Allsvensk hockey

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 100127 kl 20:55

Jaha, nu har man fått börja snegla lite på allsvenskan.

Leksand-Troja 1-5 just nu imponerar fan inte. Visst, kan vara lite avslappnat, men likväl. Troja är inget supergäng (röglebekantingar bakom målandet förresten). HEMMA.

Malmö-Örebro just nu 1-2. Hemma. Samma som ovan.

Vetefan om Allsvenskans toppar är så jävla vassa i jämförelse. Nu har jag inte superkoll så jag ska låta det vara osagt. Men det brukar ju vara ganska stor skillnad mellan ES och AS. Någon som har koll på årets upplaga?
Användarvisningsbild
Citizen

Inläggav Citizen » 100127 kl 22:27

Ja var en tung dag för våra kommande motståndare. Örebro pressar M*f och Troja slog Leksand... Kanske är Roger så iskall och vet att allsvenskan inte är av någon finare årgång i år så att det räcker med den trupp vi har? Han har blivit geniförklarad förr!

Har sett några tv-matcher och en livematch och inte blivit imponerad. Tempot är klart sämre, dipparna i spelet är avgrundsdjupa och topparna är väl som kullaberg. Hur som helst i en kvalserie kan allt hända. Motivation slår klass...det har vi själv fått njuta av många gånger. Frågan är hur hög Rögles klass är? Just nu känns det som om vi varken har motivationen eller klassen.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 100127 kl 23:07

Citizen skrev:Ja var en tung dag för våra kommande motståndare. Örebro pressar M*f och Troja slog Leksand... Kanske är Roger så iskall och vet att allsvenskan inte är av någon finare årgång i år så att det räcker med den trupp vi har? Han har blivit geniförklarad förr!

Har sett några tv-matcher och en livematch och inte blivit imponerad. Tempot är klart sämre, dipparna i spelet är avgrundsdjupa och topparna är väl som kullaberg. Hur som helst i en kvalserie kan allt hända. Motivation slår klass...det har vi själv fått njuta av många gånger. Frågan är hur hög Rögles klass är? Just nu känns det som om vi varken har motivationen eller klassen.

Kvalificerat bullshit som man hör från elitserielag varje år nära kvalserien. Ändå går ett nytt lag upp nästan varje år. Glöm inte att för två år sedan var vi uträknade som alldelles för dåliga. Om jag inte minns fel tog väl Mora 65-70 p det året vi bytte plats. De lär inte vi komma nära i år. Visst kan vi klara oss kvar men vi har inte samma offensiva styrka som ifjol.
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 100128 kl 07:16

Maverick skrev:
Citizen skrev:Ja var en tung dag för våra kommande motståndare. Örebro pressar M*f och Troja slog Leksand... Kanske är Roger så iskall och vet att allsvenskan inte är av någon finare årgång i år så att det räcker med den trupp vi har? Han har blivit geniförklarad förr!

Kvalificerat bullshit som man hör från elitserielag varje år nära kvalserien. Ändå går ett nytt lag upp nästan varje år. Glöm inte att för två år sedan var vi uträknade som alldelles för dåliga. Om jag inte minns fel tog väl Mora 65-70 p det året vi bytte plats. De lär inte vi komma nära i år. Visst kan vi klara oss kvar men vi har inte samma offensiva styrka som ifjol.

Vi var alldeles för dåliga. Det var, ren och skär, bondröta att vi lyckades gå upp.
Balubas

Inläggav Balubas » 100128 kl 07:37

Ljunggren skrev:Vi var alldeles för dåliga. Det var, ren och skär, bondröta att vi lyckades gå upp.

Nja, det var väl som så att Mora hade massor med skador och MIF föll ihop när det gällde som mest. Att de två sakerna sammanföll är dock bonnröta deluxe!
Användarvisningsbild
Citizen

Inläggav Citizen » 100128 kl 08:39

Maverick skrev: Ändå går ett nytt lag upp nästan varje år.

Tack för ditt kvalificerade svar. Men visst precis som du säger så är det nästan alltid minst ett elitserielag som går upp och det andra slåss om den andra platsen. Elitserielagen ligger alltid i topp (möjligt det finns nåt undantag som bekräftar regeln). Jag vet inte varför du blir så upprörd. Jag avslutade inlägget med att Rögle idag både saknar motivation och klass, så kvalserien kommer inte bli en dans på rosor om inget drastiskt händer.
Står fast om min "analys" om allsvenskan. Den är jämnare än nånsing och det är knappast något styrkebesked.
Användarvisningsbild
persson73

va fan händer?

Inläggav persson73 » 100128 kl 09:50

Leksand rustar för dom ser att chansen, inte varit större än just idag när Rögle inte gör ett skit.RH säger det inte finns spelare på marknaden, men Leksand hittar 4 spelare på en vecka, varav 2 e riktigt heta..Gör vi inget så tror jag det e kört.... tyvärr :-(
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100128 kl 10:19

En finne fyller ingen bastu, klart som makkaraspadi att dom fick köpa några till.
Loket65

Inläggav Loket65 » 100128 kl 11:17

Jag tror på Leksands nyförvärv när jag ser dem...
Handen på hjärtat, hade det varit den spetsen Rögle presenterat så hade jag inte tyckt att det var ett bra jobb.
Därmed inte sagt att de är dåliga, men ifjol fick vi Pavel Rosa och han ligger i topp i poängligan i Finland. Så jag avvaktar ett tag innan jag skriver under på att Leksand har gjort toppvärvningar.
AIAFlyttfirma

Vi har svårt att inse verkligheten

Inläggav AIAFlyttfirma » 100129 kl 14:15

I inlägg efter inlägg så har vi likt våra beslutsfattande också svårt att inse verkligheten. Jag tippade Rögle på åttonde plats i elitserien i år och har tvingats inse att mina ishockeykunskaper inte är så bra som de borde. I och för sig var det ett tips från ett grönvitt hjärta men inte trodde jag på säsongens miserabla utveckling.
Nu börjar åsikterna och tipsen om en stundande kvalserie komma in och vi tror att det inte ska vara några problem.
Många menar att vi har bättre lag och att vi bara behöver höja oss.

Detta är inte sant och utan något nyförvärv eller nya röster i båset så kommer vi tyvärr att falla.

Leksand har 4 backar som hade gått rakt in i vår backuppsättning.
Bistra fakta:
Ekman-Larsson, Hulkkonen, Lotvonen, Rhodin håller bättre klass än de flesta av våra backar.
Prestberg, Kollar, Pesonen, Ollas. Dessa spelare hade fått både PP och BP ansvar i Rögle, tyvärr.
Nu har jag inte ens nämnt pappa Nordström som höjde sig enormt ifjol vid SM-finalerna. Bäst när det gäller?
Vi måste sluta upp med att vara självsäkra och definitivt nu när tränarstabens ord inte når fram.

AIK har 3 backar som hade gått rakt in i vår backuppsättning.
Tärnström, Liwing, Nagander.
Liwing och Nagander är mer kompletta än Amar och Rahimi, tyvärr och återigen bistra fakta.
På topp har man snabba spelare som Sandberg, Gynge, Westerling och Beck. Jag vågar knappt tänka på när de vänder på spelet och kommer 3 mot 2. Det lär hända någon gång för inte ska vi väl tänka hemåt mot Gnaget. Eller?
Det blir nog ett sårbart uppvaknande för inte minst RH om han inte signerar Luoma.

Växjö har ett kollektiv likt RBK 2008. De har ingen Kenny som bär sitt lag på sina axlar så de får nog det svårt.

Däremot kan Mora skrälla rejält.
Artursson och Deilert hade gått in i Rögle idag. Om det säger mer om Rögle än om Artursson och Deilert vet jag inte.
Ungtupparna Viksten och Lagerström kan röra runt.
Martin Johansson hade haft en stor roll och ansvar om han hade varit i Rögle. Bogg kan nog fortfarande.

Som sagt, det blir inte någon dans på rosor och det borde vi inse. Våra beslutsfattande har tyvärr inte gjort det men vi borde göra det.
Det räcker med ett fungerande PP med spelare som alla kan lita på för att klara av det plus ett fungerande offensivt spel.
Varför tror alla så mycket på vår egen förmåga?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100129 kl 14:27

Det var ett digert inlägg.
Men som du säger dina tippningar har varit svaga tidigare.

Vi ska inte vara säkra ala Mif men vi kan gott ha hopp om ES även nästa år.

Att måla fan på väggen mest hela tiden är inte det rätta vägen att vandra för en vinnare!
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 100129 kl 14:33

Jag tror att nästan ingen tror att kvalserien blir en barnlek, tvärtom.
Däremot så försöker vi väl alla hitta incitament för att tro att vårt Rögle trots allt skall klara biffen.
I sådana här diskussioner blir det väldigt lätt polariserat: Ena sidan anklagar den andra för att de är överoptmistiska och saknar verklighetsförankring. Andra sidan hävdar att antagonisterna är dödgrävare, kappvändare och svikare.
Rent mentalt har vissa strategin att ständigt tro på det värsta, för att om möjligt bli positivt överraskade, medan andra hoppas på det bästa ända tills det är kört.
Oavsett var man befinner sig på den skalan så tror jag att det är en blandning av bävan och hopp som bubblar inombords. Balansen mellan dessa två varierar från person till person och även inom repektive personer växlar det mellan hopp och förtvivlan.
Det enda vi kan göra är att samlas för att stötta vårt lag!
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 100129 kl 14:41

captain skrev:Det var ett digert inlägg.
Men som du säger dina tippningar har varit svaga tidigare.

Vi ska inte vara säkra ala Mif men vi kan gott ha hopp om ES även nästa år.

Att måla fan på väggen mest hela tiden är inte det rätta vägen att vandra för en vinnare!

Du har helt rätt i att inga vinnare målar fan på väggen hela tiden.
Däremot blir man ingen vinnare om man inte inser sina brister. Bristerna i årets Rögle tror jag att både du och jag ser och det var mest det jag försökte lysa upp. En stor brist är att man inte inser att saker börjar gå åt pipan och att man använder olika försvarsmekanismer istället för att hitta grundorsaker. Ett dilemma.

Den som inte inser sina brister blir både dryg och tjatig och tyvärr ser man sådana exempel här inne. Ej Capitano inräknad.
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 100129 kl 14:47

Patrik skrev:Jag tror att nästan ingen tror att kvalserien blir en barnlek, tvärtom.
Däremot så försöker vi väl alla hitta incitament för att tro att vårt Rögle trots allt skall klara biffen.
I sådana här diskussioner blir det väldigt lätt polariserat: Ena sidan anklagar den andra för att de är överoptmistiska och saknar verklighetsförankring. Andra sidan hävdar att antagonisterna är dödgrävare, kappvändare och svikare.
Rent mentalt har vissa strategin att ständigt tro på det värsta, för att om möjligt bli positivt överraskade, medan andra hoppas på det bästa ända tills det är kört.
Oavsett var man befinner sig på den skalan så tror jag att det är en blandning av bävan och hopp som bubblar inombords. Balansen mellan dessa två varierar från person till person och även inom repektive personer växlar det mellan hopp och förtvivlan.
Det enda vi kan göra är att samlas för att stötta vårt lag!

Applåd till Patrik.
Du uppträder alltid korrekt.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100129 kl 15:45

Applåd för den Flyttfirma. ;-)

Man ska se sina brister och förbättra dom.
Det hoppas jag alla inom laget gör.

Dom har fått ett ansvar av RH att göra ett jobb.
RH säger med all tydlighet att han ger dom en chans till i KS. En sista!
Ta ansvar för era jobb och andras, spela oss kvar i ES.

I framtiden kommer alla som inte tar ansvar eller ser sin chans att få sitt straff. En fick det för någon dag sedan. Halleluja! :-)

Nu kör vi!
Användarvisningsbild
RoyalAIA

Inläggav RoyalAIA » 100129 kl 20:16

Nu möter i och för sig Leksand Sundsvall, men Jussi Pesonen har gjort ett mål och legat bakom samtliga fyra hittills. Och Virta har gjort två mål.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 100210 kl 21:08

Bra tryck i Växjö. Leijkess mot Troja.

5-4 mellan LIF-AIK nu och mål i 5-3 av Presteberg som på det åker ut 10min för abuse... 12 sek i 5-3 och mål. Såg något annat lag som var nästan lika snabba idag. Kanske skulle kika på deras varianter Rögle.
Användarvisningsbild
Yr

Inläggav Yr » 100215 kl 20:26

Jobbigt för Möff i Borås idag. 5 - 0 efter två spelade perioder.

:-)

Edit. Samma resultat efter 3 perioder också. Inte fel alls :D
Senast redigerad av Yr 100215 kl 21:32, redigerad totalt 1 gång.
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 100215 kl 20:35

Kalla fixar OS-guld och Borås tvålar till Malmö, denna kvällen kan knappast bli bättre :) Såg förresten lite på Växjö-Mora i ren "scoutingsyfte". Jag blev inte imponerad av kvaliteten på den allsvenska ishockeyn. Mycket felpass och inte speciellt fysisk ishockey. Spelar Rögle bara den fysiska hockey jag vet de kan och de visar upp i vissa matcher så lär många allsvenska spelare göra misstag i ren stress.

Undrar ifall Demén har fått klara direktiv genom videogranskning i periodpausen över vilka saker han kan förbättra. Möffarna ser ju ut till att vara en riktigt bra organisation med tränare från en annan planet, en planet som heter allsvenskan.
Användarvisningsbild
Patrik

Miffologik

Inläggav Patrik » 100216 kl 07:54

Dagens citat måste väl vara detta (från Sydsvenskan)

– Det är aldrig roligt att få stryk, men jag får hellre stryk med 5–0 än med 5–4, sa Redhawkstränaren.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100216 kl 07:58

Mif satt nog kvar i första pausen och tittade video. :-)
Användarvisningsbild
stålle
Kontakt:

Re: Miffologik

Inläggav stålle » 100216 kl 10:18

Patrik skrev:Dagens citat måste väl vara detta (från Sydsvenskan)

– Det är aldrig roligt att få stryk, men jag får hellre stryk med 5–0 än med 5–4, sa Redhawkstränaren.

Framførallt om man kæmpar om en direktplats till kvalserien dær målskillnad kan bli avgørande :-)

Hahaha..vilken tomte
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 100216 kl 11:07

ELändet är att man inte kommer att kunna se KS . Har inte viasat sport , kommer förlita mig väldigt mkt på matchchatt och radio. Mycket direktkommentaterande från er med möjlighet att se matchen utkräves.
Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 100216 kl 15:26

eleganten skrev:ELändet är att man inte kommer att kunna se KS . Har inte viasat sport , kommer förlita mig väldigt mkt på matchchatt och radio. Mycket direktkommentaterande från er med möjlighet att se matchen utkräves.

Har inte heller viasatsport men du kan väl köpa hem matcherna via deras hemsida eller på s24.se om du nu vill kolla?
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 100216 kl 16:42

[quote="Nicke
Har inte heller viasatsport men du kan väl köpa hem matcherna via deras hemsida eller på s24.se om du nu vill kolla?[/quote]

Viasat on demand please,S24 sponsrar aik och det vill ingen vettig människa.
http://viasatondemand.com/Sports/Ice-Ho ... HC.product
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 100216 kl 16:59

Förhoppningsvis så lär TV8 fortsätta med några sändningar även i kvalserien. De visade ju Växjö-Mora. Annars blir det de matcher jag kan på plats och resten via Viasat on Demand förutsatt att det inte blir svindyra priser. Men å andra sidan så kanske jag inte alls behöver följa KS, än har inte den feta damen sjungit.
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 100216 kl 23:43

Då har man bevistat det stora köket i söder och spisat Rammstein. Bra konsert i en stor fullsatt arena (som det sällan är annars)
Användarvisningsbild
solid

Inläggav solid » 100217 kl 14:07

Svärfar har viasat hockey... Känns som att han kommer att få lite besök :-)
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Jeff » 100217 kl 20:16

malmö är nog helt under isen för tillfället... 4-0 i röven hemma mot Bofors i andra perioden!!!
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100217 kl 20:54

Fattiga hundar? Det borde ju gå att trixa med "klassikern". :-)

Återgå till "Allmänt hockeysnack"