Kvalserietråden

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Clubliefde
Kontakt:

Inläggav Clubliefde » 100409 kl 09:54

Svider i hjærtat att læsa de vælformulerade inlæggen av Flyttfirman och Abdul.. Kanske vi ændå kan finna en trøst i bedrøvelsen att vi nu kan jobba før att vinna tillbaka Røglesjælen..

AIAFlyttfirma skrev:Med handen på hjärtat kan jag säga att 10 gånger av 10 väljer jag hellre att åka till hallen och se det unga Rögle med lokal förankring spela en härlig ishockey med en hederlig, stolt Röglesjäl än äggsmeten som spelar idag, oavsett serie.

Abdul skrev:Att pulsen på läktaren svalnat, tror jag är en större bidragande orsak, till läget för Rögle, än någonting annat.

Den finns ju dær ngnstans, med tanke på stæmningen som rådde i Lakerdome och på vissa hemmamatcher..
Vi kanske inte kan finna tillbaka till svunna storhetstider, men vi kan baske mig førsøka.. Svider ænnu mer att jag sitter i ett annat land och inte kan bidra i den mån jag hade velat..
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 100409 kl 10:34

Möjligt att klackens ångest smittat Rögle på hemmaplan. Men det är Rögle som var den ursprungliga virusbäraren.
Petersen

Inläggav Petersen » 100409 kl 10:44

Var någonstans har Pelle Svensson infört den gamla frejdiga röglehockeyn som alla pratar om ???? Jag har iallafall inte sett röken av den !!!!
Det enda jag har sett är ett håglöst, segt och fantasilöst Rögle som spelar helt utan linjer i spelet. Ingen fart i skridskoåkningen och inget organiserat pp, det är mest sarg o bökhockey och det mesta sker på chans känns det som. Man har en allsvensk trupp (med merparten grovjobbare och alldeles för få spetsspelare) som hör hemma på övre halvan , så det är lika bra att börja om i allsv. Det skulle ändå kosta klubben ytterligare 10-15 mille att få ett elitserielag som klara sig kvar, och det har man inte! Så satsa nu på Briten,Everberg, Liljevall, Ström och de bästa J20 och spetsa det med en två tre unga transatlanter, värva Saviano från Lakers, en riktigt kvick spelare. sen är det dax att satsa på nya målvaktstalanger. ;-)
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 100409 kl 11:03

Petersen skrev:Så satsa nu på Briten,Everberg, Liljevall, Ström och de bästa J20 och spetsa det med en två tre unga transatlanter, värva Saviano från Lakers, en riktigt kvick spelare. sen är det dax att satsa på nya målvaktstalanger. ;-)

Helt enig! Det är definitivt dags att "omgruppera" och reorganisera sig. Samla spelare med hjärtat i RBK. Klarar man dessutom att behålla Kempe och Hjalmarsson (hur ser deras klausuler ut egentligen?) så har RBK en fin stomme att bygga vidare på. Och så har vi Sjöa... ingen kan begära att han ska stanna, och anbud från andra ES-klubbar finns säkert redan. Men, OM han väljer att köra en säsong med RBK i en eventuell allsvenska, då har RBK en härförare av dignitet!

Det ser inte helt nattsvart ut...
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 100409 kl 11:08

Glöm inte Laudius och Hillding som gjort supersuccé i Tingsryd.
Sen Glimhed förstås som jag tycker gjort det bra under de få chanser han fått
Användarvisningsbild
c.h.h.

Inläggav c.h.h. » 100409 kl 11:54

En ordentlig utrensning framför allt i ledningen till nästa säsong, vart vi än spelar kommer nog att göra gott. Frågan är ju bara vem som ska be den andre att gå i denna kompisklubb?

Jag har följt och stöttat Rögle sedan barnsben och kommer fortsätta med detta, dock inte på plats i Lindab Arena, så länge nuvarande ledning sitter kvar....

Den dagen som en ordentlig, rejäl, proffsig, pålitlig och kunnig ledning tillträder så kommer jag och säkert många andra tillbaka till hallen igen.....

Jag har fått nog av dessa skämt till ledare inom Rögle, jag kan bara inte "slänga" ut ett par tusen även nästa säsong så länge dessa idioter ska handskas med mina pengar..

Laget Rögle ska stöttas, men ledningen (nuvarande) kan gott få veta vad folk tycker om dem. Nämn EN ENDA ledning inom Svensk Elitidrott som hade tillåtit det som Rögles ledning tillåtit under hela denna säsong?
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100409 kl 15:20

Nu krävs seger mot SSK, samtidigt som AIK tappar poäng mot Växjö

Det kan räcka med att Rögle kommer trea i serien, efter SSK och AIK. Om nu Elitlicensen rensar bort råttorna.

Efter varje säsong måste klubben visa upp ett positivt ekonomiskt resultat, annars blir det så kallad bakläxa, där de ekonomiska problemen måste åtgärdas inom ett års tid. Annars blir klubben tvångsnedflyttad en division.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitlicens

AIK är väl inne på en s.k 'bakläxa' redan nu..?
Och 2010.04.30 ska de ha ordning på ekonomin - annars tvångsnedflyttning. Pity om det skulle bli så.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100409 kl 15:35

De tillgodoräknar sig säkert TV pengarna direkt...
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100409 kl 15:40

Hinner de rassla in innan 2010.04.30?
Förskottsutbetalning?
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 100409 kl 15:49

Skulle inte tro så mycket på det där scenariot, tyvärr..
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 100409 kl 16:08

Metal Guru skrev:Hinner de rassla in innan 2010.04.30?
Förskottsutbetalning?

Vet inte hur man formulerat sig rent företagsekonomiskt när man satte den deadlinen men om man från AIKs kan visa att man med stor säkerhet kommer få en inbetalning i samband med nästa säsong så borde man kunna räkna det som inkomst redan nu.

Tror inte man flyttar ner ett lag "bara för att". Man kan ju annars trixa och fixa hur som helst med redovisning och lån så man får det att stämma. Det trillar ju in 40miljoner så småningom och det är det ingen som tvivlar på.
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 100409 kl 16:27

eleganten skrev:
Metal Guru skrev:Hinner de rassla in innan 2010.04.30?
Förskottsutbetalning?

Vet inte hur man formulerat sig rent företagsekonomiskt när man satte den deadlinen men om man från AIKs kan visa att man med stor säkerhet kommer få en inbetalning i samband med nästa säsong så borde man kunna räkna det som inkomst redan nu.

Tror inte man flyttar ner ett lag "bara för att". Man kan ju annars trixa och fixa hur som helst med redovisning och lån så man får det att stämma. Det trillar ju in 40miljoner så småningom och det är det ingen som tvivlar på.

Det kan ju som sagt inte vara så svårt att få lån om man vet att XX antal miljoner dimper ner med all säkerhet. Liten tröst är väl att en stor del av deras framtida intäkter försvinner i ett svart hål.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100409 kl 18:02

Elitlicensen handlar väl om hur föreningen hanterat sin ekonomi under innevarande år - dvs 2009.05.01-2010.04.30 - och ingenting annat?
Går det att inteckna framtida inkomster för att få svarta siffror i balansräkningen?

Jag vet inte.
Jag bara frågar.
Och jag tror att jag får mer kritisk granskning om jag frågar här, än i ett Gnagarforum.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100409 kl 18:08

Robert skrev:Det kan ju som sagt inte vara så svårt att få lån om man vet att XX antal miljoner dimper ner med all säkerhet. Liten tröst är väl att en stor del av deras framtida intäkter försvinner i ett svart hål.

Jag är ju inte direkt en ekonom, men om jag lånar låt oss säga 1.000.000:- för att skyla över min uschla ekonomi, så får jag väl en skuld i samma ögonblick på 1.000.000:- vilket torde rendera i exakt plus minus noll i min balansräkning..?
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 100409 kl 18:18

Gurun borde ju ha rätt, men säg det till förbundsgubbarna i Stockholm
Användarvisningsbild
Beckis

Inläggav Beckis » 100409 kl 20:22

Metal Guru skrev:Elitlicensen handlar väl om hur föreningen hanterat sin ekonomi under innevarande år - dvs 2009.05.01-2010.04.30 - och ingenting annat?
Går det att inteckna framtida inkomster för att få svarta siffror i balansräkningen?

Jag vet inte.
Jag bara frågar.
Och jag tror att jag får mer kritisk granskning om jag frågar här, än i ett Gnagarforum.

Nope inte enligt god redovisnings sed, dessutom är det olagligt enligt skattelagstiftningen att inte redovisa rätt.
Dock är det väldigt svårt att se igenom det hela utan att göra en fullständig revision, som innefattar att man går ienom alla sponsors kontrakt och jämför kontraktet med ur man har konterat alla intäkter så att det stämmer.
Användarvisningsbild
roglefan
Kontakt:

Inläggav roglefan » 100410 kl 08:05

Hade det gällt Rögle eller Mora hade scenariot troligtvis
varit sannolikt men ett stockholmslag...icke!
vision

Inläggav vision » 100410 kl 09:33

Någon som vet vad Rögle som förening omsätter? Samt hur mycket sponsorer bidrar med?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100410 kl 12:18

Rögle, senast det skrevs om ekonomin, omsatte förra året mellan 70 - 80 miljoner kr (mer än HIF, men lägst i Elitserien). Sponsorintäkterna torde ligga mellan 25 - 50% av omsättningen (beroende på vad man räknar som sponsorintäkter, t.ex. TV-avtal och uthyrning av loger/arrangemang).

Tilläggas kan att när vi spelade i allsvenskan så omsatte klubben runt 25 - 30 miljoner...
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 100410 kl 23:27

Intressant läsning som alltid när det handlar om pengar.
Tyvärr tror jag med att AIK kommer särbehandlas. Det är bara en känsla i magen. Och som det skrivs, Rögle och andra liknande lag såsom Mora tex hade inte fått någon som helst nåder.

Förövrigt kul att se Metal Guru harva omkring här igen, dom är få våra "fiender" i forumet och ännu mindre av dom är trevliga. Men du är alltid välkommen att bidra!
Balubas

Inläggav Balubas » 100410 kl 23:44

Löjligt att snacka om att AIK skulle särbehandlas, lika löjligt som att påstå att förbundet inte vill ha Rögle i ES och att domarkåren dömmer mot oss för att vi ska få det svårare.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100411 kl 01:17

Skulle säkert funka med ett villkorat kapitaltillskott istället för ett traditionellt lån. Oavsett, så kommer AIK att fixa det om de går upp. Allt annat vore absurt och inte en fråga om särbehandling.
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 100411 kl 12:39

Vi kommer att klara detta.

Jag är väldigt sällan sjuk. Jag kan räkna på fingrarna på min ena hand de gånger jag haft feber de senaste tio åren.
Två gånger minns jag:

Mora hemma när vi gick upp.
Jag vaknade med 39 graders feber. Tuggade i mig Panodil och fick vara med om en fest som varade länge, länge.

Efter det ingen feber tills,

Västerås hemma förra året när vi säkrade kontraktet.
Jag vaknade med 40 graders feber. Det var ett under att jag överhuvudtaget var i hallen den dagen.

Efter det ingen feber tills,

I morse vaknade jag med 39 graders feber.

It's a sign.
Användarvisningsbild
dicepool
Kontakt:

Inläggav dicepool » 100411 kl 12:44

AIAFlyttfirma skrev:
It's a sign.

Då hoppas vi att du har rätt!
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100411 kl 20:55

ctg skrev:Förövrigt kul att se Metal Guru harva omkring här igen, dom är få våra "fiender" i forumet och ännu mindre av dom är trevliga. Men du är alltid välkommen att bidra!

En får tacke för de orden.
Ledsamt dock att jag inte kan göra det under festligare former.
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 100411 kl 21:16

Balubas skrev:Löjligt att snacka om att AIK skulle särbehandlas, lika löjligt som att påstå att förbundet inte vill ha Rögle i ES och att domarkåren dömmer mot oss för att vi ska få det svårare.

Tyvärr Balubas så tror jag att det mycket väl kan handla om särbehandling för AIKs del. För böterna på 25000:- var definitivt en särbehandling.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 100411 kl 22:03

Krissmeister skrev:För böterna på 25000:- var definitivt en särbehandling.

Dock fick de ju ett extra tillägg på 75.000 i veckan.
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 100411 kl 23:01

Jo från Disciplinnämnden sen ja. Men Svenska ishockeyförbundets tävlingsnämnd satte 25000:- som böter när de kunde fått spel inför tomma läktare som hade varit mer svidande. Aja, hur som haver så ger det inte oss ES-platsen tillbaka. Men det är väl knappast man missat att många inom media och överallt bara älskar att AIK har återkommit till ES.
Användarvisningsbild
rbkimh

Inläggav rbkimh » 100412 kl 00:47

Krissmeister skrev:Men det är väl knappast man missat att många inom media och överallt bara älskar att AIK har återkommit till ES.

De är glada för att nu anser de att de har ännu färre anledningar att åka utanför 50-skyltarna. ;-)
08-orna lever i en bubbla och tror att vi andra inget hellre också hade velat vara i den..
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 100413 kl 20:56

Tillägg: Någon som har sett "välkommen tillbaka AIK" videon som hockeyligan har lagt upp? Undrar bara när Rögle loggan bytas mot en AIK sköld. ;P

Återgå till "Allmänt hockeysnack"