Vår kommande motståndare i kvalet

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Vår kommande motståndare i kvalet

Inläggav eleganten » 170316 kl 21:56

Flying Farang skrev:säga vad man vill om BIK men de viker aldrig ner sig.

Jag håller med. Västervik såg bra ut på bortaplan mot AIK men under tredje perioden vek de ner sig mer och mer, slutade åka i egen zon, slutade vilja ha pucken osv osv. Bofors såg självsäkra ut i 60 minuter.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170316 kl 21:57

Flying Farang skrev:Cederholm visade väl varför han fick sparken från RBK, klumpiga utvisningar och allmänt hafsigt spel.

Så sant. Cederholm med sin kroppshydda är en allt mer omodern backtyp och personligen tror jag aldrig att han blir mer än en halvhyfsad "sarg-ut"-back.
Togs förmodligen tillbaks till Rögle i somras mot bakgrund av att vi fått nobben av ett antal före detta Rögleiter som valde andra vägar (Everberg det mest utstående exemplet) och att man således inte ville avstå när väl en "egen kille" ville hem igen. För hans spelartyp har vi både så det räcker och blir över av i Rögle såväl i somras som just nu...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 22:22

Cederholm är en Almen-kopia.
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 22:28

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Hur menar du att detta ska gå till? :-)

Det är inte så bara. Men det handlar så klart om att läsa väl, ligga nära, störa uppspel, tackla och inte gå bort sig eller bjuda på något just mot dem.
Bjuda är väl just det Rögles BP går ut på. Motståndarna får promenera in i zon och ställa upp, Röglespelarna står stilla framför Lindbäck och skymmer, sen får man bita naglarna i 2 min och hoppas att Lindqvist o co missar alla skott de får mata på ostört.

Så sant. Får hoppas att vi lämnar motståndarna mindre tid och ytor nu i kvalet, när vi borde hänga med. Annars är det ju för sorgligt.
Intressant att höra Hockeykvälls Jonas Andersson om hans förvåning att Lindbäck tog uppdraget som han betraktade som mission impossible. Masken måste ha en ganska hyfsad förmåga att övertyga spelare ibland trots allt. :-) Och det vore så klart fruktansvärt roligt om Lindbäck skulle stanna. Men man undrar ju om han vågar ge det en säsong till efter denna. Räddningen är kanske att Grönborg likväl lagt märke till honom och tagit ut honom i Tre kronor under våren.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170316 kl 23:13

GrönvitaMike skrev:Cederholm är en Almen-kopia.

Men sämre än Almen på det mesta...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 23:19

Lindbäck kan vi nog glömma. Anledningen till att vi överhuvudtaget fick äran att ha honom är för att han var tvungen att börja någonstans efter alla skadeproblem och vi var i princip det enda laget som var ute efter en målvakt. Vi hade aldrig kunnat värva en skadefri Lindbäck i somras t.ex. Då hade han tagit något attraktivare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 23:21

Flying Farang skrev:

Nä det tycker jag inte. De spelar snarlikt och har i mina ögon samma svagheter. Tycker inte att någon av dem hör hemma i SHL. Men det är ju min åsikt. Cederholm är väl lite skickligare och Almen lite mer tacklingsbenägen, om det ens är något positivt med tanke på alla hans feltajmade tacklingar som har kostat mål i baken. Almen är dock en sympatisk och fin person!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170316 kl 23:30

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:

Nä det tycker jag inte. De spelar snarlikt och har i mina ögon samma svagheter. Tycker inte att någon av dem hör hemma i SHL. Men det är ju min åsikt. Cederholm är väl lite skickligare och Almen lite mer tacklingsbenägen, om det ens är något positivt med tanke på alla hans feltajmade tacklingar som har kostat mål i baken. Almen är dock en sympatisk och fin person!

Vad är Cederholm bättre än Almen på?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170317 kl 01:58

Det är väl att han är marginellt skickligare med puck och i passningsspelet. Ingen av dem hör hemma i SHL av det jag har sett. Båda är dåliga i positionsspelet och beslutstagandet i egen zon, gör enkla misstag, trubbiga framåt. Jag kommer aldrig att förstå mig på den här typen av utpräglade defensiva backar som inte ens är bra i egen zon.
Den här typen av backar håller på att dö ut. Idag ska man helst ha tvåvägsbackar som bidrar både framåt och bakåt.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170317 kl 07:39

Almen är bättre än Cederholm på precis alla punkter. Hade Cederholm varit I närheten, så hade man förlängt med honom som har rötterna I RBK hellre än med Almen eller hur? Dessutom mest troligt för en mindre peng, så jag köper inte ditt resonemang, men alla är vi olika. Både Möff och Leksand var sugna på Almen innan han förlängde med RBK, så nog är han en SHL back - en deffensiv sådan. Sen det där med misslyckade tacklingar som du nämner, det var bara ett fåtal sådana under säsongen och mest I början av säsongen (innan Lindbäck:) ). Ärligt talat det där med puckskicklighet bland just deffensiva backar ser jag inte ens i NHL. Tänker t ex på H. Lindholms lagkamrater Korbinian Holzer och Simon Desprès, de är verkligen inte puckskickliga. Tvärtom Holzer är en råare kopia av Almen, så att en sådan back skadar inte att ha med I laget. Jag är glad att Almen (och Alen) är kvar även nästa säsong. Det vi saknar är offensiva backar, de som ska vara puckskickliga.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170317 kl 08:37

Lerg, conolly, shuts, fairchild och granak har tillsammans -89 i +/- statistiken. Men den statistiken är ingen indikator alls? ;-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170317 kl 10:43

Det är ju också stor skillnad på Almens förra säsong och denna. Förra tog han stora kliv framåt, denna har han tagit ett kliv bakåt. Gillar hans inställning men han hamnar i fel position allt för ofta och söker alltid en propp före ett smart spel. Jämfört med Cederholm tycker jag dock att Almen är bättre, så här och nu känns det inte som någon större förlust.

Men vad gäller Cederholm-fallet så måste fan klubben rannsaka sitt sätt att behandla spelare från de egna leden, både när de spelar för klubben och när de inte längre är aktuella. Det egna ledet är nyckeln till framtiden, det måste skötas bättre.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170317 kl 12:41

henkus78 skrev:Lerg, conolly, shuts, fairchild och granak har tillsammans -89 i +/- statistiken. Men den statistiken är ingen indikator alls? ;-)
Spelar man i ett bottenlag så ser den statistiken oftast inte fin ut. Minusstatistiken ger inte alltid en rättvis bild om man enbart tittar på den, utan det är först när man tittar på annan statistik och börjar jämföra osv som det kan vara av nytta. Nyligen hade Joakim Lindström, Oscar Möller, Bud Holloway, Sebastian Aho och Henrik Hetta typ -20 tillsammans och det är ju megasopor eller vad säger du?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170317 kl 12:50

Tänk om vi får BIK. De är inte dåliga men det är ju ett lag som vi bör slå. Åker vi ut mot dem så förtjänar vi inte bättre.
Jag gav oss 65-35 mot dem tidigare men är nu beredd att höja det till 80-20 i vår favör.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170317 kl 12:54

GrönvitaMike skrev:
henkus78 skrev:Lerg, conolly, shuts, fairchild och granak har tillsammans -89 i +/- statistiken. Men den statistiken är ingen indikator alls? ;-)
Spelar man i ett bottenlag så ser den statistiken oftast inte fin ut. Minusstatistiken ger inte alltid en rättvis bild om man enbart tittar på den, utan det är först när man tittar på annan statistik och börjar jämföra osv som det kan vara av nytta. Nyligen hade Joakim Lindström, Oscar Möller, Bud Holloway, Sebastian Aho och Henrik Hetta typ -20 tillsammans och det är ju megasopor eller vad säger du?

Jag håller med att det främst beror på att vi va ett bottenlag och vår backsida samt dansks grodor som gjort att statistiken blivit som den blivit. Spelarna du räknar upp är inga megasopor. Granak är en megasopa och schuts medioker, lerg är kung, conolly är egentligen en andracenter men är ändå bra. Fairchild är mycket bra offensivt men han har ju även varit inne på en hel del mål bakåt, beror väl främst att han spelar mest bland backarna också. Vi har fått jaga i varje match typ och då spelar man givetvis Fairchild mer och då gör motståndarna mål i öppen bur i slutet, många matcher som rögle spelade som motståndarna till sist avgjorde i öppet mål. Man spelar ju samtidigt de bästa spelarna man har offensivt när man ligger under och måste chansa för att komma ikapp. Så jag håller med om att +/- statistiken är missvisande.
Henrik

Inläggav Henrik » 170317 kl 13:19

Kloka kommentarer Olig o Sinner.

Det är ganska givet att alla spelare inte har en ständigt uppåtgående och förutsägbar utvecklingskurva. Jag tycker därför vi ska akta oss för att såga Almen m.fl. för hårt i år. De är ju också beroende av varandra. Det är ett lagspel.

Almens svagheter har egentligen heller aldrig varit ett stort problem. Snarare då att det räcker gott med honom och broder Alen som fysiska och primärt defensiva. Problemet har i stället varit helheten på backsidan, obalansen och otillräckligheten totalt sett. Cederholm var en uppenbart onödig felvärvning, en lite sämre variant av Almen som förstärkte de obalanser som redan fanns. När Granak aldrig tog sig, Williamsson inte utvecklades till den tvåvägsback vi hoppats, Marshall överraskade negativt, inte heller Claesson hade en succéutveckling (vilket man inte kan räkna med kommer precis när man önskar det) och Liljegren har haft det motigt så räcker det så klart inte. Fairchild har många förtjänster men är heller inte felfri och behöver hjälp. Alen är den som tagit tydliga kliv. Satsa vidare på Cleasson och Liljegren, bröderna Bibic och Farichild. Säg tack och lycka till till övriga. Komplettera rätt med tre nya. Då tror jag att de flesta i laget kommer mer till sin rätt, så också Almen med rätt roll i rätt omgivning.

Rimligt vore kanske en riktigt bra, etablerad och dyr back som i princip har allt, inte minst goda offensiva kvalitéer, likt Liljegren en pp-dirigent på blå av klass, men också med en kanon han g6rörlighet och eskotvillighet från blå (till skillnad från Farichild som dock är bra i offensiven i övrigt), en lovande dito (typ Henrik Larsson från HA) och kanske en till från de egna leden med offensiva talanger (Jensen)? Men minst en bör vara högerskytt. Och jag tar gärna två riktigt etablerade och en lovande om vi har råd med tanke på att backsidan redan besitter två yngre människor. Hursomhelst, balans i bygget beträffande egenskaper tack. Det är helheten som räknas. :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170317 kl 13:37

Henrik - Där fick du till det! Almen själv är inte problemet utan det är som du säger att vi har på tok för många trubbiga, defensiva backar. Ingen bra mix mao.

Helt rätt! Fairchild, Liljegren, Alen, Almen och Claesson + Henrik Larsson + 2 spetsiga backar. Det blir 8 backar och då kan man låna ut en av Almen/Claesson och den som blir kvar är sjundeback tills vidare. Om jag får välja så behåller jag hellre Claesson för han är stabilare i egen zon och jag ser en större offensiv potential i honom.

1. Offensiv back - Tvåvägsback
2. Fairchild - Larsson
3. Alen - Liljegren
Claesson, Almen

Larsson är mer fysisk och rejäl än Liljegren så han passar nog bättre med Fairchild.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170317 kl 15:26

[quote="GrönvitaMike"]Henrik - Där fick du till det! Almen själv är inte problemet utan det är som du säger att vi har på tok för många trubbiga, defensiva backar. Ingen bra mix mao.

Helt rätt! Fairchild, Liljegren, Alen, Almen och Claesson + Henrik Larsson + 2 spetsiga backar. Det blir 8 backar och då kan man låna ut en av Almen/Claesson och den som blir kvar är sjundeback tills vidare. Om jag får välja så behåller jag hellre Claesson för han är stabilare i egen zon och jag ser en större offensiv potential i honom.

1. Offensiv back - Tvåvägsback
2. Fairchild - Larsson
3. Alen - Liljegren
Claesson, Almen

Larsson är mer fysisk och rejäl än Liljegren så han passar nog bättre med Fairchild.

Inte för att vara sån, men det verkar inte vara rögles melodi att bryta kontrakt, så Marshall lär vi nog tyvärr se i Rögle dressen även nästa säsong. Eftersom man inte förlängt med Claesson så blir det väl bäst om han lämnar. Men jag hoppas jag har fel och att Rögle verkligen bryter hans kontrakt.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170318 kl 12:19

Om inte Claesson får nytt kan jag se honom hamna i Frölunda (han är ju från Västergötland o där håller man på Frölunda). Han har ju varit lite på g hos oss o Frölunda utvecklar honom säkert till en toppback a la Hansson Martinsson. Hoppas jag har fel och att han stannar och att man bryter med Marshall. Marshalls kurva borde inte gå neråt med tanke på åldern.....
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170318 kl 12:30

Vad tror ni idag? Statistiken tillbaka till 2008 säger AIK -BIK 8-1 på Hovet, senaste BIK segern 2014. BIK-AIK i Nobelhallen är en annan sak 9-2, senaste AIK segern 2010!!!! Så vi hoppas att den håller i sig, att AIK vinner idag och sen avgör BIK på måndag!!!!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170318 kl 13:39

Idag vinner Gnaget!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170318 kl 13:47

Kan Västervik så kan BIK. Men fördel AIK.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170318 kl 16:01

Det här fixar Bofors.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170318 kl 16:11

BIK kör med samma självmordstaktik som vi i BP. Fy fan vad värdelöst. Hur fan kan man låta de promenera in, ställa upp och mata skott medan BIKarna står stilla i knäna på Kruse.
Idioti!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170318 kl 16:13

Vi kommer att få samma problem i BP om vi får AIK. Vi kan rentav åka ur. Tror inte att vi är så mycket bättre faktiskt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170318 kl 16:14

Alltså vad fan sysslar BIK med helt jävla usla. Ingen energi.

Blir det AIK så kommer vi att få det ruggigt svårt att vinna på Hovet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170318 kl 16:18

Spelar AIK så här är de både snabbare och skickligare än oss. Vilken jävla mardröm om det blir dem.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170318 kl 16:28

Då har AIK rivstartat så som BIK gjorde i Nobelhallen senast. Ett potentiellt 2-0 vore förödande för matchen. Det släpper inte AIK.

Nä, kom igen nu BIK, lämna bussen, kvittera matchen och ta död på matchserien nu! Ett fullsatt Hovet mot Rögle kan bli obehagligt att skåda...
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170318 kl 16:29

Fan.
Där kom det.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170318 kl 16:29

Hahaha, det här ser inte så bra ut...

Återgå till "Allmänt hockeysnack"