Saxat kvalseriesnack

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 00:12

Sista chansen för eran del om ni ska undvika kvalserien. Ni behöver alla möjliga poäng om ni ska kunna passera något lag ovan er, med tanke på eran "mardröms avslutning". Som jag ser det så är eran räddningsplanka Skellefteå eller Brynäs. Men ska nog mycket till om Rögle ska lyckas passera någon av dessa två (eller eventuellt MODO/DIF).
Kvalserien i år kommer att vara tuffare än någonsin... Känns som om att Leksand nu efter alla dessa år ska lyckas ta steget tillbaka till Elitserien. Sen blir det stentufft om den andra platsen... SSK, Malmö, AIK, Almtuna/Mora, eller förmodligen Rögle som det ser ut i dagsläget. Kommer att bli den mest underhållande kvalserien på länge, det är en sak som är säker. Bara att kämpa på för eran del, för att ni har fortfarande chansen att skrälla mot topplagen då deras toppspelare har en förmåga att tänka på sin nästa lön istället för matchen när matcherna är rätt så betydelselösa.
Bara att kämpa på, Rögle.
Användarvisningsbild
Timbox

Inläggav Timbox » 090216 kl 02:31

Kallec:
Det kommer INTE bli den mest spännande kvalserien på många år. Jag lever fömodligen inte när det blir lika spännande som förra året.
Leksand kommer verkligen inte gå upp i år. Det har sitt sämsta lag på många år.

Admin, flytta gärna inlägget om det blev helt åt pipsvängen borta från ämnet.
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 13:09

Timbox skrev:Kallec:
Det kommer INTE bli den mest spännande kvalserien på många år. Jag lever fömodligen inte när det blir lika spännande som förra året.
Leksand kommer verkligen inte gå upp i år. Det har sitt sämsta lag på många år..

Jag menar mer att KS kommer att locka mer åskådare än någonsin, då framförallt AIK lyckats ta sig till KS. Årets upplaga av KS kommer att innehålla de bästa spelarna på riktigt länge, därför kommer det att bli äckligt jämnt ända in i det sista. Jag har självklart förståelse över att KS förra året var sjukt spännande för er, med tanke på att ni tog ES platsen i sista omgången. Men för oss som inte är intresserade av något av dessa lag kommer KS i princip att vara lika intressant som årets upplaga av slutspelet.
Hofnar

Inläggav Hofnar » 090216 kl 13:12

Kallec skrev:Men för oss som inte är intresserade av något av dessa lag kommer KS i princip att vara lika intressant som årets upplaga av slutspelet.

Men ta och ge dig för fan!
Förra årets SM-slutspel var det nästan INGEN som snackade om, förrän Kvalserien var slutspelad.
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 13:15

RickeRBK skrev:utan det har istället berott på till exempel ineffektivitet och spel utan den rätta viljan (tänker främst på de två senaste matcherna då).

Det är ju effektiviteten totalt sett över hela säsongen som avgör vilka lag som är bra eller inte. Rätt vilja beror ju ofta på tränarna, att dom ska lyckas med att tända spelarna inför varje match, något som era tränare lyckades utmärkt med i början av säsongen. Men av någon anledning har det kommit av sig... Och vad det beror på är svårt att säga. Men som nykomling är det alltid svårt att hålla ett bra och jämnt spel över en hel säsong, så det är enligt mig inte allt för oväntat att ni så småningom föll ner på en KS plats. Jag trodde det från första början, trots alla era framgångar.
Om ni nu skulle hålla er kvar i Elitserien tills nästa säsong (vilket ni i princip måste) kan ni etablera er som ett Elitserienlag, och börja kämpa om slutspelsplatserna i allra högsta grad.
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 13:18

Hofnar skrev:Men ta och ge dig för fan!
Förra årets SM-slutspel var det nästan INGEN som snackade om, förrän Kvalserien var slutspelad.

Säger inte emot det, jag var själv lika intresserad av KS som slutspelet. Men det jag menar är att KS kommer att bli ännu mer intressant i år. Det beror framförallt på att AIK är i KS igen, och att det inte är något skitlag i KS som det alltid brukar vara.
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 090216 kl 14:01

I fjor var det vi och Västerås som var skitlagen i år blir det kanske Almtuna och Växjö eller Mora och Västerås som blir skitlagen skillnaden är mycket marginell
Varför skulle årets serie vara så mycket intressant? För att ett lag från sthlm är där? Tror inte det!
Arn

Till Kallec

Inläggav Arn » 090216 kl 15:14

Fattar verkligne inte varför kvalserien skulle vara mer intressant än förut? Södertälje är väl inget speciellt lag. Leksand är väl starka som vanligt, alltid upphaussade. Lag som Almtuna/Växjö/Västerås är inte i närheten av den statusen Rögle hade ifjol. Att AIK går dit, såg hur dåliga de var i fredags, är det för att du är stockhomare eller???
Användarvisningsbild
Maverick

Glöm att Rögle skulle vasra så mycket bättre...

Inläggav Maverick » 090216 kl 15:30

Det är med att Rögle skulle vara så mycket bättre gäller inte, speciellt inte i en sådan nervpirrande serie som kvalserien. Det är hårt jobb som gäller om man ska hålla sig kvar. Viktigast inför en sådan serie för vår del måste vara att vinna en bortamatch innen elitserien är slut.

Får Rögle en bra start kan det i slutändan visa sig att kvaliten i laget är högre än t.ex aik men inte innan serien börjar.
Användarvisningsbild
Maverick

Oops!

Inläggav Maverick » 090216 kl 15:31

Glömt att detta var Luleå-Rögletråden och inte kvalserietråden.

Ursäkta mig.
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 15:41

Belix skrev:Varför skulle årets serie vara så mycket intressant? För att ett lag från sthlm är där? Tror inte det!
Kanske för att AIK har mest supportrar i Sverige? Det kommer att slås nya tittarrekord (för kvalserien) match efter match i årets kvalserie... Malmö (räknar med att dom går till KS) har den bästa arenan i Sverige, och man kommer att ha 12000 på varenda match. AIK lär spela i Globen och trycka in 12-13000 per match. Kommer att vara en mäktig stämning på samtliga matcher (förutom när Mora/Västerås/Almtuna spelar hemma)... Och bara en sådan sak gör också KS mer intressant, då publikintresset når nya höjder. Är jag ensam om att tycka detta?

Arn skrev:Att AIK går dit, såg hur dåliga de var i fredags, är det för att du är stockhomare eller???
AIK kommer nästintill att vara omöjliga att slå på bortaplan... Då man tillsammans med DIF har den överlägset bästa stämningen när det väl gäller. Sådant kommer att avgöra, domarna kommer att falla för trycket extra mycket. Och jag är Stockholmare, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Användarvisningsbild
Yr

Inläggav Yr » 090216 kl 15:47

Du är nog rätt ensam om att tycka att Möff har bästa arenan.

För min del är jag mindre imponerad av eventarenor där det ibland spelas hockey, dvs som Malmö Arena och Globen.

Vi har en bra ishall som är byggd för hockey och inget annat. Det finns fler som funkar men eländet på åkern i Hyllie platsar inte.
Användarvisningsbild
Polka

Inläggav Polka » 090216 kl 15:50

Kallec:
Ska inte AIK ha någon entré avgift? 12-13 k jodu!
Malmö i kvalserien? Jodu!
Har inte ni Solna råttor något eget forum?
Kallec

Inläggav Kallec » 090216 kl 15:53

Yr skrev:Du är nog rätt ensam om att tycka att Möff har bästa arenan.

För min del är jag mindre imponerad av eventarenor där det ibland spelas hockey, dvs som Malmö Arena och Globen.

Vi har en bra ishall som är byggd för hockey och inget annat. Det finns fler som funkar men eländet på åkern i Hyllie platsar inte.

Läktaren ligger ju precis vid isen, som det ska. Den är den enda arenan i Sverige som håller NHL klass. Helt överlägsen på andra punkter. Men däremot Globen är ingen toppenarena, den är dålig för ishockeymatcher, då läktaren är för långt ifrån isen.
Visst, ni skapar förmodligen en bättre stämning i Lindab arena då den är väldigt liten. Men det är även viktig att det ska finnas platser till godo för de som är ute i sista sekunden. Inte ofta det finns sådana möjligheter i Lindab Arena.

Polka skrev:Kallec:
Ska inte AIK ha någon entré avgift? 12-13 k jodu!
Malmö i kvalserien? Jodu!
Har inte ni Solna råttor något eget forum?

Så du tror ärligt talat att inte AIK lyckas fylla Globen? Tänk om lite.
Malmö har varit väldigt starka den senaste tiden, och visst kan dom missa KS, men jag tror dom går hela vägen till KS.
Och Solna råttor har väl ett eget forum... Men varför skulle jag besöka ett forum hos det laget jag hatar mest? Nä, det vill jag inte.
Men visst, jag kan sluta skriva i den här tråden om ni vill det. Tänkte bara vara trevlig med ett inlägg, men det gick visst inte.
Lycka till i alla fall i matchen mot Luleå ikväll.
Senast redigerad av Kallec 090216 kl 16:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Yr

Inläggav Yr » 090216 kl 15:57

NHL-klass är skräp enligt min mening. Fullkomligt ointressant med popcorn, vimplar och annat mög. Inget att sträva efter och definitivt inget kvalitetsbevis.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 090216 kl 16:00

Kallec skrev:Kanske för att AIK har mest supportrar i Sverige? Det kommer att slås nya tittarrekord (för kvalserien) match efter match i årets kvalserie... Malmö (räknar med att dom går till KS) har den bästa arenan i Sverige, och man kommer att ha 12000 på varenda match. AIK lär spela i Globen och trycka in 12-13000 per match. Kommer att vara en mäktig stämning på samtliga matcher (förutom när Mora/Västerås/Almtuna spelar hemma)... Och bara en sådan sak gör också KS mer intressant, då publikintresset når nya höjder. Är jag ensam om att tycka detta?

AIK kommer nästintill att vara omöjliga att slå på bortaplan... Då man tillsammans med DIF har den överlägset bästa stämningen när det väl gäller. Sådant kommer att avgöra, domarna kommer att falla för trycket extra mycket. Och jag är Stockholmare, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Alltid fascinerad över dessa påståenden. Under alla år jag har varit i Stockholm för att se AIK spela så har Sveriges största publik gestaltat sig i form av några hundra personer utspridda i Johanneshov. Stämningen har bestått i ett antal smågrabbar som står och tjuter. Detta både i högintressanta matcher och mindre intressanta matcher. Är det något speciellt komplex som hockeyintresserad i Sthlm ruvar på? Är det därför de försöker måla upp en egen illusion över sin publiks förträfflighet? Alla hockeyintresserade i Sverige utanför 08 området vet hur verkligheten ser ut efter att ha besökt Kungliga huvudstaden många gånger för att se hockey.

Sen kan man undra var du var förra året då det basunerades ut i både riksmedia och lokalmedia att 2008 års KS var den jämnaste och mest spännande som har spelats på många år, samt att det skulle vara svårt att komma upp till samma höjder under de kommande åren. Nådde inte media Sthlm förra året?

Min rekommendation är att du införskaffar dig en fin Saab innan företaget går i konkurs. Tanka Saaben, kör ut från Stockholm och upptäck övriga Sverige. Du kommer att finna ett Sverige som har det ganska bra med eller utan Stockholm, som för många enbart är en hållplats på vägen till Murmansk som en känd person en gång beskrev byn som. Du kommer även att upptäck att hockeyn utanför för huvudstaden i allra högsta grad lever och frodas - både på isen och på läktaren - utan någon som helst intresse av hur hockeyn lever i Sthlm.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 090216 kl 16:09

Kallec skrev:Så du tror ärligt talat att inte AIK lyckas fylla Globen? Tänk om lite.

Senast jag såg AIK i KS så fyllde definitivt inte Globen (1,461 personer i tredje omgången). Tror att de hade haft svårt att fylla träningshallen om det inte vore för de tillresande Rögle supportrarna då. (faktum är att AIK hade 3 utav de topp 5 mest publikfattiga matcherna under KS).
Senast redigerad av Mygel 090216 kl 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090216 kl 16:12

För att vara AIK:are så har du väldigt dålig koll Kallec.

AIK:s hemmamatcher i Kvalserien kommer att spelas på Hovet förutom en eventuell match mot Djurgården som kommer att spelas i Globen.

http://www.aik.se/ishockey/aikindex.htm ... gaaik.html
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 090216 kl 16:16

Denna snubbe är Djurgårdare. Han har tidigare slängt runt helt verklighetsfrämmande inlägg på forumet.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090216 kl 16:21

Mygel skrev:Denna snubbe är Djurgårdare. Han har tidigare slängt runt helt verklighetsfrämmande inlägg på forumet.

Hmm såg det nu också. Men det är väl same shit anyway.
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090216 kl 19:50

AIK / Djurgården. vem fan bryr sig.
Nollor hela högen. Bryr sig inte om hockey eller kultur. Dom vill bara slänga käft.
Användarvisningsbild
You Never Walk Alone

Inläggav You Never Walk Alone » 090216 kl 20:12

ctg skrev:AIK / Djurgården. vem fan bryr sig.
Nollor hela högen. Bryr sig inte om hockey eller kultur. Dom vill bara slänga käft.

Okej, det är en sak att hålla stenhårt på sitt lag (Rögle i detta fallet), men herregud: skulle det inte finnas kultur i Djurgården, och för den delen AIK också. Dessutom är väl Hovet ett av de gamla "tempel" som finns kvar och där stämningen kan bli "hyfsad"...
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 090216 kl 20:44

Att årets Kvalserie skulle vara mer intressant än tidigare, det kan åtminstone inte jag förstå. Den kommer troligen att se ut som tidigare år, två Elitserielag som slåss mot en-två realistiska utmanare. Personligen tror jag att det står mellan Leksand och de två Elitserielagen. Hur bra är Leksand? Tja, de har ju mer eller mindre misslyckats i de två senaste KS och det är väl ingen som kan påstå att de har ett bättre lag i år? Tror inte att Leksand är tillräckligt bra för att ta steget upp.
AIK, då? Tja, de har gjort det bra men lär inte kunna utmana om en plats i Elitserien. Visst kan precis allt hända (som i fjol), men...Som jag ser det så blir det en fullt "normal" KS.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090216 kl 20:55

Som det ser ut nu är det två mycket stukade elitserielag som kommer till Hockeyallsvenskan. Kan gå precis hur som helst. Fan till och med Almtuna skulle kunna gå upp.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 090216 kl 21:47

Du har rätt, Herr Oberst...idag visade Rögle BK knappt Div. 1-klass. Hur ska det gå i Kvalserien?

Känns hemskt trist.
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090216 kl 21:50

You Never Walk Alone skrev:
ctg skrev:AIK / Djurgården. vem fan bryr sig.

Okej, det är en sak att hålla stenhårt på sitt lag (Rögle i detta fallet), men herregud: skulle det inte finnas kultur i Djurgården, och för den delen AIK också. Dessutom är väl Hovet ett av de gamla "tempel" som finns kvar och där stämningen kan bli "hyfsad"...

Du har rätt min vän.
Jag skrev tyvärr detta i frustration över laget just nu, att sen ha en stockholmare sprida dynga fick bägaren att rinna över.

AIK och Djurgården har båda en lång hockeyhistoria och även om man kanske inte gillar lagen så ska man respektera den.

Så i detta fallet Kallec, stöd ditt lag. Era traditioner. Ni har förtjänat dom.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"