Matchatmosfären

Här skriver vi om sådant som inte passar i kategorierna ovan men som ändå kan vara läsvärt för en Röglesupporter.
Användarvisningsbild
Polka

TA I!

Inläggav Polka » 090131 kl 11:21

Att stå och mes sjunga gör ingen glad.
Många i klacken och på Högra sitt sjunger med men tar inte i.
Mot DIF satt jag och tänkte att för tjugo år sedan tog vi alla i för allt vad vi var värda, att som många idag sjunga med lagom högt för att inte göra bort sig duger tamejfan inte mer.

Vill vi vara med i racet mot slutspel så krävs det att vi också vågar.

Så du som vet med dig att du är en av dessa, ta i, sjung ut!

Det är DET som gjorde oss mäktigast det är DET ENDA som kan ta oss dit igen.

Jag lovar
det värsta som kan hända är att du får ett leende,
det bästa, att du drar med dig de åtta som står/sitter närmst dig.

Kom med nu, mot ett SSK med "Hilmers påg" i båset måste vi sätta ner foten och visa att vi ÄR en stor maktfaktor i Lindab Arena och att vi fortfarande är Sveriges bästa publik.
Användarvisningsbild
JG

Vänster och höger o en klick i mitten!!

Inläggav JG » 090131 kl 12:20

Vet inte riktigt hur vi ska rätta till problemet.

Uppifrån sett på ståplats så har vi har ett gäng till vänster på ståplats och ett gäng till höger och en klick mitt i mellan. Vänster och höger sjunger men inte i mitten.

Problem? Svar Ja.

Oftast kommer vänster och höger i otakt och det låter inte bra. Vad löser problemet? Vänster flyttar närmare höger eller höger flyttar närmare vänster. Jag röstar för att vänster flyttar närmare höger.

Problemet löst? Svar Kanske.
Sen har vi kanske ingen osjungande klick i mitten.

Sen har vi problemet med otakt?
Hur löser man det?
Klackledare? 4-5 st som startar alla sånger.

Så gick det till när farfar var ung

Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av JG 090131 kl 12:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Reading1

Re: Rögle-Djurgården

Inläggav Reading1 » 090131 kl 12:20

[

Sorry...Janne B ska på barnkalas...[/quote]

A, fan är inte han äldre än så...
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Brynäs

Inläggav Reading1 » 090215 kl 10:42

Dagens "hang down your head..." 4,0
Positivt:
Som vanligt det gäng av fans som försöker skapa en atmosfär som alla idrottsarenor borde ha. Inget fel på tädningen innan match, och i början....
Negativt: Kollektiv chock är väl det bästa uttrycket, för vi känner fan inte igen vårt lag, och vi står där med öppna munnar och bara stirrar. Rött kort till mig själv och en del andra som inte orkade jobba på läktaren i tredje perioden. Fan vad man lider när spelare glider omkring.
Interna matchen: Vi var precis lika usla på läktaren som Rögle var på planen=oavgjort
Övrigt: Jag blir jävligt lack på en del spelare, framför allt de som har betalt som en kung. "Not our style", har det hetat när det gäller feta lönekuvert som inte presterar någonting, ändå skulle vi inhandla just en sådan spelare till mångas stora jubel. Vi på läktaren får komma över den hemska chocken att behöva se ett lag totalt utan vilja, och fortsätta att ösa på. Bit ihop killar!!!!!
Nästa match: MoDo på Torsdag, och nu ska vi visa spelarna vilka det är som har själ för klubben och färgerna. Man blir också glad att höra hur Kenny var svart i ögonen efter gårdagen. Glöm inte av vår kung, han ska vi aldrig tas för givet. Träffar ni några av oss gamlingar innan match så ska vi berätta om de tidiga åren, då man fick åka häst och vagn till ishallen, och då vi hade spelare som knappt hade styrfart på skridskona, men där viljan var starkare än 3 Rosel Pava (för att inte hänga ut någon)
Användarvisningsbild
matte_spurs

Inläggav matte_spurs » 090215 kl 13:11

Ang trycket i hallen igår finns bara ett ord: PINSAMT!!!!!

Att det ska vara så jävla svårt att tända till en match som denna. Det är fan så att man längtar tillbaks till tiden då vi stod 20-30 man, och ALLA sjöng.

Att vi inte inte sjöng efter att Brynäs gjorde 1-4 är en sak. Då ville ju inte ens våra spelare vara med. Då kunde vi varit 70000 sjungande idioter utan att det hjälpt.

Men i första, andra och början på tredje.. VARFÖR I HELVETE STÅR NI BARA DÄR OCH HÅLLER KÄFTEN????

Tummen upp för er som försöker och alltid är med. Fuck off alla andra.

Tips till ishallsansvariga: Bygg fler sittplatser, det räcker med en liiiiiten ståplats.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 090215 kl 13:46

Överförfriskade. Och uppgivna. För jävla dystert att se.
Användarvisningsbild
Yr

Inläggav Yr » 090215 kl 15:10

Kan inte ens komma ihåg när det var så j**la uselt på klackplats som igår.

Vad är det som är så svårt med att fatta att vi ska hjälpa laget när det är tungt? Vi ska tända dem, inte tvärtom.

Jag sjöng hela matchen och kan knappt prata idag men det kan inte vara många till som kan säga detsamma. Vissa borde f*n skämmas.

Sen att sittplats är som ett begravningsfölje är en annan och tråkig historia.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090215 kl 17:05

Yr skrev:Vi ska tända dem, inte tvärtom.

När man inte får nånting tillbaka då är det tyvärr svårt.
Det hade räckt med en ordentligt tackling, en liten fight eller att se Sjöa och Karlsson slita röv i BP för att det ska tända till.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 090215 kl 18:43

Min röst är också borta men det är jobbigt att visa hjärta när det känns som inte spelarna gör det. Och när man gapar på några stammisar i klacken att öppna käft i andra då får man svarta blickar och som svar "ska fan plocka dig efter matchen".
Cameron

Inläggav Cameron » 090216 kl 10:26

Sveriges bästa publik?

Lägg ner de snacket, börjar bli pinsamt. De som sjunger är väldigt lätträknade, 10, 20, 30 st.? Något måste göras, och de fortast möjligt. Nä, tacka vet jag den gamla hallen, då visste folk var de skulle stå, och inte stå.
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-MoDo

Inläggav Reading1 » 090221 kl 11:45

Dagens "There is a light that never goes out": 6,75
Positivt:
En blandning av självsäkerhet och med glöd i ögonen mötte jag mina vänner på ståplats, och då vet man också att vi inte lämnar något åt slumpen när det gäller vår läktarinsats. Jag gillar också sånger med en bitterljuv ironi, och det saknas väl helt på svenska läktare idag, förutom då sångerna till Leksands Jan Huokko. Högra sitt får mer än godkänt, nu är det som det ska vara igen, med folk som reser sig upp när det vankas händelser på isen, och med knutna nävar symboliserar högra sitt och ståplats den mentalitet som gör att man är smått optmistisk för resterande del av säsongen.
Negativt: Många som "hamnar" på "gröna stå" som verkar allt för besvärade. Personligen så hatar jag att vi kallar in spelarna eftetr en seger. Låt oss gärna göra det när kontraktet är räddat, då ska spelarna ut på isen både två och tre gånger, men i mina ögon så kan allt för starka hyllningar också ge "stora huvuden".
Interna matchen: Som vanligt så fungerar Rögle bra när vi öser på läktaren, dock måste jag ge Rögle en knapp poängseger. Som två svettiga boxare står vi där i ringen efter matchen och konstaterar att vi båda gjort vårt jobb, men att Rögle visade upp en något bättre teknik än vad vi gjorde.
Övrigt: Likt våra förfädrar vikingarna så piper vi inte ihjäl oss för att det gått dåligt för Rögle, tvärtom så reser vi oss, dammar av oss motgångar och åker ut 150 personer på en träning för att visa vad lojalitet är. Tack så jävla mycket alla ni som fixade detta!!!!!!!!!
Nästa match: Färjestad på måndag, och nu lyfter vi både laget och taket till nya höjder. Träffar ni Mattespurs innan matchen så be honom inte om halstabletter. Jag fick två stycken, konstiga små blåa pastiller, som fick blodet att rusa runt i kroppen, och lite varstans....Träffar ni däremot Janne B, så bjud honom på bira då han sa fuck off till två Champions league matcher i veckan, för att istället följa Rögle avslutande hemmamatcher....
hbgmange

Inläggav hbgmange » 090325 kl 23:19

Öppet brev till Reading1.

Varför skriver du inte denna kolumn längre?
Jag och fler med mig var hängivna läsare till varje alster.

OK, stämningen har inte varit mycket att skriva om, men försök krysta fram lite iaf. Denna forumgodbit får inte bara dö ut.

Såga det som sågas bör och hylla det som hyllas bör.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 090325 kl 23:33

Håller med.

Bättre än Rooth!
Andreas

Inläggav Andreas » 090325 kl 23:56

Jag gillar också att läsa dina inlägg Reading.
RickeRBK

Inläggav RickeRBK » 090326 kl 19:55

Håller också med hbgmange. Sköna inlägg som jag hoppas få se mer av.
Användarvisningsbild
rbkimh

Inläggav rbkimh » 090327 kl 00:11

Word
Balubas

Inläggav Balubas » 090327 kl 15:51

Jag håller också med!
Användarvisningsbild
K70

Inläggav K70 » 090327 kl 16:18

Jag tror och känner på mig att kvällens match kommer att lämpa sig mycket väl för att refereras i detta format! Hoppas på en klassisk recension och gärna många till framöver. :-)
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Södertälje

Inläggav Reading1 » 090329 kl 12:02

Dagens uthållighetsprov: 6,5
Positivt:
Vi var väldigt många som ville väldigt mycket. Otrolig laddning innan nersläpp. Vi får vara nöjda med volymen i vissa stunder av matchen. Högra sittplats höjde sig några nivåer nu när det åter var fredagsmatch.
Negativt: Laddningen var lite för bra, för helt plötsligt hade vi 300 "singers" som alla ville köra hela tiden. Kvalitet före kvantitet hade varit att föredra. Problemet med att många vill köra sånger är att det hänger på ett litet antal vid varje tillfälle, och därmed når vi inte den volymnivå som vi hade önskat oss. Logistiken med publik på ståplats fungerar inte. Om vi vill stå tillsammans och sjunga så måste vi komma 1 timme innan match. Sedan får vi ge fan i att röra oss därifrån i pauserna för att bevaka de platser som är nödvändiga för att få till en samlad stämning. Dessutom kan vi då glömma pub-besök, det är bara till för dom som inte ska stå och sjunga under matchen...näeee..jag ska inte tjata sönder detta redan uttjatade ämne men vi ska nog hitta en lösning på detta så småningom. Vi är duktigt slitna, och stämningen försvinne roftast efter en tid i matcherna. Ordern vi har idag är att komma tidigt och ge fan i att lämna sina platser i "hörnet" av ståplats. Få är beredda att göra denna uppoffring och därmed riskerar vi slå sönder den kärnklack-kultur vi alltid har haft tidigare.
Interna matchen:[/b] Jo, den vann vi över Rögle som såg något slitna ut...
Övrigt: Nu har vi två matcher kvar av hela säsongen, sedan kan vi vila. Sista matchen mot Växjö kan bli en skön klassiker då vi kan fira vårt avancemang i "kavaj".
Nästa match: Västerås hemma på Torsdag, och vi börjar nerräkningen. Träffar ni Gasolin innan matchen så bjud hans påg på en påse godis....
Koala

Inläggav Koala » 090329 kl 14:14

Ja, det blev övertändning i första perioden. Pauser mellan sångerna är faktist att föredra. Det är bättre med ett jämnt flöde för att vi ska orka matchen igenom. Vad det gäller synkroniseringen mellan "vänster" och "höger" så var vi tyvärr väldigt dåliga denna kväll.
Eftersom jag ändå är i gnälltagen så passar jag på att ge en känga till några som står i gröna zonen iförda matchtröjor som konstant vägrar att stötta sitt lag med sång. Det verkar vara så viktigt för vissa att bli sedda som "supersupportrar".
madde26

Inläggav madde26 » 090329 kl 22:39

Det finns inget som irriterar mig mer än folk som inte sjunger!
Men som i fredags kan jag säga att Ja ska själv vara glad att jag kunde sjunga efter det som hände!
Eftersom det finns vissa som har lite ont sen i fredags fortfarande!
Inte lätt att sjunga när man e inklämd som vissa va och knappt fick luft! eller helt enkelt blev skadade!!!
Visst sånt man får ta!
Men kan man inte sjunga kan man ju gå och sätta sig i stället!!!
Kan jag sjunga med en spricka i revbenet kan f.n andra som står i klacken öppna käften med de e min åsikt!!!!!
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Växjö Lakers

Inläggav Reading1 » 090412 kl 14:20

Veckans "Statler & Waldorf": 5,5
Positivt:
Fullsatt i sista meningslösa matchen, och många gamla och nya ansikten var där. Om vi ser matchen som en sista kvällen med gänget på ett tag så var det ju bra. Humor är aldrig fel inslag i sånger, enda problemet är väl att inte alla människor har samma humor...Vi tackade laget på ett rutinerat och värdigt sätt. Inte för mycket och inte för lite.
Negativt: Det var ganska många som knappast brydde sig om matchen. Svårt att ta fram det där lilla extra när vi bara står och väntar på slutsignalen. Att inte få tillfälle att hylla Abbotts efter deras insatser denna säsong känns "apa", men det var upp till dom. En av de mest osynkade insatser vi gjort denna säsong.
Interna matchen: Vi kom, vi hördes, vi vann vår match, det gjorde inte Rögle, och därmed avslutade vi säsongen med en seger...
Övrigt: Det var ett enda stort party, både före, på färden ut till ishallen, under matchen och långt efter matchen. Vi skulle kunna givit Abbotts väldigt mycket skit, men vi har så pass mycket självförtroende (många av oss ja...) att vi vet att vi klarar oss utan dom också. Tack så jävla mycket alla unga talanger som visar en lojalitet som får mig att må jävligt bra. När lojalitet och trofasthet saknas i många delar av samhället, så finns den i överflöd bland fans till vår klubb, och detta bygger vi vår framtida läktarkultur på. Nu ska vi utveckla vår läktarkultur att bli 100% bättre. Vår ishall ska i framtiden vibrera av atmosfär, och vi ska bli unika med våra sånger, vårt sätt att vara och vår sammanhållning för att lyfta vårt lag mot nya höjder. Vi klarar alltid oss utan enstaka spelare (undantag Kenny och Gath), för i vår förening så kommer alltid lagkänslan vara det som segrar. Dessutom ska vi supporters bli en starkare kraft som ger Rögle fler poäng på hemmaplan, sedan får Rögle själv lösa hur man hanterar många av bortamatcherna. Hoppas att fler finner supporterskapet till Rögle som en livsstil, där vi står enade för att hjälpa vårt lag till nya framgångar, och där vi står enade för att vi tror på supporterskapet som en viktig del av livet....
Nästa match: Don´t know when, don´t know where...but we`ll sure be there...

Vi avslutar med en liten sketch tagen från högra sittplats:
http://www.youtube.com/watch?v=NpYEJx7P ... re=related
Användarvisningsbild
mos

Re: Rögle-Växjö Lakers

Inläggav mos » 090412 kl 14:51

Reading1 skrev:[b][i]Veckans "Statler & Waldorf": 5,5

Vi avslutar med en liten sketch tagen från högra sittplats:
http://www.youtube.com/watch?v=NpYEJx7P ... re=related

Om vi knyter an.. sa summerar den har val Rosas insatser...
http://www.youtube.com/watch?v=iBSF0Gi7 ... re=related
Användarvisningsbild
Agent Bulldogg

Inläggav Agent Bulldogg » 090928 kl 21:42

Blir det några atmosfär-rapporter även denna säsongen?
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Södertälje

Inläggav Reading1 » 091113 kl 07:27

Dagens "sömnpiller": 4,0
Positivt: Som vanligt så går dagens hedersbetyg till de som försöker att skapa stämning. Dom är inte fler än att jag hade kunnat räkna upp dom var och en, men ni vet vilka jag menar.
Negativt: Jo, jag vet att det finns massor att klaga på, men jag börjar med dens törsta syndaren: Att så totalt spela sönder en gammal hederlig klack-kultur, med en massa jinglar och trams bäddar för att vår läktarkultur dör ut på sikt. Visst var vi ganska dåliga på läktaren, men spelandet i avbrotten gäller ju inte bara denna matchen. Fortfarande så öppnar 70% inte käften av dom som står i "klacksektionen", och jag undrar i mitt stilla sinne varför det är så, eller rättare sagt varför man envisas med att stå i klackfållan om man inte vill vara med och driva på stämningen.
Interna matchen: Jo, pågar...trots att vi gjorde en usel läktarinsats så menar jag nog att vi vann interna matchen. Nu får spelarna sluta agera med ångest i blicken och gå ut och lira och ha skoj. Vi på läktaren vi får finna oss i att vi inte var bra, men vem fan lägger sig ner och dör för det. Det kommer matcher feamöver också och då jäklar ska vi vara på tå.
Övrigt: MatteSpurs retrotröja var en liten "teaser" inför Lördagens match, och kanske är det fokuseringen på denna match som gjort att vi redan låg i startblocket för detta.
Nästa match: Frölunda borta på Lördag, och som nämnts så blir det en kul liten utflykt till Götet. Att vi kommer att dominera i Scandinavium är lika säkert som...som.....som...ja, det finns fan inget säkrare i Universum än det. See ya boys!
Användarvisningsbild
Reading1

Frölunda-Rögle

Inläggav Reading1 » 091116 kl 10:18

Dagens höjdhoppare: 5,5
Positivt: Vi kan ju inte gärna klaga på att vi inte var fler då vi fyllde bussarna och vår biljettkvot till max. Våra sånger var ju cirka 5.000 gånge rmer fyndiga än Frölundas, och vid närmare eftertanke så hörde jag knappt någon sång från dom alls under matchen. Jo, det fanns visst en trumslagare, och 10.000 som kunde klappa händerna, men vem blir imponerad av sådant mer än Frölundas fans och diverse journalister. Samlingen och hela arrangemanget var riktigt bra. Tack alla reseansvariga!
Negativt: Vi hade den sämsta synkroniseringen på hundra år. Det fungerar inte att 10 personer startar 10 olika sånger samtidigt....och nu till något viktigt i mitt läktarliv. Visst är det kul att det är sång och stoj innan matcherna, men om "bensinen" tar slut strax innan matchen börjar hos flertalet då anser jag att det är bättre att vara högljudd på matchen. Den dåliga synkroniseringen i sångerna ger kraftigt sänkt betyg. Personligen var jag inte så nöjd med volymen heller...
Övrigt: Ibland är vi missnöjda med vår stämning. Jag är det. Ni är det....osv. Efter att ha besökt ett antal ishallar så här långt, så ligger vi ändå vääääääldigt långt framme, men visst kan vi bli bättre. Synd att Patrik Sjöberg skulle förstöra festen. Blev du bjuden på Frölundas julfest nu din partiska jäkel??
Nästa match: Färjestad på Måndagen, och nu är det Sveriges mest skönsjungande hockeypublik som ska dra tåget framåt. Alla!!!! till klackhörnan som verkligen vill och kan sjunga fram vårat lag. Ni som bara vill stå och titta på matchen kan göra det på annan plats än den lilla tårtbit vi har
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Färjestad 16/11

Inläggav Reading1 » 091117 kl 19:47

Dagens kaffe-bjudning: 5,5
Positivt: I avsaknaden av en alkoholdoftande publik denna Måndag så får man väl ändå konstatera att lilla klackhörnan skötte sina kort ganska okej. Stammisarna som dyker upp i ur och skur med rätt attityd får alltid mig att må ganska bra.
Negativt: Allt för få ville ställa upp och hojta på Rögle denna dag. Högra sittplats kan bättre även om det fanns en del ljusa stunder. Ingen behöver känna sig träffad MEN vi har boys med bra lungor och starka röster på ståplats. Det gör en del att dessa personer startar ramsorna...det blir så mycket kraftfullare och en bra start på sångerna. Att viljan ändå finns där bland många i klacken är förstås bra, så vi löser säkert detta lilla problem på sikt. På Lördag så vaknar högra sitt åter till liv, det vågar jag nästan lova.
Interna matchen: Solklar seger till Rögle i vår interna inställningsmatch. Bra jobbat RBK!!!!
Övrigt: Denna gången fungerade det bättre i tajmingen mellan musik och klack, hoppas på en fortsatt utveckling. En annan sak utanför rinken: Niklas Wikegård vilken pajas alltså: Gnäller i tv-studion om att Färjestad saknade en rad spelare, men nämner inte med ett ord att Rögle gjorde det. Dåligt påläst???? ....Det är bara förnamnet. orkar inte en "expert" läsa på båda lagens situation med skador etc då är det nog dags att sluta stå i TV och veta "bäst"
Nästa match: De fans som åker från Skåne till "Timrå" i veckan vill jag träffa bakom ståplats på Lördag. Troligen ber jag om en autograf. MoDo med Peter Forsberg och Markus Näslund en Lördag som nästa hemmamatch. "Bring em`on". Vi skiter i tidigare meriter och vi ska göra allt för att blåsa på våra grönvita krigare så att de gamsla stjärnorna får åka hem med svansen mellan benen. Skynda att fixa biljetter -ni högljudda fans- det lär komma många marginalåskådare till denna match, men vi trogna supportrar kommer inte för att se motståndarna spela, vi kommer för Rögles skull, oavsett division, läge, spelare, styrelse etc. Vi kommer för att skapa en levande stämning som ska få grönvitt att storprestera och rädda vår lördagskväll
Användarvisningsbild
Reading1

Rögle-Frölunda, 3/12

Inläggav Reading1 » 091204 kl 11:05

Dagens "berg och dalbana": 5,0
Positivt:
Det blir oftast bättre tajming i sångerna när det inte är allt för mycket folk på plats, helt okej denna Torsdag...
Fanns folk på "Högra sitt" som var laddade..ja då menar jag inte med det som brukar vara synonymt med "laddade" under Lördagsmatcher. Dom få som var där och ställde upp och stödde Rögle gjorde det helt okej
Negativt: Herregud vad vi saknar folk numera på ståplats. Har ni tröttnat alla ni "hardcore"-supportrar? Volymen var inte tillräckligt bra, men det berodde nog mest på avsaknaden av en hel del "röster". Ångesten från spelarna går ända upp till översta raden på ståplats. Folk står fan och tuggar nagelband av nervositet istället för att lufta struparna....Nu ska vi inte vara allt för hårda i vår bedömning. Det finns få arenor i världen som kan få folk att sjunga maxmalt i match efter match oavsett motstånd, och antal matcher. Ni som ändå vill sjunga: Gör det ordentligt annars blir det bara "mimnings-cirkus" av allt...
Interna inställningsmatchen: Jo, Interna matchen slöt oavgjort. Det finns för mycket prestationsångest över både spel och läktarinsatser, och vi får väl se om vi eller laget fixar denna mentala spärr först...
Övrigt: Hört talas om "kår-anda". D.v.s en anda som får människor i en viss kår att hålla varandra bakom ryggen. Det verkar finnas en mycket stark kåranda bland landets domare. Sedan Ulf Rådbjer blivit öppet kritiserad för sitt språkbruk så verkar samtliga domare nu vilja ge igen på Rögle...Ulf Rådbjer som för ett antal år sedan efter en match mellan Rögle-Leksand, satt och drack pilsner på en "lokal" i Ängelholm...tillsammans med några Leksand-spelare. Undrar om kårandan också gäller mellan vissa domare och speciellt utvalda lag....
Nästa match: HV/71 en Lördag på hemmaplan borde innebära så väl glöggblossade kinder som en öldoftande högra sittplats. Förutsättningarna för en hög stämning borde finnas där....men sådana saker kan vi inte skriva oss till, precis som inte Rögles spelare kan snacka sig till slutspel. I båda fallen måste vi helt enkelt få saker att hända In reality...
/Glögg på er så länge...
Användarvisningsbild
Reading1

Timrå 12/12

Inläggav Reading1 » 091213 kl 22:54

Dagens torgskräck: 6,5
Positivt:
Inställningen var härlig att beskåda. Trots att massor av fans hade pepparkakshusbakning där hemma så var de som kom beslutna om att ge 110%. Volymen var utifrån detta klart godkänd. Hyfsat bra tajming med sångerna. Kul med lite sittplatsveteraner på ståplats i denna viktiga match. Bra respons från högra sitt trotsd att det alltså där gapade en del tomma stolar.
Negativt: Ja, det saknades hur många som helst i klacken. Vi vet sedan tidigare att just pepparkakshusbygget är viktigt inför julen. Andra perioden var inte bra från vår sida.
Interna matchen: Det kändes faktiskt som att vi gjorde Rögle bättre denna Lördag. Trots att vi fått lida mycket så finns det supporters som aldrig ger upp, och det måste ge pluspoäng. Jag ger segern till oss trogna sjungande i den interna inställningsmatchen.
Övrigt: Det har skrivits spaltkilometer om OE och en viss sång. Så här är min tolkning av det: Tror det var en hög med fans som tröttnat på allt gnäll, om vem som ska avgå, vilka superstars vi ska köpa in . Skulle Roger H eller Gunnar få gå. Vilka spelare skulle petas..etc etc...Minns jag rätt så hörde jag ett gäng som snackade om att man var trött på detta. I puben innan matchen så gjorde ett gäng parodi på allt detta, genom att kräva kioskpersonalens avgång, vakternas avgång, matchvärdarnas avgång, vaktmästarens avgång etc. När det sedan spelades musik (vilket ibland faktiskt kan irritera en del av oss när vi ska sjunga) så var det någon som kom på ännu en avgång. Tror att OE faktiskt kan förstå ironin i detta sammanhang. Dessutom så glädjer det mig att alla de som slängt skit på Rögle, dess styrelse, dess spelare, dess tränare blir riktigt upprörda av att man slänger skit på någon i Rögles organisation (även om det i detta fallet var ironiskt utformat- eller menat att vara det). Hoppas vi slipper att höra eller läsa en massa skit om Rögle eller dess spelare, styrelse, tränare, eller människor i dess organisation i framtiden. Som någon skrev: Det kan bara vara töntar som håller på så....
Nästa match: Djurgården hemma, och för alla som då fortfarande befinner sig hemma, så hoppas vi på fullt hus och en bra stämning.
AIAFlyttfirma

Re: Matchatmosfären

Inläggav AIAFlyttfirma » 110212 kl 13:31

Vid det här laget vet ni att jag älskar listor.
Även om trycket i hallen har dippat så gav den senaste matchen mot Växjö ett hopp om att när alla är på bettet så glöder det fortfarande. "Rögle vi ger oss aldrig" inför tredje perioden höll hög klass. Inte så hög klass så att det platsar på min lista men jag vill ändå delge min top 5 över bäst atmosfär på en hemmamatch. Jag börjar med plats nr 5.

Nr 5:

RBK-Malmö 1992/1993. 7-3.
I matcherna mot Malmö har vi alltid hållit hög klass. Alla grabbar har samlats och glöden har alltid funnits där oavsett om man har befunnit sig i klacken, vänstra ståplats eller högra sitt. Vi stod tillsammans och våran stämning var som taget från The Kop medan Mif stod med klapphattar på andra sidan hallen med en stämning som taget från Holmenkollen en kall söndag i Januari.
Men den här matchen var något speciellt. Vi hade precis förnedrat Skansen med 10-1 och vi var oslagbara. Mif ledde i första men när vi gick ikapp och förbi så lyfte taket. "Bara pengar inget hjärta" har aldrig hörts högre och bättre. Publiken levde i symbios med laget, något som var vardagsmat på den tiden. Det var matchatmosfär de Lux.

Nr 4:

RBK-Leksand 1991/1992. 4-3.
Vi kunde alla ta på förväntningarna. Jag hade årskort men min far hade ingen biljett. Vi köade i 6 timmar utanför hallen på matchdagen och vi visste alla vilken holmgång som väntade. Vilken stämning redan 4 timmar innan match när Abris kom cyklande med sina trätofflor.
Jag minns att jag i den här matchen precis som i alla andra viktiga matcher den här säsongen stod med fötterna på betongläktaren i snitt två minuter per period. Resterande hängde jag i luften.
Magiskt, allting var magiskt. 4-3 målet minns jag på ett sätt som alla minns Tre Kronors snyggaste genom tiderna, Loobs bakåtpass till Sandström mot Sovjet. Terriern sluggar sig in i offensiv zon, hakas upp och det var ett under att domaren inte höjde armen. Stefan suger in pucken och passar den bak till Håkan. Smack! Håkan hoppar jämfota och Kenny först in på isen. En glädjesymfoni. Minns inget mer förrän jag står på isen och skålar i champagne med Stass.
Det var en matchatmosfär de Grande.

Nr 3:

RBK-Vita Hästen 1990/1991. 2-1
Det var här allt började. Den bästa stämning jag upplevt live på läktare innan dess var en kvalmatch med Landskrona BoIS 85. Det och någon match med Lejonet mot Åstorp på 80-talet. Mitch Corbin slaktade allt som kom över blå och Keith Gilbertson var snabb som tåget. 1000 personer på läktarna och rallarslagsmål lite här och där. Old time hockey helt enkelt.
Med andra ord var jag inte beredd på vad som skulle komma.
"6 man på isen". 4.000 personer skrek "6 man på isen". Jag var såld. Alla som har läst Nick Hornbys eminenta bok Fever Pitch vet vad det handlar om. Känslorna går inte att beskriva utan måste upplevas. Det var kärlek direkt.
Vi var unga, uppnosiga med ett stort självförtroende. Hästen var kultur med Rauge i spetsen och det var en underbar tid.
Det var en matchatmosfär de knock.

Nr 2:

RBK-Mora 2007/2008. 3-2
Det är kanske inte draget och sången som jag minns mest utan allt annat som utspelade sig på läktaren från min plats på första parkett på högra sittplats. 3-0 till Malmö, det var kört. Det var verkligen kört och jag kunde se en antydan till en tår i min fars ögonvrå. Min far som jag aldrig sett gråta. Jag kommer ihåg att jag satt och hoppades på en VIK vändning mot Brynäs för jag trodde verkligen inte att Leksand skulle gå ikapp. Var övertygad om läggmatch. 3-2 helt plötsligt och en gnutta hopp. 4-2 en liten stund senare. Typiskt, så fort vi fick upp hoppet. Nu var det kört igen och tårarna började så smått komma tillbaka. Salle gör mål och nästan samtidigt 4-3 i Leksand. Olidligt. Masse eller hans vän skriker 4-4 bakom mig. Alla och jag menar alla vänder sig om. Är det sant? Vad händer? Jag skriker upp till Kaffe som sitter högst upp men han hör inte. Jag vet att Kaffe är rutinerad. Han måste ha en radio. Panik!
Mora kvitterar. Står det 4-4? Kom igen nu Masse för helvete. 4-4 på matchtavlan och en enorm spänning och tryck på läktaren.
30 sekunder kvar. Salle, the king, the king, the king passar till Sjöa som vispar in den i krysset. På samma gång skriker Bert ut att Leksand vunnit över Malmö i sudden. Demen krigar till sig pucken och gör 3-1. Vi är i elitserien men det är inte slut där. Bert deklarerar att "det är absolut förbjudet att beträda isen". Jaha??? Vi dansar på isen tillsammans med laget igen.
Det var en matchatmosfär de Rolls Royce.

Nr 1:

RBK-Luleå 1992/1993. 6-4.
Jag har b.la varit på Anfield, Old Trafford, Stamford Bridge, The Dell, St Marys, The Den, Upton Park, White Hart Lane, Olympiastadion i Rom, Olympiastadion i Berlin men jag har aldrig upplevt ett sådant rungande JAAA! som den här kvällen. Heja Heja RBK JAAA! Peter Lundmarks vändning i tredje och publikens JAAA! Ingen annanstans kan detta upplevas. Låter såklart osannolikt men det är exakt så jag känner. Vilken vändning. Från 2-4 och tillbaka ner i källaren till 6-4 och upp i himlen på 8 minuter. Vi brann och det bränns fortfarande när vi tänker tillbaka.
Det var en matchatmosfär som aldrig kommer att upplevas igen.

PASSION!

Återgå till "Off Topic"