Taktik, spelsystem, teori

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
henkus78

Re: Taktik, spelsystem, teori

Inläggav henkus78 » 170324 kl 12:56

Att jämföra med fotboll och att nicka är lite av en annan sak, där blir du tvungen att försöka nicka hur dålig du än är. Medans Dansk kan ju blockera pucken och tyvärr får motståndarna tekning i anfallszon varje gång pga det. Nu står han inte ändå som tur är, om nu inte Lindbäck blir skadad eller spela riktigt dåligt vilket jag har svårt att tro att han gör. 0-2 målet igår skulle ha tagit, men han repade sig som hela Rögle ju längre matchen gick.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170324 kl 13:06

henkus78 skrev:Att jämföra med fotboll och att nicka är lite av en annan sak, där blir du tvungen att försöka nicka hur dålig du än är. Medans Dansk kan ju blockera pucken och tyvärr får motståndarna tekning i anfallszon varje gång pga det. Nu står han inte ändå som tur är, om nu inte Lindbäck blir skadad eller spela riktigt dåligt vilket jag har svårt att tro att han gör. 0-2 målet igår skulle ha tagit, men han repade sig som hela Rögle ju längre matchen gick.

Jag håller med om att jämförelsen haltar lite. Har ändå svårt att förstå att det inte skulle gå att träna upp. Det handlar ju inte om att lägga små komplexa chip-pass eller skjuta slagskott i krysset från blålinjen. Spelsinne och kommunikation med backarna känns viktigare än stickhandling. Känns otroligt att ge upp den form av spelmässiga fördel man får av att målvakten deltar i spelet med klubban.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170324 kl 13:30

Jag håller med om att jämförelsen haltar lite. Har ändå svårt att förstå att det inte skulle gå att träna upp. Det handlar ju inte om att lägga små komplexa chip-pass eller skjuta slagskott i krysset från blålinjen. Spelsinne och kommunikation med backarna känns viktigare än stickhandling. Känns otroligt att ge upp den form av spelmässiga fördel man får av att målvakten deltar i spelet med klubban.[/quote]

Jo, håller med att stickhandlingen inte är avgörande man måste givetvis ha spelförståelse också samt kommunikation med backarna. Men om man inte kan något av det, vad väljer man då? Jo blockerar pucken. Wännström har säkert tränat honom, men han har helt enkelt inte någon talang alls för att bli bättre med klubban. Har faktiskt inte sett någon annan målvakt som är sämre än vad Dansk är med klubban.

Jag har själv skrivit och undrat i en matchtråd och undrat om man tränar dansk att använda klubban, de kanske inte gör det heller? Eller så inser de att det inte är lönt? Det har gått 2 säsonger nu som Dansk har spelat och han har inte blivit bättre på att hantera klubban. Varför han inte blivit bättre kan vi bara spekulera om.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170324 kl 14:37

Jag blev irriterad på Lückner igår när han kritiserade Lindbäck för att vara ute med klubben och härja. Lückner menade att det var vårdslöst.
Jag lägger allt ansvar på backarna. De måste vilja ha pucken. De måste visa sig. De måste vara aktiva och på tå.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"