Kvalserietråden

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Kvalserietråden

Inläggav bakomfumlare » 080223 kl 21:00

Även om RBK inte riktigt står med bägge benen i KS, så är vi åtminstone där med ett och ett halvt ben. På sin plats med en spekulativ svammeltråd, således, där kommande motståndare nagelfars. Till att börja med kan man ju börja spekulera i vilka två ES-lag som får det tvivelaktiga nöjet att hälsa på oss i vårt alldeles egna lilla "helveteshål".

- Brynäs känns nu ganska klart för KS, helt säkert till "Salles" stora förtjusning. Eftersom jag inte är det minsta religiös, så tror jag inte på mirakel och för Brynäs del så lär det bli KS. Det känns bra, tycker jag. RBK har en oplockad höna med de gnälliga Gävleiterna sedan kvalserien 1996. Välkomna, välkomna!

- Mora eller Luleå? Tja, efter kvällens ES-omgång ser Luleå ut som ett KS-lag, men det är tätt kring strecket. Jag tror det blir Luleå, men hoppas fortfarande på Mora. Luleå känns äckligt, även om spel i KS antagligen blir en chock för Norrbottens hockeystolthet och deras fans...
AIAstellan

Inläggav AIAstellan » 080223 kl 22:00

Derbygruppen. Brynäs, Leksand och MORA.
mif, Rögle o gamla Troja ;-)
Vilken dröm
.
Användarvisningsbild
stoffe

Inläggav stoffe » 080224 kl 04:56

Blir det luleå, så får vi ett kärt återsende. Då kommer Jere Mylyniemi tillbaka. Visserligen som motståndare, men ändå.
Berguv

Inläggav Berguv » 080224 kl 10:49

Det ser onekligen ut som om vi får ett kärt återseende i hallen av en viss Angell.
donnie

Inläggav donnie » 080224 kl 11:15

Leksand, Malmö, Rögle, Brynäs, Luleå samt Växjö...hoppas och tror detta blir lagen som gör upp i årets kvalserie...

har ju hela tiden poängterat att Rögle denna säsong är ett av de bästa årgångar jag sett på länge...mycket högre potential än förra säsongen och mycket större självförtroende...otroligt bra forwards..många som kan kliva fram och producera...en jämn, stabil och konstruktivt bra backbesättning rakt igenom...och säkra, matchvinnande målvakter...Rögle kan mycket väl bli en angenäm överraskning i 2008/2009 års elitserie...

Leksand:mycket bra lag som kommer vara med i kvalserien hela vägen...

Malmö:har väldigt bra forwards men bedrövligt tafatta, tunga, otekniska och osäkra backar..en ojämn lynnig målvakt...och det största abert av dem alla...divalater och avsaknad av lagkänsla och hjärta...every man for himself..

Brynäs:har kunnande som räcker och blir över...men förmår inte finna självförtroendet och saknar linjer i sitt spel och kontinuitet i sitt agerande...om de får en bra start blir de svåra att tas med...annars betydligt mer mänskliga..

Luleå: fågel eller fisk? antingen krossar de allt i sin väg på hjärta och vilja...eller så får de stora darren och faller genom Norrbottens isen rejält...finns inga "delfiner" i världen som kan rädda dem där...men om de däremot fyller upp sig med Coops pitepalt och blodkorvar så har de tyngd att mosa de flesta lag i en kvalserie...

Växjö: går till kvalserien för att de faktiskt i grunden har ett bättre lag än såväl VIK som Löven..oavsett vilket lag som tar denna sista plats så kommer de inte räcka till...stör många lag men bara målmässigt inte poängmässigt...även om det alltid är en fördel att komma in som sista lag till kvalserien vad gäller positivitet , en vinnande trend och "allt och vinna" mentalitet...
henkus
Kontakt:

Inläggav henkus » 080224 kl 11:17

Är nästan säker på att Brynäs kommer komma till kvalserien. Satt och såg matchen mellan Brynäs-frölunda. Där Brynäs i och för sig gör en bra 1:a period men i det långa loppet så hänger gävlelaget med huvudet. De lär inte komma upp ur den formsvackan som de har.

Hade varit kul att åka på bortamatch i Läkerol-Arena ;-)
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 080224 kl 11:26

Donnie: Växjö har väl varit klart för KS hela säsongen? Världsmästare som de är..? För övrigt en strålande analys, förutom det där med Lökers, då...
Användarvisningsbild
Polka

Inläggav Polka » 080224 kl 13:34

Ser ut som om Lövens fans har gett upp tredjeplattsen.

http://www.greendevils.nu/
El-Banasa

Matchdagar

Inläggav El-Banasa » 080224 kl 22:09

Hur går lottningen till? När vet man hur kvalserien spelas? Det ska beställas flygbiljetter.... :-)
Användarvisningsbild
Ivanov

Inläggav Ivanov » 080224 kl 22:48

Användarvisningsbild
Jan Linde
Kontakt:

Rögle och Malmö till elitserien

Inläggav Jan Linde » 080225 kl 12:00

Vore kanon om Rögle klarade av att gå upp i eliserien och tog Malmö med sig upp också.
2 lag från Skåne som hade gått upp, hade varit en riktig hästspark i arslet på övriga hockey-sverige.

Jalin
Användarvisningsbild
Reading1

Re: Rögle och Malmö till elitserien

Inläggav Reading1 » 080225 kl 12:54

Jan Linde skrev:Vore kanon om Rögle klarade av att gå upp i eliserien och tog Malmö med sig upp också.
2 lag från Skåne som hade gått upp, hade varit en riktig hästspark i arslet på övriga hockey-sverige.

Jalin

Dina våta drömmar om Malmö till Elitserien kan du ha för dig själv....
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 080225 kl 14:33

Det finns bara en fördel med att ha med sig Mif upp i ES.
Nästa år är sista platsen vikt åt dom. Man får det helt enkelt så mycket lättare att stanna kvar om Mif är med. :-)

Jag tyckte annars att analysen här uppe inte verkar så dum.
Som sagt Leksand är väl det lag som jag ser kan ställa till det för dom lagen som kommer uppifrån.

Om RBK får till det i dom första två matcherna så kan det gå. Det hade varit en riktig skräll måste jag säga.

Det brukar väl finnas någon med lite för mycket tid som kan tippa hela KS plus analys och se vad var vi hamnar..Jag själv orkar inte. ;-) ;-)
Användarvisningsbild
Jan Linde
Kontakt:

Re: Rögle och Malmö till elitserien

Inläggav Jan Linde » 080225 kl 15:13

Reading1 skrev:
Jan Linde skrev:Vore kanon om Rögle klarade av att gå upp i eliserien och tog Malmö med sig upp också.

Jalin

Dina våta drömmar om Malmö till Elitserien kan du ha för dig själv...

Jag gillar inte MIF heller, men jag blir inte nojig, som det flesta på forumet blir, när MIF nämns. Vilket jag tycker är kvalficerat fjönteri.
Jag tyckte bara att det skulle vara trevligt med 2 Skånska lag i elitserien.

Janlin
Senast redigerad av Jan Linde 080229 kl 16:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 080226 kl 11:09

...på tal om Rövgökarna, så har dom enligt jojo's blogg bokat in en träningsmatch mot det danska landslaget i uppehållet innan KS. Det föranleder mig att ställa följande, något ironiska, fråga:

- Tänker det danska pajasförbundet kalla hem Bødker då också, eller får han lov att träna med RBK inför KS??

Dessutom undrar man ju om vilka eventuella tankar om träningsmatch(er) RBK har. Det avgörs förstås när RBK är definitivt klara för KS, vilket dom kanske blir redan i morgon. Varför inte pröva att få en match mot något av de två ES-lag som missar slutspel och lyckas undvika KS..?

Well, well...
Användarvisningsbild
Joinzzon
Kontakt:

Inläggav Joinzzon » 080226 kl 11:34

bakomfumlare skrev:Dessutom undrar man ju om vilka eventuella tankar om träningsmatch(er) RBK har. Det avgörs förstås när RBK är definitivt klara för KS, vilket dom kanske blir redan i morgon. Varför inte pröva att få en match mot något av de två ES-lag som missar slutspel och lyckas undvika KS..?

Det där är väldigt svårt
Tycker inte alls att man bör möta lag som har spelat klart säsongen.
Spelare som har lirat 55 omg. o bara ser sommarlovet framför sig lär inte vara speciellt intresserade av ta i mot ett lag som Rögle.
Vad ger då en sådan match?
Men o andra sidan finns det inte så mycket annat o välja på om man nu skall spela mot annat motstånd.
Vet inte vad som ger mest
Att möta t.ex ett mätt SSK som vill ha sommarlov eller ett hungrigt Huddinge som skall kvala sig kvar i Allsvenskan.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 080226 kl 13:32

Jag tror på rätt lätta motståndare och istället lägga upp en mer uppstyrd taktik.
Okej, vi möter Huddinge men ska spela som om vi möter Modo tex.
Det ska slängas in puckar och det ska backas hemåt, som förslag. :-)
Användarvisningsbild
Producenten

Inläggav Producenten » 080228 kl 11:34

Kan inte låta bli att göra en liten analys följande trots att två omgångar kvarstår..

Inför Play-Off och kvalserien så ser tabellen ut som följer. Den visar poängen inbördes efter samtliga matcher mellan kvalserielagen och troliga play-off lagen:

...Lag..............Poäng..Matcher kvar mot lagen 1-7
1 Leksand.......35 p.....Inga matcher kvar
2 Rögle...........30 p.....VIK (hemma), Växjö (borta)
3 VIK...............23 p.....Björklöven (hemma), Rögle (borta), Malmö (hemma)

4 Björklöven.....22 p....VIK (borta), Växjö (hemma)
5 Malmö...........20 p.....VIK (borta)
6 Växjö............19 p.....Björklöven (borta), Rögle (hemma)
7 Bofors...........16 p.....Inga matcher kvar

Det ser ju onekligen ganska bra ut. Sen kan man ju vrida o vända en tabell i all oändlighet... Jag ville vrida den på detta sätt :-)

Nu ser vi till att tvåla till VIK o Lökers oxå ;-).. Ses
Användarvisningsbild
maed
Kontakt:

Inläggav maed » 080228 kl 12:41

Kan väl tänka mig att Rögle får bortamatch första omgången mot lag från elitserien och i andra så blir det väl hemma mot antingen rövgökarna eller återtåget nr 112...
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 080228 kl 13:46

Jag har hört ett rykte som sa att båda ES-lagen tilsammans med LIF börjar hemma så vi mupparna och playofflaget då sådeles börjar borta.

Tyvärr så har man gått ifrån den gamla spelordningen när dom båda Es-lagen började mot varandra och ettan och tvåan i AS möttes och 3-PO då fick man direkt en spännande start där ett av ESlagen direkt fick en förlust på det viset fick man en riktigt spännande serie men inom svensk hockey så ska ju alltid ES-lagen skyddas.

Däremot i år tror jag att det kan vara en fördel att börja tx mot BIF borta med tanke på att det lär dröja till sista omgången innan dom båda ES-lagen blir utsedda och därför så lär besvikelsen vara stor. Bättre än när ett lag kunnat förbereda sig i tre månader på kvalserien och sett alla omgångar efter jul som träningsmatch inför kvalserien
Användarvisningsbild
Nemo
Kontakt:

Inläggav Nemo » 080228 kl 14:00

Det är sjukt att det är så. Som du sa Belix. Bättre de va som de va innan.

Men jag tror de blir Brynäs och Mora som får kvala. Brynäs spelar i Allsvenkan nästa år. Leksand och mora går nog upp. men tett efter lurar vi. Tror de kan stå mellan Mora och Rögle om sista platsen.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 080228 kl 15:52

Kan bara hålla med Belix i den sista analysen. Man har en chans att ta dom på sängen på detta sätt. Ponera att det blir Brynäs borta och seger (skräll men inte omöjligt) då dom hänger med mulen efter trillat på målsnöret.

Vår chans finns i att dom andra storfräsarna slår varandra lite hit och dit.
Det måste helt enkelt bli mycket jämnt för att vi ska ha en chans.
Användarvisningsbild
Ivanov

Inläggav Ivanov » 080228 kl 20:21

captain skrev:Det måste helt enkelt bli mycket jämnt för att vi ska ha en chans.

Vilket är högst sannolikt att det kommer bli, jämnt alltså.

Dvs, nu är det upp till oss fans att göra det möjligt!!

Vi måste tro på vår egen kapacitet på läktaren, och vi måste tro på vårt lag! 100% stötta och 0% hacka på våra egna!

Tillsammans gör vi det här!

Vi ska upp i år!

ÄLSKA RÖGLE!!
Användarvisningsbild
Joinzzon
Kontakt:

Inläggav Joinzzon » 080229 kl 17:57

Belix skrev:Jag har hört ett rykte som sa att båda ES-lagen tilsammans med LIF börjar hemma så vi mupparna och playofflaget då sådeles börjar borta.

Tyvärr så har man gått ifrån den gamla spelordningen när dom båda Es-lagen började mot varandra och ettan och tvåan i AS möttes och 3-PO då fick man direkt en spännande start där ett av ESlagen direkt fick en förlust på det viset fick man en riktigt spännande serie men inom svensk hockey så ska ju alltid ES-lagen skyddas.

Däremot i år tror jag att det kan vara en fördel att börja tx mot BIF borta med tanke på att det lär dröja till sista omgången innan dom båda ES-lagen blir utsedda och därför så lär besvikelsen vara stor. Bättre än när ett lag kunnat förbereda sig i tre månader på kvalserien och sett alla omgångar efter jul som träningsmatch inför kvalserien

Tror du börjar bli gamal Belix ;-)

Denna spelordning är inte ny.
Så har det varit de 2 senaste åren.
Självklart så var det hockeyligan som låg bakom detta att göra om spelordningen, eftersom att ett av "deras" lag tappade poäng redan i 1:a omg.
Användarvisningsbild
Patrik

Psykning

Inläggav Patrik » 080304 kl 09:46

Om man ska döma av Per-Erik Jönssons reaktion igår (länk) så är det en känslig sak att säga fel efternamn på gästande tränare.
Kanske en grej att ta fasta på för vår pressvärd?
"Vad säger du om matchen, Bobo Filipsson?"
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 080305 kl 09:16

Ser ut som Boorken återvänder till Brynäs...

Länk
OE

Inläggav OE » 080305 kl 12:01

bakomfumlare skrev:Ser ut som Boorken återvänder till Brynäs...

Länk

Inte en dag för tidigt om Boork återvänder. Snacka om att Brynäs sköt sig själva i foten när de kickade honom. Han hade äntligen börjat få fason på klubben, bort med gnället och spelarnas diktatur. Efterhonom kom gnället åter och istället för spelarnas diktatur blev de rena rama anarkin.
Användarvisningsbild
RoyalAIA

Inläggav RoyalAIA » 080306 kl 21:35

Då blev det klart, Brynäs i KS!
Balubas

Fråga...

Inläggav Balubas » 080306 kl 22:58

VAd händer om alla matcher, i hela KS, slutar typ 2-2 och inget avgörande i sudden?
Användarvisningsbild
The Punisher

Re: Fråga...

Inläggav The Punisher » 080306 kl 23:13

Balubas skrev:VAd händer om alla matcher, i hela KS, slutar typ 2-2 och inget avgörande i sudden?

Det japanska spelsyndikatet blir jävligt rika på sina fixade matcher...

Återgå till "Allmänt hockeysnack"