Bottenstriden 16/17

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Bottenstriden 16/17

Inläggav eleganten » 161127 kl 18:32

2p till Leksand som nu är precis bakom oss i tabellen. 8p på de 5 senaste matcherna.
Ett lag som såg ut att bli slagpåse har hittat sätt att plocka poäng.
De har på sätt och vis en enklare psykologisk situation än oss.
De har aldrig pratat om "nästa steg" eller play in. Varje poäng ska ses som en bragd.
Berra

Inläggav Berra » 161127 kl 20:32

Khk och Malmö kommer snart rasa neråt i tabellen!
Samtidigt som november nu är över och krokusen snart kommer börja blomma! Rögle kommer resa sig. Kan man bara lära sig att hålla i 60 minuter så kommer vi slippa kval!
Slöjdläraren

Inläggav Slöjdläraren » 161128 kl 10:07

Lite stolpe in så tar vi poängen igen. Det jag undrar över är varör det ska vara så svårt att hitta en back eller två? Sitter det i pengarna? För jag tror att dom flesta är överens att det saknas lite klass i backbesättningen eller vafan kanske en ny målis?! Tycker det är lite väl mycket hål där bakom nu. För Gud förbjude kval och Timrå med våra backar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161128 kl 20:03

Slöjdläraren skrev:Lite stolpe in så tar vi poängen igen. Det jag undrar över är varör det ska vara så svårt att hitta en back eller två? Sitter det i pengarna? För jag tror att dom flesta är överens att det saknas lite klass i backbesättningen eller vafan kanske en ny målis?! Tycker det är lite väl mycket hål där bakom nu. För Gud förbjude kval och Timrå med våra backar.
Våra backar hade fått problem mot valfritt HA-lag. Timrå är bra men samtidigt unga och oerfarna. Ett skadefritt AIK skrämmer mig mer. De har en bra mix av spelare, många med erfarenhet av kval och Roger Melin i båset. Minns mycket väl hur bra de spelade mot KHK i våras när Honken stod på huvudet. Slipper gärna AIK, därefter skiter jag i vilka det blir.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161129 kl 21:03

Berra skrev:Khk och Malmö kommer snart rasa neråt i tabellen!
Samtidigt som november nu är över och krokusen snart kommer börja blomma! Rögle kommer resa sig. Kan man bara lära sig att hålla i 60 minuter så kommer vi slippa kval!
Att Malmö skulle rasa kan du fetglömma. På tok för bra för det. KHK däremot har potential att rasa och när serien summeras tror jag att de antingen har en play-in plats eller tom missar play-in.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161129 kl 21:31

Djurgården spelade oavgjort mot Luleå borta men torskade på straffar.
7p upp.
Henrik

Inläggav Henrik » 161201 kl 21:44

Ja allt hänger till syvende og sidst på vår egen prestation!
Men om man ska spekulera i hur det kommer att gå för övriga lag vs RBK gissar jag i dagläget på att det är Örebro och KHK som vi i första hand ska jaga förbi, förutom Leksand förståss. DIF är kanske inte omöjliga, men nog svåra i längden och beträffande övriga lag känns det totalt orealistiskt att vi skulle ta oss ifatt och passera.
Hoppas vi kan få en riktig fin utdelning nu i de två dubbelmötena mot Leksand och Örebro. I så fall kanske KHK inte är så långt före längre, med halva serien kvar...Och det vore så djävla skönt om vi kunde slippa kval.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161202 kl 16:31

Henrik skrev:Ja allt hänger till syvende og sidst på vår egen prestation!
Men om man ska spekulera i hur det kommer att gå för övriga lag vs RBK gissar jag i dagläget på att det är Örebro och KHK som vi i första hand ska jaga förbi, förutom Leksand förståss. DIF är kanske inte omöjliga, men nog svåra i längden och beträffande övriga lag känns det totalt orealistiskt att vi skulle ta oss ifatt och passera.
Hoppas vi kan få en riktig fin utdelning nu i de två dubbelmötena mot Leksand och Örebro. I så fall kanske KHK inte är så långt före längre, med halva serien kvar...Och det vore så djävla skönt om vi kunde slippa kval.
KHK kan vi glömma. 21 poäng + ointaglig målskillnad tar vi aldrig in.
Tycker både DIF och Örebro är bättre än oss och de blir inte direkt sämre med Högström och Grossman.
De agerar medan vi står och tittar på. Det blir nog kval och det är bara att hoppas att vi slipper AIK.
Henrik

Inläggav Henrik » 161204 kl 00:33

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Ja allt hänger till syvende og sidst på vår egen prestation!
KHK kan vi glömma. 21 poäng + ointaglig målskillnad tar vi aldrig in.
Tycker både DIF och Örebro är bättre än oss och de blir inte direkt sämre med Högström och Grossman.
De agerar medan vi står och tittar på. Det blir nog kval och det är bara att hoppas att vi slipper AIK.

Tyvärr är det mycket som talar för att du har rätt. Men jag är inte beredd att sluta hoppas riktigt än. Men kanske om fyra matcher...

Blir det "bara" 10-12p närmsta fyra matcherna så...Och med en seger i morgon känns det genast mindre omöjligt.
Håller alltså ej med lugne Dansk (RBK:s hemsida) o Rensfeldt (hd idag), men förstår att de svarar så, de här matcherna är avgörande för om vi ska ha en chans att undvika kval eller ej. Serien är som en lång match. I SLUTÄNDAN ÄR DET TABELLEN SOM GÄLLER/ÄR MATCHEN! Och det är svårt att resa sig med 4-0 i röven efter halva matchen, oavsett om krokushockeyn blommar igen...Man kan inte ge bort ett hur stort försprång som helst, varken i enskilda matcher eller i en serie. Då blir det för svårt.

Men tror inte det är omöjligt att Rögle tar typ varannan poäng andra halvan, isf ca 39p. (Förstår om det känns optimistiskt just nu) Tror inte KHK och Örebro rikitgt mäktar med det, även om de också mycket väl kan streta emot riktigt bra. Gissar att de ligger närmare 1p/match och 26p totalt, andra halvan. Så visst, avgörande är att RBK kommer upp i prestation. Men inte ens det kommer att hjälpa om man inte tar in en hel del redan före juluppehållet. Tappar man ytterligare på Örebro så blir det nog närmast omöjligt. Tar man inte in rejält på KHK så håller jag med om det definitivt blir omöjligt. Men det är heller inte omöjligt att KHK går tomhänta fram till jul. Och Örebros nolla har RBK i egna händer. Därför lever jag ännu på drömmen om jackpott och 12p så är man i stort sett ifatt Örebro och kanske "bara" 9p bakom KHK, vilket jag i så fall anser vara möjlgit att jaga ifatt på 26 omgångar under våren.

Det kanske bara är en orealistisk dröm, 12p är en högoddsare, men jag förbehåller mig rätten att drömma så länge det går. Det bara måste gå att kräma ur en vändning nu. Och söndagens match i Leksand är en stor nyckel! Det är "do or die-känsla" tycker jag.

Om fortsatt dåliga resultat i de närmsta fyra omgångarna och lika eller än hopplösare tabelläge så tror jag det är klokt att lätta på trycket genom att ställa in sig själva och omgivningen på kval, ta 26 träningsmatcher, en i taget och lära sig maximalt under resans gång. Skulle vi likväl lyckas undvika kval så får det bli en glad bonus. Att jaga som avhängda underdogs skapar bara stress, ångest och sämre förberedelse för kval som i så fall är det mest sannolika scenariot.

Inför nästa sägon krävs ett omtag oavsett hur det går i år. En sån här första halva är naturligtvis aldrig önskvärd. Så enkelt och så svårt är det. Men vi ger oss så klart ALDRIG :-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161210 kl 17:54

Atte Engren spelar riktigt bra och räddar kvar Leksand mot Djurgården.
Att vi har en målvakt, bland befintliga eller invärvad, som når den nivån är en nyckelfråga för våren.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161210 kl 19:24

eleganten skrev:Atte Engren spelar riktigt bra och räddar kvar Leksand mot Djurgården.
Att vi har en målvakt, bland befintliga eller invärvad, som når den nivån är en nyckelfråga för våren.
Engren var rentav dålig de första 15 matcherna. Har spelat upp sig på sistonde men det har ju utespelarna också gjort.
Men visst, jag vill gärna ha in en vassare målvakt nästa säsong för Dansk och Volden känns mer som andremålvakter.
Henrik

Inläggav Henrik » 161210 kl 21:43

GrönvitaMike skrev:
eleganten skrev:Atte Engren spelar riktigt bra och räddar kvar Leksand mot Djurgården.
Engren var rentav dålig de första 15 matcherna. Har spelat upp sig på sistonde men det har ju utespelarna också gjort.
Men visst, jag vill gärna ha in en vassare målvakt nästa säsong för Dansk och Volden känns mer som andremålvakter.

Håller med! Målvakten måste vara bra, oavsett vem. Men ni berör ju också att målvaktsspel och utespelarnas prestationer hänger ihop, är väl rätt tydligt vid Örebros 2 mål idag?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161211 kl 01:20

Det är såklart vansinnigt att hålla isär målvakt- och backspelet på en analytisk nivå.
Jag tror ändå att ett bottenlag rent konkret behöver en målvakt som står på huvudet när det gäller.
Bitvis var det väl det som hände förra säsongen. Försvarsspelet var ofta under all kritik men vi lyckades plocka 3p trots ganska få mål framåt.
Har Dansk tappat tron på NHL? De känns som vi behöver en målvakt som vill bevisa något och presterar över det normala
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161213 kl 19:00

Örebro utser Tornberg till head coach samt tar in Niklas Eriksson som assisterande (sparkad från Almtuna)
Det här lär väl inte få någon direkt effekt? De två tränarna de haft under säsongen finns kvar och man plockar in en tredje assisterande.
De letar även nya klubbar till Dominique Heinrich, Siim Liivik och Petr Zamorsky som inte får spela.
Om de inte får in nyförvärv ser Örebro absolut ut som en instabil klubb som inte mår bra, en absolut bottenstriden-kandidat.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"