Allsvenskan 2016-2017

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: Allsvenskan 2016-2017

Inläggav Flying Farang » 161215 kl 08:28

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Enligt mig är AIK laget att undvika vid ett ev. kval ...

Har jag inte last det nagonstans?

Förra året, men då var det ett VIK istället för AIK som var det bästa hockeyallsvenska laget.

AIK parkerar på samma plats som VIK slutade på förra året, det vill säga utanför kvalspelet. De kan med lite tur kravla sig över strecket och få kvala sig fram men frågan är om tålamodet med Demontränaren är så pass långt, tror snarare att han få sparken i Januari-Februari ifall de inte tagit sig upp på säker mark tills dess. Den allsvenska finalen lär de iallafall inte nå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161215 kl 09:30

Flying Farang skrev:
Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Enligt mig är AIK laget att undvika vid ett ev. kval ...

Förra året, men då var det ett VIK istället för AIK som var det bästa hockeyallsvenska laget.

AIK parkerar på samma plats som VIK slutade på förra året, det vill säga utanför kvalspelet. De kan med lite tur kravla sig över strecket och få kvala sig fram men frågan är om tålamodet med Demontränaren är så pass långt, tror snarare att han få sparken i Januari-Februari ifall de inte tagit sig upp på säker mark tills dess. Den allsvenska finalen lär de iallafall inte nå.
Du är för begränsad i ditt tänk och kunnande för att kunna förstå. Leksand låg SIST vid den här tidpunkten förra året och vi vet hur det slutade. Det är inte säkert att AIK grejar andraplatsen via slutspelsserien, men de har allsvenskans bästa trupp och en högstanivån som inget annat lag matchar. KHK har legat före Skellefteå ett bra tag så jag antar att du hellre hade mött Skellefteå i ett slutspel.

Förresten jag fick inget svar från dig när jag skrev att Djurgården skulle äta upp vårt 8-poängs försprång och du försökte vara lustig. Vad säger du nu när de är 6p före?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 161215 kl 10:01

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:
Mygel skrev:

Du är för begränsad i ditt tänk och kunnande för att kunna förstå. Leksand låg SIST vid den här tidpunkten förra året och vi vet hur det slutade. Det är inte säkert att AIK grejar andraplatsen via slutspelsserien, men de har allsvenskans bästa trupp och en högstanivån som inget annat lag matchar. KHK har legat före Skellefteå ett bra tag så jag antar att du hellre hade mött Skellefteå i ett slutspel.

Förresten jag fick inget svar från dig när jag skrev att Djurgården skulle äta upp vårt 8-poängs försprång och du försökte vara lustig. Vad säger du nu när de är 6p före?

Vi andra här försöker bara insupa så mycket av din hockeyvisdom som vi kan, som att VIK Hockey var det bästa laget i allsvenskan förra året och AIK är bästa laget detta året - men du missade tydligen Leksands klättring förra året?

Men det är ju corsin som gjort att DIF klättrat om RBK - inget annat eller hur? Blir det SM guld för DIF nu när du tittar i din spåkula?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161215 kl 14:18

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:

Vi andra här försöker bara insupa så mycket av din hockeyvisdom som vi kan, som att VIK Hockey var det bästa laget i allsvenskan förra året och AIK är bästa laget detta året - men du missade tydligen Leksands klättring förra året?

Men det är ju corsin som gjort att DIF klättrat om RBK - inget annat eller hur? Blir det SM guld för DIF nu när du tittar i din spåkula?
Du är rätt irriterande med dina kommentarer. Oavsett om AIK tar sig till kvalet eller inte så är de det farligaste laget att möta över 7 matcher. De spelade ut KHK i våras som räddades av Honken och det är ändå ett SHL-lag. VIK var topptippade förra säsongen och hade en stark trupp som med lite medgång hade blivit farliga. Jag är mer rädd för lag som har stor grundpotential som VIK och AIK än uppstickare som Västervik och Tingsryd. Här har du några exempel på varför. Malmö slog ut ett SHL-lag i kvalet trots att de knappt tog sig dit, medan Vita Hästen inte hade en suck mot Modo. Rögle gick upp trots att man kom 5a i serien. Varför? Jo, för att man hade en av allsvenskans bästa trupper. Björklöven som låg närmast i tabellen var chanslösa med en mycket sämre trupp. Leksand låg länge sist förra säsongen men hade en av de bästa trupperna - de gick upp! Fattar du nu!? Det är här årets AIK och förra årets VIK kommer in i bilden. Två riktigt bra allsvenska trupper som har/hade kunnat störa ett SHL-lag betydligt mer än tex Västervik eller förra säsongens Tingsryd. AIK har en i princip lika slagkraftig trupp i år som förra säsongen när de faktiskt spelade ut KHK som kom undan med blotta förskräckelsen. Det var ren tur att det inte stod 2-0 i matcher för AIK. Jag personligen slipper gärna ett sådant lag, speciellt med våra backar. Förhoppningsvis har vi fått in vår "Honken" i Lindbäck.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 161215 kl 14:55

]Du är rätt irriterande med dina kommentarer. [/quote]

Som man känner sig själv känner man andra, du tror inte att folk här i gemen är trötta på ditt ständiga dissande av Rögle och hyllande av MIF?

MIF´s lysande värvning av exempelvis Rhet Rahkshani har du ju hyllat i massor med inlägg, han har följande stats i SHL denna säsongen: 20 matcher spelade, 6 mål, 3 ass, 9 poäng, 12 PIM +/- på -6

RBK´s värvning av Felix Schütz har du ju sågat så ofta du kan, han har följande stats denna säsongen: 24 matcher spelade, 3 mål, 5 ass och 8 poäng, 8 PIM och +/- på -8

Den ene är enligt dig en storstjärna som levererar och den andra en flopp som borde sparkas - för de flesta objektiva så är inte skillnaderna så stora. Men ditt ego förhindrar väl dig från att erkänna att Schütz är precis lika dålig - eller bra - som Rahkshani.

Viktor Amnér, hur går det för denna stjärnback? Han har ju sämre stats än en av våra av dig mest hånade backar, Jesper Williamsson? Luleå gör vad de kan för att dumpa honom i Allsvenskan men enligt dig är han i nivå med Erik Karlsson...

Lite ödmjukhet från din sida hade inte skadat...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161215 kl 22:02

Du ska fan inte tala om ödmjukhet. Jag skrev en personlig åsikt att AIK är det farligaste laget underifrån och du började då att rabbla upp Rakhshani kontra Schutz osv.
Jävligt drygt och okunnigt på samma gång.

Hockey handlar inte bara om poäng. Schutz är pissdålig medan Rakhshani är bra spelmässigt. Fråga Mrmadhawk som följer dem slaviskt.
Cehlin har 9 poäng -10 och har tamejfan varit Rögles bästa forward rent spelmässigt. Med din logik har han presterat i nivå som Schutz eftersom de gjort lika många poäng. Men vi som faktiskt ser matcherna vet att Cehlin varit grym och RBKs mest aktiva forward medan Schutz varit fruktansvärt medioker.

Jag har aldrig hyllat Rakhshani, däremot har jag sagt att det är en bra värvning, vilket det också är om man ser till helheten. Frederik Storm har varit topp 3 i MIF rent spelmässigt men ligger på ynka 8 poäng. Nils Andersson ligger på blygsamma 11 poäng men har varit grym. Bättre än Benoit som gjort 13 poäng. Poäng är inte allt lilla du. Sen har alla dessa bidragit till att MIF ligger 4:a med 45 poäng. Hade de legat sist så hade jag kunnat förstå det mer, men de ligger 4:a och alla dessa har bidragit till det! Att ens nämna Filppula, som en stor del av hösten kanske varit SHLs bästa center, är löjligt. Han är en stark bidragande orsak till att MIF ligger 4:a.

Eller hur vad konstigt att jag ville ha hit Viktor Amnér efter att han gjorde 46 poäng på 49 matcher varav 17!!!! mål. Det är bättre än hela RBKs trupp året man gick upp.
Det är exceptionellt och Frölunda, Luleå mfl drog i honom. Att han sedan inte fått ut sitt spel i SHL är en annan femma.
Det är inte så att jag har tjatat om att få honom i år utan det var när han slog igenom i Leksand som jag nämnde honom som en intressant back.
Han är fortfarande mil bättre än din älskling och sopa Williamsson.
Amnér är klart bättre och hade trots sin kräftgång i år lätt tagit en plats i RBKs backuppsättning och hade troligen petat just Williamsson om han anslöt.
Berra

Inläggav Berra » 161216 kl 10:28

GrönvitaMike skrev:Du ska fan inte tala om ödmjukhet. Jag skrev en personlig åsikt att AIK är det farligaste laget underifrån och du började då att rabbla upp Rakhshani kontra Schutz osv.

Hockey handlar inte bara om poäng. Schutz är pissdålig medan Rakhshani är bra spelmässigt. Fråga Mrmadhawk som följer dem slaviskt.
Cehlin har 9 poäng -10 och har tamejfan varit Rögles bästa forward rent spelmässigt. Med din logik har han presterat i nivå som Schutz eftersom de gjort lika många poäng. Men vi som faktiskt ser matcherna vet att Cehlin varit grym och RBKs mest aktiva forward medan Schutz varit fruktansvärt medioker.

Jag har aldrig hyllat Rakhshani, däremot har jag sagt att det är en bra värvning, vilket det också är om man ser till helheten. Frederik Storm har varit topp 3 i MIF rent spelmässigt men ligger på ynka 8 poäng. Nils Andersson ligger på blygsamma 11 poäng men har varit grym. Bättre än Benoit som gjort 13 poäng. Poäng är inte allt lilla du. Sen har alla dessa bidragit till att MIF ligger 4:a med 45 poäng. Hade de legat sist så hade jag kunnat förstå det mer, men de ligger 4:a och alla dessa har bidragit till det! Att ens nämna Filppula, som en stor del av hösten kanske varit SHLs bästa center, är löjligt. Han är en stark bidragande orsak till att MIF ligger 4:a.

Eller hur vad konstigt att jag ville ha hit Viktor Amnér efter att han gjorde 46 poäng på 49 matcher varav 17!!!! mål. Det är bättre än hela RBKs trupp året man gick upp.
Det är exceptionellt och Frölunda, Luleå mfl drog i honom. Att han sedan inte fått ut sitt spel i SHL är en annan femma.
Det är inte så att jag har tjatat om att få honom i år utan det var när han slog igenom i Leksand som jag nämnde honom som en intressant back.
Amnér är klart bättre och hade trots sin kräftgång i år lätt tagit en plats i RBKs backuppsättning och hade troligen petat just Williamsson om han anslöt.

Tror Amner hade gjort det bra i SHL under rätt förutsättningar, en offensiv back måste få spela ut. Se på Liljegren, vass framåt sådär bakåt. Men hans offensiva spel väger upp hans defensiva. 'Man måste få göra misstag för att utvecklas!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161216 kl 10:52

Berra skrev:
GrönvitaMike skrev:Du ska fan inte tala om ödmjukhet. Jag skrev en personlig åsikt att AIK är det farligaste laget underifrån och du började då att rabbla upp Rakhshani kontra Schutz osv.

Tror Amner hade gjort det bra i SHL under rätt förutsättningar, en offensiv back måste få spela ut. Se på Liljegren, vass framåt sådär bakåt. Men hans offensiva spel väger upp hans defensiva. 'Man måste få göra misstag för att utvecklas!
Visst är det så. Liljegren och Amner är lika i sitt sätt att spela och den typen av backar behöver få förtroende och speltid för att växa. Ibland funkar det med miljöombyte som t.ex Hultström och Hersley som var mediokra i LHC och Modo för att sedan explodera i Leksand. Heed i Skellefteå är ett annat bra exempel. Sondell var ju också relativt medioker hos oss både i SHL och HA men har på senare år vuxit ut till en av de bättre offensiva backarna i ligan. Det är dock inte säkert att Amner har det i sig, men gör man 46 poäng som back varav 17 mål så är man fan intressant i min bok. Han var nog inte speciellt dyr heller efter året i LIF.

Just nu behöver vi dock en färdig back ala Sondel, Sanguinetti, Zamorsky. När alla skadade spelare sedan kommer tillbaka så har vi ett hyfsat lag. Kan Lindbäck hålla en hög nivå så är mycket vunnet. Visar han klass så kan man försöka behålla honom.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 161216 kl 14:55

GrönvitaMike skrev:
Hockey handlar inte bara om poäng.

Poäng är inte allt lilla du.

Eller hur vad konstigt att jag ville ha hit Viktor Amnér efter att han gjorde 46 poäng på 49 matcher varav 17!!!! mål.

Amnér är klart bättre...

;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161216 kl 17:22

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:
Hockey handlar inte bara om poäng.

Poäng är inte allt lilla du.

Eller hur vad konstigt att jag ville ha hit Viktor Amnér efter att han gjorde 46 poäng på 49 matcher varav 17!!!! mål.

Amnér är klart bättre...

;-)
Amnér blev intressant efter sina exceptionella 46 poäng varav 17 mål och var samtidigt vass rent spelmässigt. Det innebar dock inte att han per automatik skulle nå framgångar i SHL.
Cehlin, Storm och Rakhshani hade jag gärna haft i mitt lag även om de nu bara gjort 8-9 poäng för de är grymt nyttiga i spelet. Schutz har gjort lika många men han är på gränsen till dålig under matcherna. Där har du skillnaden.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161221 kl 11:29

Amnér förstärker redan starka Mora. Jag tycker de ser ut som en kval-kandidat.
Amnér har inte lyckats i SHL men kan säkert bli nyttig när han får självförtroende och speltid i ett vinnande lag.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161222 kl 21:29

Mora vinner över skitklubben Västerås och Elvenes gjorde mål!
Riktigt go känsla av skadeglädje, fick upp hatet mot Västerås igen när alla minnen kom tillbaka i och med intervjun.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170104 kl 20:16

Liljegren får relativt stort förtroende i Timrås match mot Tingsryd.
Har gjort väldigt bra ifrån sig tycker jag. Spelar mycket i PP, knackar i isen och vill ha pucken!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170117 kl 06:26

Verkar inte lossna riktigt för Timothy i Timrå, såg matchen igår på en skakig webbsändning och han verkar inte riktigt att få det och lossna, 1 poäng på 5 matcher.

Tror det är sviterna efter körtelfebern som spökar i Timothys fall, men det ökar å andra sidan chansen att få han honom kvar nästa säsong.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170117 kl 13:30

Flying Farang skrev:Verkar inte lossna riktigt för Timothy i Timrå, såg matchen igår på en skakig webbsändning och han verkar inte riktigt att få det och lossna, 1 poäng på 5 matcher.

Tror det är sviterna efter körtelfebern som spökar i Timothys fall, men det ökar å andra sidan chansen att få han honom kvar nästa säsong.

Han har åtminstone fått rikligt med speltid! :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170117 kl 20:16

Kollar på Karlskoga - Modo och tycker att den offensive backen Henrik Larsson ser intressant ut.
Har bra stats dessutom. Lite väl liten till växten dock men spelar inte mesigt av det jag har sett.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=40950
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170117 kl 21:11

Smotherman till Modo. Fan Modo kan bli luriga...
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170118 kl 05:47

fidelis skrev:
Flying Farang skrev:Verkar inte lossna riktigt för Timothy i Timrå, såg matchen igår på en skakig webbsändning och han verkar inte riktigt att få det och lossna, 1 poäng på 5 matcher.

Han har åtminstone fått rikligt med speltid! :-)

Jag tyckte det gick knackigt för Claesson i AIK också men den tiden han var där har ju visat sig nyttig, hopps på samma utveckling för Liljegren!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170118 kl 11:05

Är det något man älskade med Smotherman så var det inställningen, precis en sådan spelare som kan få ett helt lag att vända. Ja, fan vet med Modo. Blir luriga. Bloggaren i söder skrev att man hade fått loss två miljoner extra till spelare..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170119 kl 15:16

Oscar Steen bryter med AIK pga motivationsbrist. Fasen vad gött att de försvagas, för det är en riktigt bra center på HA-nivå. 2:a i deras interna poängliga och är nyttig i övrigt med sitt tvåvägsspel.
Nu känns AIK mindre obehagliga i ett ev kval även om det fortfarande är ett bra lag.

Känns som att Modo sakta håller på och blir det där laget man ska undvika...
Helt ärligt tycker jag att de har mer firepower än oss om vi räknar bort Cehlin och Wännström. Karlkvist, Smotherman, Björklund, Molin, Ritchie, Skröder, Rundqvist, Jakobsson är fan ingen dålig offensiv. Sägs ju att de har fler spelare på ingång. Däremot har de en medioker backsida, men det har ju vi med.
Nej, Modo, Mora och AIK ska man nog helst undvika. Kanske även Timrå.
Karlskoga, Västervik, Pantern, Tingsryd känns som behagligare motstånd. Karlskoga har förvisso gått bra men jag har inte imponerats i de matcherna jag har sett även om det är ett hyfsat lag.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170119 kl 15:23

ogilthorpe skrev:Är det något man älskade med Smotherman så var det inställningen, precis en sådan spelare som kan få ett helt lag att vända. Ja, fan vet med Modo. Blir luriga. Bloggaren i söder skrev att man hade fått loss två miljoner extra till spelare..
Med facit i hand borde vi ha behållit Smotherman och sagt adjö till Schutz. Smotherman gjorde 14 mål trots att han bommade väldigt många målchanser och hade otur med många ribb- och stolpskott. Med normal utdelning hade han nog gjort 4-5 till och kommit upp i 18-19 mål vilket är riktigt bra. Sen har han som du säger bra inställning och driv.

Schutz å andra sidan borde vara skräckexemplet på en värvning utifrån. En liten, långsam, halvloj spelare som helt saknar spetskompetens.
Hade man gjort Granak till forward så hade man fått en Schutz typ.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170119 kl 17:26

Vad i h-vete?! Steen klar för Modo helt plötsligt. Nu har de fan en oroväckande bra offensiv :/

Smotherman - Steen - Karlkvist
Molin - Ritchie - Björklund
Jakobsson - Rundqvist - Skröder
Wernblom - Ericsson - Alba

Mer firepower än vad vi har. Fler målskyttar...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170119 kl 17:40

Sen kan man fråga sig var fan de får pengarna ifrån? Fick i höstas hjälp av kommunen att ens kunna ställa ett hockeylag på isen,
men har under pågående säsong plockat in Hanses, Skröder, Smotherman, Steen, Brejcak, Ericsson (och Luoma på korttid). Knappast billigt.
qp

Inläggav qp » 170119 kl 17:57

GrönvitaMike skrev:Sen kan man fråga sig var fan de får pengarna ifrån? Fick i höstas hjälp av kommunen att ens kunna ställa ett hockeylag på isen,
men har under pågående säsong plockat in Hanses, Skröder, Smotherman, Steen, Brejcak, Ericsson (och Luoma på korttid). Knappast billigt.

Det finns killar som Foppa, Näslund & Svartvadet med välfyllda plånböcker som skulle kunna tänkas ställa upp, så det är väl inte så svårt att förstå..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170126 kl 23:41

Karlskoga - Mora 4-3 efter OT.

Två skridskostarka lag och relativt passningsskickliga. Mora vill gärna föra spelet och vårdar pucken lite bättre tycker jag. BIK har en förmåga att slarva och chansa lite mer med passningarna.
Den där Nilsson i Mora är riktigt jävla bra! Tror att KHK kan ha gjort ett fynd här. Bromé och Engvall stack också ut. Goumas och Gagné gjorde väl inte sina bästa matcher. Aleardi och Bejmo saknades i kvällens match. Mora har en oroväckande bra offensiv och jag tycker även att deras grovjobbare gör jobbet rejält. Bra inställning på alla spelare, det finns inga Schutz eller Lerg här inte som ibland ser nonchalanta ut.

Det är fan tragiskt att man ska se en allsvensk match och konstatera att våra backar är trubbigare. Tycker att båda lagen spelar sig ur zon på ett bra sätt, man kommer samlade med fart genom mittzon och ingångarna är bra. I egen zon är backarna snabba till puck och hittar rätt passningar. De är dessutom mer aktiva i offensiven. BIK har två riktigt intressanta backar i Larsson och Lennström. Det mesta framåt händer kring Ejdsell och Lavoie samt de här backarna. Carl Persson gjorde inte någon större insats. men det verkar ju vara en hyfsad målskytt.

Mora känns lite tyngre överlag och jag tror spontant att de hade passat oss sämre. Det är ett starkare kollektiv som inte är beroende av en kedja. I BIK händer det mesta kring några spelare och kan man radera ut typ Larsson och Lavoie/Ejdsell så är det mesta vunnet.

Efter att ha sett de här lagen i några matcher så hoppas jag verkligen att Cehlin och Wännström är med. Det är dem + Lerg som ska vara skillnaden för i övrigt matchar Mora oss väl.
Jag kommer nog att hoppas lite på Karlskoga i den hockeyallsvenska finalen för jag tror som sagt att de passar oss bättre.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170129 kl 20:35

Pantern-Modo 3-2

Modo imponerade inte mer än dom 10 första minuterna fram till 0-2
sen kändes det som om Pantern mer eller mindre hade bosatt sig i modos zon.

Pantern har jag sett nu ett x antal ggr i år och dom är inte till att leka med.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"