Bottenstriden 16/17

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Bottenstriden 16/17

Inläggav GrönvitaMike » 161022 kl 20:19

Med all sannolikhet blir det krig om att undvika den andra kvalplatsen och känslan just nu är att det kommer att stå mellan Rögle, Örebro, Djurgården och ev. KHK om de kommer ner på jorden snart.

Just nu:

KHK 23p
Örebro 12p
Rögle 9p
Djurgården 8p

Fortsättning följer..
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Bottenstriden 16/17

Inläggav eleganten » 161022 kl 22:50

hahaha classic Mike :D
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161024 kl 10:24

Det känns som att KHK kommer sluta sprattla nån gång. Min gissning är att de sakta kommer dala. Får se om bärande spelare som Guter, Bergström och Honken håller sig friska och i form.
Jag undrar också om MIF verkligen ska husera i toppen hela säsongen? får se hur de hanterar en eventuell svacka eller eventuell frånvaro av bärande spelare som Filppula, Thuresson och Andersson.
Förtillfället betraktar jag DIF och Örebro som våra nemesis no1
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161024 kl 12:32

eleganten skrev:Det känns som att KHK kommer sluta sprattla nån gång. Min gissning är att de sakta kommer dala. Får se om bärande spelare som Guter, Bergström och Honken håller sig friska och i form.
Jag undrar också om MIF verkligen ska husera i toppen hela säsongen? får se hur de hanterar en eventuell svacka eller eventuell frånvaro av bärande spelare som Filppula, Thuresson och Andersson.
Förtillfället betraktar jag DIF och Örebro som våra nemesis no1
I KHKs fall tycker jag nog att de överpresterar och kommer att dala. Malmö å andra sidan kommer nog att hålla till där uppe har jag en känsla av.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161025 kl 21:24

Växjö räddar kvällen med ett sent mål. Mindre bra att Örebro och KHK vinner på bortais mot bra motstånd. Tror fortfarande att KHK överpresterar något enormt, de har ingen bra corsi t.ex. De kommer nog ner på jorden så småningom men tveksamt om det räcker för de kan leva rätt bra på sina målvakter och backar.

Efter 12 spelade matcher:

KHK 26p +13
Örebro 15p -3
Rögle 12p -9
Djurgården 8p -17
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161025 kl 21:33

Jag trodde det var idag det skulle vända för KHK, så går de och vinner borta mot Luleå.. sjukt
Riktigt gott när Växjö fick in det sista, det såg rätt jämnt ut annars
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161025 kl 21:47

eleganten skrev:Jag trodde det var idag det skulle vända för KHK, så går de och vinner borta mot Luleå.. sjukt
Riktigt gott när Växjö fick in det sista, det såg rätt jämnt ut annars

du har ju noll koll ;-)
Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om att Örebro gick och vann mot äckliga LHC.
Hoppas Djurgården känner sig riktigt sunkiga nu in för Torsdagens möte. Lite smånervöst redan nu känner jag.
Henrik

Inläggav Henrik » 161027 kl 00:52

Tabellen ljuger inte, brukar man säga. Så Djurgården o Örebro är nog i första hand våra offer i år, utöver Leksand så klart. Malmö får snart slicka såren under uppehållet och verkar starka. KHK går oroväckande bra. Jag vågar inte längre räkna med att de ska få pyspunka. Sen vetefan vilka lag vi ska rå på utöver de nämnda sett över 52 omg? Så jag hoppas allra mest att självbilden är fel, att RBK faktiskt av egen kraft tar sig till play-in i en förmodligen skitjämn tabell.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161029 kl 20:52

Det är helt sjukt vilken stabil defensiv KHK har. Jag kan inte se att de ska börja rasa hur som helst i tabellen.
Visst, de kommer inte fortsätta vinna som nu men om de spelar så här tätt så kommer det ramla in poäng kontinuerligt.
Räknar personligen bort dem från den här listan i år
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 161029 kl 22:44

Tycker nog att vi kan räkna ut KHK från bottenstriden, vändningen idag var imponerande!

Får inte rövgökarna ordning på sin offensiv snart så kan vi snart välkomna dem till bottenstriden. Tycker Fillpula kallnat betänkligt hos dem och världsbacken Welch gjorde ingen större match idag.

Jimmie Ericsson borde få ett par matcher för sin insats idag och det gynnar oss då vi möter SAIK efter uppehållet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161030 kl 00:18

KHK räknar jag inte bort riktigt än även om det ser mörkt ut. Lite roligt att de nu på 14 matcher har tagit fler poäng än under hela förra säsongen.
Malmö är nog för bra för att blanda sig in i bottenstriden på allvar, men inte omöjligt.
DIF och Örebro är nog Rögles främsta utmanare.
Henrik

Inläggav Henrik » 161116 kl 21:46

Livet är orättvist! Eller får man vad man förtjänar? - Och en säsong är samtidigt vägen till nästa…

Och även om man inte ska stirra sig blind på tabellen, alla matcher är lika viktiga...så har vi nu tillryggalagt ca 1/3 av serien och torsdagens spelomgång liknar en riktig vattendelare - vem fan myntade ordet serielunk? Och jag ger mig på att plocka fram kristallkulan för säsongsprognos i den tänkbara bottenstriden.

KHK verkade i somras ligga på ruinens brant med uppskjutna löneutbetalningar. Men de hade byggt så bra de kunde efter givna resurser. Och med en lyckad start i nybyggd arena med fulla hus kan man nu relativt lugnt räkna in flis, förnya kontrakt och planera vidare för en framgångsrik tillvaro i SHL. För även om överraskningsmomentet nu är borta och förlusterna kommer oftare, så har man redan en sådan poängskörd, får nu i veckan lämpligt nog sex enkla till i dubbelmötet med Leksand och besitter faktiskt ett sådant spel och stabilitet att målsättningen om play-in känns väldigt realistisk idag. Vem mer än de själva trodde det före seriestart?

Malmö uppvisade en årsredovisning som skapade lite déjà-vu-farhågor. Man gamblade nog, förhoppningsvis ganska medvetet, i fjol. Hoppas man har en djävla koll på siffrorna i år. Lagbygget kunde ju uppfattas som lite gammalt, men var bara rutinerat, kompetent, smart, ödmjukt och hårt arbetande. Någon hemvändare, rejäl spets utifrån och likväl utrymme för några duktiga juniorer. Smarta utlån och samarbeten som backup. Nu kan man förnya lugnt och planera vidare. Det blir sämst play-in. Mot Växjö får vi en tydlig indikation om det kanske tom räcker till topp sex i år? Oavsett, hatten av.

Missunnar varken KHK eller Rövgökar framgång, men visst blir man som Rögle-fan lite avundsjuk på deras framgång. Så vilka ska vi då ha efter oss i årets tabell? Ja årets nykomling Leksand så klart. Annars får vi ju skämmas. Men det räcker ju inte för att slippa det förhatliga kvalspelet. Det blir till att kriga för att lyckas få fler bakom sig. Sen bör vi ju likväl klara alla allsvenska lag i en serie på bäst av sju. Men ponera att SHL-lagen klarar sig kvar i kvalet och Leksand bygger bra och blir lika lyckosamma som KHK och Malmö nästa år...Aaarrrgh! Tanken på att vi i och med årets dåliga start kanske också tappat förutsättningar och relativa fördelar inför nästa säsong jämfört med övriga SHL-lag är kanske lika jobbig.

Örebro tror jag ligger närmast till hands som andra offer. Utan att egentligen kunna göra en vettig egen bedömning, så är de ett bottentippat lag, som ej heller fått en fantastisk start, vars trupp är fortsatt lågt rankad, som kanske saknar någon pusselbit, som kanske i längden inte kan räddas ens av ett till synes korrekt tränarbyte. Men de kommer att fortsätta utvecklas, kämpa och sno poäng. Intrycket är dock att Örebro blir som bäst tia i år. Precis som Rögle. Givet tabelläget tror jag det är viktigt för Rögle att Djurgården slår Örebro imorgon. Då blir de tydligt förpassade till bottenstriden. I annat fall får Örebro kanske onödigt mycket luft under vingarna och lämnar kanske DIF som vår enda egentliga antagonist i kampen om att undvika kvalspel om vi själva samtidigt förlorar mot Luleå. Samtidigt känns det helt ok att DIF får stryk, bara Rögle vinner och inte tappar mark mot Örebro.

När nu Djurgården slagit både Frölunda och Skellefteå efter uppehållet så vågar jag inte längre hoppas på att vi lyckas hålla 08-orna efter oss loppet ut. De verkar trots allt ha en stor kapacitet. Och risken för att de får hybris och åter tappar konceptet helt borde vara låg med tanke på hur nertryckta i skorna de var fram till uppehållet. Men givet de motståndare laget har och det handikapp man inledningsvis gett dem tror jag Djurgården ska vara väldigt nöjda om man lyckas nå play-in. Jag tror inte man riktigt klarar det, men att man dessvärre pressar sig förbi Örebro och Rögle. Och ska de ändå göra det i slutändan så är det nog bäst för Rögle att de tvålar till Örebro redan denna omgång.

Luleå blev på förhand placerade i alla ändar av tabellen, men ska väl inte behöva vara ett bottenlag? Den norrbottniska traditionen, kulturen och kunnandet viker sig hursomhelst inte i första laget. De var dessutom lika trögstartade ifjol och reste sig, dock med ett mer namnkunnigt lag. Med hemmaseger mot Växjö i ryggen efter en lång förlustsvit är de kanske på väg att komma igång. Och med åtta poäng mer än Rögle känns det, trots att det är en bit kvar, som att Luleåtåget definitivt går imorgon om vi förlorar. För inte tar vi sedan in 11 poäng på 34 omgångar. Vinner vi har vi bara 5p upp och kanske början till bottenstrid på allvar för Luleå.

Egentligen är det rena gissningsleken, åtminstone i mitten av tabellen, men idag tippar min hjärna färgat av mitt hjärta såhär:
1. Frölunda 2. Skellefteå 3. HV71 4. Växjö 5. Färjestad 6. Brynäs 7. Linköping 8. Malmö 9. Karlskrona 10. Luleå 11. Djurgården 12. Rögle 13. Örebro 14. Leksand
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161116 kl 22:30

Luleå kan du glömma. Liksom LHC är det ett lag som underpresterar och som kommer bli bättre med tiden.

Örebro och Djurgården är väl i grunden jämnstarka. Det enda som skiljer är att Örebro har 7p mer och bättre målskillnad.
Vinner Örebro imorgon så skiljer 10p mellan lagen och det blir svårt att ta igen. Vinner Djurgården så är det en öppen historia.

Rögle är tyvärr sämst av dessa och det ska till rätt förstärkningar + en gnutta flyt för att vi ska kunna undvika kval.
Henrik

Inläggav Henrik » 161117 kl 21:33

GrönvitaMike skrev:Luleå kan du glömma. Liksom LHC är det ett lag som underpresterar och som kommer bli bättre med tiden.

Örebro och Djurgården är väl i grunden jämnstarka. Det enda som skiljer är att Örebro har 7p mer och bättre målskillnad.
Vinner Örebro imorgon så skiljer 10p mellan lagen och det blir svårt att ta igen. Vinner Djurgården så är det en öppen historia.

Rögle är tyvärr sämst av dessa och det ska till rätt förstärkningar + en gnutta flyt för att vi ska kunna undvika kval.

Ja efter denna omgång känns det tyvärr som du har helt rätt. Kan väl lägga till att det är nödvändigt att DIF fortsätta underprestera om vi ska undvika kval. Vi har nu förmodligen redan tappat för mycket på övriga lag. Nu känns det optimistiskt att hoppas på 12:e plats.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161118 kl 22:00

Nu kan vi nog räkna bort Karlskrona från kvalstriden.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161119 kl 00:01

Tycker att det här defensiva tänket är helt fel med nuvarande trupp. Man har inte backar som är noggranna och kyliga för att klara av ett sådant spel.
På grund av det gör man knappt mål längre. I början av säsongen var det tuta och kör och det såg spelmässigt mycket bättre ut än vad det gör idag.
Att spela defensivt med backarna vi har är självmordstaktik. För att klara av ett sådant spel måste backarna vara väldigt noggranna, kyliga och disciplinerade.
RBKs backar uppfyller ingen av dessa kriterier. De gör många individuella misstag, slarvar och är odisciplinerade.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161119 kl 18:50

Vändningen för oss kan komma vid dubbelmötena mot Leksand och Örebro i December.
Det centrala ur ett säsongs-perspektiv är att få ihop laget till dess och plocka så många poäng som möjligt i dessa 4 matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161119 kl 20:52

KHK får alltså stryk hemma mot Leksand och kan tacka domaren för 3an i Leksand igår.
De känns numera som det bottenlag de borde ha blivit. Grämer mig att de fick den där starten på säsongen, för på de senaste 10 omgångarna
har de spelat som ett bottenlag och haft mycket flyt. Tyvärr har de skaffat sig ett försprång som de övriga bottenlagen troligen inte kommer att ta in.
Henrik

Inläggav Henrik » 161119 kl 23:09

GrönvitaMike skrev:Tycker att det här defensiva tänket är helt fel med nuvarande trupp. Man har inte backar som är noggranna och kyliga för att klara av ett sådant spel.
På grund av det gör man knappt mål längre. I början av säsongen var det tuta och kör och det såg spelmässigt mycket bättre ut än vad det gör idag.
Att spela defensivt med backarna vi har är självmordstaktik. För att klara av ett sådant spel måste backarna vara väldigt noggranna, kyliga och disciplinerade.
RBKs backar uppfyller ingen av dessa kriterier. De gör många individuella misstag, slarvar och är odisciplinerade.

Defensivt? Nja, nu gör de bara den viktiga prioriteringen att försvara med ett samlat lag, (alla) jobbar bakåt, med mindre utdraget lag som inte lika lätt drar på sig spelvändningar därför att man tokkör, blir för utdragna och sårbara för spelvändningar. Däremot får man bättre förutsättningar att också vända snabbt själva med fart man redan skaffat sig i hemjobbet. Sen ska de ju naturligtvis inte tveka att köra när bra lägen finns. Men det är smart att välja sina lägen med lite mer kyla och omsorg, inte tuta och köra på allt ensam som t.ex. Cehlin tyvärr gjort mkt. (Sen beundrar jag naturligvis hans ambition, inställning och offervilja, hoppas han är tillbaka snart, lite kyligare och mindre överarbetande)
Henrik

Inläggav Henrik » 161119 kl 23:12

eleganten skrev:Vändningen för oss kan komma vid dubbelmötena mot Leksand och Örebro i December.
Det centrala ur ett säsongs-perspektiv är att få ihop laget till dess och plocka så många poäng som möjligt i dessa 4 matcher.

Helt rätt! 12p där vore mumma! Men gärna några pinnar på de fyra matcherna dessförinnan också. Då ser det genast mer hoppfullt ut. Det är inte så käckt att tillhöra "de sladdande".
Henrik

Inläggav Henrik » 161119 kl 23:17

GrönvitaMike skrev:KHK får alltså stryk hemma mot Leksand och kan tacka domaren för 3an i Leksand igår.
De känns numera som det bottenlag de borde ha blivit. Grämer mig att de fick den där starten på säsongen, för på de senaste 10 omgångarna
har de spelat som ett bottenlag och haft mycket flyt. Tyvärr har de skaffat sig ett försprång som de övriga bottenlagen troligen inte kommer att ta in.

Nog helt rätt tyvärr! KHK har en svacka. Men chansen att de klappar ihop fullständigt är nog ganska liten. De har i grunden ett gott självförtroende och en spelidé att falla tillbaka på efter sin fina start. Dock lär de sakta men säkert glida nedåt mot 9-10 plats i slutändan därför att många andra lag faktiskt är bättre i långa loppet.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161123 kl 08:28

Bävar inför ödesveckan 4-10 December. Fyra stycken sexpoängs-matcher inom loppet av sju dagar.

Känns som ett naturligt vägskäl för hur våren kommer se ut:
1.) bra utdelning och vi kanske kan kämpa upp mot play-in-plats i vår
2.) dålig utdelning och vi cementeras i botten och får slåss för att undvika kval
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161123 kl 15:50

1. Glöm Play-in. Att du ens tänker på Play-in i det här läget. Finns inte en chans att vi kan matcha Skellefteå, Luleå, Linköping och Hv71 som innehar de sista platserna just nu.
2. Vi är cementerade i botten för resten av säsongen. Leksand tar jag fortfarande inte på allvar. Det är DIF och Örebro som ska slås och jag är tveksam till att vi klarar det.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 161123 kl 16:27

Tar man inte in en förste center och en förste back blir det garanterat kval.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161123 kl 16:44

Tuborg skrev:Tar man inte in en förste center och en förste back blir det garanterat kval.
Håller med. Har sett både Örebro och Djurgården på sistonde och de spelar bättre än oss i allmänhet. Blir svårt att utmana dem i längden. Örebro ska väl värva en toppcenter och Djurgården både center och back tror jag. Dags att vi förstärker snart känner jag.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161123 kl 21:16

Karlskrona ännu en förlust (0-2) och hela 10 skott framåt..
Nollade i 4 av de 6 senaste matcherna. Endast 2 mål på dessa 6 matcher.
Henrik

Inläggav Henrik » 161124 kl 21:39

Usch! Nu har Öreträsk 10p upp på oss! Djurgården står på samma, har formsvagt KHK i dubbelmöte nu. Vi har Brynäs och Växjö. Är glatt överraskad om vi ligger över kvalstrecket efter omgång 22...
Sen känns det nästan tvunget med stor poängutdelning i dubbelmötena mot Leksand och Örebro före decemberuppehållet. Annars ligger vi pyrt till efter halva serien. :-(
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161125 kl 21:04

Karlskrona visar numera vilket jävla skitlag de egentligen är.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161125 kl 22:07

KHK - DIF 3-7. DIF är tyvärr högst troligen ett bättre lag än KHK. KHK har levt på en j-a flyt på tok för länge och jag har aldrig imponerats när jag har sett dem.
Deras målvakter hade fantastiska siffror i inledningen men har kommit ner på jorden på sistonde. Hade hellre haft KHK på Djurgårdens plats i tabellen och tvärtom.
Det har gått trögt för Djurgården rent resultatmässigt men jag har fan blivit imponerad mer än en gång av deras fart och frenesi. De spelar riktigt bra.

Rent spelmässigt av det jag har sett skulle jag ranka lagen så här:

1. Djurgården
2. Örebro
3. KHK
4. Rögle
5. Leksand

Men nu har KHK ett rejält försprång som de troligtvis inte tappar. Om inget märkvärdigt händer tror jag inte att RBK matchar Örebro och Djurgården.
Blir det kval så hoppas jag att vi slipper AIK. De kommer nog inte topp 2 så Leksand kan nog dra en vinstlott genom att komma sist.
Är lite rädd för att AIK växlar upp och tar den andra platsen genom att slå ut lag 2. Ett skadefritt AIK är garanterat farligare än resten av HA-lagen i en 7-matchers serie.
Hade hellre slutat sist och fått möta Timrå typ. Ungt lag utan slutspelsvana. I AIK är det precis tvärtom. Många spelare med erfarenhet av kval och
med en av landets bästa tränare. De spelade för tusan ut KHK förra året som räddades av en storspelande Honken.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161127 kl 18:29

6 poäng upp till DIF.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"