Vår kommande motståndare i kvalet

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Vår kommande motståndare i kvalet

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 16:23

Här kan vi diskutera den Hockeyallsvenska finalen mellan Mora - BIK och slutspelsserien med AIK bland annat.

Mora har inlett piggare och leder med 1-0. Intressant att Mora kör med en passiv, liten box i BP likt vi.
Användarvisningsbild
Bourque

Re: Vår kommande motståndare i kvalet

Inläggav Bourque » 170305 kl 17:21

Bra initiativ!

Fortsatt ledning 1-0 till Mora i första matchen i allsvenska finalen. Tycker Mora ser farligast ut hittills. I synnerhet nu i andra perioden då hemmalaget enbart tillåts sticka upp i strökontringar. Engelage i BIK-kassen ser dock oerhört tät ut. Det lär krävas i längden om BIK ska göra en lång matchserie av detta.

Mora har bra flyt i spelet, hittar blad med sina passningar och profilerna sticker ut. Jacob Nilsson ser fantastiskt spännande ut. Han ser inte mycket ut för världen men verkar vara oerhört pucksäker och kvick på rören.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 17:25

Mora är riktigt, riktigt bra. Det är nog det svåraste laget underifrån, värre än AIK skulle jag tro.
BIK spelar frejdigt anfallsspel men slarvar och släpper till alldeles för mycket i mittzon och försvarszon.
Det skulle passa oss bra eftersom vi är ett vasst omställningslag. Mora har haft 3-4 frilägen och kanske totalt 6-7 heta målchanser.
BIK kan tacka Engelage för att de fortfarande är med i matchen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 17:44

Satan vad bra Mora spelar. Jag är fan inte alls säker på att vi är bättre.
Håller stenhårt på att de ställs mot Leksand. En seger mot Örebro som inte har något att spela för så talar mycket talar för att vi slipper Mora, för jag har svårt att se att BIK i längden ska kunna slå dem. Vi kan inte räkna med att LIF plockar 0p på två hemmamatcher mot DIF och BIF.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170305 kl 17:50

Känns som om Mora går upp oavsett motstånd. De är ju totalt överlägsna. Endast tur det bara är 1-1.

Hoppas att Rögle kniper 13:e platsen
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 17:52

Tuborg skrev:Känns som om Mora går upp oavsett motstånd. De är ju totalt överlägsna. Endast tur det bara är 1-1.

Hoppas att Rögle kniper 13:e platsen
Japp. Jag skiter faktiskt i om det blir AIK till slut, bara vi slipper Mora. Tror iofs inte att AIK är mycket lättare, men de har fan en lång väg att gå innan de ens kan ställas mot oss. BIK tar jag alla dagar före än dessa lag för de skulle få det oerhört svårt mot våra snabba kontringsspelare. Mora har typ 5 rena frilägen idag. Vi måste bara vinna mot Örebro! De har väl redan gått på semester.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170305 kl 18:01

GrönvitaMike skrev: Vi kan inte räkna med att LIF plockar 0p på två hemmamatcher mot DIF och BIF.

Precis. Tror att en seger mot Örebro är i högsta grad nädvändig. Även om det logiska utgångstipset är att Leksand borde torska två raka så är det aldrig så enkelt i spelet ishockey. Djurgården går ju emellertid för Play In och Brynäs för tabellplacering (+ prestigen i mötet i sig). Men nånstans så kommer LIF att sno poäng. Så därför Rögle: Slå Örebro!

Ja, även om det nu står 1-1 i BIK-Mora så tycker jag Mora är betydligt finurligare. Till och med en hösäck som Alex Aleardi ser vältränad och pigg ut. Dyker ofta upp i matchsekvenser där det hettar till kring kassen och blir fysiskt. Goumas ser intressant ut också. 1-1 är tämligen i underkant, det har inte saknats målchanser till fler rödvita mål.

Jag utgår från att Rögle har folk på plats som sitter och fyller anteckningsblock efter anteckningsblock.

Vinner Mora idag så är saken klar. Tre hemmamatcher förlorar dom inte.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170305 kl 18:07

Hur ser Lennström/Larsson ut?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 18:32

eleganten skrev:Hur ser Lennström/Larsson ut?
Helt ok! Larsson snäppet bättre tycker jag. Nu har vi ju vår egna Larsson i Liljegren så jag hade nöjt mig med två toppbackar av hög klass och att man ersätter Granak med Liljegren.

Mora leder matchserien med 1-0 och har 3 av de 4 kommande matcherna på hemmais. Det tappar de inte. Nu är det fullt fokus på att ta 13:e platsen!
Senast redigerad av GrönvitaMike 170305 kl 18:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170305 kl 18:34

Engstrand, Amnér, Gagné, Bailey, Bejmo, Bromé, Engvall, Robin Johansson, Jacob Nilsson och "släkten är värst"-Aleardi...

Rättvis 3-1-seger!

Nä fy fan, det här Mora-laget slipper jag gärna...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 21:46

De har fått ihop ett galet bra HA-lag. Egentligen borde det inte vara möjligt med den budgeten de har.
Detsamma gäller ju för AIK. Hur lyckas de behålla spelare som Lindqvist, Sandberg, Frödén, Bratt, Olsson-Trkulja år in och ut? Samtliga borde ju vara intressanta för SHL-klubbar.
Jag tror att det har mycket med själva staden Stockholm att göra. Spelarna lever ett gott liv och har väl inte ett lika stort behov av att röra på sig.

Det mesta talar för att vi får BIK/AIK. AIK är det enda laget underifrån som kan slå BIK i bäst av 3 tror jag. Själv hoppas jag på på att typ Västervik/Pantern tar sig vidare och ställs mot BIK. Då hade man känt sig lite mer avslappnad för det är inget mardrömsmotstånd som Mora och AIK. Mora har i mitt tycke en marginellt bättre trupp än AIK, men det är samtidigt ett h-vete att som bortalag spela inför ett fullsatt Hovet och risken finns att domarna dömer till deras fördel.

Imorgon kommer jag att ha ögonen på AIK - Timrå och självklart hoppas på Timrå. Kniper de den matchen är AIK riktigt illa ute.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 18:36

Haha och domarna börjar direkt med att döma för AIK. Timrå skulle haft ett straffslag på ett friläge men får bara en 2a.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 19:19

AIK-spelare snubblar själv och domaren dömer utvisning på Timrå-spelare. Fyfan domarna försöker ju inte ens dölja att de dömer för gnaget. Och självklart gör AIK 1-0 i PPt JÄVLA HORUNGAR!

Timrå är fan inte bra i egen zon. 2-1 AIK.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170306 kl 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 19:27

Men AIK ser mycket bättre ut.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 19:29

eleganten skrev:Men AIK ser mycket bättre ut.
Ja, tyvärr. Man får väl ha ångest i några veckor antar jag. AIK lever väldigt mycket på sin fittkedja. De ligger bakom alla mål.
Jag hatar AIK mer än Malmö.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 19:31

Ta en time-out jävla sopor. Timrå viker ner sig totalt
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 19:33

4-1 vad fan. Stänger ner skiten.
Precis när man hoppas på att slippa Mora så ser det här rövgänget i princip lika starka ut. Det blir väl ångest i några veckor och sen får man ändå pesten eller koleran :arg: pesten har dessutom domarna på sin sida.
Henrik

Inläggav Henrik » 170306 kl 19:35

GrönvitaMike skrev:Pantern får gärna vinna ikväll och AIK förlora. Det skulle ge Pantern 5p och AIK 1p.

Då har Pantern slagläge med 2 hemmamatcher i följd:
Pantern - AIK
Pantern - Almtuna

Ska en del till för att det ska gå in men man hoppas.

Håller helt med! Inte helt omöjligt. Pantern verkar vara duktiga och på g. Tror de har en god chans. Och om bara Timrås ungdomar släpper alla hämningar så har de så klart möjligheten att spöa gnagarna.

Så klart viktigast att RBK får "lättast möjliga motstånd", om det nu finns något sådant. Håller med om att vi helst slipper Mora och AIK. Men blir det inte dessa så är ju de faktiska motståndarna på pappret bättre rent resultatmässigt. Så vi måste vara förberedda på krig oavsett vilka vi möter!

Personligen tycker jag det vore inte bara fördelaktigt för RBK, men också bra för hockeyn om Leksand blir sist i SHL och klarar av Mora, som jag tror slår BIK, i bäst av sju. Det räcker med ett knäckelag från glesbygden givet att SHL bara har 14 lag. Sen vore det kul om Pantern tog sig ända till avgörande möte mot oss. De bör vi klara, för vår egen och för SHL:s skull. För de Västervik, Tingsryd och BIK, har rimligtvis inte där att göra, rent publikt och ekonomiskt. Kan förstå att många i hockeysverige vill ha tillbaka ett andra stockholmslag. Men det får inte ske på bekostnad av Rögle.

Om nu SHL är en sån kassako och vi har en massa mycket goda små hockeyorter, så sportsligt bäst och enklast att smeta ut stålarna på fler lag i samma liga, dvs ge utrymme för fler lag oavsett ortens storlek på sportsliga grunder. Utöka SHL med 2 lag per år upp till 32-40 lag i "conferenser". Öppna samtidigt upp för grannländerna. Fyll samtidigt på HA med 4 lag per säsong och dela in norr och söder. Skapa slutspel samt upp- och nedflyttningsserier där ALLA är involverade så länge som möjligt, genom raka serier och/eller placeringsmatcher. Det räcker i princip med fyra mindre, halvseriösa, division 1 serier och x-antal div 2-serier därunder. Genom att dra nytta av fungerande varumärken, inarbetade namn som SHL o HA och "smygfylla dem" med ett större innehåll, ges det plats till fler lovande spelare, vi mättar lättare NHL, kan lättare stå emot KHL och NLA, blir en större och på sikt bättre6 hockeynation och den övre halvan av riktigt duktiga SHL-lag får bättre möjlighet att satsa långsiktigt. I grunden mycket bra verksamheter som Rögles och Timrås får bättre möjlighet att etablera sig och därmed göra större nytta för svensk hockey. Kort sagt får svensk hockey en mer konkurrenskraftig struktur. Frölunda blir inte sämre för att de får möta Tingsryd ibland. Tingsryd får däremot en reell chans att sportsligt minska avståndet ytterligare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 19:37

Henrik - Ah nu leder ju AIK med 4-1 och Pantern ligger under med 2-0. Det gör inget att Västervik vinner för 6p är bra. Men samtidigt skit att AIK får det här ruset i början och de möter Västervik hemma framöver. AIK har dessutom Almtuna i sista omgången som troligen kommer vara avsågade. Det är lite upplagt för AIK känner jag men jag räknar inte bort Västervik/Pantern än.

Jag gillar ditt förslag med fler lag. Men jag vill absolut inte ha utländska lag med i ekvationen. Skulle vara sjukt trist att möta ett finskt eller norskt lag t.ex. Inga känslor. Känns inte äkta på något sätt.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170306 kl 19:44, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 170306 kl 19:44

Ha ha, nu leder även Västervik med 2-0. Då kanske vi ska hoppas dem...Blir det inte pest eller kolera så blir det något annat mindre trevligt. Den som lever får se...Det allra viktigaste är att vårt kära Rögle vaccinerar sig med egen kraft! Jag bör ha goda chanser, dvs vara åtminstone knappa favoriter oavsett vilka vi får möta.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 19:47

Henrik skrev:Ha ha, nu leder även Västervik med 2-0. Då kanske vi ska hoppas dem...Blir det inte pest eller kolera så blir det något annat mindre trevligt. Den som lever får se...Det allra viktigaste är att vårt kära Rögle vaccinerar sig med egen kraft! Jag bör ha goda chanser, dvs vara åtminstone knappa favoriter oavsett vilka vi får möta.
Vetefan om vi är favoriter mot Mora/AIK. Sjukt ovisst. De övriga lagen däremot bör vi klara. Jag säger bör för man vet aldrig med säkerhet. Vinner Västervik ikväll så är de nog vår bästa chans till att slippa AIK. Skulle de sedan slå Tingsryd borta i nästa omgång så har de 9p samtidigt som AIK har 4p och en svår bortamatch mot Pantern.

Även om AIK skulle ta sig vidare så är jag inte säker på att de grejar BIK i bäst av 3 med TVÅ bortamatcher.

Jag ger oss i %
50/50 mot Mora.
55 / 45 mot AIK.
65/35 mot BIK.
95/5 mot övriga.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 20:02

Nja.. det där känns lite väl pessimistiskt.
Det känns fortfarande som att vi har sammanhållning i laget och att alla jobbar åt samma håll, det hade verkligen kunnat vara annorlunda i det avseendet med tanke på tabelläget.

Om vi kan få med oss första matchen kan det nog bli lite ketchup sen. Många kan säkert få ut mer mot lite sämre motstånd typ Åslin, Collberg, Rensfeldt, Hedberg osv.

Vill nog mer se det som 60/40 mot Mora vilket jag tycker är väl illa.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 170306 kl 20:12

Kollar Västervik-Pantern. Kan meddela att Västervik är riktigt bra..
Henrik

Inläggav Henrik » 170306 kl 20:16

Det ska alltid spelas om det. Det som ser enkelt ut på förhand kan bli ett helvete och det som ger nervdaller kan bli smärtfriare än vi trodde. Scenariot är ingalunda givet på förhand.
Jag ger oss också 60/40 mot Mora och AIK, lite bättre odds mot övriga, men inte 95% chans mot något av de aktuella lagen. Det hänger nog trots allt mest på oss själva. Det gäller att vi spelar årets bästa hockey när det gäller som mest! Då har vi mycket goda chanser att slå alla aktuella lag. Spelar vi däremot dåligt har de flesta en god chans att slå oss.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 20:19

Snyggt backskott Hardegård! 4-2
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 20:27

eleganten skrev:Nja.. det där känns lite väl pessimistiskt.
Det känns fortfarande som att vi har sammanhållning i laget och att alla jobbar åt samma håll, det hade verkligen kunnat vara annorlunda i det avseendet med tanke på tabelläget.

Om vi kan få med oss första matchen kan det nog bli lite ketchup sen. Många kan säkert få ut mer mot lite sämre motstånd typ Åslin, Collberg, Rensfeldt, Hedberg osv.

Vill nog mer se det som 60/40 mot Mora vilket jag tycker är väl illa.
Med tanke på hur usel vår backsida är kontra Moras kreativa centrar och forwards + att de är vassa i PP och ställs mot vår passiva självmordstaktik-BP så ger jag oss 50% mot Mora. Vi har trots allt Granak - Almen i ett backpar. Mot AIK ger jag oss 55% just för att de är beroende av att deras förstafemma levererar och är i övrigt inte ett lika starkt kollektiv som Mora. Men visst, jag hoppas att ni är rätt ute med 60/40.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 20:31

Rögle Martin skrev:Kollar Västervik-Pantern. Kan meddela att Västervik är riktigt bra..
Äter upp mina strumpor om vi skulle åka ur mot Västervik. Jag var nog lite snäll när jag skrev 90/10. Det jag egentligen menade var 100/0. Spara inlägget om du vill.
Henrik

Inläggav Henrik » 170306 kl 20:32

jaja, 4-2 i båda matcherna. It ain't over until the fat lady sings...Men det är väl inte så dumt om Västervik vinner idag och mot Timrå i nästa samtidigt som Pantern revanscherar sig mot AIK? Då blir Västervik svåra att passera.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 20:34

Kom igen nu Dahlén! Visa varför du är allsvenskans bästa spelare. Är det någon som kan vända det här på egen hand så är det han.

Henrik - Västervik möter Almtuna borta nästa match. 3p där och det ser mycket ljust ut. AIK kommer inte få det lätt mot ett desperat Pantern borta.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170306 kl 20:41

Jag är inte jätteimpad av försvarsspelet från vare sig AIK eller Timrå. Vad gäller AIK är jag mest rädd för att man så lätt får domarna med sig.

Tror man har bra chans oavsett motstånd, men oavsett så är det tuffare resa för playofflaget så jag tar hellre det.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"