Få liv på hemsidan/forumet igen (Aktivitet, Förslag, Idéer)

Här skriver vi om sådant som inte passar i kategorierna ovan men som ändå kan vara läsvärt för en Röglesupporter.
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Få liv på hemsidan/forumet igen (Aktivitet, Förslag, Idéer)

Inläggav Elfberg » 120229 kl 12:41

Tjena Grönvita-bröder.

Jag är själv ingen fantast på att skriva här i forumet (för ung och dum för sånt), men frågan lyftes i en annan tråd och jag tycker det kan vara lämpligt att diskutera det i en egen tråd (finns många andra gamla trådar, men det är lika bra att börja på ny kula).

Jag anser det är mycket viktigt med en livlig, väluppdaterad, funktionell och trevlig hemsida (givetvis gäller även detta forumet) för supporterföreningen. Det är "ett ansikte utåt" som eventuellt kan locka fler/nya medlemmar till AIA. Givetvis är också forumet en kanal som ska användas för gnäll/matchreferat/lovord och liknande, men på senaste tiden har det inte skrivits ett enda inlägg här i forumet, utan istället (på gott och ont) spammar ***** & Co. AIAs Facebook-grupp med diverse inlägg av blandad nivå. Visst är det behändigt med gruppen på Facebook men det är inte lätt att göra några ordentligare matchreferat eller diskutera något på en vettig nivå där, utan denna ska enligt mig ses mer som en extra informationskanal om bussar t.ex. med då länkar eller nånting som vidarebefodrar dig till AIA.nu...

Om vi först och främst tänker forumet. Vad behövs för att göra detta livligt igen?
Och som andra tanke, vad skulle ni eventuellt kunna tänka er att se på hemsidan som inte redan finns? Finns det inga skribenter här som kan skriva en krönika eller två, och publicera dessa direkt på hemsidan istället för i de diverse bloggarna som finns.

Jag har själv lite idéer på lite grejer som skulle kunna underlätta lite och göra hemsidan lite "modernare" och funktionell. Ett exempel är att man kan ska kunna betala sin bussresa direkt på hemsidan vilket hade varit kanonenkelt att lägga in, både enkelt och säkert). Finns det några andra förslag ute i cyberspace bland AIAarna här? Hur ska hemsidan bli mer "attraktiv" att ta en titt på?

Elfberg
Senast redigerad av Elfberg 120302 kl 03:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RogleAlex

Re: Få liv på hemsidan/forumet igen (Aktivitet, Förslag, Idé

Inläggav RogleAlex » 120301 kl 06:17

Bra skrivit linus!! Tror att det ar valdigt viktigt for AIAs framtid att ha ett fungrande forum. Vi har en facebook sida som ar valdigt aktiv men precis som linus skriver sa ar det svart att halla diskussioner dar pa en bra niva. Vill man nagot i framtiden sa forsok skriva det har istallet for pa facebook!

Nu tar vi forkvalet!!!
Användarvisningsbild
Producenten

Inläggav Producenten » 120305 kl 09:05

Alla förslag som ger ett bättre och mer användarvänligt forum välkomnas. Bra initiativ så kom igen alla och skriv om vad som kan förbättras..

//Vi e högra vi e högra vi e högra RBK!!!!
Ekwall

Inläggav Ekwall » 120305 kl 17:42

Hade gärna sett en större aktivitet på både forumsidan och Rögles webbsida.
Är inte heller inne på forumet så ofta. Vet inte varför riktigt. För lite att läsa om kanske?

Pluggar webbdesign så ska se om jag kan komma på några idéer till vad som kan förbättra besöken på dessa sidor.

Forumet:
Ett forum är svårt då det är innehållet som användarna skapar som håller liv i det. Är dock väldigt få kopplingar från Rögles webbsida. Känns som ett bortglömt hörn få känner till.
Så en första förbättring tror jag är att göra det tydligare att detta forum finns. Och för de som vet om det påminna dessa. Detta genom en tydlig koppling från Rögles webbsida. Men då behöver ju Rögles webbsektion vara med på noterna.

Facebook finns tydligt med på Rögles landingpage. Det och antalet användare som är med i FB torde vara en stor orsak till att FB är mer populär än detta.
Ett förslag skulle kunna vara att kunna skriva i forumet med sina facebook uppgifter. Får antagligen göra stora förändringar i kod för att detta ska fungera men det ger 1 mindre inloggningsuppgift. Hur ofta skiter man inte i att skriva en kommentar för att man glömt sina inloggningsuppgifter? Facebooks uppgifter kan man i sömnen.

Locka mer folk till forumet på nåt sätt? Rögle kanske skulle kunna donera gamla klubbor, puckar, matchkläder som lottas ut på forumet? Nån sorts event/kampanj?

Några spelare kanske vore intresserade att göra en microblogg? Bara små roliga uppdateringar som gör det värt att besöka forumet varje dag? Behöver inte vara strikt hockey utan kan vara lite roliga grodor som hände på middagen efter träningen.
Men om ett sådant intresse inte finns från spelare så kan det lätt självdö om ingen driver på. Och vem ska göra det?

Tror även man ska titta runt på mer välbesökta idrottsforum och se vilken sorts av trådar som får mycket respons.

En annan aspekt som forumets ansvariga skulle kunna göra är att piffa upp webbsidan. En snygg och rolig design ger ofta en så kallad "percieved usability". En användare intalar sig att en webbsida är "bättre" än vad den är då den ser proffsig ut och får användaren att gilla den bättre, oavsett det verkliga innehållet. En facelift kanske inte är helt fel (utan att på nåt sätt klaga på nuvarande design). Det behövs ibland för att fräscha upp saker.

Ska fundera på vad de som är aktiva på forumet skulle kunna göra. Är jättebra om fler skriver ner idéer, hur tokiga de än låter och att inget flamewar utbryter. En tokig idé kanske väcker en grym!

Rögles webbsida:
Svårt att säga hur trafiken ser ut på den. Svårt att se att de ändrar nåt på den efter vad som skrivs här. Men ett förslag är att aktivera besökarna. Frågesport med användarnamn. Blandade frågor om hockey och rögle i allmänhet. Uppdatera frågorna kanske varannan vecka. Tror hårt på sådant som aktiverar användare och gör lite tävling om det hela.
andersson

Inläggav andersson » 120307 kl 15:55

Mycket bra initiativ Elfberg.

En anledning till forumets nedgång är såklart bloggarna som finns. Bloggarna drivs av personer som gör saker för att locka och aktivera läsare ex. frekventa uppdateringar, tävlingar och utlottningar. Det tror jag är det största problemet aia.nu har att tampas med. Här drivs innehållet och uppdateringsfrekvensen av användarna själva och i dagens läge tror jag många tycker det är lättare att kasta ur sig en kommentar på ett blogginlägg än att göra ett vettigt inlägg här. Det tycker jag är jävligt synd eftersom detta forumet till stor del har uppfostrat mig till den Rögle-supporter jag är idag.

Även jag roas av bloggarna, men jag skulle vilja att de skulle vara ett komplement till detta forum och inte ersättare som det glider mot nu.

Ser att några kommit med bra förslag redan. Hoppas på fler.

andersson
någon

Inläggav någon » 120310 kl 15:57

Är tämligen ny medlem (tröttnade på att alltid vara oinformerad kring rögle när man flyttat från staden) och det första jag märkte var att det var svårt att regga sig. Sidan klagade på de flesta av mina mailadresser.

Angående att bloggarna nu ersätter forumet har jag verkligen märkt, man läser bloggarna och inget mer, så varför inte införliva bloggarna i sidan? Att sidan samlar bloggarna och har ett forum, så man går genom aia.nu för att kunna uppdatera sig på alla bloggarna och snacka med folk. Även om detta beror på om bloggarna vill det eller ej.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 120316 kl 19:51

Jag hoppas att ni löser det här på nåt vänster.
För det här besöket var lite som att gå in i lägenheten hos en kompis, bara för att finna honom mycket ensam och sjuk, nedbäddad i sin säng.

En mycket märklig känsla, med tanke på framgångarna i förkvalsserien - och inte minst gårdagens Sneak Attack on 08 County.

Facebook är ett elände. Bloggar är ett elände.
Twitter är helt hysteriskt, utan styrsel eller mål eller riktning; det är tankar utan eftertanke, uttalade rätt ut i tomma luften.
Ovanstående är här och nu, det finns ingen historik i vad som skrivs, är omöjligt att söka i - som i ett konventionellt forum.
Hur många bloggar har ni spridit ut er på? Är de livskraftiga? Finns det en idé och möjlighet att locka in dem som skribenter härinne, i ett närmare samarbete med RBK?
Har den utmärkte bloggaren mrMadhawk tagit en del av den kaka ni stod för?
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 120317 kl 10:33

någon skrev:Är tämligen ny medlem (tröttnade på att alltid vara oinformerad kring rögle när man flyttat från staden) och det första jag märkte var att det var svårt att regga sig. Sidan klagade på de flesta av mina mailadresser.

Angående att bloggarna nu ersätter forumet har jag verkligen märkt, man läser bloggarna och inget mer, så varför inte införliva bloggarna i sidan? Att sidan samlar bloggarna och har ett forum, så man går genom aia.nu för att kunna uppdatera sig på alla bloggarna och snacka med folk. Även om detta beror på om bloggarna vill det eller ej.

Problemet är att vi som förening vill ha lite kontroll på vad som skrivs i dessa bloggar som vi har på vår sida. Bloggar är och förblir inget annat än en persons tankar och tyckande därför är det svårt.
Visst var det kul när många var härinne och ritade sina tankar men då hade vi ändock adminrättigheten och kunde ta bort det som vi inte kunde acceptera. Men som många vet så översvämmades forumet av skribenter som sökte en plats man kunde spy ut sin galla på och alla som inte höll med var ju i deras ögon bara en samling medhållare. Det i sin tur ledde till att dom som vi ansåg vara vettiga skribenter flydde och antingen slutade skriva eller hittade en annan plats för sina tankar.

Däremot så är detta uppe ofta på våra styrelsemöten och förhoppningsvis hittar vi en väg tillbaka.
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 120317 kl 10:38

Guru klart att Mrmadhawk har tagit en del skribenter men när man läser i hans kommentarfält vetefan om jag saknar dom.

Att göra sig lustig på andras olycka är kul om det görs med finess och humor men att som många där gör "bevisa att skolan har totalmisslyckats" och bara tramsa är inget jag önskar tillbaka.

Fick jag önska så vill jag ha tillbaka Rögle Fans Norras sida underbara skribenter och krönikörer men som vi alla så är det en tid i livet där man har kraft och tid sen växer man in i andra faser av livet.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 120318 kl 10:27

RFN was the shit!
om man nu ska prata ungdomska.
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 120909 kl 17:10

Arbetet med en ny hemsida är i full gång och jag instämmer med skribenter på diverse bloggar att AIA behöver en rejäl uppfräschning även på nätet, så därför frågar jag er medlemmar och besökare, har ni något konkret ni önskar som saknas på dagens befintliga sida? Vad skulle få dig tycka att hemsidan och forumet skulle vara betydligt intressantare och trevligare att besöka?
Användarvisningsbild
halo

Inläggav halo » 120911 kl 08:19

Om det går att lösa på något sätt så ser jag en nytta med en funktion för att samordna samåkningar för oss Röglesupportrar som bor lite längre ifrån Ängelholm.

Jag bor i Halmstad och åker ändå på varje match men hade jag kunnat minska reskostnaderna så hade jag haft mer pengar att spendera i Lindab eller för fler bortamatcher och för många andra kanske det hade inneburit att de kunde åka på fler hemmamatcher också.

Nu är det iofs första gången jag är inne här på evigheter och det verkar ha blivit radikalt minskad trafik...
Kanske är volymen för liten för att man ska hitta några potentiella reskamrater.
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 120911 kl 12:53

Det enda som hjälper är att vi börjar att skriva.
I så fall börjar detta sprida sig och jag är övertygad om att många aktiva forumbesökare kommer att återvända.

Vi börjar där också får vi se var det bär.
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 120913 kl 13:55

halo skrev:Om det går att lösa på något sätt så ser jag en nytta med en funktion för att samordna samåkningar för oss Röglesupportrar som bor lite längre ifrån Ängelholm.

Det är bara att öppna upp en tråd här i forumet!
halo skrev:Jag bor i Halmstad

Jag med, så då bestämmer vi det att jag åker med dig till hallen varje match här framöver för en tjuga så har du sparat in det på resan i alla fall.. ;)
WIN - WIN eller vad man brukar kalla det!
Joel

Inläggav Joel » 120914 kl 20:10

Mycket bra uppdatering av sidan! :-) Precis vad som behövs:) Och nu då ni ger ett sånt bra erbjudande måste ju alla till växjö!!
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 120916 kl 14:19

Hittat tråden! :-)

Nu måste alla som besöker forumet börja bära vatten!

AIA har en bra chans att göra något fint av denna säsongen. Bra sång och många roliga analyser på forumet.

Nu kör vi!
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 120916 kl 15:12

Som kaptenen säger, kan alla dra sitt lilla till stacken här så är vi på rätt väg och förhoppnigsvis kan detta ge lite ringar på vattnet även i hallen och på medlemsantalet i AIA!

Ny säsong, tillbaka i finrummet - nu kör vi!

Återgå till "Off Topic"