Kvalserietråden

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Re: Kvalserietråden

Inläggav Demon-Willaume » 110311 kl 22:18

Då blev det Mora då. Tror dom kan bli rätt giftiga. Annars kan man aldrig sluta att imponeras av TV4-sporten som konstaterar att "Leksand missar kvalserien för 6:e året i rad"!!! Full koll där va? :)
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110312 kl 10:49

Antingen gissar man, analyserar man eller gör både och.
Nåväl, jag gör ett försök till analys utifrån mina synvinklar.
Jag tror att det är några speciella faktorer som kommer att avgöra årets kvalserie.
Målvaktsspel, special teams och tekningar är det som avgör mest.
Försvarsspel och matchvinnare är också två faktorer som kan avgöra täta matcher.
Dessa fem faktorer plus den sjätte utespelaren.

Målvaktsspelet:
Fransson, 5.
Tarkki, 4.
Sjögren, 3.
Zajkowski, 2.
Johansson, 1.
Alsenfelt, 0.

Fransson är målvakten som kommer att ge sitt lag chansen att vinna varje match i kvalserien. Säker, stabil spelstil som RBK bygger sitt försvarsspel kring. Tät, mycket tät. Tarkki är stabil. Jag gillar stora målvakter men det som gör att jag rankar Fransson före finnen är att Tarkki är lite långsam. Jag kan se antydningar till långsamma sidledsförflyttningar de matcher jag sett Modo spela. Sjögren och Zajkowski är ganska lika med fördel för Sjögren då Zajkowski släpper mycket retur. Enbart RBKs ineffektivitet har räddat Örebro i matcherna mot Rögle. Lasse Johansson spikar igen i sina bästa dagar, det bevisade han tydligt i förkvalserien. Målvaktsspelet kommer att bli Växjös akilleshäl och med ett ej tillräckligt bra målvaktsspel får man problem i täta matcher. Alsenfelt saknar rutin i avgörande dueller. Blir Krizan en joker?

Special teams:
Modo, 5.
Örebro, 4.
Växjö, 3.
SSK, 2.
Mora, 1.
RBK, 0.

Modo har varit ett av elitseriens bästa lag i den här spelformen. De matcher jag sett har de flyttat puck snabbt och har många snipers som bara väntar på att pucken ska sitta på klubban. Dessutom får de mer tid på sig i en kvalserie. Växjö kommer att tappa kraft utan Heed trots att Saviano och Soares är giftiga. Örebro känns därför giftigare och Strömberg, Sjödell-Wiklander och Gunderson hittar alltid varandra. Mot Örebro handlar det enbart om att inte sitta tvåor. SSKs PP känns aningen långsamt trots att man har två giftiga finnar på blå. SSK har haft problem hela året. Även i BP. Mora har också hittat rätt i PP med Zettergren i spetsen. RBK måste höja sig här om det ska gå vägen med en topp placering. Måste höja sig rejält.

Tekningar:
Modo, 5.
SSK, 4.
RBK, 3.
Örebro, 2.
Mora, 1.
Växjö, 0.

Modos "gubbar" kommer inte att förlora många avgörande tekningar i kvalserien. SSK har Jocke Eriksson som man kommer att sätta in i alla avgörande lägen. Annars anser jag att RBK är jämnare här än SSK. Jacke vinner mot Almtorp 8 gånger av 10. Det gjorde han förra säsongen i alla fall. Det är också sällan som RBK tappar tekningar rakt bak eller ut i slottet. Örebro har några jämna tekare och Fogström i Mora gillar jag. Växjö känns som svagaste laget när det gäller tekningar.

Försvarsspel:
Modo, 5.
SSK, 4.
RBK, 3.
Växjö, 2.
Mora, 1.
Örebro, 0.

Modo är stabila bakåt med Pikkarainen i täten. Modo är mycket säkra runt egen kasse och har en bra mix av spelare på backen. SSK är sämre och först tänkte jag ranka RBKs försvarsspel högre men man har ändå ett par säkra spelare på backen, mycket rutin i Bemström och Hedin. Det som talar emot SSK är en backchecking bland forwards som inte är bra. Jag tänker främst på Månsson och Lasch och plusminus statsen är ett bevis på detta. RBK har ett bra försvarsspel. Formtoppen på Bartley, Persson och Glimmenvall verkar hålla i sig och RBK har ett gott centralt spel. Ted, Alex och Jacke är jättar i försvarsspelet. Dessutom har RBK seriens bästa försvarscoach vilket också betyder en del. Växjö tappar utan Heed och Blaz. Mora har en del unga lovande backar och Luckner har fem rävar bakom varje öra. En till varje match. Örebros försvarsspel är långsamt och jag tror inte att Örebro har mod att lyfta bort Zajkowskis returer i en kvalserie.

Matchvinnare:
Modo, 5.
Växjö, 4.
SSK, 3.
Örebro, 2.
RBK, 1.
Mora, 0.

Ritchie, Bartecko, Nagy. Mer behöver väl inte skrivas. I kvalserien kommer de att likt Pavel Brendl smälla in puckarna. Dessutom Pikkarainen på backen. Otroligt att Modo hamnar i kvalserien istället för Timrå som hade svagare lag på pappret. Men det är klart, jag har alltid hävdat att Challe Berglund är en överskattad tränare. Challe, Strumpan och Wikegård. Och alla tre vill Malmö ha????
Saviano, Soares och Lundbohm hör också till kategorin matchvinnare. SSK har Videll och Matte Carlsson. Örebro har Strömberg, Sjödell-Wiklander. RBK står sig slätt här vilket är en av anledningarna till att PP inte fungerar. Hur håller Liljewall? Mora rankar jag sist och jag ser Mora som ett kollektiv.

Sjätte utespelare:
RBK, 5.
Modo, 4.
SSK, 3.
Växjö, 2.
Mora, 1.
Örebro, 0.

En fullsatt Lindab Arena är alltid en klassiker. Den sjätte utespelaren kan avgöra täta matcher och RBK har bäst sjätte utespelare när atmosfären är på topp men det gäller att publiken är taggad annars kan det lätt bli ett dovt sorl. Modos fans kommer att fylla hallen för att ställa upp för sitt lag. SSK kan när de vill och Växjö håller alltid bra men jag tror att det kommer att bli problem i Småland. Går det knackigt i början så kommer publiken inte att vara förlåtande. Det är första säsongen som Växjö har lite tryck på sina axlar. Mora och Örebro har aldrig haft något tryck.

Detta medför att min analys slutar:
1. Modo 28.
2. SSK 19.
3. RBK 17.
4. Växjö 11.
5. Örebro 10.
6. Mora 5.

För Rögles del gäller det att steppa upp i PP spelet och tighta till BP. Dessutom måste Lindab Arena hålla högsta klass. Vårt målvaktsspel, försvarsspel och tekningar håller hög klass i serien.
Kör så det ryker, alla!!!!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 110312 kl 10:55

Oerhört stark playoff av Mora måste man säga. Men det har garanterat tagit på krafterna efter en redan lång säsong.

Intressant så klart att SKAIK kallar hem Melker Karlsson från Örebro - tre dagar innan kvalseriestart. Inget monstertapp - men lite smågrus i maskineriet likväl.

Växjös tapp av sina två elitserielån får ju också ses som lite smågrus i en för övrigt välsmord maskin.

Samtidigt i grönvita lägret - skadefri trupp, en så gott som färdigförhandlad Fransson (oerhört viktigt redan nu!) och en ungdomssida som plockar fram än den ena än den andra. Hur det än går i kvalserien - så får man väl säga att det ändå på något sätt känns bättre än på länge.

Läste för övrigt flyttfirmans inlägg precis - skriver under på det mesta. Rögles PP är inte vad det borde - kanske full trupp och en intensiv PP-träning visar annat på måndag? Tycker för övrigt att Rögles BP har sett riktigt bra ut den senaste tiden - minst lika viktigt som ett fungerande PP.
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 110314 kl 14:31

Goddag ungdomar.
Lever ni och har hälsan, eller?

Lite lessen över att vi tog Miffos plats in i Förserien, så att ni inte fick chans att möta dem i KS. Sorry. Se'n är jag lite lessen över att ni inte får några publikmatcher mot Leksand heller, vi gav ju dem tre handicappoäng men del gack ju sig icke ändå. Sorry igen.

Så ni får hålla tillgodo med oss då. Kom ihåg att vi nu bränt allt vårt krut, har ena halvan av laget utschasade, andra halvan är skadade - och den tredje halvan har redan signat andra klubbar och underpresterar nåt grymt.
Sorry för det också. :0(
(Fjärde halvan är junisar som ännu inte kommit in i puberteten, så de måste ni lova att ta det lugnt med...)

Angående elitserielagen:
SSK. Det här är en normal säsongsavslutning för dem. Om de inte får sin årliga KS, kommer de bugga ur och inte att hitta fram till nästa säsong. De kommer tråka sig kvar i ES.

MoDo. Här har vi ett lag som inte upplevt det svarta hål en KS innebär för ett Elitserielag på en mansålder inom elithockeyn. De har ingen aning om vad de ger sig in i, och är fortfarande på det klara att myten om den milsvida skillnaden mellan AS och ES är dagsen sanning.
Den myt som talar om hur chanslösa AS-laget AIK är mot Regerande Svenska Mästarna HV71 i ett eventuellt SM-slutspel. Eventuellt - för att AS-laget AIK ska bli bland de åtta bästa i ES finns ju inte.
Så sorry för det här också. Sorry MoDo alltså.
Absolut essentiellt för MoDo är att ta tre poäng mot SSK borta ikväll, för de kommer aldrig nånsin kunna vända en dålig start.
Hofnar

Inläggav Hofnar » 110319 kl 10:06

Greetings Metal Guru!

Tyvärr tror jag att du har fel angående Modo. Myten om den milsvida skillnaden mellan ES och HA innehåller mer sanning i år, än på bra länge.
Både Modo och SSK kunde lika gärna ha spelat slutspel och årets dubbel från den högre serien skrapade ihop en ansenlig poängsumma denna säsong.
Växjö kan kanske utmana, lite, men känslan är annars att Modo och SSK har seglat ifrån när det spelats 5-6 matcher.

Själv har vi redan vunnit ett par OS-guld genom att kvalificera oss för Kvalserien. Misstänker att känslan i Mora är ungefär densamma. Visst hade det varit kul att vara med i racet när halva serien spelats, men en inte alltför yrvaken realist inser att tråk-Örebro, Mora och Rögle gör upp på den undre halvan i år.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 110319 kl 19:38

Hofnarren gör det lite enkelt för sig när han kommer med sin profetia 3 omgångar in i kvalserien
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 110319 kl 21:37

Nja.
Jag tror fortfarande att MoDo har dragit Svarte Petter, och får möta Orcherna från Siljans Södra Strand nästa säsong.
:0)

Frågan är bara vem som ska följa SSK - just nu ser det ut att bli Lökers.
Bra eller dåligt - vet inte, men ombyte förnöjer. Samt inaveln i ES behöver nytt blod, ett AS-lag per säsong.
Hofnar

Inläggav Hofnar » 110320 kl 23:16

Herr Oberst skrev:Hofnarren gör det lite enkelt för sig när han kommer med sin profetia 3 omgångar in i kvalserien

Det ska fan till att vara realist på detta forumet. Men kasta skit på Glimmenvall kan man göra lite varstans. Det är ok och hör till på något sätt.
Användarvisningsbild
roglefan
Kontakt:

Inläggav roglefan » 110321 kl 09:57

Håller med narren, dax att vara realister.
Brukar själv vara obotlig optimist men nu krävs det i princip att vi tar
3 poäng mot alla AS lagen samt två treor mot ES lagen för att gå upp.
Modo och SSK kommer med all säkerhet att spela i ES nästa säsong.

Gud förbjude att lökers, som vi i min hockeyvärld ska slå 11 gånger av 10,
går upp.
Visst är det stor skillnad mellan ES och AS men den stora vattendelaren
i Svensk hockey går, enligt min mening, mellan div1 och AS.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110321 kl 13:04

Detta forumet är inget för en realist. :)

Här handlar det om att så snabbt som möjligt att såga, sparka, köpa, avsätta i sina små personliga krönikor.

Nu kör vi. Mot seger!
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110321 kl 20:42

Klart att forumet är något för en realist.
Här kan vi såga, sparka, köpa och avsätta i våra personliga krönikor.

Jag börjar.

Jag väljer att såga GP och TS. Därefter sågar jag Rahimi, Nihlstorp och Amar. Utlåningar att vänta. Ni kan kalla det sparken om ni vill. Ohumant såklart men det är inte direkt tre spelare som tänker på RBK det första de gör på morgonen.
Jag tror att jag köper loss Fransson från sitt danska kontrakt men jag köper också Louma och kanske Bartecko.
Jag avsätter GP/TS och tillsätter Pelle, Björn och Kenny som finns i klubben. Vips så har jag kvar en elitserieklubb.

Eller så gör jag som dagens organisation och som alla goda "realister" på forumet.
Jag lever i tron på att jag har ett varumärke som alltid står sig bra, oavsett. Jag behöver inte ha en produkt som säljer och förnyelse är av ondo. Jag kan även använda mina supportrar de gånger jag tycker att de behövs, t.ex att fylla hallen vid behov. Jag tycker också att det är kul med stämning och kan ibland stoltsera med att intresset är högt i NV-Skåne. Däremot vill jag inte ha så mycket med AIA att göra. De ska inte vara en officiell supporterklubb längre. Tycker du inte som oss i alla lägen så vill vi inte ha med dig att göra för du kan inte lyfta blicken. Dessutom kallar jag mina allra finaste supportar för "fyllehyllan".

Till min personliga reflektion som ej ska blandas med ovanstående rader:

När det gäller RBK så kommer jag alltid leva efter devisen att ingen spelare, ledare, anställd eller medlemsvald förutom Kenny står över de grönvita färgerna. Vi som supportrar kommer alltid stå där. Jag kommer att stå där om 20 år och då finns kanske ingen kvar i klubben som finns där nu. Kärleken för klubben för dessa är kanske utraderad och död men det kommer den aldrig att vara för mig.
Därför kommer jag säkerligen att fortsätta såga, skrika efter spets och vilja ha bort det som inte räcker till.
Hellre det än att bara titta på, blekna och tro att allting löser sig utan kravbild.
Det sämsta man kan göra är att ständigt göra samma misstag om och om igen och ändå tro på en förändring.

Nu kör vi. Mot seger!
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 110322 kl 09:55

Mitt inlägg gällande hofnar och vad som sen utvecklades till realism handlade nog om något helt annat egentligen.
Det jag reagerade på var att Morianen före KS startat dömde ut Modo. Hofnarren gick in och tippade Modo som top-2 efter 3 spelade omgångar.

För övrigt är Flyttfirmans alster lika tänkvärda som alltid.

En annan lite lustig grej, om vi nu ska prata realism är att AIK som gick in i ES med stora skulder nu spelar semifinal i sin rookiesäsong
Skellefteå som omsatte lika mycket pengar som Rögle förra säsongen spelar nu sin tredje semifinal på raken och gör sitt fjärde raka slutspel
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110322 kl 10:54

Ja, då ser man att pengar spelar ingen roll.
Det handlar om att skapa en bra grupp och få den att nå målet gemensamt.
Balubas

Inläggav Balubas » 110328 kl 20:25

Vill påstå att Växjö är klara för ES nu! Kul, då blir det kanske två nya lag i AS! ;)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 110328 kl 20:37

Vad händer? Växjö helt omutbara. Bara ångar på. 4-1 just nu mot SSK. Klarar bara grönvita av att råna Modo - så blir det skakigt både här och där. Men det är klart - då ska man ju vinna också...
Användarvisningsbild
Metal Guru
Kontakt:

Inläggav Metal Guru » 110328 kl 21:40

Ja, nu öppnade sig KS på vid gavel.
Användarvisningsbild
You Never Walk Alone

Inläggav You Never Walk Alone » 110329 kl 01:17

Helt ärligt: Hur många trodde att vi skulle vara FYRA segrar från ES i höstas, när Oskarshamn slog oss med 5-0 i Lindab - hand upp? Ingen, utom möjligtvis "Balubas" och "Captain"! ;-)

För egen del såg jag inte ljuset i tunneln där och då, det måste jag tillstå. Men fyra vinster till denna säsong, 12 poäng av 12 möjliga, så är saken biff. Ofattbart, men likväl fakta. Det kan gå med ett par poäng mindre, men då får man ha gått på Chalmers för att reda ut begreppen, såhär i förväg...
Nu skall ju dessa 240 minuter först genomföras med lyckat resultat, men om chanserna efter förlusten mot SSK borta var en eller ett par procent, måste de väl åtminstone taxeras till 15-20 % nu. Lägg därtill självförtroendet, viljan och detta lagets oerhörda förmåga att aldrig ge sig, så ser det mycket intressant ut. Modo och SSK har kvaliteten och förmågan att bara köra över allt motstånd om de bara "vill", men frågan är om de har den mentala balansen att i det utsatta läge som uppstått verkligen göra jobbet färdigt?

På onsdag vet vi ännu mer, eller mindre, men får man önska så hoppas jag på tre poäng för de grön-vita i Dalarna. Då är vi bara tre segrar från att gå upp igen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 110329 kl 11:26

Heja RBK
Balubas

Inläggav Balubas » 110329 kl 11:52

You Never Walk Alone skrev:Helt ärligt: Hur många trodde att vi skulle vara FYRA segrar från ES i höstas, när Oskarshamn slog oss med 5-0 i Lindab - hand upp? Ingen, utom möjligtvis "Balubas" och "Captain"! ;-)

Nej nej, inte ens jag trodde att vi skulle vara med i racet i KS men jag gillar den glöd och inställning som spelarna visat upp under hela säsongen.

Efter att ha sett de inledande matcherna av serien så var jag starkt frågande till den "nya spelidén" som Rögle skulle följa. Spelarna verkade inte bekväma med sina roller men efter en tredjedel av serien så började saker och ting helt plötsligt "kugga i" och laget radade upp segrar.

Nu gäller det verkligen att laget kommer ner på jorden inför morgondagens match mot Mora. Vinst där och vi kan uppleva en sjuhelsikes tillställning på söndag mot Kringlorna!
Balubas

Inläggav Balubas » 110330 kl 10:10

Vilken underbar tid det är just nu!

I Hockeyplocks frånvaro går man runt och försöker resonera fram kommande omgångars resultat, möjliga tabeller och (o)möjliga scenarion.

Jag tror vi kommer att se en slutomgång likt den vi upplevde för tre år sedan.

Växjö, som bland annat jag själv ansett klara, kan ju hastigt och lustigt missa om MoDo och Rögle vinner ikväll, förutsatt att vi vinner mot Växjö på onsdag.
Visst, detta förutsätter väl mer eller mindre att vi tar fullt i resterande matcher.

Att vi är med i racet med fyra omgångar kvar ser jag som en ren bonus. Visst, med tanke på hur det utvecklat sig blir jag besviken om det nu inte går vägen men jag ansåg, innan säsongen drog igång, att placering 5-7 med möjlighet till KS-avancemang vore fullt godkänt av Rögle.

Växjö flyger fram på små rosa moln men de måste snart bli varse vad de håller på att ställa till med! Hur klarar de av att tackla sådana känslor!?

SSK och MoDo ligger INTE på de postioner de räknat med och de, om några, måste känna en fruktansvärd press och andas desperation! Det avslöjar väl Timmanders intervju i AB om inget annat.
Hur vi än vrider och vänder på det är det några som kommer att få nattsömnen störd av mörka orosmoln i natt!
Nu kör vi!
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110330 kl 10:52

Balubas: Jag tror Lakers kommer klara det. Jag tror de tar MoDo ikväll och sköter RBK det dom ska ikväll i Mora samt mot SSK i Lindab, ja då kan vi hamna i det läget att Lakers är klara när RBK besöker Växjö. Det borde räcka med en poäng i den matchen för VLH att "säkra" avancemanget. Min "hämnd-gen" tycker i så fall att ett oavgjort resultat i ordinarie tid i Växjö skulle vara störtmysigt. Då blir det OT och då "låter" Lakers Rögle göra OT-målet medan dom själv står och jublar över ES-platsen. I ren eurfori säkrar RBK avancemanget hemma mot ett totalt slutkört Örebro i sista omgången.

Av alla möjliga och omöjliga scenarion vore detta det skönaste, med tanke på SSK:s uppförande i KS förra säsongen, då man lät AIK göra OT-målet som skickade RBK ur ES...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110330 kl 11:12

Egentligen vill jag inte att Växjö ska ta steget upp som en ny Linköping. Men samtidigt så är nuläget så att alla vinster för Växjö förutom matchen mot Rögle är välkomna. Tufft!

Tror dock att Växjö får det tufft idag. Modo är skadeskjutet och frågan är om inte de då biter ifrån sig rejält.
Balubas

Inläggav Balubas » 110330 kl 11:16

Visst tror även jag att Lejkes klarar av det men TÄNK OM de skulle förlora ikväll samtidigt som Rögle vinner mot Mora och SSK, ja då kan vi passera dem på onsdag!
Hur kul vore inte det!?
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110330 kl 11:30

Jovisst vore det kul! Att vinna i Växjö är alltid hystriskt roligt, men jag tror dessvärre att RBK's chans till poäng i Växjö ligger i om vi får möta ett redan klart ES-lag eller inte. Det bästa vore om VLH och RBK broderligt delar på poängen i ordinarie tid i Växjö och bägge lagen gör rent hus i sina matcher i övriga omgångar.

Det som gör detta så förbannat festligt, är att de allra flesta möjliga och omöjliga scenariona faktiskt slutar med att RBK går upp! Haha. Å andra sidan: Om bara RBK gör sitt jobb, så kan vi skita i allt vad scenarion heter. Det är det som är det mysiga med att ha allt i sina egna händer.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110330 kl 13:13

Går Rögle upp i år, för sina insatser i KS, så skänker jag en gitarr!

Inte om det blir utökning till 14 lag eller om nåt lag konkar eller nån annan anledning till att laget skulle få en extra chans, utan om de slutar 1:a eller 2:a i årets kvalserie.

Efter festligheter och hyllningar av laget så kommer ni in till mig i butiken och snackar goa hockeyminnen, lämnar en lapp med namn, telefonnummer och e-postadress och så lottar vi. Jag väntar en månad med dragningen med start månd. 11/4.

PA Musik, intill gamla Willys på andra sidan motorvägen. Hoppas jag blir en gitarr fattigare. :)
Balubas

Inläggav Balubas » 110330 kl 13:18

Gitarrlektioner???
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110330 kl 13:30

Det har vi det med. Annars kan jag ju "kicka ut" vinnaren med lite grundläggande "skills". :)
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110330 kl 13:59

Demon-Willaume skrev:Går Rögle upp i år, för sina insatser i KS, så skänker jag en gitarr!

Jatack. Gärna en Martin!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 110330 kl 21:29

herregud vad alla experter får äta upp sina ord nu om att det skulle bli den minst spännande kvalserien någonsin.
sjukt kul om lakers och rbk går upp
Användarvisningsbild
Lakers00

Inläggav Lakers00 » 110331 kl 01:06

Nu kör vi...Växjö och Rögle upp i ES vore mumma. Allsvenskan va tydligen inte så kass :-) .

Återgå till "Allmänt hockeysnack"