Taktik, spelsystem, teori

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

Taktik, spelsystem, teori

Inläggav eleganten » 161105 kl 13:29

Jag har saknat en tråd för att diskutera taktik, spelsystem och teori inom ishockey. Jag har personligen aldrig tränat ishockey så uppskattar verkligen om fans med insyn skulle haka på den här tråden. Jag tänker att det kan vara en tråd för att ta upp konkreta spelmoment som man undrar över eller tänker kring.

Jag själv har ofta funderat på hur backar agerar när de jagar hemåt efter en puck som glider mot målvakten. Det man ser väldigt ofta är att backen jagar hem direkt mot målvakten och ställer sig framför med ryggen mot resten av banan för att typ "skydda" målvakten. Det har jag sett tusen gånger under säsongen, och nu även när Sverige spelar landskamper. Varför går inte backarna istället mot hörnorna och ger målvakten valmöjlighet att spela eller blockera? Detta moment sker under i princip varje match och borde vara en situation där man på förhand kan nöta in taktik? Vet ni hur lag tänker här och vad som är det önskvärda? finns det olika teorier kring det?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Re: Taktik, spelsystem, teori

Inläggav captain » 161108 kl 01:27

Wikegård förklarade en intressant sak på sin youtubekanal idag. Det var rörande KHKs målvaktsspel. Där man nyttjade en relativt pucksäker målvakt till att göra en del uppspel.
Rögle har bevisligen inte den typen av målvakt och kan därför inte använda sig av liknande trix. :) Men det var roligt att se.

Rörande din fråga fattar jag inte riktigt vad du menar. Om målvakten blockerar pucken väljer man att skydda målvakten, om pucken eventuellt tappas av målvakten tex. Dessutom vill man inte att målvakten ska bli "påkörd" av misstag (Lex Gath).
Numera har det ju blivit så förbannat mesigt och målvakterna har bättre rättsligt skydd än några andra levande varelser så jag förstår inte riktigt denna typen av beskydd. :)

Det handlar mer om kukfäktning i den högre skolan. Man sänder signaler till sina motståndare och sitt eget lag genom att ligga på mot målvakten men också genom att försvara sin målvakt (Lex "simmar med hajar").
En annan sak som backarna numera pysslar med är att "lyfta klubbor". Man ska således inte stirra puck utan "lyfta klubbor" på eventuella andra hot än puckföraren.
När jag var ung fick man slå på handleder och sådant och behövde inte lyfta på lika många klubbor, det var bara att hugga runt som satan.
Så det gjorde ont att vara framför mål. :) Det som gör ont numera är väl skotten man kan få på sig. ;)

En annan som man gott kan lyssna på gällande målvaktsspel/försvarsspel är Erik Granqvist.
Då fattar man bättre tänket i en del markeringsgrejor. Sambandet målvakt och backar osv.

Tex att i vissa delar av spelet kan det vara önskvärt att det blir 1 mot 1 (målvakt mot utespelare) istället för att en back ska attackera anfallaren och bli överspelad, målvakten tvingas till en svår förflyttning för att eventuellt ta ett svårare skott.
När alternativet är att backen tar bort den icke puckförande spelaren (lyfta klubban tex) och målvakten får ensam klara av den puckförande anfallaren.
Det har vi sett några exempel på i Rögles försvarspel bara för några omgångar sedan.
Främst rörande spelet runt och bakom målet.

Det kan då bli så att ett försvarsmisstag får lustiga uttryck strax efter det har hänt.
När backar tittar helt åt helvete, släpper fram lägen som inte ska kunna ske, kanske pga att en backkollega inte fullföljer sina "plikter" i situationen innan.
Nu vet jag ingen som hänger här inne som också är med och spelar i Rögles A-lag eller ens i J-20 så jag låter en del vara osagt rörande RBKs taktik runt sitt egna mål och vad som sagts när något går snett.
Men i grunden är det ju så att om alla gör enligt taktiken så ska en del situationer inte ens kunna uppkomma.
Detta gäller även i en del vanliga arbeten. Men det är ju så att människan, är den som gör felen och därmed blir ju spelet mycket roligare att titta på.

Felbesluten är det fina med hockey. Saker sker som inte ska kunna ske. :)
Målvakter tappar in skott som inte skulle ha skjutits, om forward hade dumpat pucken i anfallet tidigare, så att de trötta backarna hade hunnit byta.
Allt hänger ihop så att säga och det laget som får det att hänga ihop bäst, vinner flest hockeymatcher över en hel säsong.

Om vi snackar PP så hade jag förmånen att sitta med en legend för några år sedan när RBK hade PP. Och det blev så uppenbart att ett PP i princip går ut på att EN eller möjligen TVÅ spelare ska sköta själva avslutet. Det är naturligtvis en fördel om man har fler varianter med samma PP-upställning men det handlar ofta om att sätta upp en spelare till avslutet. Hur man gör det är lite beroende på hur BPet fungerar naturligtvis. Men ofta ser du att de sista 3-4 passningarna innan avslutet är relativt lika. Lätt att se om du kollar in många PP-mål efter varandra.
Man vill få en bestämd förflyttning av BPet och därmed få en utvald PP-spelare i en så bra position för avslut som möjligt.
Nåväl, vår vän legenden blev relativt irriterad när Jacke tog ett avslut genom att dundra på ett slagskott strax utanför vänstra stolpen. Varvid pucken tog i sargen, fortsatte i hörnan och ut i mittzon. PPet var därefter i princip avslutat, RBK gjorde inte mål, fick inte fler högoktaniga avslut och det var bara att återgå till 5 mot 5 spel.
Lärdom? Är du på plats i en PP-uppställning, gör som du är tillsagd. :)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161108 kl 07:36

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161108 kl 14:05

Ambitionen är allt som oftast att få igång spelet. En blockering tar man endast för ett "säkert" byte ska göras. Dvs när man är helt under isen.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161108 kl 20:05

Skulle tro att det beror på målvakternas oskicklighet med klubban och att backarna gärna skyddar pucken i puckbanan.

Personligen tycker jag att det blockeras alldeles för ofta, i tid och otid. Det handlar nog också om målvakternas oskicklighet och brist på spelintelligens.
Senast redigerad av GrönvitaMike 161109 kl 17:42, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 161109 kl 16:10

Kul med taktiska detaljer grabbar! Och när Wikegård visar KHK:s och Honkens spelsystem t.ex...
men oavsett dylika detaljer skulle jag börja med att, så inte övriga lag gör likadant, skaffa mitt lag en fysiologisk fördel genom att:

* Konsekvent köra korta byten, gärna ner mot 30 sek. Därför att mjölksyran kommer efter 20 sek och sedan ackumuleras till max vid ca 40 sek, givet att man kör järnet...
...o även om man får vila något byte så startar man alltså nästa byte med en syreskuld...

* Den skulle jag förskjuta så långt som möjligt också genom att köra runt på fyra hela femmor så mycket som möjligt (det säger sig själv att det är mindre jobbigt att spela var fjärde byte istf var tredje och det blir samtidigt lättare att höja fart/intensitet) Det för övrigt en möjlighet att ställa mycket högre krav på backarna, spela i femmor, tänka Tarasov...
och
* Motionscykla med puls 135 (om individuell maxpuls 200) istf att sätta röven på en bänk efter varje period, jobba bort mjölksyran 3ggr snabbare och vara nästan "ren" då jag återgår till isen, helt ren/återhämtad före duschen. (Det är aldrig någon spelare i SHL idag eftersom det tar 1h att bli ren om man sitter på röven och 20min om man "jobbar av den med lätt ansträngning")
...Och det är jag helt säker på skulle hjälpa tom Leksand, inte bara att kunna sin ABC, utan också att bli riktiga outtröttliga plågoandar för vilket lag som helst i SHL...
Tror helt ärligt de hade kunnat undvika kvalspel på det sättet i år om de infört det benhårt från första försäsongsmatch.

Sen är det ju precis som Eldebrink varit inne på väldigt konstigt att man slösar energi på matchvärmning på förmiddagen. Är spelarna helt okunniga om hur kroppen och knoppen fungerar? Verkligen bara helt meningslöst på alla sätt! Kan bara leda till energiläckage, det fysiska går att fylla på, men det mentala är värre. Speciellt i matchtätt program.
Bättre koppla av med något annat, börja värma upp och koppla på hjärnan 20-30min innan.

Men man skall kanske inte förvänta sig för mycket. Lagsporterna är generellt sett fortfarande en bit efter i kunskap. Och många idrotter lider av vanor de har svårt att släppa i brist av kritiskt tänkande.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161109 kl 17:38

Hockey handlar om så mycket mer än mjölksyra.
Och att lägga så stor fokus på det under periodpausen verkar onödigt och opraktiskt. 20 motionscyklar i en ring?
Vem ska bära runt på dessa vid borta matcherna?

I pausen, går folk på toa, dricker lite sportdryck, snackar taktik, slipar skridsko, tejpar om benskydd och andra ritualer. Det finns inget som tyder på att man blir nämn värt bättre som hockeylag för att man har hög mjölsyretröskel. Hockey är betydligt mer komplicerat än så.

Det är naturligtvis av stort värde att köra järnet när man är inne på isen och utan att veta exakt vad RBK har för riktlinjer så försöker man köra byten på 20-45 sek.
Men bara genom att motståndarna pressar på i ett byte så är ju den "tidsplanen" förstörd.
För jag kan ju lova dig att den backen eller forwarden som åker och byter för att det gått 25 sekunder utan att ta hänsyn till var pucken är på plan, han blir inte långvarig i något hockeylag.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161109 kl 17:42

Felpost.
Henrik

Inläggav Henrik » 161110 kl 23:45

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161111 kl 14:04

Såg lite på KHK.

Dom gnuggar på. Örebro försöker och försöker få dom att backa in i egen zon genom att droppa pucken först vid egen blå och när det inte går så dumpar dom. KHK har hela laget på en 1/4 av banan, eller mindre. Grymt tighta och snabba ner till den dumpade pucken.

Coolt.
Henrik

Inläggav Henrik » 161112 kl 11:44

Japp! KHK är inte bara grisiga realister. De har en smart disciplin kryddat med nytänkande! Har alltid saknat lite av båda delar i RBK.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161112 kl 19:05

Henrik

Inläggav Henrik » 161112 kl 21:43

Vi ska inte spela defensivt. Bara smart, med bra backchecking från forwards och 3:e forward högt i banan. (ABC)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161228 kl 19:29

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161229 kl 17:07

Allt försvarsspel sker tillsammans med målvakten.
Nu när vi fått en målvakt som kan slå en pass öppnar det natuligtvis upp för denna lösningen.
Vilket jag jublar åt. Du kan ju på det sättet snabbare spela ut/upp pucken.

Möke bra! :)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170101 kl 20:55

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170109 kl 23:36

Jag tror nog att alla backarna kan slå passningar men det är ju verkligen inte alla som hinner skaffa sig tiden att slå några grymma pass, typ den som DIF gjorde 3-1 på.
Oftast behövs det ju inte slåss såååå avancerade första-pass om alla lagdelar kuggar i varandra Men som sagt tiden, utrymmet och samspelet med mottagaren måste ju skapas.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170110 kl 13:53

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170119 kl 19:20

Cederholm var inget misstag att värva. Han kostade "inget" och tog ingen tid från någon eventuellt passningssäker back.
Det skulle kunnat varit så att man hoppat Granak och satsat på ett starkare alternativ. Eller att någon av Bibics skulle fått mindre istid pga Liljegren eller en spelare extra av bra kvalité.

Grossman hade jag däremot blivit grymt besviken på om RBK hade värvat. Riktigt dåligt val.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170119 kl 19:29

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170119 kl 21:54

Cederholm har inga, jag upprepar inga meriter som skulle kunna göra honom dyr. Cederholm kunde tex tagit en av bröderna Bibics plats om han växlat upp eller fått möjlighet att växla upp. Det måste ha varit tanken.
Att som du hävdar, att Cederholm var någon form av spets är rena fantasier.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170120 kl 01:32

Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170123 kl 17:46

Håller med om att värvningen av Cederholm aldrig skulle kunna ha varit ansedd som spets. En teori som jag hört gällande Cederholms-affären i somras är att med tanke på hur det slutade med Everberg (och att Sjögren inte heller valde att vända hem) samt att tex MIF lyckades locka Alvarez, Skellefteå Möller osv osv. så kanske Rögle/Masken kände sig nödgade att ge Cederholm chansen när han väl fanns på marknaden för att undvika tugget om att "man gnäller över egna produkter som inte kommer hem - men när man har största chansen att få hem en egen produkt så visar man inget intresse".
En form av samvetsvärvning typ.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170123 kl 19:00

Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170124 kl 12:29

I synnerhet punkt 1 skriver jag under helt på (även tvåan men med en parentes på att killen är ung, han har inte hunnit uträtta något ännu. Vore i så fall framgångar i ungdomslandslag eller dy.) Stor, defensiv back. Den rollen var välbesatt i truppen fram tills dess. Möjligen har ursprunget således något med saken att göra. Hade det varit "Sture Svensson" från Nybro i samma storlek och spelmässiga kvalitet så hade det aldrig blivit något.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170124 kl 19:55

Han var en chansning hur man än vrider och vänder på det. RBK inte har råd att chansvärva sig till etablering som t.ex. med Cederholm, Kristensen osv. Chansa kan man hålla på med de egna juniorerna i truppen.
Spelare som kommer utifrån ska vara tydliga förstärkningar.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170324 kl 09:16

henkus78

Inläggav henkus78 » 170324 kl 12:31

Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170324 kl 12:33

henkus78