180125 Djurgården - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Re: 180125 Djurgården - Rögle

Inläggav Demon-Willaume » 180125 kl 21:39

Oi! skrev:
fidelis skrev:Djurgården är mycket hetare än oss i precis alla situationer, såväl defensivt som offensivt och mellan stolparna. De spelar med en frenesi som vi saknar (på bortais), har lagdelar som samverkar och hittar varandra med bra puckar, de får till långa och spetsiga anfall och ställer överlag upp med ett lag och ett spel som håller riktigt hög nivå. Vi å andra sidan är inte närvarande, slöa, oorganiserade och saknar drivkraft.

Vår goda form lever trots allt kvar och dagens plump förstör knappast vår uppryckning den sista tiden. Däremot svider det rejält med en 6-2-förlust, inte minst eftersom man hade en god tro inför matchen. Tio steg framåt den sista tiden, men två steg tillbaka i dag, helt enkelt. Förhoppningsvis tar vi rejält med sats och kommer tillbaka med råge mot Karlskrona, och om Mora dessutom förlorar så är vi ändå sju poäng före - och det vore ju lika fint som en rejäl buffé.

Nej, nu skakar vi av oss den här skiten. Vi är fortfarande ett bottenlag och kommer så förbli fram tills åtminstone nästa säsong. Förhoppningsvis är en sommar med Abbotts precis vad den här klubben behöver för att ta nästa steg - så åker vi upp till Hovet och krossar Djurgården nästa år.

Angående målvaktsfrågan så är det en icke diskussion för min del. Vi hade förlorat oavsett målvakt i dag, och jag tycker i grund och botten att vi gör rätt som låter Pogge spela eftersom även han har varit bra.

Vettigaste inlägget sedan andra perioden började!!!!!

Sant
qp

Inläggav qp » 180125 kl 21:45

En sak de borde träna på, är att ha KLUBBORNA i/på ISEN, fan vet hur många pass o skott på mål som försvann där. Ett jävla vispande i luften löser ingenting.... och det är ett ständigt återkommande eskalerande problem...skärpning!!!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180125 kl 21:48

Det verkar som att många av er är förvånade över att man förlorar mot serietvåan borta. Det var väntat så man är mest tacksam för att de andra bottenlagen kammade noll på hemmais.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180125 kl 22:02

Örebro – 44 poäng 14 matcher kvar. 7 hemma, 7 borta:
Färjestad borta
HV71 hemma
Malmö borta
Rögle borta
Karlskrona hemma
Luleå hemma
Brynäs borta
Frölunda hemma
Skellefteå borta
Växjö hemma
Färjestad borta
Karlskrona hemma
Mora borta
Djurgården hemma

Rögle – 40 poäng 13 matcher kvar. 7 hemma, 6 borta:
Karlskrona hemma
Skellefteå borta
Brynäs hemma
Örebro hemma
Malmö borta
Frölunda hemma
Mora borta
Växjö borta
Karlskrona hemma
Karlskrona borta
Linköping borta
Färjestad hemma
Luleå hemma

Mora – 36 poäng 14 matcher kvar. 8 hemma, 6 borta:
Malmö borta
Malmö hemma
Växjö borta
Karlskrona hemma
Skellefteå hemma
HV71 borta
Färjestad hemma
Rögle hemma
Linköping hemma
Luleå borta
Djurgården borta
Brynäs hemma
Örebro hemma
Malmö borta

Karlskrona – 35 poäng 13 matcher kvar. 5 hemma, 8 borta:
Rögle borta
Linköping hemma
Mora borta
Malmö hemma
Örebro borta
Djurgården borta
Brynäs borta
Luleå hemma
Rögle borta
Rögle hemma
Örebro borta
Frölunda hemma
Skellefteå borta
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180125 kl 22:06

GrönvitaMike skrev:Det verkar som att många av er är förvånade över att man förlorar mot serietvåan borta. Det var väntat så man är mest tacksam för att de andra bottenlagen kammade noll på hemmais.

Fair enough. Men det är skillnad på förlust och förlust.
Jag tyckte andra perioden var den sämsta perioden senaste tio matcherna...

Nu ser vi till att Karlskrona får sota för det här.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180125 kl 22:13

Känns betryggande att det återstår fem matcher av säsongen som vi bara ska vinna, och där inget annat än tre poäng är ett alternativ. Dubbelmötet mot Karlskrona blir otroligt viktigt, samt lördagens match mot dem. Tar vi alla poäng där så innebär det ett rejält kliv mot fortsatt SHL-spel. Kan vi därutöver plocka någon ströpoäng mot Brynäs hemma, Malmö borta i säsongens sista derby och hemma mot Färjestad (som exempel) så bör vi väl ha fixat nytt kontrakt?

Konkret så tror jag att vinst i fyra av fem möten med bottenkonkurrenterna och ströpoäng i tre andra matcher kan räcka. Och det är ett facit som inte alls känns omöjligt med tanke på vårt fina hemmaspel på sistone.

Vamos!

Fair enough. Men det är skillnad på förlust och förlust.
Jag tyckte andra perioden var den sämsta perioden senaste tio matcherna...

Nu ser vi till att Karlskrona får sota för det här.

Håller med såväl dig som Mike. Klart man inte ska kräva seger mot ett topplag på bortaplan, men som du säger - det är skillnad på förlust och förlust. I dag ställde vi ut skridskorna på isen och uppträdde direkt uselt. Då har man all rätt att vara missnöjd, oavsett vem vi möter. Förhoppningsvis får Karlskrona betala rejält för dagens fiasko.

På lördag fyller vi borgen och sjunger sönder taket!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180125 kl 22:26

Hade vi haft en svacka inför matchen idag och förlorat så hade jag varit mer förbannad. Men nu hade vi en fin svit i ryggen som vi visste inte skulle vara i evigheter så man får vara nöjd med att vi fortfarande har 4p ner efter en svår bortamatch.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180125 kl 22:33

Det är jävligt synd att de spelar Rensfeldt med Brithen och Collberg istället för Hedberg. Rensfeldt slöar ner och förstör varje j-a formation han sätts i. Hade hellre sett honom utanför laget, eller varför inte skeppa och frigöra pengar till annat, för de andra speediga brunkarna vi har är bättre.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180125 kl 22:38

GrönvitaMike skrev:Det är jävligt synd att de spelar Rensfeldt med Brithen och Collberg istället för Hedberg. Rensfeldt slöar ner och förstör varje j-a formation han sätts i. Hade hellre sett honom utanför laget, eller varför inte skeppa och frigöra pengar till annat, för de andra speediga brunkarna vi har är bättre.

!
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 180125 kl 23:10

GrönvitaMike skrev:Det är jävligt synd att de spelar Rensfeldt med Brithen och Collberg istället för Hedberg. Rensfeldt slöar ner och förstör varje j-a formation han sätts i. Hade hellre sett honom utanför laget, eller varför inte skeppa och frigöra pengar till annat, för de andra speediga brunkarna vi har är bättre.

Jag tycker att Elvenes ska spela med Brithén och Hedberg. Också vill jag se jänkarkedjan intakt, d.v.s. Lerg, Conolly, Matson. Med Matson skadad får det bli Widing. Vad göra med Collberg? Läktaren är mitt förslag. Rensfeldt till nöds i fjärde. Trots dessa synpunkter tycker jag att Rögle gjorde en hyfsad bortamatch. På lördag är jag övertygad om att det blir 3 poäng.
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 01:20

Asch, när alla fyra i botten kammade noll blev faktiskt de ovan kvalstrecket relativa vinnare. Bara att glömma denna svaga insats från i stort sett hela laget och komma igen stort på lördag! Nere på jorden igen, men likväl med bibehållet självförtroende bör vi då ha goda möjligheter att utan pardon börja såga av den tunna gren KHK sitter på och förhoppningsvis få även Mora rejält i brygga om MöFF gör sitt. Med lite tur slår ett revanschsuget FBK Örebro hemma och så är vi nästan ifatt dem med! Och om någon fortfarande drömde om mer så är 11e plats nu det bästa vi kan hoppas på i slutändan. Visst kan det kännas lite mer läskigt igen efter dagens insats. Med en risig insats och stor förlust kommer tvivlen så lätt tillbaka. Men jag tror på ett riktigt energifyllt och revanchsuget Rögle då lördag! Då ska vi bara ha 3 blytunga poäng! :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180126 kl 03:30

Jag kommer aldrig att förstå varför Collberg spelar mer än Hedberg, Aaltonen och Lucas. Abbott i all ära men vissa beslut håller jag inte alls med om. Hedberg, Aaltonen och Lucas tillhör toppen på forwardssidan och ska ha istid därefter.

Mot DIF:

Rensfeldt 18:16
Collberg 16:16
Lerg 14:17
Aaltonen 13:53
Hedberg 12:02
Elvenes 10:40

Detta är ju snudd på vidrigt. Inte konstigt att det går så dåligt när man matchar spelarna så här. Vad fan har Rensfeldt visat för att spela mest av samtliga forwards? För några matcher sen snittade han runt 10 min och nu helt plötsligt nästan det dubbla? Det ska alltid vara något som stör, om inte skador så konstiga formationer och matchningar. Gör om och gör rätt. Sätt Hedberg med Brithen så att vi får lite fart på den formationen. Lerg - Ryfors - Elvenes funkade riktigt bra, varför i hela friden röra om?! Där har man två formationer som bevisligen funkar. Nu har man rört om och i princip förstört samtliga femmor. Back to basics!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180126 kl 04:27

Det är ju lätt att glömma att DIF faktiskt ligger tvåa och är det förmodligen absolut starkaste hemmalaget i SHL. En klar utmanare om guldet dessutom.

Plattmatcher kommer då och då, bättre de kommer mot ett topplag än att man gör dem mot bottenkollegerna.

Det är lätt att peka på ett antal individer men hela laget var dåligt idag och det är bara att bryta ihop och komma igen.

Förväntar mig en helt annan match på lördag.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180126 kl 06:15

GrönvitaMike skrev:Jag kommer aldrig att förstå varför Collberg spelar mer än Hedberg, Aaltonen och Lucas. Abbott i all ära men vissa beslut håller jag inte alls med om. Hedberg, Aaltonen och Lucas tillhör toppen på forwardssidan och ska ha istid därefter.

Mot DIF:

Rensfeldt 18:16
Collberg 16:16
Lerg 14:17
Aaltonen 13:53
Hedberg 12:02
Elvenes 10:40

Detta är ju snudd på vidrigt. Inte konstigt att det går så dåligt när man matchar spelarna så här. Vad fan har Rensfeldt visat för att spela mest av samtliga forwards? För några matcher sen snittade han runt 10 min och nu helt plötsligt nästan det dubbla? Det ska alltid vara något som stör, om inte skador så konstiga formationer och matchningar. Gör om och gör rätt. Sätt Hedberg med Brithen så att vi får lite fart på den formationen. Lerg - Ryfors - Elvenes funkade riktigt bra, varför i hela friden röra om?! Där har man två formationer som bevisligen funkar. Nu har man rört om och i princip förstört samtliga femmor. Back to basics!

Rensfeldt är extremt seg & tung i år. En gåta & smärre skandal att han får så mkt istid!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180126 kl 07:24

Flying Farang skrev:Det är ju lätt att glömma att DIF faktiskt ligger tvåa och är det förmodligen absolut starkaste hemmalaget i SHL. En klar utmanare om guldet dessutom.

Plattmatcher kommer då och då, bättre de kommer mot ett topplag än att man gör dem mot bottenkollegerna.

Det är lätt att peka på ett antal individer men hela laget var dåligt idag och det är bara att bryta ihop och komma igen.

Förväntar mig en helt annan match på lördag.

Precis, vi lär inte vinna alla matcher och mot topplag måste alla ge 100% för att ha en chans. Tyvärr så var det inte många som var på hugget.Hemma är vi starka och jag vill se Ville i mål. Det som oroar lite är OS uppehåll, då Rögle sällan presterar bra efter uppehåll. Vi får hoppas att CAM ser till att det blir ändring på det .
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180126 kl 08:35

Intressant att vi förlorar mot det absolut bästa hemmalaget i SHL.
DIF har två förluster av 18 på Hovet.

Ändå är det alltså Rensfelts svagheter som verka fälla avgörandet enligt vissa.
Det är så typiskt att det ska hackas på samma spelare eller att det ska hackas på någon efter EN svagare laginsats.

Ja, det var inte 100% igår.
Men att Rensfelt skulle avgöra denna matchen till RBKs fördel innan matchen startade är för mig en egendomlig tanke.

Det hade tex varit ett perfekt läge för, av vissa utnämnda stjärnspelare, att kliva fram och mäta sig med de bästa i SHL.
Ingen valde att göra det.
Några av dom var totalt osynliga i sitt spel och i sin arbetsinsats.
Det vill jag inte se mot KHK.

En av få som såg ut att vilja göra skillnad i de få bytena han fick var ju Sylwander.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180126 kl 08:55

captain skrev:Intressant att vi förlorar mot det absolut bästa hemmalaget i SHL.
DIF har två förluster av 18 på Hovet.

Ändå är det alltså Rensfelts svagheter som verka fälla avgörandet enligt vissa.
Det är så typiskt att det ska hackas på samma spelare eller att det ska hackas på någon efter EN svagare laginsats.

Ja, det var inte 100% igår.
Men att Rensfelt skulle avgöra denna matchen till RBKs fördel innan matchen startade är för mig en egendomlig tanke.

Det hade tex varit ett perfekt läge för, av vissa utnämnda stjärnspelare, att kliva fram och mäta sig med de bästa i SHL.
Ingen valde att göra det.
Några av dom var totalt osynliga i sitt spel och i sin arbetsinsats.
Det vill jag inte se mot KHK.

En av få som såg ut att vilja göra skillnad i de få bytena han fick var ju Sylwander.

Du menar om Hedberg och Aaltonen fått de 18 minuternas speltid som Rensfeldt fick så hade de båda gjort hat-trick?

Det är sånt som du och jag inte begriper.

Det är ett märkligt fenomen det där, vissa ska alltid ha sina hackkycklingar som de hackar på oavsett insats.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180126 kl 09:14

Klart som fan att man inte hade räknat med seger borta mot DIF, men så som det ser ut i försvaret, som tidigare varit supegediget och uppoffrande, det är inte ok. DIF jävligt bra, mm det är inte många spelare som klickar och kommer upp i nivå. Förlust fine, det är inte denna match man ska vinna, men sättet man förlorar på. Har fullt förtroende för Abbott, men matchningen och kedjeformationerna var inte ett genidrag denna runda.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180126 kl 09:51

Som sagt. Laget var inte på plats igår.
Några bra byten men överlag, som lag fanns inte gnistan.

Där ska alla bli bättre.

Men spetsen ska kunna göra lite större skillnad, laget ska göra jobbet.
Det kan omöjligen vara Rensfelt fel att han fick istid.

Då är det alltså Abbott som gjorde en dålig match? Med all respekt för allas hockeyintresse men jag kan svårligen tro att någon på detta forumet besitter mer hockeycoachkunskap än honom.
Nu klockar jag inte alla byten men formationer är inte direkt en statisk pryl. Det brukar blandas rätt friskt.

Men man är väl inte bättre än sitt senaste byte, antar jag. :)

Nu helg och laddning inför KHK hemma.
Där kan AIA göra skillnad, hoppas alla kämpar.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180126 kl 10:27

Fast ingen har väl hävdat sig besitta bättre coahingskills än Abbott, eller? Det är ju bara en massa tyckande och det är väl tur att det tycks om någonting.

Att vissa drag känns märkliga från läktarproffshåll är fullt normalt, hänger väl ihop med att alla favoriserar någon och vice verca, att man sedan inte har all info bakom besluten är ju en annan femma :-) Jag är till exempel svag för Ryfors och tycker att kemin mellan honom och Elvenes var kanon, men plötsligt spelar 15 i fjärde och Elvenes får begränsad is. Nej, Elvenes har inte varit bra på sistone, men kemin är minst lika viktig för honom för att hitta tillbaka så jag hade iaf satt ihop 11/15/52 igen.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180126 kl 11:28

Tycker också att Ryfors tagit stora kliv det senaste.
Han ska med på resan, kan jag tycka.

Nu vet jag inte exakt när en del spelare fick sin istid i matchen, ej heller vem som Abbotts vill behålla.
Om 10 matcher vet vi kanske bättre om varför en del fick den istid dom fick i tredje perioden mot DIF i januari 2018.

Jag tror det är ett spel bakom en del beslut i en match som varje fall jag tyckte mig se omöjlig att vända.

Men som sagt, hoppas KHK får sota för detta. Det är en betydligt viktigare match att vinna.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180126 kl 11:37

ogilthorpe skrev:Fast ingen har väl hävdat sig besitta bättre coahingskills än Abbott, eller? Det är ju bara en massa tyckande och det är väl tur att det tycks om någonting.

Att vissa drag känns märkliga från läktarproffshåll är fullt normalt, hänger väl ihop med att alla favoriserar någon och vice verca, att man sedan inte har all info bakom besluten är ju en annan femma :-) Jag är till exempel svag för Ryfors och tycker att kemin mellan honom och Elvenes var kanon, men plötsligt spelar 15 i fjärde och Elvenes får begränsad is. Nej, Elvenes har inte varit bra på sistone, men kemin är minst lika viktig för honom för att hitta tillbaka så jag hade iaf satt ihop 11/15/52 igen.

Möjligen säger ingen det rakt ut till Abbott men man måste ju säga att folk starkt ifrågasätter hans coachning när man tex jämför istider mellan olika spelare?
Kan det finnas ett extra intresse hos Abbott att försöka få igång Rensfelt tex?

Sådant tycker jag är roligare att fundera kring än vem som borde "skickas". Men det är ju jag....
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 11:42

Captain & Ogil! Enkelt att hålla med er båda. Det finns ofta flera relevanta sidor av samma ting! Skulle nog också önskat lite mer tålamod ibland med formationer som visat positiva tendenser och sedan gjort någon sämre prestation, som i fallet 11/15/52. Eller kanske testa Ted med dessa vingar? Kan samtidigt tycka att Cams speediga förändringsbenägenhet är ganska plausibel. Målvakterna kampar, och nu är det Villes tur. Backarna har på sistone hittat stabila formationer och förtjänat kontinuitet, men gav igår kanske Younan chansen igen på sex? Forwards har börjat underkasta sig kollektivet och bidragit starkt till ökad defensiv stabilitet. Men ännu har kanske ingen av dem stuckit ut över tid offensivt? Varken den ene eller andre personlige favoriten. Kanske inte jättekonstigt att de inte riktigt kommit dit ännu med tanke på den defensiva förbättringen. Samtidigt har helt enkelt inte någon enskild forward eller formation övertygat tillräckligt för att få vara mer permanent. Har heller ej fått "tombola-känsla" förrän senast. Visst letar Cam kontinuitet i formationerna. Men i slutändan känns det ändå allra viktigast, och är tydligt överordnat för Cam, att han behandlar dem alla som delar av ETT LAG.
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 11:49

captain skrev:Tycker också att Ryfors tagit stora kliv det senaste.

Nu vet jag inte exakt när en del spelare fick sin istid i matchen, ej heller vem som Abbotts vill behålla.
Om 10 matcher vet vi kanske bättre om varför en del fick den istid dom fick i tredje perioden mot DIF i januari 2018.

Jag tror det är ett spel bakom en del beslut i en match som varje fall jag tyckte mig se omöjlig att vända.

Men som sagt, hoppas KHK får sota för detta. Det är en betydligt viktigare match att vinna.

Du kan vara något väsentligt på spåren där...Varför inte slita på Rensfeldt i slutet när matchen ändå är förlorad? Kanske ville spara på våra viktiga gubbar och marnadsföra Rens? Han kanske kan få ner DIF:s intensitet nästa år? ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 12:02

captain skrev:Kan det finnas ett extra intresse hos Abbott att försöka få igång Rensfelt tex?
Sådant tycker jag är roligare att fundera kring än vem som borde "skickas". Men det är ju jag....

Hoppas faktiskt också att han tänkte så! Håller med om att vi många gånger är lite onödigt gnälliga. Visserligen naturligt att söka brister för att kunna förbättra. Men mot bakgrund mot tidigare framgångar hoppas jag killarna likt Janne sa "shit happens", slängde DIF-matchen i papperskorgen, kanske surade lite i duschen och sen tänkte framåt. Vissa saker ska bara glömmas.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180126 kl 14:32

Henrik skrev:
captain skrev:Tycker också att Ryfors tagit stora kliv det senaste.

Du kan vara något väsentligt på spåren där...Varför inte slita på Rensfeldt i slutet när matchen ändå är förlorad? Kanske ville spara på våra viktiga gubbar och marnadsföra Rens? Han kanske kan få ner DIF:s intensitet nästa år? ;-)

Ja, bra poäng där Captain & Henrik. Nu tar vi KHK!
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180126 kl 15:54

Henrik skrev: Visst letar Cam kontinuitet i formationerna. Men i slutändan känns det ändå allra viktigast, och är tydligt överordnat för Cam, att han behandlar dem alla som delar av ETT LAG.

Det intrycket har jag med fått. Jag har skrevit för att vi inte är ett lag men nu tycker jag att vi är ett lag och agerar som ett lag. Konstigt (eller egentligen inte) nog ser man det det på spelarna och deras ansikten, kroppsspråk på isen likväl. Det är för mig det allra viktigaste aspekten för sportslig framgång.

Henrik skrev: Visserligen naturligt att söka brister för att kunna förbättra. Men mot bakgrund mot tidigare framgångar hoppas jag killarna likt Janne sa "shit happens", slängde DIF-matchen i papperskorgen, kanske surade lite i duschen och sen tänkte framåt. Vissa saker ska bara glömmas.

Min tanke angående "Abbotteffekten" är att vi inte kommer sjunka ner på den nivån vi befann oss på innan han tog över. Tror nämligen att vi har steppat upp så pass att vi skakar av oss denna förlust och går vidare utan att börja tvivla alltför möd hur i fasen det kunde gå till. Har aldrig gillat DIF överhudtaget och inte deras läktarkultur heller men de ska ha eloge för gårdagens insats mot oss. Vi kunde tyvärr inte stå emot. Det jag egentligen vill säga är att vi kommer se ett annat Rögle på lördag än vi gjorde igår. Hoppas nu fan det kommer hända också ;)
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180126 kl 16:11

Sedan vill jag att man testar Olhaver i nästa säsong. Vi behöver nån med tyngd i offensive som kan stå där och tålas att bli puttad.
Vet dock inte riktigt om han håller måttet. I IOK har han iaf gjort nån kasse där han stod i slottet och kunde styra in pucken.

Återgå till "Matchtrådar"