Ingen nationalsång

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Fjellsén

Ingen nationalsång

Inläggav Fjellsén » 070905 kl 21:19

Tydligen kommer det inte att sjungas någon nationalsång innan matcherna i år.
Något som jag personligen tycker är helt fel.
Det är något av kultur att sjunga nationalsången innan match.
Hur går tankarna runt detta bland folket?

Min vilja är att vi själva tar tag i detta för att visa vad vi tycker, och vad skulle passa bättre än att göra detta nu när det är TV match och allt i premiären.

Kom gärna med tankar och förslag runt detta........
Användarvisningsbild
mittnamn

Inläggav mittnamn » 070905 kl 21:28

För det första källa tack....

Och för de andra så håller jag med föregående talare till 100% varje match har inlets med nationalsången så länge jag kan komma ihåg och de hade varit tråkigt om den traditionen tar slut nu, inleda de första minuterna varje match med att trycka i eller vad tycker ni andra? hade varit ännu ett finfint sätt att vissa vår styrka på läktaren
Användarvisningsbild
RoyalAIA

Inläggav RoyalAIA » 070905 kl 22:44

Namninsamling kanske vore en idé. Kan väll fråga OE vad han har att säga om detta, han håller väll i musik och dylikt i matcherna om jag har rätt för mig.

Annars tycker jag att vi uppe på ståplats, håller upp våra grön vita halsdukar och sjunger den på egen hand.
Användarvisningsbild
tbg

Inläggav tbg » 070905 kl 22:48

Nationalsången är ett måste!

Axel F

Inläggav Axel F » 070905 kl 23:41

Jag tycker att sjungandet av nationalsången är fullständigt onödigt. Jag kan förstå att man sjunger den på landskamper och internationella tävlingar. Annars kan jag inte förstå vad det ska vara bra för. Jag tycker faktiskt att det är rätt tramsigt.

Jag gissar på att seden kommit i bruk eftersom man gör så i NHL. Men där kan jag förstå det eftersom vissa matcher spelas i Canda och andra i USA, men vad jag vet går alla matcher i Hockeyallsvenskan i Sverige...

Helt rätt att ta bort det enligt mig...
Användarvisningsbild
Producenten

Inläggav Producenten » 070905 kl 23:47

Axel F skrev:Jag tycker att sjungandet av nationalsången är fullständigt onödigt. Jag kan förstå att man sjunger den på landskamper och internationella tävlingar. Annars kan jag inte förstå vad det ska vara bra för. Jag tycker faktiskt att det är rätt tramsigt.

Jag gissar på att seden kommit i bruk eftersom man gör så i NHL. Men där kan jag förstå det eftersom vissa matcher spelas i Canda och andra i USA, men vad jag vet går alla matcher i Hockeyallsvenskan i Sverige...

Helt rätt att ta bort det enligt mig...

som vanligt e de ju skamligt att visa att man är svensk..nationalsång och blågula flaggor är en synd..Självklart skall man sjunga nationalsången så ofta det går..och definitivt på våra hemmamatcher.. Jag är övertygad att vi kommer få visa det i premiären..

....Ja jag vill leva jag vill dö i skåne
Axel F

Inläggav Axel F » 070905 kl 23:52

som vanligt e de ju skamligt att visa att man är svensk..nationalsång och blågula flaggor är en synd..

Det sa jag aldrig! Läs mitt inlägg en gång till så märker du nog det. Däremot tycker jag inte det är särskilt nödvändigt att sjunga nationalsången före en ishockeymatch som spelas i Sverige mellan två svenska lag... Möter vi däremot ett utländskt lag kan jag förstå det.

Det har knappast med att göra huruvida det är skamligt att visa vilken nationalitet som står på passet eller ej...
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 070906 kl 00:05

Det vore hur som helst bra att få veta anledningen till förändringen.
Innan dess kan vi bara spekulera i orsaken.
Min främsta anledning till att vilja ha den starten är att det blir en dramaturgisk finess: Alla aktörer stannar upp, spelare såväl som publik, och man får ett bra avstamp inför det att själva kampen tar sin början.
Den laddade stämningen med nyspolad is, allvarstyngda miner hos spelarna och Morgans skruvlockar exponerade är något som jag vill veta varför man kollrat bort.

Det blir iofs inte samma sak, men självklart står det oss fritt att ta upp sången från läktarplats...
Senast redigerad av Patrik 070906 kl 00:21, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Producenten

Inläggav Producenten » 070906 kl 00:18

Axel F skrev:
som vanligt e de ju skamligt att visa att man är svensk..nationalsång och blågula flaggor är en synd..

Det sa jag aldrig! Läs mitt inlägg en gång till så märker du nog det. Däremot tycker jag inte det är särskilt nödvändigt att sjunga nationalsången före en ishockeymatch som spelas i Sverige mellan två svenska lag... Möter vi däremot ett utländskt lag kan jag förstå det.

Det har knappast med att göra huruvida det är skamligt att visa vilken nationalitet som står på passet eller ej...

Förstår fortfarande inte problemet..internationell match eller inte.. ska det vara så svårt att ägna 4minuter för att få sjunga den svenska nationalsången.. vi ska kanske banna alla sånger på läktaren med engelsk text..vi spelar ju trots allt i Sverige *ironi*.. Nä jag vill sjunga nationalsången och vara stolt. Framförallt så höjer det stämningen i hallen..Tack!
Användarvisningsbild
Ivanov

Inläggav Ivanov » 070906 kl 04:21

Tycker det är MKT synd om det stämmer att det är borttaget. Hade varit bra om man kunde få en officiell källa på detta, OE?

Kan TÄNKA mig att det är TV som tryckt på att det inte ska vara nån nationalsång, varför ska dom sabba en tradition för oss?

Tycker definitivt vi ska sjunga, oavsett. Börjar klacken är jag övertygad om att resterande publik kommer ställa sig upp och sjunga med.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 070906 kl 07:51

Kan inte hitta information om detta någonstans. Är det möjligt att någon kan bekräfta detta.
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 070906 kl 07:54

Det är väl i så fall OE som är mest insatt i den frågan han ingår i Eventgruppen kanske rent av ansvarig i den gruppen har jag för mig som kan svara officiellt. Vi andra spekulerar.
Användarvisningsbild
Reading1

Inläggav Reading1 » 070906 kl 08:04

Cheer up boys! Trist med slopandet, javisst, men se det positiva i detta istället: Vi kan från att Rögespelarna beträder isen oavbrutet sjunga våra Röglesånger istället. Vi kan elda på utan att vi ska ha en andaktig tystnad vid nationalsången. Nu ska vi sjunga så väggarna bågnar med eller utan nationalsång. Egentligen vill jag säga att "vår" nationalsång istället blir "Vi är alla grön och vita bröder...bäst att hela hallen lär sig denna sång, så kan avsaknaden av nationalsången vara ringa...
Användarvisningsbild
mixon
Kontakt:

Inläggav mixon » 070906 kl 08:23

Producenten skrev:som vanligt e de ju skamligt att visa att man är svensk..nationalsång och blågula flaggor är en synd..Självklart skall man sjunga nationalsången så ofta det går..och definitivt på våra hemmamatcher.. Jag är övertygad att vi kommer få visa det i premiären..

....Ja jag vill leva jag vill dö i skåne
Nationalsångens vara eller icke vara spelar mig mindre roll. Dock så kan jag tycka att det behövs någon form av "avstamp" för att markera att nedsläpp är på gång. Det märks ju inte minst under träningsmatcherna då det helt plötsligt bara är igång...

Skamligt däremot - det är att förvränga texten på vår nations hymn. Jag kommer ALDRIG att förlika mig med att det sjungs Skåne istället för norden!
hbgmange

National sången.

Inläggav hbgmange » 070906 kl 09:27

Jag tycker definitivt att det är ett nederlag om vi tvingas lägga ner vår fina tradition med National sång i alla sammanhang.

Det är en fin sång som hyllar vårt ursprung.

Vi kan ju vidhålla denna tradition genom att sjunga den ändå!
Det skickar nog en signal som märks genom alla led.

Klacken kan ju sjunga utan support av någon annan.
Vill dom hänga med så är det givetvis ok...

Det är väldigt trist med alla pekpinnar från kulturmaffian som sitter på alldeles för höga stolar.....

Nä, vi skiter i dom och kör vårt eget race. Som vanligt!
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 070906 kl 09:48

Håller med Reading. Nu kan det skapas en bra mycket bättre stämmning. Som inte avbryts av en presentation av sångare och därefter ett konstlat uppvisande av enighet med övriga Sverige...*ler*

Nationalsången kan med fördel sjungas när klacken vill och det finns något extra i luften. Ungefär som hänt när dom inhyrda bangat ur.
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 070906 kl 10:45

Jag håller iofs med om att den viktigaste aspekten inte är att det är just "Du gamla du fria" utan att man får ett högtidligt avstamp inför den kommande drabbningen och att det i det sammanhanget är rätt ok med nationalsången, eftersom det är en sång som alla känner till och som de flesta tycker är bra som samlande sång.
Detta är inte unikt för hockeyn: I många sammanhang vill man sjunga en gemensam stump för att markera en viss högtidlighet, t.ex. att man reser sig och sjunger "ja må han leva" och sen hurrar för någon som fyller år. Detta blir en rit som "bryter" det allmänna sorlet.
Ett annat exempel är att man vill sjunga "Den blomstertid" på skolavslutningen.

Frågan är alltså:
1. Beror strykandet av nationalsången på den tidsmässiga aspekten? I så fall hjälper det inte att byta låt.
2. Beror det på att man tycker att nationalsången är fel låt? I så fall, vilken alternativ bit skulle man kunna införa? "Räven raskar över isen"?

Hela grejen med introt: nersläckt hall, musiken, fyrverkerierna och nationalsången tycker jag utgör ett moment som hänger ihop. Hur skall lagen göra? Blir det inte någon uppställning längs blålinjen?
Ska de ställa upp sej och utbringa ett fyrfaldigt leve för hockeyförbundet?
Rent spontant skulle det mer kännas som en träningsmatch att de skulle åka direkt från omklädningsrummet bort till båset.
Användarvisningsbild
Zoid
Kontakt:

Inläggav Zoid » 070906 kl 11:16

Personligen skiter jag i om de spelar nationalsången eller inte. Alla verkar ju ändå vilja "Dööö i Skåååååneee!". Vill majoriteten ha den så ska vi ha den. Det har dock inte alltid varit så att den har spelats. Jag minns när det infördes i slutet av 80-talet. Då verkade alla mest förvånade och sittplats verkade lite besvärade av att behöva resa på sig när den spelades första gången.
Då kändes det lite krystat och löjligt eftersom man tyckte att det egentligen bara skulle spelas före landskamperna och inte i Div 1.
Kuriosa...
Detta är en relativt ny tradition som nu plötsligt ska tas bort igen. Märkligt... Vad är poängen med det?
Senast redigerad av Zoid 070907 kl 19:12, redigerad totalt 1 gång.
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 070906 kl 15:18

I en tid då man inte ens kan bli fotograferad för skolalbumet, iklädd fotbollslandslagets blå/gula tröjor, utan att dett skall uppfattas som "hets mot folkgrupp" upphör man inte att förvånas......
Axel F

Inläggav Axel F » 070906 kl 16:39

Borde inte vi som skåningar då sjunga något annat än den SVENSKA natoinalsången? ;-)

Edvard Perssons gåsapåg från Skåne handlar väl i så fall lite mer om vårt ursprung... hur man nu överhuvudtaget ska definiera det?

Min främsta anledning till att vilja ha den starten är att det blir en dramaturgisk finess: Alla aktörer stannar upp, spelare såväl som publik, och man får ett bra avstamp inför det att själva kampen tar sin början.

Det kan jag däremot hålla med om har en stor poäng. Däremot kan man säkert åstadkomma detta även utan nationalsång. Man borde väl kunna göra något som har mer Rögleanknytning tänker jag. Det brukar ändå vara det som vi egentligen vill åstadkomma. T.ex. när klacken sjöng nationalsången i fjor och Leksingarna var tvungna att titta på klacken. Det viktiga med den stunden var ju egentligen inte själva sången utan att få spelarna att bli lite spaka... :-)
Användarvisningsbild
spirre

Inläggav spirre » 070906 kl 17:00

Vad jag vet så är det stålle som har startat denna debatt i den andra tråden och så länge det inte finns en källa så är det ett rykte.. Så brusa inte upp er i onödan "kanske"..
Säger (skriver) absolut inte att stålle har fel.. men bevis tack.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 070906 kl 17:05

Axel F skrev:

Borde inte vi som skåningar då sjunga något annat än den SVENSKA natoinalsången? ;-)

Edvard Perssons gåsapåg från Skåne handlar väl i så fall lite mer om vårt ursprung... hur man nu överhuvudtaget ska definiera det?

Det borde väl vara enklare då att sjunga den tyska nationalsången med tanke på de tyska influenserna, eller varför inte den franska? Vårt rättsväsende som är en stor del av vårt identity är till mycket baserad på romersk rätt, så kanske vi ska slänga in lite latin eller italienska?
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 070906 kl 17:27

Mygel skrev:Det borde väl vara enklare då att sjunga den tyska nationalsången med tanke på de tyska influenserna...

Rögle, Rögle über alles. Über alles in der Welt..? (sorry, kunde inte låta bli, och ja, jag vet att hymnens första vers numera är borttagen)
qp

Inläggav qp » 070906 kl 17:39

Säger som Fyllekingen: Äntligen........................!
Tuborg

Hoppas hoppas

Inläggav Tuborg » 070906 kl 17:43

Hoppas verkligen man skippar den tråkiga skiten. Har längtat länge efter att slippa det.

Har aldrig fattat vitsen med att spela nationalsången på en sketen allsvensk match. Totalt onödigt e min åsikt.
Ljunggren

Re: Hoppas hoppas

Inläggav Ljunggren » 070906 kl 18:07

Tuborg skrev:Hoppas verkligen man skippar den tråkiga skiten. Har längtat länge efter att slippa det.

Har aldrig fattat vitsen med att spela nationalsången på en sketen allsvensk match. Totalt onödigt e min åsikt.

Och när menar du det är på sin plats att spela Nationalsången?
Kanske endast när någon svensk vunnit guld i någon meningslös sport?
I så fall har du gravt missuppfattat syftet med densamma, som ju är att få det svenska folket att känna gemenskap, närhelst tillfälle kan givas.
Mindreader

Re: Hoppas hoppas

Inläggav Mindreader » 070906 kl 18:15

Ljunggren skrev:
Tuborg skrev:Hoppas verkligen man skippar den tråkiga skiten. Har längtat länge efter att slippa det.

Och när menar du det är på sin plats att spela Nationalsången?
Kanske endast när någon svensk vunnit guld i någon meningslös sport?
I så fall har du gravt missuppfattat syftet med densamma, som ju är att få det svenska folket att känna gemenskap, närhelst tillfälle kan givas.

Ljungan och jag är överens för en gångs skull!!! Nationalsången är snart det enda svenska vi har kvar.
Användarvisningsbild
tbg

Inläggav tbg » 070906 kl 21:39

Det blir ingen nationalsång enligt Kjell Nilsson.

Han berättade det på sponsorträffen idag.

Typ alla allsvenska klubbar är enade om att det ska inte spelas någon nationalsång innan match.

Trist...
Användarvisningsbild
Ebbe

Inläggav Ebbe » 070906 kl 22:21

tbg skrev:
Trist...

Vansiningt skulle ja mer säga...
Hofnar

Inläggav Hofnar » 070906 kl 22:27

Ett förslag till alla er som tycker det är för jävligt att nationalsången slopas i samband med matcher i en nationell andraliga i hockey.
Dra igång en ny tradition. Kör nationalsången inför varje ny skoldag/arbetsdag. Alla samlas i aulan/fikarummet och drar av Du gamla Du fria (alla fyra verserna).
Så får ni en rejäl dos nationalsång.
Det är ingen principiell skillnad.
Vill man göra det lite mer högtidligt, kanske man kan begränsa det till att endast sjunga de dagar man har stora prov/fint kundbesök.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"