i första femman ointresserad och uppgiven. I vilket fall som helst måste de plocka bort honom från PP. Kanske han liksom Aaltonen behöver sig en spark i röven?

Hoppas verkligen att det blir lapp på luckan för med publikens hjälp kan Rögle besegra samtliga lag.
Användarvisningsbild
sinner

Re: 180118 Rögle - Mora

Inläggav sinner » 180115 kl 11:41

Vi får se om denna röran I Mora är för- eller nackdel för oss. Om spelarna var missnöjda, så kanske de presterar bättre? Oavsett det är dags att vinna mot Mora på torsdag!
Henrik

Inläggav Henrik » 180115 kl 12:08

Viktigt så klart att våra spelare inte bryr sig ett skit om hur motståndarna mår eller reagerar på sitt tränarbyte.
Viktigt att fokusera på egna spelet och prestationen. Hoppas vi hittar rätt anspänning och fokus, lyckas släppa loss vår bästa hockey och kan lyfta special teams en nivå till. Då vinner vi, förutsatt att Ville också har en bra dag. :-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180115 kl 12:16

Oavsett kaoset i Mora så ska den matchen bara vinnas. Punkt.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180115 kl 13:42

Pp löses enklast genom att entlediga nr 34. Skulle säga att han personligen sabboterat 75-80% av pp-anfallen. Som han spelat den senaste tiden är det ett under att han inte har bänkats. Hörde från luleåmatchen, (jag jobbade), att det var bland de sämsta insatserna en spelare gjort i laget.
henkus78

Inläggav henkus78 » 180115 kl 13:47

Demon-Willaume skrev:Pp löses enklast genom att entlediga nr 34. Skulle säga att han personligen sabboterat 75-80% av pp-anfallen. Som han spelat den senaste tiden är det ett under att han inte har bänkats. Hörde från luleåmatchen, (jag jobbade), att det var bland de sämsta insatserna en spelare gjort i laget.

Jag är enig. Kan bara hålla med.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180115 kl 14:12

Problemet med 34 i PP är att man använder honom i helt fel roll. Han ska inte leka playmaker och dutta med snyggpassningar ala Elvenes för det gör han inte bra, ska han vara inne i PP så ska han sättas upp för direktskott som Collberg och så borde man nyttja hans fina, snabba åkning i uppspelen i PP, för är det något som man har stora problem med så är det att få in pucken och ställa upp.

Såg förövrigt på Gagnes mål igen, fan vad stark och bra insats!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 15:39

henkus78 skrev:
Demon-Willaume skrev:Pp löses enklast genom att entlediga nr 34. Skulle säga att han personligen sabboterat 75-80% av pp-anfallen. Som han spelat den senaste tiden är det ett under att han inte har bänkats. Hörde från luleåmatchen, (jag jobbade), att det var bland de sämsta insatserna en spelare gjort i laget.

Jag är enig. Kan bara hålla med.

Jag håller också helt med er båda två ovan. Hedberg bör dock inte entledigas ifrån Powerplay bara utan Hedberg borde bänkas helt och hållet, det är så jävla uppenbart att hans tankar är på annat håll. Det råder liksom ingen tvekan om det överhuvudtaget.
Edvin Hedberg är mentalt någon annanstans och hans loja spelsätt som han levererat senaste 5 matcherna kommer förr eller senare smitta av sig på övriga laget.

Låt oss titta på Luleåmatchen, vi har powerplay omgående i 4 minuter. Rögle levererar 0 (!) skott på mål under 4 minuter där jag tycker Hedberg personligen är skyldig till att dra ner tempot och sabotera hela spelformen, detta utvecklades till att samtliga spelare i hela första perioden såg ut som trötta höns. Hans energilöshet kommer att sätta käppar i hjulet på ett lag som börjar ånga på. Vi har offensiv kraft framåt...Där är Lerg,Aaltonen,Matson,Elvenes,Ryfors...

Hedberg senaste 5-6 matcherna är en tragisk och destruktiv historia. Något som jag finner tråkigt då han efter Aaltonen i sina bästa stunder är Rögles absolut bästa spelare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 17:04

Bänka Lerg och Schira också och alla bra spelare vi har. Ersätt med Rensfeldt och Bondesson så blir vi mycket bättre. Skärpning för fan. Man bänkar inte Hedberg hur som helst. Det är en forward som kan göra ett hattrick mot ett lag som Mora. Alla spelare underpresterar i perioder. Lerg var en katastrof i höstas. Brithen sjukt blek i vissa perioder. Det är egentligen bara Schira som har hållit hög klass rakt igenom. Peppa istället för att sänka honom så att han kan hitta tillbaka till spelglädjen, för det är ett tränaransvar. Att bänka honom kommer knappast leda till något bra då han förmodligen redan är signad någon annanstans och kommer bara skita i det. Jag tror på Hedberg. Vad gäller PPet så ska han ju ha en annan roll precis som Ogil är inne på. Sen har ju alla varit skit i PP utom Aaltonen på senare tid så det är inte bara Hedbergs fel. Använd backarna vetja. Rögle är det enda SHL-laget som inte gör det. PPet är lättläst. Aaltonen och Lucas letar bara diagonalpass. Backarna sätts sällan upp för direktskott. Rörelsen är obefintlig, alla står stilla och passar runt till varandra vilket gör att motståndarna alltid ligger i skottbanan och det blir aldrig nån öppnande passning och en svår sidledsförflyttning för målvakten. Det blir skitnödigt så fort motståndarna har en aktiv box.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180115 kl 17:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 17:12

Vissa spelare kan skriva på ett kontrakt med ett annat lag men ändå leverera i ett befintligt.
Om nu Hedberg som du tror skrivit på ett avtal med ett annat lag som exempelvis Skellefteå OCH SAMTIDIGT inte levererar match efter match i klubben han befinner sig i så har jag svårt att stötta en sådan spelare.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180115 kl 17:14

GrönvitaMike skrev: Att bänka honom kommer knappast leda till något bra då han förmodligen redan är signad någon annanstans och kommer bara skita i det. Jag tror på Hedberg.

Det verkar som om han redan skiter i det, får känslan runt honom som man har runt halva KHK´s trupp.

Är han klar för en annan klubb och därför inte gör sitt yttersta för RBK under kontraktstidens slut ska han inte bara bänkas utan skickas upp på läktaren under resterande kontraktstid!

Risken för att han skulle göra hattrick i nuvarande form/intresse är mikroskopisk och istället förstör han mer än tillför just nu.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 17:18

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev: Att bänka honom kommer knappast leda till något bra då han förmodligen redan är signad någon annanstans och kommer bara skita i det. Jag tror på Hedberg.

Det verkar som om han redan skiter i det, får känslan runt honom som man har runt halva KHK´s trupp.

Är han klar för en annan klubb och därför inte gör sitt yttersta för RBK under kontraktstidens slut ska han inte bara bänkas utan skickas upp på läktaren under resterande kontraktstid!

Risken för att han skulle göra hattrick i nuvarande form/intresse är mikroskopisk och istället förstör han mer än tillför just nu.

!!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 17:23

Han är ur form. Trots det skulle jag vilja säga att han är en av dem som skapar mest framåt. Straffen mot Växjö var kanske var helt avgörande för 3p. Hade Växjö tagit ledningen så hade matchen kunnat se helt annorlunda ut. Han är hela tiden farlig och är ett orosmoment för motståndarna. En av få Röglespelare som kan försvara pucken i anfallszon och göra något vettigt av den (hit räknas inte Sylle, Widing, Matson och co). Det han behöver få ner är alla turnovers i mittzon och slarvet i PP.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 17:30

Ja förra matchen mot Luleå var han verkligen ett orosmoment - För oss.

GVM det du skriver är för fan gamla Hedberg. Senaste 5-6 matcherna har han inte varit ur form utan han har varit oengagerad, slarvig, loj, ointresserad, långsam, fuskat med byten, slagit bort puckar. You name it.

Ingen ifrågasätter hans högstanivå som är som jag skrev hlgst i truppen tsm med JMA.

Men det som verkar ha hänt är att han har skrivit på med en annan klubb och därmed helt tröttnat på att spela för oss.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 17:42

Spela Rensfeldt eller Sylwander istället så blir det skitbra.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180115 kl 18:04

[quote="GrönvitaMike"]Bänka Lerg och Schira också och alla bra spelare vi har. Ersätt med Rensfeldt och Bondesson så blir vi mycket bättre. Skärpning för fan. Man bänkar inte Hedberg hur som helst. Det är en forward som kan göra ett hattrick mot ett lag som Mora. Alla spelare underpresterar i perioder. Lerg var en katastrof i höstas. Brithen sjukt blek i vissa perioder. Det är egentligen bara Schira som har hållit hög klass rakt igenom. Peppa istället för att sänka honom så att han kan hitta tillbaka till spelglädjen, för det är ett tränaransvar. Att bänka honom kommer knappast leda till något bra då han förmodligen redan är signad någon annanstans och kommer bara skita i det. Jag tror på Hedberg. Vad gäller PPet så ska han ju ha en annan roll precis som Ogil är inne på. Sen har ju alla varit skit i PP utom Aaltonen på senare tid så det är inte bara Hedbergs fel. Använd backarna vetja. Rögle är det enda SHL-laget som inte gör det. PPet är lättläst. Aaltonen och Lucas letar bara diagonalpass. Backarna sätts sällan upp för direktskott. Rörelsen är obefintlig, alla står stilla och passar runt till varandra vilket gör att motståndarna alltid ligger i skottbanan och det blir aldrig nån öppnande passning och en svår sidledsförflyttning för målvakten. Det blir skitnödigt så fort motståndarna har en aktiv box.[/

Ok, jag håller med dig angående Hedberg, men är det inte lite dubbelmoral från din sida, för det är just du som har sänkt flest spelare istället för att peppa?
Senast redigerad av sinner 180115 kl 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 18:05

GrönvitaMike skrev:Spela Rensfeldt eller Sylwander istället så blir det skitbra.

Sylwander är ju för fan tokpetad ur truppen och skall så vara det. Men Sylwander är petad för att han är dålig spelare, Hedberg har det inom sig men skiter i Rögle för han har sitt på det torra nästa säsong.
Stor skillnad.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 19:02

Okej spela Rensfeldt istället. Det blir att åka av...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180115 kl 20:46

Återigen felaktigt exempel - han är förpassad till fjärdefemman. Där han hör hemma.
Däremot kan anledningen till Ludvigs usla spel säkerligen förklaras på samma sätt som Edvins, nämligen båda är klara för andra klubbar.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180115 kl 21:00

Jag skulle nog påstå att rensfelt mer ser ut som han gör allt för att få det att vända. Han sliter på bra men det vill sig inte. Skulle nog inte påstå att hedberg skiter i det. Nog lite samma som ludvig. Dom får det inte att stämma helt enkelt. Men bara för att en spelare åker fri och ordnar en straff innebär inte det att vi ska köpa att han sänker pp efter pp. Han åker förlänge med pucken och 9 ggr av 10 blir han avklädd eller slår passning antingen till motståndare eller ut ur zon.

Oavsett högsta eller lägstanivå så blir det piss när han håller pucken förlänge. Och just nu är det usel lägstanivå som gäller och det kan vi inte motivera i 1a femman och pp-uppställning.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 22:36

Han har tilldelats fel roll i PP. Hans snabbhet och styrka är viktig när vi ska transportera pucken i PP och etablera spel, när vi kontrollerar spelet så ska han inte agera spelfördelare ala Aaltonen utan skjuta direktskott och in på kassen och hugga på returer.

Sen får ni köpa att en spelare kan vara ur form. Lerg var mycket värre i höstas men inte fan bänkades han för det. Tycker som Demon att Hedberg kämpar på rätt bra ändå men har inte haft flytet och marginalerna på sin sida. Visst han slarvar, men han skapar framåt också och är inte anonym. Jag kan störa mig mer på spelare som är osynliga och aldrig får låna puck. Det hjälper ju föga att sätta in Matson där istället. En formation med Collberg - Brithen - Matson hade inte uträttat ett skit offensivt.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180116 kl 12:34

Höll på att skita knäck när jag fick upp HDs notis i mobilen: Två nyckelspelare saknades på träningen.

Sväljer klickbetet och får upp bild på Lerg och Elvenes. Hinner tänka, skjut mig! Läser sedan: "ren säkerhetsåtgärd" och att båda troligtvis kommer att spela. Pust.

För fan, inget sånt nu i säsongens hittills viktigaste drabbning.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180116 kl 14:42

Jag är inte lika lugn. "De spelar förmodligen" har man hört en miljon gånger förr som sen visade sig att spelaren i fråga missade matchen. De kan ju inte säga något annat för att inte påverka biljettförsäljningen. Hoppas dock att det stämmer. Lerg och Lucas är de sista som får gå skadade, inte minst i årets viktigaste match.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180116 kl 15:08

Sittplats NÄSTAN slutsålt, för 10 minuter sedan var det ett par ströplatser kvar bara.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180116 kl 15:57

Titanus88 skrev:Sittplats NÄSTAN slutsålt, för 10 minuter sedan var det ett par ströplatser kvar bara.

Låter lovande!

Dags för en riktig Lindabklassiker med en kokande gryta (där motståndarna bara vill åka och byta)

Kanske som den här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2005343

Ville eller Pogge i mål?

Jo Mike, jag är långt ifrån lugn. Men det kändes ändå lite som ett klassiskt klickbete från HD-håll. Får be en stilla bön till torsdag...
Henrik

Inläggav Henrik » 180116 kl 16:03

Håller med. Lerg och Lucas känns faktiskt viktigast tillsammans med Schira, Janne och målisen!
Det borde bli fullsatt!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180116 kl 16:18

Ville tycker jag. Pogge har väl tankarna på annat håll just nu. Ville har två vinster och noll förluster i Lindab. Som bonus får vi kanske se en Ville-show efter matchen.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180116 kl 16:29

GVM,
Kan du få tag på "publiksnitt" ligan någonstans?
Letat en timme utan att hitta.
För denna säsongen dvs.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180116 kl 17:10

Titanus88 skrev:GVM,
För denna säsongen dvs.
http://www.shl.se/statistik/lag/attendance?season=2017&gameType=regular&count=25&team=All&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Henrik

Inläggav Henrik » 180116 kl 17:38

GrönvitaMike skrev:
Titanus88 skrev:GVM,
För denna säsongen dvs.
http://www.shl.se/statistik/lag/attendance?season=2017&gameType=regular&count=25&team=All&vsTeam=All&outcome=all&location=all

Vet jag är tjatig, men hemmasnittet är på "oetablerades nivå" precis som Lindabs kapacitet. När bygger man ut? ;-)

Återgå till "Matchtrådar"