JVM 09/10

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

JVM 09/10

Inläggav Mygel » 091222 kl 21:32

Snart dags. Forvanad att Captain (oh Captain) inte har satt igang en trad. Ar sjalv pa plats i hockeyns hemland och ska folja sa manga matcher som mojligt.

Som Rogle supporter sa har vi speciellt tva pagar att kolla - Scandellas lillebror (Kanada) och Peter Andersson (som kallades in som ersattare till Erik Karlsson).

For de som inte har upplevt det, internationell junior hockey (j20) ar riktigt underhallande ishockey. Ofta mer underhallande an seniorhockey da de handlar mer om 'skills' och vilja an taktik och system. Rekommenderas for de som orkar sitta uppe!
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 091223 kl 06:57

Jag håller med dig Mygel men jag har en svår "lower body" skada just nu som gör att min skaparglädje är decimerad.

Jag tycker personligen att det ska bli riktigt skoj att kolla på lite juniorhockey under jul och nyår. Hoppas det kommer gå bra för små kronorna och att nivån bland domarna håller.
HbgPeter

Inläggav HbgPeter » 091223 kl 09:51

Mmmm träd är farliga grejor själv fick jag ett i huvet för x antal år sedan ;) Någon match bör man allt klara av att se :)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 091223 kl 13:32

Ja, men det var ju när du körde extreme snowracer. :-)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 091223 kl 15:59

Ett ganska lojt Kanada korde over Finland igar med 3-0 i en traningsmatch infor turneringen. Kanadas kapten fick hjarnslapp for andra matchen i rad och tacklade en finne pavag till baset.

Kanadas stora "fix-talang", Taylor Hall, gjorde en bra match som krontes med fin crosschecking av domaren.

Scandella fick ett slagskott pa hoften som sag ut att ta valdigt hart. Men han var snabt ute igen och lag bakom ett mal.

Om Calgary inte ar intresserade sa borde Rogle kolla in den finlandska goalien, Ortio.

Idag ska vi se om Kanada orkar piska Tjeckien oxa innan vi borjar nedrakningen till sjalva turneringen.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 091223 kl 16:25

Kommer du se något live Mygel eller bara sitta hemma med svärmor och dricka Labatt ice? :-)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 091223 kl 20:29

Inget live (om man bortser fran Blind River Beavers). Men som alltid i det forlovade hockeylandet sa kan man titta pa hockey 24/7 pa TV ;). Svarmor gillar det inte men jag har svarfar pa min sida...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 091224 kl 15:36

Tjeckien bor inte blir nagot storre problem. Uselt forsvarsspel blandat med blandande offensivt spel. Nar detta stalls mot defensivt starka Sverige sa borde resultatet vara givet.

God jul!
Hofnar

Inläggav Hofnar » 091226 kl 13:36

I svenska medier utmålas tjeckerna som näst intill oövervinnliga. Stora hulkar som alla, och några till, spelar sin hockey i nordamerikanska farmarligor.
De ska enligt uppgift käka järnvägsräls till frukost. Efter träningen går de och skiter tennsoldater.
Huvva!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 091227 kl 05:51

Som väntat så var Tjeckien inget större problem. Deras försvar var, milt sagt, uruselt. Intressant att trots en 10 måls seger så gjorde ingen spelare mer än 1 mål, dvs hälften av laget gjorde mål. Ganska bra start för grabbarna.

Kanada hade det ännu enklare. 14 - 0 mot Lettland. Det handlade om full lekstuga där fokuset snabbt lades på att försöka bryta rekordet på 18 mål i en och samma match av Kanada.

Scandella fick mycket beröm och det snackades mycket om honom. Experterna ser honom som en opolerad diamant som de flesta missade i senaste draften. Nu tror de att han kommer bli en ledande figur i Minnesota.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 091227 kl 08:08

Varför spela i Minnesota när han kan spela i orginalet...dvs den svenska klubben RBK. :-)
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 091227 kl 12:26

captain skrev:Varför spela i Minnesota när han kan spela i orginalet...dvs den svenska klubben RBK. :-)

Nackdelen är att Marco verkar inte ha dubbla medborgarskap som sin bror =/
Användarvisningsbild
Nemo
Kontakt:

Inläggav Nemo » 091227 kl 15:37

ctg skrev:
captain skrev:Varför spela i Minnesota när han kan spela i orginalet...dvs den svenska klubben RBK. :-)

Nackdelen är att Marco verkar inte ha dubbla medborgarskap som sin bror =/

då får hans bror ringa o fixa över han. Plus att han skaffar dubbla medborgarskap ;-) ;-) ;-) ;-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 091228 kl 13:01

Visste inte att man var tvungen att ha dubbelt medborgarskap för att spela i RBK. :)

Om vi ska snacka JVM så tycker jag nog att dom får växla upp lite. Men så kan det ju bli efter en sådan öppning. Det är nu det börjar på riktigt som dom allsvenska lagen i KS brukar säga.

Framför allt vill jag ha bort det svenska "åka ner i sarghörnet". Det kommer straffa sig mot tex Kanada.
Användarvisningsbild
ctg
Kontakt:

Inläggav ctg » 091228 kl 19:10

captain skrev:Visste inte att man var tvungen att ha dubbelt medborgarskap för att spela i RBK. :)

Man måste ha det om vi redan har 2 icke EU spelare.
Ljunggren

Inläggav Ljunggren » 091228 kl 21:19

ctg skrev:
captain skrev:Visste inte att man var tvungen att ha dubbelt medborgarskap för att spela i RBK. :)

Man måste ha det om vi redan har 2 icke EU spelare.

Nä, det räcker med att vara medborgare i rätt land...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 091230 kl 18:47

Bra match mot Ryssland, även om det slarvades en hel del i framförallt andra perioden. Jag gillar detta svenska lag, där både Petersson och Tedenby sticker ut. Framföralltden första imponerar rejält. Även turneringens yngsta spelare, Anton Axelsson, är riktigt kul att se.

Kanada har vunnit alla sina matcher stort hittills i den svagare gruppen. Den riktiga värdemätaren blir USA på nyår (då Sverige spelar mot Finland). Trots storsegrarna så tycker jag inte att Kanada imponerar. Deras defensiv är relativt dålig när de sätts under press. Känns som om Sveriges chans till ett guld kan vara i år...
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100101 kl 01:02

Nu börjar det....så att säga.
Användarvisningsbild
Ivanov

Inläggav Ivanov » 100101 kl 02:46

Yes. Det har varit roliga matcher att kolla på.

Akilleshälen i laget blottades å det grövsta i första perioden idag.
Är dom inte på tå från start, och får ordning på sin defensiv så kommer Kanada köra över oss i finalen (ja, vi bör ta oss dit).
Offensivt, shiat va kul det är att se. PP borde dom dock träna på.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100101 kl 18:24

Inte helt oväntad seger mot Finland. Men oj vad dåligt det var i första perioden. 3 - 26 i skott för Finland i första!! Markström ser ut bli den första målvakten i JVM allstar lag två turneringar i rad. Vår defensiv kan inte se ut så i semin (och eventuell final) då motståndet är bättre. Laget har dock tidigare visat ett stabilt försvarspel så man bör inte vara speciellt orolig så länge grabbarna behåller sin koncentration.

Kanada var riktigt dåliga igår mot USA och det var på håret att de lyckades fixa en kvittering i slutet av tredje. USA var snabbare, tuffare, skickligare och hade en större vilja att vinna. Ser ut som de kommer att bli vår semifinal moståndare, vilket kommer att bli en svår match. Kanada har nog ett o annat att fixa om de ska klara sig till finalen. Så här långt ha de verkligen inte imponerat och laget, i mitt tycke, är mycket sämre än de senaste två årens årgångar. Som sagt ovan, jag tror att Rögle har en bra chans att knipa guldet i år sett till motståndet.
Användarvisningsbild
You Never Walk Alone

Inläggav You Never Walk Alone » 100101 kl 19:44

Mygel skrev:Inte helt oväntad seger mot Finland............... Som sagt ovan, jag tror att Rögle har en bra chans att knipa guldet i år sett till motståndet.

Nja, Linköping och HV ser rätt bra ut... ;-) (Kunde inte låta bli)

Frågan är om Rögle hade haft chans på guldet i Kanada - det skulle vara för att det idel bortamatcher då!!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100101 kl 23:24

Sant hander nar man drommer om det.. ;-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 100102 kl 08:53

Jag såg en repris på Canada-USA som Eurosport 2 sände och jag måste säga att Tre Kronor känns betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100103 kl 19:27

Då var semifinalerna klara och Sverige fick det tuffaste motståndet. Schweiz gjorde en "mirakelmatch" och lyckades slå Ryssland i kvarten, trots att de var de sämre laget före och under matchen. Några slumpskott som Bobkov tappade in ledde dem till semin mot Kanada. Kan väl redan nu sätta mina pengar på att Kanada tar sig till final då deras match mot just Schweiz i gruppspelet var en relativ utskåpning (dock bara 3 - 0 i matchprotokollet).

I den andra kvarten blev det mer som väntat. 6 - 2 till USA mot Finland och Sverige får därmed möta USA som var väldigt nära och värda att slå Kanada på nyårsafton. Finland spelade bra hockey, men var ett nummer för lite för USA som inte direkt förtog sig.

Kvällens match kan bli riktigt intressant. Av det jag sett hittills så har USA startat sina matcher i ett rasande tempo, vilket har resulterat ett tröttkört lag i slutet av matcherna. Kan Sverige behålla tålamodet och Markström spikar igen i första halvan så bör vi spela final mot Kanada på tisdag.
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Jeff » 100104 kl 12:29

Så ja, då var vi ute ur denna turneringen.

Varför får Rundblad, eller va han heter, få slå indianer på indianare på indianare, utan att bli bänkad?

Usel match av Sverige, hoppas Mårts avgår nu, han har inte lyckats få ut max av laget denna turneringen, förstakedjan, usel, under all kritik.

Och varför fick Marcus Johansson matchstraff??
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 100104 kl 15:25

Skulle tro att det var för tackling mot huvudet det var den enda anledningen som jag kommer på
Användarvisningsbild
Roglerobin
Kontakt:

Inläggav Roglerobin » 100104 kl 17:20

Kan inte se varför Mårts ska avgå...
andre

Inläggav andre » 100104 kl 17:27

Kan heller inte se varför Mårts ska avgå. Markström är en osäker grabb med 0 mentalitet, det har även vi fått beskåda. Att sedan förstakedjan inte fungerade är beklagligt. Individuella misstag avgjorde matchen, saknas rutin. USA kunde lika gärna gjort samma misstag, matchen kunde slutat hur som helst.

Töm o glöm, nästa år vinner vi.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 100104 kl 18:07

En ganska given finalplats förvandlades till en match om bronset efter en usel tredjeperiod. Sverige spelade i de första två perioderna såsom de har gjort under hela turneringen. När sen tredje började, och därmed avgörandet, så fösvann all luft ur laget. Ingen intensitet eller vilja. Markström trodde att han redan var NHLs bästa målvakt och försökte dribbla av motståndare till höger och vänster. #7 Rundblad tilläts göra indianare under hela matchen medan Sveriges hetaste spelare, Pääjärvi-Svensson, hölls på bänken under de viktiga minuterna i matchens slutskede.

Trots denna förlust så bör man skicka ett stort tack till Boustedt och hans kollegor. AV det man har sett under de senaste åren så har svensk hockey utvecklats något enormt på juniorsidan. Detta barkar gott för seriespelet och landslaget de kommande åren. Redan nu har vi även frön för nästa års juniorlandslag i Adam Larsson, som redan spås som en av kandidaterna som först draft pick. Summasumarum, det ser positivt ut för svensk hockeys framtid. Kan Rögle dras med i denna framgång?
Användarvisningsbild
Ivanov

Inläggav Ivanov » 100106 kl 04:54

Grattis till oss som kollade finalen. Matchen hade allt. 10 i betyg på en 5-gradig skala.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"