180120 Örebro-Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Titanus88

180120 Örebro-Rögle

Inläggav Titanus88 » 180118 kl 22:20

Vill inte förstöra Moratråden så öppnar denna Roos om ännu en "kvalmatch" och intressanta aspekter.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... amat-i-shl

ÄNGELHOLM. När en hund kissar inne så bär man ut den i kylan.

Uppfostran, en klassisk sådan.
Samma filosofi har bröderna Cam och Chris Abbott använt i Rögle.
Gör du fel så får du ingen istid och hamnar i frysboxen.
En mentalitet som räddar kvar laget i SHL.

Men vi kommer ha tidernas bottendrama framför oss där vinnarna får 80 miljoner kronor.

Jag ska villigt erkänna att jag var emot att Rögle bytte tränare.

Hade kanske hellre sett att klubbdirektör Markus Thuresson och sportchef Anders Carlsson stöttat sin rutinerade tränare, men jag förstår nu att bränslet tog slut hos Anders Eldebrink och en tränare som inte kan ge 130 procent varje dag funkar inte i SHL 2018.

Nu är det annorlunda och nervmötet mellan Rögle och Mora blev en match mellan två lag som tänkt lite annorlunda när man gjort en reset och där Mora, just nu, ser ut att vara en stor förlorare.

Rögle valda att storstäda

Rögle valde att gå all in vad gäller ny sportchef, ny tränare i båset samt en ny mentalitet. 

Man tog bort spelare som man inte trodde på, typ Almen Bibic.

In med nytt blod i Stephan Perfetto och tuffingen Janne Jalasvaara, som redan efter en period blivit en personlig favorit till undertecknad.

Rögle bytte även lagkapten och The Abbotts valde det gamla hundtricket för att få igång SHL:s sämsta lag.

Klassisk uppfostran – gör du inte rätt så får du konsekvenser.

Fuskar du så får du konsekvenser.

När en hund går så så hamnar han utanför dörren. Då förstår den att man inte kissar inne. Och skäms lite. Kanske längtar in till värmen. 

I Rögles fall handlade piskan om istid eller att hamna utanför laget.

Cam Abbott har varit på gränsen till sjukt tydlig med det. 

Abbott-way or no way

Ut med Juhamatti Aaltonen och kör hundtricket med honom. Samma sak med Ludvig Rensfelt. Bort med C-et från Ted Brithén.

Det har varit Abbott-way or no way.

Ett recept som blivit oerhört framgångsrikt, hittills.

Efter segern mot Mora är Rögle över det där viktiga strecket som innebär SHL 2018-19 och 45 miljoner kronor i intäkter bara i centralt SHL-avtal. Lägg till andra sponsorer och bland annat högre publik så hamnar på en skillnad på 80 miljoner kronor.

Jag är övertygad om att Rögle klarar det här.

Men inte alls säker på att Mora spelar i SHL nästa säsong.

De svenska spelarna i laget hade synpunkter på tränarna Mattias Karlin och Mikael Johansson. Klubbdirektör Peter Hermodsson lyssnade, analyserade och agerade.

Och sedan drog Hermodsson i livlinan märkt med "byt röst i båset".

Jag har inte varit i Moras omklädningsrum dag ut och dag in. Kan inte bedöma hur noggranna eller arbetsvilliga Karlin och Johansson varit. Jag hör bara att de ibland gjort det lite lätt för sig och kanske inte haft arbetsdagar 09.00 till 17.00. Det är ett måste idag.

Och jämfört med den tid som Jeremy Colliton lade ned på laget förra säsongen så fattar jag att spelarna fått huvudbry över nya tränarna.

Men värst är nog Hermodssons scoutning.

Han valde Jeremy Collitons ersättare med omsorg, säger Hermodsson själv, och ryktet säger att han hade elva sökande på intervju. Karlin och Johansson är inte Roger Rönnberg, Robert Ohlsson, Andreas Johansson eller Sam Hallam. Ingen större hemlighet.

Men det jag har ännu mer svårt att förstå det är att man inte gör som Rögle. En riktig reset i lagledningen och tagit hjälp av Colliton i Nordamerika och fått över en tuff kanadensare som förklarat för spelarna vad som gäller.

Nya tränarna Johan Rosén och Daniel Hermansson är ingen större skillnad och nu är det ju spelarna som styr.

De äger laget.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: 180120 Örebro-Rögle

Inläggav Flying Farang » 180118 kl 22:31

Tror däremot att Örebro blir en betydligt svårare nöt att knäcka, de är starka hemma och vi är svaga borta så det borde tala för en jämn match där vi förhoppningsvis får några poäng med oss.

Men nån gång ska vi väl döda bortaspöket?

Men sen ska vi ju inte underskatta att vi av hävd haft ganska lätt för Örebro - och med Abbotts i båset kan ju allt hända. Tyvärr så kommer jag att sitta inlåst i en kompositrör på 10 000 meters höjd under den matchen så det blir till att se reprisen när jag landat.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180119 kl 01:11

Varför spelas en lördagsmatch 18.00?
Röglegrabbarna är inte hemma förrän söndagmorgon för fan :D
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180119 kl 11:34

Titanus88 skrev:Varför spelas en lördagsmatch 18.00?
Röglegrabbarna är inte hemma förrän söndagmorgon för fan :D

C-more som bestämmer det tror jag, 4-5 matcher vid 15,15 och sedan 2-3 vid 18,00.

Tror Kolppanen fortsätter i mål.

Kan Matson inte medverka tar Sandin hans plats, tror Sandin börjar växa ut till en Abbott favorit.

Bättre fart på Hedberg igår också med den nya omgivningen, hoppas det fortsätter att ge frukt.

Perfetto kom väl inte helt til sin rätt mellan Lerg och Elvenes men jag tror Cam kör vidare iallafall en match till.

Två svåra bortamatcher på rad nu, Örebro och Djurgården. 3 poäng på de två matcherna är godkänt, 6 poäng är en skräll!

KOM IGEN RÖGLE!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180119 kl 14:00

Ryfors lerg elvenes har funkat skitbra och ryfors känns het. Tycker den kedjan kom i bakvatten och det är nog pga perfetto. Jisses vilken jävla speed killen har men känns klen i kampen om pucken. Kan han tuffa till sig där och bli lite mer explosiv i närkamperna så ser han riktigt bra ut.

Rensfelt och hedberg får ta tag i nån terapeut eller nåt. Jobbar och sliter bägge två men många konstiga beslut. 29 varvar hästjobb med uppgivenhet. Ser nästan valpig ut. Hedberg behöver kanske inte heller raketåka in själv i anfallszon helt ensam när de andra byter. Det är bara slöseri på energi.

Fattar heller inte dumpning av puck i alla lägen. Går ju att spela hem och anfalla på nytt istället för att ge motståndarna gratisanfall som potentiellt kan leda till avslut.

Skönt med 3p mot mora. Jag mådde riktigt piss inför den matchen
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180119 kl 16:07

Hultström i DIF blev avstängd i 3 matcher efter sitt fula tilltag mot Brynäs och missar vår match. Hoppas att Engqvist och Bourque också är borta.

Något jag inte gillar är Rögles passiva........PP! Det är noll rörelse, spelarna står stilla och passar runt, motståndarna står också stilla och bara täcker av skottbanor, så otroligt lättläst. Inte konstigt att PPet hackat på senare tid. Vi hade i princip 90 sek kontrollerat spel i Moras zon i det första PPet men skapade ingenting. Vill se mer rörelse och tempo, byt positoner, dra isär dem och gå på snabba avslut. Lergs uppgift är väl att gå på direktskott framförallt, men han står stilla med Moraspelare i skottbanan så han kan inte göra ett skit av värde. Dra upp tempot för fan så man får rörelse på deras spelare så att man kan hitta de här längre passningar till backarna eller Lerg som kan gå på snabba avslut som målvakten inte hinner med på. Störta mot kassen när skotten kommer.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180119 kl 17:10

Flying Farang skrev:Tror Kolppanen fortsätter i mål.

Kan Matson inte medverka tar Sandin hans plats, tror Sandin börjar växa ut till en Abbott favorit.

Perfetto kom väl inte helt til sin rätt mellan Lerg och Elvenes men jag tror Cam kör vidare iallafall en match till

Jag tror också på Ville i morgon, grym igår och bara hans show efter matchen var värd inträdet :-)

Sandin har vuxit enormt även hos mig, gör ett hästjobb över hela banan och har dessutom visat upp skills jag inte trodde han hade. Gillas!!

Håller med om Perfetto, sjukt snabb men väger för lätt och ligger inte alltid rätt precis. Kör honom som vinge. Snabba spelare i BP ej heller så tokigt, kolla på juniorkronorna..

Angående kedjekonstellationerna så rörde Cam runt igår när 17 klev av. 8/11/14 och 52/90/49 och intakt Connollykedja och så 29/15/34. Tycker absolut att 11/15/52 funkade bättre. Det enda som är solklart är att både 52 och 50 MÅSTE ha varsin avslutare i sin lina! Så 11 ska spela med någon av dessa. Förslagsvis även en 34 i form så han får användning av sitt rappa skott, han ska inte agera passningsspelare utan avslutare. Widing tycker jag ska ner i fjärde, han har bra fart men tycks ha tappat sin målfarlighet.

Örebro tufft. Men trycket ligger på Örebro som känner flåset och som har hemmafördel och en hel hall med måsten. Problemet är väl Rögles bortaspel som har varit något helt annat än hemmaspelet...
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180119 kl 17:16

GrönvitaMike skrev:Hultström i DIF blev avstängd i 3 matcher efter sitt fula tilltag mot Brynäs och missar vår match. Hoppas att Engqvist och Bourque också är borta.

Otroligt bra i så fall, sjukt stark trio. DIF var tydligen riktigt bra senast.

I PP kan man bli ännu bättre på att utnyttja backarna/backen, Gangne strålande i PP tex. Känns generellt som man har problem med uppspelen in i zon och när man väl är inne blir det väldigt lättläst då det är samma spelare som sätts upp.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180119 kl 17:26

Jag hade kallat hem Ludvig och satt honom med 15/52. Är det någon som kan förvalta brorsans mackor så är det han! Tror den kedjan hade levererat, kan ju varandra utan och innan.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180119 kl 18:37

ogilthorpe skrev:Jag hade kallat hem Ludvig och satt honom med 15/52. Är det någon som kan förvalta brorsans mackor så är det han! Tror den kedjan hade levererat, kan ju varandra utan och innan.

Tja varför inte?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180119 kl 18:57

Nja Ludvig och Lucas känns lite tunt i SHL tycker jag. Lucas gör nog bäst i att spela med de etablerade spelarna som Lerg t.ex. Gäller bara att hitta en bra tredjelänk. Tills dess skulle jag kört med Ryfors som center mellan Lerg och Lucas. Byter dock gärna Sylwander med Ludvig.

Tycker Widing är för trubbig offensivt för att lira med Aaltonen och Jack. Hade hellre sett Collberg/Matson/Sandin istället och låtit Widing brunka i fjärde.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180120 kl 00:50

Matchen imorgon känns som en målsnål X-match.
Ska vi säga 2-2 och JMA avgör i SD frispelad av Ludvig?

Imorgon gör antingen Widing eller Rensfelt mål. Är så säker på det.

Ruggigt tufft utan både Matson och Hedberg. Oerhört viktigt att Brithen/JMA/Lerg/Elvenes är på sin bästa sida.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180120 kl 10:08

Jaha då får Sylle hoppa in och göra sitt livs match, om inget annat för att visa upp sig för andra klubbar.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180120 kl 10:34

Ville lär väl vakta kassen antar jag. Antar att backuppsättningen blir samma som mot Mora. Matson borta, Sylle in....

Hoppas vi kan utnyttja våra 2-1, 3-2 och soloräder genom att sätta puckarna i mål.
Blir en tuff match men hoppas innerligt att vi kommer krossa Örebro.

Vi fick mot Mora bevisa att vi kan spela hockey. Örebro känns lite som level två tycker jag, ett tajtare lag som spelar bra hockey och som vinner matcher.
Lyckas vi komma ut och vara tajta bakåt och spela vårt backspel som mot Mora, göra kassar i situationer där vi kommer med en man mer mot deras mål i överraskande omställningar?

Sandin kan gärna fortsätta som han gör och lill-Stass får gärna bli lite mer egoistisk i sina avslut. Har Elvenes snipergener?

Stå upp Rögle!
Senast redigerad av Oi! 180120 kl 13:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180120 kl 10:57

Vi måste vara effektivare i avsluten om det ska bli poäng här. Örebro är ett mycket bättre lag än Mora och de imponerade senast mot Linköping. Få puckarna på mål i 2mot1 och 3mot2, inga duttiga felpas. Come on Rögle !!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180120 kl 12:02

GrönvitaMike skrev:Nja Ludvig och Lucas känns lite tunt i SHL tycker jag. Lucas gör nog bäst i att spela med de etablerade spelarna som Lerg t.ex. Gäller bara att hitta en bra tredjelänk.

Jag menade alltså i ett läge som detta, när man väljer att plocka in en iskall Sylle och sätter honom bredvid en av de bästa spelarna som alltid lägger supermackor. Att ha Sylle i den omgivningen är ett HELT obegripligt val. Det märkligaste Abbot har gjort. Lika märkligt som att plocka bort Lerg från Lucas, en formation som ändå visade bra kemi. Hade tagit Ludvig precis alla dagar i veckan före den här lösningen med Sylle. Vem ska stå för avsluten i den linan?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180120 kl 12:14

Det som är en klar förbättring är att alla krigar för varandra och därmed står vi inte och faller om en eller två spelare är borta. Säg vad man vill om Sylle, men om han råkar näta ikväll - jo tack!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180120 kl 13:29

sinner skrev:Det som är en klar förbättring är att alla krigar för varandra och därmed står vi inte och faller om en eller två spelare är borta. Säg vad man vill om Sylle, men om han råkar näta ikväll - jo tack!

Med tanke på hur det brukar se ut med hans avslut, så tycker jag bara det är ett sådant sjukt slöseri med bra, offensiv kraft i Elvenes/Ryfors. Men visst, den dagen Sylle överraskar åt det hållet så ska jag vara den första att krypa till korset. Men håll med om att matchningen är märklig? Från frysboxen till det som för några matcher sedan var en av våra främsta formationer.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180120 kl 13:34

Jo, visst är det så..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180120 kl 16:39

ogilthorpe skrev:
GrönvitaMike skrev:Nja Ludvig och Lucas känns lite tunt i SHL tycker jag. Lucas gör nog bäst i att spela med de etablerade spelarna som Lerg t.ex. Gäller bara att hitta en bra tredjelänk.

Jag menade alltså i ett läge som detta, när man väljer att plocka in en iskall Sylle och sätter honom bredvid en av de bästa spelarna som alltid lägger supermackor. Att ha Sylle i den omgivningen är ett HELT obegripligt val. Det märkligaste Abbot har gjort. Lika märkligt som att plocka bort Lerg från Lucas, en formation som ändå visade bra kemi. Hade tagit Ludvig precis alla dagar i veckan före den här lösningen med Sylle. Vem ska stå för avsluten i den linan?
Håller med. Får hoppas att Hedberg är med så vi slipper Sylle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180120 kl 16:59

Hedberg är extraforward ikväll. Skönt ändå att han är med. Funkar inte Sylle så lär vi ganska omgående se Hedberg - Ryfors - Lucas.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180120 kl 17:34

Pogge står, jag tycker faktiskt att det är fel. Men hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 180120 kl 17:37

GrönvitaMike skrev:
ogilthorpe skrev:

Håller med. Får hoppas att Hedberg är med så vi slipper Sylle.

Intressant uppställning ikväll, tycker jag. Jag är kanske lite förvånad över att Rensfeldt och Collberg ges så stort förtroende. Ser fram emot att åter få se Sylvander som jag verkligen hoppas att det går bra för. Att hoppas att "vi slipper Sylle" med det stora Röglehjärtat är mig helt främmande. Hoppas att alla ger järnet nu. 3 pinnar är förstås inom räckhåll. Historiskt har vi haft ganska lätt för Örebro.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180120 kl 17:40

Hjärta är inte mycket värt när man inte håller måttet. Jag föredrar kostym-Sylle. Gör han mål och vi vinner så lovar jag att supporta Sylle resten av säsongen ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180120 kl 18:29

Vad passar oss bäst i KHK-Mora?
Vinner Mora är KHK helt och hållet avsågade.
henkus78

Inläggav henkus78 » 180120 kl 18:41

Titanus88 skrev:Vad passar oss bäst i KHK-Mora?
Vinner Mora är KHK helt och hållet avsågade.

Mora vinner i förlängning är nog det bästa.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180120 kl 18:46

Fan vilka två målvakter vi har, båda två är verkligen duktiga.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180120 kl 18:53

japp.

Tycker vi gör ett bra jobb i första. Berömda andra nu.
Kom igen Rögle.
qp

Inläggav qp » 180120 kl 19:10

GrönvitaMike skrev:Hjärta är inte mycket värt när man inte håller måttet. Jag föredrar kostym-Sylle. Gör han mål och vi vinner så lovar jag att supporta Sylle resten av säsongen ;-)

Med kännedom om din förmåga att hålla löften, så är det ganska riskfritt att lova detta med. :-) :-)
Byron

Inläggav Byron » 180120 kl 19:37

Förstår inte hur Schiras tackling blir 2+10 när spelaren är så låg. Vad fan ska han göra liksom? Blir man ej tacklingsbar om man böjer sig riktigt långt ner? Ryfors åkte på en (också schyst) rakt i huvudet mot Brynäs (där han tom. var högre upp) utan påföljd.

Återgå till "Matchtrådar"