Elitserien

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 100329 kl 20:51

Almtuna verkar iallfall ha sprattlat klart, på bortais iallafall.
Balubas

Inläggav Balubas » 100329 kl 21:58

eleganten skrev:Almtuna verkar iallfall ha sprattlat klart, på bortais iallafall.

Synd att vi ska möta dem på deras hemmais då! :(
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 100330 kl 21:41

Så får vi lyfta på hatten och rikta ett stort fetgrattis till Skellefteå som nu har avancerat till SM-semin, genom att slå ut AntiKrist (FBK) i den 7:e och avgörande kvarten. Snyggt. Sån't gillar jag. Håller fortsättningsvis mina tummar för SkAIK i SM-slutspelet. En klubb som nu äntligen börjar få betalt för 16 års slit i andraligan.

LHC slog ut Frölunda, och i det sistnämnda laget lär nog kvasten gå efter denna fiaskosäsongen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 100401 kl 20:56

Mycket imponerad av Djurgården efter första matchen mot Clubben.

Känns som ett riktigt komplett lag och Wesslau var säkerheten själv trots enstaka enorma tabbar från backar som sätter honom i svårighet. OK att nr 17 gått till en klubb som kan vinna något men han känns inte särskilt delaktig, väldigt anonym roll och har inte sett honom göra någonting bra i offensiv väg i de matcher jag sett.
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 100401 kl 21:29

Man får väl tillstå att Skaik ligger mer än ett par år före oss. Roger får göra ett bättre arbete. Bra spelare skall ha bra betalt. Utfyllnadsspelare skall ha betydligt mindre betalt. Förstått Roger?
Användarvisningsbild
Agent Bulldogg

Inläggav Agent Bulldogg » 100407 kl 13:51

Philip Larsen påväg mot spel i NHL.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6906165.ab
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 100411 kl 23:18

Vem fan bryr sig om Elitserien!?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Lösryckta rykten???

Inläggav Demon-Willaume » 100413 kl 11:57

Har kommentaren om samarbete mellan RBK, MIF och ev. någon NHL-klubb, från den anonyma ryktesspridaren bland hd´s kommentarer undgått någon? Jag tänker inte hälla bensin på brasan oavsett om den brinner eller inte men leker lite med tanken om det skulle finnas något som helst substans i det. Det är ju trots allt ett lösryckt rykte, även om det ofta inte är någon rök utan eld.

Det enda jag kan tänka mig är om MIF ska spela EHL och att Rögle då skulle bli farmarklubb till MIF. Frågan är väl hur ett sådant besked skulle mottas. Själv tror jag att mitt intresse för både klubben och sporten hade dött.

Det är ju rätt så säkert att de inhemska hockeyligorna, i högsta serien, i Europa kommer att få en "farmarligeroll". Jag tror nog det blir svårt för hockeyligan att stå emot och köra sitt eget "rejs".

Vad har ni för tankar kring detta, om vi nu ponerar att det skulle stämma?
Enligt "läckan" så skulle besked komma runt den 22/4????
Balubas

Inläggav Balubas » 100413 kl 12:48

"Läckan" aka "Tjock-is".
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100413 kl 14:36

Vad jag kunde utläsa av detta lösa rykte om att något skulle presenteras den 22 april om någon form av samarbete - var att en klubb i södra Sverige (dvs söder om Stockholm) och en stor klubb i väst (västkusten eller Nordamerika) skulle påbörja ett samarbete.

Klubben i söder kan både vara ovan, under eller tillsammans med Rögle i seriesystemet. Klubben i väster måste vara en ES klubb eller NHL klubb då ryktet talar om en stor klubb.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100414 kl 18:05

Frölunda letar efter en erfaren tränare. Skulle de inte kunna ta över GPs kontrakt. Nära och bra tillhands! ;-)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 100414 kl 20:16

Ja, snälla!
Användarvisningsbild
the_fairy

Inläggav the_fairy » 100414 kl 21:44

hmm...demon...ärligt så vill jag inte ha något med MIF att göra mer än att RBK möter dom..så hoppas att detta INTE är sant..om jag förstått det rätt förstås
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 100730 kl 10:37

Kollade på Färjestads forwardsskuta. Vill till att Sjöa har vässat armbågarna för den besättningen går inte av för hackor. Tror han är redo att ta det stora klivet, men frågan är vilken roll han får i FBK. Och i vilken omgivning han får spela. Per Åslund och ?

Ska bli kul att följa "roligaste" förlusten.
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 100730 kl 19:36

Hoppas att Rögles backar håller måttet. Aik SSk och Brynäs ser svaga ut. Hoppas på att hissen vänder för oss.
Vill upp igen direkt.
Cman

Inläggav Cman » 100730 kl 19:50

perry2 skrev:Hoppas att Rögles backar håller måttet. Aik SSk och Brynäs ser svaga ut. Hoppas på att hissen vänder för oss.
Vill upp igen direkt.

Jag håller definitivt med. Min spontana känsla är dock att ES-lagen börjar dra ifrån de allsvenska lagen på ett sätt. Det känns som att botten i ES har blivit sämre detta året medan de förmodade topplagen ser riktigt vassa ut. AIK är i mina ögon, redan innan serien har startat, ett givet kvalserielag. Tycker även att Luleå har värvat sådär och känns svaga.

Men oavsett vilket, det kommer bli en härlig säsong. Hockeysuget har aldrig varit så stort som nu :) Märkligt.
Användarvisningsbild
En_Svensk_Tiger

Inläggav En_Svensk_Tiger » 100731 kl 17:13

"Men oavsett vilket, det kommer bli en härlig säsong. Hockeysuget har aldrig varit så stort som nu Märkligt."

Kan kanske bero på att vi förhoppningsvis ska få se roligare hockey i vinter och även lite mer vinster än de två tidigare säsonger ;-) även om dessa varit oehört roliga på sitt sätt :-)
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Re: Elitserien

Inläggav Herr Oberst » 100923 kl 20:36

Demén lirar med VF ikväll och har gjort en poäng mot Torpet och Sjöa.
Vi blir bajspackade av Oskarshamn.

Ibland är livet orättvist
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 101014 kl 22:40

Lite "ex-rögleiternas" afton ikväll i ES. Poäng för Hjalmarsson, Arlbrant, Abbottarna, Sjöa, Salmonsson och inte minst Lord Byron. Kul för dom.. :)
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 101015 kl 10:12

Helt klart kul för dem.

Jag kan inte låta bli att tänka på vilket lag vi kunde haft om korten hade spelats rätt vid rätt tillfälle. Det är lätt att vara efterklok men allting började med att man var alltför defensiv vid förhandlingarna med Abbotts. Efter det gick det troll i det mesta. Synd, för det kändes som att Hansson hade rätt tänk och ett bra lagbygge på gång.
Man ska inte gråta över spilld mjölk men realistiskt hade Rögle kunnat ha följande lag i elitserien idag. Det hade kanske kostat en slant men det gjorde en del legionärer förra säsongen också

Fransson

Strbak-Josefsson
Sondell-Porseland
D.Tjärnqvist-Bödker

M.Tjärnqvist-Abbott-Abbott
Arla-Sjöa-P.Rosa
Hjalmar-Jacke-Salmonsson
Liljewall-Brithen-Kempe
Everberg
Balubas

Inläggav Balubas » 101015 kl 10:44

Flyttfirman, hade Liljewall, Brithén och Everberg fått möjlighet att komma fram om övriga namngivna spelare funnits kvar i klubben?
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 101015 kl 13:57

Balubas: Jag hoppas det. Alla framgångsrika lag bygger på det här sättet.

1. Spets.
2. Egna talangers utveckling.
3. Kompletterings spelare.

Sedan är det skillnad från lag till lag. En kompletteringsspelare i HV är kanske spets i Södertälje.

HV bygger på det här sättet. Trots spelare som Puistola, Luoma, Vuotilainen och Davidsson så finns det plats för speltid till Almqvist, Torp, Önerud och Petersson. När detta är klart bygger man vidare med spelare som Rahimi och Sundh.

Skellefteå har en fantastisk ungdomskull.
Ändå blir de viktigaste spelarna deras inköpta spets. Lindgren, Lundström och Lehtonen. Ungdomar har alltid dippar och när det händer krävs spelare som aldrig tappar på koncentrationen. Självklart kostar det men trots detta mycket speltid på talangerna.

Det bästa exemplet är kanske DIF förra säsongen. Kruger, Josefssons och Engqvists genombrott. DIF köpte in Nilson, Klubertanz och på ett sätt Holmqvist. Det var även en hel del gamla rävar kvar men ändå mycket plats för talanger som utvecklas med speltid med bra spelare. När det sedan spelas om medaljerna är det Nilson-Ottosson-Ölvestad som står där stadigt med blodsmak i munnen.

1,2,3. Detta är nyckeln. Tyvärr började Roger på 3an förra säsongen. Först på slutet av säsongen kom 2an och 1an såg vi inte röken av.
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 101015 kl 19:01

AIAFlyttfirma skrev:Balubas: Jag hoppas det. Alla framgångsrika lag bygger på det här sättet.

1. Spets.
2. Egna talangers utveckling.
3. Kompletterings spelare.

Sedan är det skillnad från lag till lag. En kompletteringsspelare i HV är kanske spets i Södertälje.

HV bygger på det här sättet. Trots spelare som Puistola, Luoma, Vuotilainen och Davidsson så finns det plats för speltid till Almqvist, Torp, Önerud och Petersson. När detta är klart bygger man vidare med spelare som Rahimi och Sundh.

Skellefteå har en fantastisk ungdomskull.
Ändå blir de viktigaste spelarna deras inköpta spets. Lindgren, Lundström och Lehtonen. Ungdomar har alltid dippar och när det händer krävs spelare som aldrig tappar på koncentrationen. Självklart kostar det men trots detta mycket speltid på talangerna.

Det bästa exemplet är kanske DIF förra säsongen. Kruger, Josefssons och Engqvists genombrott. DIF köpte in Nilson, Klubertanz och på ett sätt Holmqvist. Det var även en hel del gamla rävar kvar men ändå mycket plats för talanger som utvecklas med speltid med bra spelare. När det sedan spelas om medaljerna är det Nilson-Ottosson-Ölvestad som står där stadigt med blodsmak i munnen.

1,2,3. Detta är nyckeln. Tyvärr började Roger på 3an förra säsongen. Först på slutet av säsongen kom 2an och 1an såg vi inte röken av.

Det är detta som just Roger aldrig fattat.
Ingen spetsvärvning någonsin sen han blev sportchef (förutom den misslyckade Rosa).
Ingen fick någonsin överglänsa JJ eller de andra gullepojkarna, och när de norska chansvärvniingarna efter 4 månader fick mer speltid så knorrade bilhandlaren.......
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 101025 kl 20:18

Går bra för Hjalmarsson.

http://hockeysverige.se/news_show_nhl-k ... d=10786954

Ja det går ju bra för en hel del spelare som har lämnat för annan klubb. Språngbrädeklubb? Nejdå. Inte alls.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 101026 kl 21:11

Kollar LHC - SAIK. Riktigt impad av SAIKs bortaspel. Likaså av Mikko Lehtonen - kan man önska sig en sådan i julklapp? Och Hadelöv trodde jag var slut - igen - men icke.

Såg för övrigt en viss Percy på plats vad nu han gör så högt upp i landet.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 101026 kl 21:24

Pörci kanske snackade med Murley om han nu är kvar i Linkpinkstrakterna.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 101026 kl 21:54

Sant Homer - kan vara ett skäl så gott som något annat. Riktigt bra spelare det där - men fan vet om inte någon av elitserieklubbarna rycker honom. Känns för bra för AS.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 101027 kl 11:14

Har inte sett denna Murley. Vad är det för kvaliteter som gör honom outstanding? Ser man på poängproduktionen så verkar det inte som han har riktigt anammat den Europeiska spelstilen ännu...
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 101123 kl 22:28

Jag är så glad att VF är helt under isen. Må dom ruttna i helvetet. :-)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 101123 kl 23:19

Det har ju inte gått särskilt bra efter deras storsatsning, för ett par år sen. Är det möjligen MIF/Leksand-syndromet? Det borde vara Sveriges bästa och rikaste klubb med det publikstödet dom haft de senaste 25 åren minst!?!

Återgå till "Allmänt hockeysnack"