Tippa ES 2009/2010

Här samlar vi tippningar av kommande matcher och tabeller.
Användarvisningsbild
Murre

Tippa ES 2009/2010

Inläggav Murre » 090625 kl 15:00

Visst en smula tidigt med eftersom trupperna börjar klarna och hockeyplock.se finns kunde jag inte låta bli! Hur det slutar? Mycket bättre än jag trodde innan jag började tippa!!

Beräknad tabell P

1 Färjestad 123

2 Linköping 122

3 HV 71 117

4 Frölunda 105

5 Luleå 83

6 MODO 71

7 Skellefteå 67

8 Rögle 66

9 Timrå 65

10 Brynäs 62

11 Djurgården 57

12 Södertälje 37

Sammanfattningsvis, gapet till de fyra "giganterna" ökar, Luleå hakar på någerunda, SSK blir strykpojke.

Det blir ruskigt jämt mellan lag 6 och 11, inbördes möten dess lag emellan avgör vem som spelar slutspel. Må det snart bli höst!!
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 090728 kl 10:44

Med nuvarande trupper. Några lag får nog in någon värsting och då är det kanske läge att omvärdera.

1. Linköping.
Årets utropstecken: Tony Mårtensson. Kommer Tony att bli den förste som når 70 poäng i elitseriens grundomgång?
Årets frågetecken: Andreas Jämtin. En gnällig typ som aldrig nått upp till statusen som media gett honom. Jämtin kommer inte klara av att spela tredjefiol i LHC.

2. Färjestad.
Årets utropstecken: Marcus Paulsson. Det kommer att göra honom mycket gott att slippa malmökostymen.
Årets frågetecken: Dragan Umicevic. Minus statistik i Jacob klass. Dryg stockholmare utan klubbkänsla.

3. HV 71.
Årets utropstecken: Martin Thörnberg, sonen till en av sveriges mest hårdskjutande farsor. Om Martin fattat hur bra han är så hade han tagit åt sig ännu mer på isen.Kommer lossna rejält i år.
Årets frågetecken: LanceWard. "Massmördaren är huvudlös.

4. Frölunda.
Årets utropstecken: Mikko Lehtonen. Timrås backnav förra säsongen får en stor roll i ett bättre lag.
Årets frågetecken: Mathis Olimb. Förvantas göra en Zuccharello. Olimb har sämre balans och jag tror att han får svårt mot elitseriens backar.

5. Skellefteå.
Årets utropstecken: Christian Söderström. Tog ett kliv förra säsongen och tar nog ytterligare ett i år.
Årets frågetecken: Andreas Hadelöv. Håller Hadelöv en säsong till och är Dahlberg redo att ta över?

6. Brynäs.
Årets utropstecken: Jacob Markström. Elitseriens stabilaste målvakt tillsammans med Norrena. Tar självklart ett kliv till i utvecklingen.
Årets frågetecken: Jonathan Granström. Idiot som gör mer onytta än nytta. När kommer någon att verkligen sätta stopp för Granström.

7. Timrå.
Årets utropstecken: Petr Caslava. Enligt rapporter en stark back som är bra både defensivt och offensivt. En Mikko Louma med bra skott.
Årets frågetecken: Mattias Karlsson. Kommer inte att hänga med.

8. Rögle.
Årets utropstecken: Jeremy Colliton. Jag har en känsla som jag inte brukar ha att här har RBK skaffat en jätte. Kommer att göra stor nytta i 5 mot 5, PP och BP.
Årets frågetecken: Tommy Enström. Är den spelare i RBK som kommer att få det svårast. Det som kan sänka Rögle i år precis som i fjol är en tunn trupp.

9. Modo
Årets utropstecken: Mattias Timander. När är det dags för Mattias att verkligen få den cred han ska ha som en av elitserien bästa spelare?
Årets frågetecken: Oscar Steen. Kommer inte att utvecklas. Över reklammerad precis som sin bror.

10. Luleå.
Årets utropstecken: Robin Jonsson. Attityd spelare som verkligen kommer att behövas vid en svacka.
Årets frågetecken: Johan Fransson, Jonathan Hedström, Per Arlbrandt, Niklas Olausson, Chris Abbott, Cam Abbott. För mig är det ofattbart att Luleå målas upp som ett intressant lag. Varför? Jämfört med förra säsongen är man på pappret mycket svagare och dessutom är det inga killar som vänder en svacka med moral som kommit in. Fransson och Hedström lyfter inga lag när det börjar gå sämre. Varför ska Arlbrandt och Olausson lyckas den här säsongen? Luleå kommer också att få mycket press på sig och det talar inte för Niklas och Pär. Abbotts kommer också att få känna av en press de inte varit i närheten av.
Jag tror att detta lagbygge blir årets flopp.

11. Djurgården.
Årets utropstecken: Jacob Josefson. Tror att vi kommer att få se denna talangs riktiga genombrott år.
Årets frågetecken: David Printz. Hängde inte med förra säsongen och kommer inte att hänga med i år heller.

12. Södertälje.
Årets utropstecken: Petri Pakaslahti. Kan bättre och får kanske till det i år.
Årets frågetecken: Fredrik Svensson. Inte trodde jag attj ag skulle få se Fredrik i elitserien igen. Nej detta håller inte SSK.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 090728 kl 11:34

Utmärkt analys av Flyttfirman. Här är mina tankar:

1. Linköping: Krigar med Frölunda om att ha ES bästa trupp, enligt mitt förmenande. Borde räcka till serieseger. För tidigt att snacka SM-slutspel egentligen, men måste nog motvilligt medge att det känns som att det borde vara LHC's tur nu...

2. Frölunda: Tätt mellan LHC och FCH.

3. HV71: Stabil nivå i flera år nu. Högklassigt.

4. Färjestad: Mästarna räcker inte riktigt till denna säsongen.

5. Skellefteå: Tror också att SkAIK kan göra en riktigt bra säsong. Skall bli spännande att se vad JP Bellemare kan uträtta i ES!

6. Brynäs: Undvek KS i våras och det gav nog en kick. Klubben är på rätt väg. Får Kahnberg ett lyft i BIF?

7. MoDo: Mystiskt lag denna säsongen. Kan bli fågel eller fisk. Jag tror på "mittemellan".

8. Timrå: Har nog betydligt högre ambitioner, men spelarmaterialet känns en smulla "dammigt", långt ifrån ambitionsnivån.

9. Luleå: Precis som flyttfirman, tror jag LHF blir årets stora flopp i ES. Nej, det är ingen långsynt surhet pga Abbotts. Värvningarna känns inte som något att hålla i då åskan går. En samling individualister, men var är laget?

10. Rögle: Jag gillar verkligen Gunnars och RBK's ambitioner, men jag tror inte att det riktigt räcker till för att ta en slutspelsplats. Jag tror emellertid att man totalt sett blivit lite bättre än förra säsongen, mer som en välsmord lagmaskin. Det är gott nog! Lyckas Roger däremot finna en "forward med rätt karaktär" och Strbak/annan klassback ansluter på artistkontrakt senare under hösten, kan RBK bli en riktigt positiv överraskning.

11. Djurgården: Det blev nästan KS för DIF i våras. Nästa vår kan vi plocka bort "nästan". Tror dessutom att såväl Leksand som AIK har bättre lag än Djurgården och KS kan bli en total skräckupplevelse för "Stockholms Stolthet". Skitsamma, de vill ju egentligen inte spela i ES. Nästa säsong tror jag de slipper...

12. SSK: Här är klubben som saknar allt! Idéer, ambitioner, spelarmaterial och... ja... ALLT! Hejdå!

SM-finalerna: Tror jag blir en helgrym uppgörelse mellan Frölunda och LHC. Vilka vinner det då? Tja, pest eller kolera? Jag tror LHC tar det. Det är liksom deras tur nu...

Till KS: Som sagt. DIF och SSK. Enough said.

Tll ES från KS: Leksand och AIK. Ja, jag tror faktiskt det. Någon gång måste det ju bli lite ordning och reda också på Leksand. De obegripliga flopparnas tid måste ta slut någon gång och varför inte till våren? AIK har inget val. De måste upp, annars tror jag det går åt pipsvängen rent ekonomiskt. Ajöss elitlicens, osv. Betänk att de spelar i Allsvenskan "på nåder" kommande säsong. Både Leksand pch AIK är klart bättre än SSK. Djurgården känns för mossigt. Nej, jag tror AIK gör en "Rögle" och följer Leksand uppåt i seriesystemet.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090728 kl 13:24

Alltså är det bara jag som tycker Brynäs och Skellefteå ser läskigt svaga ut?

Brynäs har egentligen inte förändrats mycket sen förra säsongen, den stora skillnaden är att Messias Widing har lämnat och Molin/Dackell kommit ett år närmre döden. Somervuori ersätter väl delvis Widing och Kahnberg kan möjligtvis ersätta resterande del, OM han lyfter sig.

Skellefteå har haft större omsättning än oss och man har bland annat tappat 4 riktigt bra spelare till Elefantklubbarna samt gjort ett "spelarbyte" med Timrå där SAIK måste ses som förloraren i affären.
Sportchefen lovade backförstärkningar av klass och den sista backen man fick in var en 27-åring från Div1

Modo hoppas jag har mycket kvar på sin Silly Season, annars kan man nog nästan göra SSK sällskap i bottenskiten.
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090728 kl 22:29

Herr Oberst skrev:Sportchefen lovade backförstärkningar av klass och den sista backen man fick in var en 27-åring från Div1

Det bör tilläggas att div1 spelaren (Niklas Strandberg) gjorde 9 matcher med SAIK förra säsongen och fick en assist med sig hem till Piteå. Och 27 år ung och resliga 188cm / 92kg med norrländskt temperament så är det nog inte en dum vävning. Han har dessutom spelat 170 matcher med Björvlöven (12 mål + 28 assist) i allsvenskan.

- Division 1 (A) Most Points by Defenseman (35) 08/09
- Division 1 (A) Most Goals by Defenseman (17) 08/09

Hela profilen på Elitprospects: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1094

Vi har ju tex Micke Gath ifrån ettan, och han har väl inte gjort bort sig alltför mycket? Visst steget är stort och Micke har ju en annan talang (reta gallfeber på motståndare) men varför inte? Jag tror att med rätt omsorg så kan han etablera sig och bli viktiga för AIK.
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 090729 kl 06:46

ExilSkåning skrev:Min tippning efter samtliga omgångar i grundserien.....

1. HV 71
2. Linköping
3. Frölunda
4. Färjestad
5. Timrå
6. Luleå
7. MODO
8. Skellefteå
9. Djurgården
10. Rögle
11. Brynäs
12. Södertälje
AIAstellan

Inläggav AIAstellan » 090729 kl 09:56

Lag som förhoppningsvis Rögle kommer att ha bakom sej är:
HV 71, Linköping, Frölunda, Färjestad, Timrå, Luleå, MODO, Skellefteå, Djurgården, Brynäs, Södertälje ;-)

Men ngt jag anser vara rimligt är att Brynäs, SSK, SAIK, Modo och kanske Timrå... Dessa lag kan mycket väl vara bakom Rögle BK när serien är slut. Även Luleå...

Årets flopp blir förhoppningsvis Färjestad !
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090729 kl 16:27

Stellan for president! :-)

Jag hoppas på slutspel, men undviker man kvalserien med denna truppen kontra förra säsongens trupp så är det ett fall framåt, mot att etablera sig.

Sen hoppas jag att Malmö går upp tillsammans med AIK på bekostnad av DIF och SSK.
Användarvisningsbild
Patrik

Inklistrat från Sillytråden

Inläggav Patrik » 090731 kl 17:15

Arn skrev:Kollar lite på nätet, följande är min åsikt..

Brynäs - Några rutineradespelare och 2 vassa nyförvärv, men de har ingen större bred och kan bli ett bottenlag..

Djurgården - Har 4-5 riktigt rutinerade spelare framför allt framåt, men laget känns ihåligt och blir ett bottenlag. Målvaktsidan skrämmer inte.

Frölunda - Bra bredd bland backar och forward i och med senaste nyfölrvärven, kan vinna allt..

Färjestad - Guldvinnaren gör en generationsväxling, känns inte alls lika starka som förut..

HV 71 - Otrolig bredd framåt. Kan backarna prestera blir de farliga.

Linköping - Min favorit till guldet..

Luleå - Vi ska ta guld med Luleaå säger Abbottarna, skrattretande. De har tappat sina 5 bästa spelare, frågan är om ersättarna kan göra det annars blir det garanterat botenstrid..

Modo - 5-6 fd NHL-spelare måste vara skadefria om det skall bli ett mittenplacering, annars är laget vikt åt botten..

Rögle - Många förluster. De nya måste prestera och de övriga i truppen måste höja sig, annars blir laget i absoluta botten.

Skellefteå - Tappat några nyckelspelare, vetej om ersättarna kan fylla platserna, men de blir nog ett mittenlag..

Södertälje - Blev sist ifol och har sämre trupp kommande säsong...

Timrå - Några intressanta nyförvärv, men också flera nyckelspelare osm lämnat. Kan bli allt mellan 6-11..
Användarvisningsbild
role
Kontakt:

Min tippning efter samtliga omgångar i grundserien.

Inläggav role » 090801 kl 09:37

1. Frölunda
2. HV 71
3. Linköping
4. Färjestad
5. Timrå
6. Luleå
7. Rögle
8. Skellefteå
9. Djurgården
10. Modo
11. Brynäs
12. Södertälje
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090903 kl 16:49

Har Rooth blivit fullkomligt flängd och svininfluenserad?
Hur kan karln tippa SSK som sexa i serien?

ROOTHS TIPS
    1. Frölunda
    2. Modo
    3. HV 71
    4. Linköping
    5. Färjestad
    6. Södertälje
    7. Djurgården
    8. Timrå
    9. Skellefteå
    10. Rögle
    11. Brynäs
    12. Luleå
AIAstellan

Inläggav AIAstellan » 090903 kl 17:09

OBS !!!
Krönikan är ett år gammal ... :-) IOF

Men vi leker med tanken ändån !!
SSK sexa, njaa... Det kan aldrig jag tänka mej iheller iof. Men va faaan, jag har ofta fel ;-)
Men fy fan vad jag älskar Daniels inlevelse och tankarna om Rögle, direkt från mitt hjärta.

Sista stycket älskar jag.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090903 kl 17:33

Hmm, varför hittade jag den rätt högt upp på HD.se för bara någon timme sen kan man undra?

Jaja, då slipper väl Rooth undan denna gången. Men i stället för att konstatera att han kommer få fel så kan man åtminstone säga att han fick fel. SSK blev ju knappast sexa förra säsongen
AIAstellan

Inläggav AIAstellan » 090903 kl 18:01

Det hade blivit ngt fel som sagt. Jag blev själv väldigt konfunderad..
Rätt komiskt.
Användarvisningsbild
Sumo

Inläggav Sumo » 090903 kl 19:49

ctg skrev:Stellan for president! :-)

Jag hoppas på slutspel, men undviker man kvalserien med denna truppen kontra förra säsongens trupp så är det ett fall framåt, mot att etablera sig.

Sen hoppas jag att Malmö går upp tillsammans med AIK på bekostnad av DIF och SSK.

Att du bara önskar MIF en stor framgång är inte något som hör hemma i detta forum enligt mig. :arg:
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090903 kl 21:13

Sumo skrev:
ctg skrev:Stellan for president! :-)

Att du bara önskar MIF en stor framgång är inte något som hör hemma i detta forum enligt mig. :arg:

Sumo din surpuppa. Skåne derby eller 2 totalt ointressanta stockholmslag under säsongen?

Kamma dig.
Användarvisningsbild
Addemaan

Inläggav Addemaan » 090903 kl 21:38

1. Linköping - I särklass bästa backuppsättningen och grymma forwards.
2. Frölunda - Grym offensiv, mycket bra backuppsättning.
3. HV Blå - Ett riktigt slaktargäng. Kommer bli jobbiga att möta.
4. Modo - Ser ganska bra ut både framåt och bakåt.
5. Luleå - Sjukt bra framåt, men försvaret är sådär.
6. Färjestad - Får det mycket tuffare i år.
7. She left you - Har ett klart intressant lag.
8. Brynäs - Ero och Kahnberg är bra värvningar.
9. Djurgården - Många bra pjäser, men ett gäng med lite rutin.
10. Timrå - Tappat många tunga namn.
11. Rögle - Kan visserligen bli en flipp, men likaväl en flopp.
12. Södertälje - Kan ju inte bli annat än sist.

Lag 6-11 är svårtippade.
Tror faktiskt att det kommer bli äckligt tätt kring de nedre strecken och jag hoppas innerligt att Rögle fixar nytt ES-kontrakt när serien summeras. Tror fortfarande att Kenny kommer snöra på sig grillorna!!!!
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 090912 kl 09:39

Ja då var det dax att tippa. Tror inte på några större förändringar i trupperna nu inför starten.

1 Hv
2 Frölunda
3 Lhc
4 MoDo
5 Färjestad
6 Timrå
7 Luleå
8 Skaik
9 Brynäs
10 Rögle
11 Dif
12 Ssk
Användarvisningsbild
En_Svensk_Tiger

Inläggav En_Svensk_Tiger » 090912 kl 18:44

Jag tippar ingen serie, men jag tycker många tippar skellefteå lite väl högt upp eller är det bara min magkänsla som e fel??? var visserligen magsjuk för 1-2 veckor sedan kan vara det som sitter i ;-)
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 090912 kl 23:43

Okaj, får väl slänga in hur jag tror ES kommer att sluta:

1 Frölunda
2 Färjestad
3 Linköping
4 Luleå
5 HV71
6 MODO
7 Skellefteå
8 Djurgården
9 Timrå
10 Rögle
11 Brynäs
12 Södertälje

Givetvis hoppas jag och tror på vårat Rögle, men detta är en tippning lite mer med huvudet än med hjärtat. Återstår att se om det slutar så här, har gärna fel om plats 10 bara det blir en bättre placering istället.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090913 kl 11:31

5 Luleå
6 Modo
7 Djurgården
8 Rögle
9 Timrå
10 Skellefteå
11 Brynäs
12 Södertälje
Nippe

Inläggav Nippe » 090913 kl 12:55

1. Frölunda
2. HV
3. LHC
4. FBK
5. Luleå
6. TIK
7. MODO
8. DIF
9. Brynäs
10. SkAIK
11. RBK
12. SSK
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 090921 kl 18:57

När matcherna är igång så stänger tipsinlämningen....
Stuttgart

Inläggav Stuttgart » 090921 kl 20:05

Här kommer min tippning
1. Frölunda
2.Linköping
3. Hv 71
4. Lulea
5. Färjestad
6. Modo
7. Skelleftea
8. Brynäs
9. Timra
10. Djurgarden
11. Södertälje
12. Rögle

Jag hoppas innerligt att jag har tokfel, men detta blir INTE roligt i vinter är jag rädd för. :-(

Återgå till "Tippningar"