Kvalserietråden

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Re: Kvalserietråden

Inläggav bakomfumlare » 110226 kl 20:02

Jahapp! Dags att damma av den här tråden igen!

Växjö, Örebro och RBK klara för KS. Personligen önskar jag två riktigt darriga och chpckade lag från ES i form av Timrå och Frölunda. Bland förkvalslagen tror jag att VIK drar längsta strået.

Hur ser er "drömkvalserie" anno 2011 ut?
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 110226 kl 20:27

Jag skulle helst vilja se Frölunda och Modo/Timrå i KS. Vad som helst utom AIK och Södertälje. Sen vill jag ha Västerås från förkvalet.

Tror dock serien kommer se ut så här:

Södertälje
Frölunda
Växjö
Örebro
Rögle
Almtuna

Man vågar ju knappt tänka på det, men jag tror att med lite tur så kan Fransson spela upp oss i ES..
qp

Inläggav qp » 110226 kl 20:30

Hoppas det finns lite bra sparring att tillgå under uppehållet bara. Tror inte Lakers o Örebro är intresserade iaf (men de kanske inte finns några andra lag att tillgå). Under alla förhållande så brukar RBK vara trögstartade efter 14 dagars vila annars.
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 110226 kl 20:31

qp skrev:Hoppas det finns lite bra sparring att tillgå under uppehållet bara. Tror inte Lakers o Örebro är intresserade iaf (men de kanske inte finns några andra lag att tillgå). Under alla förhållande så brukar RBK vara trögstartade efter 14 dagars vila annars.

Också orolig för detta..
Användarvisningsbild
matte_spurs

Inläggav matte_spurs » 110226 kl 21:43

Ser gärna att Västerås/Leksand tar platsen via kvalet, då vi haft ganska lätt för dem.

Från ES ser jag gärna Frölunda och AIK

Frölunda för att det nästan är derby och även för att deras "gubbar" inte hänger med i vår fartfyllda hockey :)

AIK ska inte vara i ES - Så enkelt är det!

Ska bli oerhört spännande att mäta krafterna med ES-lagen...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110226 kl 21:48

Jag tror tvärtom att det kan vara bra med lite vila nu. Laget har matchats hårt de senaste 2 månaderna och behöver ha lite vila. Många spelare hade ju småskavanker enligt tränarna.

Jag vill ha AIK i kvalet. Lever mycket på sin målvakt som lätt går sönder. Hade varit kul att hjälpa till att skicka tillbaka dem till allsvenskan...

Sen skulle det vara intressant att se hur Frölunda skulle fixa ett kval. Några år sedan de var där nu...

Södertälje har allt för mycket kvalserie rutin och Timrå eller Modo innebär en lång resa i en kort serie.
Användarvisningsbild
roglefan
Kontakt:

Inläggav roglefan » 110227 kl 09:05

Håller med de två sista skribenterna om vilka lag som ska ner.
Tror också att det kan va bra för laget att vila sig i form, och ladda
upp spelsuget.
Kanske någon lätt vänskaplig match mot Kristianstad eller HHC för
att hålla igång benen.
Jag tror dessutom att det är viktigt att slå lökers och Örebro i de
sista matcherna för att få ett litet psykologiskt överläge inför KS.
Julgran

Inläggav Julgran » 110227 kl 21:17

Gunnar Persson landade enligt en trovärdig källa precis (söndag kväll) på Ängelholms flygplats. Ska han scouta Rögle inför en för AIK eventuell kvalserie månne?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110227 kl 21:24

Julgran skrev:Gunnar Persson landade enligt en trovärdig källa precis (söndag kväll) på Ängelholms flygplats. Ska han scouta Rögle inför en för AIK eventuell kvalserie månne?

Det låter väl inte helt otroligt då han kan spana in 2 av 3 färdiga ks-lag i samma match. Bara att mörka. Tycker det är naivt av Rögle och Örebro om man slår sig blodig för andraplatsen i serien.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110227 kl 22:38

Om jag inte missminner mig så köpte/byggde tråk-Gunnar ett hus här nere och hans familj bor här nu.
Loket65

Inläggav Loket65 » 110228 kl 06:46

Kanske är han aktuell som tränare igen? För att få ner tempot lite... ;-)
Användarvisningsbild
You Never Walk Alone

Inläggav You Never Walk Alone » 110228 kl 18:54

Loket65 skrev:Kanske är han aktuell som tränare igen? För att få ner tempot lite... ;-)

Haha, eller för att skapa "flow"!

Jävlar vilken blodtryckshöjare han var, Persson...
Julgran

Inläggav Julgran » 110305 kl 11:28

Ska bli sjukt intressant att följa sista omgången i ES i eftermiddag, och vilka två lag som hamnar i KS. Jag hoppas på Frölunda och Timrå. Har för mig att vi har bra hemmastatistik mot dem från de två senaste elitseriesäsongerna. Jag ser gärna lord Byron i Ängelholm (och Rögle) igen, men helst inte som motståndare i en kvalserie. Hade varit grymt kul att åka till Scandinavium igen för kvalspel, precis som på den gamla goda tiden. Kan vi fylla en hel kurva i Scandinavium som på 80-talet månne?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110305 kl 12:40

Julgran skrev:Kan vi fylla en hel kurva i Scandinavium som på 80-talet månne?

Det var på den tiden när Tv på sin höjd visade lite mål från elitserien på sportspegeln om söndagarna. Allt annat var örat mot sportradion som ibland rapporterade lite torftigt.
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 110305 kl 21:45

Då är vi här nu:

Modo
Södertälje
Växjö
Rögle
Örebro
???

Jag är mest glad att vi slapp Fasth och tror samtidigt att både Modo och/eller Södertälje kan missa topp 2 i KS. Hoppas vi får LIF eller VIK från förkvalet, MIK och AIS passar inte lika bra för vårt spel.
Användarvisningsbild
Anders i klippan

Inläggav Anders i klippan » 110305 kl 21:57

Det bästa är om rbk blir tre med en poäng under tvåan, så vi visar alla att nästa år kommer vi, med 16-17 nya kontrakt detta året måste vi harva igenom allsvenskan en säsong till för att få mera rutin, skulle vi mot alla odds gå upp får vi köpa ihop ett nytt lag och det vill INTE jag, vill se våra killar med lite mer rutin i eleitserien nästa år!!!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110305 kl 22:19

Robert skrev:Då är vi här nu:

Modo
Södertälje
Växjö
Rögle
Örebro
???

Jag är mest glad att vi slapp Fasth och tror samtidigt att både Modo och/eller Södertälje kan missa topp 2 i KS. Hoppas vi får LIF eller VIK från förkvalet, MIK och AIS passar inte lika bra för vårt spel.

Om inte annat så borde vem som helst i framtiden fatta hur viktigt det är med en bra målvakt i elitserien. Allra mest om man har ett mediokert lag f.ö. att ställa på banan.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 110305 kl 23:26

Lord Byron äntligen tillbaka i Ängelholm. Synd bara att han kommer ha fel tröja på sig
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 110306 kl 00:15

Vid vinst mot modo kör vi "we love you Byron......"
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110306 kl 08:21

Anders i klippan:
Jag förstår inte detta tänket.
Vad visar på att vi måste köpa ihop ett nytt lag om vi går upp? Det är bara att köra vidare med samma lag som är tänkt att ta oss till top3 i allsvenskan nästa säsong. Kanske krydda med ett stjärntillskott för de extra 30 miljonerna i omsättning som en elitserieplats ger.
Strunt samma om vi kommer sist i elitserien. Hellre kvalserien med matcher mot Färjestad och HV i benen än matcher mot Borås och Bofors.
Självklart ska alla gå för en elitserieplats. Chansen kanske aldrig blir bättre. Hur ser Franssons kontrakt ut? Alla kontrakt verkar innehålla klausuler nuförtiden. Det finns säkert elitserielag som kan tänka sig att satsa på Fransson. Lagen tänker säkert, hellre Fransson än någon avdankad finne. Utan Fransson i allsvenskan nästa säsong minskar chanserna rejält. Persson och Bartley stannar säkert vid elitseriespel. Går vi inte upp står vi där kanske utan Fransson, Persson och Bartley. Snacka om att börja om.
Nä, allt för en elitserieplats redan nu.
Loket65

Inläggav Loket65 » 110306 kl 08:35

Håller med flyttfirman, klart chansen skall tas nu.
Efter att ha sett de sista omgångarna så kan jag glatt konstatera att MODO´s svaghet är spelvändningar där de verkar ha en trög hemchecking... De verkar tycka om att ligga på hårt i anfallszon, sen är det så där med att jobba hem.
Undrar vilket lag det kan passa :-)
Blir det VIK eller LIF på den sista platsen så är det både Örebro och det sista laget som man kan slå både hemma och borta. Kan man sen klara av att vara hemmastarka, ja då kan det räcka långt.
Tror faktiskt att Växjö, Örebro och Rögle alla tre kan ställa till det för Elitlagen.
Växjö och Rögle har ett eget spel som man tror stenhårt på och Örebro är riktigt jobbiga att möta så länge deras förstafemma funkar.

Mitt tips:
Vinner båda Elitlagen sin första match så tar de hem det ganska enkelt, annars blir det vidöppet.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110306 kl 10:31

Håller bestämt med de 2 senaste inläggen. "Det bästa" är givetvis om Rögle alltid vinner, inget annat! Komma 3:a i ks betyder inte per automatik att man vinner densamma nästkommande år, utan det kan sluta med missad ks eller degradering.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 110306 kl 20:39

Rögle måste få ordning på sitt PP. Bättre lag nu kräver bättre PP, eller får man börja lägga puckar mot mål i alla lägen. Bra PP och Fransson är nycklarna till en lyckad kvalserie.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 110306 kl 20:40

Demon-Willaume skrev:Håller bestämt med de 2 senaste inläggen. "Det bästa" är givetvis om Rögle alltid vinner, inget annat! Komma 3:a i ks betyder inte per automatik att man vinner densamma nästkommande år, utan det kan sluta med missad ks eller degradering.

Att komma trea innebär massflykt av spelare.
Användarvisningsbild
Anders i klippan

Inläggav Anders i klippan » 110307 kl 12:33

Helt klart att jag vill att Rögle går upp. Men OM så skulle vara fallet så kommer styrelsen få kalla kårar och låta en del av de killarna som nu spelar i RBK lämna, med 27-28 miljoner till som bränner i fickan, så blir det ett "nytt" lag som vi får se nästa år, och jag tycker att de killarna som vi har nu verkligen skulle få chansen, men visst jag kommer att jubla om det blir elitserien i år.
Användarvisningsbild
Boltenstern~
Kontakt:

Inläggav Boltenstern~ » 110307 kl 15:29

Enligt Mädhåk ser lottningen ut såhär

Omgång 1 - Måndagen den 14 mars 2011
Södertälje SK-MODO Hockey
Växjö Lakers HC-Kvallag
Örebro HK-Rögle BK

Omgång 2 - Torsdagen den 17 mars 2011
Rögle BK-Växjö Lakers HC
Kvallag-Södertälje SK
MODO Hockey-Örebro HK

Omgång 3 - Lördagen den 19 mars 2011
Södertälje SK-Rögle BK
Växjö Lakers HC-Örebro HK
Kvallag-MODO Hockey

Omgång 4 - Onsdagen den 23 mars 2011
Örebro HK-Södertälje SK
Rögle BK-Kvallag
MODO Hockey-Växjö Lakers HC

Omgång 5 - Fredagen den 25 mars 2011
Södertälje SK-Växjö Lakers HC
Rögle BK-MODO Hockey
Kvallag-Örebro HK

Omgång 6 - Måndagen den 28 mars 2011
Växjö Lakers HC-Södertälje SK
Örebro HK-Kvallag
MODO Hockey-Rögle BK

Omgång 7 - Onsdagen den 30 mars 2011
Södertälje SK-Örebro HK
Växjö Lakers HC-MODO Hockey
Kvallag-Rögle BK

Omgång 8 - Söndagen den 3 april 2011
Örebro HK-Växjö Lakers HC
Rögle BK-Södertälje SK
MODO Hockey-Kvallag

Omgång 9 - Onsdagen den 6 april 2011
Klockan 19.00
Onsdagen den 6 april 2011
Södertälje SK-Kvallag
Växjö Lakers HC-Rögle BK
Örebro HK-MODO Hockey

Omgång 10 -Klockan 19.00 Fredagen den 8 april 2011
Rögle BK-Örebro HK
Kvallag-Växjö Lakers HC
MODO Hockey-Södertälje SK

Gillar att ES-lagen möts direkt samt att vi börjar mot Örebro.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 110307 kl 17:58

Anders: Går vi inte upp kommer också en del killar lämna..
Användarvisningsbild
the_fairy

Inläggav the_fairy » 110307 kl 21:40

måste bara fråga...hur fasiken ska man göra om man inte kan köpa biljetter på webben...ska vi icke kortinnehavare inte kunna gå på ksmatcherna??
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 110307 kl 23:43

Ni får vänta att beställa tills på fredag.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 110308 kl 15:57

Vet inte vad man ska tro om Modo. När man fick in Nagy och Bartecko svingade laget upp enormt och laget kändes plötsligt superheta. Lägg på Byrons framfart på det. Men nja, jag tror att gammelgubbarna börjar bli både mätta, belåtna och till åren gångna. Och fan vet om gubbarna är villiga och redo att betala priset mot ingenting-att-förlora-lag. Känns redan nu som att Modo kommer att rensa ut ordentligt till nästa säsong - och i stil med Rögles katastrofsäsong med spelare på glid, så kanske Modo gör en Rögle (ursäkta uttrycket).

http://lokaltidningen.se/modo-ar-nog-in ... 09748/1068

Återgå till "Allmänt hockeysnack"