HUR ska man få folket att återvända till Lindab?!

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Titanus88

HUR ska man få folket att återvända till Lindab?!

Inläggav Titanus88 » 171208 kl 00:21

Läste detta :

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mt-det-var

Skrämmande många tomma stolar

Det är bara tre klubbar som höjt hemmasnittet sedan förra säsongen och då är Färjestad i särklass. De övriga två är HV71 och Skellefteå, men i Skellefteås fall höjs snittet av en utsåld gratiskväll. Det är konstgjord andning. Och i de båda fallen handlar det om marginella ökningar.

Rögles snitt i år ligger strax över 3.000...
Under andra halvan av förra säsongen var det inte under 4000 på en enda match, i år är det desto värre.

Rögle/AIA/Ängelholms kommun måste nu gemensamt ta ett krafttag för att locka tillbaka folket till arenan, med det nya avtalet kanske inte på grund av det ekonomiska men mer på grund av många andra faktorer, jag har själv missat hälften av alla matcher i år om inte mer men det känns så jääävla avslaget (undantaget Örebro och MIF hemma)
Tröttsam stämning.

Tror ni det är möjligt att öka snittet till 4.500-5.000? Vad behöver göras?

En sak är biljettpriserna som är hutlösa i vissa matcher, där kan man börja.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: HUR ska man få folket att återvända till Lindab?!

Inläggav GrönvitaMike » 171208 kl 02:02

Den främsta anledningen är att folk vill se ett vinnande lag. Publiksnitt hör väldigt mycket ihop med sportsliga resultat. Marginalåskådarna försvinner när klubben inte går bra. Att FBK har 1000 pers mer på hemmamatcherna i år är för att de är en toppklubb jmf med förra året då de harvade i mittenskiktet. Sen finns det såklart andra om än mindre betydande saker man kan titta på såsom biljettpriser, parkering, bussar, expandera varumärke m.m. Jag kommer att få skit för detta av Ängelholmarna men jag står fast vid att Rögle gjorde fel som inte stationerade Lindab Arena vid Väla i Helsingborg med mycket folk i rörelse istället för på en ödslig åker utanför en småort och med en usel parkering. Det är vidrigt hur lite Ängelholms kommun och näringslivet gör för Rögle med tanke på hur mycket klubben betyder för stan och närområdet. Helsingborgs stad hade värderat Rögle högre och investerat mer i klubben. Får HHC till det med arenaprojektet vid Väla så skulle det inte förvåna mig om vi ser ett maktskifte om sisådär 10-15 år.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171208 kl 07:46

Nu trollar du igen.
qp

Inläggav qp » 171208 kl 10:31

Mike resonerar som de vanliga sk. marknadsproffsen. Typ lägga en sportanläggning i närheten av ett köpcentra. Då kan familjer efter att shoppat bilen full (efter ett antal timmar) gå in i en arena, sätta sig i arenarestaurangen och äta (hela familjen 5 st) engagerat se matchen och roa sig med div underhållning av clowner, lokala band och trollkonstnärer i pauserna. Efter shoppandet, ätandet och matchen c a 8 tim kan de utan köer, lyckliga ta sig hemåt och stupa i säng. Detta ska helst ske 2 ggr i veckan. Hurra va bra!
Bara att tro att Helsingborgare i allmänhet och Staden skulle engagera sig mer än vad publiken och Ängelholms stad med omgivning gör, är en utopi. Det är så enkelt att lösa gnm att skaffa ett slagkraftigt lag, ordna en bättre parkering samt bra utfart och sänka biljettpriset, så kommer 500-1000 personer mer att infinna sig.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171208 kl 10:58

Detta har diskuterats hur länge som helst, han tar upp det bara för att trolla. Han skrev nyss att det kommer att bli maktskifte mellan HHC och Rögle ;-) och nu tar han upp Rögle flytt en gång till. Inlägg om Rögle flytt borde flyttas till gamla tråden som redan har avhandlat detta. Att trolla är ett effektivt sätt å få uppmärksamhet.
Åter till ämnet. Det enklaste svaret är egentligen att börja vinna matcher. Sen finns det en hel del förbättringar i infrastrukturen osv . Ängelholm växer så det knakar, så att det finns potential.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171208 kl 13:05

Håller med, börja vinna och spela bra hockey så folk börjar snacka om hur roligt det är att gå på hockey igen. Den spiralen har varit brant nedåtgående under de senaste tre säsongerna, med uppgivenhet även från de mest trogna.

När man väl har fått ordning på det sportsliga och börjat bygga en positiv boost runt laget och klubben så kan man börja slipa på annat.

Utöver det så tycker jag skisserna från Backahill ser oerhört lovande ut för hela området!

https://www.hd.se/2017-11-13/arenastade ... -angelholm
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171208 kl 13:20

Fast stämmer verkligen detta?
MIF exempelvis snittar flera tusen mindre detta året är när dom harvade i SHL-botten.
Jag tror fortfarande att resultaten naturligtvis spelar roll men även mindre ting som biljettpriser och kollektiva förbindelser,
Jag tar tåget upp till Ängelholm exempelvis, här borde man på stationen ha 2-3 bussar som enkelt kan slussa personer ifrån HBG/Landskrona/Malmö.

Vi får inte glömma bort att i Norra Skåne bor det över 500.000 människor med hyfsat stora samhällen som Båstad,Helsingborg,Hässleholm,Landskrona,Kristianstad...Potentialen är skyhög men Rögle måste vässa marknaden lite.

Jag tror precis som Wenenrholm i artikeln jag la upp att klubbarna kommer få så mycket av TV-avtalet och delvis sponsorerna att det inte spelar någon roll om dom snittar 3500 eller 4500 men för mig som arenabesökare gör det hela matchupplevelsen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171208 kl 15:58

Titanus88 skrev:Fast stämmer verkligen detta?
MIF exempelvis snittar flera tusen mindre detta året är när dom harvade i SHL-botten.
Jag tror fortfarande att resultaten naturligtvis spelar roll men även mindre ting som biljettpriser och kollektiva förbindelser,
Jag tar tåget upp till Ängelholm exempelvis, här borde man på stationen ha 2-3 bussar som enkelt kan slussa personer ifrån HBG/Landskrona/Malmö.

Vi får inte glömma bort att i Norra Skåne bor det över 500.000 människor med hyfsat stora samhällen som Båstad,Helsingborg,Hässleholm,Landskrona,Kristianstad...Potentialen är skyhög men Rögle måste vässa marknaden lite.

Jag tror precis som Wenenrholm i artikeln jag la upp att klubbarna kommer få så mycket av TV-avtalet och delvis sponsorerna att det inte spelar någon roll om dom snittar 3500 eller 4500 men för mig som arenabesökare gör det hela matchupplevelsen.
15/16 var Malmös första säsong i SHL på länge därav det ökade intresset. 16/17 var de inget topplag, slutade 8a i grundserien. Att de gick långt i slutspelet är en annan femma. Resultaten påverkar publiksnittet allra mest. Sen har SHL i stort en nedåtgående trend tyvärr.
Henrik

Inläggav Henrik » 171208 kl 16:52

Tror också resultaten har störst betydelse och att prio bör ligga där nu, även om annat, som parkeringsplatser också kan spela roll och filas på. Backahills planer är väl alldeles utmärkta. Hoppas för Rögles, Ängelholms och publikens skull på dem, även om Lindab då fortfarande bara kan ta 5150 pers.
Om nu HHC lyckas dra igång sina fina planer vid Väla Centrum så är det precis lika kul. Stort lycka till HHC och Helsingborg!
Och i så fall är ju inte diskussionen om den placeringen för Rögles Arena längre relevant, om man nu inte av någon anledning i framtiden skulle vilja spela där i stället för i Lindab. Men det låter högst hypotetiskt, precis som ett eventuellt maktskifte. Den som lever får se. Lycka till alla!

Återgå till "Allmänt hockeysnack"