Stanley Cup tråden

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
AIAFlyttfirma

Stanley Cup tråden

Inläggav AIAFlyttfirma » 090411 kl 23:23

Nu startar Stanley cup och St Louis Blues är i slutspel. Gott. Det blir nog några sena timmar framför TVn nu.

Det finns en del hockey intresserade här inne och det hade varit kul att veta vilka lag som ni håller på i världens bästa liga och varför.

Mitt intresse för NHL började runt 1990. Mina vänner höll på Flames för att Håkan Loob spelade/hade spelat där eller på Kings för att Gretzky och Sandström spelade här. Utbudet var inte lika stort som idag och det var sällan man kunde se någon match på TV. Jag kände starka sympatier med hockeyn som spelades i NHL men hittade inget lag att hålla på.
Jag var trött på min omgivning som alltid skulle hålla på United, Liverpool och Boltic. Jag har alltid velat gå mina egna vägar när det gäller support och började hålla på Southampton för att Matthew Le Tissier var så jävla bra.
Nog om det, jag vet att det sändes ett NHL magasin men vet inte namnet på det. De sände en kavalkad med "Hull and Oates" och mitt val var klart. Inte nog med att Hull var enastående. Här hittade jag ett lag som aldrig vunnit någonting och ett lag där det troligtvis skulle spela väldigt lite svenskar i och därför skulle inte många svenskar hålla på laget. Ja, jag vet att det låter sjukt men sådan var jag.
Brett Hull är fortfarande min favorit hockeyspelare genom tiderna. I denna tråden tänkte jag utlämna mitt grönvita hjärta.
Där startade det och sedan har jag fortsatt att följa laget med intresse.
Efter 4-5 hundår utan slutspel så har Blues fått fram ett gäng unga, duktiga och aggressiva spelare. Boyes, Backes och Bulan kan bli hur bra som helst och räven Tkachuk är en given ledare. Fast steget mot de allra bästa är långt och förhoppningsvis är det fortfarande inte många svenskar som supportar laget.
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 090411 kl 23:35

Rangers ligger mig varmt om hjärtat! Bara blivit så med åren. Hoppas på att få göra en resa med fadern över pölen någon dag och se 1-2 matcher live.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 090411 kl 23:48

Detroit.
Ja, jag vet att det låter tråkigt men jag har följt dem sedan -92-93.
Bästa kompisen då höll på dem och jag ville ju inte göra honom beviken. :-) Bad boys for life.
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 090411 kl 23:57

Har varit Chicago Blackhawks som gällt för mig sen jag började följa NHL. Ed Belfour blev snabbt en favorit när han spelade där. Blev äntligen slutspel för dem nu efter en 7 års väntan tror jag det är.
Användarvisningsbild
Timbox

Inläggav Timbox » 090412 kl 00:22

Har väl inget direkt favoritlag i NHL men jag gillar dem otippade lagen, dem som ingen i Sverige håller på, Calgary, Blues, Boston och Montreal, ogillar egentligen alla de här nya lagen som kommit de senaste deceniet, typ Columbus, Atlanta och Phoenix.

Får väl hålla med dig Flyttafirman, Brett Hull är en given favorit och det var han jag samlade på när jag samlade hockeybilder=).
En annan favorit är Iginla, ALLTID bra, tar alltid ett stort ansvar som kapten i flammorna.
LiIIen

Inläggav LiIIen » 090412 kl 01:29

För mig har det alltid vatt Islanders, första gången jag fick se en hockeymatch så var det en repris när Islanders vann stanley cup -83...
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 090412 kl 09:12

Toronto! Har blivit så eftersom jag hela tiden höll på Quebec sen byttes dom ju till Toronto.
Användarvisningsbild
PatrikJ

Inläggav PatrikJ » 090412 kl 09:39

Rögle Martin skrev:Toronto! Har blivit så eftersom jag hela tiden höll på Quebec sen byttes dom ju till Toronto.

Nja, Quebec flyttades väl ändå till Colorado?
OnTour

Inläggav OnTour » 090412 kl 09:45

Rögle Martin: Om du inte driver med oss tycker jag jävligt synd om dig.
Först såldes klubben du höll på och sen börjar du hålla på "fel" lag.
Quebec Nordiques blev nämligen Colorado Avalance......
Användarvisningsbild
Lampan
Kontakt:

Inläggav Lampan » 090412 kl 10:39

Flyers är mitt favoritlag, mest eftersom att Lindros spelade där, som var världens roligaste spelare att kolla på. Han ÄR Ishockey.
Krissmeister

Inläggav Krissmeister » 090412 kl 11:27

Det som byttes från Quebec till Toronto var väl Mats Sundin. Annars var det som tidigare sagt Colorado som Quebec "omvandlades" till.
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090412 kl 11:37

Detta hör väl inte till tråden helt och hållet kanske, men jag fattar inte hur man orkar se en hel NHL-match på TV´n.
Liten is, trångt spel, halvrisig bild och allt påminner om en hockeymatch från 60-talet.
Dessutom kör man med omöjliga kameravinklar, en jävla massa grafik i hela rutan och framförallt med kommentatorer som får en att vilja fly till en öde ö tillsammans med Lasse Kinch.
Vidare så är det reklam stup i kvarten och sen det där med stämningen, man spelar någon usel dänga som hängt med i 74 år på orgeln, publiken får ur sig något OOOUUUHH så fort någon skjuter ett skott på mål och ibland kan t.o.m något gäng klappa händer en aning.
Sen ska man inte glömma alla mikrofoner längs med hela sargen bara för att man ska få intrycket av att en sketen tackling är 9ggr hårdare än vad den egentligen är.

Nä jag spyr totalt på NHL

*edit* Men trots mitt ointresse så vet jag att Toronto tillhör "the original six". Laget har alltid funnits i NHL och kommer alltid finnas där också.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 090412 kl 13:18

Sorry, blev väldigt luddigt skrevet ser jag, jag höll på Quebec sen Colorado nej tack så ja följde med Sundin till Toronto. Men skit samma, Quebec var mitt lag och nu Toronto. Men Toronto är likväl en såååååå liten del av mitt hockety intresse. Finns egentligen bara ett lag i världen att hålla på och det vet vi alla vilket det är :-) det som sitter långt in i hjärtat och pumpar grönt blod i ådrorna.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 090412 kl 13:23

NHL live är som att se på Frölunda i serielunken fast i lite snyggare paket. Rätt trist alltså.

På tv är det för mycket reklam i rutan.

Jag håller på Broad Street Bullies och Dave Schultz är kung!
I år vinner Flyers, det hoppas jag på varje år.

No glory, only guts!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 090414 kl 17:33

Canucks sedan tidigt 90-tal mycket tackvare the Russian Rocket. Lirade sönder ett antal Sega Megadrive kontroller med EA Hockey...
Användarvisningsbild
matte_spurs

Inläggav matte_spurs » 090414 kl 18:34

Har inget större intresse av NHL längre (förutom tvspelet). Följer bara via texttv. Jag är enormt kåt på statistik, så jag följer poängligan med ett stort intresse.

Men klassiska Totonto har alltid varit mitt lag. Doug Gilmour var man favorit när jag var liten.. Och sedan har ju Sundin varit en stor hjälte.

Penguins är också ett lag som jag kan med....
Användarvisningsbild
Nemo
Kontakt:

Inläggav Nemo » 090414 kl 18:41

Penguins e laget.

Vet ej varöfr men ja har haft dem sedan början av 90-talet..fast följer knappt NHL..
RickeRBK

Inläggav RickeRBK » 090415 kl 20:20

Jag har alltid gillat New Jersey. De har haft många sköna spelare/personliga favoriter i laget genom åren, och Martin Brodeur har varit min favoritmålvakt i NHL tills Lunkan kom upp vilket har gjort att jag tidigt fick upp ögonen för NJ.

Inte heller jag följer NHL speciellt mycket, men kollar statistiken och hur det går för Devils då och då.
Användarvisningsbild
Lampan
Kontakt:

Inläggav Lampan » 090415 kl 21:34

RickeRBK skrev:Jag har alltid gillat New Jersey. De har haft många sköna spelare/personliga favoriter i laget genom åren, och Martin Brodeur har varit min favoritmålvakt i NHL tills Lunkan kom upp vilket har gjort att jag tidigt fick upp ögonen för NJ.

Inte heller jag följer NHL speciellt mycket, men kollar statistiken och hur det går för Devils då och då.

Från New Jersey till New York? Snacka om att gå från Mif till Rögle
Användarvisningsbild
baeng

Inläggav baeng » 090416 kl 02:49

Buffalo Sabres sedan sent 90-talet. Dominik Hasek den absolut störste spelaren genom tiderna för mig. Andra spelare som lockade mig var Andreychuck, LaFontaine, Gratton, Peca, Satan, Plante, Mayday, m.fl och dessutom fascinerades jag mycket av the french connection innan dess. Skriver om Sabres på SF, och missar så få matcher som möjligt per säsong. Många trötta morgnar med andra ord...

Inget slutspel i år dock och håller därmed tummarna för att Philadelphia INTE ska vinna. Sedan får det gå som det gör. Blir dock Sharks - Devils i final. Sharks bryter traditionen och lyckas i slutspelet för en gångs skull.

och sen
Herr Oberst skrev:Detta hör väl inte till tråden helt och hållet kanske, men jag fattar inte hur man orkar se en hel NHL-match på TV´n.

Finns ett enkelt svar: Världens bästa hockey, världens bästa spelare, vem bryr sig då om kameravinklar och kommentatorer?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 090416 kl 07:46

Då har man läst igenom senaste numret av "The hockey News" och om man ska tro på deras "experter" så är det väl Redwings, Tampa Bay, Devils och möjligen Flyers och Canucks som det står mellan.
Skulle tro att Tampa Bay har riktigt bra chans detta året och det är jag nog inte ensam om.

Det får bli vad det vill med det men det hade varit så mycket roliga om tex Bruins hade överraskat.
Deras första runda mot Habs hade inte gjort ont att titta på live.
Klassiskt hatmöte av bästa sort.
Kan man hoppas på lite "drop your gloves" där?

Som brukligt är det bra fokus på målvakterna inför Stanley Cup.
Vem ska komma fram och avgöra för sitt lag osv.

En sak är säkert det blir inte Puppa i Sabres.:) Avdelningen sköna efternamn.
Användarvisningsbild
D Hunter

Inläggav D Hunter » 090416 kl 08:44

Washington Capitals har varit mitt favoritlag sen 1990 då jag var över första gången och kollade på dem. Såg en match mellan Caps och Devils. Man har varit en plågad capitals supporter förrutom 1998 då man tog sig till final, men förlorade mot Detroit. Nu vädrar man nya tider med ett ungt hungrigt lag som man hoppas ska kunna överraska i slutspelet!
Blev tyvärr förlust i första matchen, och som jag befarat så vann caps allt utom matchen, anledningen heter Henrik Lundqvist!! Det kan bli tufft att knäcka honom. Målvaktssidan är det enda som Rangers har det bättre ställt än capitals, men det kan ju räcka långt! Det skulle behövas en riktig "pest" i laget också, och då hade min givna favoritspelare passat bra Dale Hunter! Synd att han har slutat :arg:
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 090416 kl 08:48

baeng skrev:Finns ett enkelt svar: Världens bästa hockey, världens bästa spelare, vem bryr sig då om kameravinklar och kommentatorer?

Man får räkna plus och minus där.

+ spelarna
+ domarna
+ prestigen
+ historiken

- isytan
- reklamavbrott
- grafiken
- kameravinklarna
- kommentatorerna
- atmosfären
- jippot
- $$$
- draften (ex V. Hedman som inte bryr sig ett skit var han hamnar, bara han går som nummer 1. Hjärta för klubben, finns det?)
- med mera
Användarvisningsbild
Producenten

Inläggav Producenten » 090416 kl 09:16

En klubb med traditioner med första spelade NHL matchen 1917 har Toronto Maple Leafs varit klubben sedan mitten på 70-talet p.g.a. eller tack vare "BJ" eller Börje Salming förgyllde tillvaron där. Klubben han var trogen från 1973-1989... helt makalöst facit.. och som dessutom hyllades av de kanadensiska fansen i Canada Cup 1976 med stående ovationer i flera minuter.. "ståpäls" ;-) ...."Ersatt" av ännu en kungarnas kung Mats Sundin 1994-2008.. och som Oberst sa.. laget som tillhör "The original six"
Användarvisningsbild
Timbox

Inläggav Timbox » 090416 kl 09:36

captain skrev:Då har man läst igenom senaste numret av "The hockey News" och om man ska tro på deras "experter" så är det väl Redwings, Tampa Bay, Devils och möjligen Flyers och Canucks som det står mellan.
Skulle tro att Tampa Bay har riktigt bra chans detta året och det är jag nog inte ensam om.

Det får bli vad det vill med det men det hade varit så mycket roliga om tex Bruins hade överraskat.
Deras första runda mot Habs hade inte gjort ont att titta på live.
Klassiskt hatmöte av bästa sort.
Kan man hoppas på lite "drop your gloves" där?

Som brukligt är det bra fokus på målvakterna inför Stanley Cup.
Vem ska komma fram och avgöra för sitt lag osv.

En sak är säkert det blir inte Puppa i Sabres.:) Avdelningen sköna efternamn.

Tampa bay?? kom inte dem typ sist iår, gick väl knappast till slutspel?? eller e jag ute o cyklar??
Användarvisningsbild
D Hunter

Inläggav D Hunter » 090416 kl 10:21

Timbox
Du är inte ute och cyklar, Tampa blev näst sist i NHL med 66 poäng.
De blev tvåa i draftlotteriet, NyI får välja först.
Användarvisningsbild
baeng

Inläggav baeng » 090416 kl 13:59

Oberst: Jag kan hitta bra många fler plus än så, men tänker inte sväva ut.

Lunkan visade i natt att han blir den som tar Rangers till conferencesemi. Vilken jäkla match, och kul för Näslund att lyckas producera. Såg även Canucks mot Blues. Vancouver förvånansvärt tamt och vor det inte för tvillingarna är jag övertygad om att Blues vunnit. Skönt att se Pens köra över Flyers i alla fall, enda förhoppningen jag har är att de inte vinner.

Vilken match väljer ni i natt då? Får bli boston - habs eller wings mot jackets.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 090416 kl 15:49

Jag som är ute och cyklar....
Det ska naturligtvis vara det andra "låtsaslaget" San Jose Sharks.

Sorry sorry.
Jag böjer mig fram och serverar det grova saltet! :-(

Livet blir ju inte bättre av att Flyers viker ner sig mot laget vilka har en fågel på tröjan som inte ens kan flyga. :arg:
RickeRBK

Inläggav RickeRBK » 090417 kl 17:55

Lampan skrev:Från New Jersey till New York? Snacka om att gå från Mif till Rögle

Uttryckte mig nog lite otydligt. Jag menade bara att sen Lunkan kom är han min favoritmålvakt i NHL istället för Brodeur, men jag håller ändå fortfarande på Devils.
Användarvisningsbild
Thulin
Kontakt:

Inläggav Thulin » 090418 kl 20:11

lite av ett Devils-fan här sen tidigt 90-tal. Minns dock inte riktigt varför det blev Devils, säkert pga. namnet ;-)

Återgå till "Allmänt hockeysnack"