AIA:s Barguide

Här skriver vi om sådant som inte passar i kategorierna ovan men som ändå kan vara läsvärt för en Röglesupporter.
Ljunggren

The Bog

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:47

Nilsson skrev:
The Bog
Perth, Northbridge

Ett mycket udda ställe som ligger i Perths bästa backpacker och nöjeslivs distrikt Northbridge.

Klientel: En ytterst intressant och märklig blandning av t.ex. ett fåtal "vanligt" folk o dessto fler flummiga backpackers, ganjarökande hippies, jättelika maorianer, sjömän, mc-knuttar, gapiga måttligt berusade aborginer o massa barpersonal från andra ställen som tittar in här efter sitt skift för att roa sig på stället som har öppet längst av alla ända till tidig morgonkvist när solen skiner, fåglarna kvittrar och folk kör till jobbet..

Interiör: Soffor och stolar för ca 40-50 pers runt ett antal häftiga fyrkantiga bord med inbyggd dataskärm där man kan spela gamla klassiska C64, Amiga och Atari spel som Pacman och Space Invaders mfl. Det finns även ett antal Fussball och biljardbord utplacerade i lokalen.

Priser: Ganska saftiga priser för blaskig Tooheys New på tap.. ca 8 aud/pint.

Personal: Säkert jättetrevlig, men pga väldigt hög ljudnivå från skräniga liveband och discodunk är det mest teckenspråk som gäller vid beställning framme vid baren.

Övrigt: När de allra flesta ställen stänger runt kl 3 på natten rullar en svart "likbuss" med texten "The bog" genom stan förbi flera vattenhål för att samla upp bottenslammet av folket ute i svängen som fortfarande är sugna på mer uteliv för vidare transport till detta udda ställe. Under bussfärden möts man av intressanta syner som utslagna människor liggandes i säten samt på golv i sina egna spyor och diverse andra trevliga inslag.

Betyg: 3 av 5 jättemaorianer som inte vill lira fussball med dig!
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:48

Stil_och_klass skrev:
City Pub - Sarajevo.

Om någon skulle ha vägarna förbi i Bosnien H, eller Sarajevo då rekommenderar jag City Pub.

Läge: Centrala Sarajevo.

Karaktär: Pub som fungerar så väll som en härlig fredagkväll som ett ställe att umgås på innan match.

Priser: 1 liter öl kostar 15 spänn ( Kall Heineken )

Betyg: 5 speciellt på helgerna när dom lokala supportrarna vässar stämman inför matchen.
Ljunggren

Can Paixano

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:48

C de Ginebra, Barceloneta, Barcelona
Inklämt i gamla stan, mellan den Olympiska hamnen och Yatch hamnen i slutet på La Rambla

Riktigt, riktig skabbig Cava-bodega i de gamla hamnkvarteren i Barcelona. Ett hål iväggen, utan vare sig dörrar elle fönster, men med massor av atmosfär i form av skitigt golv, högljudd betjäning och ännu mer högljudd publik.

Klientel: En skön blandning av lokalbefolkning och utlänningar som bott ett bar år i Barca. Turister vågar sig knappast in, pga den mints sagt intesiva atmosfären. Alltid packat med folk. Tänk, RBK-Frölunda 87-88. Jag menar packat!

Antal sittplatser: 0! Var fan skulle stolarna stå? Men det finns ett antal lister runt väggarna där man ka ställa flaskor &glas, men dessa är det slagsmål om!

Ölpris: Ingen aning. Här dricks det mest Cava - spanskt mousserande vin. Priset är helt OK 5 Euro för en flaska och då får du e rejäl baguette på köpet.

Övrigt: Perfekt mellanlandning vid 16-17 tiden på kvällen, då det är dax att göra avstamp inför en helkväll i Barcelona. MAssor med roliga typer och snygga brudar. Men vässa armbågarna!

Betyg: 4 Frexinet av 5
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:49

Andre skrev:
Robin Hood, Alanya, Turkiet

Utmed den ökända hamnen i Turkiets semesterpärla Alanya ligger den här sjujädrans stora byggnaden fint beläget. Fint och fräscht diskotek/bar med 3 våningar av dansande turister, ölhävande danskar och maffiosos and the G:s. Hårt festande natten lång med relativt bra öl- och spritpriser, tror att en öl gick på 15 svenska.

Bra atmosfär och extremt trevlig barpersonal. Rekomenderas varmt!

Betyg: 4 av 5 p. Ett minuspoäng därför att ett turiststeg på den gatan betyder att tjugo turkar springer flåsandes med banderoller, hattar och informationsblad och ska övertyga den tröga turisten om att DERAS ställe är BILLIGAST!

http://www.robinhoodalanya.com/album.php
Ljunggren

U Cerneho Vola (Svarta Oxen)...PRAG

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:50

Reading1 skrev:
Plats: Uppe vid slottet, gotiska kyrkan ca 200 meter därifrån, riktning FRÅN Karsbron, vid Loredana-kapellet.
Inredning: Ett riktigt gammalt hak som känns som 300 år eller så...De 40 sittplatserna består av MYCKET grovt uthuggna bänkar i furu som under 100 år har utjämnats och tillslipats av 10.000-tals sittande arslen. Dessa sittplatser är så eftertraktade att det blir sprinterlopp till dessa när någon lämnar stället.
Klientel: En hel del högljudda tjecker i övre åldrarna samt en och annan turist som leter efter genuint tjeckiskt.
Pris: Tja 9-10 svenska kronor för en 0,5 l. Urquell är ju överkomligt. Till detta rekommenderas de feta tjocka korvarna som ibland serveras här.
Övrigt: Personligen tycker jag att det är väldigt speciell stämning här som man kan förakta eller beundra.
Betyg: 3,5 öronproppar av 5.
Ljunggren

George and Dragon, Prag

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:50

Reading1 skrev:
Plats: Vid gamla stan, torget, ca 50 meter från Tyn-kyrkan, prag.
Karaktär: Typisk brittisk pub, ca 60-70 sittplatser utomhus, ett 50 -tal inomhus samt en ca 7 meter lång bardisk att hänga över.
Klientel: Skojar ni...? Har aldrig sett eller hört en tjeckisk människa på detta ställe. Puben invaderas istället av britter med avsikt att fira svensexa/möhippa i den gyllene staden. Fotboll och Rugbyfans finns här gott om. Helt okej ställe att besöka om abstinensen gällande fotboll blir för stor. Stämningsnivån är hög speciellt senare på kvällen. Riktigt trångt är här om det visas match på TV. Fastna inte i någon stol här hela dagarna då kan du lika gärna åka till UK, men att titta in för en bira sent på kvällen kan vara hur kul som helst.
Priser: Har inte hittat något dyrare ställe hittills i Prag, 30 spänn för 0,4 l. skrämmer viken vettig tjeckisk människa som helst.
Övrigt: Skoja inte för mycket med vakterna här, dom är hårda som granit...
Betyg: 3 S:t George kors av 5
Ljunggren

Dog´s bollocks PRAG

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:51

Dicepool skrev:
Det finns alldeles för många bra pubar i den stan för att man ska kunna hålla sig nykter... särskilt minnesvärd är:
Dogs bollocks.
var? 500m från staropramens bryggeri eller 6-700m från t-bana Andel
plats? mellan 75-110 sitt, bra bardisk
prisläge? ca 15sek för ½l pils urquell. har det mesta inom öl och en som klart är värd att prova är KELT (guiness på tjeckist vis)
folk? mestadels inhemskt dock har en del turister lyckats hitta dit.
stämning? lugnt och skönt fram till 23, sen mycket musik och även live.
personal? trevlig, inget onödigt snack, trevlig att titta på,
mat? tjeckiska köket, men även mycket annat. det är svårt att inte bli nöjd...
inredning? trä och tegel
betyg? 3,5/5 minus för tjeckisk pop

http://prague.tv/prague/dining/restaura...ional/3253
Ljunggren

Rönne River Bar (R.I.P), Ängelholm

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:52

Redaing1 skrev:
...Stället som inte finns längre, men som själsligt ändå är värt att nämna här.
Läget var mitt i Ängelholm intill den flytande Rönne Å.

Stället bestod under sommaren av ca 120 sittande platser utomhus, inomhus var det nästan alltid brist på lediga sittplatser. 2 barer (en uppe vid scenen och en i källaren).

Klientel: Många gamla AIA:are som hade detta som "favve-ställe" i övrigt kom långväga gäster till platsen för att med egna ögon bevittna allt mytomspunnet som omgärdade RRB. Någon tidning skrev i en nöjesartikel att citat: "snyggare tjejer än här finns inte..." I övrigt en salig blandning av brats, flummare, bönder, turister, hundar, alkisar..you name it...

Priser: Stort utbud av olika ölsorter samt diverse mystiska drinkar. Bl.a sålde man Rönne River Ale, som var grumligare än ån nedanför och tyvärr smakade likadant. Myten var helt enkelt att det var alkoholspetsad å-vatten på flaska. Priset var 35 spänn för flaska eller stor stark. Man serverade också "dansk skalle" för 25 spänn, en sötsliskig shot som levde upp till namnet. En AIA-profil drack 3 sådana på kort tid och fick således be chauffören av bilen på vägen hem att stanna lika många gånger på motorvägen.

Övrigt:...Ett ställe som ibland fixade kombinerade kvällar innehållande: striptease, ölhävning och armbrytning måste gå till historien i pryda Ängelholm. Mäkta populärt att spela live för olika band, att stället fortfarande stod kvar efter några av gigen är ett under.
Att dessutom 20-tal AIA-grabbar fick hela stället på fötter till madness: House of fun -var också synonymt med stället- det enda i ängelholm där man slängde alla "koder" och joinade gjädjen.

Övriga minnen: En gammal hockeyprofil (vi kan kalla honom blåa handskar) försökte en gång planka in genom att försöka klättra över det 2 meter höga planket som omgärdade stället, då han ej var "portad" eller det fanns inträde till stället (ej heller kö) undrar vi fortfarande varför..när han bara kunde gått rakt in vid entrèn.
Att AIA hade detta som sitt ställe betydde också att långväga nyfikna besökare fick uppföra sig som man ska. Vid en sen sommarkväll försökte en Arvika-bo tränga sig före den väntande kön som gick lång med orden. "Släpp in mig jag har åkt från arvika", en mycket välbyggd AIA-profil hånskrattade lite med kommentaren: arvika, fan det var ju där jag rev en ishall förra vintern. Arvika-bon fann för gott att lugnt och stilla ställa sig sist i kön.
Glöm heller inte att allas vår Christer Abrahamsson hade detta som sin favorit, så förstår ni att stället hade sin speciella "touch"
Betyg: 4 livbojar av 5. Grabbar hjälp nu till med att fylla i uppgifter om vårt saknade "place"
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:52

AIAnr10 skrev:
Happy House, Kabul

AIAnr10

Måste tyvärr meddela att stället har stängt...så alla ni som har planerat resor ditt med anledning av mitt inlägg..SORRY..hoppas ni har avbeställnings skydd. Om inte kan jag eventuellt förmedla kontakt till något annat ställe.

AIAnr10
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:53

AIAnr10 skrev:
AL FANAR

Var: Tyr Libanon (gamla stan)

Karaktar: 3 meter fran vattnet men utan havutsikt (nagon tankte inte till), atminstone vartid. Bar med flera rum i rustik miljo, b la ett som ar inrett i ett valv. Mobler som far en att tanka pa svenskt 70-tal och barstolar i tra.

Klientel: Lokala ungdomar, nagon internationell och en och annan engelsman som aldrig drukit under 8 ol innan han kom ditt.

Priser: 15 kronor for "draft"som serveras i isatt glas och innehallet mater 30 cl. Mycket gott lokalt ol som jag inte lyckats lara mig namnet pa

Ovrigt: Mojligheter till biljardspel och TV titande (12 tum)

AIAnr10
Ljunggren

Gæstgivergården

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:54

DoZendo skrev:
Var: Helsingör (torget)

Irländsk pub med med skön musik (bl.a Dropkick Murphys och Flogging Molly) och även liveband efter 23 på fredagar. En flaska tuborg grön 33cl går på 25 svenska, Kilkenny 50cl 60 svenska.
Bra stämning och skön musik ger den en 4/5 i betyg. Avdrag för halvgnällig bartender.
Ljunggren

Ishallspuben

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:54

Reading1 skrev:
Plats: Ishallen i Ängelholm vid norra kortsidan
Stället har en provisorisk bardisk ca 4,5 meter lång. Golvet är kallt och precis så dammigt som vi vill att ett riktigt vattenhål ska vara. Träbord och bänkar för ett 60-tal sittande, men de flesta står hellre upp. Av förklarliga skäl serveras ölen i plastglas. Två stora TV-apparater pryder väggen med snuttar från diverse gamla Rögle-matcher. Kandelabrar med levande ljus pryder bl.a bardisken.
KLIENTEL:Här finns en märklig mix av alla typer av människor, dock en klar dominans från törstiga från ståplats i fina märkeskläder. Åldern varierar mellan 18-75. Kändisfaktorn är stor och man kan springa på allt från gamla läktar-rävar till avdankade gamla Rögle-spelare.
PRISER:40 pix för en stor(?) stark...
SUMMERING: Kan krävas en hel del människor för att stället ska kännas "tight". En stor nackdel är att man inte fyller på plastmuggarna mer än 3/4 (skärpning!!!!!!).
Med tanke på alla vackra människor som befinner sig där före och under matchen måste vi ge betyget 3,5 Len Hackborn av 5 med utvecklingspotential uppåt. Se för helvete till att fylla på glasen upp till toppen
Ljunggren

Bilbao Berria

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:55

Plats: Placa Nova, Barcelona, Spanien

Baskisk Tapasbar i hjärtat av katalanska Barcelona.
(Lika bra som att ha en Nordirländsk pub i Dublin eller em MIF-pub i Ängelholm.)
Charmig lokal vid Placa Nova, precis vid katedralen, inredd med grova bänkar och en lång Tapasdisk med självservering. Biran levereras dock av en handfull stressade servitörer.

Klientel: Allt ifrån turister som pausar efter långa kulturpromenader i Barri Gotic, över lokala Spanjorer som suger på rödvin och äter Tapas till spanska SI-grabbar som tittar snett på vänligt sinnade, om än, välklädda besökare.

Priser: 3,5 Euro för en halvliter inhemskt. Estrella Damm tror jag, minsann, att det var. 1,5 Euro/Tapas.

Summering: Bra stök om man vill kolla på folk. Dessutom goda Tapas som alla serveras på en lång cocktailpinne. (Spara pinnarna, det är efter hur många pinnar du har som du betaler.)
Kanske lite mer Espanyol än Barca, om man säger så. Men det kan väl bara vara en bra sak?

Betyg: 2 ETA av 5 (den stora turisttillströmmingen mitt på dan sänker bertyget en pinne)
Ljunggren

Kneipe Zur Fähre (anno 1332)

Inläggav Ljunggren » 070531 kl 16:56

PatrikJ skrev:
Plats: Fährstrasse 17, Altstadt Stralsund, Tyskland.

Liten pub belägen nära hamnen i Stralsund. Lokalen rymmer 20-25 stycken sittande gäster, samt 3-4 stycken stående vid bardisken. Inredningen går i maritim stil med segel i taket och sextanter på väggarna.

Klientel:
Alla möjliga sorter; arbetare, gamla sjöbusar och turister.

Priser:
2 Euro för en "Stralsunder".

Summering:
Billigt och trevligt. Dock dras helhetsintrycket ner av den tyska popmusiken som spelas i bakgrunden.

Betyg:
3 Gustav II Adolf av 5 möjliga.
Användarvisningsbild
Reading1

The King Brabant Pub, Prag

Inläggav Reading1 » 070710 kl 17:43

..eller: U Strale Brabantskeno
Plats:Gå över karlsbron riktning mot lill-sidan. Efer brons slut fortsätter ni ca 100 meter där ni ser spårvagnshållplats, gå diagonalt över denna plats och sväng in på första gatan till höger, följ denna gata i riktning mot slottet och ni kan inte missa stället. En lång arm sträcker sig från fingerad fängelshåla ut på trottoaren ,se upp för denna när ni ska gå hem och har ägnat en hel kväll på detta kulturställe.
Karaktär:Prags äldsta pub med anor sedan 1437, stället har sedan detta datum oavbrutet serverat törstiga gäster. Inredningen består av gotiska valv, slitna väggar, tunga ekbord och bänkar som är rejält nernötta. Haklapp behövs ej då borden nästan når upp till hakan. nedbrunna stearinljus pryder också de gigantiska borden. Cirka 50 sittplatser. Servitören har mohikanfrissa ringar i öronen och tatuerade armar och är jäkligt trevlig.
Klientel:Allt!!!!!. Tjecker i olika åldrar, en man som var lik mer Einstein än han själv var. Amerikanska backpackers. Engelsmän, verkligen blandat klientel.
Pris:13 svenska kronor för 0,5 liter Urquell, därtill öl-tilltugg till humana priser och då menar jag fan inte chilijordnötter utan feta korvar, friterad ost, rökta mini-bläckfiskar med lök och citron. Se och lär pubägare i ängelholm!!!!!!!!
Summering:Detta stället andas ölkultur grabbar! Mina käftar började dregla som en hund direkt jag satte min fot här, och jag hade inte bråttom därifrån, så ni som tror att dryckeskultur är att gå till lokala puben, käka chilinötter och svepa shots, sorry ni har inget på detta ställe att göra. Och nej man kan inte beställa in en hink med vodka och redbull heller, men ni som vill ha något genuint ölchapp med anor och historia, ni blir inte besvikna.
Summering: Mitt favoritställe i staden så här långt, jag ger betyget 5,0 Carolus Rex av 5 möjliga, med ända minuset att dom inte istället för urquell serverade Gambrinus eller Kusovice.
Enligt noteringar som jag gjort så ska detta ställe ha en hemsida men jag har inte kollat efter, i vilket fall som helst: www.brabant.cz
Användarvisningsbild
Clubliefde
Kontakt:

Bohemen, Oslo

Inläggav Clubliefde » 070716 kl 15:44

Plats: Parallellgata till Karl Johan

Karaktær: Fotbollspub med storbildsskærm. Føretrædesvis från tippeliga, men æven en hel del allsvenska/internationella matcher. Återstår att se om de visar hockey vad det lider..

Kilentel: Enligt dem sjælva: "fotballsupportere og andre livsnytere, som liker sin øl kald og rimelig. ". Enligt mig; skabbiga Engasupporters som ær Norges motsvarighet till brajenfans. 'Nough said..

Øl: Humana priser før Norge < 50-lappen før en fatøl (inte bara Ringnes-piss utan æven en juste bayer..)

Øvrigt: Hoppas jag får anledning att høja betyget efter måndagens match mot Tromsø då jag æmnar besøka bohemen innan match.

Betyg: 2 pissljumna RIngnes av 5

Hemsida: http://www.bohemen.no
Ljunggren

Dunes and Tunes Irish beach bar

Inläggav Ljunggren » 070922 kl 18:40

Strandpromenaden, Playa del Ingles, Gran Canaria

Sannerligen en osannolik med intressant skapelse:
En irländsk pub på en spansk ö, med tysk personal och engelsk trubadur samt en publik som är mer internationell än hela FN.
Dock en av de trevligaste pubatmosfärerer jag upplevt på länge:
Puben är uppbyggd som lastrummet i en båt, med baren som kommandobrygga och "kojer" att sitta i längs väggarna - dessutom akvarier till "ventiler"
Publiken är blandad och stämingen avslappnad som sig bör på en semesterort. Kanske för lite röj för min smak, fast lite tryck blir det framåt midnatt då drinkarna och shotsen gjort sitt på trubadur och besökare.
Ett hundratal sittplatser i lastrummet, samt en tråkig uteservering längs strandpromenaden.
Pris: En halv liter Tropical 3 Euro, en paraplydrink samma pris

Betyg: 3 "Whats shall we do with the drunken sailor" av 5

Övrigt: Här serveras "å det bestämdaste" INTE Snakebite..
Ljunggren

Casa Juan

Inläggav Ljunggren » 070922 kl 18:49

Plats: Yumbo Center, Playa del Ingles, Gran Canaria

Halvskabbig uteservering i bottenplanet på Yumbo Center, som inte riktigt hittat sin profil. Den vill både vara Spansk bodega och Tysk Bierhall men misslyckas i sina intentioner. Inredning med traditionell spansk barinredning och trädgårdmöbler på uteserveringen från Jysk..
Dock ett fynd för den som vill ha några drinkar innan maten; cocktailmenyn är både lång och reabetonad.

Klientel: det är större risk att man stöter på HBT- personer än de riktigt fina grabbarna här, då ju Yumbo center bara skriker "bögvarning" om sig. Men gillar man cirkus är det värt omaket!

Priser: Alla cocktails 2,25 Euro, och man är inte snål med spriten då den är billigare än läsken! En halv liter öl 2 Euro.

Betyg: 2 regnbågsflaggor av 5

Safetytip: Ta med knogjärn i pissoaren
Senast redigerad av Ljunggren 071003 kl 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Ljunggren

Keans Bar

Inläggav Ljunggren » 070922 kl 19:00

Plats: Irish Center, Playa del Ingles, Gran Canaria

Stor Irländsk bar i hjärtat av Playa del ingles. Utformad som de flesta irländska barer i Spanien med en enorm uteservering och massor med TV-skärmar. Livemusic ofta.

Klientel: Mest engelsmän/kvinnor. En del stag/hennights gillar även detta stället , varför det kan bli ganska bra tryck efter midnatt.
Tyvärr ofta ganska öde, eftersom stället är snudd på enormt.

Pris: Happyhour 18-24 = 4 Euro för två halvliters öl, Tropical eller Dorada. Carling finns men kollade aldrig priset.

Betyg: 2,5 Shamrocks av 5

Övrigt: Rikigt skabbig toalett med insparkade dörrar och tandlös kärring som försöker ta betalt fö det. Tips: Ignorera henne och gå rakt in.
Skit även i alla gatunasarna utanför, sikta på baren istället.
Användarvisningsbild
AIAnr10

MACC bar Lebanon!

Inläggav AIAnr10 » 080115 kl 14:58

Plats: UN Mine Action Centre South Lebanon, Tyr Libanon

Liten bar belägen på ett litet FN område i Tyr i södra Libanon. Baren är smakfullt inredd med en liten bardisk och "hängbord" utmed ena väggen. Musik anläggning dock ingen TV, fredagar är "The day D"

Klientel: Mer eller mindra alkoliserade män och kvinnor och blandade nationaliteter. Speciella inbjudningar existerar vilket ofta renderar i mer "normala" festligheter.

Pris: GRATIS, personalen som jobbar betalar varje månad en avgift för att hålla baren igång. Har ni problem med priset hänvisar ni till att ni supportar det grön och vita laget som vimplen innanför dörren till vänster representerar.

Betyg: 4, minus för lite yta men stort plus för priset.

Övrigt: För att ta sig in måste man passera en gate som bevakas av Libanesiska armén och här räcker det att nämna "Bar guest" så skall det funka. Det är välkommet om gästerna har med sig något till baren som indikerar välvilja att dricka samt påminner om hemlandet....DVS Absolut eller Svenskt öl.
Ljunggren

Palae Bar

Inläggav Ljunggren » 080317 kl 11:17

Palae Bar
Ny Adelsgade 5
Köpenhamn

Juste gammalt värtshus i hjärtat av den kungliga Huvudstaden, på krypavstånd från turistfällorna på Ströget och Nyhavn.
Här är miljön desto mer genuin, sliten inredning och färgskalor som var populära när förra seklet var ungt. Köpenhamniana på väggarna och diverse musikintrument lyfter charmfaktorn ytterligare några snäpp.

Sittplatser: 30 st pinnstolar och bord, samt några pallar runt bardisken.

Personal: 2 danska madamer, som säkert var riktiga kanonpinglor för 20-30 år sedan. Junioren gillar säkert stället!

Priser: Något dyrt - 25DKK för en grön, men 15DKK för en "handmad" är klart prisvärt!

Övrigt: Samlingställe för musiker av äldre kaliber, men högt i tak och ett skönt ställe att pusta ut på när man vill komma bort från shoppinggalna Malmökärringar och hysteriska kamikazefotografer.

Betyg: 2 danska ölhästar av 5
Senast redigerad av Ljunggren 080506 kl 13:02, redigerad totalt 1 gång.
Ljunggren

Bar and Books, Prag

Inläggav Ljunggren » 080506 kl 13:02

Reading1 skrev:
Läge: Gå till Tyn-torget i Prag, följ byggnaden där Salvatore Dahli har utsätllning och sväng in på en smågata. Följ denna gata åt vänster så når ni detta ställe.
Karaktär: Gå in genom dörren och du tror att du hamnat på något mellantin av ett bibliotek och engelsk herklubb. Ca 40-50 sittplatser. Vojaserande väggar, med en stor och hög bokhylla där du kan välja diverse obskyra böcker at läsa till cigarren eller whiskyn. Stället har öppet till 04.00 på morgonen och belysningen är minimal trots att det förväntas att man ska kunna läsa här.
Vidare finns här 200 sorter av singel-malt att välja på. En av barägarna är skotte och han pratar gärna och länge om whisky. Man kan också köpa dyra cigarrer för att avnjuta till Kafka.
Klientel: Bokmalar men annars från "the upper class", ganska mycket amerikaner.
Priser: Tja, man måste vara beredd att betala för sig om man säger så. En Bruichladdich, 15-årig betalade jag en liten slant för. En Heineken på flaska kostar ca 30 kronor.
Övrigt: Tyvärr en påträngande jobbighet från de som jobbar som servitörer/servitriser. Räkna med at minst en av personalen hela tiden står och stirrar och vill "sälja" mer, eller bara vill vara sjukt jobbigt trevliga.
Betyg: 2 Havanna av 5, för dess udda stil med böcker och whisky/cigarrer
Ljunggren

Woodstock

Inläggav Ljunggren » 080801 kl 13:39

Pusherstreet, Christiania, Köbenhavn

Detta "vattenhål i vattenhålet" kan inte betcknas än annat som en pärla!
Med sin "Christianitiska" charm - så långt från Danmark, men ändå så nära - upptar denna servering en speciell plats i våra hjärtan.
Förlagd i ett gammalt annex, med väggar & golv i tegel och festivalbänkar som enda möblemang friar inredningsstilen till våra mest basala behov.
Detta, tillsammans med en kavalkad av karaktärer i form övervintrade Hippies, nyfikna Smålänningar och kufar du inte trodde fanns, gör stället till en perfekt rastplats att spotta ansikten några timmar innan man drar vidare ut i storstadens vimmel.

Antal sittplatser: Ca 50 vid bänkarna samt ett antal på "uteserveringen"

Pris: 3 Gröna och en liten flaska rött DKK 75:-

Övrigt: Gemensamhetstoalett - och då menar jag gemensam. Pisserännan delas av både män % kvinnor!
Dansgolv finnes.

Betyg: 3 Kravallpoliser och en halvrökt joint
Användarvisningsbild
RuneKipura

en av Dublins 1000 Pubar!!

Inläggav RuneKipura » 080813 kl 15:08

Temple Bar:
Läge: Temple Bar street,Dublin,Irland
Storlek:Baren är gigantisk med många olika typer av rum.
Beökare: temple bar är en bar där besökarna kommer från hela världen. När jag var där mötte o pratade jag med mycket svenskar.
Baren präglas av turister.
Pris: Precis som hela Storbritanien är Dublin en dyr stad.Temple bar är kanske något dyrare tack vare alla turister som besökare.
En pint Guinness kostar ca 6 Euro
Utbud: Barerna har ett i de närmaste obegränsat utbud där Guinness och Kilkenny är riktiga storsäljare.
Musik: Det spelas mycket klassisk irländsk livemusik på tempe bar
flera gånger i veckan. Annars är musiken mycket varierande med allt från 60 talsmusik till dagens populära musik.

Dublin är en riktig partystad med otroliga 1000 pubar.
Det är bäst drag på temple bar street där pubarna ligger väldigt tätt. Många pittoreska inhemska pubar med klassiskt irländskt stuk. Ett besök på Guinness och jameson bryggerierna är ett måste när du besöker Dublin. Jag kombinerade oslagbar golf längs kusten med ett par besök i Dublin vilket är starkt rekommenderat.
Guinness är den öl som dricks mest på Irland.Inte mindre än 7/10 öl som serveras är Guinness
Stenungsund RBK

Temple Bar

Inläggav Stenungsund RBK » 081022 kl 10:33

Eh - Temple Bar är ett område, inte en bar. Däremot finns massor av olika turistbarer i Temple Bar och de allra flesta är helt okej.[/i]
Användarvisningsbild
Producenten

Hobgoblin

Inläggav Producenten » 081022 kl 11:56

Plats: London, Camden Town

För er som gillar livemusik (varje kväll) och samtidigt dricka bier eller varför inte snakebite (black) or (red),

Taket fullbelamrat med posters/affisher. Här hittar alla sitt favoritband inom independent genren.. blicka bara uppåt. ;-)

Punkare, synthare, rockers i salig blandning perfekt atmosfär. Kajalpennan äger..

Pris: Som man kan förvänta sig i London..

Betyg: 3.5 mohikanfrissor + en uslagen framtand som bonus för liveframträdandet
Ljunggren

Molly Malone

Inläggav Ljunggren » 081022 kl 13:35

Plaza Shopping Center
Playa del Inlgls
Gran Canaria

Ganska ordinär irländsk pub en halvtrappa ner i den "gryta" som Plaza utgör. Klientelet utgörs av de turister som råkar passera/bli inkastade och kan därför bäst benämnas som "blandat".
Detta skiftar dock efter tiden på dygnet. Tidigt på morgonen och när det visas fotboll sitter det mest blekfeta Britter och häckar över vita bönor & bacon eller Pints. Senare dyker andra nationaliteter upp på sin väg till/från shopping och/eller resaurangbesök.
Lite pubutensilier från de brittiska öarna utgör den enda egentliga dekorationer och ställets behållning är den hysteriska killen som håller i karaoken. Med en egn still där han ömsom hånar sångarna, ömsom bjuder de på shotar starkare än tungt vatten, lockar han till många jubel - och det är i det närmaste omöjligt att emotstå en runda vid micken.

Antal sittplatser: Ett hundratal på en inbygg uteservering

Pris: 1 Pint eller Snackebite andd black 3 Euro

Övrigt: Ska ni på toa, får ni gå in på Burger King vid sidan om.
Ska ni festa vidare, är det bara att ramla ner till tonårsklubbarna ca 20 meter längre ner i grytan på egen risk.

Betyg: 2 Karaokemickar av 5 - 1/2 xtrapoäng för schyssta Snakebites
Användarvisningsbild
PatrikJ

The Cockpit

Inläggav PatrikJ » 081022 kl 15:39

The Cockpit
London

Puben ligger fem minuters gångväg från St. Paul's Cathedral (gå mot Blackfriars station).

Lokalen är liten och har kanske 20 sittplatser. Väggarna är dekorerade med tavlor på tuppar och upphängda ölseidlar. Förr användes lokalen till tuppfäktning, därav namnet och tupptemat.
På en av väggarna hänger en stor filmduk där det visas fotboll.
Klientelet verkar vara blandat, allt från turister till stammisar.

Pris: £3 för en pint
Betyg: Tre dubbeldäckare av fem möjliga
Användarvisningsbild
stålle
Kontakt:

Peder Oxe

Inläggav stålle » 081229 kl 22:24

Sidogata till Ströget
Köpenhamn

Ett av de populärare ställena i Centrala Köpenhamn med både en undervång och övervång. Undervåningens fungerar i mina ögon som ett perfekt ölhak, med mindre små rum som upptäckte när man skulle på toaletten ( med behövd karta)...mkt lätt att gå vilse i de små gångarna där ner. överallt var det intryckta små rum där de fick plats med bord för fyra, så vill man vara ostörd så är det perfeck

På ovanvåningen jag bara tittat in i och fick känsla av en något av en exlusivare servering, så den kan ite bedömmas rättvist då jag aldrig var där

Antal sittplatser: Undervåning ca 130
Övervåning ca 80

Pris: 1 Hof 25 Dkr, glögg (julatider 40 Dkr)

Övrigt: Personal, vackra dessutom klär sig fantastiskt vackert i sin stil av modell äldre

Betyg: 3, 5 servitris av 5, Den ena var liten därav halva poängen
Användarvisningsbild
Clubliefde
Kontakt:

McGills

Inläggav Clubliefde » 090102 kl 11:46

Drottninggatan
Gævle
Jag hade førvæntat mig en gemytlig irlændsk pub, men det var en tæmligen ordinær pub.
Utbud:
Dock fanns det 10 olika fat med bl a San Miguel & Staropramen.
Menyn var oxå ganska diversifierad, men jag var inte så hungrig utan tog bara lite snacks så jag kan inte bedøma kvalitèn.

Antal sittplatser: 75 platser, kanske?

Pris: Svenska pubpriser (dvs billigt før mig)

Övrigt: Bartendern var en tønt och vægrade spela "Grøn & vita brøder" før oss ("kanske efter matchen om ni vinner").. Efter en stund førbjød han oss dessutom att førgylla stællet med våra røgleramsor trots att det inte var ngn risk før skærmytslingar då klientelet i øvrigt var att jæmføra med "getingar" (hæckensupporters)..

Betyg: 2 san miguel av 5, bartendern drog ner helhetsbetyget

Betyg: 2 Karaokemickar av 5 - 1/2 xtrapoäng för schyssta Snakebites

Återgå till "Off Topic"