180118 Rögle - Mora

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: 180118 Rögle - Mora

Inläggav Titanus88 » 180116 kl 17:39

Förstår inte Växjös snitt, dom har en fräsch hall, Sveriges för tillfället bästa hockeylag och dessutom ett par halvderbyn mot både oss,HV,Karlskrona.
Växjö stad med omnejd har ändå 150.000 invånare i hockeytokiga Småland och trots det så snittar man sämst av dom "icke avhängda" lagen.
Helt sanslöst.
Henrik

Inläggav Henrik » 180116 kl 17:52

GrönvitaMike skrev:Ville tycker jag. Pogge har väl tankarna på annat håll just nu. Ville har två vinster och noll förluster i Lindab. Som bonus får vi kanske se en Ville-show efter matchen.

Rätt. Ville bör få stå!
henkus78

Inläggav henkus78 » 180116 kl 19:30

GrönvitaMike skrev:Bänka Lerg och Schira också och alla bra spelare vi har. Ersätt med Rensfeldt och Bondesson så blir vi mycket bättre. Skärpning för fan. Man bänkar inte Hedberg hur som helst. Det är en forward som kan göra ett hattrick mot ett lag som Mora. Alla spelare underpresterar i perioder. Lerg var en katastrof i höstas. Brithen sjukt blek i vissa perioder. Det är egentligen bara Schira som har hållit hög klass rakt igenom. Peppa istället för att sänka honom så att han kan hitta tillbaka till spelglädjen, för det är ett tränaransvar. Att bänka honom kommer knappast leda till något bra då han förmodligen redan är signad någon annanstans och kommer bara skita i det. Jag tror på Hedberg. Vad gäller PPet så ska han ju ha en annan roll precis som Ogil är inne på. Sen har ju alla varit skit i PP utom Aaltonen på senare tid så det är inte bara Hedbergs fel. Använd backarna vetja. Rögle är det enda SHL-laget som inte gör det. PPet är lättläst. Aaltonen och Lucas letar bara diagonalpass. Backarna sätts sällan upp för direktskott. Rörelsen är obefintlig, alla står stilla och passar runt till varandra vilket gör att motståndarna alltid ligger i skottbanan och det blir aldrig nån öppnande passning och en svår sidledsförflyttning för målvakten. Det blir skitnödigt så fort motståndarna har en aktiv box.

Under tiden JW spelade PP under Abbots tid så fick han mackor där han kunde dra iväg ett direktskott. Nuvarande backar hamnar aldrig i lägen för direktskott. JW kanske rörde sig smart vid blå för att kunna få till direktskottet? Men han lyckades väldigt många ggr med det i vart fall. Jag hoppas det blir bättring på detta. Youds, schira och Gagne borde också fixa det tycker man.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180116 kl 20:01

Titanus88 skrev:Förstår inte Växjös snitt, dom har en fräsch hall, Sveriges för tillfället bästa hockeylag och dessutom ett par halvderbyn mot både oss,HV,Karlskrona.
Växjö stad med omnejd har ändå 150.000 invånare i hockeytokiga Småland och trots det så snittar man sämst av dom "icke avhängda" lagen.
Helt sanslöst.

Själv publiksnittsstatistiken är rätt meningslös om man räknar antalet åskådare. Då är det mer intressant att titta på beläggningen och då ser det ut som följer (baserat på kapaciteten enligt denna sida: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... kkapacitet):
1. Hv71 - 94%
2. Örebro - 94%
3. Mora - 92%
4. Djurgården - 89% (Hovet)
5. Färjestad - 84%
6. Växjö - 82%
7. Skellefteå - 82%
8. Luleå - 77%
9. Rögle - 76%
10. Frölunda - 75%
11. Brynäs - 69%
12. Karlskrona - 69%
13. Linköping - 64%
14. Malmö - 49%

Sen vet man så klart aldrig hur klubbarna räknar antalet åskådare som ligger till grund för beräkningen... (betalande eller faktiskt närvarande)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180116 kl 20:28

Mygel,
Sorry men jag hänger nog inte riktigt med på något av det du skriver. Tycker ämnet är intressant så förtydliga gärna.

Det sista du skriver "Sen vet man så klart aldrig hur klubbarna räknar antalet åskådare som ligger till grund för beräkningen... (betalande eller faktiskt närvarande)"

Det vet man ju visst det, alla klubbar i SHL räknar ju sålda biljetter.
Det är ju sedan länge praxis i hockeyns värld, samtliga stora lagsporter i Sverige redovisar antalet besökare på plats förutom just hockeyn vilket i min värld är helt felaktigt.
Det innebär att om Rögle säljer 5000 biljetter inför imorgon men 4000 dyker upp, ja då är publiksiffran 5.000

Så har det iallafall varit i både SHL och Allsvenskan, om det nu har förändrats vet jag inte men tvivlar på det.

Du får också jättegärna förklara varför Beläggningen är det intressanta? Det enda jag kan tänka mig och absolut det enda det är ju att det blir en bättre stämning om beläggningen är 95% men 5000 färre åskådare mot om du har beläggning på 50% men fler åskådare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180116 kl 21:09

Håller med Titanen här. Antalet åskådare är det som ger intäkter. En division 1-klubb med en liten arena kan ha bättre beläggning än Frölunda, men inte fan drar de in mer pengar för det. Rögle hade nog haft ungefär samma snitt som idag som bottenlag även om Lindab haft en kapacitet på 12 000. Hade Frölunda haft 5150 platser i sin arena så hade man legat på 100% i varje match, så därför är beläggningen rätt ointressant. Målet i framtiden borde vara att ligga på Örebros nivå. Säsongen 08/09 snittade vi 4820. Det är i de trakterna vi ska ligga.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180117 kl 01:09

Tyvärr ser klubbarna bara det korta perspektivet med ökade intäkter som det här nya TV-avtalet kommer att innebära. Man kan tappa 30-40% av sitt snitt och ändå gå otroligt mycket plus. Fokus borde ligga på att locka publik till hallarna. SHL-klubbarna kommer skjuta sig i foten långsiktigt om man blir bekväm när stålarna börja nå klubbkassorna.

Sen för publikens skull, skulle AIK & Leksand ersätta Mora & Karlskrona hade snittet i SHL nästa år garanterat ökat med minst 15% (Tänk bara 4 fullsatta Stockholmsderbyn, Brynäs-Leksand mm)

Moras 4000 blir Leksands 7000
Karlskronas 3000 blir AIKs 6000
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180117 kl 08:18

Jag är lite orolig angående ökade intäkter från TV-avtalet. Risken finns att spelarna/agenterna trissar upp sina löner, när de vet att klubbarna har råd med det. En sak som kanske blir bättre är att man kan sänka biljettpriser rejält och få folk ut till arenor.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180117 kl 13:22

Perfetto tar Ryfors plats i första linan enligt HD, Cam fick ett utbrott på träningen för att en del var lite väl avslappnade i övningarna. Målvaktsvalet är gjort men meddelas först en timme innan match. Hedberg spelar numera i 4.e kedjan och Brithén i 3:e

Målvakter: Ville Kolppanen/Justin Pogge.

Backpar: Alen Bibic, Samuel Jonsson – Kevin Gagné, Craig Schira – Ben Youds, Janne Jalasvaara. Sjundeback: Alexander Younan.

Kedjor: Bryan Lerg, Stephen Perfetto, Lucas Elvenes (Linus Sandin) – Juhamatti Aaltonen, Jack Connolly, Daniel Widing – Sebastian Collberg, Ted Brithén, Taylor Matson – Edwin Hedberg, Simon Ryfors, Ludvig Rensfeldt (Daniel Sylwander).
Henrik

Inläggav Henrik » 180117 kl 13:25

sinner skrev:Jag är lite orolig angående ökade intäkter från TV-avtalet. Risken finns att spelarna/agenterna trissar upp sina löner, när de vet att klubbarna har råd med det. En sak som kanske blir bättre är att man kan sänka biljettpriser rejält och få folk ut till arenor.

Sänkta biljettpriser kan du fetglömma! Högre spelarlöner vågar jag lova! ;-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180117 kl 13:27

Märklig förflyttning av Ryfors. En av de bättre på senare tid. Får hoppas att tanken är att han ska få igång Rens och Edwin och att han ska hjälpa till i defensiven. I mina ögon har inte Perfetto varit en bättre center så här långt.

Skönt att både Lerg och Elvenes var med! Men ska man tolka träningen som att Sandin står som backup för Elvenes eller Lerg?
Henrik

Inläggav Henrik » 180117 kl 13:36

Flying Farang skrev:Perfetto tar Ryfors plats i första linan enligt HD, Cam fick ett utbrott på träningen för att en del var lite väl avslappnade i övningarna. Målvaktsvalet är gjort men meddelas först en timme innan match. Hedberg spelar numera i 4.e kedjan och Brithén i 3:e

Målvakter: Ville Kolppanen/Justin Pogge.

Backpar: Alen Bibic, Samuel Jonsson – Kevin Gagné, Craig Schira – Ben Youds, Janne Jalasvaara. Sjundeback: Alexander Younan.

Kedjor: Bryan Lerg, Stephen Perfetto, Lucas Elvenes (Linus Sandin) – Juhamatti Aaltonen, Jack Connolly, Daniel Widing – Sebastian Collberg, Ted Brithén, Taylor Matson – Edwin Hedberg, Simon Ryfors, Ludvig Rensfeldt (Daniel Sylwander).

Härligt Cam! Äntligen en tränare som konsekvent vill hålla dem på banan! :-)
Backparen ser perfekta ut. Kedjornas hierarki verkar spegla aktuella prestationer på match och träning, så jag köper dem rakt av.
Tror precis som Cam att det viktiga är att alla inser att de måste och verkligen bidrar!
Det är upplagt för en riktig holmgång!
Tyvärr har jag inte möjligheten att titta, men det ska bli spännande att få ta del av rapporteringen efteråt. ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180117 kl 14:07

Tänkte väl att Hedbergs lallande inte kan ha lämnat Abbot likgiltig. Bra agerat. Kanske rentav prestera eller dra redan nu?

Alltså denna matchen är så fruktansvärt jävla viktig att jag vill se varenda spelare ge 110% i varenda närkamp och åkning imorgon.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180117 kl 15:39

Titanus88 skrev:Mygel,
Sorry men jag hänger nog inte riktigt med på något av det du skriver. Tycker ämnet är intressant så förtydliga gärna.

Det sista du skriver "Sen vet man så klart aldrig hur klubbarna räknar antalet åskådare som ligger till grund för beräkningen... (betalande eller faktiskt närvarande)"

Det vet man ju visst det, alla klubbar i SHL räknar ju sålda biljetter.
Det är ju sedan länge praxis i hockeyns värld, samtliga stora lagsporter i Sverige redovisar antalet besökare på plats förutom just hockeyn vilket i min värld är helt felaktigt.
Det innebär att om Rögle säljer 5000 biljetter inför imorgon men 4000 dyker upp, ja då är publiksiffran 5.000

Så har det iallafall varit i både SHL och Allsvenskan, om det nu har förändrats vet jag inte men tvivlar på det.

Du får också jättegärna förklara varför Beläggningen är det intressanta? Det enda jag kan tänka mig och absolut det enda det är ju att det blir en bättre stämning om beläggningen är 95% men 5000 färre åskådare mot om du har beläggning på 50% men fler åskådare.

Beläggningen är mer intressant för den säger mer om hur mycket publik klubben faktiskt lyckas locka sett till kapaciteten. Kapaciteten har ju ett pris. Det är dyrare att driva/hyra en arena med kapacitet för 10,000 personer än en för 5,000 personer. En klubbs resultat kommer därför att vara bättre per betalande åskådare om den drar 4,000 personer till en arena med kapacitet att ta 5,000 än om den drar 6,000 personer till en arena som tar 10,000 personer.

Om vi tittar på publiksnittet som presenteras nu och jämför Frölundas snitt mot Rögles, vad säger den? Är Frölunda 3 gånger rikare än Rögle på grund av att de har 3 gånger så många åskådare? Ska Rögle bygga en arena med plats för 12,000 så att vi kommer upp i nivå med Frölunda (att rusta upp Lindab kostade 120 mille så vi kan bara gissa vad kostnaden blir om vi ska bygga en arena med över 10,000 sittplatser).

Om vi säger att målet är att ligga på Örebros nivå. Hur kommer man fram till det? Varför är 5,200 åskådare optimalt? Hur stor ska arenan vara för att detta ska vara optimalt? 7000? 6000? 8000?
Henrik

Inläggav Henrik » 180117 kl 16:03

Båda måtten är naturligtvis relevanta! Storleken har betydelse! Och därav vill man naturligtvis ha ett så högt publiksnitt som möjligt relativt sina motståndare! Samtidigt vill man vara mest kostnadseffektiv, dvs ha en lagom stor arena som man nästan fyller varje kväll och inte dra på kostader för luft och tomma stolar. Börjar det bli ont om plats höjs naturligtvis priset. Börjar det bli glest så sänks det eller kampanjas mera. På sikt är det alltså tveksamt om RBK:s publiksnitt är konkurrenskraftigt i jämförelse med övriga SHL-lag. Men kanske drabbar "publikkrisen" konkurrenterna relativt hårdare? Förhoppningsvis stiger publiksiffrorna i Lindab! Och stiger det riskerar Lindab att bli litet eller priserna att stiga ytterligare. MÖFF har uppenbarligen inte publikintresse nog för sin överdimensionerade arena.
Henrik

Inläggav Henrik » 180117 kl 16:19

Oj oj oj vad vår käre tränare utstrålar beslutsamhet inför morgondagen! "expect us to be dominant..."Bring everybody on board...", "games of the past don't count at all..." Blir förvånad om någon får för sig att glida imorgon! :-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180117 kl 17:29

Henrik skrev:Oj oj oj vad vår käre tränare utstrålar beslutsamhet inför morgondagen! "expect us to be dominant..."Bring everybody on board...", "games of the past don't count at all..." Blir förvånad om någon får för sig att glida imorgon! :-)

Såg det precis på Rögles hemsida, fy fan vad Abbot vill vinna denna (och nästa) för att kunna dra ifrån bottenkollegorna och börja fokusera på lagbygget inför nästa säsong där målet kommer vara att nå en av topp 8 platserna.

Men där ska fokus inte läggas nu utan det ENDA som gäller är att dra ifrån KHK och Mora.
Jag ser verkligen framemot första 5 minuterna imorgon med ett SINNESSJUKT taggat Rögle och en ännu mer taggad fullsatt (?) Lindab Arena.
Nu kör vi. Krossa Mora!!!

Ett tips inför imorgon till folks som är glada i betting.

1: Mål mellan 00.00 - 09.59 (ger 1.80 gånger pengarna).
2: Ludvig Rensfeldt gör mål ( 12 gånger pengarna i skrivande stund )
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180117 kl 17:48

Snacka om pondus och vinnarskalle hos bröderna. Precis det Rögle har saknat under alla dessa år. Tycker även att Schira är hur klockren som helst. Vill ha honom på ett långtidskontrakt.
Henrik

Inläggav Henrik » 180118 kl 00:13

GrönvitaMike skrev:Snacka om pondus och vinnarskalle hos bröderna. Precis det Rögle har saknat under alla dessa år. Tycker även att Schira är hur klockren som helst. Vill ha honom på ett långtidskontrakt.

Med tanke på hans prat om familjen och tryggheten, så varför inte plussa på ett par år redan nu? :-)
Estreet

Inläggav Estreet » 180118 kl 11:40

Angående tydlighet som tränare:
https://youtu.be/p7OLVyvSLZ4

Lite avslappnande skrattgympa inför 6—poängs matchen. (Stackars Hästen)
Henrik

Inläggav Henrik » 180118 kl 12:23

Sanny Lindström säger ofta bra saker, men "management by fear" tycker jag faktiskt var en orättvis, förenklad och ganska okunnig benämning på Abbottarnas ledarskap. Visst, kanske ganska hårda och krävande men också schyssta nypor tycker jag det verkar som. Höga krav, tydlighet, ärlighet, rättframhet, öppenhet, artighet, plikt, glädje, värme i en härlig kombo skapar ett HÄNGIVET LEDARSKAP. Management by fear antyder elak hänsynslöshet och då tycker jag man har missuppfattat situationen rejält, eller blivit för drabbad av den mesighet som råder i mycket svenskt ledarskap nuförtiden. Framförallt kan man inte beställa raka rör och förvänta sig lallande iaf.

Apropå laguppställningen om den nu blir som HD tror på förhand, så köper jag den rakt av. Tycker alla verkar spela precis där de förtjänar och att Cam verkligen behandlar dem som ett lag. Tycker heller inte att han någon gång ändrat omotiverat och rört likt en menlös Eldebrink-tombola bara för att det ska så vara. Istället har han trots allt relativt försiktigt, bit för bit och systematiskt ringat in var spelarna hör hemma. Naturligtvis kvarstår en del oklara processer, inte minst Perfetto, Ryfors, Hedberg och Collberg. Och därmed inte sagt att laguppställningen nödvändigtvis blir lyckad idag. Men jag tycker mig se tydliga syfte och motiv i var och en av Cams ändringar. Sylle ska sitta på läktaren. Hedberg ska vara degraderad och visa att han vill. Vem Cam väljer av de båda relativt gott presterande men svagt producerade Ryfors och Perfetto i förstakedjan kan kvitta. Det viktiga är som Cam säger att alla är med på noterna!

Lycka till alla! Återkommer tyvärr inte förrän sent ikväll efter matchens slut.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180118 kl 12:29

Ryktas om att Moras ena tränare missar matchen idag pga födsel.

Mora bra lag i 5 mot 5 men riktigt uselt PP 13% och BP.
Estreet

Inläggav Estreet » 180118 kl 13:57

Inte bara ett rykte:
http://www.dt.se/ishockey/shl/nye-morat ... -val-sadar

Nästan lika dåliga som vi i BP. De har 70% och vi har 72%.
Vi äger jämfört med Mora i PP. 23% mot 14%.
Estreet

Inläggav Estreet » 180118 kl 14:07

Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180118 kl 14:31

Ja förvisso men lite tveksam till att Abbotts skulle köra "management by fear".
Cam pratar ju hela tiden om att försöka hitta glädjen och viljan att vinna, att känna tacksamhet att få arbeta som professionell hockeyspelare.
Det är klart som fan att de var tvungna att göra förändringar, men tror inte de vill att rädsla är något som ska genomsyra ledarskapet.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180118 kl 15:32

Usch, nu börjar man få rejält med fjärilar i magen....

Tänk om tränarbytet i Mora får effekten att spelarna tar tag i det hela, vi har ju blivit utklassade av Mora två gånger denna säsongen redan och nu är det väl första gången vi har favorittryck på oss?

Starten blir oerhört viktig, åka skridskor som bara fan och tvinga Mora att ta utvisningar så att vi förhoppningsvis kan döda matchen i PP.

Kom igen Rögle!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180118 kl 18:19

Dags å köra till hallen, satan vad man är taggad nu. Hoppas att spelarna käkar puck idag.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180118 kl 19:32

Underhållande förstaperiod tycker jag.

Jag är inte förvånad över att vår bästa spelare framåt i år gör målet. Jag älskar JMA och han är i sina bästa stunder en gudabenådad spelare som jag fortfarande tycker man ska ha som prio 1 att förlänga med finnen.

Synd att Jalasvaara inte fick in sin open ice tackling jävlar vad akeson hade flugit :D
Karlskrona ligger under dessutom.

6 poäng ner till dom i skrivande stund.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180118 kl 20:22

Vilket statement av Rögle! Kör ju över Mora fullständigt. Se nu till att hålla tiden ut.

Hedberg som fått oförtjänt mycket skit är grymt bra. Är nu helt övertygad om att vi ska behålla Aaltonen. Han är delaktig, skapar mycket framåt och jobbar lika hårt som de flesta andra. Behåll och ta in Squires eller nån annan måltjuv för vi är rätt trubbiga i avsluten. Positivt att vi skapar så mycket.

Den största skillnaden jämfört med förr rent spelmässigt/taktiskt är de spelande backarna. Bra uppspel, noggranna pass, få misstag, backarna följer med upp och gör så att vi trycker tillbaka motståndarna. Så stort j-a plus till Youds, Gagne och Jonsson.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180118 kl 20:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180118 kl 20:24

Andra började lite svagt för min smak. Mora tryckte ner oss lite för länge ett tag.
Sedan tog vi tag i det. Vi försvarar oss bra, inget krångel, kontrollerat spel. Snabb omställningar. Sedan tycker jag vi gör ett
mycket bra PP i andra, tror att Mora inte fick till ett enda byte men rätta mig gärna om jag har fel här.
I fem mot fem ligger vi på bra i deras zon och håller i pucken, letar fina passningar.
Ställer om bra och kommer med fart på ett par kontringstillfällen som tyvärr inte ger utdelning.

Fortsätt så här Rögle!!

Återgå till "Matchtrådar"