HD "Premium"

Här skriver vi om sådant som inte passar i kategorierna ovan men som ändå kan vara läsvärt för en Röglesupporter.
Användarvisningsbild
sinner

HD "Premium"

Inläggav sinner » 170131 kl 14:27

Någon mer än jag som retar sig på HD:s "premium" artiklar?
Användarvisningsbild
fidelis

Re: HD "Premium"

Inläggav fidelis » 170131 kl 19:04

Jag retar mig knappast på det. Medierna var för snabba med att kasta sig ut på internet och dela ut sitt material gratis vid slutet på 90-talet och början på 00-talet och det har de fått betala för genom åren med nedskärningar och en låg betalningsvilja bland folk. Kvalité kostar pengar och det ska så klart gälla journalistiken också. Detaljrika och genomarbetade artiklar ska inte vara gratis utan vill man ta del av det materialet så får man betala. Nöjer man sig med notiser så räcker det utbud som är gratis.

Kort och gott - vi förväntar oss knappast att musik, filmer eller böcker ska vara gratis, och varför ska då nyhetsjournalistik vara gratis?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170131 kl 19:23

Jag förstår mycket väl varför och hur det fungerar. Aftonblaskan har t ex sin plus. Dock så är man van att kunna läsa i alla fall om Rögle gratis. Blev lite sne på att artikeln om Liljevall var låst. Nu när man ska betala för Netflix/Viaplay/Cmore eller vad man nu har, så är man inte sugen på att punga ut ännu mer, inte för en tidning i alla fall.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170131 kl 22:18

sinner skrev:Jag förstår mycket väl varför och hur det fungerar. Aftonblaskan har t ex sin plus. Dock så är man van att kunna läsa i alla fall om Rögle gratis. Blev lite sne på att artikeln om Liljevall var låst. Nu när man ska betala för Netflix/Viaplay/Cmore eller vad man nu har, så är man inte sugen på att punga ut ännu mer, inte för en tidning i alla fall.

Det förstår jag och det är synd att det allt mer börjar bli en klassfråga huruvida man har en möjlighet att ta del av den tredje statsmaktens produkter eller inte. Men man får väl hitta en tidning som man verkligen tycker om och betala för att läsa den och ignorera övriga.

Om inte annat kan man väl hoppas att 24.se drar igång bevakning i Helsingborg eller Ängelholm. De har ju startat upp såväl 24Malmö.se som 24Trelleborg.se och 24Ystad.se på sistone, så ytterligare en avdelning som adderar Rögle i sitt övervakningsområde vore fint.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170201 kl 06:48

HD verkar dock vara lite vilsna över vad som ska vara premium och inte, artikeln om Liljewall var inte en sådan här Premium artikel från början men tydligen är det det nu+ Kanske beroende på hur populär (Hur många klick) den är som gör att den glider in på Premium.

Angående Liljewall så sa han väl egentligen inget sensationellt mer än att han sätter Rögle först och vill fixa säsongen inna han tänkte på nästa kontrakt. Han blir kvar om Rögle inte tvingar bort honom, rubriken känns som ett klickbete "Att han lyssnar på andra"

Jag personligen skulle iofs kunna unna Liljewall att gå till en toppklubb om RBK fortsätter harva i botten 4-5 år framåt utan möjlighet att vinna så skulle jag inte ha några problem om han försöker i sitt sista kontrakt att ta guld med exempelvis SAIK.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170201 kl 09:13

Nu hamnade Rooths krönika om gårdagen också bakom lås och bom.
Jag håller inte med om att information, t.ex. krönikor om ishockey eller musik, behöver anta varuform och lyda marknadslogik.
Personligen kommer jag fokusera än mer på forumet och hysa förhoppningar om att ni som ser många hemmamatcher och har insyn kan dela med er!

Gammelmedia som HD.se har liksom ingen rätt att evigt få hysa en massa lönearbeten.
Sociala medier kan i princip ersätta HD när det handlar om frågor som sport. Granska statsmakten osv är väl en annan fråga.
Higuita

Inläggav Higuita » 170201 kl 09:26

Vet inte hur det fungerar men är premium inkluderat i vanliga tidningsproduktionen? Borde vara det annars kan man tycka.

Annars får vi samla ihop 99 pers som får swisha en krona var :)

Har i grund och botten förståelse för att de måste ta betalt för vissa tjänster, men som jag som kanske vill läsa 5-6 artiklar i månaden som är premiumlåsta så känns det lite väl med 99 kronor för totalt 7-8 minuters läsning.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170214 kl 10:33

Nu verkar det ju vara varannan artikel som är last och som endast kan läsas mot betalning.
Skulle precis läsa artikeln om Fraser, låst! :-(
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170214 kl 11:05

Oi! skrev:Nu verkar det ju vara varannan artikel som är last och som endast kan läsas mot betalning.
Skulle precis läsa artikeln om Fraser, låst! :-(

Verkar ju onekligen som den låsts efter ett tag då, för jag läste den innan idag utan att betala för premium?

Kanske någon funktion som gör att en artikel blir premium efter hur populär den är? När den når ett visst antal klick så låses den?

Ni som prenumererar på papperstidningen, får ni med premium på "köpet" så att säga?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170214 kl 13:16

Yes, man kommer åt det om man har papperstidningen, om man reggar ett konto och kopplar ihop det med sin pren. Tror man höjde med en tjuga i månaden eller nåt.

Jobbar själv i branschen, så har förståelse för att man på någon vänster måste få betalt för bra journalistik, men personligen tror jag inte på den typen av betalväggsvariant. Spotify och Netflix, bra lösningar som jag lätt betalar för, men då får jag också ett brett utbud för en betalning. Lite som readly.

Angående Fraser - han känns SJUKT peppad! Vill spela på onsdag, men man sparar hon om till veckan därpå för att inte riska något.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170214 kl 15:20

ogilthorpe skrev:Angående Fraser - han känns SJUKT peppad! Vill spela på onsdag, men man sparar hon om till veckan därpå för att inte riska något.

tack! hoppas han kommer igång direkt!!
Jag förstå ju också att de vill ha betalt för sitt arbete. Lidda surt bara när den vettigaste informationskällan angående vårt älskade RBK "försvinner" över en natt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170214 kl 15:40

Kan någon kopiera Fraser-artikeln här? Eller strider det mot nån regel?
henkus78

Inläggav henkus78 » 170214 kl 16:14

Den är väl copyrightskyddad. Så vågar inte om Rooth och company går in och läser i forumet. Vet inte vad man får för straff isåfall? Böter?
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170214 kl 21:23

henkus78 skrev:Den är väl copyrightskyddad. Så vågar inte om Rooth och company går in och läser i forumet. Vet inte vad man får för straff isåfall? Böter?

Du får spela back nästa hemmamatch
henkus78

Inläggav henkus78 » 170214 kl 21:47

Det låter trevligt att spela back. Jag lär inte vara sämre än de andra ;-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 11:57

Något intressant i Rooths krönika "Örebro bör oroa sig för Rögle"?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170224 kl 18:01

Alla krönikor från Rooth bakom lås och bom nu. Nu skiter jag i HD.se och kör på alternativmedia.
Ni som bor i Ängelholm och är i, och kring, hallen och laget. Kör på med spam på forumet, all information är välkommen!!
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 16:48

HD vill så klart ha betalt. Problemet för dem är att många, tex jag, som endast läser om RBK i deras blaska på nätet och klarar mig bra med nyheter från övriga delar av världen från andra medier, inte tycker att det är värt 99kr/månad. Ledsen Rooth och co. Så bra är inte era kommentarer. Även om trevliga texter så klarar man faktiskt av att följa Rögle detaljerat iaf via RBK:s hemsida och detta forum kompletterat med vad man kommer åt gratis. Tror också på tidningslösningar á la spotify eller netflix alternativt reklamfinansierade notiser är enda vägen för icke public service media.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 17:34

Henrik skrev:HD vill så klart ha betalt. Problemet för dem är att många, tex jag, som endast läser om RBK i deras blaska på nätet och klarar mig bra med nyheter från övriga delar av världen från andra medier, inte tycker att det är värt 99kr/månad. Ledsen Rooth och co. Så bra är inte era kommentarer. Även om trevliga texter så klarar man faktiskt av att följa Rögle detaljerat iaf via RBK:s hemsida och detta forum kompletterat med vad man kommer åt gratis. Tror också på tidningslösningar á la spotify eller netflix alternativt reklamfinansierade notiser är enda vägen för icke public service media.
Samma för min del.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170310 kl 11:57

Henrik skrev:HD vill så klart ha betalt. Problemet för dem är att många, tex jag, som endast läser om RBK i deras blaska på nätet och klarar mig bra med nyheter från övriga delar av världen från andra medier, inte tycker att det är värt 99kr/månad. Ledsen Rooth och co. Så bra är inte era kommentarer. Även om trevliga texter så klarar man faktiskt av att följa Rögle detaljerat iaf via RBK:s hemsida och detta forum kompletterat med vad man kommer åt gratis. Tror också på tidningslösningar á la spotify eller netflix alternativt reklamfinansierade notiser är enda vägen för icke public service media.

Håller med. Definitivt inte värt 99 :-/månad.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170310 kl 13:14

sinner skrev:

Håller med. Definitivt inte värt 99 :-/månad.

Jag har använt den första månaden för 1 krona, ringde och sa upp abonnemanget direkt när jag köpte det för 1 krona. Hade det kostat 1 krona hela tiden hade det varit värt det ;-) . Men 99 kr i månaden för en krönika är inte värt namnet. Det va väl någon som föreslog att vi skulle ha ett gemensamt konto på HD premium? Hur skulle dessa pengar i så fall fördelas på medlemmarna här? Känns inte som att det alternativet inte går att genomföra. Om alla swisha 1 krona till AIA? Men det lär inte alla göra så det blir inget rättvist system, då några kommer åka snålskjuts på andra.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170310 kl 15:59

Spontant så tror jag väl en lösning där man betalar mindre för att komma åt nyhetsartiklar inom några enstaka område hade kunnat bli en framgångsrik lösning för mediehus inte bara i Helsingborg utan även nationellt. Jag kan inte tänka mig att betala 99 kronor för ett Helsingborgs Dagblad-abonnemang eftersom jag redan i dag betalar liknande summa för att läsa alla artiklar i Sydsvenskan och Dagens Nyheter, men jag hade övervägt det om HD hade tagit 25 - 30 kronor för att få läsa Rögle-relaterade artiklar.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170310 kl 16:42

Jag tror Mediehusens tid är förbi. Jag kan inte säga att HD gett mig någonting den här säsongen som inte läckt ut på andra håll.
Vanlig text-information kan lika gärna komma från Rögles hemsida.

Det jag däremot kan tänka mig att betala för, och som jag också gjort, är livesändning från försäsong. Det gjorde HD väldigt bra.
Jag tycker också om Röglepodden. Den hade jag kunnat tänka mig att betala för.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170310 kl 17:57

Livesändning från försäsong var bra, så den har jag inte några problem med att betala för. Röglepodden var intressant, men ändå inte värt 99 :-/ mån . Man kan ha Netflix för dom pengarna. Nu har de börjat låsa helt menlösa artiklar hej vilt. Typ nyrenoverat Klitterhus- låst. Patetiskt.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170310 kl 23:34

sinner skrev: Nu har de börjat låsa helt menlösa artiklar hej vilt

har också lagt märke till det. Har slutat kolla på hd.se överhuvudtaget. Som många andra redan har nämt så klarar man sig mer än hyfsat med Rögles hemsida och forumet.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170504 kl 09:38

Kan väl konstatera nu att i princip allting intressant i HD är "premium" och det enda som verkar öppet nu är typ kultursidornas opinionsinlägg... Till och med ett vad jag anser nyhetsinlägg om järnvägsgatans avstängning idag och ett antal månader framöver ligger bakom betalväggen.

Såg någon tidning - var det VLT? - som till och med satte sin målservice bakom betalväggen. HD kommer väl dit också så småningom, synd för HD har ganska många bra och engagerade sportreportrar men många drar sig nog ändå för att slanta upp 1200 om året för det.

Lite inside skvaller från HD/SDS säger att det här med "Premium" inte alls har gett den intäktsboost de räknat med så vi får väl se vilket håll de tar efter en längre utvärdering?
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170505 kl 17:13

Flying Farang skrev:Kan väl konstatera nu att i princip allting intressant i HD är "premium" och det enda som verkar öppet nu är typ kultursidornas opinionsinlägg... Till och med ett vad jag anser nyhetsinlägg om järnvägsgatans avstängning idag och ett antal månader framöver ligger bakom betalväggen.

Såg någon tidning - var det VLT? - som till och med satte sin målservice bakom betalväggen. HD kommer väl dit också så småningom, synd för HD har ganska många bra och engagerade sportreportrar men många drar sig nog ändå för att slanta upp 1200 om året för det.

Lite inside skvaller från HD/SDS säger att det här med "Premium" inte alls har gett den intäktsboost de räknat med så vi får väl se vilket håll de tar efter en längre utvärdering?

Slutar väl med personalnedskärningar och allmänna nedbantningar av verksamheten i så fall. Lokaltidningen i Trelleborg ska ju bara utges tre gånger om veckan inom kort så Helsingborgs Dagblad kan väl vara på väg åt en liknande riktning. Lite tråkigt eftersom journalistiken i grund och botten är viktig, men liksom filmindustrin finns det väl ännu ingen helt hållbar affärsmodell för morgontidningarna. Förhoppningsvis dyker något sådant upp förr eller senare.

Rimligtvis vore HD inrätta någon form av RBK-abonnemang där man betalar en mindre summa per månad för att låsa upp alla Rögle-artiklar. Det hade nog många Rögle-supportrar nappat på, tror jag.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170505 kl 18:54

fidelis skrev:Rimligtvis vore HD inrätta någon form av RBK-abonnemang där man betalar en mindre summa per månad för att låsa upp alla Rögle-artiklar. Det hade nog många Rögle-supportrar nappat på, tror jag.
Bra förslag. Det hade varit den bästa lösningen för oss.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170506 kl 04:24

fidelis skrev:
Rimligtvis vore HD inrätta någon form av RBK-abonnemang där man betalar en mindre summa per månad för att låsa upp alla Rögle-artiklar. Det hade nog många Rögle-supportrar nappat på, tror jag.

Typ 99 kr?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170506 kl 16:43

Mygel skrev:
fidelis skrev:

Typ 99 kr?
Det är för mycket för ett par texter i månaden. Sen är ju inte alla artiklar jätteintressanta heller. Jag tänker en 20-lapp eller liknande.

Återgå till "Off Topic"