180303 Karlskrona - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
Bank

Re: 180303 Karlskrona - Rögle

Inläggav Bank » 180304 kl 01:37

Att supportrar sågar underpresterande spelare kommer som en följd av passionen, men emellertid kan jag ibland efterlysa större eftertänksamhet. Ofta bestämmer sig användare på förhand - eller efter en viss tid - att en spelare är svinkass och borde sparkas. Om nu spelaren i fråga skulle göra två mål och vara direkt avgörande i en seger, överskuggas segerglädjen av att "fel" spelare varit framträdande. Det är behagligt att vinna. Men det är också känslan av att få sin "expertis" bekräftad vid misslyckanden.

Förra säsongen var alla förluster Schutz, Collbergs, Williamssons eller Almen Bibic fel. Vi var många här som genuint gladde oss åt tyskens övertidsmål och säkrat SHL-kontrakt. Däremot lyste dennes störtsa belackare med sin frånvaro. Jag antar att målet blev en nagel i ögat på de som redan i november högljutt argumenterat för att hans kontrakt borde brytas.

Ingen med grönvitt hjärta lär ha varit nöjd med höstens prestationer. Alla skule hängas - i synnerhet tränaren. Ingen spelare (förutom Schira och Hedberg) kom i mitt tycke upp i förväntad nivå. Jag hade förväntat mig betydligt mer av Fairchild, Brithén, Aaltonen, Rensfeldt, Lerg, Pogge och Collberg. Många gånger var kritiken mot dessa m.fl. berättigad, men kanske aningen ostädad. Sedan kom tränarbytet. Vissa spelare skeppades iväg, andra fick sina roller omprövade. Emellertid är det svårt att komma ifrån den positiva effekt som Abbotts transformation av RBK medfört. Vår hemvänande storstjärna fick besviket se sitt "C" försvinna, men blev i utbyte den spelare han värvades för att vara. Av ovanstående är han också den ende (eller kanske även JMA) som -trots påtagliga framsteg och uppradade segrar - helt fått forumjargongens förlåtelse. Värst är kritiken mot Rensfeldt. En spelare som i en kedja tillsammans med Jensen och Liljewall krafigt bidrog till att vi 14/15 återigen tog steget tillbaka i svensk hockeys finrum. Under nykomlingsäsongen bildade han fruktat radarpar med Cehlin och tilldelades utmärkelsen "årets rookie" i ett lag vars säsongsmål var att undvika kvalspel. Förra säsongen var han (inklusive kvalspel) vår bäste poängplockare och fick landslagsdebutera. Självklart är det farligt att låta en spelare leva för länge på gamla meriter, och den här säsongen har han inte kommit upp i samma nivå och bitvis varit petad, vilket eventuellt varit rätt. Dock anser jag att insatsen inte varit förenlig med den enorma kritikerstorm som riktats mot honom, och i synnerhet inte den senaste månaden när han snittat 1p/g och trots allt ligger femma i den interna poängligan. Säkert är i varje fall att Brithén inte blivit sämre av dennes sällskap. Av attityden från Titanus88 att döma, så antar jag att Rensfeldt legat med dennes fru eller något annat av personlig karaktär. Att RBK och Rensfeldt efter denna säsong kommer att gå skilda vägar känns naturligt för båda parter. Jag kanske är ensam, men Luddes tid i Rögletröjan förtjänar att minnas med större respekt.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180304 kl 01:41

eleganten skrev:
Titanus88 skrev:Ni som frågar om Kellman. Vi är knappast högst i näringskedjan

Det är vi väl aldrig? Hindrar inte mig från att spekulera om nyförvärv

Beror på vem i forumet som önskar ta in spelare. :)

Nu tror jag inte att vi kan tävla mot de allra bästa lagen men vi bör ju kunna både ekonomisk och kanske numera sportsligt tävla mot de flesta "mittenlagen".
Wikegård (fan av RBK) hävdade med bestämdhet att vi är ett slutspelslag nästa år. Vi är det "i princip" redan nu om man ser till resultatet med the Abbotts vid rodret.
Nästa säsong är iofs en helt annan grej men tanken är kittlande.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180304 kl 01:42

Bank skrev:Att supportrar sågar underpresterande spelare kommer som en följd av passionen, men emellertid kan jag ibland efterlysa större eftertänksamhet. Ofta bestämmer sig användare på förhand - eller efter en viss tid - att en spelare är svinkass och borde sparkas. Om nu spelaren i fråga skulle göra två mål och vara direkt avgörande i en seger, överskuggas segerglädjen av att "fel" spelare varit framträdande. Det är behagligt att vinna. Men det är också känslan av att få sin "expertis" bekräftad vid misslyckanden.

Förra säsongen var alla förluster Schutz, Collbergs, Williamssons eller Almen Bibic fel. Vi var många här som genuint gladde oss åt tyskens övertidsmål och säkrat SHL-kontrakt. Däremot lyste dennes störtsa belackare med sin frånvaro. Jag antar att målet blev en nagel i ögat på de som redan i november högljutt argumenterat för att hans kontrakt borde brytas.

Ingen med grönvitt hjärta lär ha varit nöjd med höstens prestationer. Alla skule hängas - i synnerhet tränaren. Ingen spelare (förutom Schira och Hedberg) kom i mitt tycke upp i förväntad nivå. Jag hade förväntat mig betydligt mer av Fairchild, Brithén, Aaltonen, Rensfeldt, Lerg, Pogge och Collberg. Många gånger var kritiken mot dessa m.fl. berättigad, men kanske aningen ostädad. Sedan kom tränarbytet. Vissa spelare skeppades iväg, andra fick sina roller omprövade. Emellertid är det svårt att komma ifrån den positiva effekt som Abbotts transformation av RBK medfört. Vår hemvänande storstjärna fick besviket se sitt "C" försvinna, men blev i utbyte den spelare han värvades för att vara. Av ovanstående är han också den ende (eller kanske även JMA) som -trots påtagliga framsteg och uppradade segrar - helt fått forumjargongens förlåtelse. Värst är kritiken mot Rensfeldt. En spelare som i en kedja tillsammans med Jensen och Liljewall krafigt bidrog till att vi 14/15 återigen tog steget tillbaka i svensk hockeys finrum. Under nykomlingsäsongen bildade han fruktat radarpar med Cehlin och tilldelades utmärkelsen "årets rookie" i ett lag vars säsongsmål var att undvika kvalspel. Förra säsongen var han (inklusive kvalspel) vår bäste poängplockare och fick landslagsdebutera. Självklart är det farligt att låta en spelare leva för länge på gamla meriter, och den här säsongen har han inte kommit upp i samma nivå och bitvis varit petad, vilket eventuellt varit rätt. Dock anser jag att insatsen inte varit förenlig med den enorma kritikerstorm som riktats mot honom, och i synnerhet inte den senaste månaden när han snittat 1p/g och trots allt ligger femma i den interna poängligan. Säkert är i varje fall att Brithén inte blivit sämre av dennes sällskap. Av attityden från Titanus88 att döma, så antar jag att Rensfeldt legat med dennes fru eller något annat av personlig karaktär. Att RBK och Rensfeldt efter denna säsong kommer att gå skilda vägar känns naturligt för båda parter. Jag kanske är ensam, men Luddes tid i Rögletröjan förtjänar att minnas med större respekt.

Wörd!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180304 kl 02:17

Bank - Rensfeldt är en praktsopa. Det ska bli enormt skönt att slippa bromsklossen Rensfeldt nästa säsong. Brithen och Hedberg hade varit ännu bättre med en vettig tredjelänk.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180304 kl 02:30

Mike: nu är det snart dags att möta FBK då skall du väl dit och kolla favoritlaget nummer ett.

Hur går det annars för Hitmen och Flames Calgary? inga spelare därifrån Rögle kan plocka?
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 180304 kl 02:33

GrönvitaMike skrev:Bank - Rensfeldt är en praktsopa. Det ska bli enormt skönt att slippa bromsklossen Rensfeldt nästa säsong. Brithen och Hedberg hade varit ännu bättre med en vettig tredjelänk.

För att vara en person vars favoriseranden ofta brukar förknippas med god poängproduktion är din inställning till Ludde anmärkningsvärd. Vi har haft den här diskussionen tidigare. Jag gillar Karlsson - du gillar Ryfors, jag gillar Collberg - du gillar From, jag gillar Rensfeldt - och du gillar Hedberg. Vi har helt enkelt helt olika syn på vilka kvaliteter som utgör en bra hockeyspelare. och Mike, var är respekten? Är hela "bromsklossens" Röglesejour endast ett av Maskens alla "misslyckanden"?
Spunk

Inläggav Spunk » 180304 kl 08:16

Bank skrev:Att supportrar sågar underpresterande spelare kommer som en följd av passionen, men emellertid kan jag ibland efterlysa större eftertänksamhet. Ofta bestämmer sig användare på förhand - eller efter en viss tid - att en spelare är svinkass och borde sparkas. Om nu spelaren i fråga skulle göra två mål och vara direkt avgörande i en seger, överskuggas segerglädjen av att "fel" spelare varit framträdande. Det är behagligt att vinna. Men det är också känslan av att få sin "expertis" bekräftad vid misslyckanden.

Mycket bra skrivet!!
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180304 kl 08:24

Håller med. Jag gillar Rensfelt. Smart spelare som gör andra bättre .
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180304 kl 08:49

sinner skrev:
Demon-Willaume skrev:Underbar resa hem i bussen. Glöm inte att mora och örebro ska mötas även khk-örebro. Känns så gott som klart

Åkte tishan av Demon? ;-) Nu har det börjas snackas mycket om AIA som har "ny tradition", tänk vad herr Börjesson har ställt till med... :-) :-)

Nej min behöll jag på. Det är möjligt att Börjesson har börjat med detta men då var han en ung påg i så fall. Detta har aia gjort så länge jag kan minnas tillbaka till 90-talet.
Oledha

Inläggav Oledha » 180304 kl 08:55

Bank skrev:Att supportrar sågar underpresterande spelare kommer som en följd av passionen, men emellertid kan jag ibland efterlysa större eftertänksamhet.

Håller med dig Bank, lagbygge är ett komplext hantverk och spelare är i olika faser som människor och idrottsmän. Som soff- coach kan man tradea spelare lite som man spelar datorspel. Delar din syn på Rensfeldt, hade assistpoäng delats ut när man skymmer motståndarnas målvakt skulle Rensfeldt och Sylvander haft en del + poäng.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180304 kl 09:51

Vilket match, helt sjukt. Grymt jobbat av hela laget Om man var förbannad i fredags så var man gladare igår :-)

Och Lerg smällde in 2 som och då visade han att han har i laget att göra även nästa säsong. För rätt peng alltså.

Grymt kul för Sylle!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180304 kl 14:27

GrönvitaMike skrev:Bank - Rensfeldt är en praktsopa. Det ska bli enormt skönt att slippa bromsklossen Rensfeldt nästa säsong. Brithen och Hedberg hade varit ännu bättre med en vettig tredjelänk.

Exakt.
Att skriva en halv A4 sida här som pekar på motsatsen känns bara konstigt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180304 kl 15:50

Förstår faktiskt inte hur man kan försvara Rensfeldt efter en säsong som denna. Vad han gjorde 14/15 spelar ingen som helst roll idag. Det är dags för både honom och Rögle att gå vidare.
ÖrkelljungaGrabben

Inläggav ÖrkelljungaGrabben » 180304 kl 16:45

Håller med MIke och Titanus, Rensfeldt är totalt värdelös som spelare och bidrar alldelles för dåligt till laget.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180304 kl 17:02

Vad tyckte ni om Ludvig Elvenes då?
Han spelade väl inte till sig ett nytt kontrakt men gjorde heller inte bort sig.
Hoppas man får se mer under veckan
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180304 kl 17:26

eleganten skrev:Vad tyckte ni om Ludvig Elvenes då?
Han spelade väl inte till sig ett nytt kontrakt men gjorde heller inte bort sig.
Hoppas man får se mer under veckan
Har inte fått någon feeling för honom. Behöver nog växla upp sista matcherna för att inte riskera ett år till i HA.
Oledha

Inläggav Oledha » 180304 kl 17:39

ÖrkelljungaGrabben skrev:Håller med MIke och Titanus, Rensfeldt är totalt värdelös som spelare och bidrar alldelles för dåligt till laget.

Och vad är viktigt med att göra detta till ett statement, att Rensfeldt är dålig?
Kan man bänka honom? vem ska man då ersätta honom med.
Man får vibbar av vissa religösa sekter som tycker det är viktigt att peka ut det onda så man kan sälla sig till skaran av de goda.
Om Rensfeldt inte håller måttet lär han inte få en kontraktsförfrågan till nästa säsong.
Nu är det bara en vecka kvar för de som tycker det är viktigt att klaga på spelartruppen och paparazzis som jagar spelare på FB.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180304 kl 17:41

Ludvig gjorde väl en godkänd insats, men var å andra sidan inte så speciellt märkbar på isen. Han spelade enkelt och vårdade pucken väl när han väl höll i den. Svårt att ge något generellt betyg eftersom han inte direkt är en prominent spelare som går ut på isen och tar för sig. Det bästa för honom är nog att lira här säsongen ut, köra en försäsong med Rögle och därefter lånas ut till Allsvenskan igen. Risken är annars att han får en Sylwander-liknande roll med lite speltid och periodvis bänkning, och för hans utveckling vore det nog inte det bästa. Däremot tror jag att han redan i dag hade producerat och bidragit mer till laget än vad Sylwander gör, men en utlåning är nog ändå bäst för alla parter.

Ludvigs kontrakt går väl ut efter säsongen? Oavsett hur det går för honom nu bör vi nog förlänga och låna ut även nästa säsong.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180304 kl 20:17

Det var väl ett jävla gnällande på Rensfelt. Han ligger fyra-femma i interna poängligan, är bland de bättre i +- och har fått hattat runt i kedjorna rätt mycket denna säsong. Så jävla dålig kan han ju inte vara.

Det är konstigt att man inte kan glädjas av segrar utan måste sitta och bajsa ut negativa saker. Och att skriva samma jävla saker i 30 inlägg är bara patetiskt. Vet ni vad? Ingenting av det som skrivs här påverkar truppen varken in eller ut. En del sitter och skriver och kräver som om ni tror ni har nåt inflytande i föreningen. Jösses.

Hoppas hoppas Rensfelt får ett fett kontrakt bara för att retas med vissa.

Och ludvig elvenes plus båda bibic.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180304 kl 20:23

fidelis skrev:Ludvig gjorde väl en godkänd insats, men var å andra sidan inte så speciellt märkbar på isen. Han spelade enkelt och vårdade pucken väl när han väl höll i den. Svårt att ge något generellt betyg eftersom han inte direkt är en prominent spelare som går ut på isen och tar för sig. Det bästa för honom är nog att lira här säsongen ut, köra en försäsong med Rögle och därefter lånas ut till Allsvenskan igen. Risken är annars att han får en Sylwander-liknande roll med lite speltid och periodvis bänkning, och för hans utveckling vore det nog inte det bästa. Däremot tror jag att han redan i dag hade producerat och bidragit mer till laget än vad Sylwander gör, men en utlåning är nog ändå bäst för alla parter.

Ludvigs kontrakt går väl ut efter säsongen? Oavsett hur det går för honom nu bör vi nog förlänga och låna ut även nästa säsong.

Lånas ut? Han är för bra för att lånas ut till allsvenskan. Det måste du väl ändå förstå!
Jag hoppas han får nytt kontrakt.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180304 kl 21:19

Demon-Willaume skrev:Det var väl ett jävla gnällande på Rensfelt. Han ligger fyra-femma i interna poängligan, är bland de bättre i +- och har fått hattat runt i kedjorna rätt mycket denna säsong. Så jävla dålig kan han ju inte vara.

Det är konstigt att man inte kan glädjas av segrar utan måste sitta och bajsa ut negativa saker. Och att skriva samma jävla saker i 30 inlägg är bara patetiskt. Vet ni vad? Ingenting av det som skrivs här påverkar truppen varken in eller ut. En del sitter och skriver och kräver som om ni tror ni har nåt inflytande i föreningen. Jösses.

Hoppas hoppas Rensfelt får ett fett kontrakt bara för att retas med vissa.

Och ludvig elvenes plus båda bibic.

Otroligt märkligt inlägg.
Du har 16 forwards i laget just nu, av dessa har Brithén, Widing, Hedberg, Lerg, Conolly, Ryfors, Matson, Sylwander spelat hela säsongen. Så att ligga femma i poängligan utav 8 spelare vete fan hur stor bedrift det är, tar man dessutom hänsyn till poäng per match så hamnar han ännu sämre då såväl Liss,JMA och Elvenes har väsentligt mycket bättre statistik. Så rent statistiskt så förstår jag inte alls din poäng när du målar upp det som en bedrift att ligga tredje sämst av forwardens som varit här hela säsongen skadefria.

Sen säger du att han är bland de bättre i +- det är direkt felaktigt, han har -4 vilket gör han till dom sämsta i laget även på den fronten. Åtminstone inte bland dom bästa för på rak arm kommer jag på 5-6 spelare som har bättre statistik där.

Det är inte alls konstigt att folk här lyfter upp dessa frågor, vi har harvat i botten på serien flera år nu och folk vill se att Rögle tar ett lyft, vi som ifrågasätter nuvarande trupp är vinnare, många av dessa spelare har fått chans på chans år efter år (Bibic,Rensfeldt,Sylwander,Collberg mfl) ingenting händer utan dom kostar klubben pengar och ingen av dom tar några större kliv i varesej utvecklingen eller i karriären.

Om Rögle nästa år äntligen ska stabilisera sig som mittenlag och kriga för slutspel då måste spelarna som inte är dugliga nog att göra det rensas ut, att du sen tycker att det är idiotiskt får stå för dig, att du sedan tycker att dåliga spelare ska få förnyade kontrakt och kanske spela ner Rögle i Allsvenskan får en att undra huruvida du överhuvudtaget håller på Rögle, att önska destruktiva handlingar i sin klubb är duktigt efterblivet.

Daniel Sylwander, Ludvig Rensfeldt och Jack Conolly kostar tillsammans närmare 1.000.000 kronor i månaden med sociala avgifter, tjänstepension och försäkring. Om du på fullt allvar inte ser en annan trio istället för dom pengarna så får det stå för dig.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180304 kl 21:47

Det är precis den attityden till medelmåttor som Masken haft och som har satt oss i skiten. Rensfeldt har inte varit bra i år och passar inte alls in i den fartfyllda och intensiva hockeyn vi vill spela. Han var tom bänkad under en period efter att ha harvat i fjärde ett tag. Det är helt och hållet Brithen och Hedberg som har drivit den formationen.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180304 kl 22:19

Tror att det är ett flertal härinne som får ta till repet när Chris och Cam börjar förlänga kontrakt - många av dessa personers hatobjekt verkar vara väldigt populära hos Abbotts, den konstant bespottade Williamsson belönades ju med en förlängning i januari trots att han går skadad.

Kommer att bli fler förlängningar, som Widing, Pogge, kanske JJ, Ludde, Sylle och definitvt inte så många utköp av spelare som vissa önskar.

Abbotts bygger en lagmaskin och för att den ska kunna fungera behöver man många olika komponenter - de kan ha "okända" namn eller inte vara från toppskiktet i SHL med kända namn. Kommer att bli 2 max 3 värvningar av klass. Typ Lilja och Sjögren samt kanske en back med lokalanknytning som Niklas Hansson. Vi har ju som sagt en budget att hålla koll på också. Vilket väldigt få här verkar inse.

Kommer repen i NV-skåne att räcka till?
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 180304 kl 22:38

GrönvitaMike skrev:Det är precis den attityden till medelmåttor som Masken haft och som har satt oss i skiten. Rensfeldt har inte varit bra i år och passar inte alls in i den fartfyllda och intensiva hockeyn vi vill spela. Han var tom bänkad under en period efter att ha harvat i fjärde ett tag. Det är helt och hållet Brithen och Hedberg som har drivit den formationen.

Här är ditt uttalande mindre känslostyrt och mer nyanserat, och jag håller med dig i det mesta. Rensfeldt har haft en tung säsong och passar inte riktigt in Abbotts spelsystem. Däremot har han – i mitt tycke – haft bra kemi med Brithén, och snarare hade jag sett en annnan tredjelänk än Hedberg (kanske Elvenes #52). Här kommer vi att vara oense tills vi dör, så det finns ingen anledning att diskutera vidare. Tycker även att du är väl hård mot Maskens gärning. Han byggde ett lag som förde oss till SHL, och hindrade oss från att trilla ur.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180305 kl 00:10

Brithen har hyfsad kemi med Hedberg och inte med Rensfeldt, som har fullt upp med att hänga med i de övriga tvås tempo. Det enda vettiga vore att flytta upp Liss och ner med Rensfeldt till fjärde.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180305 kl 12:32

Nä, målproduktionen kunde så klart blivit bättre, men det är bra kemi mellan Brithen och Rensfeldt ingen snack om saken. Tycker att Rensfeldt har höjt sig på sistone, så ingen mening att bespotta nu i slutet av säsongen. Tack å lycka till i framtiden säger jag.

Återgå till "Matchtrådar"